De Idworx All Rohler met de Pinion P1.18 versnellingsbak is klaar! Idworx toonde het nieuwe topmodel op de Eurobike in Friedrichshafen. En ze noemen hem: oPinion.

De 18-speed versnellingsbak van Pinion, die de overtreffende trap moet zijn van de bekende Rohloff 14-speed versnellingsnaaf, blijkt nu difinitief door te breken. Vorig jaar was dit versnellingssysteem al te zien in fietsen van diverse kleine specialisten, maar nu gaan ook de grotere jongens als Koga en Idworx ermee aan de slag.

In de basis is de fiets helemaal hetzelfde als de All Rohler, die nu een jaar op de markt is. De oPinion is dus een fiets met dikke banden, enorme schijfremmen, een titanium zadelpen en alle bekende Idworx-details, maar dan met de Pinion-bak op de plaats van de trapas in plaats van een Rohloff-naaf in het achterwiel.

De Pinion heeft andere tandwielverhoudingen nodig (voor- en achtertandwiel zijn even groot) en daarom heeft Idworx speciale nieuwe tandwielen van extra gehard staal laten maken door Heggeman. Het frame van de oPinion is Belt-ready en dus is de fiets eventueel om te bouwen naar een tandriem.

Bij de All Rohler met Rohloff wordt de ketting of tandriem op spanning gezet middels een excentrische trapas, maar de Pinion-bak zit vast in het frame en dus moest het achterwiel verstelbaar gemaakt worden. Hiervoor heeft Idworx een eigen set verstelbare achterpatten met een steekas ontwikkeld. Deze steekas zorgt voor extra stijfheid en moet ervoor zorgen dat de consument of de dealer het achterwiel er niet scheef in zet. Slim.

Andere nieuwe details aan de Idworx oPinion zijn de nieuwe Schwalbe Marathon Almotion banden (die ik nu aan het testen ben) en een bracket tussen de bovenste stangetjes van de bagagedrager. Dit onderdeel zou de drager meer stabiliteit moeten geven.

De oPinion wordt leverbaar in twee kleuren: zwart en wit. De prijs van de oPinion is nog niet bekend, maar wetende dat de Pinion-bak zo’n €800,- tot €1000,- meer kost dan een Rohloff-naaf, dan moet je rekenen op een prijs van een eind in de 5000 Euro.

 

49 thoughts on “Idworx All Rohler + Pinion = oPinion

  1. Mooi stuk techniek weer de ontwikkeling van een fiets lijkt bij dit merk niets te kosten alles wordt super doordacht prachtig hoor.
    Gelukkig is mijn fiets pas 6 maanden oud anders moest ik weer gaan sparen.

  2. Mooie techniek inderdaad!
    Blijf echter doorrijden op mijn trouwe maatje: de Van Nicholas Amazon Rohloff met Son dynamo/koplamp. Voor mountainbiken gebruik ik een feloranje Idworx MR uit 2005 (1e eigenaar).

  3. Strak karretje. Mag wat kosten, maar dan heb je wat. Is dit nu het mooiste/beste wat er verkrijgbaar is, Michiel?

  4. Nog even en de pinion gaat ook son-naaf vervangen. De pinion zou zelfs in de toekomst een magnetische spoel kunnen aandrijven, welke een accu in de onderbuis zou kunnen opladen. Vanuit die accu wordt dan het licht gevoedt of electronische gadgets opgeladen. Door de rohloff en son naaf te vervangen door eenvoudiger en lichter draaiende naven (keramische lagers) zou je een sneller fiets kunnen ontwikkelen, waarbij het ook nog eens eenvoudiger is om wielen te wisselen als je de ene keer een snelle band wilt toepassen en de andere keer een bredere band.

  5. @ fiets71: een dynamo in de trapas is niet mogelijk, want dan brandt het licht niet als je de trappers stil houdt. Een fiets met Pinion heeft twee vrijlopen: 1 in het achterwiel en 1 in de bak. Tijdens vrij rollen zullen er in de bak nooit onderdelen draaien om stroom op te wekken.

  6. Dat is wettelijk niet toegestaan. Een fiets met accu moet ook altijd een werkende dynamo hebben als de accu leeg is. Zo hebben e-bikes met accu ook een naafdynamo in het voorwiel of in de achterwielmotor.

  7. In duitsland zeker, is een naafdynamo daar op alle fietsen verplicht? Je mag toch ook met een lampie op een racefiets rondrijden?
    Was maar een idee hoor, leek me wel wat zo’n omgekeerde e-bike. Zou mooi zijn als Pinion zowel Rohloff als Son als de Plug (tout terrain) overbodig kon maken, goed voor de innovatie ;). En in mijn idee/suggestie is de pinion nog steeds een dynamo die een accubuffer oplaad. Moet wel erg gek lopen willen beide niet meer op hetzelfde moment werken (bv. afdaling met lege accu en dan te lui zijn om bij te trappen).

  8. Ik dacht dat het in Duitsland verplicht was dat gelijkertijd het voorlicht als achterlicht moet kunnen werken, vandaar dat batterij-achterlicht verboden was. Of is in DL uberhaupt batterijverlichting verboden?

  9. De Duitse wetgeving is vrij streng, maar die markt is ook veel groter dan de Nederlandse. Wat voor Duitsland goed en rendabel is, is dat voor Nederland ook. Andersom niet. Diverse fabrikanten maken speciale modellen voor de Duitse markt, maar voor de kleine Nederlandse markt is dat vaak niet de moeite en het geld waard.

    En Pinion is natuurlijk Duits.

  10. Energie opslaan in een accu is op zich een goed idee, maar dit kan op meer manieren. Steeds meer E-bikes krijgen bijvoorbeeld een motorrem die tijdens afdalingen als dynamo voor de accu werkt. Remenergie omzetten in elektriciteit en opslaan in accu’s doet o.a. BMW tegenwoordig ook in hun auto’s.

    Wat dacht je van een Son naafdynamo gecombineerd met een dynamo-rem in het achterwiel? Lijkt me wel nuttig in de lange afdalingen in de Alpen. Scheelt ook weer remblokjes.

  11. Michiel, kun je iets melden over de kettingspan- oplossing.
    Ik kan het op de foto niet goed beoordelen.
    Zit het achterpad maar met 1 bout vast ?

  12. Hij zit met twee bouten vast en wordt gesteld met een spanschroef. Gelijkend op het principe van o.a. Koga, maar ik hoop dat het wel wat degelijker is uitgevoerd en niet zo snel vast zal corroderen.

  13. Dynamo-rem? Je was toch niet zo’n voorstander van naafremmen :).
    Ik dacht ook aan de inwisselbaarheid van de wielen, waardoor je goedkopere andere set wielen in je fiets kunt steken op het moment dat je de fiets voor andere doeleinden wilt gebruiken (scheelt tijd in banden wisselen). Als je dan niet vast zit aan dure merken als Son en Rohloff scheelt je dat mooi wat pegels, kun je weer langer op reis :).

  14. Als je vijfduuzend euries over hebt voor een fiets, dan is een extra wielset peanuts. Met een tweede/derde wielset heb je iets meer kans dat je eerste wielset langer meegaat (handig voor je lange reizen met geen fietsenmaker in de buurt). Tweede (asfalt) of derde (offroad) fiets kopen kan natuurlijk ook, gelijktijdig met een schuuruitbreiding. Alhoewel, zo’n fiets wil je liever niet in een schuurtje zetten, dievengilde enzo. Straffeloos wiel wisselen lijkt me wel het grootste voordeel van de pinion, hoe zie jij dat?

    Toch moet ik eerlijk bekennen, dat ik met al die zogenaamde innovaties steeds meer de waarde van een ouderwetse derailleur weer leer waarderen. Heb je die 1x11sp van Sram1X al eens getest?

  15. In geval van een kapotgeslagen wiel is het vervangen daarvan in het buitenland in theorie wat makkelijker, maar zie in Verweggistan maar eens een wiel met de juiste schijfremaansluiting te vinden… Dat is nog steeds hightech spul wat niet bij iedere dorpsfietsenmaker te vinden is… Ook niet in Europa. Je kan het best investeren in een fiets die erg goed gebouwd is en gewoon niet kapot gaat. 😉

    Alle pech onderweg die ik gehad heb kwam door inferieur materiaal in relatie tot de omstandigheden, achterstallig onderhoud of lomp rijgedrag. Beter voorkomen dan genezen en dus goed voor je materiaal zorgen en er voorzichtig mee omgaan, hoe degelijk het spul ook zou moeten zijn volgens de fabrikant en verkoper. Hoeveel geld je ook in een prijzige fiets steekt, je bent er zelf verantwoordelijk voor.

    Ik vraag me wel serieus af hoeveel meerwaarde de meeste innovaties nu daadwerkelijk bieden. Rohloff vind ik absoluut het beste systeem waar ik ooit mee gereden heb en die naaf is zijn geld dubbel en dwars waard. Dit geldt ook voor de tandriem. Van Pinion durf ik dat nog niet te zeggen, en dan heb ik het nog niet over de meerprijs t.o.v. Rohloff. Ik heb al wel met Pinion gereden en het voelt op zich goed, maar ik sta te popelen om het voor een langere periode intensief te testen! Ik moet er echt IJsland of de Alpen mee in om de meerwaarde te ervaren.

  16. Correct Michiel, heel benieuwd hoe de oPinion in de Alpen en in b.v. IJsland zijn werk doet.
    De extra 4 versnellingen zitten wel aan de onderkant van het bereik, m.a.w. je zou in principe wat lichter kunnen trappen. In de bergen met lange steile hellingen en in onherbergzaam gebied, zoals jullie in IJsland hebben beleefd, zou e.e.a. zijn meerwaarde moeten bewijzen.
    Maar die één of twee keer per jaar dat je hier voor komt te staan, weet ik niet of dit een meerprijs van ca. 1.000,– en ca. 1 kg zwaarder e.e.a. rechtvaardigt.
    Of de spanschroef ideaal is, zal in de loop van de tijd de praktijk moeten uitwijzen. Ga er maar vanuit, Idworx kennende, dat in de aankomende jaren e.e.a. nog wel een wijziging zal ondergaan.

    Enige voordeel wat ik zie in de oPinion is, dat de wielen makkelijk uitwisselbaar zijn.
    Door de oPinion wordt de fiets wat lomper, het oerconcept van de fiets gaat een beetje weg.
    Feitelijk pas je nu de fiets aan aan het onderdeel en niet zoals het hoort, andersom.
    Vooralsnog heb ik van diverse kanten gehoord dat het schakelen van de versnellingen van de Pinion nog lang niet zo soepel verloopt als bij Rohloff. Maar Rohloff heeft er ook 5 jaar overgedaan voordat e.e.a. perfect werkte.

    Ben wel heel benieuwd of Rohloff nog met iets nieuws in de komende tijd gaat komen.
    Frits

  17. Ik vraag me af of het voor een Idworx-dealers nog te doen is om alle modellen te laten zien in de winkel. Laat staan verschillende maten.

    De Idworx-collectie met zijn MTB, Road, ER, OR, evo-versies en titanium modellen, wordt steeds maar groter. Nu komen er weer 2 dure modellen bij.

    Als koper wil je nu eenmaal graag de fiets zelf zien en zelf ervaren in de goede maat. Begrijpelijk nemen de dealers nu eenmaal een fiets met gemiddelde frame-maat op voorraad, om de kans op verkoop weer te vergroten.
    Ik ben de afgelopen maanden langs enkele winkels geweest om een Santos , Idworx en Gaastra te proberen. …..Alle fietsen waren een maat te klein voor mij.

  18. @ Peter: Die moeilijkheid hebben dealers van Batavus, Gazelle, Sparta, Giant, etc. ook. Wat dat betreft valt het aantal Idworx modellen reuze mee. Al ligt de aanschafprijs per fiets wel wat hoger, gelukkig devalueert een voorraadje Idworxen minder snel dan een magazijn vol Gazelles.

    Frits, met de tandwielafmetingen kan je zelf bepalen hoe hoog of laag je het totale bereik van de Pinion zijn werk laat doen. Wij hebben al een tijdje Pinions met tandriem in de winkel en daarbij ligt het totale bereik zowel hoger als lager dan Rohloff. Gates heeft ons toen een prototype achtertandwiel geleverd voor een lagere overbrenging. Daarmee kwam mijn collega met gemak de Pyreneeën over. Ik zie dat Idworx dezelfde verhouding toepast. Het voor en achtertandwiel zijn even groot en dat vind ik goed gekozen. Ze nemen niet zomaar klakkeloos de standaardconfiguratie over, maar bedenken zelf wat het meest praktisch is, waarvoor hulde.

  19. Het stelschroefje om de achterpatten mee te verstellen, lijkt me toch vrij klein (en kwestbaar). Als ik het goed zie, draait het wel in een apart busje, waardoor het makkelijk vervangbaar wordt indien aangevreten door corrosie en het frame toch altijd buiten schot blijft.

    Begrijp ik dit goed: de achterpatten hebben dus nu volledig ronde gaten (zonder uitsparingen zoals bij een quick-release systeem) waar de steekas door gaat (ik zie het niet zo goed op de foto). Je moet de achterpatten dus beide “in lijn” afstellen of de steekas gaat er niet meer doorheen? Op die manier wordt dan vermeden dat je met slepende schijfremmen zou worden geconfronteerd na het spannen van de ketting?

    Wat ik me ook nog afvroeg: het lijkt dat er meerdere steekas-systemen bestaan, van verschillende fabrikanten. Als je deze idworx oPinion koopt, ben je dan tot in lengte van dagen getrouwd met het steekas systeem van dt-swiss?

    Ongetwijfeld een fijn systeem, maar het mist precies toch wat de eenvoud van de excentrische trapas.

    Nog een laatste vraagje: zijn de schijfremmen werkelijk ongevoelig voor de verplaatsingen van het achterwiel bij het spannen van de ketting? De rotor beweegt mee met de as van het wiel, maar de remklauwen hangen toch vast aan het frame?

  20. @ Filip: je moet het achterwiel stellen wanneer deze er nog in zit. De steekas helpt daarbij het wiel recht te houden. Nooit de patten verplaatsen met het wiel eruit.

    De schijfrem beweegt in zijn geheel mee, dus inclusief de remklauw.

    En ja, ieder merk heeft zijn eigen soort steekas, in dit geval dus DT Swiss, maar dit is inmiddels een redelijk veel voorkomende as.

    Het schijnt dat Pinion nog werkt aan een verstelbare versnellingsbak als alternatief voor de excentrische bracketas, maar daar heeft niemand nog iets van gezien.

  21. @ Michiel: OK, dat maakt het al wat duidelijker. Nog eens wat verder op die steekas: op mijn Mountain Rohler monteer ik zonder veel omhaal een Weber koppeling voor een fietskar en/of een Follow Me tandem om de kinderfietsen aan te koppelen. Ik vermoed dat die accessoires niet meer mogelijk zullen op de oPinion?

  22. @ Filip: daar kan ik nog niets over zeggen. Later maar eens passen en kijken welke verschillende koppelingen er verkrijgbaar zijn.

  23. Ik heb het gezien en dat is inderdaad een zeer lage prijs. Ik was al bezig met een artikel en ik zal daarbij proberen uit te leggen waarom we het hier over appels en peren hebben.

  24. Mooie fiets!
    Nu nog een cdc belt en het is de fiets van mijn dromen!
    kom ik zo mijn santos inruilen voor deze ;P

  25. Een heel mooi stuk techniek,maar waar eindigd het,ook gezien de prijs,ik weet niet of rohloff hier van wakker ligt zon plaagstoot maar hij zal toch ook beter zijn best moeten doen om zijn naven olie lek vrij te krijgen,hij heeft nog wat huiswerk te doen,en we moeten dit ongemak niet steeds verdedigen,het is gewoon niet goed,en niet nodig h.gr Cees

  26. Ik blijf dit wel verdedigen, want het is namelijk geen probleem, maar een producteigenschap. Over een beetje olie lekken moeten we ons bij Rohloff echt geen zorgen maken! In de meeste gevallen ‘lekt’ de naaf een beetje wanneer hij te vol is gevuld bij het verversen van de olie. Het teveel gooit hij er gewoon uit. Volgende keer iets minder olie erin doen en het ‘probleem’ is opgelost.

    Een Shimano Nexus naaf lekt nooit, want die is gevuld met dik vet ipv dunne olie. Maar dat vet spoelt er uiteindelijk uit, omdat de afdichting slecht is en dan loopt de naaf gortdroog. De meesten komen daar pas achter als het te laat is.

    Een Shimano Alfine naaf lekt ook dunne olie. Vaker dan Rohloff. Bij Alfine moet je dan zsm de keerringen vernieuwen en olie bijvullen.

    Een Rohloffnaaf kan je straffeloos een jaar mee doorrijden als deze lek is. Bij de eerstvolgende olieverversing de keerringen vernieuwen en je kan er weer tegenaan.

  27. Ik heb een vraag. Er wordt geloof ik 60.000 km garantie gegeven op de pinion. Stel dat het ding dan stuk gaat bij b.v. 60.000, ben je dan je hele frame kwijt, of kunnen ze bij indworx de pinion bak vervangen. Als dit niet kan zou ik dat een serieus nadeel t.o.v. de Rohlof of derailleur oplossing vinden.

  28. De gehele bak zit met slechts 3 bouten aan het frame vast. Deze is er eenvoudig onder vandaan te schroeven om hem vervolgens naar Pinion op te kunnen sturen voor reparatie.

    Mijn collega is met Pinion in gesprek geweest om een leen-bak op voorraad te nemen, voor het geval een klant zijn bak even moet missen, maar vreemd genoeg wilde Pinion hier niet zomaar aan meewerken… Maar misschien komt dat nog.

  29. Hoe zit het met een kettingkast of chaingliders, wij rijden veel onverhard en ik heb een enorme hekel aan een open ketting (nog meer aan het schoonmaken)

  30. Er bestaan nog geen kettingkasten of chaingliders voor deze tandwielverhoudingen. Dat wordt dus rijden met een open ketting of ombouwen naar tandriem.

  31. Mooi die techniek,het gaat allemaal veel te snel er zijn ook nog veel problemen,te veel onduidelijkheden,en dan die prijs,waar zal het eindigen,rohloff heeft zich al bewezen,en is nog redelijk betaalbaar h.gr cees vd knaap

  32. Ik heb alle berichten nu gelezen, ik kom tot de slot conclusie, dat de pinion het nog maar moet bewijzen en dat is ook zo. Ik heb de fiets op de beurs gezien en zag er geweldig uit, ik heb hem de volgende dag besteld bij mij plaatselijke fietsen maker.
    en hij kan hem gelukkig leveren in ons mooie dorpje Volendam. Zo heb ik een keertje een fiets gekocht buiten ons dorp het was een drama. Ik heb de De Idworx.met pinion besteld en krijg hem pas in week 23 duurt wel lang maar dat is niet anders.
    De prijs is wel een beetje aan de hoge kant, maar als hij goed is dan is hij het voor mij dan zeker waard. Ik weet ook wel dat er kinderziekte in kunnen zitten, maar ik denk ook dat zei alles wel goed hebben overwogen en doordacht hebben we zullen zien. Ik lees op deze site dat ze hem ook allemaal een beetje duur vinden, maar kijk het nu eens van een anderen kant, ik heb geen auto en ik verplaats me altijd op de fiets en wat denk je wat een auto kost op jaar basis . Als ik mij fiets een half jaar niet zou gebruiken kost het me helemaal niets en de auto wel. Jullie als fiets fanaten moeten toch beter weten een auto kost per jaar ongeveer 4000 euro maar dan moet je er nog niet veel mee rijden en dan kan je elk jaar een nieuwe fiets van kopen. Als ik de nieuwe fiets heb en ik kan er nog dit jaar mee op vakantie geef ik mijn eerlijke mening hoe of wat. PS wat denk je wat een vrouw op jaar basis wel niet kost.
    gr jaap

  33. Gefeliciteerd Jaap met deze mooie fiets, goede keus!

    Gelukkig kon jouw plaatselijke fietsenmaker hem leveren (hoop dat hij er ook nog verstand van heeft, want volgens mij geen dealer in Volendam) anders had je je heil toch buiten Volendam moeten zoeken en dat kon zo maar eens op een drama uitlopen las ik ;-), vertel ….

  34. Jaap, het duurt even maar dan heb je ook wat!
    Week 23 is nog ver weg, maar in Duitsland is er veel vraag naar de beide Idworxen oPinion (de Urban en de Travel). In Nederland is de vraag wat minder, zal enerzijds met de prijs te maken hebben en anderzijds met het feit dat wij in Nederland de kat uit de boom kijken (hoe gaat de oPinion in praktijk functioneren).

    Je hoeft je bij ons niet te verontschuldigen hoor, iedereen is vrij, de één vindt auto’s mooi en de andere weer fietsen en als je het geld ervoor hebt, waarom zal je het dan laten, in het laatste hemd zitten toch geen zakken meer.

    Laat even weten wanneer je de fiets hebt en ik ben heel benieuwd hoe deze fiets je zal bevallen. Heb je gekozen voor de Urban of voor de Travel?
    Alvast heel veel fietsplezier gewenst.

  35. Hallo jan Willen en Frits.
    Nee ik verontschuldig niet hoor, maar ik had alle mails gelezen en ik zelf ben ook altijd zo, ik koop hem liever als de kinderziektes er uit zijn.
    Maar ik heb toch wel vertrouwen in Idworx zei maken altijd een goed product ik hoor daar weinig klachten over. alleen twee jaar garantie dat is niet veel, maar als je product goed is moet je eigenlijk meer kunnen maar ik wacht rustig af.
    Maar Jan Willem, jij vroeg waarom niet buiten Volendam kopen, ik heb dat een keer gedaan bij Piet de Wit ik heb daar veel ellende mee gehad dus dat nooit meer.
    Ik weet wel je kan hem beter kopen bij iemand die er verstand van heeft en die er meer van af weet van het product. Maar ik heb goede vertrouwen in de fietsenmaker hier in Volendam en je hebt altijd baas boven baas dat weet ik ook wel. Ik hoop dat ik hem krijg voor ik een grote fiets tocht ga maken, ik wil eind juni vertrekken. Ik ga eerst fietsen Parijs Nice fietsen en half juni en ben dan een week ttuis en ga dan aan mij grote tocht beginnen en hoop dat ik met me nieuwe fiets er op uit kan trekken.
    gr jaap

  36. Jaap, is jouw fietsenzaak in Volendam een Idworx dealer?
    Piet de Wit (ik dacht in Krommenie) had toch altijd een goede naam.
    Als je vertrouwen hebt in jouw fietsenzaak moet je die koesteren, meestal doen ze altijd een stapje extra voor je.
    Waar ik nog benieuwd naar was, of je hebt gekozen voor de Urban of de Travel.
    Frits

  37. hallo Frits

    Ik heb gekozen voor een travel en ik denk dat het een goede keuze heb gemaakt zag er allemaal prima uit op de fiets vakantie beurs in de rai, ik was gelijk verkocht dat ik hem zag staan. Ik heb wel een goed vertrouwen in de zaak van Tom Koning en vroeger hadden wij ook een hele goede zaak en dat was Bruin Bien helaas is die er niet meer Over Piet de Wit wil ik niets meer over kwijt en hij is ook al een paar keer in anderen handen over gegaan, maar de naam is er nog wel en hij zal gerust wel goed wezen misschien, maar ik zal er nooit meer iets vandaan halen. ik blijlf lekker in Volendam, als er iets aan mankeert hoef ik niet zo ver weg lekker dicht bij huis en daar hou ik wel van.
    gr jaap

  38. Heb mij van de week laten verleiden tot een proefrit op de oPinion in Urban spec.
    In relatie tot de AR vind ik deze fiets toch echt lichter fietsen, hoewel hij er optisch ook wat sneller uitzag met zijn carbon stuurtje, het ontbreken van de lowriders, de smallere spatborden en smallere banden.
    Ik vond de Pinion geweldig schakelen (zelfs bij deze 0km fiets), zeer direct, iedere draai was raak waar ik met de Rohloff per ongeluk nog wel eens twee verzetten schakel (of er nog weleens tussenin zit) was daar met deze bak geen enkele sprake van. De verhoudingen liggen dichter op elkaar en ook op de shifter zit minder speling waardoor ieder klikje raak is.
    De dunnere Shimano schijfremmen op deze Urban spec. hebben voor mij voldoende stopkracht (terwijl de Hope`s van de AR toch ook geweldig zijn). De afstelling stond voor mij niet op de juiste maat waardoor ik een te diepe zit had, maar ik vond het een geweldig en geruisloos geheel!
    De effectieve meerwaarde van de 4 extra versnellingen zie ik niet voor mijn gebruik van een paar duizend kilometer op geasfalteerde en vlakke Nederlandse wegen, maar indien je in de markt bent voor zo`n geweldenaar en er ook mee de heuvels of bergen in gaat zou ik zo`n Pinion bak zeker overwegen.
    Ik schrijf het wel vaker, de aanschaf van zo`n fiets is natuurlijk voor een groot deel op emotie gebaseerd maar wat een heerlijk stuk eigenwijze techniek is dit.
    Als je in de gelegenheid bent probeer hem eens! Je zult er versteld van staan.

    @Jaap
    Deel jouw ervaringen eens met ons, als het goed is heb jij de nodige kilometers gemaakt de laatste maanden.

  39. Rohloff pas op want……..Pinion rukt op. De tweede generatie Pinion 1.18 is aanzienlijk beter dan de eerste.
    Geen bijgeluiden meer, schakelen onder last gaat beter.
    http://www.trekkingbike.com/test_technik/raeder/pinion-2-generation/a3943.html#.VAI0ccV_tIU

    In 2015 komen er 3 varianten bij. ( Pinion 1.12 / Pinion 1.9xr /Pinion cr )
    Jan-Willem, voor het vlakke Nederland is de Pinion 1.12 dan wel heel ideaal. Helaas moeten we nog even wachten tot 2015.
    Tout terrain heeft al een Pinion 1.9 klaar staan.( Metropolitan Xpress )

  40. Volgens Idworx komt er voor de oPinion een kettingschermpje om de ketting een beetje schoon te houden. Het maken van een mal voor een passende kettingkast is – gezien de kleine series verkochte fietsen – te klein.
    Jammer, want met het gesloten systeem met een Rohloffnaaf en kettingkast ben ik verlost van het tussentijds schoonmaken van ketting en tandwielen tijdens vakanties met regen en zandpaden. Ik wacht nog even met het uitgeven van bijna € 6.000 voor een trekkingfiets die op onverhard terrein meer onderhoud vergt.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *