Idworx oPinion – meer informatie en foto’s

De Idworx oPinion is hier laatst al besproken, maar er is weer iets meer bekend over de te verwachten uitvoeringen en de prijs!

Om maar gelijk met de prijs te beginnen, de Idworx oPinion ‘Urban spec’ wordt verkrijgbaar vanaf €5395,- en als ‘Travel spec’ vanaf €5595,-

Dat klinkt als heel veel geld, maar als je bedenkt dat een Koga WorldTraveller29 met Pinion uit het Signature programma rond de €5000,- gaat doen, dan lijken dit helemaal geen verkeerde prijzen!

De met de Pinion 18-speed versnellingsbak uitgeruste All Rohler komt er dus in twee uitvoeringen. En beide ‘specs’ zijn straks verkrijgbaar in twee kleuren: zwart en wit.

De Travel spec is qua uitrusting gelijk aan de All Rohler, waarvan hij is afgeleid.

  • Idworx’ eigen extra dikke remschijven, 203 mm voor en achter.
  • Hope Tech Evo V2 remklauwen en -grepen.
  • 55 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  • Tubus Duo lowriders.
  • Verstelbare stuurpen met riser stuur en Ergon handvatten.
  • Verstevigingsbracket (brace) aan de Tubus achterdrager

De Urban spec is een iets voordeligere versie voor touring en woon-werk verkeer.

  • Shimano XT remschijven, 180 mm voor en achter.
  • Shimano XT remklauwen en -grepen.
  • 50 millimeter dikke Schwalbe Almotion banden.
  • Geen lowriders (wel een optie)
  • Vaste sportieve stuurpen met Duraflite carbon stuur en ESI handvatten.
  • Standaard Tubus achterdrager zonder brace.

De verschillende sturen geven de Travel spec en de Urban spec een andere zitpositie. De Travel is vooral comfortabel in te stellen voor lange ritten, de Urban staat sportiever afgesteld.

De Shimano XT schijfremmen van de oPinion Urban spec hebben al een prima reputatie, maar de enorme, extra dikke Hope-Idworx schijven schijnen nog beter te zijn. De robuuste schijven kunnen in ieder geval tegen een stootje. Met de XT’s moet je wat voorzichtiger omgaan.

Het is me nu ook duidelijker hoe de verstelbare achterpadden precies werken. Voor het op spanning zetten van de ketting of tandriem zijn verstelbare achterpadden noodzakelijk, omdat de Pinion versnellingsbak in het bracket geen excentrische trapas toelaat. Hierbij bestaat de kans dat het achterwiel net niet helemaal recht in de achtervork komt te staan en dan klopt de kettinglijn niet meer en zou een eventuele tandriem eraf kunnen lopen.

Om dit tegen te gaan heeft Idworx ervoor gezorgd dat de achterpadden niet onder spanning in het frame zitten. Want als je het moet forceren, dan bestaat de kans dat je de zaak scheef trekt, maar dat kan volgens Idworx bij de oPinion dus niet gebeuren.

De achtervork is iets wijder geconstrueerd, zodat de padden vrije bewegingsruimte krijgen wanneer je ze losdraait. Beide padden zitten met een steekas aan het achterwiel vast en je stelt het geheel met slechts één inbusbout aan de rechter kant strakker of losser. De linker pad hoeft niet apart afgesteld te worden, want die beweegt met het wiel mee, evenals de schijfrem. Als je het geheel weer vast hebt gezet, zou het wiel er gewoon recht in moeten zitten, met een correcte kettinglijn.

Om het achterwiel eruit te kunnen halen in geval van een lekke band, moet je even de steekas eruit trekken en dan kan het wiel gewoon uit de padden zakken. Het lijkt me een degelijke constructie, maar het blijft wel belangrijk om alle bouten met voldoende vet te monteren, zodat ze niet vast gaan zitten. Haal minstens één keer per jaar de bouten even los om ze van een nieuw likje vet te voorzien.

De beide oPinion varianten worden standaard uitgerust met de nieuwe Schwalbe Marathon Almotion band. Op de Travel spec zijn deze 55 mm dik en op de Urban spec 50 mm.

De Idworx oPinion Travel spec en Urban spec worden medio Maart 2014 leverbaar.

 

94 Replies to “Idworx oPinion – meer informatie en foto’s”

  1. Frits says:

    Michiel, begrijp ik het goed, dat tussen de Urban en Travel een prijsverschil zit van EUR 200,–?! Kan mij dit niet voorstellen gezien de afmontage Shimano XT versus Hope en de dikkere remschijven.
    Ondanks het voordeel van het zwaartepunt bij de bracket, het voordeel van wielen wisselen (woon/werk verkeer velg en band en vakantie velg met dito band) en misschien de 4 versnellingen meer, maar optisch gezien vind ik de Pinion bij de bracket niet mooi, maar dat is persoonlijk.
    Verder is de Pinion pas 2 jaar op de markt en toch is de Pinion nog niet perfect.
    Daarnaast geeft Pinion maar 2 jaar garantie en ik vraag mij af of de investeerders in het product Pinion het geduld kunnen opbrengen om hun geld niet te snel terug te vorderen. Bij Rohloff weten wij intussen dat het min of meer een familiebedrijf geworden is (werknemers hebben aandelen in Rohloff).
    Ik ben bang dat Pinion strak fors in prijs zal moeten zakken, wil men voldoende Pinion bakken in de markt kunnen zetten. Lukt dit niet of in onvoldoende mate, dan zullen de investeerders Pinion in de verkoop zetten.
    De tijd zal het leren.
    Frits

  2. Michiel says:

    Dat klopt echt, Frits. Vergeet het verschil van €90,- voor de lowriders niet.

  3. Ouwerkerk says:

    Als ik het goed begrijp is deze alleen als 29er beschikbaar?

  4. Michiel says:

    Als je er een paar smallere banden om legt is het geen 29er meer. Twentyniner is gewoon een 28″ velg met een band van minimaal 50 mm dik. Velgomtrek is, net als alle normale toer- en stadsfietsen, 622 mm. Idworx gebruikt hier wel een bredere velg die beter past bij de bredere banden.

  5. Ouwerkerk says:

    Ja, precies. Dat weet ik. Bedoelde ook eigenlijk 28 inch.

  6. Peter says:

    Mooi om te zien dat je langzamerhand bij Idworx meer keuzes krijgt.
    Prima idee, de Travel en Urban versie.
    Indien ik voor de keuze zou staan , zou ik , als voornamelijk woon-werk fietser toch voor de Travel versie gaan. Dikke remschijven voor het leven. Mooie Hope remmen. Een voor mij meer geschikt riser stuur en de lowriders gaan op Marktplaats.

    Inderdaad jammer dat Pinion maar 2 jaar garantie geeft. Meer duidelijkheid over garantie/coulance zou zeker helpen om fietsers overstag te laten gaan.

    Michiel , als je deze fiets binnen hebt, zou je dan een filmpje op youtube willen zetten over het monteren van het achterwiel icm de achterpadden.
    Aan 1 kant stellen en dan toch het wiel er recht in ??? Graag eerst zien.

    Ik had de fiets duurder verwacht.

  7. Frits says:

    Ja, ik had de fiets ook duurder verwacht. Volgens diverse berichten werd gesproken over een meerprijs van de Pinion van bijna EUR 1.000,– t.o.v. de Rohloff. Dat de Pinion bijna 1 kg zwaarder is dan Rohloff wisten wij al. Als je kijkt wat de AR nu kost bijna EUR 5.000,–, dan vind ik de prijs voor de Travel ad EUR 5.495,– “meevallen” (er moeten dan wel heel wat spaarvarkentjes voor sneuvelen). Blijkbaar heeft Idworx de Pinion goedkoper kunnen inkopen of wil de fabrikant soms de concurrentiestrijd met Rohloff aangaan?
    Frits

  8. Michiel says:

    Ik vind de variatie nog wel meevallen. Eigenlijk vormen alleen de schijfremmen het enige echte verschil, want de rest zijn losse onderdelen die eenvoudig naar smaak aangepast kunnen worden. Sturen, stuurpennen en handvatten worden bij ons bijna dagelijks vervangen om welke fiets dan ook naar wens af te leveren.

    Ik zou ook voor de Travel spec kiezen, want op de totaalprijs maakt die €200,- niet zo veel meer uit . Die extra grote en dikke schijfremmen met Hope remgrepen en -klauwen zijn gewoon mooi en goed. Ik zie het voordeel van de Urban spec niet zo…

  9. Frits says:

    Michiel, er zijn genoeg mensen die voor een woon/werk fiets kiezen en die niets van fietsvakanties moeten hebben, voor deze mensen is de Urban spec de juiste fiets als je uiteraard ook de juiste geldbuidel hebt.
    Als je daarnaast ook van fietsvakanties houdt, dan is de Travel spec de juiste keus.
    Als ik de keuze zou hebben en geld zou geen rol spelen, dan zou ik toch kiezen voor de AR met Rohloff en misschiem met riem, maar de Pinion met zijn 18 versnellingen zou ik voorlopig zeker niet kiezen.
    Frits

  10. Michiel says:

    Ik snap de logica achter de Urban spec wel, maar toch vind ik voor dagelijks gebruik de extra sterke schijfremmen van Hope wel sterk aan te raden. De Idworx schijven zijn veel minder kwetsbaar dan de XT’s en dat is wel fijn bij fietsenrekken, e.d.

    Sportief stuurtje erop, lowriders bij je dealer achterlaten en gaan met die Pinion!

    Al zou ik persoonlijk ook gewoon voor de All Rohler met Rohloff en tandriem kiezen. Maar wie weet hoe ik erover denk na een intensieve test?

  11. Mowikan says:

    Wat een mooie fiets. Ik snap die hele urban uitvoering niet. Maar goed marge technisch zal deze beter zijn voor de winkelier.

    En zodra de travel binnen is wil er graag eens op fietsen.

  12. Gerrit Gaastrta says:

    De oPinions worden 100 Euro duurder want de frame maker had iets vergeten……

    Voor 2014 kosten de idworx vanaf:

    4.195 voor de ER Evo / OR Evo
    4.795 voor de AR
    5.395 voor de oPinion in Urban Spec
    5.595 voor de oPinion in Travel Spec

    Dat is dus 800 Euro verschil tussen de vergelijkbare (AR) Rohloff en Pinion (oP in Travel Spec). Velen verwachten ca. 600 Euro maar bij ons is het verschil iets groter omdat wij bij de oPionion de idworx Brace monteren en de DT achternaaf met steekas zeer duur is. Ook het tweede idworx Heggemann kettingwiel “aus gehärtetem Messerstahl” draagt bij aan het grotere verschil. We hebben trouwens nog steeds geen versleten exemplaar ontvangen!!!

    De Urban Spec heeft natuurlijk remmen die minder kosten en geen Brace maar daarvoor wel het Syntace CARBON (!) stuur en Syntace aluminium voorbouw.

    De idworx fietsen zijn in Duitsland iets goedkoper omdat de BTW/MwSt 2% lager is en omdat onze transportkosten naar NL hoger zijn (de dealer berekenen wij maar de helft). Ook hebben de Duitse dealers traditioneel een iets lagere marge bij fietsen.

  13. Geert Thoelen says:

    Als ik zie dat verschillende fietsen in 2014 toch weer een stukje duurder worden, ben ik blij dat ik mijn AR enkele maanden geleden gekocht heb.

  14. Peter says:

    Inmiddels zijn er enkele fabrikanten die stoppen met de modeljaar-fietsen. Vooral voor dealers heeft dit natuurlijk een voordeel. Er hoeft niets in de uitverkoop , omdat het nieuwe modeljaar er aan zit te komen.
    Misschien dat dit voor de koper ook een voordeel op kan leveren. De fabrikant hoeft niet elk jaar het model te vernieuwen, dus geen minder prijs-stijgingen

    Jammer , de Idworx wordt 100 euro duurder. Allerlei verklaringen zijn daar natuurlijk voor te bedenken.

    Ik woon 10 km van de Duitse grens. Het wordt steeds meer aantrekkelijk om in Duitsland produkten te kopen. Deze constatering afgelopen week al vaker gehoord van politici.
    En dan vragen ze zich nog in Den Haag af, waarom de Nederlandse economie achter blijft.

    Toch maar binnenkort op zoek naar een ER Evo 2013. Volgens mij is er niets gewijzigd tov 2014. Ik begin met de zoektocht in Nederland

  15. Mowikan says:

    Dank Gerrit voor je toelichting. Overigens noemde ik marge maar dat is geen waarde oordeel. Want ik vind dat mensen een boterham moeten kunnen verdienen en niet zoals in Amerika een kaalslag op centjes besparen. Verder vind ik dat je mieterse fietsen maakt. Het licht buiten mijn budget(althans wat mijn vrouw nog verantwoord vind echtscheidingtechnisch) anders wist ik het wel.

    En zie ik het goed dat de remklauw vast zit aan de verstelbare achterpad? Dat is een super idee en daar ben je de enige mee volgens mij. Ik heb toen ik mijn reisfiets ging kopen 2 fietsen voor laten staan omdat ik niet na elke ketting span actie de remblokken opnieuw wilde stellen.

  16. Mowikan says:

    ik kende het niet maar ik kom ook alleen in een fietsenzaak als ik een nieuwe fiets nodig heb:)

  17. Frits says:

    Ik ben benieuwd hoe de AR van Geert Thoelen bevalt.
    Kun je je ervaringen al met ons delen?

    In de laatste alinea van de mail van Gerrit zou je haast gaan denken dat hij een lans breekt om de Idworx fiets in Duitsland te gaan kopen.

    En Peter een ER Evo 2013 is altijd honderden EUR’s goedkoper dan een 2014 model en er is volgens mij niets veranderd, behoudens de nieuwe remgrepen van Magura misschien?
    Succes met je zoektocht en als je hem gevonden hebt veel fietsplezier.
    Frits

  18. Peter says:

    Ik lees in dezelfde alinea : De marge is in Nederland iets hoger dan in Duitsland.
    Hopelijk valt er dan nog iets te pingelen ( zonder inruil )
    Misschien is er veel animo voor de O-Pinion , zodat er een jong gebruikte fiets voor mij in de aanbieding komt.

  19. Filip says:

    Waarom zou de AR dan niet in een Urban spec worden uitgebracht? Mensen die hem enkel als woon-werk-fiets gebruiken, hebben eigenlijk geen nood aan een lowrider of die speciale brace, maar de regen-ongevoeligheid van schijfremmen kan hen misschien wel bekoren (en voor hen zijn de XT’s meer dan genoeg). Beetje gewichtsbesparing tov oPinion kan dan ook een voordeel zijn (wat weegt die laatste trouwens?).

  20. Michiel says:

    Ja! Een All Rohler Urban spec klinkt erg logisch. Zou geen probleem moeten zijn, aangezien die onderdelen al voor de oPinion ingekocht worden.

  21. Filip says:

    Is dit correct: vanwege het carbon stuur op de Urban spec, kunnen er geen bar-ends op?

  22. Filip says:

    En nu we toch aan het vragen zijn: komt er ook een kettingkast voor de oPinion (nog iets waar woon-werkfietsers wat aan hebben)?

  23. Michiel says:

    Ik heb op nog geen enkele Pinionfiets een kettingkast gezien, dus ik verwacht het niet. Is niet erg, gewoon ombouwen naar een tandriem. 😉

  24. Filip says:

    Die suggestie had ik kunnen verwachten 😉 Mag ik in dat verband nog even een voorspelling doen? Het tandriemsysteem van Continental heeft de Eurobike Gold award gewonnen, en volgens mij gaat idworx daar een fiets rond bouwen. Waarom? Omdat ze de tandriem geen jaren meer kunnen blijven negeren, en ze met de oPinion en de nieuwe Power Rohler hebben bewezen dat ze ook met geheel nieuwe zaken (ik bedoel: met technologie die zich nog niet volledig heeft bewezen) meteen de markt op durven. Waarom dan niet met een tandriem die zich ondertussen al veel meer heeft bewezen dan de Pinion? Voila, tot daar mijn gratis voorspelling.

    Terug even on-topic: de Power Rohler heeft ook verschuifbare achterpatten en een kettingkast, dus technisch moet dat toch lukken met een pinion?

  25. Michiel says:

    @ Filip: Technisch zal een kettingkast wel moeten lukken, maar het is de vraag of het de investering om een speciale kettingkast te ontwikkelen en in relatief lage aantallen te produceren waard is.

  26. Geert says:

    @ Fritz; je vroeg naar ervaringen van de AR. Ik weet niet of ik de best geplaatste persoon ben om daar een uitgebreid verslag over te geven. Door de week gebruik ik mijn brompton voor woon-verkeer (kwestie van gratis vervoer per trein. Afstand enkel is >100km, waarvan ik minstens 8km fiets = 80km/week)
    Ik heb dan ook maar een 600km op 2 maanden op de teller van mijn AR (met kettingkast, zonder the plug) staan
    + rijdt comfortabeller dan goedkopere trekkingfietsen met vering. De luchtvering van de brede banden doet erg goed zijn werk.
    + goede zithouding, erg comfortabele handgrepen.
    + Erg stabiel, zeker ook beladen (gebruik het voor inkopen te doen en mijn 4 fietstassen worden dan meermaals volledig gevuld)
    + Schakkelt erg vlot
    + Uitstekende verlichting
    + Met de kettingkast moet je slechts erg beperkt je ketting smeren. Tot nu toe nog niet moeten doen, een hele verademing tegenover mijn andere fiets
    + Bijzonder goede remkracht
    +

    – Schijfremmen maken scherp geluid wanneer ze nat worden (vork fungeert als klankkast). Duidelijk scherper als bij shimano BR-M446 die ik op mijn vorige fiets had. Maar het betert, naarmate dat je er langer mee rijdt. Misschien dat ze in begin nog moeten ingeremd worden.
    – vernislaag van de lak is bijzonder krasgevoelig (kleine krasjes). Bij mijn fiets vond ik de kwaliteit van de lak ook wat teleurstellend. Op de bovenbuis zit er op 2 plaatsen een verzameling van spikkeltjes onder de verflaag. Zou niet mogen voor een fiets in deze prijsklasse.
    – Rotor van schijfrem voor zéér licht gebogen bij levering. Vrijwel niet zichtbaar, maar hierdoor sleept het de schijf wel zeer lichtjes tegen de remblokjes, waardoor de extreem lage wrijving van de son naaf een beetje verloren gaat.
    – geen witte reflector vooraan waardoor niet geheel reglementair in België

    Ik heb niet voor de plug gekozen omdat;
    – hoge aanschafprijs
    – geen bufferbatterij waardoor bij beklimmingen je aangesloten apparaten meestal protesteren dat er onvoldoende stroom is
    – diverse internetfora spreken ook van mogelijke defecten
    – je moet minstens +/- 20km/u fietsen of +/- 30km/u met verlichting fietsen opdat the plug voldoende stroom kan leveren

  27. Frits says:

    Geert een goede review! Omdat ik zelf ook een AR berij, zonder kettingkast maar wel met The Plug vind ik het leuk om te lezen dat verschillende punten die jij aanhaalt ook op mijn fiets van toepassing zijn.
    Ik vind de lak ook wat krasgevoeliger en op de lak zitten ook verschillende spikkeltjes, dat zijn stofdeeltjes die nadat het frame gespoten is, in de droger er op komen. Is volgens Idworx niets aan te doen en kan absoluut geen kwaad. Bij mij zit aan de onderkant van de bracket (in de bolling) haarscheurtjes. Dit kan ook geen kwaad omdat de lak daar “soepel” gehouden moet worden vanwege de druk die er komt op te staan als je de inbusbouten gaat vastdraaien.

    De schijfremmen moeten eerst ingeremd worden. Zoek een brug op en ga eraf met de remhendels iets ingeknepen zo dat de blokjes de schijf net raken en doe dit een paar keer.
    Ik heb inmiddels in verschillende (langdurige) regen- en stortbuien gereden en de remmen lopen bij mij niet aan. Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik na mijn fietsvakantie in Duitsland (met regen, extreme hitte en stof) weer in Nederland wel even aansleepgeluiden gehoord maar deze waren na ca 1 km weer weg. Volgens Hope veroorzaakt door vuil en stof. Na thuiskomst remblokken gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Aansleepgeluid was weg en is tot op heden niet meer teruggekomen.
    Als jouw schijfrem iets uit het lood staat, reklameren bij de dealer en die gaat in conclaaf bij Idworx. Niet mee blijven rondfietsen.

    De eerste serie van The Plug II werden te warm en functioneerden niet meer. Tout Terrain heeft een modificatie uitgevoerd en The Plug II is nu goed. Hoewel ik hierbij wel moet aantekenen dat mijn mobiel pas is opgeladen als ik een dag (ca 7 à 8 uur) heb gefietst. Dus verwacht hier geen wonderen van. Een stopcontact gaat altijd nog vele malen sneller.

    Een punt wat inmiddels onderkend is, is dat de punt van je schoen af en toe tegen het voorspatbord kan aankomen. Verder vind ik de bracket iets te laag, als je door een bocht gaat kan het pedaal de grond raken. Bij meting bleek dat de brackethoogte van de AR t.o.v. de grond en t.o.v. van mijn andere Idworxen lager ligt. Maar als je hier even rekening mee houd geeft dit verder geen problemen.

    Verder ben ik het helemaal met je eens
    Frits

  28. Geert says:

    Bedankt Fritz voor je toelichting.

    Het probleem is niet zozeer dat de remmen aanlopen. Maar een van de eerste keren dat ik hiermee in de regen reed, in de eerste week na mijn aankoop, werd het remgeluid zodanig versterkt, dat het leek alsof een stoomboot een fluitsignaal gaf. Ik krijg het nu en dan nog wel eens terug, maar enkel tijdens regenachtige signalen en aanzienlijk minder als die eerste keer.

    Dat van die schijfrem is bijzonder minimaal. Dit bleek ook bij meerdere fietsen te zijn bij de fietshandelaar. Zelf een van de mechaniekers rijdt met een AR en bevestigde dit. Het is niet zozeer dat het hinderlijk is. En als je het wiel draaid, maakt die slechts een zeer licht scheurgeluid en draaid die probleemlos een paar rondjes. Maar je merkt wel dat het wiel hierdoor, zij het in beperkte mate, gehinderd wordt.

    Ik ben niet voor de plug II gegaan, hoewel ik het een fantische uitvinding vind. Maar ik zou het gewoonweg te weinig gebruiken. Bovendien beschik ik nog over een B&M e-work en een Powermonkey Extreme. De eerste heb ik nog niet gebruikt en de PM Ext eerder sporadisch. Vooral het ontbreken van een bufferbatterij stoort mij en dat er blijkbaar onvoldoende zekerheid is over de compatibiliteit met dergelijk powercells, zie ik niet zitten. Als je dan bijvoorbeeld een beklimming doet, je gps aansluit op je plug en je meermaals tijdens een beklimming de melding krijgt dat je stroombron wegvalt waardoor je je instructies niet langer mee kan lezen, is niet ideaal.
    In theorie zou je het dag en nacht kunnen gebruiken, maar het feit dat je bij nacht aan een aanzienlijk hogere snelheid moet rijden om enigsinds voldoende vermogen op te wekken, zie ik niet echt het voordeel tov bijvoorbeeld zonnecellen + accu

  29. ray says:

    Enige concurrentie voor Rohloff is niet erg,laten we wel wezen 5000 euro voor een fiets is nog steeds belachelijk veel geld.Als je daarmee door een ontwikkelingsland heen fietst heb je gewapende begeleiding nodig! Ongelofelijk dat we zo moeilijk doen over een relatief simpel vervoersmiddel…..

  30. Michiel says:

    Tsja, vroeger scheurden we met 5 personen in een volgepropte Citroën Dyane of Ford Escort naar Frankrijk. En tegenwoordig wil menig gezin met meer dan 1 kind een grote MPV of een dikke SUV. Daar kan je ook forums over volkletsen.

  31. Ouwerkerk says:

    Ik ga op de beurs maar eens kijken/vragen hoe die verstelbare achterpadden werken…ik ben benieuwd. Lijkt me een mooi klein stukje innovatie!

  32. Ouwerkerk says:

    Ben er nog niet uit. Zag wel ringen van wit vilt om de as en tussen de crankarm…om vuil tegen te houden!? Waarom zou je dat doen? Dat verteert toch na verloop van tijd?!

  33. Michiel says:

    Die vilten ringen zijn inderdaad om stof tegen te houden. Dat zie je ook veel bij wasmachines en wasdrogers. Werkt erg goed. En ja, het vilt kan verteren, maar is ook gewoon te vernieuwen.

  34. Frits says:

    De viltringen zijn toegepast op alle Idworx modellen met EBB Long Life dus behoudens de oPinion, omdat de praktijk nog steeds leert dat de mensen hun Idworx met hogedrukspuit schoonmaken.
    De EBB zit wel 100% met vet maar door de hogedrukspuit zou 1 à 2% van het water zich kunnen vermengen met het vet. Feitelijk verwaarloosbaar, maar Idworx zou Idworx niet zijn, dus om het zekere voor het zekere te nemen, dicht men e.e.a. af met extra viltringen. Deze viltringen kan je 2 à 3 keer toepassen, dus als je de cranks en EBB gaat verwijderen.

    E.e.a. sluit goed af. Let er wel op dat de grotere viltring met plakstrip aan de rechterkant geplaatst moet worden. De rubber ring die aan de rechterkant zit heeft geen invloed op de plaatsing van de viltring.
    De kleinere viltring zonder plakstrip wordt aan de linkerkant geplaatst, dus eerst de viltring en daarna de metalen ring die met de bolle kant tegen de EBB geplaatst moet worden. De linker crank moer moet tussen de 60 à 70 Nm worden vastgetrokken. Gebruik je montagepasta dan kan je volstaan met 50 Nm.

    Als je de cranks toch los hebt, haal de EBB dan meteen even los, kijk even goed hoe hij gepositioneerd zit, en maak de binnenkant van het frame schoon en smeer er wat vet of montagepasta op om eventueel piepen of kraken tegen te gaan.
    Frits

  35. Ouwerkerk says:

    Duidelijk verhaal Frits. Dank.

  36. Filip says:

    Misschien al wat oud nieuws, maar ik zag dat Idworx zijn website ondertussen up-to-date heeft gebracht en dan zie je ook de gewichten staan:
    – oPinion Travel Spec: 16,8 kg
    – oPinion Urban Spec: 15,3 kg

    De Travel Spec is dus zo’n 10% zwaarder dan de Urban Spec, die zelfs met z’n zwaardere aandrijving (Pinion tov Rohloff) nog lichter uitvalt dan de All Rohler (15,8 kg). Een hypothetische AR Urban Spec zou dan maar 14,3 kg wegen, net iets lichter dus dan een Easy Rohler.

  37. Frits says:

    Filip, klopt met de website, er staan nog wat kleine onvolkomenheden in die nog hersteld moeten worden.
    De gewichten moet je met een klein korreltje zout nemen.
    1. gewichten zijn excl pedalen en eventueel slot.
    2. de Pinion is een kleine kilo zwaarder dan de Rohloff
    3. zowel op de AR als de AR Travel Spec zitten de zware remschijven van Idworx zelf
    4. op de Urban Spec zit geen Tubus Duo lowrider
    5. op de Urban Spec zitten lichtere Shimano XT schijfremmen
    6. op de Urban Spec zit een carbon stuur
    7. op de Urban Spec zitten 50 / 622 banden en bij de Travel Spec 55 / 622

    Ik weet niet of jouw hypothetische opmerking helemaal juist is gezien het bovenstaande. Je moet aan de fiets dan wel heel wat veranderen.
    Frits

  38. Geert says:

    Interessant om te lezen allemaal. Nu kunnen we ook de vergelijking maken met enkele modellen van het vorig seizoen. Nieuwe modellen worden uitgerust met;
    – Almontion banden
    – Son Edelux II voorlicht (90lux + andere reflector voor bredere straalbundel vs 80lux )
    – 200 gr zwaarder voor bijvoorbeeld AR
    – Bij verschillende modellen met de EBB long life staat nu expliciet het gebruik van viltringen (wat Frits aangaf dat standaard op ierder long life zou moeten zitten)

  39. eduard says:

    Ik zie bij Idworx de Off Rohler (aluminium “normale” versie) niet meer in hun assortiment staan (wel de ORTi en de OREvo). Ook bij de mountainbikes staan nog maar twee types. Zijn ze hun aanbod aan het verschralen?

  40. Geert says:

    Klopt, maar vorig jaar was er al sprake dat ze de “normale niet-belt ready” frames in prijs verlaagd hadden, om ze sneller uit voorraad te halen.

  41. eduard says:

    Jammer, de normale Off Rohler is echt een klassieker. De Evo is natuurlijk ook nie schlech 🙂

  42. Filip says:

    @ Frits: een AR ombouwen om hem 1,5 kg lichter te maken, zou inderdaad een aardige duit kosten, en ik zou het zeker nooit serieus overwegen. Maar anderzijds: waarom zou Idworx zo’n versie gewoon niet standaard voorzien? Welke woon-werkfietser heeft er eigenlijk nood aan die zware Idworx remschijven en een lowrider? Op mijn dagelijkse traject moet ik twee bruggen over, een heleboel lichten voorbij en laveer ik tussen de auto’s in de dorpskommen die ik door moet. Voortdurend afremmen en weer optrekken dus. Dan opteer ik eigenlijk liever voor een iets lichtere variant, die dan ook nog eens 200 Euro goedkoper kan zijn…

  43. Frits says:

    Geert, dat de prijzen van niet beltdrive ready frames zijn verlaagd kwam doordat de dealers nog met voorraden zaten.

    Eduard, de ORTi is eigenlijk de oude OR dus zonder deelbaar frame. Titanium frame wordt nog (niet) deelbaar gemaakt. Idworx wil zo min mogelijk gaten in het titanium frame omdat dat het frame zou verzwakken.
    OR Evo kan je nu wel met een tandriem uitrusten en dat kon bij de oude OR niet.

    Het assortiment wordt zeker niet verschraald, maar is nu een stuk overzichtelijker.
    Twee titanium- en twee alu frames voor de MTB in de speed en de rough uitvoering.

    Filip, wil je heel licht dan kan je kiezen tussen de Road bikes, maar je hebt dan geen Rohloff naaf maar derailleurversnelling.
    Overigens die Idworx schijven zijn niet zo zwaar als je nu stelt. Voor jou zou de AR uitermate geschikt zijn. De AR kan je gebruiken voor woon/werk verkeer en als vakantiefiets. Voor woon/werk verkeer zou je de lowrider kunnen demonteren. De schijfremmen zijn juist bedoeld voor slechte weersomstandigheden. Waar de velgrem een halve wielomtrek nodig heeft om zich in de velg te bijten, daar reageert de Idworx schijfrem meteen. Als ik jou zo beluister, dat je door drukke verkeer met de fiets moet laveren dan zijn de schijfremmen hier in het voordeel (als je dus op de limiet wilt gaan).
    Maar doe je het wat rustiger aan dan kan je net zo goed volstaan met de ER Evo (die standaard geen lowrider heeft).
    Frits

  44. Geert says:

    Frits, Ik kan alleen maar zeggen dat je bijzonder goed op de hoogte bent van alles was Idworx aanbelangt. Is is dan ook bijzonder leuk om je reacties te lezen.

  45. Michiel says:

    Vraagje: wie zit er voor woon-werk verkeer in Nederland te wachten op een versnellingsbak met 18 verzetten en een enorm bereik?

  46. Sjors says:

    ‘Vraagje: wie zit er voor woon-werk verkeer in Nederland te wachten op een versnellingsbak met 18 verzetten en een enorm bereik?’

    Voor woon-werk in NL tellen vooral de kleinere stapjes tussen de versnellingen, waar je plezier van hebt bij tegenwind en vlot doorrijden. Iemand die geregeld op de koersfiets zit zal dit ook kunnen waarderen.

    Het grote bereik maakt de Pinion allrounder dan de Rohloff: soms monteren fietsers voor vakantie een kleiner voorblad om met veel bagage nog steile hellingen soepele omhoog te komen of vinden 39*17 te licht voor dagelijks gebruik. Dat is met een Pinion niet aan de orde.

    Twee puntjes nog:
    -de AR en ER Evo zijn iets zwaarder geworden door de zwaardere Almotion banden, in ruil daarvoor rollen deze duidelijk merkbaar lichter
    -de titanium modellen krijgen ook de Darim 2 velgen, wat mij betreft de belangrijkste wijziging in de Evo serie, want die verbeteren de stabiliteit bij lage luchtdruk sterk

    Sjors

  47. Geert says:

    Mooie uiteenzetting Sjors,

    Maar zou het extra gewicht bij de AR en de ER Evo enkel te verklaren zijn door de “zwaardere” Almotion banden? Volgens de site van schwalbe is het gewichtsverschil tussen de big ben die er vorig jaar standaard opzat, en de Almotion die er heden opzit, slechts 5 gr (875gr voor BB vs 870gr voor AM), beide voor een vouwband 55-622. Dus daar leek het me niet aan te liggen. Het gaat over een verschil van 200gr volgens de specs uit de folder vorig jaar met de site dit jaar.

    Wat me eerder zorgen baart bij de extra gewichtstoename, is dat de reactie van Gerrit Gaastrta van 26 september aangeeft dat de richtprijs voor de opinion 100 euro duurder wordt omdat de framebouwer iets vergeten had. Daaronder staan ook de nieuwe richtprijzen van de bestaande modellen. Gegeven het feit dat de AR 200 euro duurder geworden is, en eveneens de ER evo in prijs gestegen is, vermoed ik dat de gewichtstoename wel elders zijn oorsprong kan hebben. De enige verschillen voor de AR tov van het model 2013, zijn een nieuwe Son edelux II (vs edelux+) en de banden.

  48. Filip says:

    Nog een reactie op de vraag van Michiel: voor de woon-werkfietser in onze streken maakt het aantal verzetten inderdaad weinig uit. De keuze voor Rohloff of Pinion is (net als de keuze voor het fietsmerk) voornamelijk ingegeven door kwaliteit. Het fietsje moet het iedere dag opnieuw gewoon doen en dat met zo weinig mogelijk onderhoud. Dat is — voor mij althans — het belangrijkste criterium. In dat verband is de keuze tussen riem of ketting ook veel relevanter dan de keuze tussen Rohloff of Pinion.

  49. fiets71 says:

    Nergens gaat een fiets in kwaliteit zo snel van achteruit als een woonwerkfiets die je de hele pekelwinter gebruikt en vervolgens niet onderhoud. De riem is het slechts denkbare excuus om je fiets niet te onderhouden… een excuus vooral gepropageerd door fietsverkopers. Een riem is prima verder, maar ga alsjeblieft niet doen alsof een fiets met riem geen onderhoud nodig heeft. Alsof pekel alleen op je goedkope ketting of dure riem gaat zitten. Een peperdure vakantiefiets aanschaffen en die als woonwerkfiets gebruik is zonde naar mijn mening, maar ieder zijn eigen keus uiteraard. Als de ruimte hebt zou ik naast een vakantiefiets altijd een aparte woonwerkfiets aanschaffen (of je oude daarvoor gebruiken op het moment dat je een riemfiets aanschaft). Of gewoon een goedkoop tweedehandsje en die lekker onderhouden en opfietsen. Blijft je vakantiefiets lange tijd goed en is die minder onderhevig aan slijtage of het invreten van pekel. Nogmaals het enige voordeel van een riem is dat je die niet hoeft te smeren en dat een riem geen vuil aantrekt, zoals een (te vette) ketting dat wel kan doen. Een derailleurfiets met een rustbusted ketting en een beetje wax doet ook wonderen (moet je uiteraard wel om de zoveel tijd opnieuw inwaxen, want regen en zand slijt dat smeermiddel weg).Voor woonwerkverkeer in het vlakke Nederland kun je ook nog aan een singlespeed denken, of anders een dual speed als je last hebt van de tegenwind: http://saddleupbike.blogspot.nl/2010/11/two-speed-bicycle.html

  50. Filip says:

    @fiets71: Wellicht verschillen we hier van mening, maar ik ben nogal een aanhanger van de Idworx-slogan. Waarom zou ik een dure fiets drie kwart van het jaar in de garage laten staan? Ik koop geen fiets om te hebben, maar om te gebruiken: dagelijks woon-werk verkeer, winkelen, vakantie, met fietskar, kinderzitje, op het asfalt, op zandwegen, sportieve tochten… Moet allemaal kunnen met een minimum aan onderhoud, want vrouw en kinderen zien me liever andere dingen doen dan kettingen poetsen en weet ik wat nog allemaal.

    Dat het enige voordeel van een riem is dat je die niet hoeft te smeren, durf ik ook te betwijfelen. Dat hij niet rekt, is een ander stevig voordeel. De ketting op mijn Mountain Rohler mag na iedere toertocht aangespannen worden en na een paar keer door de modder dabben, is hij rijp voor de schroothoop. Hoe zou een riem op een mountainbike het stellen na kilometers modder vreten?

  51. Frits says:

    Een riem heeft in principe weinig onderhoud nodig, even met water en een sopje en klaar is Kees. Een ketting vergt nu eenmaal iets meer tijd.
    De Idworx slogan “Ride it all the time” is natuurlijk wel juist, maar ook een Idworx heeft onderhoud nodig net als welke andere fiets danook.
    Wat denken jullie b.v. de stelschroef bij de Magura velgrem. Die moet je regelmatig even met een oude tandenborstel met b.v. wat WD40 schoonmaken en ook even draaien met inbussleutel 5, doe je dit niet dan komt de stelschroef na verloop van tijd hopeloos vast te zitten.
    Ook het kransje achter voor zowel de ketting als de riem zal je een keer moeten behandelen met een likje montage pasta om te zorgen dat het zich niet vast vreet.
    Dus ook een Idworx moet je regelmatig even bekijken en waar nodig onderhoud toepassen.

    In ons land heb je eigenlijk geen Pinion nodig, sommigen zeggen zelfs dat een Rohloff overdone is. Het gaat erom wat je beleving is en wat je voor een fiets wilt uitgeven. Sommigen willen elk jaar wat nieuws en dat mag ook wat kosten. Sommigen kiezen voor kwaliteit en gevoel en zien de fiets als een verlengstukje van hunzelf.
    Een Rohloff heeft zich al 175.000 km bewezen een Pinion nog maar 30.000 km. Op dit moment straalt voor mij een Rohloff het meeste vertrouwen uit, wat niet wil zeggen dat de Pinion in de toekomst niet net zo betrouwbaar zou kunnen zijn als Rohloff.

    Geert, je hebt voor mijn gevoel wel gelijk. Om de gewichtstoename toe te schrijven aan de banden gaat mij iets te ver. Het gewicht van de verschillende Idworx trekkingfietsen (de Power Rohler niet meegerekend) ligt over het algemeen niet ver uit elkaar. Als je met bepakking fietst dan is het verschil te verwaarlozen. Hoewel ook iemand kan zeggen dat hoe lichter de fiets is, hoe beter je de berg optrapt.
    Alleen een afdaling met een lichte fiets met bepakking zou ik met samengeknepen billen doen.
    Het andere verschil is de BB viltringen maar dat is qua gewicht pienuts.

    Als je het geld ervoor hebt kan je voor woon/werkverkeer een goedkoop fietsje nemen, niets mis mee.
    Frits

  52. Filip says:

    Frits, nog niet echt problemen gehad met de Magura Firmtech stelschroef. Die zit toch licht verzonken in de remcylinder zodat modder er niet rechtstreeks op spat? Ook met mijn 15 jaar oude HS11 remmen ben ik nog niet meteen vastgeroeste schroefjes tegengekomen (remblokjes vervangen en wat bijdraaien en afstellen is het enige “onderhoud” dat ik aan die remmen doe). Enkel de “brake booster” is er ooit compleet verroest afgevallen.

    In dat verband heb ik misschien meer schrik voor dat schriele stelschroefje waarmee je de kettingspanning kan regelen op de oPinion. Zoals Michiel terecht al aanhaalde: dat vet je maar beter regelmatig in.

  53. Frits says:

    Filip, ik vind het stelschroefje waarmee je de ketting spant bij de oPinion niet echt des Idworx!
    De praktijk en toekomst zal moeten uitwijzen of onze bemerkingen terecht zijn.
    Behandelen met montagepasta om vastroesten tegen te gaan is danook belangrijk.

    Inderdaad ik bedoel de stelschroef die in de remcylinder verzonken zit, belangrijk dat je die gangbaar houdt

  54. Mowikan says:

    ik vind het een beetje de kant op gaan van het wereldfietsers forum 🙂

    maar echt dat stel schroefje daar gebeurt niets mee. Het is rvs en in het frame zit een rvs moertje, daar gebeurt niets mee. klein beetje vet er op met in elkaar draaien en het gaat altijd los.
    De enige functie van het ding is een beetje kracht leveren om de padden te positioneren. De schroeven fixeren de padden en theoretisch zou je de stelschroeven er weer uit kunnen draaien.

  55. Frits says:

    Mowikan, wij proberen te adviseren en te helpen en niet iemand anders zijn of haar wil op te leggen. Dus ik denk niet dat wij de kant van de Wereldfietser op gaan!

    Ik heb van dealers gehoord die fietsen met dit systeem in onderhoud kregen dat het stelschroefje helemaal vastgevreten zat. In een enkel geval moest een nieuwe remcylinder gemonteerd worden.
    De meeste mensen stellen de remmen op de remgreep (TPA) en weten niet dat bij de remcylinder een stelschroef zit om het remblokje ruimer of dichter van de velg te stellen.
    Zoals jij e.e.a. behandeld met vet is prima, maar voor andere mensen is dit misschien iets waar zij hun voordeel mee kunnen doen.
    Vandaar mijn melding.
    Frits

  56. Mowikan says:

    er stond ook een smiley achter 🙂 maar ik had het over de padden en niet over de magura.

    heerlijk dat langs elkaar heen gepraat 🙂

  57. Filip says:

    Mowikan, wij tonen gewoon een “gezonde bezorgdheid” om dat prachtige Idworx merk. En (goede) RVS schroefjes roesten misschien niet, ze kunnen evengoed afzien van de harde omgevingscondities (modder, pekel,…) waaraan wij onze fietsen blootstellen. Bovendien is het spannen van de ketting toch iets dat een dagelijkse fietser regelmatig zal moeten doen, dat schroefje is alleen al daarom een “cruciaal onderdeel” van je fiets. Maar goed: de toekomst zal het allemaal wel uitwijzen.

  58. Mowikan says:

    Ik snap het allemaal en het maakt mij oprecht niets uit. het was een grapje maar blijkbaar raak ik wat gevoelige snaren 🙂 <– smiley van neem het niet te serieus.

    Het enige kritische wat ik wel zou willen opmerken is dat mensen vaak materiaal eigenschappen onderschatten. Ik heb een klassieke fijn mechanische opleiding(ouderwetse instrumentmaker) en zie wel vaker gebeuren dat mensen eigenschappen toedichten die niet reëel zijn of juist 5x zo dik kiezen terwijl dit niet hoeft. Zeker RVS daar heb je pisbakken kwaliteit van maar ook maritieme kwaliteit wat jaren onbehandeld op zee wordt gebruikt(of in het zwembad) en wat geen krimp geeft. GG kennende zal hij wel de duurdere schroefjes gekocht hebben.

    Ik zou mijn meer zorgen maken om beschadigingen van je aluminium frame om maar eens wat te noemen. Ontbloot aluminium icm pekel dat gaat op een gegeven moment rotten. Juist op de contact vlakken van die schuifpadden zou ik dan weer een likje kopervet(1e keus, ja het vlekt en nee het werkt niet galvanisch) of lithium, siliconen -vet smeren. Als je dan door zou willen fietsen is dat juist een punt van aandacht.

    my2cents

  59. Filip says:

    Mowikan, ik had je smiley wel gezien en het ook zo opgevat, dus no hard feelings en bedankt voor je opmerkingen die ik met veel plezier lees.

    Ik ben zelf ook werkzaam als ingenieur, en mijn ervaring is de volgende: het gebeurt zelden of nooit dat de zaken die we ontwerpen meteen bij de eerste test falen. Het team heeft zijn ervaring, je maakt berekeningen en voor de componenten waarvan het nodig wordt geacht, doe je simulaties op de computer. Het is in de duurtesten dat het vaak misloopt: onderdelen kunnen het begeven op vermoeiing, de gevolgen van lichte beschadigingen tijdens de montage worden langzaam duidelijk, zaken die sneller slijten dan voorzien… Een goed ontwerp zit altijd in de details, en die stop je niet in formules en materiaaleigenschappen.

    Merk op dat het in twee richtingen werkt: moest de aluminium fiets vandaag niet bestaan en iemand zou ermee op de markt komen, zou ik waarschijnlijk ook de eerste zijn om te zeggen “is zwakker dan staal, meer kans op vermoeiing enz”, maar na twintig jaar heeft dat materiaal zich ondertussen wel bewezen. Hier heeft de ervaring juist bewezen dat de angst ongegrond was.

  60. Mowikan says:

    The devil is in the details inderdaad 🙂

  61. Frits says:

    Mowikan heeft wel een punt dat ontbloot aluminium na verloop van tijd zeker in de wintermaanden met pekel snel kan gaan “rotten”.
    Wellicht een bijpassende lakstift (bij Halfords) en een blanke lakstift ter completering. Volgens mij heeft pekel dan geen invloed meer.
    Overigens raak je geen gevoelige snaren, misschien zijn wij alleen wat te serieus.
    Ben wel benieuwd waarom jij kopervet prefereert boven b.v. montagepasta of Interflon (lager) vet?

    Het breken van een alu frame komt in praktijk nog maar zelden voor en als het al plaatsvindt, zal het vaak bij de lasnaden gebeuren of het frame moet een keer een klapper gemaakt hebben waardoor er een zwak punt is ontstaan.
    Staal is makkelijker te lassen in the middle of nowhere en daarnaast is staal wat vergevingsgezinder (minder stijf als alu).
    Frits

  62. Mowikan says:

    Interflon is een smeer middel verder ken ik het niet. Montage pasta verhard en verdwijnt na verloop van tijd. Je hebt ook nog de keramische vetten maar die zijn toxisch en slecht voor het millieu.

    Koperpasta blijft heel lang soepel, sluit af voor zuurstof en lucht(mits goed aangebracht) Het vet oxideert wel maar het koper minder. En het is echt een middel ontwikkeld om vast zitten tegen te gaan.

    en dat rotten van je frame daar gaat een frame niet op breken hoor. Maar het rot altijd in de buurt van gaatjes, randjes, as doorgangen en schroefgaatjes. en dan kan het zo maar zijn dat je rohloff naaf een tiende of wat scheef zit en je belt gaat piepen of je remmen aanlopen.

  63. Michiel says:

    Moderne stalen frames zijn allang niet meer te lassen. Veel te dun… Een Verweggistan’s lasapparaat brandt daar dwars doorheen. Dat argument dateert nog uit de jaren ’70.

    Aluminium, staal, RVS…. Maakt allemaal niet uit. De bouten van ieder verstelsysteem moeten altijd met voldoende montagevet gemonteerd worden en met enige regelmaat moeten de achterpadden en bouten schoongemaakt en opnieuw ingevet worden, vooral in de winter. Ook RVS bouten kunnen in een alu frame vastrotten.

  64. Michiel says:

    Zo’n RVS boutje in een RVS busje is jnderdaad de beste oplossing. Santos doet dat ook bij de excentrische trapas.

    Toch moet die bout goed ingevet blijven om pekel geen kans te geven. Ik heb Koga’s gezien waarbij die bout in het frame vastgerot zat en dat is heeeeeeel lastig weer los te krijgen. De hele bout moet dan uit het frame geboord worden. Lastig en tijdrovend klusje! Die Koga’s hadden daar weliswaar geen RVS bout, maar een verchroomd exemplaar…

  65. Mowikan says:

    Dat vet daar zijn we het over eens 🙂 verchroomd? dat zal dan een automaten messing, dat is met beetje lood voor korte spanen tijdens het verwerken en goedkoper dan rvs, met een laagje chroom zijn. Is echt een el cheapo oplossing! Zou je niet verwachten van Koga.

  66. Bart says:

    @Michiel, is dat Koga RVS boutje/busje after market te verkrijgen ?
    En tegen welke Koga prijs ?
    Heb onlangs voor mijn Koga een riembeschermingskast nabesteld bij Koga omdat het er vorig jaar nog niet bijbesteld kon worden.
    Optie op siganture site 15€ en nabestelling dik 40€.

    De ene mens zijn woon/werk verkeer is dat niet van de andere.
    Daarom appreciëer ik de gates riem.

  67. marien80 says:

    heeft iemand een mening (of ws belangrijker) een ervaring met een riem op deze ar met pinion. Ik begrijp dat deze fiets alleen leverbaar is met cdx riem en niet met een cdc. Ik overweeg om deze fiets te kopen maar word nog tegen gehouden door andere posts over de duurzaamheid van de verschillende riemen

  68. Michiel says:

    Marien, voor Pinion bestaan er helaas geen CDC tandwielen en Gates is ook niet van plan om die te maken.

    Er is inderdaad een aanzienlijk verschil in duurzaamheid tussen CDC en CenterTrack, maar die cijfers gelden voor fietsen met Rohloff. Er zijn nog geen getallen bekend met Pinion en CenterTrack. Echter, de Pinion heeft achter een veel groter tandwiel dan Rohloff, wat in theorie beter is voor de duurzaamheid.

  69. Mowikan says:

    Volgens de mensen van gates is de center track net zo duurzaam als de cdc versie. Ze beweren zelfs dat 30.000 km gehaald is. Ik begrijp van oa Michiel dat de praktijk wat weerbarstig is.

    Zelf zou ik het ding zo kopen maar wel eem reserve riem eisen bij aanschaf en die meenemen. Terwijl ik op mijn cdc al 10.000 km blind vertrouwen. Echter zou ik verweg gaan dan zou ik ook bij cdc eem rxtrs riem meenemen. Dat was ook het advies van gates omdat een ketting meestal welbte fixen is.

  70. Michiel says:

    Bij alle tandriemen van alle merken geldt: op reis altijd een reserveriem meenemen. Hoe praktisch en duurzaam een riem ook mag zijn, hij kan altijd breken, net als een ketting. Je kan hem alleen niet repareren.

    Ik heb de PR man van Gates laatst gesproken en dat is zo’n typische mooi-praat-Amerikaan. Van een mindere duurzaamheid heeft hij natúúúrlijk nooit iets gemerkt. Aan het eind verontschuldigde hij zich nog wel met: “I can only say what I’ve been told.”

    Santos is op dit moment met experimentele, nieuwe CDX tandwielen aan het testen, dus Gates weet donders goed dat er nog wat te verbeteren valt.

  71. Mowikan says:

    Er valt altijd wat te verbeteren. Maar als ze mij 15.000 km beloven heb ik daar vrede mee. Als potentiële klant. Meer is mooier natuurlijk. Maar Spontane breuk daarentegen niet. Onacceptabel. Daar had die cdx last van begreep ik oa van jou. Ik heb overigens geen commerciële personen gesproken maar een engineering iemand.

  72. marien80 says:

    het verschil in duurzaamheid tussen beide riemen lees ik alleen op de santos site. Zou het kunnen zijn dat de experimentele, nieuw cdx tandwielen ook beschikbaar komen voor bovenstaande fiets?

  73. marien80 says:

    Mowikan, wie beloofd er 15.000 km?

  74. Michiel says:

    Spontaan breken doet een riem in principe nooit. Dat gebeurt altijd door invloeden van buitenaf, zoals steentjes, takken, e.d. of aan het einde van zijn levensduur.

    Wel is het zo dat als de CenterTrack niet goed uitgelijnd is, dat hij dan door het achtertandwiel omhoog gewipt wordt en breekt.

    Marien, Santos is het enige merk dat bewust, door eigen ervaringen (waar mogelijk) voor de CDC kiest. De rest volgt allemaal klakkeloos het advies van Gates op.

  75. marien80 says:

    Michiel, komt dat opwippen door slecht uitlijnen of door te weinig riemspanning? Is het spannen en/of uitlijnen van een centertrack of een cdc een simpel klusje? of vraagt het veel vakmanschap en ervaring?

  76. Michiel says:

    Dat komt door slecht uitlijnen.

    Bij de grote Pinion tandwielen is een lagere riemspanning mogelijk dan bij Rohloff.

    Uitlijnen van een CDC is in combinatie met een excentrische trapas een eitje. Al fietsend tussen je benen omlaag kijken maakt gelijk duidelijk of hij goed ligt, omdat je de opstaande rand en de riem naast elkaar kunt zien. Bij verstelbare achterpadden is uitlijnen en opspannen lastiger.

    Een CenterTrack is niet op het oog uit te lijnen, omdat je de opstaande rand niet kan zien. Daarvoor kan je het beste naar je fietsenmaker gaan, maar in principe moet je ervan uit kunnen gaan dat dit bij aflevering gewoon al goed zit.

  77. marien80 says:

    toch ontnuchterend 🙂 dacht de voor mij de ideale combinatie te vinden met opinion en riem. moet ik na een bandenwissel of aanspannen riem naar de FM om de centertrack uit te lijnen.

  78. Michiel says:

    Nee hoor! Dat hoeft helemaal niet!

    Veel mensen zijn bang dat de zaak ontzet is na een bandenwissel, maar je moet er altijd vanuit gaan dat de fabrikant en de fietsenmaker de zaak goed hebben afgesteld voor aflevering. Daarna gebeurt er bijna nooit iets mee.

    Een riem hoeft niet vaak nagespannen te worden, dus daar kan je weinig fout doen.

    Het uitnemen van je wiel in geval van een lekke band verandert niets aan de spanning of de uitlijning.

    Een beetje goede fietsenmaker geeft je in de werkplaats een klein workshopje over hoe alles werkt en dan kan je met een gerust hart op pad.

  79. Bart says:

    Mijn ervaringen met 2 fietsen Gates Center track/Rohloff (Koga en Fabike)en 1 Gates Center track/Pinion (MTB) zijn dat een kleine schuinstelling of kleine parallel fout niet echt effect heeft met aflopende riemen tot gevolg. De riem trekt zich wel mooi op het tandwiel.
    Over langeduur duurzaamheid kan ik nog niet evalueren. Verstelbare achterpadden zijn inderdaad wat moeilijker af te stellen.
    Achterwiel eruit en erin heeft ook geen invloed.
    Indien je heel het jaar door in weer en wind rijdt en vaak over zanderige paden moet is het gebruiksgemak van een riem een dikke plus tov een ketting.
    Pinion is aangenamer tov Rohloff dat je versnellingen dichter tegen elkaar liggen, zeker bij een sportfiets.

  80. marien80 says:

    Dank voor de op en aanmerkingen, gaat het toch nog een opinion met riem worden en voor de winter 🙂

  81. marien80 says:

    Ik heb inmiddels mijn opinion opgehaald in Apeldoorn en er verscheidene kilometers op gefietst . Eerste bescheiden indruk (ik vind het lastig om om tussen zoveel genuanceerde maar vooral ook technisch onderbouwde verhalen een ervaring te beschrijven)…. het is een heerlijke fiets. Hij fiets erg makkelijk en rolt vooral ook erg licht, stuurt erg strak moet er aan wennen,( ben geveerde vork in een mbt gewend).
    Schakelt soepel en direct, na een dagtocht wel tintelende li arm, ik moet de juiste afstelling van handvaten nog vinden.
    Remt uitstekend , ik heb de uitvoering met de hope schijfremmen, maar nog niet in nat weer gefietst.
    Ik heb gelezen in het “fietsmaten topic “dat er nog andere schijven aankomen, (iets wat de de verkoper van mijn fiets ontkende trouwens).
    Waar ik nog aan moet wennen is de aanslag, een korte tik als ik de pedalen even stil of achterwaarts heb bewogen.
    Wat prettig is de pedalen draaien niet rond als je loopt met de fiets, wat bij mijn easy roller met rohloff wel het geval was.

  82. Frits says:

    Marien, het remsysteem is van Hope, maar de schijven zijn door Idworx zelf ontwikkeld. Op de schijven zat half dit jaar een terugroepactie.
    De schijven die op jou opinion zitten zijn al gereystyled.
    Er komen wel degelijk nieuwe schijven van Idworx, maar dat zal hoogst waarschijnlijk toch volgend jaar gaan worden.
    Wat bedoel je met “ik moet nog wennen aan de aanslag etc”, heeft dit betrekking op de remmen of de schakeling?
    Ga overigens voor jezelf de schijven ook inremmen (vanuit Idworx worden deze al ingeremd op een speciale machine) maar toch zou ik je willen adviseren om in de buurt bij jou een brug op te zoeken en de schijven goed “in te rijden”.
    Succes en veel fietsplezier toegewenst met je opinion!

  83. Michiel says:

    Dan had Theo mooi gelijk! De tijdelijke remschijven die op BikeMotion op de fietsen zaten gaan voorlopig niet komen. Dit jaar doet Idworx het, zoals Frits al zegt, met de tweede versie van de Idworx-schijven.

  84. marien80 says:

    Frits, ik ben bekend met de remmen van hope en weet dat de schijven van idworx zijn. Als de remmen blijven werken zoals ze nu zijn ben ik dik tevreden en ja ik ga de schijven ook inremmen, heb dat al gedaan.
    wat betreft de aanslag bedoel ik het moment dat ik de pedalen weer in beweging breng.
    Michiel; ik had ook niet verwacht dat Theo ongelijk zou hebben:)

  85. Gerrit Gaastra says:

    De idworx remschijf is tweedelig en is 203 / 3.2 mm. Deze schijf hebben we zelf ontwikkeld om meer reserves te hebben wanneer iemand lang (en langzaam!) afdaalt met een hoog systeemgewicht van b.v. 160 kg.

    Helaas werden afgelopen seizoen bij een serie van deze schijven fouten gemaakt bij de montage door de fabrikant van deze schijven. Daarom een terugroepactie om te vermijden dat de verbindingselementen tussen de twee delen los kan komen.

    Wat er nog bij kwam was dat deze fabrikant zeer slecht leverde en de productie bij ons daardoor vaak tot stilstand kwam. Niet goed voor iedereen…

    Daarom hebben wij deze zomer een tweede fabrikant gezocht die hopelijk betrouwbaarder zal zijn qua levertijd. Omdat we deze wissel snel wilden laten plaatsvinden, bestaat de schijf nu uit een geheel. Wij geloven zelf dat tweedelige beter kan “groeien” bij extreme hitte en daardoor minder snel krom zal trekken. De fabrikant van de eendelige (deze is trouwens net onder de 3 mm dik) zegt dat door de gebogen lange verbindingen de spanningen ook opgevangen kunnen worden. Eerste test zullen straks laten zien of er een verschil is en of het ook relevant is.

    De eendelige is nog niet bij ons in het magazijn omdat deze schijven bij de productie niet vlak waren….. Hier werken ze nu aan door de volgorde van het lasersnijden aan te passen (onze dikkere schijven hebben meer energie nodig bij het uitsnijden.

    Wij krijgen nu (gelukkig) nog de tweedelige goed geleverd en stappen om op de eendelige zodra deze perfect gemaakt wordt en de ook goed door de tests is gekomen.

    Deze keuze heeft niets met het remmen bij extreem nat weer te maken en de geluiden die dan ontstaan. Het is theoretisch mogelijk dat de eendelige wat stiller kan zijn door zijn constructie. Ik ben benieuwd. Wij testen ook nog steeds andere remblokken maar hebben tot nu toe maar kleine verschillen gehoord.

    Maar zoals al eerder gezegd, piepen schijfremmen (ook mijn XT op mijn RTiR met RS SID) bij erg nat weer. Maar daarvoor remmen ze altijd en onmiddellijk!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *