Koga experimenteerde vorig jaar met de nieuwe Pinion P1.18 versnellingsbak in een WorldTraveller 29 prototype. In het modeljaar 2014 wordt deze trekkingfiets met 18-speed versnellingsbak aan het Signature-programma toegevoegd. Rohloff wordt ook een optie. En de tandriem natuurlijk.

Het prototype van de Koga WorldTraveller29 met Pinion heb ik vorig jaar even mogen berijden (KLIK). Kort daarvoor werd op de 2013-editie van de Eurobike fietsbeurs al duidelijk dat de Pinion versnellingsbak via meerdere fietsmerken in opkomst was (KLIK). De WorldTraveller29 met Pinion is nu klaar en kan straks door de consument naar wens opgebouwd worden middels Koga’s online Signature programma.

Een paar weken geleden ontving ik van Koga een trots persbericht over het feit dat de WorldTraveller29 met standaard Shimano SLX afmontage (lees hier de test) uit de standaard collectie in 2014 een nieuwe kleurstelling krijgt. Jaarlijkse kleurveranderingen vind je bij alle merken en hebben geen nieuwswaarde. Daar werd dus geen artikel aan geweid, maar de laatste technische ontwikkelingen zijn wel interessant om te melden. Pinion dus. Maar ook Rohloff en tandriem.

En zo gaat ‘ie eruit zien. Matzwart gelakt frame met blauw geanodiseerde Pinion.

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen.

De Pinion 18-bak heeft een totaalbereik van 636% tegenover 519% van de Rohloff-naaf met 14 versnellingen. De grootte van de stappen tussen de versnellingen is bij Rohloff 13,5 en 13,7% en bij de Pinion is dit slechts 11,5%. De Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes dan Rohloff.

Alle draaiende delen zijn waterdicht weggewerkt in een aluminium behuizing. Om de Pinion in de WorldTraveller29 toe te passen moest Koga een speciaal frame maken. De versnellingsbak wordt op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. De Pinion weegt iets meer dan 2700 gram, wat flink meer is dan de 1820 gram voor een Rohloff-set, maar dit extra gewicht ligt wel mooi in het midden van de fiets in plaats van in het achterwiel.

Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km of 1x per jaar de olie te verversen. Dat is al heel erg weinig, maar bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien. Of ook 1x per jaar. De Pinion lijkt op papier de meest onderhoudsvriendelijke transmissie te zijn, maar over de duurzaamheid is eigenlijk nog niets zinnigs te zeggen. Het systeem ziet er veelbelovend uit, maar is pas sinds een jaar in productie en de praktijk zal uit moeten wijzen hoe goed de Pinion werkelijk is.

Rohloff heeft zich vanaf 1996 al ruimschoots bewezen en geeft dan ook levenslange garantie. Op de Pinion zit (voorlopig) slechts 2 jaar garantie. Desondanks heeft een groeiend aantal fietsfabrikanten er wel vertrouwen in, want naast de Koga WorldTraveller29 met Pinion zal er op de Eurobike een flink aanbod van uiteenlopende Pinion-fietsen van diverse merken te zien zijn. Zelfs Idworx waagt zich er al aan!

De Signature WorldTraveller29 zal straks op te bouwen zijn met alle bekende Koga Signature-opties, zoals diverse zadels, sturen en stuurpennen, Shimano componenten, verlichting van SON of B&M, banden van Schwalbe of Vredestein en remmen van Magura of Shimano.

Over de meerprijs van de Rohloff-naaf en de Pinion versnellingsbak is nog niets bekend. We moeten nog heel even geduld hebben totdat deze fiets vanaf de herfst online samen te stellen is.

15 thoughts on “Koga WorldTraveller29 met Pinion, Rohloff en tandriem

  1. Koga was van Andries Gaastra, maar is al jaren eigendom van de Accell groep. Zoon Gerrit, Mister Idworx, is zelfstandig en heeft niets met Koga of Accell te maken.

  2. Over die 2 jaar garantie zou ik me geen zorgen maken
    In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

    Het zou wel een vertrouwen geven als Koga/Pinion net zoals Son en Magura minstens 5 jaar garantie geven.

    Misschien een vooroordeel , maar ik weet niet of het worldtraveller-frame iets voor mij is met mijn 1.90cm.
    Misschien dat de Pinion later leverbaar wordt bij het KS-TR 28 frame.

    We kunnen nu in ieder geval een mooi vergelijk maken tussen de Idworx en Koga.

  3. De levenslange garantie van Rohloff is een stevig statement. Rohloff geeft meer garantie dan nodig, vaak zelfs op onderdelen die volgens hun eigen bepalingen onder slijtagedelen vallen. Maar om op een dergelijk hoog niveau te komen heeft Rohloff wel meerdere jaren nodig gehad. Pinion is nog maar net begonnen, dus we zullen zien hoe ze zich gaan ontwikkelen.

    Doordat Rohloff de acceptatie voor interne versnellingen heeft bewerkstelligd, heeft Pinion het nu wat makkelijker om door te breken. Versnellingsbakken zijn tegenwoordig hip! Maar ze hebben met Rohloff wel een product van absolute topkwaliteit om tegenop te boksen.

    Ik verwacht niet dat Koga het frame van de KS-TR 28 ooit geschikt gaat maken voor Pinion. Mocht dat ooit gebeuren, dan zal tegen die tijd een doorontwikkeling van het hele frame welkom zijn.

  4. Ik geloof best dat de Pinion een goed systeem is. Maar het uiterlijk van de Rohloff is voor mij toch echt veel mooier. En sinds fabrikanten proberen om de Q-factor zo optimaal mogelijk te maken is dit toch echt een stap terug.
    De toekomst zal leren welk marktaandeel Pinion gaat krijgen. Ik hou het vooorlopig even bij mijn Rohloff-naafjes.

  5. Ik denk dat zonder dat wij het weten deze pinion bak al wat km’rs er op heeft zitten en meer dan menig eigenaar er ooit op zal fietsen. Anders stappen idworx en koga niet in dat bootje, denk ik stiekem.

  6. Tsja, soms moet je als fabrikant een beetje risico durven te nemen om je kans op succes te vergroten. Zoals Santos destijds met de tandriem. Dat heeft ze geen windeieren gelegd.

    Pinion is pas ruim twee jaar bezig, dus heel veel en langdurig testwerk kan er nog niet gedaan zijn. De eerste bakken werden getest in de downhill-scene, maar het soort gebruik van de kilometervretende trekkingfietsers is toch heel anders. Nog belangrijker is dat Pinion zijn kwaliteitscontrole goed op orde moet hebben. 100 goede bakken produceren is nog wel te doen, maar 1000 wordt al een ander verhaal. En dan 5000….

  7. Je kan ook prima met een robot testen. Dan kom je in 2 jaar heel ver met 24/7/365 testen. Enfin we weten het niet, wellicht is er l iemand de wereld rond gefietst. Maar deze jongens komen uit de automobiel industrie en versnellingsbakken ontwerpen was hun core buisness. Dus ik denk wel dat ze weten wat ze doen. In de automobiel industrie zijn r&d trajecten van minder dan 2 jaar normaal en die wagens komen verder dan een fiets. Daarnaast zullen ze ook wel iets weten van seriematig produceren van hun versnellingsbak. En met alles respect, vergeet niet dat Heer Rohloff aan schrijfmachine werkte. Dat is iets andere buisness dan versnellingsbakken bouwen. maar goed nogmaals we zien het wel.

  8. Zou best eentje een jaartje willen testen! Dan heb ik er ongeveer 12000 km meegefietst en zou je toch kunnen zien of het ding het goed doet.

  9. Michiel, je schrijft…..een matzwart gelakt frame.
    Weet je dit zeker ? bv, het frame van de Stevens Lite is zwart geanodiseerd ( net zoals bij Santos )
    Het is een beetje stil van de kant van Koga. Op internet veel kunnen lezen en mooie plaatjes gezien van verschillende merken en nieuwe technieken op de Eurobike.
    Niets over Koga .

  10. @ Peter: Ja, heel zeker. De WT29 heeft glad geplamuurde en geslepen lasnaden en dan is anodiseren niet mogelijk.

    Bike & Trekking heeft ook over de WT29 met Pinion geschreven, maar er is verder inderdaad niet veel nieuws over op internet te vinden. Misschien omdat dit model vorig jaar al als prototype op de Eurobike stond?

  11. Peter, testen van de Koga en de Idworx zal op details beslist worden, beiden hebben de Pinion dus hier zal geen verschil te boeken zijn.
    Ik vind op zich dat Idworx de kabels keurig heeft verwerkt (lopen strak langs het frame), minder te spreken ben ik over de schakelkabels (die te ver buiten het frame staan), maar dat zal bij alle fabrikanten die de Pinion in hun frame monteren
    zijn.
    Frits

  12. Bij Koga loopt de kabel van het achterlicht eerst door het frame en vanaf het bracket door het achterspatbord, iets waar Idworx juist heel bewust vanaf wilde.

    Een clean uiterlijk met door het frame lopende kabels is leuk, maar daar is geen enkele praktische reden voor te bedenken, behalve dat men het “mooi” vindt. Idworx wil geen onnodige gaten in het frame maken en de kabels met zo min mogelijk bochten langs het frame leiden.

    Vanuit praktisch oogpunt (vervanging, onderhoud, sterkte van het frame, etc.) heb ik interne kabels altijd onzin gevonden…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *