Rose Activa Pro III trekkingfiets

Rose, het Duitse postorderbedrijf dat zich doorontwikkelde tot volwaardige fietsfabrikant, maakte voor het eerst opwachting op de Fiets & Wandelbeurs. Ze hadden hun hippe Apple-achtige witte stand gevuld met een serie zwart-witte toer en trekkingfietsen. Kijkt u even mee?

Rose, gevestigd in Bocholt, net over de Duitse grens, staat bekend om een breed aanbod aan fietsen, onderdelen en accessoires voor messcherpe prijzen. Ze begonnen ooit hun eigen fietsmerk onder de naam Red Bull (niet te verwarren met het oppeppende drankje), maar nu zoonlief de scepter zwaait wordt de familienaam op de frames geplakt.

Diverse toerfietsjes, ‘light touring’ modellen en randonneur-achtige fietsen sierden de stand. Geheel volgens de huidige trend zien we veel modellen met vering en schijfremmen; zaken waar de echte fanatieke wereldfietsers hun neus voor ophalen. Maar ja, er is vraag naar…

Rose fietsen

Niet al hun fietsen zijn geschikt voor het betere fietsvakantiewerk met bepakking voor enkele weken. De meeste modellen zijn goed voor recreatieve tochten met weinig bagage en enkele types zijn ideaal voor snel woon-werkverkeer of je wekelijkse trainingsrondje. Er stond slechts één volwaardig ‘hardcore’ trekkingmodel; de Activa Pro III.

Toegegeven, de fietsen zien er goed uit en zijn gewoon compleet afgemonteerd met veel kwaliteitsonderdelen als Tubus dragers, goede Shimano groepen, hydraulische remmen en zelfs een enkele Rohloff-naaf. En de prijzen? Die zijn dus scherp!

Rose fietsen

Rose fietsen

Dat Rose die prijzen zo laag kan houden komt doordat zij een fabrikant zijn die zelf direct aan particulieren levert. Ze slaan hiermee een eventuele importeur en de dealer over, wat gewoon marge scheelt. Ze hebben dus geen dealernetwerk, maar verkopen hun fietsen uitsluitend vanuit de showroom in Bocholt en via internet. Bij aanschaf via internet komt er nog €77,35 aan verzendkosten bij.

Maar let op: het verlenen van service en garantie gebeurt ook uitsluitend vanuit Bocholt. Als er dus iets met je fiets aan de hand is, kan je niet bij een dealer om de hoek terecht, maar moet je een autorit naar Duitsland ondernemen of de fiets af laten halen en terug laten sturen. Je bent ‘m dus even kwijt, ook bij kleinigheidjes die door een fietsmonteur binnen 10 minuten opgelost kunnen worden. Veel Nederlandse fietsenwinkels staan niet te springen om iemand met een internetfietsje waar een kleinigheidje aan mankeert weer snel en voordelig op weg te helpen. En terecht, want een fiets is een serviceproduct en de plaatselijke handelaar zet zich samen met zijn leveranciers actief in voor de klanttevredenheid van de merken die hij zelf voert.

Fietsers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten moeten hun eigen boontjes dus kunnen doppen, het normale werkplaatstarief betalen of een rit ondernemen naar Duitsland. Voor de zelfsleutelaars zal het niet zo’n probleem zijn, maar als je geen of weinig verstand hebt van fietstechniek, dan ben je dus afhankelijk van Bocholt. Je moet je goed afvragen of je met de benzinekosten en de extra tijd die dit mogelijk kost alsnog voordeliger uit bent.

17 thoughts on “Rose fietsen @ Fiets & Wandelbeurs

  1. Vroeger toen ik in Winterswijk woonde kwam ik nog wel eens bij Rose ,ze zaten toen nog midden in Bocholt.
    Ik vond het toen al behoorlijk onpersoonlijk en dat is later nog erger geworden in dat nieuwe pand.
    Ze hebben veel spullen maar ik heb er nog nooit een fiets gekocht. Ik betaal idd liever iets meer en hecht grote waarde aan een goede service en persoonlijke benadering, komt misschien ook omdat ik de lat erg hoog leg.

    Ik stel het op prijs als mijn fietsenmaker weet wat ik wil en er moeite voor doet om mijn wensen te realiseren. Het lijkt alsof dat steeds schaarser wordt.

  2. Henk,
    Ik ben het helemaal met je eens. Ben zelf ook een paar keer in Bocholt geweest, de klantvriendelijkheid vind ik wel oké echter technische kennis laat te wensen over.
    Wat mij wel aanspreekt is, dat zij vaak grote maten in voorraad hebben. Als je ruim 1.90 m bent en ca 100 kg weegt dan kom je bij de kleding leveranciers in Nederland, zoals b.v. AGU, Shimano of Castelli qua maatvoering er maar bekaaid vanaf. De grootst te leveren maat is veelal XXL.
    Heel soms er er nog wel eens XXXL, maar dan houd het echt wel op.
    Bij Rose heb je meer mogelijkheden 4XL, 5XL en zelfs 6XL.
    Ik vind trouwens fietskleding wat strak om je lijf zit niet zo prettig qua draagcomfort, maar dat is persoonlijk.
    Frits

  3. Wat mij weer opvalt is dat er geschreven wordt dat fietsenwinkels niet happig zijn op het repareren van ‘internet fietsen’. Mijn vraag is dan waarom niet. Het repareren van een fiets is naar mijn idee gewoon een dienst waarvoor de klant betaald. Het verschil tussen een eigen fiets en een internetfiets zie ik dan niet. Wellicht moeten fietsenmakers nog wennen aan de nieuwe wereld.

  4. Repareren van internetfietsen is voor veel dealers geen probleem, dat levert immers gewoon geld op. Maar er wordt dan wel gewoon het volle werkplaatstarief gerekend. En dat is nu juist iets waar de online koopjesjager vaak overduidelijk zichtbaar niet blij mee is, met vervelende discussies of teleurgestelde gezichten in de werkplaats als gevolg. Veel fietsenwinkels hebben een beetje de insteling: “Jij fiets kopen via internet? Jij bij mij alles gewoon goed betalen. Dat zal je leren.” Even snel en vaak voor niets een kleinigheidje afstellen, vastzetten, accessoire monteren en meer van dat soort simpele dingetjes is er dan niet meer bij.

    Als het gaat om een fiets van een concurrent uit de regio dan komt het nog wel eens voor dat een fietsenwinkel juist extra zijn best doet om de klant ten koste van die concurrent voor zich te winnen. Een internetwinkel daarentegen is geen regionale concurrent, dus een beetje extra goodwill tonen heeft dan voor de fietsenwinkel vaak geen zin.

  5. Ik heb een fietsenwinkel in het noorden van het land. Ik repareer alle soorten fietsen, dus ook modellen die gekocht zijn via internet. Geen probleem, het vult de kassa.

    Maar ik wil naast geld verdienen met mijn vakmanschap mijn klanten ook op een leuke en snelle manier helpen. En dat lukt met internetfietsen helaas niet altijd. Vooral als het om een garantiekwestie gaat.

    Laatst had ik een full suspension ATB van een bekende internetgrootgrutter met te snel versleten scharnierlagers die onder garantie vervangen moesten worden. Ik had de betreffende lagers wel liggen, maar de klant wenste er niet voor te betalen, omdat hij vond dat we het onder garantie moesten oplossen. Maar garantieafhandeling verloopt nu eenmaal altijd via de verkopende partij, dus ik heb de klant met zijn kapotte fiets door moeten verwijzen naar de zaak in het zuiden van het land waar hij hem gekocht had. Jammer, want hij had bij mij direct de volgende dag weer kunnen fietsen. En ondertussen was de discussie zonde van de tijd en energie. Dat maakt het gewoon veel minder leuk voor de klant, maar ook voor mij en mijn personeel.

    En laatst ook een klant die een setje pedalen via internet gekocht had voor 2 euro !! minder dan dat ik ze in de winkel heb liggen. Pedalen bleken nieuw al speling te vertonen. Of ik er iets aan kon doen. Nee, dit was garantie, dus de klant moest de pedalen terugsturen naar zijn webshop en wachten op een setje nieuwe. Ben je zo weer een paar dagen verder, terwijl ik de klant per direct had kunnen helpen als hij dezelfde pedalen bij mij had gekocht. Zonde toch?

  6. Wordt deze site door Santos en Rohloff betaald of zo? Het valt niet mee om een beetje goed te scoren als er geen Speedhub in zit. En als je zelf niet kunt repareren, dan moet je niets op internet kopen. Dat geldt voor ALLE internet aankopen. Overigens een geruststelling: als een fietsenmaker het kan, dan kan het nooit heel moeilijk zijn. Gewoon beginnen en meestal lukt het wel. Daarom: liever met een Deore XT fiets op pad dan met een naafversnelling. Die eerste is ALTIJD te fixen. Die tweede meestal. En kom niet iedere keer aankakken met “De speedhub kan niet kapot” want alles kan kapot.

  7. @ Jan: Nee helaas, was het maar waar! Dan had ik er tenminste nog wat aan! Die Rohloff-fietsjes kosten best veel namelijk. 🙂

  8. Speedhub lijkt voor fietsers wat Jehova is voor religieuzen. Waarom kan je van een Speedhub rijder nooit meer enige nuance verwachten op aandrijvings gebied? De Speedhub zal best goed zijn. Mag ook wel voor die prijs. Maar als de Speedhub de Rolls Royce is onder de aandrijvingen, waarom rijden veel Speedhub rijders dan qua auto NIET in een RR? Wat me ook op begint te vallen: merken als Cannondale en Trek (die toch ERG dure fietsen durven verkopen) hebben geen Speedhub fietsen (meer) in hun assortiment. Wel Alfine 11 modellen. Is de speedhub dan toch overkill op alle terrein? Alleen bedoeld voor fanatici?

  9. Rohloff als religie? Ja, toen ik nog langs de deuren ging om te prediken over fietsen en versnellingen gooide ik eerst altijd een derailleur tussen de deur. Helaas verbrijzelde die altijd… Toen gooide ik maar Rohloff-naven tussen de deuren waarmee ik heel effectief de kracht van mijn geloof aantoonde.

    Maar je hoeft je niet te bekeren hoor. We hebben hier vrijheid van religie en mensen die in derailleurs geloven kunnen ook gelukkig zijn. Ieder zijn voorkeur. Het Rohloff-geloof is tolerant en vredelievend.

  10. Jan, heb je al eens met een Rohloff door de modder gebaggerd en een jaar lang in alle omstandigheden meer dan 30 km per dag gefietst?
    Moet je eens doen! Is leuk!

    Dan mag je daarna bij de Rohloff-sekte in de kring komen zitten en Haleluja meezingen. 😉

  11. Ik mis de nuance in veel artikelen. En de manier waarop over concurrent Rose (die vele malen groter is dan Santos) wordt gesproken is ook erg neerbuigend. Als ik naar modellen van Rose kijk en ik kijk naar Santos, dan ga ik toch echt liever een keer naar Bocholt toe. Qua styling en features is Santos toch echt maar minnetjes. En duur.

  12. Ik mis de nuance in veel fietsen. Een Rohloff-naaf in een derailleurfiets steken is geen kunst. Als je het echt goed wil doen, dan komt er wel wat meer bij kijken dan alleen het versnellingssysteem veranderen.

    Verder schrijf ik over wat ik zie. Ik zou graag eens een Rose testen om een genuanceerder beeld te schetsen.

    Trouwens, waar zie jij een vergelijking tussen een Rose en een Santos?

  13. @Jan
    Beetje manke vergelijking over een normale auto en een RR. Er zijn maar weinig mensen die zich een RR kunnen veroorloven en het er ook nog voor over hebben.

    Een Rohloff daarentegen kunnen veel mensen zich wel veroorloven. Ja, er hangt een stevig prijskaartje aan maar dat verdient zich volgens mij weer terug in fietsplezier en minder onderhoud. Gooi je er ook nog een Gates Belt drive tegenaan dan wordt het nog leuker en op termijn goedkoper.

    Ook in derailleursystemen heb je kwaliteitsverschillen, vandaar dat je ook aangeeft met XT te rijden. Met naven is het net zo, Shimano geeft zelf ook aan dat hun Alfine 11 kwalitatief onder de Rohloff komt. Hij is daarmee niet slecht, maar als je voor duurzaamheid en onderhoudsarm gaat is de keuze daarmee snel gemaakt.

    Santos is in NL dé pionier op het gebied van riemaandrijving en heeft daarmee een kennisvoorsprong en een schare trouwe fans verworven. En ja, wij van WC-eend…

    Ik rij zelf op een Multicycle Trekking Extreme met Rohloff en ketting en mijn vrouw sinds 2 maanden op een Koga Signature met Rohloff en riemaandrijving. En wat rijdt die laatste lekker zeg! En geen kettingkast nodig, nooit meer ketting smeren en spannen. Die tijd kun je lekker gebruiken om te gaan doen waar het ding voor gemaakt is, en dat is lekker fietsen.

  14. Een Rohloff koop je voor z’n duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid, een Rolls-Royce niet. Die is namelijk helemaal niet duurzamer dan bijvoorbeeld een VW, Audi, BMW of Toyota, enz. En onderhoudsvriendelijker dan auto’s van gewone burgermerken is een RR al helemaaaaal niet.

  15. Ik ben al vele jaren een zeer tevreden klant van de firma Rose. De kwaliteit is gewoon goed en de service is super. Je moet dan wel naar Bocholt maar dat vind ik geen probleem. Ik heb racefietsen, ATB’s en hybrides bij Rose gekocht en nog altijd zeer tevreden. Over de kennis van het personeel geldt natuurlijk dat er verschil zit tussen de ene en andere verkoper. Maar ik heb hier geen slechte ervaringen mee. De duitse verkoper probeerde mij zelf in redelijk goed NL te woord te staan.

    Ik vind het een klasse zaak en zal er zo mogelijk ook mijn trekking fiets weer gaan halen. Prijsverschil tussen de winkels in NL en Rose is mij gewoon te groot.

    Grt, Ruud.

  16. Ik sluit me helemaal aan met de laatste reactie van Ruud. Rose is een superzaak. Ze verkopen top of the bill fietsen voor een scherpe prijs, en geven degelijke duitse garantie. Ook vond ik het verhaal over Rose inderdaad geringschattend en met een fout: Rose is van naam veranderd omwille van uitbreiding van de verkoop in Europa en overzees.
    Verder dat “echte fanatieke wereldfietsers” hun neus ophalen voor vering en schijfremmen, is natuurlijk belachelijk. Als je beetje over de wereld fietst kom je al gauw off road wegen mee, en is vering wel zeer handig. Ook schijfremmen zijn de beste remmen die er zijn (op alle auto’s zitten ze!). Het probleem misschien is dat hier een beetje technisch onderhoud bij komt kijken (olie vervangen en remblokjes).
    Verder de cultfietsen met Rohlofnaven zoals bijv. Santos en Idworks, zijn qua prijs kwaliteitsverhouding belachelijk duur. Een alu-frame opbouwen met een rohlofnaaf en standaard velgen dat is voor mij geen kwaliteit. De rohlofnaaf is zonder meer een technisch hoogstandje, voor kilometervreters is hij denk ik qua onderhoud onpraktisch. Bij Rose krijg je voor hetzelfde of minder geld veel meer kwaliteit.
    Ik heb zelf eens roestig stalen atb frame uit de container gevist, schoongeschuurd, gegrond, in de lak gespoten, en opgebouwd met deels gebruikte mountainbike deels nieuwe race onderdelen tot vakantiefiets met rose fietsdagers. Deze fietst al 8 jaar als een trein (staal is veel rustiger in rijgedrag als aluminium), en deze kostte mij alles bij elkaar nog een 300 euro. Ik heb er zelfs eens de 1e plaats mee behaald (categorie atb en leeftijd) tijdens de fietsmarathon Trondheim Oslo (540 km).
    Deze fiets weegt overigens maar 14 kilo, terwijl bijv. een koga al gauw 5 kilo zwaarder weegt.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *