Idworx staat bekend om haar duurzame en onderhoudsarme trekkingfietsen en mountainbikes met Pinion en Rohloff transmissies. Fietsen met derailleur kwamen slechts zo nu en dan voor, waarvan het model Road Marathon het laatste voorbeeld is. Na jaren van afwezigheid is er nu toch weer een fiets met derailleurversnellingen in de Idworx-collectie te vinden. Het betreft hier een moderne interpretatie van de klassieke randonneur. Mèt racestuur! Dames en heren, aanschouw de Idworx Grandone.

Idworx Grandone Travel

Waarom nu toch weer een derailleurfiets?

Toen Gerrit mij de eerste informatie over de Grandone stuurde, was dit natuurlijk mijn eerste vraag. Zijn antwoord was kort en duidelijk: “Gewicht.” Er zijn honderden fabrikanten die samen duizenden modellen met derailleurs aanbieden, dus er is veel te veel keus. Toch denkt Gerrit dat er voldoende vraag is naar een derailleurfiets met de specifieke Idworx-kwaliteiten. Voor een bepaalde groep is een laag gewicht toch wel belangrijk. In plaats van een Easy Rohler met Rohloff van ongeveer 15 kilo kan je nu ook kiezen voor de Grandone Travel van ongeveer 13 kilo.

Sport, Gravel en Travel

De Grandone wordt aangeboden in drie uitvoeringen: Sport, Gravel en Travel. Voor ons, maar ook voor Idworx zelf, draait het natuurlijk voornamelijk om de Grandone Travel. Deze is standaard uitgerust met een bagagedrager, spatborden, SON verlichting met naafdynamo, een aluminium voorvork, een achterstandaard en 40mm Schwalbe G-One gravelbanden. De Sport en Gravel zijn kale uitvoeringen met een carbon voorvork, iets bredere 50mm Schwalbe G-One banden. De één heeft een recht MTB-stuur, de ander een gebogen racestuur. De Sport en Gravel wegen een fractie meer dan 10 kilo. Leuk voor de minimalistisch ingestelde bikepackers!

Idworx Grandone Sport & Gravel

Geestelijk voorvader

Gerrit Gaastra noemt de Grandone een moderne interpretatie van de klassieke Randonneur. Van oudsher is een randonneur een racefiets die geschikt is gemaakt voor lange-afstand-trektochten met bagage. Met iets bredere bandjes, bagagedragers, spatborden, enzovoort. Voor de geestelijke inspiratie voor de Idworx Grandone moeten we terug naar eind jaren ’70, begin jaren ’80, ver voordat het merk Idworx überhaupt bestond. Het was Gerrit’s vader, Andries Gaastra, die met zijn merk Koga Miyata en modellen als de Gents Touring, Road Touring, Road Runner en Traveller de hoogtijdagen van de randonneur beleefde. Een mooi voorbeeld van een originele Koga Randonneur zie je op de foto hieronder. Dit is een Koga Traveller uit 1984.

Nostalgie is een leuk tijdverdrijf, maar een slechte raadgever! Naar hedendaagse maatstaven zijn die klassieke randonneurs met slanke stalen buizen, smalle aluminium velgen en spaghetti-dunne aluminium bagagedragers levensgevaarlijke, slappe zwabberbakken met een belabberd remvermogen. Gelukkig heeft de nieuwe Idworx Grandone in technisch opzicht niets met de klassieke randonneurs gemeen.

Stijfheid = stabiliteit = veiligheid

Vroeger was een laag gewicht heilig en kwam de veiligheid meer dan eens in het geding. Tegenwoordig vinden ‘we’ stijfheid en veiligheid juist belangrijk. Gelukkig hoeven we bij het bouwen van een stijve en stabiele (en dus veilige) fiets met de materialen en technieken van nu nauwelijks of niets op lichtgewicht in te leveren . Op de website van Idworx benoemt Gerrit Gaastra zijn prioriteiten als volgt:

Idworx fietsen moeten – in deze volgorde van prioriteit en niet andersom:

  • extreem duurzaam en betrouwbaar zijn
  • bij zo min mogelijk onderhoud lang en optimaal functioneren
  • binnen een zo breed mogelijk toepassingsgebied maximaal rijplezier bieden
  • binnen het kader van bovenstaande voorwaarden zo licht mogelijk zijn

Pas dan heeft u een fiets waarmee u altijd volop kunt genieten op elke weg of in elk soort terrein.

De toepassing van een derailleursysteem past weliswaar niet zo goed bij de eerste twee punten als de transmissies van Rohloff en Pinion, maar ik durf er wel op te vertrouwen dat Gerrit er alles aan gedaan heeft om punt drie en vier op de Grandone van toepassing te laten zijn. Volgens Gerrit is dat met name dankzij de onderstaande punten bereikt.

  • Stijf frame met oversized, triple-butted aluminium buizen en gesmede uitvaleinden. Breed uitlopende bovenbuis richting het tapered balhoofd.
  • Stijve aluminium voorvork met gesmede uiteinden en draadloze contactpunten voor de naafdynamo.
  • Extra stijve steekassen (12x142mm achter, 15x110mm voor). Volgens Gerrit draagt dit enorm veel bij aan de totale stabiliteit.
  • T47 bracketas met keramische lagers. Veel duurzamer dan alle standaard Shimano bottom brackets.
  • Hydraulische Shimano Ultegra remgrepen met Shimano XT remklauwen en schijven.

Comfort is ook belangrijk

De klassieke randonneurs waren met hun smalle bandjes en diepe zithouding verre van comfortabel. Stalen buizen vergevingsgezind en trillingsdempend? Echt niet! Comfort moet, ook bij stijve aluminium fietsen, eerst en vooral uit de zithouding en de banden komen. De Grandone heeft daarom een relatief korte bovenbuis en een vrij lange balhoofdbuis. Dat resulteert in een zithouding die je met gemak de hele dag uit kunt houden. De soepel rollende Schwalbe G-One banden zijn bijna 2x zo breed als de klassieke randonneurbandjes en bieden lekker veel comfort en veel grip op asfalt en gravel.

Laat de lowriders maar weg

Als je voor de Grandone kiest vanwege zijn relatief lage gewicht, dan moet je ‘m natuurlijk niet gaan overbeladen met teveel luxe kampeerspullen. Daar heeft Idworx echte pakezels als de Off Rohler, All Rohler en oPinion voor. Nee, de Grandone moet je lekker minimalistisch beladen. Een beetje randonneur (de persoon, niet de fiets) heeft aan twee achtertasjes en een klein stuurtasje genoeg. Wil je toch iets meer mee kunnen nemen, kies dan liever niet voor lowriders met tassen aan de voorvork, maar ga creatief aan de slag met bikepacking-tassen. Een bikepacking-roltas aan het stuur en een frametas in de framedriehoek om mee te beginnen. Dat rijdt véél stabieler.

Niet goedkoop

De Idworx Grandone Travel begint bij €4.295,-. De kale Gravel en Sport beginnen bij €3.995,-. Dat is niet goedkoop. Maar dat is geen enkele Idworx. Echter, de kwaliteit van Idworx kennende, is het naar alle waarschijnlijkheid wel een goede koop.

De Grandone wordt standaard geleverd met een glanzende zwarte lak. Het metallic geel op de foto’s is een optie t.w.v. €100,-. Andere opties zijn een verstevigingsbeugel voor de achterdrager, carbon velgen voor een nóg lager gewicht en… je verwacht het niet… elektrische ondersteuning in de vorm van een Alber Neodrives achterwielmotor!

Medio April is de Idworx Grandone bij de betere Idworx-dealer te bewonderen.

13 thoughts on “Nieuw: Idworx Grandone

  1. Hopelijk zit er shadow plus achterderailleur op, kun je dat verifiëren?
    RD-RX805-GS?

    En passen er ook 50mm mondials onder? Dan heb je echt een hufterproof fiets!

  2. Het exacte type derailleur wordt in de specificatielijst niet vermeld. Even aan Gerrit vragen.

    50mm Mondials passen, maar dan zonder spatborden. Al zou ik die Mondial tractorbanden niet snel kiezen. Ze zijn wel lekker degelijk, maar ze zijn relatief zwaar en rollen stug en dat past niet echt goed bij het vlotte karakter van de Grandone.

  3. Volgens gegevens Idworx:
    Schakel systeem Shimano Ultegra 2×11
    Voor- en achterkettingblad/tandwiel 46/30 – 11/40
    Ketting KMC X11 EPT
    Voornaaf Shimano XT 15 mm steekas 100 mm inbouwbreedte
    Het achterwiel (Shimano XT) wordt gefixeerd door de Syntace X12 steekas in de inbouwmaten 12 x 142 mm
    Trap- of bracketas FSA T47/30
    Banden Schwalbe G-one Bite 50/622 TL easy
    Voorvork is van carbon

    Bij zowel de Grandone Travel als Sport bestaat de mogelijkheid deze ook als E Bike te gebruiken door een Alber Neodrives achterwielmotor in de optielijst toe te voegen.

  4. Wederom een dijk van een fiets!

    Aangezien we allemaal niet een hele dag met schoonmaken bezig zijn, wat is nu de makkelijkste/eenvoudigste manier om nu de binnenkant van de spatborden goed schoon te krijgen?
    Voor zover ik het op de foto kan beoordelen zit het spatbord dicht op de band.
    Het zou toch mooi zijn dat je een spatbord in een handomdraai even loskoppelt en met een zachte borstel het aangekoekte zand verwijdert..

  5. Heb het antword al gevonden. Er is een sport versie ook, waar je de neodrive kun opzetten. Volgens de foto zit er ook nokjes voor bagage drager erop als ik het goed zie. De fiets weegt 10.3 kilo zonder extra’s en zonder pedalen. De neodrive weegt geloof ik +/- 7 kilo. Je zou dus voor net onder de 20 kilo een e-bike kunnen hebben met derailleur voor trekkings tochten. Misschien denk ik te simpel nu, maar lijkt toch een goede optie tov de opinion e-bike, voor mensen die liever een derailleur willen.

  6. Hoi Michiel,

    Is dat niks voor jouw, een vergelijk tussen de Grandone en de Travelmaster 2+?

  7. Michiel, benieuwd of je deze fiets als een gereden hebt en wat je bevindingen zijn. Zie toch steeds meer wielrenners die met beperkte bepakking een meerdaagse fietstocht willen maken en wellicht is zo’n Grandone wel een heel mooi alternatief.

  8. Ik heb er alleen nog maar een kort proefrondje mee gereden. Nog geen uitgebreide test.

    Het bikepacking segment is sterk groeiende. Niet alleen met mountainbikes, maar ook met zogeheten gravelbikes. Dat zijn off-road racefietsen voor wielrenners die tot bezinning zijn gekomen en verlichting zoeken. 😉

    Deze Grandone schurkt tegen de gravelbike aan, maar spreekt ook de wat meer traditionele trekkingfietser aan die met minder bepakking wil gaan fietsen.

  9. Ik ben ook wel benieuwd hoe deze zich vergelijkt met de travelmaster 2+. Hoewel ik nog twijfel over een rohlhoff met riem wil wat enkel bij de travelmaster mogelijk is.

  10. Wat een mooie fiets. Deze lijkt mij heerlijk om met een heerlijk tempo en toch enigszins comfortabel kilometers te verslinden met enige tassen achterop. Wordt deze fiets nog uitgebreid getest?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *