Ik wil u graag voorstellen aan Henk Kamphuis en zijn drie fietsen. Henk is een bijzonder fanatieke en ervaren fietsreiziger die tot op heden door maar liefst 41 landen is gefietst! Zijn dochter zegt zelfs altijd dat zijn leven één grote fietstocht is. Henk heeft een sterke voorkeur voor klassiek gesoldeerd staal en zijn Vittorio en twee Avaghons zijn dan ook zeer zeker geen allerdaagse trekkingfietsen.

Personalia:
Naam: Henk Kamphuis
Leeftijd: 52
Woonplaats: Zutphen

Als wat voor soort vakantiefietser zou je jezelf omschrijven?

Ik voel mezelf echt een klassieke randonneur, die het liefst mooie tochten in Europa maakt en met name in Frankrijk. Ik heb daar dan ook al heel wat zweetdruppel liggen. Maar ik heb ook al heel wat landen buiten Europa gefietst.

Op welke fiets(en) deed/doe je tot nu toe je fietsvakanties?

Avaghon Randonneur; een klassieke fiets met 28 inch wielen, race-stuurbocht, Brooks zadel, derailleur-versnellingen met de schakelhendels nog ‘gewoon’ op de onderbuis en een tandemnaaf. Die fiets rijdt geweldig!


Vittorio; met Rohloffnaaf en extra versterkte flens, 26 inch wielen die nooit kapot gaan, SON naafdynamo, Brooks zadel, hydraulische Magura velgremmen en 50 mm Schwalbe banden. Deze is voor het ruige werk.


Avaghon Race Randonneur RVS; hier zijn er maar twee van gebouwd. Ik fiets hier lange afstanden mee en woonwerk-verkeer, echt de mooiste fiets van Nederland!


Waarom heb je destijds voor dit model gekozen en waar heb je deze gekocht?

Ik ben gek van klassieke randonneurs (met race bocht). Ze fietsen erg fijn en ik voel me er goed op. 28 inch fietst sowieso veel prettiger van 26 inch, is mijn ervaring. Daarbij heb ik na lange studie, vergelijk en ervaring op enkele andere merken de keus ooit laten vallen op Avaghon, tot in detail een geweldige fiets. Jammer dat ze sinds kort niet meer in Wageningen zitten en de oprichters de zaak naar Bike4Travel in Rotterdam hebben overgedaan. Mijn eerste Avaghon kocht ik in Nijmegen waar ze ooit begonnen zijn, nog steeds rijd ik op die fiets. Dit is mijn vierde Avaghon, ik ben de enige in Nederland met 2 Avaghon fietsen. Ik houd van stalen fietsen omdat ik van mening ben dat aluminium niets toevoegt. Staal is overal ter wereld te lassen in geval van framebreuk. Ik heb al twee keer framebreuk gehad: op een alu Cannondale racefiets en een alu Giant trekkingfiets.

De 26″ Vittorio heb ik op maat laten maken in Heerhugowaard. De fiets moest in drie maanden klaar zijn en dat lukte Vittorio. Een kleiner 26 inch wiel is beter geschikt voor het zware werk dan 28 inch. Ik vind Vittorio’s erg mooi afgewerkt en de verstevigingsflens aan de Rohloff-naaf ziet er niet alleen sterk uit, maar is dat ook. Dat wiel is niet kapot te krijgen.

Hoe is je fiets voor de vakantietrips uitgerust?

Twee achtertassen en een rolback van Ortlieb, voor slechts een stuurtas. Het gewicht bedraagt niet meer dan 18 kilo, ook voor de lange reizen niet meer dan dit. Een kleine Akto Hilleberg tent, een dunne donzen Yeti slaapzak van minder dan 500 gram, zijden lakenzak, Exped synmat ul 7 matje, XGK brander van MSR, 1 trangia pan, wat fiets en avond kleding, Arc’teryxs regenjas, stuk foam om op te zitten. Alleen een binnenband en zo min mogelijk gereedschap als reserve. Verder een zeer kleine toilettas en nog wat zooi en natuurlijk mijn Nikon D40 kamera in de stuurtas.


Welke landen heben de fietsen al onder hun wielen door gehad?

Dertig landen in Europa: Nederland, Duitsland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Italie, Spanje, Engeland, Schotland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, Ukraine, Moldavie, Tsjechie, Slowakye, Romenie, Hongarije, Bulgarije, Oosterijk, Zwitserland, Slovenie, Kroatie, Bosnie-Herzegovina, Montenegro, Albanie, Macedonie, Servie.
Elf landen buiten europa: Marokko, Ghana, Kenia, India, Nepal, Vietnam, Laos, Cambodia, Thailand, Kazachstan, Kirgystan.

Vertel eens over de mooiste tocht(en) die je ooit met deze fietsen hebt gemaakt.

Moeilijk te zeggen welke tocht het mooiste was, vroeger fietste ik met mijn twee dochters door Europa, dat was geweldig leuk. Ik fietste met Roos, mijn jongste dochter, in Ghana. Dat was een geweldige ervaring. Ik fietste in 2009 een tocht van 15000 km door centraal Azie en Europa, wat een hele grote ervaring was. Dit jaar een giga mooie tocht door de Balkan, met voor mij Albanie als hoogte punt. Maar ook monstertochten als Parijs-Brest-Parijs – 1200 km nonstop – waren geweldige ervaringen waar ik nog steeds op terug kijk. Daarbij komt Land’s end to John O’Groats in de Uk, een tocht van 1800 km van zuid naar oost. Maar ook alle Fleches de France die ik al gefietst heb zijn zeer de moeite waard geweest.

Welke reizen staan er nog in de planning?

Mijn wens en plan is om alle 20 Fleches de France ooit gefiets te hebben, ik heb er nu 9 gedaan en ben daarmee koploper in Nederland, ik hoop ze alle 20 te fietsen waardoor ik heel Frankrijk heb leren kennen. Verder staan er nog een paar Europese landen op mijn verlanglijstje, zoals Turkije, Baltische staten, Ierland, Armenie, IJsland.

Heb je misschien nog tips voor andere (beginnende) vakantiefietsers?

Niet twijfelen maar gewoon gaan, op welke fiets dan ook en welk land doet er niet toe… niet bang zijn voor het onbekende, met respect naar mens en natuur, dan is het overal een avontuur.


Henk doet ook aan schilderkunst en maakt daarbij altijd gebruik van de inspiratie die hij opdoet tijdens zijn fietsreizen. Lees meer over Henk’s fietsreizen en kunstwerken op zijn website: Kleurrijk Leven.

4 thoughts on “De fiets van… Henk uit Zutphen

  1. het lezen van dit verhaal geeft mij nog meer zin om zo snel mogelijk weer op te stappen!

    Die Avaghon Race Randonneur RVS ziet er schitterend uit! wat een mooie fiets…

  2. Een indrukwekkende landenlijst, Henk!
    Die Avaghon Race Randonneur is inderdaad een prachtige fiets om te zien. De Vittorio vind ik niet echt mooi, maar hij zal ongetwijfeld op zijn taak berekend zijn.

  3. Prachtige fietsen Henk. Ben binnenkort ook de trotse bezitter van een Avaghnon met 28 ” wielen en een racebocht. Helaas worden de huidige frames niet meer geleverd met nokjes op de onderbuis voor de commandeurs. Het schakelen gaat dmv crosscommandeurs aan de uiteinden van het stuur. En dat staal he……..Mooier is er niet !

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *