Er is zojuist een interessante testfiets uit Duitsland binnen gekomen: de geheel nieuwe Rose Black Lava-5 Carbon Drive. Hier ga ik me een paar maanden lekker mee uitleven!

Voor slechts € 3.072,80 (excl.  €146,25 verzending naar Nederland) is de Rose Black Lava-5 mooi compleet samengesteld. Het is een hele dikke fiets met een geanodiseerd aluminium frame, vaste aluminium voorvork, Rohloff-naaf, CDX tandriem, Shimano XT schijfremmen, naafdynamoverlichting en 28″ wielen met 50mm brede Schwalbe Supreme banden.

rose-black-lava-rohloff

De Black Lava wordt door Rose niet aangeprezen als een volwaardige reisfiets, maar ze plaatsen hem in de categorie Urban/Tour. Het marketingpraatje op de website van Rose is als volgt:

Het is heet, het is zwart, en het komt uit de berg: de BLACK LAVA. In zijn hart een trekkingbike, overdag een stijlicoon, op straat een echte schoonheid. Het nieuw ontwikkelde, hydrogevormde aluminium frame overtuigt met zijn moderne vormen, kwaliteit en elegantie. De lijnen zijn helder, de look is clean, de BLACK LAVA is een pure schijfremfiets, naar storende aanlasnokken voor remhoeven kun je tevergeefs zoeken. Een exclusief verkrijgbare, starre voorvork zonder vering past in het gave beeld, bespaart bovendien gewicht en verleent de fiets een beweeg-lijke handling. Intern geleide kabels in de onderbuis en de vorkpoten maken de aansprekende indruk compleet. De BLACK LAVA voldoet aan alle eisen die de doordeweekse fietser aan een fiets stelt en ziet er ook nog eens super uit!

De Black Lava ziet er inderdaad super uit. Sportief, lekker dik en mooi afgewerkt. De zwart geanodiseerde versie oogt vooral stoer en de grijs-blauw gelakte variant ziet er door de glad afgewerkte lasnaden mooi sjiek uit.

rose-black-lava-gelakt

In zijn hart een trekkingbike? Mooi! Of toch niet? Nu is het verwarrend dat de term ‘trekkingfiets’ door prachtige marketingpraatjes van bijna alle merken aan inflatie onderhevig is. Tot voor kort beschouwden we een trekkingfiets als een echte vakantiefiets waarmee je met volle bepakking lange reizen kon maken, maar tegenwoordig wordt de term misbruikt voor iedere ordinaire toerfiets met een paar versnellingen en een bagagedrager. Zelfs de Aldi verkoopt ‘trekkingfietsen’…

De heavy-duty reisfietsen waar wij hier zo gek op zijn, vallen tegenwoordig in categoriën als ‘Expedition’, ‘Travel’ en ‘Adventure’. Daarvoor heeft Rose de Activa Pro met oldschool 26-inch wielen. De Black Lava diskwalificeert zich voor de reisfiets-categorie door de niet-zo-stijve aluminium Racktime bagagedrager waarbij het steunpunt naar de achtervork onzichtbaar onder het spatbord door loopt (da’s ‘diezain’). En eventueel de schijfremmen… Maar misschien valt het wel mee en kan je er toch prima mee op fietsvakantie?

rose-black-lava-drager-spatbord

Ik ga de Black Lava voor het magazine BIKE & trekking testen in zijn hoedanigheid als Urban/Tour fiets, maar omdat ik toch wel nieuwsgierig ben naar hoe geschikt deze fiets is als allround reisfiets, heb ik er een voordrager op laten zetten (wat op de website van Rose officieel geen optie is). Het testverslag zal na de zomer gepubliceerd worden.

Ok, doei! Ik ben fietsen!

 

35 thoughts on “Nieuwe testfiets: Rose Black Lava-5

  1. Dat komt doordat de ontwerpers van Rose sterk naar mountainbikes met een vaste carbon voorvork hebben gekeken. Want die ogen zo lekker sportief.

    Ten eerste die bocht bovenaan de onderbuis. Die heeft bij een mountainbike een functie, namelijk ruimte geven aan de brede vorkkroon van een verende voorvork.

    Ten tweede die lange, vaste voorvork. Bij mountainbikes is die zo lang om op dezelfde lengte als een verende voorvork uit te komen. De frames zijn daarop gebouwd. Met een vaste, normale voorvork zou een mountainbike te ver voorover zakken. Dergelijke verhoogde, vaste vorken noemen ze “suspension-corrected” vorken. Deze worden ook wel eens toegepast in toerfietsen die met of zonder verende voorvork verkrijgbaar zijn.

    Deze Rose heeft dus een “suspension-corrected” vork, en het frame is gebouwd volgens de principes van een voorgeveerde mountainbike. Echter, de Black Lava is helemaal niet leverbaar met een verende voorvork!

    Hier is niet de techniek, maar het design leidend geweest. Als deze fiets vanaf het begin geoptimaliseerd was voor toepassing van een vaste vork, dan had hij er heel anders uit gezien (langer balhoofd, rechte onderbuis en kortere vorkpoten) en dan had hij niet die stoere mountainbike-look gehad.

    Koga doet dit ook bij o.a. de Signature modellen en de WorldTraveller. En Santos doet dit bij de Travelmaster 2.9. Echter, die fietsen zijn allemaal wel met een verende voorvork te bestellen.

  2. Mooie fiets en ik denk op de drager en de riem na dat deze prima de concurrentie aankan met Santos. In ieder geval qua prijs want voor dat verschil kan je best veel onderdelen kopen!

  3. Ik verwacht dat het frame super stijf is ( zoals vaker bij Rose ), misschien wel te stijf……kijk eens naar die oversized voorvork. Ieder zijn voorkeur hoor, maar als vakantie fiets lijkt me dit niet prettig.
    Ik ben benieuwd naar jouw verslag

    Ik zocht nog info over het frame : 6066 T6 Aluminium, triple-butted,

  4. Dit toont des te meer aan dat de fietsen van Santos en Idworx ‘overpriced’ zijn.

  5. Hoho, wacht eerst mijn review over een paar maanden maar eens af.

    Er is inderdaad een enorm verschil in prijs als je kijkt naar de specificaties, maar een echt eerlijk vergelijk kan je niet maken.

    Rose is namelijk een fietsfabrikant die, zonder tussenkomst van dealers, direct zelf aan de consument levert, vanuit hun eigen filiaal in Duitsland of via online bestellingen. Dat scheelt dus ten eerste de dealermarge, maar je moet er wel altijd voor naar Duitsland.

    Ten tweede, de belastingtarieven zijn in Duitsland wat gunstiger en als fabrikant koop je de onderdelen aldaar voor lagere prijzen. Iets wat een in Nederland gevestigde fabrikant nooit zal kunnen. Rose verkoopt online zelfs onderdelen voor lagere prijzen dan die de Nederlandse groothandels aan de dealers moeten berekenen! Er zijn een paar onderdelenfabrikanten die de ‘oneerlijke’ concurrentie voor de Nederlandse markt proberen te beperken door de Duitse groothandels te verbieden over de grens te verkopen, maar door het Europese vrijhandelsverdrag is dit verboden.

    Stel dat Rose op een dag besluit om via dealers in Nederland te gaan verkopen, dan zullen de prijzen niet zo heel ver onder die van Koga, Santos, e.d. blijven, omdat er dan dealermarges berekend moeten worden. Als je geen dealer om de hoek nodig hebt, dan kan je in Duitsland spekkoper zijn, maar als je wel waarde hecht aan de service en het gemak van een dealer bij je in de buurt, dan weet je dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.

    Of deze fiets daadwerkelijk op technisch en praktisch niveau de concurrentie aankan met de alhier gevestigde merken, dat kan ik jullie pas over een paar maanden vertellen.

  6. Michiel, Ik ben het met je eens dat Rose heel veel schaal voordeel heeft. Maar dat handels verdrag was er toch voor om te zorgen dat consumenten daar voordeel van hebben? Om er voor te zorgen dat er geen prijs differentiatie is over de EU? Hoe kan het zijn dat Rose shimano onderdelen in kan kopen voor minder dan shimano berekend aan Nederlandse winkels/winkelketens/fabrikanten? Wat is het belang voor shimano om rose voor een appel en ei spullen te verkopen en in Nederland alles zo duur mogelijk laten zijn? Ik vind dit een naïef omdat zo te stellen. Vanuit retail oogpunt snap ik het wel. Net als de dooddoener maar ze hebben geen winkel die online retailers. De kracht van een online retailer is juist dat ze alles op voorraad hebben en als je weet wat renteloos geld is en wat een gemiddelde winkel in Nederland op voorraad heeft dan gaat dat ook niet meer op. Want als Shimano morgen stopt met leveren dan heeft Rose een serieus probleem. Wordt Duitsland het nieuwe retail hart van Europa? Daar zou de Europesche mededinging autoriteit wat aan kunnen doen en er zijn mij geen aangiftes bekend….

    Elke dealer/fabrikant/winkel/keten weet dat er heel veel via internet gekocht wordt. Bedrijven als zalando, rose, adidas, coolblue, wehkamp, bol(kleine selectie) enz doen hele goede zaken via internet. Ik denk en dat weet ik ook uit de retail en vastgoed wereld dat heel veel bedrijven hebben zitten slapen(hema maar ook V&D is uitgehold maar ook niet vooruit gekeken)) en te lang comfortabel hebben geleefd op goede marges(30% was in de fiets wereld heel normaal). Bederijven als bever hebben ook ontdekt dat online veel meer valt te halen dan winkels en die halen een groot deel van hun omzet online net als C&A trouwens. De gedachte dat service belangrijk is ben ik met je eens. Maar dat kunnen online retailers ook is mijn ervaring. Daarnaast is er gewoon een veranderend koopgedrag van mensen die verschuift retail naar thuis shoppen dat is gewoon het tijdsbeeld waar we in zitten. Het spijt mij maar bijna €2000 prijs verschil tov een santos en idworx op een fiets die niet eens uit shimano onderdelen bestaat en het duurste onderdeel is Duits en Rohloff gaat er bij niet in als alleen maar inkoopvoordeel.

  7. Ik wil zeker niet zeggen dat internetverkoop slecht is. Integendeel, ik vind een continu in ontwikkeling zijnde markt bijzonder interessant en velen hebben inderdaad zitten slapen. Rose is gewoon slim bezig. En de consument moet gewoon voor zichzelf bepalen welke vorm van handel en service het beste voor hem/haar is.

    Ik probeerde uit te leggen waar het prijsverschil vandaan komt. Het ontbreken van een dealermarge is de voornaamste reden. Dat concurrentieverhoudingen binnen een verenigd Europa scheef trekken door overheidsbeleid, belastingtarieven, CAO’s, enz. is een hele andere, veel gecompliceerdere discussie. De zaken zijn nu eenmaal veel te gecompliceerd om zomaar te stellen dat bepaalde merken overpriced zijn. Het zijn verschillende markten die elkaar beginnen te overlappen en waar de deelnemende partijen geen volledige invloed op hebben.

    Wel bijzonder interessante ontwikkelingen om te volgen en te zien wat de alerte partijen gaan doen en wat er met de slapers gebeurt.

    Ondertussen rijd ik met de Rose Black Lava op de manier zoals ik altijd doe en de prijs is daarbij een gegeven, die kan ik niet voelen als ik door de bocht sjees of over hobbels stuiter.

  8. Over priced is een waardeoordeel waar ik mij ook buiten laat. Je hebt het geld of niet of beter gezegd je hebt het er voor over of niet. Laatste argument is overigens wel vaak een masker voor het eerste 🙂 Maar eens het is een gecompliceerd verhaal met vele facetten. Ik vind het ook raar hoor dat door bijvoorbeeld loonbelasting werk verdwijnt richting landen met lage belastingen en het brievenbus gedoe. Maar dat houd allemaal een keer op. Lang leve de verenigde republiek van Europa! Maar met fietsen moet je inderdaad gewoon lekker fietsen.

  9. Zo raar is dat niet. Wij welvarende mensen willen allemaal veel verdienen en zo weinig mogelijk betalen. Dan gaan fabrikanten het elders zoeken waar de mensen minder willen verdienen en waar minder betaald wordt voor publieke zaken die wij hier zo belangrijk vinden.

    Back on topic: tot nu toe rijdt de Rose prima. Hoe prima kan ik hier nu niet vertellen. Dat komt als eerste in BIKE&trekking te staan.

  10. Ik heb deze discussie destijds ook gehad met mijn dealer in België. Mocht mijn dealer dezelfde onderdelen aankopen, geen marge aanrekenen en louter BTW doorreken, dan nog zou hij duurder zijn in shimano onderdelen, dan wanneer ik ze rechtstreeks zou aankopen via de webshops zoals Rose, bike components of bike24.
    Het komt gewoon omdat de Duitse markt veel groter is, de Duitse invoerder vanuit zijn grote afname bij shimano betere voorwaarden krijgt en het allicht met minder marge kan stellen om rendabel te zijn als hij het op zijn beurt weer doorverkoopt aan de dealers. Schaalvoordelen dus.
    En dat vertaalt zich zich in diverse andere merken ook die via de shimano groep verdeeld worden, zoals parktool, pro, enz. Ik heb destijds een parktool TS2.2 gekocht voor een 230 euro. Hier in België zou ik meer dan 300 euro kwijt zijn voor hetzelfde. Shimano kettingen en cassettes met hetzelfde type nummer, kosten in Duitsland ongeveer de helft van hier in België. Dus naast de uitleg die Michiel al gaf, spelen de onderdelenprijzen ook een belangrijke rol.

  11. Ik heb op deze site nog niet een kritische noot over een Santos gelezen? Als dat geen toeval is, dan zal er op deze fiets van Rose vast wel iets te ontdekken vallen dat het prijsverschil rechtvaardigt. Ik verwacht in de eindreview als verdacht aangemerkte onderdelen uiteraard de bagagedrager, gebrek aan ruimte tussen de spatborden voor bredere banden, de middenstandaard, mavic velgen, piepende schijven, geen son-naaf, lasrupsen, etc. en nog iets subjectiefs over weggedrag. Met andere woorden een trekkingfiets is net geen “urban tour” fiets. Niet dat mensen die zo’n trekkingfiets kopen op zoek waren naar urban tour, die kopen wel een heel degelijke activa pro3 voor slechts 2750euro! (wel helaas 2.0 banden en knullige spatborden en geen son). Voor wie nog nooit in de winkel in Bochelt is geweest, ga er eens zelf heen en ontdek de enorme voorraad aan onderdelen, kleding en fietsen. Het mooie is, je kunt er ook een proefritje doen. Er is daar eigenlijk geen nee te koop voor de normale toerist van de rode brigade, tenzij je echt weet wat je wilt en koop je alsnog een idworx.

  12. Heb afgelopen vrijdag voor het eerst deze fiets gezien. Zag er iemand mee fietsen en zag dat het er een was met tandriem i.p.v. ketting. En ik zit al een hele tijd te denken om een fiets met zo’n aandrijving te kopen, voornamelijk voor woon-werk gebruik.
    De eigenaresse was zeer enthousiast en tevreden. Ze gebruikt hem als stadfiets maar heeft er ook al een tocht mee gereden.
    Ik ben zeer benieuwd wat jij er van vindt Michiel, dus wacht ik nog even rustig af.

  13. Ligt dat aan mij of is de bevestiging van de achterdrager net zo slap als hij er uitziet? Ik zie namelijk geen verbinding tussen de drager en de zitbuis, alleen een blokje tussen de drager en het spatbord. Ik kan me niet voorstellen dat dat een sterke constructie kan zijn, zelfs niet als je de fiets alleen voor woon-werk gebruikt. Wat me verder opvalt is dat de sluiting van het achterwiel rechts ipv van links dichtgaat.

  14. Peter,

    Het gewicht wordt gedragen door het frame door de 2 staanders(zie 2e foto van boven) en niet door het spatbord en dat blokje. Het enige wat het spatbord doet is zorgen dat het achterrekje niet verdraaid.

  15. Juist doordat ik de 2e foto bekeek heb ik een opmerking geplaatst, de tijd zal het leren, ik vind deze constuctie alleen niet erg vertrouwenwekkend, zeker als je de drager maximaal belast.

  16. Puur theoretisch heeft Mowikan gelijk. Zo werkt de zwaartekracht nu eenmaal sinds Isaac Newton in 1666 een appel op zijn hoofd kreeg. 🙂

    Zolang je op glad asfalt fietst zal het gewicht op de drager zich redelijk aan Newton houden. Maar welke stad (de fiets was toch ‘Urban’) kent alleen prachtig glad asfalt?
    Zodra er tramrails, kinderkopjes, of gewoon gaten in het asfalt voorbij komen, zal het gewicht ook voor en achterwaartse bewegingen geven. En dat belast iedere keer het spatbord om het overeind te houden. Misschien leuk voor een laptop, of een halfje bruin.. Maar om dat met 2 volle Ortliebs (of ander merk) te doen?
    Ik ben dus heel benieuwd naar het oordeel van Michiel

  17. Het testverslag op deze site komt later. Dat is de afspraak met BIKE & trekking.

    Mijn grootste kritiekpunt op deze fiets is de bagagedrager. Meer design dan functie. De bevestiging van de drager loopt met een gebogen stangetje onder het spatbord door naar de staande achtervork. Dat is wel steviger dan het eruit ziet, maar bij lange na niet zo stabiel als een normale Tubus-drager met twee armpjes naar de achtervork. Bovendien ontbreken tasafhouders. In het blad is dan ook te lezen dat ik deze fiets o.a. door de achterdrager diskwalificeer als volwaardige trekkingfiets. Een paar boodschapjes prima, maar een volledige kampeeruitrusting? Doe dat maar niet…

  18. Hoe kan Michiel nou een oordeel geven, hij doet niet aan lange duurtesten. De fietsen die Michiel test zijn splinternieuwe fietsen en ze verlaten de testfase in eveneens splinternieuwe staat. Interessanter zou zijn als Michiel een paar jaar lang een fiets kan testen, pas dan kun je zien of een spatbord steviger is als je denkt. Zou dus leuker zijn als Michiel zijn eigen fietsen die in zijn eigen schuur staan eens in het voetlicht plaatst. Typische problemen die je op echt lange termijn tegenkomt zijn de houdbaarheid van het frame en onderdelen onder invloed van een (pekel)winter; waterbestendigheid van een edelux-lamp; onderhoud aan de rohloff-schakelkabels; duurzaamheid van de electrische bedrading, kwaliteit van remmen bij ingesleten CSS velgen; duurzaamheid van velgen; slijtage van riem vs ketting; duurzaamheid van de banden; slijtageinwerking van ortliebtassen; etc. Dat zijn zaken die je tegenkomt als je zelf een fiets bezit, heel wat anders dan een subjectieve test van een paar weken.

  19. Ik doe inderdaad geen duurtesten. Geen tijd voor.

    Op termijn zal ik mijn eigen fietsen kunnen beoordelen, maar doordat ik steeds even met andere fietsen rijd, zijn die kilometrages eigenlijk onvoldoende voor een serieuze duurtest. En in veel gevallen is het betreffende model al weer vervangen of geüpdate als de duurtest is afgerond. Of je moet net als Ellen en Elmar fulltime de wereld rond fietsen.

    Echter, als een bagagedrager op een nieuwe fiets tijdens een review van een paar weken al slap voelt, dan kan je bedenken dat dit er in de loop der jaren niet beter op wordt.

  20. En het leuke is dat de reacties op de stukjes van Michiel vaak die extra praktijk input geven van “gebruikers”.

  21. Ik had begrepen dat er hier een testverslag van een Rose fiets zou verschijnen, althans; die mededeling werd (meer dan) een half jaar geleden gedaan… Deze Rose fiets is wellicht niet voor de “hard-core” doelgroep van dit forum bedoelt, maar kan voor vele fietsers een interessante en zeker betaalbare mogelijkheid zijn om voor het eerst kennis te maken met de reeds vaak vermelde Rohloff- en tandriem aandrijving. Maar als het zooo lang duurt, dan haal ik toch maar weer mijn roestige randonneur van stal (…).

  22. Het testverslag is gepubliceerd in de vorige editie van BIKE & trekking.

    B&t en ik hebben de afspraak dat de uitgebreidere testverslagen van de fietsen die ik voor het tijdschrift test een tijdje later op deze site verschijnen. Echter, ik ben nu erg druk met mijn reguliere werk en deze hobbywebsite heeft minder prioriteit, waardoor het nu allemaal extra lang duurt. Spijtig, maar dat is nu even niet anders.

  23. Nou Pablo, ipv zo te drammen kan je ook even het tijdschrift kopen. Die bladen hebben het al moeilijk genoeg. Maar dat zal wel te duur zijn voor mensen met een stalenros….

  24. Hoho, dit is wel erg kort door de bocht (waarschijnlijk een steile balhoofdhoek). Straks voel ik me nog aangesproken. Een stalen ros en een abo op b&t.

  25. Iedereen een heel goed en veilig fietsjaar gewenst. Een mooie en goede fiets is leuk, maar plezier in het fietsen is belangrijker denk ik.

  26. Sinds de zomer van 2015 ben ik een gelukkige bezitter van deze fiets. Dit model heeft idd alles wat ik zocht in een stads-/toerfiets en voor een meer dan schappelijke prijs tov andere merken die ik op mijn zoektocht ben tegen gekomen.

    Ik heb gekozen voor de Alfine 11 naaf ipv de Rohloff omdat het bereik van de versnellingen al meer dan voldoende was en uiteraard ook voor het aanzienlijk prijsverschil. Voorts heb ik een iets duurder voorlicht laten monteren: Lumotec IQ2 en mijn bips parkeer ik op het SQlab 610 active zadel.
    Ik was zeer verrast door het lichte gewicht van deze volledig uitgeruste stadsfiets aangezien er toch wel een paar onderdelen zijn die wat steviger uit de hoek komen.
    De standaard zit neigt eerder naar het sportieve, voor een gezapigere houding zal je dus een andere (lees hogere) stuurpen moeten kiezen.
    Ook is het kader vrij stug, daar moet je rug dan wel tegen kunnen.

    Het enige “probleem” was de carbon zadelpen die niet conform was waarmee ik bedoel dat de doormeter een fractie te klein was en daarom niet voldoende vastgeklemd kon worden en maakte dat het zadel elke paar uur telkens een aantal centimeters was gezakt.
    Ik heb wel (na wat aandringen) een nieuwe zadelpen gekregen waarmee het probleem was opgelost.
    Toch is ook de nieuwe zadelpen niet perfect passend maar evengoed blijft ze nu al een paar maanden toch op hoogte.
    Verder gebeurt het dat je een kraakje hoort na regen of het kuisen van de fiets.
    Maar dat weet je op voorhand bij het combineren van carbon onderdelen met een aluminium kader (of omgekeerd).
    Even verwijderen, wat carbonvet erop, terug monteren en je rijdt weer in volledige stilte verder.

    Ik ben daarom blij dat ik de knoop heb doorgehakt ivm met de keuze tussen een ketting en een riem.
    Die loopt echt fluisterstil, een rare gewaarwording bij het freewheelen.
    Het zou wel leuk zijn geweest moest er een handleiding bijgezeten hebben over het aanspannen van de riem.
    Want hoewel ik het pas na 5 maanden heb gemerkt is de excentrische trapas beetje bij beetje los gekomen waardoor de riem een paar dagen geleden verschillende keren een tand oversloeg bij het vertrekken.
    Zo gerustgesteld door het onderhoudsvrije karakter dat je gewoon vergeet om eens te checken of alles nog wel ok is.

    Voorts vind ik persoonlijk de Schwalbe Marathon Supreme Reflex een beetje zwaar lopen maar aangezien ik gewoonlijk op vouwbandjes rijd kan dat ook aan mij liggen natuurlijk.
    Wat me wel opvalt met deze banden is dat ik op 5 maanden tijd nog geen enkele keer ben platgereden.
    Als je weet dat ik dagelijks 35 km woon werk verkeer afmaal plus nog wat kilometers op vrije dagen wil dat al wel wat zeggen.
    Ik rij idd elke dag met de fiets aangezien ik nu al meer dan 6 jaar geen wagen meer bezit.

    Verder is de rubberen spatlap achteraan eraf gevallen en toen ik de bevestiging losmaakte om een andere erop te hangen zag ik waarom dit is gebeurd.
    Aan de buitenkant is de rubber voldoende dik maar het stukje waarmee de spatlap eigenlijk vastgeklemd wordt is flinterdun.
    Op zich niet erg aangezien zo een spatlap maar een paar euro kost.

    De remmen had ik liever ietsje krachtiger gezien en dat is eigenlijk vrij eenvoudig op te lossen door hetzij enkel vooraan een 180 mm schijf te monteren of ook achteraan.
    De remhendels zijn ietwat te flexibel naar mijn zin maar wederom ben ik ook daarin wat verwend door het rondrijden met Shimano XT onderdelen op mijn MTB.

    De Alfine naaf werkt probleemloos maar kan qua snelheid niet op tegen derailleur systemen.
    Dat verwacht dan ook niemand. En toch heeft een versnellingsnaaf ook zijn voordelen.
    Je hoeft namelijk helemaal niet te trappen om van versnelling te veranderen.
    zowel bij het vertrekken als bij plotse hellingen is dat zeer comfortabel.
    Dat went dan ook zo snel dat ik me betrap hetzelfde te doen op andere fietsen met een derailleur.
    Net zoals wanneer je wisselt tussen een hand en automatisch geschakelde wagen moet je dan even een klik maken in je hoofd.

  27. Kijk aan, alweer een tevreden gebruiker van een prachtige fiets, met bruikbare testinformatie uit langdurige praktijktests!

    Nog ruim drie maanden en dan is het alweer een jaar geleden dat hier de aankondiging over de Rose testfiets werd gedaan.

    Het duitse “trekkingbike.com” heeft een soortgelijke fiets al veel eerder getest en het (positieve) eindoordeel daarvan gepubliceerd:

    http://www.trekkingbike.com/test_technik/raeder/kettenlos-gluecklich/a4877/fotostrecke/722061/712883.html?tx_saltnews_single%5BredirectPageUid%5D=&cHash=a663cf28366abcbfdc9f1d63759eef63#gallery-722061

  28. Heb ook al meer dan een half jaar de Rose activa. Ben daar tevreden mee. Het zijn inderdaad goede fietsen. Veel minder duur dan een Koga maar wel dezelfde kwaliteit. Heb er bijna 3000 km mee gereden dus heb deze al goed kunnen testen. Zou zelf niet eens met die dure reisfietsen durven rijden, zou nooit op mijn gemak zijn voor diefstal.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *