Batavus toonde afgelopen maandag bij de dealer preview van de Accell-groep de eerder besproken Venturo. Voor modeljaar 2011 zijn er nieuwe kleuren toegepast en er komen twee extra varianten beschikbaar: een goedkopere uitvoering en één met Alfine 11.
Binnen de Accell-groep zijn de marktsegmenten duidelijk per merk verdeeld. Koga-Miyata is de race, toer- en trekkingspecialist, Sparta richt zich op elektrische en ‘lifestyle’ stadsfietsen, veelal retro, en Batavus produceert voor het breedst mogelijke middensegment. Het allround merk Batavus heeft nooit echt veel serieuze trekkingfietsen in de collectie gehad, maar waagt nu toch weer een poging met de Venturo. Ze proberen onderscheidend te zijn met een abnormaal futuristisch design en denken hiermee een nieuwe doelgroep aan te spreken. Ze moeten wel, want ze mogen Koga natuurlijk niet in de wielen rijden.
Om meer te weten over de Venturo, verwijs ik u graag door naar een eerder artikel met een testverslag van BIKE & Trekking (PDF).
Vermoedelijk is de Venturo de ultieme trekkingfiets voor mensen die niet aan fietsvakanties doen en dit mogelijk ook nooit zullen gaan doen… Ik zie ‘m als een forensenfiets voor mensen die een SUV rijden en hier nooit het ruige terrein mee opzoeken, maar er dagelijks mee in de file staan. Of sportieve mountainbike-forensen die eindelijk tot de ontdekking zijn gekomen dat zo’n bosfiets toch niet zo geschikt is voor de stad. Getuige veel reacties op internet, serveren veel ervaren vakantiefietsers de Venturo af als een overdesigned fietsje waar teveel praktische bezwaren aan kleven. Maarja, deze praktisch ingestelde mensen rijden over het algemeen ook geen SUV, maar bijvoorbeeld een Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Skoda Fabia station of een oude Land Rover Defender. Auto’s die precies die dingen doen waarvoor ze bedoeld zijn, niet meer en niet minder.
Over de bijzondere frameconstructie van de Venturo lijkt goed nagedacht te zijn. De buizen zijn horizontaal geovaliseerd voor veel zijdelingse stijfheid en de nodige flexibiliteit in verticale richting, wat meer comfort op moet leveren. Ik blijf echter moeite houden met dat ietwat lompe ‘diezain’ freesstuk aan het balhoofd, maar ook met de schijfremmen en de 32-spaaks wielen.
Misschien heeft Batavus inmiddels ontdekt dat de Venturo niet door de fanatieke fietsreiziger aangeschaft wordt, want ze hebben nu een voordeliger model van €1199,- geïntroduceerd die minder geschikt is voor het serieuze trekkingwerk. Deze fiets is geheel met Deore afgemonteerd en de voordragers zijn weggelaten. De nieuwe blauw met oranje kleurstelling moet je van houden.
De €1499,- kostende antraciet met rood gekleurde Venturo met XT-componenten is technisch onveranderd gebleven. Wel is de van Koga afkomstige voorvork vervangen door een nieuw vormgegeven exemplaar van aluminium. De Tubus voordrager heeft weer plaats gemaakt voor een speciaal ontworpen exemplaar, welke bevestigd is aan de cantilever nokken. De achterdrager mist twee steunpootjes naar de staande achtervork en wordt in plaats daarvan overeind gehouden door het spatbord. Ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid van die constructie… Als de bevestigingspunten van het achterspatbord stuk gaan, dan hangt de achterdrager er ook al snel los bij en later een spatbord van een ander type monteren is niet mogelijk.
De koplamp is zo vormgegeven dat deze qua vorm en kleur mooi aansluit bij het balhoofd-freesstuk. Dat is natuurlijk ‘diezain’, maar wat als je koplamp stuk gaat en deze over een paar jaar niet meer in de schappen ligt? Dan moet je een aangezicht schendend standaard lampje monteren. Hetzelfde geldt voor het geïntegreerde achterlicht.
Het gewicht van de XT-Venturo staat niet op de website vermeldt, maar is volgens BIKE & Trekking zo’n 18,4 kilo, wat niet bijzonder licht is. Batavus zegt dat het dikke freesstuk aan het balhoofd bijdraagt aan de stijfheid, maar het draagt mijns inziens ook bij aan het hoge gewicht. Een balhoofd met een grotere diameter en grotere lagers was ook stijver geweest en toch minder zwaar. Tsja… ‘diezain’, hè …
Hoi Michiel, leuk stukje maar zoals al eerder geschreven op deze site , wat is het een spuug lelijke fiets , hij is redelijk zwaar om lekker met bagage te fietsen.en wat gebeurd er als je pech hebt in het buitenland. Ze denken dan dat je van een andere planeet komt. Wordt je nog niet geholpen ook (geintje). Maar zo als het altijd gaat er zal wel een markt voor zijn. Ben benieuwd hoe lang hij bestaansrecht heeft.
Groet Otto
Wie kan mij helpen aan een handleiding specifiek voor deze toch wel bijzondere fiets.
Er is er wel een, maar is een algemene.
Batavus heeft voor de Venturo 2011 geen handleiding.
Een beschrijving over en onderhoud aan bepaalde onderdelen is erg nuttig.
Batavus maakt wel een bijzondere fiets, maar geen bijzondere handleiding.