De tweede fiets in de reeks “De fiets van…” is de Santos Travelmaster 2.8 Alu van Jeroen uit Apeldoorn. Jeroen is nog niet echt een ervaren vakantiefietser, maar met z’n zwarte Santos pakt hij het qua materiaal direct goed aan! Dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen.

Personalia:
Naam: Jeroen
Leeftijd: 30
Woonplaats: Apeldoorn

Als wat voor soort vakantiefietser zou je jezelf omschrijven?

Ik ben een beginnend vakantiefietser. De enige echte vakantiefietstocht was als zeventien jarige met de fiets naar Zeeland. Verder ging de fiets mee op vakanties om dagtochten te maken.
 Na het reisverhaal van vrienden drie jaar geleden (Compostella) heb ik het fietsen weer actiever opgepakt en vorig jaar besloot ik om ook fietsend de wereld in te gaan trekken.

Op welke fiets(en) deed je tot nu toe je fietstochten?

Mijn eerste fiets was een in de gracht gevonden Gazelle Champion Mondial. Knalpaars en helemaal geroest. De fiets heb ik toen zelf opgeknapt en groen-wit gespoten. Helemaal op en top racefiets van gemaakt. Vele kilometers gereden, naar school, tijdens vakanties in Frankrijk en Duitsland, tot de fiets een aantal jaar geleden gestolen werd. Daarna een tijd lang geen fiets wegens tijdsgebrek. Vier jaar geleden kocht ik een Batavus Compass (net voordat ik hoorde over het vakantiefietsen…) met van die ‘lekkere’ rollerbrakes. Nadat ik in Frankrijk met knikkende knieën een pittige afdaling had overleefd, besloot ik om toch maar een geschiktere fiets te zoeken. Nu heb ik sinds een paar maanden een Santos Travelmaster 2.8 alu.

Jeroen’s Batavus Compass met levensgevaarlijke Rollerbrakes

Weer een Gazelle Champion Mondial!

Op zich was het een heerlijke fiets. Zoals ik al gemeld heb geen gekochte fiets, maar een wrak wat ik vond en opknapte. Specificaties heb ik jammer genoeg niet meer. Wat ik me nog goed kan herinneren… een vakantie met zware tent en over kasseien was niet ideaal voor de velgen. Ach… het was wel een fijne fiets om aan te sleutelen.

Hoe was de Gazelle uitgerust?

De fietstassen waren zeer goedkoop, volgens mij van Halfords. Totaal niet waterdicht, en na 1 fietsweek versleten. De achterdrager was van mijn oude stadsfiets, staal dus, met enige aanpassingen monteerbaar gemaakt. Ik had geen idee dat low-carriers een optie waren toen. En een grote rugzak natuurlijk… ideaal voor je zwaartepunt. De tent was een “driepersoons” tentje van een vriend van me. Drie personen was zeer optimistisch…

Welke landen heeft de fiets al onder haar wielen door gehad?

Nederland, België, Frankrijk, Duitsland.

En nu heb je dus een Santos Travelmaster 2.8 Alu Rohloff gekocht. Waarom heb je juist voor dit model gekozen en waar heb je deze gekocht?

Mijn Batavus was een fijne stadsfiets, die zich zelfs in de zuid-Franse bergen goed hield. Maar het afdalen… dat was niet echt veilig… De fiets had standaard een gedeeltelijke Alivio groep die ik geupdate heb met een aantal XT onderdelen. Maar die rollerbrakes… die zou men moeten verbieden op een dergelijke fiets! Nadat ik tot de conclusie kwam dat ik toch echt met de fiets op vakantie wilde gaan heb ik nog eens kritisch gekeken naar mijn Batavus en deze was gewoon niet voldoende. Verkeerde remmen, verkeerde voorvork waar geen dragers op gemonteerd konden worden en eigenlijk niet helemaal de juiste afmeting. Dus dan ga je zoeken naar een waardige opvolger. Samen met een fietsende vriend, die zich ook al een jaar aan het verdiepen was, heb ik een een top 3 samengesteld. Koga Miyata Traveller of Signature, Santos travelmaster Special, Idworx Easy Rohler. Waarbij de Idworx eigenlijk al afviel wegens budgettaire redenen.

Tijdens de online zoektochten bleek dat de Santos erg vaak goed uit de recensies kwam. Bij een van die zoektochten kwam Bongers Bikes in Apeldoorn naar boven wat wel helemaal ideaal was om eens even langs te gaan. Na een zeer gezellig praatje onder het genot van een bak koffie toch maar eens een testrit gemaakt op een Rohloff aangedreven systeem. De prijs was wel pittig, zeker omdat ik een fiets ging kopen om te kijken of ik wel van het fietsvakantie-type ben. Na die testrit was ik wel overtuigd. Ook al zou ik de fietsvakanties niet leuk genoeg vinden… dan nog wilde ik deze fiets hebben. Ik heb nog een tijdje getwijfeld tussen een 2.6 en 2.8 maar aangezien ik de fiets in de nabije toekomst ook wil gebruiken voor woon-werk verkeer vond ik de 2.8 hier toch geschikter voor. Mijn mening over ketting versus tandriem heb ik hier in de reacties op eerdere artikelen al vaker gemeld. Ik vond de meerprijs/meerwaarde voor mij niet in evenwicht.
Na een paar weken (door een fout in het Santos-bestelsysteem helaas iets meer dan een paar weken ;-)…) mocht ik mijn zwarte Santos Travelmaster 2.8 ophalen.

Hoe is de Santos voor de vakantietrips uitgerust?

Ik vond de Specials mooi… Zwart met zilveren belettering. Dus dat heb ik ook gekozen voor mijn fiets. Eigenlijk zit alles erop en eraan: de Rohloff-naaf, Magura oliedruk remmen, Tubus voor- en achterdragers, een extra standaard aan de lowrider, 28” vakantiewielen, en nieuwe fietstassen: de rode Classics met rolsluiting van Ortlieb. (Sorry Greetje, maar ze staan zo mooi op mijn fiets…) In de tassen zit onder andere, na een shopping trip bij De zwerfkei, een Exped downmat met geintegreerde pomp, lichtgewicht donzen slaapzak en op dit moment nog een hele hoop andere troep (20kg) waarvan ik me afvraag of ik het nodig ga hebben. Van mijn oude fiets heb ik natuurlijk mijn Brooks B17 overgezet (ik ga er niet weer eentje inrijden) en de Shimano PD-M324 trappers.

Welke reizen staan er nog in de planning?

In juni gaat de reis door Nederland en Belgie. In augustus ergens in de Provence een paar dagen en volgend jaar juni van Apeldoorn naar het zuiden van Frankrijk. Wellicht de Van Rysselbergheroute zoals in het boek van Gerard Spekken: “Fiets je ook terug.” (een aanrader om eens te lezen trouwens).

Heb je misschien nog tips voor andere (beginnende) vakantiefietsers?

De tip van Greetje heb ik ter harte genomen. En welke tips kan ik geven? Er is enorm veel informatie te vinden voor de beginnende vakantiefietser. Soms wel een beetje teveel. Op een bepaald moment kan je beter stoppen met lezen en gewoon op de fiets stappen. Iets wat ik me wel bedacht heb is: let op dat je tijdens het fietsen niet alleen bezig bent met het halen van je einddoel, geniet van elke tocht!

40 thoughts on “De fiets van… Jeroen uit Apeldoorn

  1. Mooie fiets, hoor! Strak geheel zo met die rode tassen.

    Hoe bevalt hij tot nu toe?

  2. De fiets bevalt heerlijk. Afgelopen weekeind voor het eerst met volle bepakking op de Santos gereden (+/- 24 kg) en ze is gewoon gemaakt voor bagage. Zo’n strakke wegligging… Ik had op een bepaald moment het gevoel dat de fiets nog beter wordt als je er bagage op hangt.

    Dus ja… ik ben er erg tevreden over. Ik vind het zelfs jammer dat woon-werk op dit moment te ver is om te fietsen.

  3. Mooie fiets, Jeroen. Ook met die gouden ketting ziet het er stoer uit. Ik rij sinds een klein jaar op bijna dezelfde fiets, maar dan met tandriem. Ik vond het die extra investering wel waard, want ik rij er ook dagelijks mee naar mijn werk. Ik vind het een ideaal systeem, want poetsen en smeren is niet echt mijn ding. Voor optimale duurzaamheid heb ik verder gekozen voor het Chris King balhoofd en trapas. Ik heb begrepen dat het standaard Santos-balhoofd ook al erg goed is, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere.

    Veel plezier met je mooie zwarte Santos!

  4. nou… ik ben terug… en laat ik het zo stellen. De volgende fietsvakantie gaat echt geen jaar op zich laten wachten!

    Wat een heerlijke manier van reizen! Fiets is gewoon perfect.
    En over die tandriem… ik moet mijn mening toch wel gaan bijstellen heb ik het idee

  5. @ Traveller: de reispartner van Jeroen rijdt met een Trekking Lite met Rohloff en tandriem.

    @ Jeroen: Fijn dat je een goede trip hebt gehad en erg mooi dat de fiets bevalt! Vertel eens over de ervaringen van jullie beide? Ketting versus Riem?

  6. @Michiel: Beide met ketting hoor 😉 Maar volgens mij is die trekking Lite met deelbaar frame dus een upgrade zou mogelijk moeten zijn… :p

    Ketting netjes gesmeerd voor we vertrokken. Elke avond zwarte vegen op je kuit van het toch wel langs de ketting komen. Of broek… En halverwege de trip had de ketting eigenlijk al gespannen moeten worden, maar ik had geen momentsleutel bij dus dan zo maar verder gereden. Dus ja… dan heb je een fiets die toch nog onderhoud vraagt terwijl je net daarom een Rohloff wil…

    Ik had wel het idee dat het versnellingsbereik van mijn afstelling lichter kon… Ik heb voornamelijk in 5 tem 8 gereden. 9 en 10 enkel met wind in de rug. Zit nu 2 weken in Zuid-Frankrijk en ga het verschil ten opzichte van mijn oude batavus hier testen en dan bekijken of ik het achterkransje vergroot of niet. Misschien is het wel gewoon mijn conditie 😉

    Onderhoud Les6 een item gewijd aan het spannen van een ketting bij een Rohloff met excentrische trapas zou van pas komen Michiel :p

  7. Ohja, dat is waar ook! Foutje. Maar inderdaad, de Trekking Lite van je reispartner is op te waarderen naar tandriem.

    Mocht je conditie in Zuid-Frankrijk snel vooruit gaan (wat hoogstwaarschijnlijk het geval zal zijn) dan merk je vanzelf dat de zwaardere versnellingen wel van pas gaan komen. Zoniet, dan kan je later eenvoudig een andere tandwielverhouding laten monteren.

    Ketting spannen is geen ingewikkeld klusje, je hebt slechts een lange inbussleutel en een doekje nodig. Onderhoud Les 6 is een goed idee! Ga ik aan werken!

  8. Ketting spannen is inderdaad geen ingewikkelde bezigheid 🙂

    tandwielverhouding van 44-16 is toch aan de zware kant. Conditie zit wel goed, maar zonder bagage zat ik op de steilere hellingen toch regelmatig in 2 tem 4 wat niet veel ruimte meer bied voor het meergewicht van bagage. Met mijn batavus zat ik op dezelfde hellingen nog op het middenblad

    bergaf kan je de 14 wel gebruiken, maar goed… of ik nu 40 of 70 naar beneden rij zal mij een zorg zijn eigenlijk 😉 bergaf lukt wel

    Als ik het schakelschema uit je rohloff artikel goed interpreteer zou ik dus met een 40-16 of 40-17 beter moeten zitten

  9. Jeroen, je kan je Santos nog upgraden naar belt.
    Neem maar eens kontakt op met Robbert van Santos.

  10. Aangezien ik geen deelbaar frame heb zal het lastig worden gok ik 😉
    of duur aangezien ik een nieuw frame moet…

  11. Dat is een hoop geld. Beter eerst goed nadenken en je in de tandriem-materie verdiepen voordat je je fiets bestelt. En als je nu toch al met een Rohloff-ketting combinatie rijdt, bedenk dan dat je absoluut iets heel erg goeds hebt!

  12. Verschil bij een nieuwe Santos tussen ketting en belt is 500euro.
    Soms komt wijsheid pas na een aantal kilometers en dan is het mooi van Santos dat de ombouw nog kan!

  13. nou inderdaad, 500 extra bij aanschaf en voor 685 later gemonteerd vind ik inderdaad netjes

    ik had zelf gegokt rond de 1000 euro

    En Michiel, ik weet dat ik iets goed heb… maar je weet dat ik voor een special kwam en dan is de meerprijs van een rohloff ineens veel… en dan ook nog tandriem… Misschien verkeerde zuinigheid op dat moment. En niet helemaal de meerwaarde inzien.

    Ik ga er toch eens over nadenken 😉

  14. Waarom heb je geen chainglider gemonteerd om je ketting zie jan janssen fiets,
    schilt vuile kleding en vieze kuiten en minder onderhoud aan je ketting.

  15. De Chainglider is geen ideale kettingkast, omdat hij op de ketting rust en dus altijd aanloopt en geluid maakt. Dan doet Rohloff zo had zijn best om de naaf een hoog rendement te geven, haal je dat weer weg met zo’n schurend plastic ding!

  16. Ik rijdt nu meer dan een jaar ( 11000 km) met deze kettingkast maar als je hem goed aanbrengt hoor je de kettingkast niet. Hij rust niet op de ketting want als ik deze eraf haalt zie je aan de binnenzijde geen slijttage.

  17. @Arie: dat er geen slijtage te zien is, wil niet zeggen dat de chainglider de ketting niet raakt. De chainglider heeft geen bevestigingspunten aan het frame en rust weldegelijk op de ketting, maar omdat deze niet veel weegt is de druk niet zo groot en dus zal er niet snel zichtbare slijtage zijn.

    De eerdere types rustten aan de achterkant zelfs op de Rohloff-naaf, waardoor enkele naven gingen scheuren. Door de opening achteraan de Chainglider groter te maken is dit probleem nu opgelost.

  18. Dat klopt dat hij groter gemaakt is want dat kwam ik ook op een site tegen.

    Maar wat Traveller beweert dat het het rendement naar beneden haalt geloof ik niet want het heeft nagenoeg geen weerstand. Tenminste ik merk er niets van. Ik gebruik mijn fiets het hele jaar door. (Rohnin van Jan Janssen) Ik vind wel dat de Rohloff naaf in zijn zevende versnelling meer herrie maakt.

  19. Klopt, de Rohloff-naaf maakt in de eerste 7 versnellingen een soort ruisend geluid. Dat wordt na een inrijperiode wel wat minder, maar gaat nooit helemaal weg.

    De Rohloff-naaf is in feite een hele degelijke uitvoering van een 7-versnellings naaf, maar dan met een soort van ‘verdubbelaar’ om aan 14 versnellingen te komen. Rohloff heeft omwille van een hoog rendement en een lange levensduur gekozen voor hele harde tandwieltjes met een rechte vertanding en die maken nu eenmaal wat meer geluid dan zachtere, tandradertjes. De versnellingen 8 tot 14 zijn wel geruisloos, maar in de lagere verzetten draaien alle tandwielen, inclusief die verdubbelaar, mee en dat geeft iets geruis.

    Mooie fiets, die Jan Janssen Rohnin. Hoe bevalt hij verder?

  20. Hij bevalt uitstekend, is mooi afgewerkt en ik heb hem verder zelf samengesteld via de site van Jan Janssen. Hij is in blauw gespoten, heb i.p.v. een recht stuur een gebogen stuur laten monteren. Ik rijdt er het hele jaar mee naar mijn werk.

    Alleen in de winter heb ik een probleem met schakelen als het vriest schakelt hij zwaarder en zit soms vast gevroren. Het zwaarder schakelen hebben we opgelost door de olie een klein beetje te verdunnen met de spoel olie om je naaf schoon te maken. Ik ben nu op internet aan het zoeken om het vast vriezen van de externe schakelbox te voorkomen maar kan het nog niet zo vinden, de een zegt de box iets schuin naar beneden zetten.

    Ik denk dat ik er maar eens een mail aan Rohloff aan waagt.

  21. @Arie: zoveel mogelijk vocht uit de kabels en schakelbox weren door deze van binnen in te spuiten met siliconen.

    Ook in de zomer schakelen fietsen met externe schakelbox (bijv. Koga, Jan Janssen en Idworx)) wat zwaarder dan fietsen met een directe kabelloop (bijv. Santos). Fietsen zonder externe schakelbox, zoals de Travelmaster van Jeroen, hebben door de directere kabelloop via de bovenbuis en het ontbreken van die extra overbrenging wat minder last van vastvriezen.

    Wees toch maar blij dat je Rohloff rijdt, want derailleurs hebben veel eerder last van vastvriezen. Bij Rohloff kan je zelf nog wel door de weerstand heen trekken, bij een derailleur kan je niets meer behalve afwachten tot alles weer ontdooit is.

  22. Ik heb oa naar aanleiding van dit artikel de travelmaster 2.8 gekocht met rohloff en belt drive.
    Het is een prachtige fiets en rijd fijn.
    Vind alleen die standaard een ramp.
    Met grote voeten raak ik hem dikwijls dat had beter gekunt.
    Wat ik verder een nadeel vind van die direct schakel box is dat je niet makkelijk bij de bout van je magura kan.
    Ik vond ze wat te wijds afgesteld en wou ze wat smaller zetten maar dat gaat niet zonder nieuwe kabels.
    Ja je kan het via de grepen regelen maar dan heb ik te weinig hendel beweeg ruimte.

    Verder prima fiets!

  23. Ik heb met mijn maatje 48 er ook wel eens last van als ik niet met SPD schoenen fiets. Met SPD kan het net.
    Dat probleem met de remmen herken ik niet, ik kan langs beide kanten aan de bout zonder dat er kabels in de weg zitten

  24. Ja maar santos is buis geklemd dus dat gaat niet werken.
    Op mijn oude fiets had ik ook twee aansluitingen op het frame dat werkte mooier.

    Thx voor de tip anyway

  25. Wat een prachtige fiets. Ben zelf ook aan het kijken naar een Travelmaster 2.8. In de kleuren opties van Santos staat ‘deep black’ en ‘zwart metallic’. Weet iemand welke kleur dit is?

  26. nou 2tinten van zwart dus 🙂
    Advies ga even langs een goede dealer die hebben kleurstalen kan je het zelf zien.

  27. Ik heb zelf Zwart Mat en mijn wederhelft Zwart Metallic. Volgens mij is deep black hetzelfde als zwart mat en zwart metallic meer glanzend. Maar ik zou inderdaad even langs een dealer lopen. Die heeft een kleuren standaard met alle frame kleuren en staat met alle kleuren van belettering.

  28. @ Michiel, Mowikan & Rob: Dank voor de informatie! Ik vind het een mooie kleur dat ‘zwart metallic’. Ga morgen bij de dealer kijken. Wie weet binnenkort “de fiets van Joeri uit Oegstgeest” :-)). Ik denk aan metallic zwart, zilveren letters en rvs dragers.
    Hier ligt wel een mooie uitdaging/kans voor Santos, om net als bij Koga ‘kies je fiets’ visueel te maken. Santos heeft natuurlijk wel veel meer kleurencombinaties …

  29. Santos is een hele mooie 3D configurator aan het bouwen. Alle frames en onderdelen worden in een virtuele showroom in 3D gemodelleerd en op je scherm opgebouwd, inclusief alle kleuropties, lettertypes, stickerpatronen, enz. Je kan dan je eigen fiets ronddraaien en in de showroom naast andere fietsen opstellen, zodat je al je keuzes naast elkaar en van alle kanten kan bekijken. Wordt heel gaaf.

  30. Werd tijd ook. Bij de huidige configurator vind je vaak geen afbeeldingen van de gekozen onderdelen. Zou wel eens een afbeelding willen zien van het M10 stuur

  31. Ik kan niet wachten Michiel,zoals Peter zegt,op de website van Santos bikes heb je
    nu een ”ruime fantasie” nodig bij de opbouw van je eigen fiets.
    Hiermee gaat Santos veel potentiele klanten over de streep trekken !

  32. Hallo
    Heb een santos travemaster met deraileur deore xt draait super licht en het onderhoud valt best mee als je de ketting met wax smeert,deze word dan niet vies en alles blijft netjes schoon dus het onderhoud is niet zo,n probleem
    Ik heb op deze fiets al enkele duizende kilomerters gereden met zeer veel plezier
    Nog steeds dezelfde ketting en is nog niet versleten
    Wel een KMC gold
    Het draait fantastisch
    Het is een super degelijke fiets
    Groetjes Rinus

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *