De flexibiliteit en sterkte van een comfortabel stalen frame, gecombineerd met het lagere gewicht van alumium en dan de prijzen van de twee bij elkaar opgeteld: dat is heel kort door de bocht wat Van Nicholas levert in de vorm van zijn wonderschone titanium fietsen.

Jan-Willem Sintnicolaas en zijn vader bouwen in het Zuid Hollandse Numansdorp custom titanium fietsen om bij weg te dromen. Je kan er uren naar kijken en genieten van de mooie zijdeglans van het ongelakte titanium, de diverse doordachte en sjieke details en het prachtige totaalbeeld van iedere fiets.

Een Van Nicholas is verfijnd en perfect afgewerkt tot in ieder detail. Het mooie V-logo is op kunstige wijze in het balhoofd en bij enkele modellen in de achterpatten verwerkt. De kleuren van de bestickering en de voorvork worden afgestemd op de kleuren van het gekozen Brooks zadel. Bruin en koper of zwart en zilver. Van Nicholas heeft ook een eigen onderdelenlijn met titanium componenten als sturen, zadel- en stuurpennen, bar-ends, etcetera.

Een Van Nicholas mag dan wel een tijdloze of zelfs klassieke uitstraling hebben, dat neemt niet weg dat de familie Sintnicolaas de modernste componenten gebruikt en de mooiste innovatie van de afgelopen jaren, de Gates tandriem aandrijving in combinatie met Rohloff, heeft geadopteerd.

Zowel de Pioneer als de Amazon zijn met deze aandrijving verkrijgbaar. De Pioneer is de heavy-duty trekkingfiets en de Amazon is een snel sportfietsje welke met spatborden en een achterdragertje ook geschikt is te maken voor light-trekking.

Ook leuk, lichtgewicht titanium bestek met het Van Nicholas logo erin gegraveerd.

Op VanNicholas.com is de 2011 collectie te bekijken en daar kan je ook je eigen samenstelling maken en ontdekken wat al dit moois kost.

Over de eigenschappen van titanium heeft Van Nicholas diverse pagina’s met uitleg op de website staan. Zie hieronder een tabel over hoe verschillende framematerialen qua diverse eigenschappen scoren.

4 thoughts on “Bike Motion 2010: Van Nicholas

  1. Ongelooflijk sjieke fietsen, inderdaad. Maar wel heeeeeel erg prijzig.
    Heb even op de site een Pioneer Beltdrive samengesteld en een compleet aangeklede fiets met Magura’s, Brooks zadel, Son dynamo en Tubus dragers kost maar liefst €4626,- !! En als je daar dan nog een titanium zadelpen en stuur bijrekent wordt het €4967,-. Pfoeh! 🙂

    En wie wil er nu nog tafelzilver? haha

  2. Ha Carla, tsja… het kost wat, maar dan heb je ook wat!
    Heb je wel gezien dat de top-spec Pioneer slechts 13,34 kilo weegt? Zo’n laag gewicht krijg je met een hoogwaardig aluminium frame niet makkelijk voor elkaar, tenminste, als het ook nog een beetje stijf moet zijn.

  3. Wel, ik heb sinds begin 2010 zo’n titanium Pioneer, opgebouwd zoals Carla hierboven opsomt.
    Duur, ja, absoluut. Maar het wat mij betreft zeker waard. Liever één keer zo’n dure dan twee keer net niet helemaal. Want deze fiets is voor het eerst perfect.
    Alle componenten zijn precies wat ik wil: de Son geeft zo’n bak licht dat ik de veldmuisjes verschrikt weg zie trippelen op onverlichte polderwegen, de de Rohloff met riem zijn een verademing na al die derailleursmeerdingen. Ik was eerst terughoudend wat riemaandrijving aangaat, maar ben helemaal om. De afmontage geeft me iedere dag weer plezier: de Magura’s, m’n Brooks Swift racezadeltje, de stevige bagagerekken, alles is in orde. En dan natuurlijk dat prachtige titanium…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *