Zoals al aangekondigd komt Koga binnenkort ook met een tandriem aangedreven fiets! De Gates beltdrive is vanaf 22 augustus een nieuwe optie in Koga’s online Signature-programma.
Na goed naar Santos gekeken te hebben en na een intensief testprogramma, waar beroeps-vakantiefietser Eric Schuijt een grote bijdrage aan heeft geleverd, durft Koga het eindelijk aan. De tandriem gaat er komen!
Koga zegt in haar persbericht:
Een soepele, geruisloze loop en extreme duurzaamheid zijn de belangrijkste pluspunten van een riemaandrijving. Voor ons reden genoeg om dit aandrijvingsconcept in het Signature-programma op te nemen. De onderhoudsarme en slijtvaste carbon tandriem brengt de pedaalkracht van de fietser direct op de Rohloff-versnellingsnaaf over. De riemaandrijving is op het moment alleen leverbaar voor de framemodellen WorldTraveller (KS-TR 26) en Traveller (KS-TS 28) in de kleur ‘mystic black’. Andere frames en kleuren zullen volgen.
Good for you, Koga! Maar nog beter voor Koga-kopers. Die kunnen straks hun smeer- en poetsmiddelen mooi wegdoen, want de tandriem behoeft geen speciaal vieze-vingers-onderhoud meer. Een plons water eens in de zoveel tijd is voldoende. De tandriem is bovendien 160 gram lichter dan de fietsketting (en je hoeft geen kettingpons meer mee te nemen).
In tegenstelling tot Santos maakt Koga geen gebruik van een excentrische trapas om de riem op spanning te zetten, maar houden ze vast aan hun verstelbare achterpatten. Laten we hopen dat dat voor de noodzakelijke kaarsrechte uitlijning van de tandriem geen problemen op gaat leveren. Een aanlopende tandriem kan namelijk vervelend piepen…
De testfiets van Eric Schuijt.
De Signature-tandriem-Koga gaat er hetzelfde uitzien als het hierboven getoonde prototype. En dan komt er dus ook een 28 inch-versie bij. Verder kan je je eigen Signature helemaal naar wens opbouwen middels Koga’s handige website, welke erg leuk is om een paar avondjes mee te spelen. En daarna… lekker testfietsen bij je dichtstbijzijnde Signature-dealer!
Ik kan je uit eigen ervaring wel waarschuwen dat een tandriem-fiets eigenlijk best wel saai is… Hij doet namelijk precies wat hij moet doen: fietsen! Maar dan wel heel erg lang en onder de meest smerige omstandigheden.
Eric Schuijt is er lyrisch over:
Ik heb in het Afrikaanse Malawi en in de Indiase Himalaya op een Koga Signature prototype gereden met riemaandrijving. Het rijdt geweldig! Het trapt en voelt zo soepel dat de overstap daarna op een conventionele ketting voelt als een fiets in een bak grind.
Nu Santos de markt voor de tandriem heeft klaargestoomd en Koga als eerste grote Nederlandse fabrikant de stap durft te zetten, is het de vraag wanneer Idworx van Gerrit Gaastra ook overstag gaat. Gerrit zal het mijns inziens nog moeilijk krijgen om zijn keiharde statement m.b.t de tandriem recht te praten, mocht hij toch ooit van mening veranderen. De praktijk toont inmiddels ondubbelzinnig aan dat de tandriem een betrouwbaar blijvertje is!
Kijk! Dit vind ik mooi! Mijn Koga is nog niet aan vervanging toe, maar als het zover is, dan ga ik zeker die tandriem overwegen. Is er al iets bekend over de prijs?
Goed om te zien dat een grote fabrikant als Koga ook vertrouwen toont in de tandriem. En terecht, want ik ben uiterst tevreden met mijn Santos met tandriem.
Ik mag wel hopen dat Koga geen universeel frame gebruikt? Ik zie namelijk bij de Signature fietsen allemaal nokjes die voor alle systemen zijn bedoeld. Bij een Rohloff Koga zitten alle nokjes voor een derailleursysteem niks te doen en ook is het frame uitgerust met zowel cantilevernokken als gaatjes voor schijfremmen en dat vind ik slordig ogen. (Is ook te zien op de bovenste foto)
Bij mijn Santos Trekking Lite zit er geen enkel overbodig nokje of oogje aan het frame en dat ziet er mooi clean uit. Ik ben benieuwd hoe dat bij Koga gedaan gaat worden.
@ Traveller: Koga heeft nog geen prijzen genoemd, maar die zullen we eind volgende maand in het Signature programma kunnen zien. Bij Santos is de meerprijs voor de tandriem ongeveer 500 euro. Dat lijkt erg veel voor een riempje, maar de tandriem zelf kost niet veel meer dan een kwaliteitsketting. De meerprijs wordt vooral veroorzaakt door een ander frame. De hele achtervorkconstructie is namelijk anders (stijver en open te maken).
Als Koga inderdaad gebruik gaat maken van een universeel toepasbaar frame, dan kan de meerprijs lager uitvallen dan bij Santos. We zullen zien!
Ik had van Koga begrepen dat een tandriem-fiets iets van € 300,- duurder zou worden, maar pin mij er niet op vast.
Het zal wel waarschijnlijk een multi-inzetbaar frame worden, met dus een lagere prijs en meer mogelijkheden.
Ik vind de Santos Trekking Light een erg mooie fiets. Maar er kan geen voordrager op en ook geen heavy duty drager zoals de Tubus Logo of Cargo. En dat is logisch, want daarom is het een ‘light’.
@ Eric: een multi-inzetbaar frame lijkt me voor een grotere fabrikant erg logisch. Dus het wordt waarschijnlijk 1 frame met een achtervork die je kan openen en waar alle nokjes en oogjes aan vastgelast zitten voor alle mogelijke componenten als Rohloff, derailleurs, naafdynamo, schijf- en velgremmen, etc.
Dit frame zal dan i.v.m. de hoge eisen gesteld door Gates en Rohloff wel wat stijver worden dan het huidige Signature-frame, neem ik aan. En daarom dus wat duurder. Maar in dat opzicht vind ik een meerprijs van zo’n €300,- eigenlijk wel weer wat veel, voor een universeel frame met tandriem. Maar toch… wel weer €200,- minder dan een Santos.
En wat betreft de Trekking Lite met zijn (bewust gekozen) beperkingen voor de wereldfietser, daar heeft Santos een hele mooie doorontwikkeling voor in de koker zitten!
22 Augustus. Het is vanaf nu mogelijk de tandriem-optie aan te klikken in het Signature Programma. De meerprijs voor de tandriem is inderdaad €300,-