Rob’s Elektrische Santos Travelmaster

Er blijkt steeds meer vraag te zijn naar hoogwaardige, probleemloze en onderhoudsvriendelijke elektrische trekkingfietsen waarmee je zonder verzuurde benen de Ardennen door kunt komen. Er zijn echter nog maar weinig fabrikanten die echt iets goeds te bieden hebben en daarom heeft Rob van der Houven van Rob’s Bikecenter in Maasland een Santos Travelmaster grondig verbouwd. Aanschouw de Santos E-Master met Bosch motor, Rohloff naaf en Gates Beltdrive.

Als je een degelijke, onderhoudsarme en probleemloze trekkingfiets zoekt, dan kom je al snel uit bij de Santos Travelmaster. Wil je een betrouwbare elektrische fiets met voldoende power en zo min mogelijk kans op storingen, dan is op dit moment het systeem van Bosch zo ongeveer het beste wat je kan krijgen. Rob’s Bikecenter heeft deze twee in eigen beheer gecombineerd en presenteerde zijn creatie op de Fiets en Wandelbeurs.

Rob wilde niet zomaar een aftermarket elektrische ombouwkit met voorwielmotor aan een Santos Travelmaster schroeven, zoals Eric Schuijt in 2011 al eens had gedaan. Nee, het moest een perfect concept worden met de motor in het midden, gecombineerd met de oersterke Rohloff-naaf en de onderhoudsarme tandriemaandrijving van Gates. En daarmee heeft Rob het zichzelf niet makkelijk gemaakt.

Het Travelmasterframe moest op meerdere plaatsen aangepast worden om het elektrische systeem te integreren. Er is flink wat verzaagd en gelast. De excentrische trapas heeft plaats gemaakt voor een stevig aluminium bracket waar de Bosch-motor in opgehangen werd. De motor hangt in dit geval niet onder de fiets, zoals bij de meeste Bosch-fietsen het geval is, maar is omhoog gekanteld om meer bodemspeling te verkrijgen en niet te kunnen beschadigen door een stoeprand, steen of diepe geul.

Nu de Santos zijn spanmechanisme voor de tandriem kwijt was, moesten de achterpatten stelbaar gemaakt worden om de tandriem strak te kunnen zetten. De originele patten zijn eraf gezaagd en vervangen door stevige aluminium driehoeken met stelbouten. Dit betekent wel dat na het spannen de velgremmen soms bijgesteld moeten worden, omdat het achterwiel zich iets verplaatst en de blokken dan niet meer perfect op de velg uitgelijnd staan, maar gelukkig hoeft een tandriem lang niet zo vaak nagespannen te worden als een conventionele ketting.

De accu is bevestigd op de plaats van de bidon. Dat is jammer voor de hoeveelheid vocht dat je mee kan nemen, maar het is nu eenmaal niet anders. De doelgroep van deze fiets pakt toch graag geregeld een terrasje.

De accu is van het 400Wh type en de motor heeft een vermogen van 250 Watt. Deze verbouwde Santos Travelmaster heeft een totaalgewicht van 24,5 kilo, wat ongeveer 9 kilo meer is dan de niet-elektrische versie.

Er zijn tot nu toe twee prototypes gebouwd. Rob heeft met het eerste exemplaar een korte fietsvakantie gehouden in de Ardennen om de actieradius te testen en hij was niet ontevreden. Bepakt met 25 kilo bagage heeft hij de heuvels in de omgeving van Stavelot bedwongen, waarbij hij hoopte op een gemiddelde actieradius van rond de 50 kilometer. Dat doel heeft hij ruimschoots gehaald.

Maar eigenlijk moet je de vraag “Wat is de actieradius van deze fiets?” nooit stellen, want daar is bij geen enkele elektrische fiets een éénduidend antwoord op te geven. Het energieverbruik is van heel veel factoren afhankelijk, zoals het totaalgewicht van de berijder, fiets en bagage, de ondergrond, de geaccidenteerdheid van de omgeving, de wind, de efficiëntie van het rijwielgedeelte en je rijstijl.

Wat ook enorm van invloed is op het verbruik en vaak voor het gemak niet meegerekend of enorm onderschat wordt, is je schakelgedrag. In bijna alle gevallen zie ik dat mannen, rijdend op dezelfde fiets naast hun vrouw, tijdens dezelfde toertocht vaak voor ongeveer 10 kilometer meer stroom overhouden dan hun echtgenote… Waarom? Omdat mannen veel meer op en af schakelen en vrouwen vaak te lang in een te zware versnelling blijven rijden! En dan gaan ze bij de fietsenwinkel klagen dat de fiets van mevrouw niet goed is…

Veelvuldig terugschakelen kan je aan het eind van de dag zomaar 10 tot 20 kilometer extra opleveren. Heel veel in een zware versnelling door blijven trappen en in de elfde of twaalfde versnelling bij de stoplichten wegrijden trekt de accu in een mum van tijd leeg. Met de auto trek je ook niet in z’n vijf vanuit stilstand op, want dan slaat hij af. Een elektromotor kan echter niet afslaan en door de kracht van de motor voel je niet meer in je benen dat het te zwaar wordt en je eigenlijk terug zou moeten schakelen. Hou zo veel mogelijk je beentempo comfortabel hoog en schakel op een E-bike meer met je verstand en minder op gevoel! Net als in de auto.

Om toch een indicatie te geven: Rob kwam in de Eco-stand zo’n 80+ kilometer ver op een acculading. Hij haalde ongeveer 72 kilometer toen hij de Eco-stand af en toe combineerde met de Tour-stand. In standje Turbo trek je de accu in 30 tot 40 kilometer leeg. Nu is Rob zelf een licht kereltje, dus het is niet gezegd dat jij ook zo ver komt.

In Eco klim je comfortabel met een snelheid van 6 tot 8 km/u en in Tour 11 tot 13 km/u. In de Turbo-stand kan je maar beter niet klimmen, want dan kan je snel bij de eerste de beste boer aanbellen om de accu weer bij te laden. Of erger: halverwege een lange klim weer omkeren om je fiets bij het restaurant onderaan de berg aan het elektrische infuus te hangen. Een volledig lege accu volladen kost een paar uur, dus de kans is groot dat je na zo’n lange pauze met teveel witbiertjes niet eens meer fatsoenlijk kunt fietsen…

Ken dus niet alleen de beperkingen van je elektrische fiets, maar ook die van jezelf!

De Santos E-Master van Rob’s Bikecenter is nog niet in serieproductie. Alles hangt af van de vraag en de prijzen moeten nog exact bepaald worden. Bij voldoende interesse schakelt Rob een versnelling door en zullen we op termijn meer horen over de ontwikkelingen.

17 Replies to “Rob’s Elektrische Santos Travelmaster”

  1. Peter says:

    Stand eco,tour,sport, turbo en stand uit maakt in combinatie met de rohloff 5×14 is 70 standen. Je ziet dit vaker bij E-bikes. Ik heb het nut er van nooit begrepen.
    Ik vraag me wel af waarom andere E-bike bouwers niet deze inbouwstand van de motor kiezen. Zit hier misschien een technische voorwaarde aan vast ?

    Zie hier onder de link met een verhaal van een Bosch E-bike ombouw naar gates-tandriemaandrijving.

    http://elektrischefiets-bert.blogspot.nl/p/centurion-e-fire.html

  2. Michiel says:

    In de praktijk moet je het gebruik van de versnellingen en de mate van ondersteuning los van elkaar zien. De versnellingen gebruik je om het beentempo en de gereden snelheid op elkaar af te stemmen en de stand van ondersteuning kies je op basis van hoeveel je wil dat de motor je spieren, gewrichten en/of longen en hart ontlasten.

    Je kan wel eeuwig terug blijven schakelen om minder inspanning te hoeven leveren, maar dan ga je steeds langzamer rijden en kom je niet ver… Dus schakel je de motor in en kies je een bij de snelheid passende versnelling.

  3. Sjon says:

    Beste Michiel,

    Heb je de tussenstand wel gezien van de enquete over elektrische trekkingfietsen ? Of komt er zo nu en dan toch een artikel om een minderheid van de lezers tevreden te houden ? Ik berust, maar…….

  4. Michiel says:

    De vraagstelling loopt nog…

    Ik moet zeggen dat er meer “ja” aangeklikt wordt dan verwacht. Verder heb ik alles op de F&W beurs nog eens goed bekeken en het internet afgestruind en zie dat er heel veel onzin verteld wordt en dat leveranciers en marketeers niet het complete verhaal vertellen, belangrijke zaken verzwijgen en positieve info flink opblazen. Er wordt simpelweg veel te veel slap geluld over onduidelijke zaken. Daarnaast wordt de markt helaas teveel overspoeld door troep… Wat dat betreft denk ik dat er weldegelijk behoefte is aan genuanceerde en complete informatie en reviews met een kritische blik.

    Maar ik zal me daarbij wel focussen op E-trekkingbikes waar je ook echt mee kunt trekken en kamperen. maak je geen zorgen, E-bikes zullen absoluut een relatief kleine rol gaan spelen op deze site. En dan bestaat er natuurlijk ook nog de kans dat fabrikanten mij geen E-bikes willen lenen, omdat ik mogelijk kritischer ben dan ze lief is.

  5. mrtn68 says:

    Hoi Michiel,
    Ondanks dat ik geen E-bike wil vind ik het wel interresant om er een goed artikel over te lezen, wél een échte E-trekking dan.
    Ook ik ben een ja-klikker.
    Groet,
    Martin

  6. Retep says:

    Een 1×9 derailleur systeem zou dit een stuk goedkoper maken denk ik, hoef je alleen het frame op de plaats van het bottom bracket aan te passen. Geen Rohloff en Gates scheelt natuurlijk ook $$$$

    De bidonhouder op de zitbuis lijkt me erg laag te zitten, kun je daar nog wel een houder opschroeven, of zit de Bosch in de weg?

  7. Michiel says:

    @Retep: er zijn legio fietsen van diverse merken met Bosch en 1×9 derailleur te koop en er komen er alleen maar meer, maar daar kom je niet mee in Santiago of Rome en daar is deze Travelmaster juist wel voor bedoeld. De man waarvoor deze fiets in eerste instantie is ontwikkeld wil juist wel Rohloff en Gates en dat mag wat kosten.

  8. Peter says:

    De link die ik in de eerste reaktie bijgevoegd had, staat ook een E-bike (centurion ) met een Gates riemaandrijving. Hij had eerst de normale gates-riem gemonteerd. Het bleek dat de riem vaak scheef liep omdat er een kleine axiale speling op de Bosch-motor zit.
    Daarom is die fiets later toch omgebouwd naar een centertrack-aandrijving.

  9. Michiel says:

    Een niet perfect rechte tandriemlijn compenseren met een CenterTrack… Ik blijf er een beetje moeite mee hebben…

  10. Ron says:

    Beste rob en lezers, ik ben erg geinspireerd geraakt. Ik zoek iemand die mijn travelmaster 26inch met ketting en rohloff kan voorzien van een elektrische ondersteuning.

  11. Ferdi says:

    Mooie ontwikkeling en alle lof voor deze fiets!

    Ik hoop echt alleen dat fabrikanten als Bosch die motoren kleiner weten te krijgen de komende jaren, zodat die niet meer zo buiten de trapas uitsteekt. Laten we wel wezen; dit is niet zo fraai.

    Verder is dit natuurlijk een prototype met een nog erg groffe afwerking door het gekunstel om die motor onder en aan het frame te krijgen. Kabels buitenom is ook zoiets, sowieso bij fietsen.

    Nogmaals mooie ontwikkeling en ik hoop dat als de accu’s daarbij kleiner en lichter worden, zo’n elektrische fiets in de toekomst onder de 20kg kan blijven. Dan koop ik ‘m direct.

  12. Susan says:

    Bosch heeft voor 2014 een nieuwe set kleinere motoren ontwikkeld. Icm met een travelmaster 26″, rohloff en gates belt, ben ik een koper. Blijf dus graag op de hoogte van de ontwikkelingen!

  13. Oosterbaan says:

    Prachtige ontwikkeling.Maar is dit ook mogelijk met een panasonic moter of met andere aziatische moter?

  14. Victor Oudhoff says:

    Beste Rob, allereerst; wat een prachtfiets!

    Voor mijn trip naar Beijing van 30 juni 2016 zoek ik een goede fiets met Bosch aandrijving – 11.000 km is dan ook niet niets om te rijden vanuit Nederland.

    Zelf heb ik een lengte van Framemaat 60 – 61 is er mogelijkheid deze eerste fiets van je over te nemen?

    Met vriendelijke groet,

    Victor Oudhoff – eigenaar xperiencecenter.nl

  15. Oosterbaan says:

    Beste Rob.Wil je mij een prijsopgaaf doen van deze fiets?Hoeft niet op de euro af,maar een vanaf prijs zoals deze fiets is gebouwd.Groeten van Fons.

  16. Ed ten Kortenaar says:

    Beste Rob,
    Ik lees je verhaal over het ombouwen van de Santos’ Travelmaster met trap ondersteuning. Het gaat over 2013. Hoe staat dat er nu voor in 2017?
    Ik ben geïnteresseerd in het ombouwen van mijn Travelmaster.

    MER vriendelijke groet Ed ten Kortenaar

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *