We hebben er lang op moeten wachten, maar Continental heeft nu dan eindelijk de tandwielen voor Conti’s Beltdrive systeem voor fietsen met Rohloff klaar!

Het voortandwiel en de tandriem hadden we al bijna een jaar liggen. Met een achtertandwiel voor de Shimano Alfine naaf. Maar helaas paste dit systeem toch niet op de Koga Signature Alfine die we beschikbaar hadden om het systeem mee te testen. Het voortandwiel was te groot en raakte de achtervork als we hem met het achtertandwiel probeerden uit te lijnen.

Maar nu is dan eindelijk het achtertandwiel voor Rohloff binnen gekomen! Jee!

continental-achtertandwiel-rohloff

We gaan Conti’s tandriemsysteem op een Santos mountainbike monteren om te ontdekken hoe het zich verhoudt tot de CDC en CenterTrack tandriem-systemen van Gates. Tot over een paar duizend kilometer!

conti-tandriem-tandwiel-rohloff

 

36 thoughts on “Continental tandriem eindelijk klaar voor Rohloff

  1. Als ik het goed zie op de conti site, hebben de tandwielen maar aan 1 kant opstaande tanden . Bij het achterste tandwiel aan de binnenkant en bij het voorste tandwiel aan de buitenkant. Er zal vast wel een technische reden voor zijn , maar ik had die haaietanden van het voortandwiel liever aan de binnenzijde.

    Ik zie dat iets meer afwijking van het frame wordt toegestaan dan bij Gates. Bij Conti 0.5 graden ipv 0,3 bij Gates.
    In de uitlijning voor-achter mag er 3 mm afwijking tov 2 mm bij Gates.

    Er worden allemaal voordelen genoemd bij Conti ( lagere riemspanning, grotere tolerantie, minder kans op overspringen ) met als enige nadeel dat er geen carbon-vezels zijn verwerkt. Dit klinkt allemaal zeer positief, maar zegt nog niets over de praktijk.

    Michiel, ik ben daarom zeer benieuwd naar jouw duurtest.

    Ongetwijfeld zal Gates over een enkele jaren weer met een verbeterde versie komen.
    De merken Gates en Conti werken al jaren lang beide in soortgelijke toepassingsgebieden. Ongetwijfeld zullen beide merken ook in de fiets- industrie naast elkaar blijven bestaan.

  2. De mannen van Gates moeten lachen om de Aramide-vezels die Conti gebruikt. Gates had dat in de jaren ’80 al. Ze hebben patent op de toepassing van carbon vezels in tandriemen en daarom kan Conti niet anders dan Aramide gebruiken. Daar zitten wel een paar voordelen aan, maar die moeten in de praktijk nog blijken, evenals de eventuele nadelen. In theorie is de Conti-riem wat meer hufterproof.

    Dan de opstaande randjes aan de tanden van Conti’s tandwielen. Die zorgen net als bij de CDC tandwielen van Gates voor begrenzing van de riem. Helaas is het geen doorlopende rand, want daarop zegt Haberstock al het patent op te hebben. Ik ben bang dat er aardig wat broekspijpen gaan sneuvelen door die opstaande tandranden…

    Gates komt binnenkort nog wel met wat nieuws, namelijk KUNSTSTOF tandwielen. Voor een lagere prijs om de massa te bedienen.

  3. Haberstock advanced belt drive was voor mij nog een onbekende.
    Aangezien het allemaal draait om patenten, heeft dit jonge bedrijf weer een tandwielvorm die er net even iets anders uit ziet.
    Haberstock- mobility heeft de produkten van Schlumpf nu onder zijn hoede.

    De advanced belt drive gebuikt riemen van Het Japanse Mitsoboshi.
    Zo te zien is deze riem aandrijving (nog) niet geschikt voor Rohloff

    http://www.haberstock-mobility.com/index.php/products.html

  4. Ik heb iemand van Haberstock op BikeMotion gesproken. De Conti Beltdrive komt o.a. voort uit een ex-werknemer van hen, maar door diverse patenten is iedereen gedwongen het anders te doen en alle beste technische en praktische oplossingen kunnen daardoor niet verenigd worden. En zo heeft ieder merk wel een aantal sterke eigenschappen, maar moet soms ook gekozen worden voor minder optimale technieken, omdat bepaalde constructies en materialen gewoon niet mogen.

    Haberstock zag het belang van campatibiliteit met Rohloff nog niet in. Ze focussen zich voorlopig op fietsen met Shimano en NuVinci. Shimano is logisch, maar volgens mij is de Rohloff-markt groter dan die van NuVinci. Op mijn aandringen gingen ze toch maar eens met Rohloff praten, zei hij.

  5. Bij de titanium fietsen van het merk Falgenjagd is de conti riem al leverbaar icm pinion.
    Ik vraag me af wat de beweegredenen zijn van Gerrit Gaastra om dan toch maar te kiezen voor een riemaandrijving van Gates.
    Is er hier sprake van een beslissing onder tijdsdruk ( niet genoeg kunnen testen van de conti-riem )

  6. Conti was gewoon nog niet beschikbaar. Voor zover ik weet, is het Rohloff-achtertandwiel dat je hier ziet de eerste die gebruikt gaat worden in NL. Conti kan dus vanaf nu pas echt in de praktijk getest gaan worden.

    Conti voor Pinion is al een paar maanden beschikbaar. Het Nederlandse Pilot (custom-built titanium fietsen) rijdt er ook al mee.

  7. Het Nederlandse Pilot levert sinds Eurobike 2014 al fietsen met Contitech BMD riemen (BenchMark Drives). Tot nu alleen iqm Pinion.
    Ze stonden hiermee ook in het grote Duitse blad Cycle.

  8. @Pieter. Altijd goed om een beetje reclame te kunnen maken voor je eigen fietsmerk :)……..goed bezig.

  9. Een beetje reclame voor je eigen – nog jonge fietsmerk- vind ik niet zo bezwaarlijk. Het is natuurlijk wel zo netjes dat je dit zelf direct meldt.
    Verder verwijst Pieter naar een test in het Duitse blad Cycle, interessanter is denk ik wat Pieter/Pilot zelf vindt van de Conti riem, en wat de ervaringen tot nu toe zijn.
    Cycle een groot blad noemen is overdreven: het bestaat sinds eind vorig jaar en zojuist is het 2e nummer verschenen. Mooi blad hoor, maar meer op style dan techniek gericht.
    In het zeker wel grote Duitse blad aktiv Radfahren. Wordt de fiets van het merk Rennstahl met Conti riem en Pinion als zeer goed beoordeeld. aktiv Radfahren is nu een fiets van het merk Falkenjagd met ook Conti riem en Pinion uitgebreid aan het testen.

    Als fietsliefhebber wacht ik met enig ongeduld op de testen (Michiel met de Santos) van de Conti riem.

  10. Pieter, ik heb op BikeMotion met je collega afgesproken dat ik een keer bij jullie langs kom.

    Onze ervaringen tot zover met de Conti riem icm met Rohloff:
    – Riem 1 na 500 km gebroken.
    – Riem 2 na 100 km gebroken.
    We proberen nog te ontdekken waar dit aan ligt.

  11. Excuses voor de sluikreclame. 😉
    Onze ervaring met de Contiriem iqm Pinion is tot nu toe goed. Onze Pinion P1.18 en P1.12 trekking/Urban fiets is door diverse partijen getest en zelf heb ik er de nodige km’s op zitten. Tot nu geen problemen. Het is wat lastig inschatten hoeveel km’s er nu gereden zijn omdat testers dat niet altijd melden. Er is iig meer dan 1000 km mee gereden. Mijn ervaring is positief, licht stil en niet bang zijn voor ‘knikken’. Ook is het leuk hoe gemakkelijk je de riem er dankzij de lage spanning oplegt. De oplettende kijker kan zien dat de tandwielen er verkeerd om op zitten. Dat is een stukje eigenwijsheid van onze kant…
    De stalen tandwielen zijn trouwens wel erg zwaar.
    De oplage van Cycle is tov Nederlandse fietsbladen groot. Verder idd meer lifestyle. Er zitten in het artikel “Zahnriemen bikes” wel wat technische foutjes, helaas. Zo beweerden ze dat er op de Pilot een Glow-in-the-dark vork zit… LOL

  12. Oei, das niet mooi. Lijkt Henri Ford wel: “je kunt alle kleuren kiezen als het maar zwart is”. Er is gelukkig een nieuwe in de maak, de huidige wordt soms instabiel als de traffic erg hoog wordt.

  13. Dag Michiel,
    Druk met je nieuwe baan? Er komen al een lange tijd geen inspirerende artikelen meer op Sint Christophorus.
    Ik was vooral benieuwd naar de eerste ervaringen met de Conti riem.
    Wellicht kun je een tipje van de sluier oplichten.

    Groet

    Erik

  14. Tot nu toe, doet hij het prima, maar ik heb pas iets meer dan 1000 km gereden, het is eens wat anders, ik vind zelf de spanning van een gates riem te hoog zeker met Pinion, als de conti niet voldoet ga ik over op ketting, maar mijn fiets is ook eigenlijk geen vakantiefiets maar een urban, en als er wat kapot gaat ben ik niet in verwegistan.

  15. Dag Jos, of een andere lezer,
    Heb je onderussen al meer ervaring opgedaan met de Conti riem?

    Groet

    Erik

  16. Hoi Erik,
    Tot nu toe tevreden, maar pas rond 1300km gefietst dus dit is nog niets, achterwiel uitpakken is door de lage voorspanning van rond 2.3 cm supergemakkelijk.

  17. Ik was tot nu toe tevreden over de aramidriem, maar kon hem gratis omruilen voor de nieuwe carbon, maar ik merk geen verschil.
    Het grote pluspunt voor mij is dat de voorspanning zo laag is je pakt de riem er zo gemakkelijk vanaf, en je hebt geen spanning op de lagers.

  18. Binnen een jaar heb ik twee van deze carbon riemen gebroken
    met nog geen 2000 km op de teller. Continental heeft de eerste keer laten weten dat het om uitzondering zou gaan. Een reactie op breken vabde tweede heb ik nog niet. Mijn fiets is een Cortina Speed stadsfiets. Niet kopen !

  19. Ik rijd sinds een maand met een Gazelle Cityzen met een Continental Carbon riem.
    Omdat hij af en toe oversprong bij het optrekken van de fiets heb ik de riem twee weken geleden iets strakker gezet. Vandaag is deze , zonder bijzonder veel kracht te zetten, gebroken.
    Ik ben dus aardig teleurgesteld in deze “onderhoudsarme” riem.

  20. Ik heb in 2015 een testriem gekregen en mijn collega’s van BongersBikes zijn er ook mee gaan rijden. Slijtage van de riem en de kunststof tandwielen was onacceptabel hoog en we hebben er meerdere in korte tijd gebroken. Het systeem was toen nog zó slecht dat ik er nog even niet over durfde te schrijven. Conti was er destijds overduidelijk nog niet klaar voor en het spijt me om te moeten lezen dat het blijkbaar nog steeds niet goed werkt…

    Bij de betere fietsmerken doet de Gates riem het, ondanks de wat hogere riemspanning en in de meest extreme omstandigheden, al jaren uitstekend! Misschien moeten de goedkopere fietsmerken het gewoon niet willen…

  21. Het hele Conti systeem mag dan goedkoper zijn dan dat van Gates; de riem is dat zeker niet. Ik zag op een Duitse onderdelensite dat de bewuste riem ruim 95 euro kost. Dit werd bevestigd door mijn dealer. Veel geld voor een kennelijk ondeugdelijk product.
    Ik vraag me af hoe het Ikea zal vergaan; zij geven nota bene 10 jaar garantie op de Conti belt drive op hun Sladda fietsen.

  22. Ik ben sinds januari 2017 in het bezit van een Union lite met Conti Belt Drive.
    Helaas al 2x de Continental snaar gebroken.
    Ik zou graag willen weten of er alternatieve snaren te krijgen zijn voor het Contitech systeem..

  23. @ Barry, Dat is vervelend! Als je wilt overstappen naar de riem van Gates, dan moet je ook de bijpassende tandwielen erbij kopen. Gates riemen passen niet op Conti tandwielen.

    Ik raak wel een beetje in de war. Op de site van Union spreken ze over de Conti riem, maar op de foto’s zie ik een Gates tandriem!

    Weet jouw fietsenmaker wel goed genoeg hoe hij met tandriemen om moet gaan? Spanning hoog genoeg ingesteld? Jouw fiets heeft verstelbare achterpadden en daar gaat het nog wel eens mis met de uitlijning…

  24. Mijn fietsenmaker was na twee keer breken van de Conti Belt in 1 jaar, ervan overtuigd dat de kwaliteit gewoon te slecht is voor de gemiddelde veelfietser. Hij heeft mijn Cortina Speed teruggestuurd naar de fabriek en mijn aankoopbedrag teruggegeven. Heb niet gehoord of Cortina het daar mee eens was.
    In mijn geval zit het zeker niet in verkeerde spanning of afstelling; mijn fietsenmaker heeft ruime Gates /Cube ervaring. Of het zou een ontwerpfout van de fabriek moeten zijn.
    Na rondkijken op internet durfde ik voor mijn nieuwe fiets ook geen Gates aan (toch ook nog al eens breuk, het feit dat je na breuk gelijk niet meer verder kan, de hogere spanning en vereiste nauwkeurige afstelling die zelf doen moeilijker maakt) en ben uiteindelijk toch maar weer gevallen voor de ketting (met Koga F3 eromheen).

  25. Theo, jouw FM heeft in deze correct gehandeld.
    Ik ga mij niet mengen in een discussie ketting versus riem want die verlies je altijd van de hardcore voor- en tegenstanders. Het enige wat ik je kan aanbieden is mijn ervaring.
    In het voorjaar en zomer rij ik met een CDC en CDX riem van Gates rond en in de herfst- en wintermaanden met een ketting, omdat er dan altijd veel takjes op de weg ligt en als zo’n takje net tussen riem en tandwiel komt, kan je een probleem met je riem krijgen, let wel hoeft niet maar kan wel.
    Met de CDX riem heb ik de nodige piepgeluiden gehad (geluid van als je leer op leer wrijft). Een rechte afstelling van de riem t.o.v. voor- en achter tandwiel is essentieel. Bij mijn fiets heb ik 4 ringetjes tussen bevestiging voorcrank en voortand tandwiel geplaatst. Mede ook door wat siliconenolie op de riem te spuiten is het een stuk minder geworden. Aankomend voorjaar en zomer ga ik weer kijken hoe de riem verder functioneert.
    Met de CDC riem ervaar ik totaal geen problemen. Verder neem ik op fietsvakantie altijd een reserve riem mee.
    Dat het ook anders gaat, heeft een fietsmaatje van mij ervaren die een CDC riem heeft en waar een voortandwiel kapot ging door een opspattend steentje. Daar sta je dan, tandwiel kapot maar riem niet! Je neemt tijdens een fietsvakantie in Europa geen voor- en achtertandwiel mee. Het gebeurde in Duitsland, maar ook daar had men geen 50 tands voorblad op voorraad. Om het oponthoud te beperken heeft hij uiteindelijk een ketting met voor- en achtertandwiel laten plaatsen en kon zo zijn fietsvakantie tot een goed einde brengen.

  26. @Frits: Dank voor je ervaringen. Het laat wel zien dat er nog wel wat aan vast zit om met een riem te rijden. Heel jammer, want ik was over het rijgevoel heel tevreden. Het was stil, voelde direct en bleef behoorlijk schoon. Je zou verwachten dat het door al die ervaring ermee in auto’s met de techniek wel 100 % goed zou zitten. Bij auto’s is het natuurlijk allemaal veel grover en wellicht daardoor steviger en betrouwbaarder.
    Op vakantie in Europa rijd ik in ieder geval voor de zekerheid met traditionele aandrijving die vrijwel overal te koop is. Wissel op tijd van ketting en er gebeurt eigenlijk maar zelden iets.
    Mogelijk wordt het in de (wat verdere) toekomst toch wel weer een riem voor mij, want het blijft aantrekkingskracht houden.

  27. Mijn Continental CDS snaar (Canyon commuter) is voor de tweede keer gebroken… eerste na 900 km, tweede na 3000. Fiets moet terug naar Canyon voor ‘een duurzame oplossing’; hopelijk dus een Gates. De tandwielen zijn ook al behoorlijk versleten, de tanden van de voorste zijn voor de helft weggesleten. Klote systeem.

  28. Mijn vrouw had wat later helaas dezelfde fiets gekocht als ik (Cortina Speed) en haar Continental belt is nu ook gebroken (binnen een jaar stadsgebruik). Bij Cortina is daarop gezegd dat er door Continental hard gewerkt wordt aan een betere belt. Dat is mij per mail bevestigd door iemand bij de firma Widek in Ridderkerk die blijkbaar de tandwielen voor dit systeem maakt. Dat betekent wel dat er nu openlijk wordt toegegeven dat de huidige belts van shit kwaliteit zijn. Dat is wel een stap in de goede richting, want het geeft je in ieder geval de gelegenheid om eisen te stellen waar ze niet meer onderuit kunnen. Uit het verhaal van @Wouter komt naar voren dat ook mogelijk de tandwielen van slechte kwaliteit zijn. Wordt vervolgd neem ik aan.

  29. Blijkbaar heeft Conti de productie/ontwikkeling van riem en tandwielen nog (steeds)niet onder controle. Jammer, want meer concurrentie zou alleen maar goed zijn.
    Theo en Wouter, een goed, stijf en recht frame is ook uitermate belangrijk voor een goed (recht) functionerende riem en tandwielen. Van Cortina weet ik dat niet, maar bij Canyon moet dit toch in orde zijn, zo lijkt mij.
    Grote voordeel bij een riem, behoeft niet of nauwelijks onderhoud, zeker in de huidige Nederlandse omstandigheden. Ook de juiste spanning van de riem is belangrijk.
    Hopelijk komt er voor jullie een duurzame oplossing, zodat het fietsen weer plezier geeft.

  30. Mijn Bulls heeft ook een aantal riemen opgevreten. Dit lijkt te liggen aan de Widek poelies die standaard gemonteerd zijn. Deze behoren tot het eco systeem van Conti dat op mijn fiets was geplaatst. Er schijnen 3 uitvoeringen van Conti te zijn: eco, premium en cargo. Eco uitgevoerd met kunststof poelies terwijl premium is uitgevoerd met een roestvaste poelie achter en een alluminium poeli voor. Cargo is voor zwaar te belasten fietsen en heeft buiten de metalen poelies ook een bredere snaar. Mijn dealer heeft uiteindelijk het premium set gemonteerd inclusief nieuwe as en krancks. Ziet en voelt nu zeer degelijk en ik verwacht nu de beloofde kilometers te kunnen maken. Ben wel teleurgesteld dat Bulls de 11s met een eco setje afleverde, het is verder een geweldige fiets. Gelukkig de fiets gekocht bij een gerenomeerde dealer die zijn verantwoordelijkheid heeft genomen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *