IJsland – No bridge over troubled water

Als je door het binnenland van IJsland trekt, dan kan je er op rekenen dat je natte voeten krijgt. Bruggen zijn namelijk voor mietjes. Schoenen uit, broekspijpen omhoog, Teva’s aan en gaan!

Wanneer je de stippellijntjes op de kaart volgt, dan ben je aan de grillen van de natuur overgeleverd, want dat zijn, op wandelpaden na, de moeilijkst begaanbare paden van het land. Rivieren en beekjes ontstaan en verdwijnen afhankelijk van het seizoen en de hoeveelheid sneeuw en regen. Alleen de permanente doorwaadplaatsen staan op de kaart aangegeven, maar het is niet gegarandeerd dat je er altijd doorheen kan. In de lente worden vaak hele gebieden afgesloten als de sneeuw in de bergen begint te smelten.

We hadden helaas de natste zomer sinds 1965 getroffen, maar gelukkig was in Juli het meeste smeltwater wel weg en waren de rivieren niet te diep.

Bij de meeste oversteken bonden we onze schoenen bovenop de bagagedrager, rolden onze broekspijpen omhoog, trokken onze Teva sandalen aan en hielden de tanden op elkaar. Stapje voor stapje waadden we door het ijskoude smeltwater dat in vele stromen van de gletsjers af kwam. Soms verkende ik de bodem eerst lopend, zonder fiets, om de diepte te checken en eventuele rotsblokken op te sporen.

Het water komt in IJsland zowel van onder als van boven. Neem dus 100% waterdichte fietstassen en geen nylon of canvas tassen met losse regenhoezen. Die houden misschien wel wat buitjes tegen, maar zijn absoluut niet geschikt om rivieren mee te doorwaden. We liepen geregeld tot over onze assen door het water en de fietsen gingen soms bijna op de tassen drijven.

Oké, daar gaat ‘ie dan… stapje voor stapje… tegen de stroom in leunend… K K K K O U D !!

Wat was ik blij dat ik een Santos met Rohloff en tandriem heb! Jeroen rijdt nog met een oldschool ketting op zijn Travelmaster en die moest regelmatig gesmeerd worden. De volgende keer ga je maar mooi met een tandriemfiets, Jeroen! Dan kunnen we die smerige ‘Boeshield’ kettingolie thuislaten. Scheelt weer gewicht en gedoe!

Op de foto hieronder zie je een plaggenhut naast de oversteek. Deze shelter is lang geleden door herders gebouwd nadat hun tenten in een storm kapot gewaaid waren. Naar verluid hebben ze er met 17 man op slechts 4 vierkante meter een paar dagen gebivakkeerd. Sindsdien wordt deze hut door de IJslanders keer op keer gerestaureerd. De deur is altijd open voor alle reizigers. Wij gebruikten de hut om onze voeten te warmen en een lekker kopje warme soep te maken.

Op de hoogvlakte reden we regelmatig door drooggevallen rivierbeddingen. In de lente zijn dit snelstromende rivieren die soms de provisorisch gebouwde bruggen volledig wegspoelen. Als het pad verzakt is, dan maken de terreinwagens en crossmotoren er gewoon een nieuwe omheen. Of niet… en dan moet je zelf je weg maar zoeken. Eromheen of eroverheen.

Overigens is niet al het water zomaar te doorwaden. De poel op onderstaande foto was te heet om te betreden. Langs de kant voelde het water van ongeveer 40 graden heerlijk aan, maar verderop ging het richting de 80 graden. Au… Gelukkig konden we hier omheen.

25 Responses to “IJsland – No bridge over troubled water

  • Erwin
    5 years ago

    Mooie foto´s! Vraagje over de doorwadingen.
    Weet je zeker dat de Rohloff naaf en Son dynamo er tegen kunnen om ondergedompeld te worden?
    Ik heb eens ergens gelezen dat zowel de Rohloff naaf als de Son dynamo beide een ontluchting hebben waardoor er water binnen kan treden?

  • We hebben geen problemen ondervonden.

  • Erwin
    5 years ago

    OK Michiel maar ik vrees dat als er vocht is binnengetreden deze problemen zich ook pas later zullen voordoen?
    Misschien verstandig om in ieder geval de olie uit de naaf te vervangen?
    Wat ik gelezen heb is de Son dynamo blijkbaar niet open te maken, maar dat zul jij wel weten?

  • We zullen het in de gaten houden, Erwin! Ik zal over een jaar eens kijken of de naven nadeel van het water hebben ondervonden.

  • Jeroen
    5 years ago

    oooeh vooral die bij de plaggenhut was kkkkkoud
    krijg nog kramp in mijn tenen als ik daaraan terug denk 🙂

  • Volgende keer maar eens met SealSkinz kniekousen proberen, Jeroen.

  • Pierre Schipper
    5 years ago

    …prachtgie foto’s Michiel! Wát een beleving…

  • mrtn68
    5 years ago

    ” dásamlegt”, weer met plezier gelezen en gekeken!
    Op naar het verslag over de overnachtingen…

    Martin

  • Menno
    5 years ago

    Ik zie de foto van je brander: hoeveel brandstof hadden jullie bij je?

  • 2 liter wasbenzine en een klein reserve blikje gas.

  • G.Herveld
    5 years ago

    Wat een fantastisch avontuur! En wat een mooie beelden! Nu maar hopen dat niet teveel mensen hier enthousiast door worden, anders wordt het nog druk daar in het binnenland!

  • Menno
    5 years ago

    Da’s nog best veel dan zeg! Hoe vaak gebruikten jullie de brander, ‘s ochtends en ‘s avonds, of ook tussendoor nog? Ik heb in 3 weken vermoedelijk een litertje gebruikt met vaak ‘s avonds koken, af en toe ook ‘s middags en ‘s ochtends. Overigens ook wasbenzine. Ik gebruik een Dragonfly, gaat als de brandweer (en als je niet voorzichtig bent kómt die ook).

  • We gebruikten de brander meestal 3x per dag. Ontbijt, koffie, soep en avondeten. Aan het eind hadden we nog wat over.

  • Jeroen
    5 years ago

    En beter iets reserve dan halverwege zonder zitten.
    Uiteindelijk gingen we ervoor om 14 dagen self supporting te zijn

  • En aangezien je in IJsland geen hout kan sprokkelen voor een vuurtje…

  • Bruggen voor mietjes????klinkt wel stoer hoor .
    Maar dat je dan je schoenen verwisseld voor teva,s en broekspijpen omhoog dat klinkt ook wel mietjes achtig.
    In NZ lopen ze gewoon met bergschoenen door de rivier ook fijn voor je voeten ivm rotsblokken enz enz.
    ps tot de vlgd uitdaging.

  • Je hebt helemaal gelijk. Jeroen en ik waren toch wel zulke mietjes dat we bij 12 graden en windkracht 4 tot 6 overdag en -3 graden ‘s nachts onze schoenen en sokken graag droog houden.

  • Fedde
    5 years ago

    Wat een avontuur. Jullie zijn voor mij inspireerde kerels. Misschien een keertje nadoen in NZ.

  • Erwin
    5 years ago

    Michiel ik heb nog even de vraag bij Rohloff voorgelegd of de naaf bestand is tegen onderdompeling in water tijdens een rivier doorwading, en heb van hen volgend antwoord gekregen:
    ¨Wo auch mal Öl austritt, kann auch Wasser eindringen. Einen direkten Punkt, wo die Nabe entlüftet gibt es jedenfalls nicht. Wichtig hierbei ist, dass der Ölwechselintervall eingehalten wird, bzw. das nach der Tour ein Ölwechsel gemacht wird. Weitere Probleme sind nicht zu erwarten¨.
    Voor de Rohloff dus blijkbaar niet zo spannend, olie verversen en opgelost.
    Bij de Son dynamo staat echter op de website:
    ¨Um eindringen von Wasser zu vermeiden darf die Nabe keinenfalls mit scharfen Wasserstrahl abgespritzt oder untergetaucht werden¨.
    Er wordt verder gesproken over een ¨Druckausgleichssystem¨ dus een ontluchting waardoor ook water in de dynamo kan treden.
    Ik denk dat ik volgend jaar dus maar de fiets op m´n nek door de riviertjes ga dragen 🙂

  • Het testverslag van de Santos Travel Lite staat nu online!

    http://www.sintchristophorus.nl/santos-travel-lite-test/

  • Ik heb 1,5 maand geleden nieuwe fiets gekocht, Santos Travelmaster 2.6. Het rijdt super, ik geniet er veel van. Alleen rollen er wel zware 55 mm “traktor”banden, Mondial, op. Later Almotion banden. Maar het is ook leuk, ik kan lekker veel op off-road paden banjeren. Komende zomer weer naar IJsland :). De plan is de Kjölur en Sprengisandur mits het weer toelaat.

  • Damien
    4 years ago

    Mooie fiets hoor, heb je deze via een sponsor of particulier aangeschaft?

  • Nee, voor een jaar van Santos in bruikleen als duurtester. Hij moet helaas weer terug…

  • Damien
    4 years ago

    Wow helaas inderdaad, je hebt een erg mooie kleurstelling uitgekozen. Super trouwens dat Santos deze een jaar in bruikleen geeft!

  • Martijn
    3 years ago

    Interessant artikel en mooie foto’s! We gaan eind juni naar IJsland voor de Kjölur en Sprengisandur route. Mocht iemand nog tips hebben voor deze route dan houd ik mij van harte aanbevolen!

Ouwehoer gezellig mee!

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *