Let’s talk about the Good Things in Life. De meeste goede dingen in het leven zijn tijdloos en kan je dagelijks tegenkomen, maar toch kost het vaak enige tijd om deze zaken te leren kennen en te waarderen. Om er optimaal van te kunnen genieten, verlangen de dingen die goed voor je zijn een periode van gewenning, geduld, liefdevolle aandacht en zorgzaamheid. Mensen, dieren en planten in je omgeving en zelfs materiële zaken kunnen je veel genot schenken als je het de nodige tijd en aandacht geeft. En als je er eenmaal aan gewend bent, dan wil en kan je niet meer zonder.

Wijn moet je leren drinken en oude kaas en olijven zijn ook een ‘acquired taste’. Je nieuwe wandelschoenen moet je voorzichtig inlopen en je Geliefde leer je kennen door er veel tijd mee door te brengen. Na verloop van tijd drinkt, eet, loopt en zoent er niets lekkerder.

Dit geldt ook voor Brooks zadels. In het begin zitten ze keihard, kwellen ze je zitbotjes en geven ze af op je nieuwe beige afritsbroek. Maar na verloop van tijd en dankzij de juiste verzorging zal je merken dat het zadel voor jóu gaat zorgen door zich steeds soepeler op te stellen en de vorm aan te passen aan jouw achterwerk. Hoe ouder het zadel wordt, hoe lekkerder hij gaat zitten. Zo nu en dan goed invetten en soms even aanspannen en je hebt een partner for life die mogelijk meerdere fietsen mee gaat.

Producten die tijdens het fabricageproces al een flinke dosis aandacht en liefde hebben ontvangen geven je een voorsprong in het bindingsproces. Dit is absoluut het geval met de ambachtelijk vervaardigde zadels van Brooks, zoals in onderstaande filmpjes is te zien. Waar termen als ‘Heritage’ en ‘Craftsmanship’ nogal eens misbruikt worden door fabrikanten in alle soorten van industrie, daar zijn deze termen volledig terecht op Brooks van toepassing.

Vanaf het moment dat je je lichamelijk en geestelijk sterk verbonden voelt met iets of iemand, dan neemt langzaamaan het gevoel de overhand boven het verstand. Tussen levende wezens noemt men dit ‘liefde’ en materiële zaken wordt een ‘cult’ status toegedicht. Eventuele onvolkomenheden worden met liefde vergeven onder het mom van: “Ik hou gewoon van hem/haar,” of: “Ik zwéér gewoon bij dit product.”

De mensen achter Brooks hebben dit proces inmiddels zeer goed door en maken in hun hedendaagse marketing dankbaar gebruik van de verworven cult-status. Aldus organiseerde Brooks de Tweed Run en de Picnic Ride. Gelukkig hebben de leden van de Brooks-cult genoeg humor en zelfspot en zo werden deze twee evenementen erg vermakelijk en humoristisch. Ervaar het Brooks-gevoel door onderstaande filmpjes te bekijken.

Cult-fabrikant Brooks kan het zich veroorloven om nieuwe producten op de markt te brengen die meer appelleren aan de behoefte naar een lifestyle-uitstraling dan pure functionaliteit en optimale prestaties. Al sinds 1880 heeft Brooks ook tassen in het programma en de stijl is uniek genoeg om niet te hoeven concurreren met hightech merken als Ortlieb en Vaude. Voor de tassen van 2011 hebben ze oude ontwerp- en patenttekeningen van zolder gehaald en er een fraaie retro collectie mee ontworpen. In de modewereld noemen ze dit ‘Vintage’ en dat is al een tijdje helemaal ‘in’. Dat Brooks tassen zwaarder en vooral veel duurder zijn dan die van Ortlieb en Vaude maakt voor de doelgroep niet uit. De klassieke uitstraling en de legendarische naam wekken meer dan voldoende begeerte op.

De tassencollectie bestaat nu uit 15 modellen, welke allen in Engeland met de hand worden gefabriceerd met hoogwaardige materialen zoals waxed canvas en natuurlijk hetzelfde leer dat ook voor de Brooks zadels wordt gebruikt. De Islington rugzak is zo’n nieuwe tas. De schouderbanden die kruislings over de rug lopen verdelen het gewicht evenredig. Erg lichtgewicht is hij waarschijnlijk niet, maar wat ziet ‘ie er cool uit!

De Devon zijtassen en de Cornwall stuurtas zullen niet geheel aan alle eisen van de moderne vakantiefietser voldoen. De Devon tassenset weegt een flinke 4,4 kilo en kost maar liefst 540 Euro!! De stuurtas maakt je nog eens 295 Euro lichter. De retro tassen zien er echter wel praktisch en vooral fraai genoeg uit om er geheel in Engelse stijl mee naar je werk te trappen en op de terugweg even langs de delicatessenzaak te rijden. Je kan er veel wijn en kaas in kwijt. Het geheel is af te maken met Brooks handvatten, lederen spatlappen en een Brooks bandje om je broekspijp. Schaf vervolgens een Tweedjasje aan en oefen een beetje met die stiff upper lip. Honey, put the kettle on, I’m on my way home!

Een gloednieuw Brooks zadel heeft tijd nodig om zich aan te passen aan het achterwerk van de berijder. Er is echter een manier om dit proces te versnellen. In het eerste filmpje is te zien hoe de leren lappen tot een zadel gevormd worden door ze een tijdje in water te laten weken en ze vervolgens nat in een pers te stoppen. Dit proces kan je zelf na aankoop herhalen.

Laat het zadel een nachtje in de regen staan en ga er dan – met een oude broek! – een tocht op maken. Het week geworden leer zal zo een begin maken met de anatomische aanpassing. Laat het zadel vervolgens drogen en zet dan de fiets op de kop met een doek onder het zadel. Giet het zadel aan de onderkant vol met sla-, zonnebloem- of olijfolie en masseer de olie er goed in met de achterkant van bijvoorbeeld een hamersteel. Dit maakt het zadel lekker soepel en gaat uitdroging tegen. Doe de eerste paar tochtjes wederom een oude broek aan, want de olie zal er nog een tijdje uit blijven zweten. Om het zadel de komende jaren in goede conditie te houden, gebruik je het Brooks onderhoudssetje met een blikje dik zadelvet en een spansleuteltje.

PS: Dit artikel is niet gesponsord door Brooks. Ik ben gewoon het zoveelste ‘slachtoffer’ van de Brooks-cult dankzij goede ervaringen met een Brooks Professional zadel. Laat ik het zo zeggen: “Ik zweer er gewoon bij.” 😉 Ik kan wel proberen uit te leggen waarom, maar als je nooit zelf een Brooks zadel hebt geprobeerd, zal je me waarschijnlijk niet begrijpen. Degenen die wel al jaren op een Brooks zitten, hoef ik natuurlijk niets uit te leggen. Deze levensgenieters weten precies hoe het is om met een geliefde rond te fietsen en ‘s avonds bij de tent kaas, olijven en wijn te nuttigen. Zonder zadelpijn.

The Good Things in Life… Me and my Brooks, delicious food and…

43 thoughts on “I love Brooks.

  1. Bijzonder geschreven stukje. Erg vermakelijke video’s ook! En dat beeld van die laatste plaat blijft nog wel een poosje hangen. 🙂

  2. Ik heb zelf geen Brooks, maar als ik die filmpjes zo zie zou ik bijna zin krijgen om eens zo’n stukje koehuid te proberen. Maar ik ben toch erg tevreden met mijn Terry zadeltje.

  3. Hoi Michiel , leuk stukje en ik ben er blij mee , want het zadel van me de”Brooks” is aan vervanging toe ,hij laat me in de steek scheur in het leer bij een klinknagel. Dus was ik op zoek naar Gilles Berthoud zadel, maar na het lezen en zien van dit onderwerp ben ik toch weer aan het twijfelen. Brooks of Berthoud?? We gaan er nog een nachje over slapen.

  4. Hoi Otto, hoe lang heeft je Brooks het uitgehouden in termen van tijd en kilometers?

    Gilles Berthoud heeft niet zo’n grote collectie als Brooks en zal voor veel toerfietsers niet het ideale zadel in huis hebben, want de huidige modellen zitten allemaal aan de sportieve kant. Ik heb geen ervaring met dit merk, maar de kwaliteit schijnt wel erg goed te zijn. Wel is Gilles vrij prijzig…

    Ik duik met plezier wat meer informatie op over andere merken die leren zadels leveren en laten we dan de lezers om hun ervaringen vragen. Zo hebben we naast Gilles Berthoud natuurlijk nog Lepper. Wie weet er nog meer merken te noemen die een onderzoekje en een artikel waard zijn?

  5. Hoi Michiel, ik heb dit zadel nu ongeveer 2,5 jaar en de aantal km zijn ongeveer 24600 dit is vakantie en woon werk tot nu toe. Ik moet zeggen dat het echt fantastische zit. Maar ik baal toch een beetje dat dit kan gebeuren. Het concept van Brooks is door de jaren niet veranderd dus wie garandeert dat dit niet nogmaals kan gebeuren. Maar door dit artikel ben ik wel weer aan het denken gezet.

    Groet Otto.

  6. Zoals ik al zei: “Eventuele onvolkomenheden worden met liefde vergeven onder het mom van: “Ik hou gewoon van hem/haar,” of: “Ik zwéér gewoon bij dit product.” 😉

    Ik weet niet hoe vaak het voorkomt dat een Brooks bij een popnagel scheurt. Wel geldt: hoe vaker je zadel nat wordt, hoe groter de kans dat het leer slecht wordt. Misschien zijn er lezers die dit probleem ook al eens hebben ervaren? Ruim 24000 km vind ik overigens niet slecht. Ik ken genoeg zadels die de 1000 niet halen.

  7. Hoi Michiel, ik hoop echt dat Brooks niet onder de categorie minder dan 1000 km valt, ik denk dat ze dan geen recht van bestaan hebben. Ben zeker benieuwd naar andere fietsers met ervaringen over zadels. Want hoe je het draait of keert het blijft een onderdeel van je fiets die het fietsen erg positief of negatief kan beïnvloeden.

    Groet Otto

  8. Heb nu zelf een Berthoud Aspin gemonteerd op de Santos SCC03 met Rohloff en Gates belt. Zo’n fiets verdient een top zadel.
    Voordelen:
    Volledig uit elkaar te halen en alles separaat te koop. Dus ook zijn de plekken die normaal niet zijn in te vetten bereikbaar(lederen deel is er in 2 min af)
    Dikker leer dan Brooks.(ook tijdelijk nadeel)
    Ook geschik voor MTB.
    Opspanbaar
    Nadelen:
    Dikke leer geeft lange inrij tijd, maar goede broek gaf bij mijn meteen al geen zadelpijn. Het wordt dus alleen maar beter.
    Prijs….maar voor een duurzaam product mag je dit wel betalen.

  9. I love Brooks too! Leuk artikel, Michiel!
    Ik ben helemaal verliefd op mijn honingbruine Flyer op mijn Santosje.

  10. Hallo allemaal,

    Kan iemand zijn/haar ervaringen delen als het gaat om een leren zadel en fietsen in de regen? Is dat schadelijk voor het zadel, en zo ja, wat zijn dan de voornaamste effecten?
    Heeft iemand ook een objectieve (..) mening -het liefst door ervaring- over de verschillen tussen een Brooks en een Gilles Berthoud zadel?

    Alvast dank voor jullie reactie.

    Groeten,
    Rico

  11. Vandaag in een ‘ drieste bui’ een mooie zwarte Gilles Berthoud Aspin gekocht… Ziet er fraai en degelijk uit!

    @Michiel: kan deze gelijk op m’n Santos gemonteerd worden op het moment dat ik die in Apeldoorn afhaal?

  12. @Rico: Jahoor! Neem maar mee, dan zetten we ‘m er gelijk op. Ben benieuwd hoe deze je zal gaan bevallen. Ik heb er zelf helaas nog geen ervaring mee.

  13. Heb met de Aspin de FRTC classic in de stromende regen gefietst. Zadel werd wel zeiknat (doornat) ;duurde twee dagen voor die droog was. Maar tijdens die fiets tocht is het zadel al wat gevormd naar mijn zitvlak en is dat nu helemaal na zo’n duizend km

  14. @Gaston: ik ben benieuwd naar hoe je bepaalt op welke spanning je de Aspin zet wanneer je hem weer in elkaar zet; doe je dat op gevoel of is daar een (vuist)regel voor? Of ‘onthoud’ je de vorige instelling (lengte draadeind aan binnenkant)?

  15. Als die nat is zou ik hem maar niet uit elkaar halen hoor!! Leer krimpt namelijk en de kans dat je hem dam weer goed inelkaar krijgt is dan klein. Ik heb om eea te drogen de hele zadelpen incl. zadel verwijderd en mee naar binnen genomen omdat het buiten in de schuur te lang zou gaan duren voordat die droog was. De spanning is een kwestie van proberen hoe je lekker zit. De een zit graag in een ‘holletje’ de ander op een strakker, harder zadel. Haal je hem toch uitelkaar kijk dan inderdaad naar de lengte draadeind. Is de beste maat en meetbaar lijkt me. Bij aanspannen nooit meer dan twee slagen per keer. Maar dat staat volgens mij ook bij de beschijving. Span ook nooit een nat zadel; deze rekt dan onnodig veel uit. Vet ‘m ook niet te vaak in (2-3 per jaar). Heb een reactie gelezen dat het zadel te zacht werd en niet meer aantespannen was.

    Hoop dat hier wat aan hebt.
    Vind’m heerlijk zitten en ziet er kek uit op mijn Santossie
    Laat nog wat horen en succes ermee. Groetjes Gaston

  16. Vorige week mijn allereerste brooks zadel gekocht voor mijn nieuwe Santos. Keihard en pijnlijk, na hoeveel kilometer begint het zadel zich aan te passen ? Schat dat ik er nu zo’n 70-80 km mee gereden heb.Misschien toch maar eens die tip van regen en sla-olie toepassen ?

  17. @ Erik: Je moet echt nog even doorrijden en geen olie gebruiken. Als je nog nooit op een hard Brooks zadel gereden hebt, maar aan een zachter zadel gewend bent, dan moeten je zitbotjes ook nog getraind raken. Rij dus voorlopig meerdere korte ritjes, zodat je zitbeentjes aan het hardere oppervlak kunnen wennen en het zadel beetje bij beetje zich gaat vormen.

  18. @Erik: ik heb mijn hardleren zadel (Gilles Berthoud) ingereden met een broek met zeem en heb daar geen centje pijn aan overgehouden… aanrader!

  19. Ik bezit al meer dan 30 jaar een Brooks proffesoinal zadel pas nog een voor de mtb gekocht wil niet anders het oudste zadel verhuist elke keer mee naar de nieuwe race fiets +/- 80.000kmal in gebruik

  20. Ik ben begonnen met Lepper zadel, daar heb ik ongeveer 20.000 km mee gereisd. Daarna kocht ik een Brooks B-66, Veel kilometers mee gedaan, meer dan 100.000, en toen brak mijn onderste rail (zadel zat in een zadelpen voor een enkele rail en de Brooks B-66 is gemaakt voor twee rails, alle krachten kwamen dus op maar een plaats samen en dat was het probleem). Nu twee maanden geleden heb ik een nieuw zadel gekocht een Brooks B-67 Aged. Erg mooi zadel, beter dan mijn vorige omdat deze een “veter” heeft aan de onderkant waardoor je het zadel smaller kan maken. Ik het dat zadel niet behandeld zoals Brooks zegt te moeten doen maar heb de bovenkant behandeld met Rapide kleurloze was. Brooks raadt aan de onderkant te behandelen met een speciaal vet maar ik ben ervaren en eigenwijs genoeg om te denken dat de meeste regen van boven komt, vandaar. Hierdoor heb ik een perfect zadel, de Rapide geeft het zadel ook een mooier uiterlijk, en heb ik geen last van een nat zadel als ik eens een keer vergeet om het zadeldekje te plaatsen (belangrijk voor de levensduur van je zadel). Dit zadel (eigenlijk deze troon) gaat mij weer voor vele jaren fiets-plezier geven en samen zullen weer wat meer van de wereld zien. Ieder zijn ding maar voor mij geldt: Brooks forever…

    Matthijs

  21. Michiel,

    heb goed nieuws. Spikspliternieuw zadel gekregen van mijn verkoper bike-components.de.

    Groeten, Yvan

  22. Zie hier mijn Brooks, brug gebroken na 8.000 kilometer ongeveer…. . Volgens mijn dealer stond het zadel te ver naar achter, heeft me een setback zadelpen verkocht. Verrekte jammer, want dat Brooks zadel voelde éérst weliswaar aan als een blok hout maar na inrijden (1.000 kilometer ongeveer) wou ik het nooit meer kwijt. Het (ingereden) zadeldek is niet meer te recupereren. Dat zou bij het Gilles Berthoud Aspin zadel wél kunnen, want geen klinknagels maar bouten. Overstappen ? Ik blijf twijfelen. Wie helpt me over de streep ?

  23. Stijn,
    Ik weet niet of ik je over de streep kan trekken, maar ik heb nu drie jaar en bijna 25000 km doorgebracht op m’n Gilles Berthoud Aspin.
    Met zeembroekje aan heb ik nog geen 100 km ‘pijn’ gevoeld bij het inrijden…! Inmiddels is het zadel reeds lang goed gevormd naar mijn bottenstelsel.
    Ik heb een zwarte, inmiddels ietsje minder zwart geworden. In het begin moet je wel oppassen met lichte broeken, want het zadel geeft wel wat van zijn kleur af.
    Het onderhoud is super eenvoudig, want het geheel is gemakkelijk te demonteren (als je wilt). Ook zijn de verschillende onderdelen apart aan te schaffen; handig bij eventuele defecten.
    Ik zeg: doen!

  24. Dank voor de reactie Nico. Mijn dealer zou enkele Aspins inkopen. Ga ik dan zeker bekijken.

  25. Ik heb die helm vorig jaar getest. Brooks heeft nu slechts wat met kleurtjes gedaan en leren bandjes en lapjes stof toegevoegd. Verder is het een gewone Carrera.

  26. En wat waren je bevindingen Michiel? Ik vind ze er best leuk uitzien. Vaak zijn het van die schreeuwerige exemplaren met strepen, lichtflitsen en veel kleuren. Qua design vind ik het leuk gevonden, zal best een markt voor zijn.

  27. Het werd inderdaad tijd dat er eens fatsoenlijke helmen kwamen die je gewoon voor in de stad, naar je werk en tijdens fietsvakanties kan gebruiken, i.p.v. zo’n raceding met oorlogskleuren boven je nette pak of casual outdoor kleding te moeten dragen.

    Ik vond de Carrera niet bijzonder veel toevoegen aan het huidige aanbod van ‘urban’ helmen. Qua comfort niet veel anders. En het feit dat je hem een beetje plat kan drukken door het ontbreken van dwarsbalkjes voegt in de praktijk mijns inziens niets toe.

  28. Twee maanden geleden heb ik een Brooks B17 aangeschaft bij een gerenommeerde fietsenspeciaalzaak. Wat de verkoper wel had mogen vertellen is dat het zadel niet verder naar achter kan worden gezet waardoor ik naar mijn mening te ver naar voren zit met alle gevolgen van dien, zoals pijnlijke knieën. Het zadel kan niet teruggebracht worden, want “Brooks-zadels worden niet geruild”.
    Graag een advies: is een andere zadelpen een oplossing? Of zou een Berthoud Aspin een oplossing zijn? Kan dat zadel wèl verder naar achteren?

  29. Dag Fritz

    Ik had vroeger een B17, zadelbrug gebroken omdat het zadel te ver naar achter stond (zie post hierboven). Oplossing was een SETBACK zadelpen. Daarmee kan je je zadel verder naar achter zetten. Oplossing werkt, ‘t is te zeggen mijn zadelbrug is totnogtoe niet meer gebroken… (heb nu een Berthoud trouwens, heel fijn zadel: je kan het zadeldek afnemen, kan bij Brooks niet. Maar: een Berthoud is behoorlijk duur, ben niet zeker of het de meerprijs waard is want die B17 heb ik altijd een prima zadeltje gevonden)

  30. Fritz, je moet de zadelpen van Santos nemen, die is speciaal voor Brooks zadels en heeft ruim voldoende setback.

  31. Fritz,Santos heeft,ik meen verleden jaar,toch een nieuwe zadelpen op de markt gebracht waarbij de brug van een [Brooks] zadel verder naar achter staat dan op een standaard zadelpen ? Check maar eens….succes.

  32. Heren, dank voor jullie reacties. Ik neem contact op met Santos mbt de zadelpen.

  33. Alle zadels van alle merken hebben verschillende verstelbereiken en de fietsfabrikanten monteren verschillende zadelpennen met 0 tot 25 mm setback. Daarom is het bij aanschaf van een nieuw zadel altijd aan te raden je fiets mee te nemen naar de winkel om te checken of de gewenste houding in te stellen is, voordat je het zadel afrekent.

    De betere fietsenwinkels hebben testzadels beschikbaar die je een paar ritjes kunt uitproberen. En de regel dat Brooks zadels niet geruild kunnen worden wordt gelukkig niet door alle winkeliers gehanteerd. Als het zadel slechts kort geprobeerd is en er nog geen zitsporen zichtbaar zijn, dan kan een Brooks vaak gewoon geruild worden.

  34. Brooks is niet meer wat het geweest is, internet staat er vol van en ook zelf mogen ervaren helaas. Als je voor een degelijk leren zadel wilt gaan neem dan een GB.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *