Op Bike Motion presenteerde Thule een nieuwe tassenset, speciaal ontworpen voor ons vakantiefietsers. Met de Pack ‘n Pedal Shield Panniers gaat Thule de directe confrontatie aan met Ortlieb en Vaude. Dapper!

De in het vorige artikel beschreven Adventure Touring tassen van Thule bleken slechts een begin. Thule kan en wil meer. En dan vooral lichter van gewicht en vriendelijker qua prijs.

Hoe mooi, degelijk, praktisch en veelzijdig de Adventure Touring tassen ook mogen zijn, doordat Thule met alle mogelijke vormen van gebruik rekening wilde houden, werd het een optelsom van teveel van het goede. Met als gevolg dat de tassenset voor ons vakantiefietsers simpelweg te zwaar is geworden en we opgescheept worden met functionaliteiten die tijdens een fietsreis nauwelijks tot niet van nut zijn. Nu is het met de goede tassen van Ortlieb en Vaude als benchmark ook heel lastig om iets concurrerends en onderscheidends te ontwikkelen.

Tijdens het testen van de Adventure Touring tassen maakte ik een lijstje met verbeterpunten en die heb ik aan de vertegenwoordiger van Thule gegeven.

  • Waterdicht, het liefst onder te dompelen.
  • Rolsluiting.
  • Een zo simpel mogelijke constructie.
  • Eén groot hoofdvak. Zij- en binnenvakjes niet noodzakelijk.
  • Thule’s innovatieve ophangsysteem is super, maar hoeft niet wegdraaibaar te zijn.
  • Ongeveer even licht als Ortlieb en Vaude. Liever lichter natuurlijk.
  • Prijs ongeveer gelijk aan Ortlieb en Vaude. Goedkoper is ook goed.

Na een paar maanden kwam Thule’s vertegenwoordiger weer langs. Met een trotse glimlach, want de nieuwe tassen waren klaar! Nu kan ik me niet voorstellen dat Thule in rap tempo met mijn opmerkingen aan de slag is gegaan. Ze waren ongetwijfeld al met dergelijke tassen bezig. Maar het resultaat is wel exact volgens mijn lijstje!

Thule-Shield-Pannier-voor-achter

De Thule Shield Panniers zijn qua constructie grotendeels gelijk aan de Ortlieb Roller Classic en de Vaude Aqua. Dus een grote stortkoker met gelaste naden en een rolsluiting. Ortlieb-tassen sluit je af met twee gespen, Vaude met drie, maar de Thules sluit je lekker vlot met slechts één gesp. De waterdichtheid van de Zweed is gelijk aan de twee Duitsers.

De Shield Panniers zijn in het donker goed zichtbaar dankzij een reflecterend patroon aan alle kanten. Zie hieronder de Thule Shield gefotografeerd met en zonder flits.

thule-shield-reflectie

Het mooiste aan de Thule-tassen is het ophangsysteem. Deze is gelijk aan die van de Adventure Touring tassen, dus met ‘draaigrijpertjes’ die de bagagedrager stevig vastpakken om deze nooit meer zomaar los te laten. Wanneer je aan het touwtje trekt, verlos je je bagagedrager weer uit hun wringende greep. De tassen worden onderaan door een magneet in toom gehouden. Bij de Shield Panniers is het zware en dure wegklapmechanisme weggelaten. Heel goed!

thule-shield-ophanging

 

De Thule Shield Panniers samengevat:

  • Waterdicht dankzij de gelaste naden en de rolsluiting met 1 gesp. Waterdichtheidsklasse IP64.
  • Ophangsysteem niet wegdraaibaar.
  • Reflectiestroken op zowel de voor- als zijpanelen voor extra zichtbaarheid in het donker
  • Handige bevestigingspunten voor een lichtje.
  • Binnenzakken voor kleine spullen.
  • Inclusief handvat en afneembare schouderriemen.
  • Enkel te koop als paar.
  • Leverbaar in de kleuren Dark Shadow (grijs/zwart), Cobalt (blauw) en Chartreuse (groen).
  • Leverbaar in twee maten: large/achter en small/voor.

 

Thule Pack ’n Pedal Large Shield Panniers

  • Inhoud: 24 liter per stuk.
  • Gewicht: 1 kg per stuk.
  • Prijs: $119,95 per twee.

thule-shield-pannier-large-01

 

Thule Pack ’n Pedal Small Shield Panniers

  • Inhoud: 14 liter per stuk.
  • Gewicht: 0,7 kg per stuk.
  • Prijs: $99,95 per twee.

thule-shield-pannier-small-01

So far so good. Na de tassen op Bike Motion goed bekeken te hebben, ben ik al enthousiast. Maar het meest interessante is hoe de Thule Shields zich uiteindelijk verhouden tot Ortlieb en Vaude. Zie hieronder het gewicht, de inhoud en de prijs van de Thule shield voor- en achtertassen naast die van Ortlieb en Vaude.

2 achtertassen + 2 voortassen Thule Shield Ortlieb Roller Classic Vaude Aqua
Gewicht: 3,40 kg. 3,49 kg. 4,51 kg.
Inhoud: 76 liter 65 liter 76 liter
Prijs: €219,90 €239,90 €219,-

Met de grote inhoud zijn de Thule Shield tassen de lichtste en ook de prijs is precies goed! Verdere pluspunten zijn de praktische sluiting, het innovatieve ophangsysteem en veel reflectie rondom. Thule heeft met de Shield Panniers een potentiële verkooptopper in huis!

Op Bike Motion liep een vrouw over de stand van Thule. Ze was overduidelijk ergens naar op zoek en ik hoorde haar meerdere keren zeggen: “Is dit Ortlieb? Nee? Waar is Ortlieb dan?” Ik moest me inhouden om niet te zeggen: “Deze kan je ook kiezen! Ook heel goed, hoor!”

 

Thule Pack ‘n Pedal stuur-, zadel- en toptas

Voor uitbreiding op de Shield tassenset kan je bij Thule terecht in de Pack ‘n Pedal-serie. Je schaft eerst de degelijke, maar ietwat zware, multifunctionele stuurhouder aan, waar je een stuurtas aan kan hangen, en dan kies je eventueel voor de diverse andere accessoires als een iPad-hoes en houders voor je telefoon, GPS, GoPro camera of koplamp+accu. Een kaarthouder ontbreekt, want wie fietst er tegenwoordig nog met een kaart? Oh wacht, ikke…

thule-accessoires

De Thule Trunkbag kan ook een nuttige uitbreiding zijn. Deze tas bind je eenvoudig met vier klittebandjes bovenop de achterdrager en is erg handig voor klein spul dat je snel bij de hand wil hebben of een boodschapje die je onderweg naar de camping doet.

thule-pack-n-pedal-trunkbag

Thule Pack ’n Pedal Mount

  • Gewicht: 340 gram.
  • Maximaal laadvermogen: 3 kg.
  • Prijs: €49,95

 

Thule Pack ’n Pedal Basic stuurtas

  • Waterbestendig met rolsluiting.
  • Rolsluiting fungeert ook als handgreep.
  • Inhoud: 9 liter.
  • Gewicht: 570 gram (excl. stuurhouder).
  • Leverbaar in zwart.
  • Prijs: €59,95

 

Thule Pack ’n Pedal Trunk Bag

  • Waterdicht met rolsluiting.
  • Te bevestigen met vier klittebandstrips.
  • Inhoud: 11 liter.
  • Gewicht: 550 gram.
  • Leverbaar in zwart.
  • Prijs: €79,95

De Thule Shield Panniers komen medio Februari 2015 in de winkels te liggen. Ik wacht met ongeduld het test-setje af, want ik sta te springen om deze fietstassen aan een praktijktest te onderwerpen!

34 thoughts on “Thule Pack ’n Pedal Shield Panniers fietstassen

  1. Er zitten geen gespen aan de zijkanten van de opening zoals bij Ortlieb en Vaude. Gewoon dichtrollen en de enkele band met gesp eroverheen trekken. Net als bij de nieuwe tassen van Brooks.

  2. Wat opmerkingen over deze tassen.

    1. Er lijkt wel degelijke een draagband bij de tassen te zitten als ik de foto’s goed bekijk.
    Nu gebruik ik zelf bij mijn Ortlieb-tassen de draagband nooit als draagband, maar alleen om de tassen dicht te doen.
    Wel vraag ik me af hoe het werkt als de tas niet helemaal vol is. Kan de relatief hoog geplaatste gesp de zaak dan voldoende aantrekken?
    2. Het ontbreken van een kaartentas op de stuurtas vind ik echt een gemis. De opmerking van Michiel dat er niemand meer met een kaart fiets is het ontkennen van de werkelijkheid.
    Zelf fiets ik met GPS en kaart. Ik vind die kaart vaak noodzakelijk voor de oriëntatie.
    3. Het is me onduidelijk of er bij de stuurtas een draagband zit. Op de foto is wel een soort oogje aan de bovenzijde te zien, maar dit lijkt me wel erg lullig voor een draagband.
    Zelf gebruik ik de stuurtas als cameratas (spiegelreflex) en het is dan wel erg onhandig als je de stuurtas niet aan je schouder kunt dragen, als je een dagje in een stad rondloopt.
    4. De bevestiging voor de stuurtas mag dan wel innovatief zijn, het is wel een monsterlijk lomp geval.

  3. Ik fiets ook met kaart, Peter. 😉
    Thule zou er goed aan doen een losse houder voor kaarten en notitiepapiertjes te maken. Door de rolsluiting kan deze niet bovenop de tas, maar hij kan wel op het tweede montagepunt. Dan kan je ‘m ook zonder stuurtas gebruiken.

    Bij de stuurtas zit geen draagband, maar die kan er wel op. Je zou een extra band aan kunnen schaffen, of die van de andere tassen gebruiken. Je hebt er toch vier van.

    Heel veel mensen gebruiken de stuurtas als cameratas, maar ik raad dat altijd af, omdat het maximaal toelaatbare gewicht heel vaak overschreden wordt en veel gewicht aan het stuur zowiezo niet lekker rijdt. In jouw geval kan je beter de TrunkBag als cameratas gebruiken.

    Op je verdere vragen hoop ik na de test antwoord te kunnen geven.

  4. Ik fiets al jaren met mijn camera in mijn stuurtas en heb dat onder geen enkele omstandigheid een probleem gevonden.
    Bij die trunkbag voorzie ik wel wat problemen.
    Je schrijft: “Deze tas bind je eenvoudig met vier klittebandjes bovenop de achterdrager”.
    – Ik vraag me echt af of ik mijn camera aan 4 klittenbandjes toevertrouw.
    – Ook vind ik de plaatsing van de camera achter op de fiets niet echt handig. Vaak maak ik foto’s terwijl ik de fiets nog tussen de benen heb. Ik kan dan de camera makkelijk pakken. Alleen als ik niet die compositie kan vinden die ik wil, stap ik weg van de fiets.
    – Op de achtertassen heb ik nu een rackpack. Daar zitten 2 lange dingen in die ik niet in andere tassen kwijt kan. De tentstokken en een thermareststoeltje. Op regendagen regenkleding en op warme dagen de afgepelde kleding. En proviand.
    Nu is het volume van deze Thule-tassen 10 liter meer, dus de meeste zaken zijn oplosbaar, behalve die tentstokken en dat stoeltje. En met die trunkbag los ik dat ook niet op.

    Overigens jammer dat er maar 1 fatsoenlijke kleur is (zwart). De 2 andere vind ik echt veel te schreeuwerig.

    Met al deze opmerkingen ben ik toch nieuwsgierig naar de testuitkomsten, want op zich ziet het er niet slecht uit.

  5. Ik rij al een tijdje met de Trunkbag en ik kan je verzekeren dat die heel goed vast zit!

    Gaat u allen vooral door met het plaatsen van opmerkingen en vragen, want Thule leest mee.

  6. Van mij mag Thule ook nog wel met wat klassiekere / tijdloze kleuren komen. Twotone bruin, British Racing Green, rood, zilver, enz. En ze kunnen leuk met het reflectiepatroon spelen. Ruitjes, krullen, bloemetjes, bedenk het maar.

  7. Beste Michiel, wat moet ik me hier: “De tassen worden onderaan door een magneet in toom gehouden” bij voorstellen?

  8. @ Klaas: in de achterwand van de tas zit een metalen plaatje. Aan de staande poot van de bagagedrager schroef je een magneet (zie foto hieronder).

    Alle tassen van alle andere merken hebben een haak die je ergens achter een staande poot van de drager moet haken. Dat is soms even lastig bij het ophangen, want je moet drie ophangpunten positioneren. Bij de Thules hoef je alleen maar de bovenste haken aan de drager te doen en de onderkant klikt magnetisch vast.

    Op wegen met kleine hobbeltjes klapperen de tassen niet omhoog. Alleen bij flinke stuiters wippen ze even op, maar ze vallen daarna altijd weer terug. De metalen plaat draagt ook bij aan de stevigheid van de achterwand.

    Bij tassen met onderaan een haak heb ik in het ruwe terrein vaak genoeg meegemaakt dat zelfs die haken los kunnen schieten of afbreken. Daarna valt de tas niet meer op zijn plek en blijft hij klapperen. Afstappen, tassen opnieuw ophangen, soms de haak opnieuw verstellen en weer opstappen. Kan heel vervelend zijn en daarom zet ik ze in het terrein vaak extra vast met spanbanden.

  9. als je de inhoud van je stuurtas beperkt tot enkel je spiegelreflex valt het met dat gewicht aan je stuur best wel mee hoor.
    Hangt er maar net vanaf hoe ruig het is, afgelopen jaar in IJsland was ik blij dat ik zonder dat gewicht rondreed. Het jaar ervoor heb ik er weinig echt last van gehad, maar was ook heel andere fiets 🙂

    En gps – kaart… zelf ik rij nog met kaart rond :-p

  10. Huh? Kaart? Jeroen, we hadden toch afgesproken dat jij van de elektronische gadgets was en ik van de route op gedroogde pulp van dode bomen?

  11. Thule zelf denkt alleszins ook voor de papieren kaart een oplossing te hebben.
    Dit door het multifunctionele karakter van hun tablet houder. Misschien zal de kaart wat kleiner gevouwen moeten worden dan we gewoon zijn….

  12. Ik heb ‘m bekeken, maar ik wil geen complete tablethoes kopen wanneer ik alleen mijn kaart of routeboekje mee wil nemen.

    Er zijn al tal van handige kaarthoesjes op de markt, maar daar kan je in dit geval niks mee, want Thule gebruikt zijn eigen kliksysteem. Jammer dat Thule hun kliksysteem niet los verkoopt, zodat je zelf dingen kan aanpassen/toevoegen, zoals met het veel voorkomende Klickfix en Ortlieb vaak wel kan.

  13. Het voordeel van zo’n Ipad-geval is dat je bovenop de stuurtasbevestiging moet vastmaken. Zie dat ding tenminste niet als je op de fiets zit.
    Het nadeel is echter dat je je GPS op je stuur niet meer kan zien.

    Dus Thule zal echt met een beter oplossing moeten komen.

    Mijn voorlopige conclusie is dat de voor- en achtertassen wellicht een goed alternatief kunnen zijn, maar dat de stuurtas voorlopig volstrekt onvoldoende is voor de eisen die ik aan een stuurtas stel.

  14. Waar het mijns inziens ook ‘verkeerd’ gaat is dat mensen te graag hun stuur te vol willen bouwen en dat fabrikanten maar wat graag allemaal oplossingen willen bieden. Maar soms moet je iets gewoon niet willen faciliteren.

    Je tablet mee op de fiets? Waarom? Je moet fietsen en op het verkeer letten en niet spelen! GPS oké, Smartphone met apps t.b.v. trainen, registreren en navigeren ook oké. Maar er zijn grenzen en die stel ik persoonlijk graag snel ten gunste van een veilig stuurgedrag en een goede verkeersbetrokkenheid.

  15. Mooie tassen en ze zijn goed bezig!
    Ik heb een nex van sony gaat prima in mijn stuurtas.
    Maar los daarvan vind ik die €20 goedkoper dan de Duitse set niet echt spectaculair goedkoper. Maar extra 11 liter extra weer wel! Ik ben het overigens niet eens dat je geen vakjes wil. Ik vind die nou juist weer reuze handig voor spullen die je niet vaak nodig hebt en niet los in je tassen wil. Die gebruik ik nou juist weer wel. (paspoort en fotokopie in de andere kant, pleisters, kaarten enz) nou ja zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel wensen. Wellicht dat ze een halve rits boven kunnen maken onder een flapje en een stuk klittenband halverwege de tas Zodat je zelf een keuze van insert kunnen maken?

  16. Is er iemand op dit forum met ervaring met de tassen van Thule, ik ben op zoek en twijfel nog tussen de ortliebs en de thule. Ik heb over de thule naast positieve ook negatieve verhalen gehoord. (magneten zouden storing geven aan tellers en GPS?) Ik vind de thule erg mooi en ben geneigd wat nieuws te proberen echter bewezen kwaliteit weegt erg zwaar.

  17. De productie van deze tassen moet nog goed op gang komen. De pre-productie exemplaren zijn net pas klaar om op de beurzen getoond te worden en door de vertegenwoordigers mee de weg op genomen te worden. Het eerste beschikbare testsetje gaat naar mij toe en pas een paar weken later kan ik er wat zinnigs over zeggen.

  18. Per wanneer zijn deze tassen te koop?

    Ik zoek nl. bagagedrager voor MTB en achtertassen. Als ik kies voor Thule systeem heb ik alles van hetzelfde merk.

  19. OPROEP AAN IEDEREEN DIE MET THULE-TASSEN RIJDT

    Wil iedereen die reeds een set tassen van Thule heeft aangeschaft even controleren of de inbusboutjes van de ophanghaken nog goed vast zitten?

    Als deze boutjes een beetje los zijn getrild of de ophanghaken zijn al helemaal los geraakt, MELD DIT MIJ DAN ZO SPOEDIG MOGELIJK! (via e-mail: info@sintchristophorus.nl)

  20. Beste Michiel,
    Ik sta op het punt de small versie als achtertas aan te kopen.
    Door dit berichtje lijkt het erop dat er problemen zijn met de bevestigingshaken? Tevens wordt er aanbevolen om het speciale Thule rekje te gebruiken. Ik hoop maar dat het ook op een gewoon fietsenrek past.

    groeten

  21. De Thule tassen passen gewoon op iedere bagagedrager.

    Ik heb echter nog geen vertrouwen in het ophangsysteem. Mijn testtassen worden onderzocht en ik wacht nog op een reactie van de garantieafdeling van Thule. Ik raad je aan om nog even te wachten met aanschaffen.

    Zodra ik meer weet, dan zal ik dat hier melden.

  22. Hallo Michiel,
    Ik had deze tassen al in bestelling…En heb ze afgelopen weekend gemonteerd.
    Ze zitten goed, alleen komen ze door de magneethouder een 5cm van mijn fiets, dus geen mooi zicht (ik gebruik gewoon mijn eigen fietsenrek op een Trek T500SL fiets). Testen moet ik nog doen, komende weken.
    Groeten
    Gert

  23. Hallo Michiel,
    Wij willen komende weken ook een fietstassen set aanschaffen voor onze fietsvakantie. Nu ziet de Thule lijn er ook wel heel interessant uit, zeker doordat ze wat groter zijn dan de Ortlieb die we ook overwegen.

    Ben dan ook benieuwd naar de bevindingen over het ophangsysteem.

    Verder lijkt de magneethouder inderdaad vrij ver naar buiten te zitten. Komen de tassen daarmee niet ver naar buiten te hangen (zoals De Greef ook al aangeeft)? Heb zelf op mijn Travel Lite een Travel Rack (Tubus) drager zitten, die aan de zijkant vrij vlak is.

    Gr,
    Erik.

  24. Beste Michel,
    Neen er kan geen slot op.
    En ik zou ook afraden deze Thule aan te kopen. Ik rijd er nu een dikke maand mee en ben niet tevreden. Ortlieb heb ik nooit gehad, maar deze lijken mij beter.

  25. Hallo Michiel,
    Ik heb voor De Wereldfietser (het tijdschrift) de Thuletassen getest, en ben nu bezig een review te schrijven die in het komende nummer van het blad komt te staan. Leuk om hier alle reacties te lezen. Mag ik vragen hoe jij aan de gewichten bent gekomen die in de tabel staan? Als ik optel wat ik op diverse sites kan vinden (en ja, ik heb gelet op alle onduidelijke en soms foute vermeldingen van volumes en gewichten per tas of per set), kom ik op andere cijfers dan jij (voor Ortlieb, Vaude en Thule resp op 3,1, 3,5 en 4,0 kg). Wel met dezelfde prijzen en volumes.
    Ik heb alle drie de merken thuis dus ik ga zelf ook even nawegen, maar ben toch wel benieuwd.

  26. @ Erik: de magneethouder vond ik voor achtertassen niet storend groot, maar voor de voortassen wel. Die stonden zo ver naar buiten dat na een tijdje onverhard rijden de magneethouders het gewicht niet meer konden dragen en naar binnen draaiden, hoe vast ik ze ook draaide. Ik vond het ‘klapperen’ erg meevallen en heb ze daarom zo maar gelaten.
    Jammer, want ik vind de magneten verder wel een fijn systeem, vooral omdat je nooit meer af hoeft te stappen nadat na een diepe kuil de haken van je Ortliebs of Vaude’s achter je bagagedrager vandaan zijn gesprongen. Ja, de Thules laten bij een heftige kuil of hobbel even los maar klikken daarna automatisch weer vast.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *