Pinion breidt uit met P1.12 en P1.9

pinion-p1-serie

Pinion, de Duitse fabrikant van duurzame en onderhoudsarme transmissies voor fietsen, komt met uitbreiding op de P1-serie. Nu de Pinion P1.18 versnellingsbak geleidelijk zijn plaats heeft verworven in de high-end fietsmarkt is het tijd geworden voor meer. Op de Eurobike in Friedrichshafen presenteerden ze de P1.12, de P1.9 XR en de P1.9 CR.

De P1.18 is met name in trek bij fabrikanten van hoogwaardige trekkingfietsen en de 18-speed versnellingsbak wordt geroemd om zijn kleine stapjes tussen de verzetten. Veel mountainbikers vinden de tussenstapjes echter net iets te klein. Bij veel tempowisselingen in het bos zwengel je je suf aan die draaigreep. Mede daarom komt Pinion nu met de 12-speed P1.12. Met een wat kleiner bereik en iets grotere stappen tussen de verzetten. Nog wel geschikt om mee te klimmen, maar niet om met een hoog beentempo de Alpen over te peddelen. Daar is de P1.18 ideaal voor.

pinion-p1-12-02

Naast de 12-speed P1.12 komen de Duitse techneuten met twee 9-speed varianten  voor ‘urban’ gebruik en een versie die geoptimaliseerd is voor E-bikes: de P1.9 CR (Compact Range) en de P1.9 XR (eXtended Range).

De CR-versie heeft een kleiner bereik dan de XR en ook de tussenstapjes zijn kleiner. Daarmee is de CR voornamelijk geschikt voor dagelijks (stads)gebruik met nauwelijks tot geen heuvels en zou moeten concurreren met de versnellingsnaven van Shimano en NuVinci.

De P1.9 XR is dan weer bedoeld voor de sportievere rijder die vlot accelereert en snel opschakelt en die buiten de stad en in het bos ook graag wat (korte) klimmetjes pakt. Verder is de XR met zijn zwaardere versnellingen ook prima geschikt voor snelle E-bikes.

pinion-p1-9

Zie hieronder de cijfers van de 4 Pinion P1-bakken op een rijtje.

Pinion P1.18:

  • Totaal bereik: 636%
  • Stappen tussen de verzetten: 11,5%.
  • Gewicht: 2700 gram.
  • Geschikt voor: iedereen die heel veel versnellingen wil.

Pinion P1.12:

  • Totaal bereik: 600%
  • Stappen tussen de verzetten: 17,7%.
  • Gewicht: 2350 gram.
  • Geschikt voor: mountainbikes en sportfietsen.

Pinion P1.9 XR:

  • Totaal bereik: 568%
  • Stappen tussen de verzetten: 24,3%.
  • Gewicht: 2200 gram.
  • Geschikt voor: mountainbikes, urban sportfietsen en speed pedelecs.

Pinion P1.9 CR:

  • Totaal bereik: 364%
  • Stappen tussen de verzetten: 17,5%.
  • Gewicht: 2200 gram.
  • Geschikt voor: stadsfietsen en E-bikes

Alle versnellingsbakken maken gebruik van dezelfde montagepunten en zijn dus uitwisselbaar. Over prijzen en levertijden is nog niets bekend. Dat zal vooral afhangen van hoe de fietsfabrikanten ermee aan de slag gaan.

29 Replies to “Pinion breidt uit met P1.12 en P1.9”

  1. Paul de Brouwer says:

    Klinkt interessant, is wel goed denk ik een beetje competitie voor de jongens
    van Rohloff.

    Hoe loopt het bereik en de stappen tussen de verzetten bij een Rohloff?

  2. Michiel says:

    Rohloff heeft een bereik van 526% en tussenstapjes van 13,5 en 13,7%

  3. Paul de Brouwer says:

    Snap hier nooit zoveel van….

    Betekent dit dat op papier de Pinion een groter bereik heeft maar met minder versnellingen kortom met grotere stappen ertussen.

  4. Michiel says:

    Dat klopt! Zelfs de P1.9 CX heeft met 568% een groter bereik dan Rohloff en veel grotere tussenstappen met slechts 9 versnellingen tegenover 14.

    Ik verwacht dat de fietsfabrikanten veel met de tandwielverhoudingen gaan spelen om het versnellingsgebied af te stemmen op verschillende doelgroepen.

    Voor trekkingfietsers zie ik weinig tot geen nut in de P1.9 variant. De P1.12 lijkt me wel interessant.

  5. Paul de Brouwer says:

    Wat is volgens jou het mogelijke voordeel met een Pinion tov een Rohloff?

    In de eerste variant meer versnellingen/groter bereik. Dit lijkt nu met P1.12 dichter naar elkaar toe te kruipen. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat de prijs ook richting die van de Rohloff gaat.

    Dan blijft de locatie op de fiets over. Ik heb nooit op een Pinion gereden. Heb je veel merkbaar verschil dat het gewicht van de naaf zich in het midden van de fiets bevind? of zijn er nog meer pluspunten tov de Rohloff.

  6. Mowikan says:

    Dit is een hele slimme stap van Pinion.
    Het geeft de frame fabrikanten de mogelijkheden om meer te standaardiseren op 1 type versnellingsbak. Je kan nu het frame voor meerdere doeleinden gebruiken(urban/mountain of Prijs variatie) maar ook je productie straat is economischer in te richten.

    Overigens ben wil ik er ook 1 maar vanwege de 11,5% maar zodra Rohloff de 9-10-11 uitbrengt met 11% dan koop ik gelijk een nieuwe naaf. Want die 13,5% is in de polder gewoon niet altijd even fijn(lees veel gezoek naar het juiste cardans)

  7. Peter says:

    Ik was benieuwd of er inmiddels al fabrikanten zijn die de pinion 1.12 en 1.9 aanbieden. Enkele duitse merken leveren al de Pinion 1.9 ( tout terrain, flizbike, …… )
    Ik kwam bij Flizbike overigens een mooie Pedelec tegen. ( een combinatie van Pinion 1.9 met een Go Swiss aandrijving )

    De pinion 1.12 is leverbaar bij MTB Cycletech, Kubis en het nederlandse Pilot.

    Waar blijven de andere ( nederlandse ) premium merken ?
    Weet iemand of Santos, Idworx of Koga binnenkort ook met andere pinion varianten komt ?

  8. Michiel says:

    Santos heeft ook de combi Pinion-GoSwiss. Heb er al mee gereden. Super!

    De 9 en 12 Pinion versies komen ook in de optielijst, maar de levering daarvan moet nog op gang komen.

  9. Michiel says:

    Het testverslag van de Santos Travel E-Lite met Pinion P1.18 en Go SwissDrive staat in de BIKE&trekking en E-BIKE&trekking die nu in de winkel liggen.

  10. Peter says:

    Mocht ik ooit een pedelec/ E-bike willen hebben en de beurs dit toelaten , zou ik ook kiezen voor deze combinatie ( pinion 1.9 met de go swiss )

    Waarom kiezen alle fabrikanten toch voor die lawaaierige bosch middenmotor ?

    Respect voor Santos, geen trendvolger , maar een trendsetter.

    Santos gaat niet voor de gemakkelijkste weg, Dat zie je wel bij het ontwerp van de travelmaster 2.9 of de riemspan oplossing bij de Pinion.
    Simpel en vooral doordacht.

  11. Michiel says:

    Peter, het mooie van een fiets met Pinion en Go Swiss is ook dat je niet te lang hoeft te twijfelen over de aanschaf van zo’n prijzige fiets. Stel, je wilt een goede Pinion-trekkingfiets, maar twijfelt nog, omdat je mogelijk al over een paar jaar toe denkt te zijn aan een E-bike. Dan wil je je dure fiets die nog vele jaren meekan niet te vroeg inruilen voor een elektrisch exemplaar. In dat geval kan je je Pinion-Santos gewoon achteraf met Go-Swiss laten uitrusten.

    Ander achterwiel met motor erin, accu en computer monteren en klaar!

  12. Mowikan says:

    Die herrie vid ik overigens nogal meevallen bij Bosch. Kan ook komen dat ik een riem heb. Ik vind steentje die in de big ben blijven hangen en rijwind boven de 22km harder klinken! Ik wilde eigenlijk ook pinion en go swiss maar die spanner vind ik dan weer niet mooi. Zo zie je maar wer over smaak valt niet te twisten. Wellicht weet jij dat Michiel, had ik nou goed begrepen dat die go swiss motor ook als generator werkt bergafwaarts? Dat is wel het grootste plus punt van het ding.

  13. Michiel says:

    Dat klopt. De GO SwissDrive heeft 5 positieve en 3 negatieve standen van ondersteuning. De negatieve gebruik je als motorrem in de lange afdalingen.

  14. Peter says:

    Dat is een goed verkooppunt Michiel. ( naderhand ombouwen tot een Pinion met een Go Swiss aandrijving ). Ik had er zelf nog niet aan gedacht.

    De vraag is dan wel voor welke Pinion zou je dan voorlopig kiezen tot aan de eventuele ombouw.
    De 1.9 XR is in combinatie met een motor ideaal. ( mooi bereik van 568 % ) Maar zonder motor zijn de stappen van 24 % vrij groot.

    Voor welke variant zou jij dan gaan ? ( voor gebruik in Nederland )

    Even iets anders :
    Ik volg al een tijdje het blog van Elmar en Ellen ….. http://www.fietsjunks.nl/blog.html
    Deze wereldreizigers hebben het geluk om de travelmaster 2.9 met pinion te mogen testen.
    Aan iedereen , bekijk de site eens, en geniet van de prachtige foto`s

  15. Michiel says:

    Ik zou zowiezo voor de P1.18 gaan als je eerst non-elektrisch gaat rijden. Later je 18-bak omruilen voor een 9- of 12-speed wordt een duur geintje. P1.9 of P1.12 is prima als je de fiets direct aanschaft als E-bike, maar van het overschot aan versnellingen van de P1.18 zal je in de toekomst niet zo veel last hebben. En hoe meer je schakelt, hoe zuiniger je kan rijden.

  16. marien80 says:

    met bovenstaande gedachtengang heb ik mijn opinion aangeschaft. Je weet het niet maar mocht het nodig zijn of mocht ik het willen dan probeer in mijn fiets een go-swiss te bouwen:)

  17. Frits says:

    Peter, volgens mij fietsen Elmar en Ellen met een Rohloff naaf en geen Pinion!

    Zijn er fietsers op dit forum die al ervaringen hebben met de Pinion.
    Ben heel erg benieuwd naar hun meningen.

  18. Michiel says:

    Frits, kijk maar eens goed naar de foto die Peter bijvoegde.

    Marien, dat kan wel een beetje een uitdaging worden, omdat jouw Idworx speciale achterpadden heeft voor een steekas.

  19. marien80 says:

    Michiel, ik heb van een bouwer uit Apeldoorn begrepen dat het mogelijk is

  20. Bicycle Junkies says:

    @Peter bedankt voor de complimenten en het delen van onze site!

    @Frits: Klopt, we hebben bijna 22.000 km gefietst op de Santos Travel Lite met Rohloff, maar hebben recent twee Santos Travelmasters 2.9 met Pinion mogen ontvangen voor het vervolg van de reis. We hopen er toch ook zeker zo’n 15.000 km mee te maken en zullen onze bevindingen tzt uiteraard delen.
    Zie dit bericht: http://www.bicycle-junkies.com/news/157-let-us-introduce-to-you-the-santos-travelmaster-2-9-with-pinion-and-gates-belt-drive

    Veel fietsplezier!

  21. Frits says:

    Elmar en Ellen, veel rijplezier met de Travelmasters 2.9 met Pinion!
    Op de andere site van jullie (fietsjunks) reden jullie nog met de Travel Lite met Rohloff, vandaar de verwarring.
    Ben uiteraard heel benieuwd naar jullie ervaringen met de Pinion.
    Weten jullie al wat je gaat doen na de reis, blijven jullie in het buitenland “hangen” of komen jullie weer terug naar Nederland (dat was destijds voor aanvang van de reis toch een overwegingspunt van jullie)?
    Het ga jullie goed en blijf heel zonder ongevallen!

  22. Jos says:

    Ik hoop volgende week mijn Pilot titanium pinion 1.18 te mogen ontvangen, hij heeft contitech belt, ik heb de urban gekocht, kan ik altijd spatbordjes en dragers achteraf monteren, maar vind hem zo mooier.

  23. Peter says:

    Op de een of andere manier moet ik wennen aan de frame-maten van de Pilot urban en trekking. Misschien ligt het aan de korte zitbuis of de kleine driehoek ( zitbuis-bovenbuis-onderbuis ) ?

    Iets meer sloping vind ik mooier ( …..maar dat vind niet iedereen )

    Ik zie bij de trekking een Vittorio voorvork. Zit er bij de urban een titanium voorvork in ? Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring met deze voorvork.

    Ik kan op de site helaas niets vinden over de garantie voorwaarden van het frame.

  24. Peter says:

    Ik heb garantie voorwaarden toch gevonden….levenslange garantie ( en overdraagbaar aan eventueel nieuwe eigenaar )

  25. Jos says:

    Hallo Peter,
    Ik wilde de titanium vork, ik ga hem voornamelijk voor dag tourtochten gebruiken, zonder bagage, voor vakantietochten kan ik er dragers opzetten, maar ik neem nooit veel mee, dus achterdrager is genoeg, voor het zwaardere werk heb ik nog een toutterrain 26″.
    Ben wel benieuwd naar de beltdrive.

  26. Bicycle Junkies says:

    Frits, nog geen idee! Wie weet komt er nog een kans ergens, de tijd zal het leren. Maar we blijven voorlopig nog een paar maandjes door fietsen. 😉

    Dankjewel in ieder geval!

  27. L.J. Lekkerkerk (Hans) says:

    Onlangs heb ik proefgereden op diverse fietsen (Santos) met Rohloff en Pinion 1.12. Wat mij stoorde was:
    1 de vrije slag na het freewheelen (groter dan bij mijn Shimano nexus 8 premium uit 2006), is dat altijd zo?
    2 de omgekeerde schakelbeweging van het handvat t.o.v. shimano, wat vgl met gasgeven op motoren (= opschakelen) en gas dicht (= terugschakelen) veel logischer is. Ik begrijp echt niet waar dit goed voor zou kunnen zijn. Zouden niet vele berijders met Ro/Pi voor in de stad een fiets met shimanonaaf hebben … dan moet je elke keer wennen aan de draairichting en juist in extreme situaties gaat dat net mis (bijv. je wilt snel optrekken om over te steken en je draait naar een zwaardere versnelling; dat vertraagt net genoeg om de aanstormende automobilist en jou een hartverzakking te bezorgen van schrik, zo niet erger).

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *