Gerrit Gaastra is een man van de details. Hij is altijd op zoek naar mogelijkheden voor verbetering aan zijn Idworx-fietsen, hoe klein of hoe groot ook. Wie dacht dat de goed uitgedokterde Easy en Off Rohler niet meer verbeterd konden worden, heeft het mis. Idworx komt in het nieuwe modeljaar met geëvolueerde versies van de Easy Rohler en de Off Rohler. Met de naamstoevoeging… Evo.

Beltdrive-ready frame

De vernieuwde Easy en Off Rohler Evo hebben tal van kleine en grote veranderingen ondergaan. De belangrijkste verandering is misschien wel de mogelijkheid voor het monteren van een tandriem (!!). Dit is een grote stap voor Gerrit! In een eerder artikel heb ik hier al melding van gemaakt.

Op het eerste gezicht is de opening voor de tandriem in de achtervork niet te zien. Aan de buitenkant ziet het frame er heel normaal uit.

Echter, als je de achtervork van dichtbij bekijkt , dan ontdek je een dikke inbusbout aan de binnenkant. Deze draai je los en als je de bagagedrager aan de onderkant los schroeft en de achtervork iets open trekt, dan kan de tandriem er doorheen gestoken worden.

Idworx rust de fiets overigens niet zelf met een tandriem uit. Dat mag de dealer voor je doen. Hij moet dan het achterwiel naar Rohloff opsturen, alwaar het benodigde achtertandwiel voor Beltdrive gemonteerd wordt en het framenummer en het serienummer van de Rohloff-naaf geregistreerd worden. De levenslange garantie op de Rohloff-naaf blijft zo behouden.

Een tandriem-fiets heeft een extra stijve achtervork nodig, omdat een tandriem strakker gespannen moet worden dan een ketting en altijd perfect recht uitgelijnd dient te zijn. Om te voorkomen dat de Rohloff-naaf door de hogere spanning teveel op z’n donder krijgt en de uitlijning onder zware belasting altijd goed blijft, heeft Idworx de linker liggende vorkpoot extra dik uitgevoerd.

Easy Rohler Evo

De Easy Rohler Evo komt in twee kleuren: zwart en donker bordeaux rood. Zwarte naven en koplamp zijn standaard, zilveren exemplaren zijn een optie. Qua soort fiets is de Evo ‘gewoon’ een Easy Rohler, maar dan met een aantal updates. De Easy Rohler Evo geldt (voorlopig) niet als vervanger voor de gewone Easy Rohler, want beide modellen worden naast elkaar leverbaar.

De Easy Rohler Evo wordt uitgerust met de nieuwe 50 mm Schwalbe Big Ben banden in plaats van de Schwalbe Marathon Dureme en Marathon Supreme. De Big Ben is bijna gelijk aan de Big Apple, maar heeft een iets dieper profiel voor meer allround gebruik. Deze band wordt ook toegepast op de heavy duty Off Rohler Evo.

Idworx heeft veel aandacht besteed aan het verbeteren van de verlichting. Ze lieten, exclusief voor Idworx al speciale, extra brede SON naafdynamo’s maken om extra sterke wielen mee te kunnen fabriceren, maar SON maakt nu ook de koplamp volgens de specificaties van Idworx.

De koplamp is voorzien van een nieuwe reflector die een bredere lichtbundel dichter voor de fiets op het wegdek werpt. De fraaie CNC-gefreesde koplampsteun is verlengd om de lichtbundel zo min mogelijk te verstoren met schaduw van de band.

Idworx heeft samen met SON nog iets nieuws bedacht. De naafdynamo is ontdaan van zijn stekkertjes en maakt nu contact met de patten in de voorvork. De plus-pool zit rechts en de min-pool links. Als je nu je wiel uit moet nemen in geval van een lekke band, dan hoef je niet meer met de stekkertjes te prutsen. Gewoon het wiel erin en eruit en klaar! Gerrit Gaastra benadrukte dat dit systeem pas na drie jaar intensief testen goed werd bevonden.

De elektriek is echter nog verder verfijnd. Idworx heeft een complete ‘losse’ kabelboom bedacht met zo min mogelijk contactpunten en dus een minimale kans op storing door corrosie. De kabel naar het achterlicht loopt niet meer door het achterspatbord, maar wordt nu langs de liggende achtervork en door de bagagedrager geleid. Typisch Idworx: de kabel is lekker dik en dus veel minder kwetsbaar.

Een interessante optie die af-fabriek aan de kabelboom toegevoegd kan worden is ‘The Plug’ van Tout Terrain. Dit is een USB-adapter die bovenop de A-head stuurpen bevestigd wordt en waarmee je allerhande elektronische gadgets via een USB-kabel op kan laden. Mocht ‘The Plug’ niet geschikt zijn voor jouw specifieke apparatuur (o.a. Garmin, iPhone), dan is het ook mogelijk om een adapter van bijvoorbeeld B&M of PedalPower aan de kabelboom te koppelen.

Idworx is ook altijd heel precies met het aanleggen van de kabels. Alle kabels lopen met zo vloeiend mogelijke bochten langs het frame en nergens schuurt er een kabel tegen de lak. Er is bewust voor gekozen om alle kabels buitenlangs te laten lopen om het frame niet onnodig te verzwakken of te verzwaren. De versnellingskabels zijn van voor tot achter volledig gesloten om vocht en vuil buiten te sluiten.

Off Rohler Evo

Ook de Off Rohler Evo is beltdrive-ready gemaakt, maar voor wie het hele jaar door in alle weersomstandigheden en door modder en stof crosst en toch het liefst op de aloude ketting vertrouwt, is er nu ook een passende kettingkast leverbaar.

Zoals eerder genoemd is de Off Rohler Evo uitgerust met Schwalbe Big Ben banden. Verder is de Off Rohler Evo voorzien van alle hiervoor genoemde noviteiten.

En de kleur? Om met de woorden van Henry Ford te spreken: “You can choose any color, as long as it is black.” Behalve de naven en koplamp, die zijn ook te kiezen in zilver.

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte!

37 thoughts on “Idworx 2013: Easy Rohler Evo & Off Rohler Evo

  1. De kabel naar het achterlicht liep altijd door het achterspatbord (eerst via stripje, later via omsloten metalen huls), niet door de achtervork. Wel een verbetering om de kabel door de tubus achterdrager te geleiden (heb je daar een foto van?), kun je tenminste met behoud van achterlicht je achterspatbord verwijderen.

    Weet je zeker dat beide patten van de voorvork electra-contactpunten bevatten?

    Hebben ze de velgen van de off-rohler ook verbreed (zoals de all rohler?) of is het nog steeds 19c? Benieuwd naar de eerste modder/gravel-ervaringen van de Big Ben.

    Verders mooi verslag!, maar waar is de all-rohler in dit verhaal? 🙂

  2. Ik zie dat de advies prijs van de easy rohler evo 2013 200 euro hoger ligt dan de huidige easy rohler 2012. Wat zou nog een reden zijn om voor een “normale” easy rohler 2013 (geen evo) te kiezen ? Ja , als je vastbesloten voor een ketting wil gaan , dan zou dit een reden kunnen zijn. Heeft de 2013 easy rohler hetzelfde frame dan de 2012-versie. Misschien wordt prijstechnisch de easy rohler 2013 (geen evo) wel heel interessant. Kan hier nog niets over vinden.

  3. Het kan altijd beter! Met een Brooks zadel bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie. En een bufferaccu aan The Plug zou ook welkom zijn, maar die zijn gewoon los te koop.

  4. Het zijn toch weer de details die er toe doen! Als je de foto’s bekijkt, zie je de liefde voor het vak en de fiets ervan afspatten.
    Wellicht klein minpuntje hoe de elektronica zich in de toekomst gaat houden is even afwachten, maar volgens GG is er 3 jaar mee getest dus zou het goed moeten zijn.

    Er wordt nu ook een kettingkast geleverd voor de OR. Als je deze op je OR wilt hebben, zal je de bestaande EBB Long Life moeten vervangen. Er zijn volgens mij 2 uitvoeringen, één met kettingkast aansluiting en één zonder.
    Dus wil je ooit nog eens een kettingkast op je OR dan een EBB Long Life met kettingkast aansluiting (laten) plaatsen.
    Frits

  5. Ik ben al even opzoek naar de perfecte vakantie fiets.
    Vorig jaar heb ik een lezing van GG bijgewoond en heb hem toen ook mijn wikken en wegen uitgelegd tussen een Santos en een Idworx.
    Ik wil gaan voor een riemaandrijving en GG kreeg me niet overtuigd waarom een ketting beter zou zijn dan een riem aandrijving.
    Hij lijkt nu eindelijk in te zien dat er toch veel vraag is naar een riem aandrijving.
    tijden de lezing liet hij ook al doorschemeren dat hij dacht aan een laadsysteem voor alle apparaten die men tegenwoordig meeneemt.
    En kijk het is al doorgevoerd op de all rohler zelfs de voorbereiding voor de riem.
    Maar ik wacht nog even tot de riem standaard op de Idworx wordt geleverd, dit is waarschijnlijk even een overgangsperiode,.
    Het is ook moeilijk voor iemand die jaren lang tegen een riem aandrijving is geweest nu toe te moeten geven dat een riem aandrijving toch de toekomst heeft.
    Ik zou dus tegen GG willen zeggen, hij is bijna perfect die all rohler nu dus nog met standaard riem en ik koop DE perfecte allround fiets.

  6. Niet eenvoudig om een easy rohler te vinden om te testen in Belgie …
    Ik wil hem ook graag met riem, als die dan van belgie weer opgestuurd moet worden en terug … wat een gedoe. Geef ons toch gewoon de optie om hem standaard met riem of ketting te kopen …

  7. @ Pascal: Je dealer hoeft alleen maar het achterwiel naar Rohloff op te sturen. Die is in een week dan weer terug. Je dealer moet wel de nodige ervaring met tandriemen hebben en de diverse Gates onderdelen op voorraad hebben.

    In de winkel waar ik werk hebben we de eerste Off Rohler die afgelopen week binnen kwam direct naar tandriem omgebouwd. Er past een 50×20 tandwielverhouding op en het werkt!

  8. Is de verhouding 50 x 20 bewust gekozen ? (overbrenging rohloff-eis 2.5 ) Of misschien toen nog proefondervindelijk ?

    Op de site van idworx staat inmiddels een advies voor de te gebruiken tandwielverhouding icm een riem ( 46 x 19 met een 122t riem )
    Helaas staat de reden voor de kleine tandwielkeuzes er niet bij. Bij een MTB kan ik de keuze voor een klein voortandtandwiel nog verklaren, voor een trekkingfiets is bodemvrijheid niet zo belangrijk.
    Santos daarin tegen kiest bewust voor 55 x 22.

    http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads/voorwaarden_ombouw_riemaandrijving_idworx.pdf

    Ik lees trouwens op de rohloff-site dat de toegestane verhouding is verlaagd van 2,35 naar 2,1 ( voor tandem en 100 kg+ rijders geldt nog steeds 2.5 )

  9. Een Gates tandriem werkt het best als er gekozen wordt voor een zo groot mogelijke tandwielcombinatie. 50-20 past makkelijk op zowel de Off Rohler als de Easy Rohler en het verbaast me dan ook om te lezen dat Idworx kleinere tandwielen adviseert. Ik zal het eens navragen bij Gerrit. Mogelijk dat deze verhoudingen op de Center Track slaan, welke breder is en waarvan het voortandwiel dichter bij de achtervork komt.

    Hoe groter de tandwielen, hoe lager de slijtage en hoe kleiner de kans dat de riem overslaat over het achtertandwiel. Ik zou een heel sterk of zwaar persoon niet graag met een 19t achtertandwiel laten rijden… Wat de riem betreft heeft Santos met 55-22 de mooiste en beste constructie.

  10. Gerrit Gaastra belde zojuist. De afmetingen van de tandwielen slaan inderdaad op de Center Track. Dit hebben ze proefondervindelijk bepaald.

    Ik heb GG geadviseerd ook de 50-20 CDC combinatie als geschikte optie te vermelden. Deze loopt lichter dan de Center Track en gaat langer mee. De Center Track heeft alleen een klein voordeel bij heeeeeeeeeel veel sneeuw, maar de CDC kan prima overweg met de bescheiden hoeveelheden sneeuw die hier in NL vallen.

  11. Michiel,

    Jullie kunnen als dealer zijnde ook even onderling contact opnemen.
    Ik weet dat Lauran Willemsen van Bikefeeling in Oudenbosch een All Rohler heeft omgebouwd naar riemaandrijving. Als ik op de foto kijk dan heeft hij denk ik geen 50 – 20 tandwielcombinatie gekozen.
    Overigens moet wel opgepast worden dat als je het stuur van de nieuwe Evo modellen met The Plug wilt verstellen, dat je het draad van de The Plug niet kapot draait.
    Op de afgelopen Fiets- en Wandelbeurs constateerde Gerrit Gaastra op de stand bij Rein Veenendaal dat dit was gebeurd tijdens het verstellen van het stuur.
    Hoe dit afgelopen is, weet ik niet maar Gerrit was not amused.
    Frits

  12. Frits, we hebben vanuit Bongers Bikes al meerdere Idworxen naar riem omgebouwd. Wij kiezen altijd als eerste voor de normale CDC riem. 50-20 is daarbij de beste optie. Als het echt niet anders kan of als de klant het persee wil, dan gaan we over op de Center Track.

    Het is inderdaad belangrijk dat The Plug met zorg behandeld wordt! Het draadje en de stekker eronder zijn kwetsbaar, maar gelukkig niet wanneer The Plug gewoon netjes op zijn plek zit. Wat dat betreft is het goed dat Idworx de fiets met een gedemonteerde plug naar de dealers verzendt, zodat de monteur kan zien wat eronder zit en dat je niet zomaar lukraak wat aan kan draaien. Misschien had iemand van Rein Veenendaal The Plug te ver om zijn as gedraaid?

  13. Michiel, ik neem aan dat je CDX bedoelt. Het blijft lastig, maar er bestaan 3 varianten……… CDC, CDX en CDX Center Track.

    CDC en CDX gebruikt overigens wel dezelfde riem .
    Volgens mij bestaat er geen CDC achtertandwiel voor een Rohloff, dit is altijd een CDX versie met mudports voor de vuilafvoer.

    Mooi hoor zo`n Idworx Evo met riem , inderdaad wel jammer dat deze niet standaard met riem-aandrijving wordt aangeboden door Idworx.
    Is dit de perfecte fiets ?? Het komt er in ieder geval zeer dicht bij in de buurt.

    Ik zou graag in de toekomst nog een fiets willen zien, ontworpen door Michiel van den Brink

  14. @ Peter: het klopt dat er op dit moment nogal wat verwarring bestaat over de benamingen van de tandriemen en -wielen.

    Als eerste waren er de CDC tandriem met CDC tandwielen.
    Later kwamen er extra gehard stalen achtertandwielen met mudports en een alu voortandwiel met geharde coating op de tanden, welke door het leven gingen als CDX. De bijbehorende tandriem bleef CDC heten.

    Toen kwam er de Center Track tandwielenset met bijbehorende Center Track tandriem. Gates noemt deze vanaf nu CDX.

    De eerdere CDX tandwielen gaan straks weer CDC heten. Gates maakt eerst de niet-geharde voortandwielen op en levert daarna uitsluitend de alu tandwielen met extra harde coating.

    De perfecte fiets? Die bestaat nog niet. En zal er mogelijk wel nooit komen, want de techniek schreidt voort en eisen en wensen veranderen voortdurend en zijn natuurlijk erg afhankelijk van het gebruiksdoel. Wat nu als perfect beschouwd wordt, is over een paar jaar alweer achterhaald.

    De perfecte fiets in mijn ogen? Dan denk ik aan zoiets als een belt-ready titanium Idworx All Rohler met de volgende opties:
    – Magura Firmtech of Hope schijfremmen.
    – KMC ketting voor Verweggistan en een 55-22 Beltdrive voor Europa.
    – Brooks of Gilles Berthoud zadel

  15. En ik zou ook nog een iets hoger balhoofd toepassen voor een hogere torsiestijfheid en om die lelijke vulringen onder de voorbouw weg te kunnen laten.

    En voor mezelf een racestuur met rem-schakel grepen voor hydraulische remmen en Rohloff (als die ooit nog leverbaar worden…).

  16. Michiel, er moet natuurlijk altijd wat te wensen overblijven. Maar of er ooit een All Rohler Titanium komt, ik weet het niet, ik denk het eerlijk gezegd niet zo gauw, zeker niet met de Hope schijfremmen. Er zullen dan teveel concessies aan het frame moeten plaatsvinden, maar wie weet wat Gerrit voor ons in petto heeft. Overigens komt er voor modeljaar 2014 wel een damesuitvoering van de All Rohler.
    De tandriemen wereld wordt er niet bepaald transparanter door (CDX, CDC en wanneer komt de tandriem ontwikkeld door Continental er?)
    Frits

  17. Wat ik verwacht, maar ook wel begrijp uit de woorden van GG, is dat wanneer de door Continental ontwikkelde riem & tandwielen gereed en OK bevonden zijn, dat Idworx dan om zal zijn en met een riemfiets zal komen. Hopen dus dat de Continental versie niet lang meer op zich laat wachten … of is er al iets bekend??

  18. Continental gebruikt aramide vezels. Niet omdat dit nu zoveel beter is, maar omdat Gates het patent op carbon vezels in tandriemen heeft. Ik had laatst een gesprek met de heren van Gates en zij vertelden dat Gates 20 jaar geleden al met aramide werkte, maar daarmee stopte toen carbon beter werd. De toekomst zal uit moeten wijzen hoe de Conti riem zich verhoudt tot die van Gates, maar aramide is niet per definitie een voordeel.

  19. Gijsbert, reken er voorlopig nog niet op dat Idworx zijn fietsen af fabriek met riem zal gaan leveren. Hier gaat nog wel een aantal jaren over heen.
    Pas als Idworx helemaal overtuigd is van de betrouwbaarheid van de riem dan zullen zij deze eerst nog uitvoerig gaan testen en dat gaat minimaal nog wel een jaar duren, Gerrit kennende en terecht hij heeft wel een naam hoog te houden.
    Frits

  20. Michiel,

    Kun je met de nieuwe voorwaarden van Rohlof (zie reactie 13805 hierboven) ook 22 x 50 monteren op de Easy Rohler EVO? Ik weeg minder dan 100KG dus dat zou qua voorwaarden mogelijk moeten zijn.

  21. Michiel bedankt voor je antwoord!

    Heb uiteindelijk vandaag een Santos Trekking Lite besteld, na lang uitproberen, vergelijken en wikken en wegen. Ik hoorde van de verkoper dat je met 22-50 namelijk wel flink inboed op je hogere schakelbereik, dus die optie toch maar niet gedaan. Ook vond ik de IdWorx modellen veels teveel herrie maken met remmen (vanwege de keramiek). De All Rohler had dat niet, maar die fietste/veerde naar mijn idee toch iets teveel als een “step” (bandvering met Big Ben 55mm). Dan was een Cane Creek Thudbuster op de Santos toch prettiger.

  22. Edwin, even terugkomend op je reactie op Idworx. Ik kan rustig stellen, zonder mij op de borst te slaan, dat ik redelijk wat ervaring heb met Idworx fietsen, zowel de modellen van 2000 als van heden. Wat bedoel je met keramiek?
    Dat de Idworx Darim velgen met een extra geharde ceramische laag op het remopppervlakte veel te veel herrie maken bij het remmen, heb ik nooit ervaren.
    Vanaf het begin (1999/2000) gebruikt Idworx de HS Firmtech remmen van Magura. Heb zelf diverse remblokjes van Magurra gebruikt, van grijs, zwart, groen tot rood maar nooit geen problemen qua geluid gehad. Ik ben zelf vrij kritisch op geluid dus dat had mij ook moeten gaan storen, maar ik vind de remmen juist perfect (diverse testen hebben dit in het verleden meermaals aangetoond) in vergelijking tot de V-brakes die wel hinderlijk kunnen piepen bij het remmen en die je daarom altijd correct moet afstellen, maar dan nog kunnen ze piepen.

    De All Rohler is soms qua remmen niet geheel vrij van geluid, maar dat ligt aan de weersomstandigheden, veel regen en dan remmen geeft heel even geluid, maar dat is heel snel weer weg en eigenlijk te verwaarlozen.
    Dat de AR zoals jij stelt, veert als een step door de brede Big Bens’s (55 mm) herken ik mij totaal niet in.
    De banden kan je naar eigen believen op de voor jou juiste spanning zetten dat is m.i. stukken beter dan een Cane Creek Thudbuster, waarbij ik niet wil zeggen dat dit een slechte geveerde zadelpen is. Overigens heeft de AR een titanium zadelpen, die ook nog iets demping geeft.
    Iedereen mag zijn mening hebben, maar je moet geen “losse flodders gaan schieten”. Kritiek mag best geleverd worden, maar wel met onderbouwing, waar ieder wat aan heeft.
    Frits

  23. Onderbouwing: dat is nou iets waar we allemaal wijzer van worden! door achtergrond kun je meer doorgronden wat het beste bij jouw fiets beleving past. Zodoende leren we van elkaar. Dit hele onderwerp is gestart met een beschrijving van de nieuwe modellen 2013, wie weet komt er over een paar maanden een update 2014.
    @ Michiel: wat heb je tot nu toe ondervonden tijdens je ER test: het is natuurlijk een drukke fiets periode maar we zijn erg benieuw naar je bevindingen!

  24. @Frits: Het zijn mijn indrukken, niet om bestaande eigenaren voor de voeten te stoten. Had niks gelezen over herrie bij het remmen, maar die herrie was er wel degelijk. Zo hard dat iedereen binnen 100 meter het kan horen als je wat harder moet remmen. Naar ik begrepen heb komt dat rechtstreeks door de harde keramische laag die om de lichtgewicht velg is gedaan om deze te beschermen, en wordt pas minder als deze laag (dus: de velg) versleten is. Verder rijdt en stuurt een fiets met dikke banden die relatief zacht opgepompt worden nou eenmaal enigszins als een step(band). Een ontwerpkeuze: demping en relatief weinig gewicht. De band mag ook niet al te hard worden opgepomt anders knapt de lichtgewicht velg, wat ook duidelijk op een sticker staat. Na uren veelvuldig vergelijken, met verschillende zadels en dergelijke, ging mijn voorkeur duidelijk uit naar de Santos Travel Lite. Dat Santos de riem als beste integreert en leuke kleuren biedt was ook een grote plus.

    Het gaat er denk ik om hoe je de fiets wilt gaan gebruiken. Ik vond de Thudbuster ST op straatstenen en (licht) onverhard prettiger: niet de step en extra luchtweerstand, wel de demping voor je rug. Als je door ruw(er) terrein gaat zal de voorkeur allicht anders zijn.

    Mijn “losse flodders” zijn dingen die mij opvielen, vooral omdat ik hier niks over gelezen had, dus wel degelijk de moeite van het melden waard. Kanttekeningen om sommige van deze zaken te verklaren lijken mij prima, mits kloppend.

  25. De testfiets bevalt tot nu toe erg goed. Technisch is er praktisch niets op aan te merken!

    Het geluidsverschil bij het remmen met keramisch gecoate velgen of alu velgen is duidelijk merkbaar. De remmen maken op de velgen met CSS coating een meer schurend geluid. De herten en zwijnen in het bos achter mijn huis kunnen hierover meepraten. De Idworx bleek niet de ideale fiets voor het stilletjes besluipen van groot wild.

  26. Ik herken mij toch niet in het schurend of piepend geluid bij de HS FirmTech remmen van Magura. Gebruiken jullie soms de grijze remblokjes? Deze gebruik ik alleen bij het inrijden, daarna gebruik ik al naar gelang de weersomstandig-heden de groene, rode of de zwarte remblokjes van Magura.
    De groene zijn bij mij de favoriet, deze slijten wel meer, maar je velg gaat met de groene remblokjes langer mee en nooit geen piepend of schurend geluid. Wel is het verstandig om bij een poetsbeurt van je fiets ook even aandacht te besteden aan de remblokjes (schoonmaken en vetvrij maken) en de velg (schoonmaken met remmenreiniger van Motip Professional). Vervang de grijze remblokjes bij je nieuwe Idworx fiets niet meteen voor de groene. Na een kleine 250 km zijn deze blokjes compleet op, zo is mijn ervaring geweest, dus belangrijk altijd eerst inrijden met de grijze remblokjes en dan pas de groene monteren.
    Overigens gaan de velgen van Idworx minimaal 50.000 km en langer mee.
    Juist bij V-Brakes heb ik heel veel problemen gehad met piepend en schurend geluid ondanks het afsteltooltje van Tacx. In de Shimano XT remblokjes zaten destijds overigens kleine metaaldeeltjes die ook een schurend geluid maakten en daarnaast je velgen sneller deed slijten. Of dit nog zo is, weet ik niet, ik gebruik ze in ieder geval niet meer.

    Edwin, geen probleem hoor, wij proberen elkaar allemaal te helpen. Nooit de aangegeven bandendruk op de zijkant van de band overschrijden!! Dan zou de kans kunnen bestaan dat je velg kan gaan scheuren, maar Idworx maakt dermate sterke velgen dat je hier absoluut niet bang voor hoeft te zijn. Dat is ook de reden dat Idworx met minder spaken in zijn wiel toekan.
    Maar ieder heeft zijn/haar voorkeuren, wat de één slecht vindt, vindt de ander weer goed, zoveel mensen zoveel verschillende meningen. Ik hoop dat je op je Santos vele veilige km’s zult gaan maken.
    Frits

  27. Wie heeft er ook ervaringen met the Plug op de off rohler Evo.
    De Off Rohler Evo is echt een fantastische fiets. Ik heb nu mijn eerste 2500km er op zitten en helemaal tevreden. The Plug is er bij mij na 1500 km mee opgehouden, na een tijdje haperen legde hij definitief het loodje. Heb er nu een nieuwe op (garantie) , maar ben mijn eerste enthousiasme kwijt. Wie heeft er al langer ervaring met The Plug en de houdbaarheid?
    Ben benieuwd

  28. Ik zou even on-line zoeken naar dit probleem. Mijn Santos heeft zometeen de ‘The Plug II Extra Power’ (ook bekend als de ‘Plus’), en ik las dat er in het begin (vorig jaar) wat problemen waren met de booster-kabel die dit model heeft.

  29. Ik heb inmiddels ruim 2.000 km op de AR erop zitten. Tot op heden doet The Plug het nog steeds goed. Wel heb ik meteen bij het begin The Plug gedemonteerd en de contacten met speciale VW wax ingespoten. Dit is tegen het vast gaan zitten van de contacten, corrosie en vocht. Daarnaast waarborgt het, het goed blijven doorgeven van de elektrische delen.
    Bij Idworx staat The Plug met de USB poort in de rijrichting, dus als het rubberen afdekdopje (is de zwakke schakel, moet Tout Terrain wat aan doen) los raakt en het regent, dan komt er water in de USB poort, d.m.v. de VW wax heb ik dit geelimeneerd.
    Erik, je moet je niet meteen uit het veld laten slaan. Ik ken iemand die bij de eerste 100 km al een defecte Plug had. Is uiteraard ook onder garantie vervangen. Daarna heeft hij vanuit Nederland een tocht gemaakt richting het uiterste zuiden van Spanje, een kleine 5.000 km km waarbij hij in de eerste paar weken heel veel regen heeft gehad. Het opladen van zijn GPS en mobiel ging zonder problemen.
    Edwin, idworx heeft een kabelboom: compleet ononderbroken robuuste stroomkabel die de stekkerloze naafdynamo met koplamp, achterlicht en de optionele USB-aansluiting The Plug op de stuurnok verbindt. Voorzover ik weet heeft Santos dit niet, de kabels lopen hier buiten om, wellicht dat dit problemen heeft gegeven.
    Frits

  30. De genoemde problemen waren gemeld op een Engelstalige site, en waren niet met een Santos.

    Loopt bij de Travel-Lite de verlichtingsdraad naar de Edelux buitenlangs?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *