Waarom kies jij wel/niet voor die ene dealer?

Je bent op zoek naar een nieuwe (gebruikte) fiets en nadat je je huiswerk een beetje hebt gedaan, moet je de grote, boze, commerciële fietsbranche in. Hoe ga je dan te werk? Wat vind je belangrijk? Misschien weet je al precies welke fiets het moet gaan worden, of heb je toch nog wat vergelijkingsmateriaal en voorlichting nodig?

Gedurende je selectieproces moet je uiteindelijk ook bepalen bij welke online of fysieke winkel je de fiets daadwerkelijk wilt aanschaffen. Natuurlijk zijn er genoeg fietsenwinkels waar je zo aan voorbij klikt of rijdt, omdat die zowiezo niet het juiste assortiment hebben, maar er zijn er genoeg verspreid over het land die jou je uiteindelijke droomfiets kunnen leveren. Sommige winkels heb je misschien al goede of slechte ervaringen mee of je koopt er op basis van een goede reputatie, maar wat vooraf moeilijk in te schatten is, is de kwaliteit van de werkplaats en de aftersales service van het bedrijf. Dat kan ondanks alle goede indrukken een afknapper worden.

Nu ben ik benieuwd welke zaken er voor jou doorslaggevend zijn/waren bij de keuze voor jouw dealer. Met welke goede eigenschappen wint een winkelier jouw gunning? Is bijvoorbeeld een goed advies en een goede service belangrijker dan een beetje korting bij de concurrent? Of combineer je beide door je bij de één goed voor te laten lichten en uiteindelijk bij de goedkoopste aanbieder te kopen?

En om welke reden ben jij ooit zo snel mogelijk weer op je hakken omgedraaid en besloot je de betreffende dealer de aankoop niet te gunnen?

Dealerkeuze: welke punten zijn het meest van belang bij de aanschaf van jouw fiets? (2 antwoorden mogelijk)

View Results

Loading ... Loading ...

Wat is de grootste afknapper bij jouw zoektocht naar een fiets? (1 antwoord)

View Results

Loading ... Loading ...

In de reactieruimte hieronder mag je alles toelichten. Succesverhalen en loftuitingen voor specifieke dealers zijn net zo welkom als klaagzangen en waarschuwingen! Om schandpaalpraktijken te voorkomen, is het noemen van de winkelnaam niet noodzakelijk, tenzij je denkt dat je er andere potentiële fietskopers mee van dienst bent.

           22 reacties op “Waarom kies jij wel/niet voor die ene dealer?

  • Bart Smulders
    3 months ago

    Een fietsenmaker die zich verplaatst in het hoofd van de klant, flexibel is en de klant uitdaagd om over zaken na te denken. Bike4travel is voor mij de zaak ook al moet ok daar 80 km voor rijden.

  • Mrtn68
    3 months ago

    Heb bij mijn vorige vaste fietsenzaak Stappenbelt een Santos besteld, op dat moment is Bongers Bikes regiodealer geworden en ben ik daar naar alle tevredenheid terecht gekomen. Productkennis is top, je krijgt goed advies, ze hebben door wat je wilt, het assortiment is ruim en afwisselend genoeg, werkplaats is uitstekend en ik hoef er maar 5 km voor te rijden.

    Martin

  • John van Antwerpen
    3 months ago

    Met een electrische fiets 5 maanden in de maling genomen dat ie 1x per maand onderhoud nodig had a 75 euro per maand. Zelfs een nieuwe accu in zo’n korte tijd. Gelukkig garantie. Tijdje later, scheurtje in het frame, vernieuwd ook garantie. Maar wel bij een fietsenmaker die geen klanten oplicht. Maar wel het probleem dat een frame alleen onder garantie vernieuwd kon worden bij de winkel van aankoop! Daar binnen laten komen en laten verbouwen in die andere betere winkel. Pffff. Uiteindelijk, vakkundig overgezet, vriendelijk geholpen, rijd eindelijk als een zonnetje. Oja. Het merk zelf is heel moeilijk of niet te bereiken voor klanten, wel voor de dealers. Kreeg bij de dealer wel het advies welke merken wel een consumenten service hebben die functioneert.
    Merk fiets dat ik heb: Sparta
    Onkundige fietsenmaker: van Dijk
    Kundige/vriendelijke fietsenmaker: Boom
    Merk fiets met klantenservice : Gazelle en Giant.

  • John, het is natuurlijk altijd vervelend als er het één en ander na aankoop niet goed gaat en over de aftersales service van een bepaald bedrijf kan je vooraf weinig zeggen. Je afknappunt is duidelijk, maar toch heb je voor het kopen van de Sparta voor die dealer gekozen. Welke goede indrukken trokken je destijds over de streep?

  • Fritz
    3 months ago

    Voor het kopen van mijn SantosTM 3+ ben ik in Midden-Nederland heel wat dealers afgeweest en ik moet zeggen: van het merendeel van de dealers was ik nou niet bepaald onder de indruk. Ongeinteresseerd, niet kundig, veel dozenschuivende fietsenzaken. Santos kan naar mijn mening wat kieskeuriger zijn betreffende met welke zaak ze in zee gaan of niet.
    In plaats van een korting van 10% vind ik kennis/kunde/service enorm belangrijk. In Utrecht aan de Oudegracht een fantastische fietsenwinkel gevonden. Dikke pluim voor deze zaak vol Santossen en idWorxen!

  • Ik ben bij 12GoBiking en Mantel geweest en kwam toen tot de conclusie dat ik mijn fiets net zo goed op internet kon bestellen (en inmiddels ook gedaan, Sonder Frontier via Alpkit). 12GoBiking biedt zogenaamd een testbaan maar a) de fiets is niet (in jouw maat) op voorraad en b) de testbaan is proberen te fietsen op de etage tussen het winkelend publiek.

    Ik zou dit onderzoek uitbreiden naar accessoires, die koop je nameijk veel vaker dan een fiets. In die categorie valt voor mij Futurumshop af, die van heel veel goedkopere artikelen bepaald heeft dat de minimale afname 2 stuks is. Bereken dan gewoon verzendkosten voor bestellingen onder een bepaald bedrag. Gelukkig genoeg andere concurenten die niet zo gek doen (bike-components, Bike24, BikeInn, Rose, etc. etc.).

  • Een testbaan in de winkel vind ik toch wel zo’n onzin! Daar heb je toch gewoon de buitenwereld voor?

  • Thijs
    3 months ago

    Ik heb altijd een beetje moeite met de keuze mogelijkheden van een poll. Daarom maar even een toelichting. Het belangrijkste van een fietsenmaker vind ik de vakbekwaamheid. Dat is niet één punt maar is een mix van weten waar hij over praat, kunnen luisteren, onderbouwd advies geven en zijn zaakjes praktisch/technisch op orde hebben. Natuurlijk moet hij ook datgene kunnen leveren wat ik nou toevallig net wil hebben.
    Ik ken ook de dozenschuivers, maar er zijn ook absoluut vakmensen die wel aan al deze eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld (zonder de anderen tekort te willen doen) Een Santos dealer in Rotterdam Ommoord en in Maasland.

    Wat de minpunten betreft, ja, mijn keus voor een dealer werd inderdaad beïnvloed doordat bij de één inruil niet mogelijk was en bij de ander wel. Maar ik zie dat niet zozeer als een afknapper, een fm kan en mag daar voor kiezen, en een klant kan zelf bepalen hoe belangrijk hij dat vindt.

    Ik heb niets tegen een webwinkel en zeker voor de reguliere slijtage onderdelen maak ik daar gebruik van, maar als ik van een fm zijn tijd vraag omdat ik raad/advies wil hebben over een fiets, een onderdeel of een uit te vieren reparatie en hij geeft die tijd aan mij, dan koop ik het desbetreffende ook bij hem.

  • Thijs, ik heb ook altijd een beetje moeite met de opties in een poll. Ik kan nog wel 10 verschillende redenen toevoegen, zoals de mooie ogen van een verkoper/verkoopster, maar je moet toch ergens stoppen. Daarom kan je natuurlijk ‘anders’ aanvinken en hier toelichten.

  • Thijs
    3 months ago

    Dat is ook min of meer wat ik gedaan heb.

  • Antonio
    3 months ago

    Ik heb mijn Santos TM 2.9 bij Sector 2 bikes in Elst gekocht een Top winkel en Santos worldstore goed en vakkundig personeel zeer vriendelijk en de mogelijkheid om proef te rijden op bijna elke Santos die er is werd zelfs de mogelijkheid gegeven om een midweek proef te rijden helemaal top is 40 km van mijn huis maar dat id geen probleem.

  • Koen van Fietsen Koen (nu Fietsen King, met Olivier aan het roer) heeft me tien jaar geleden een Idworx aangepraat. Kostte meer dan het dubbele van het budget dat ik voor ogen had. Maar is achteraf bekeken de beste aankoop die ik ooit heb gedaan. Zeer bekwame meccano’s bij Fietsen King, en goed en eerlijk advies. Sterk aanbevolen.

  • Roland
    2 months ago

    Ik houd van duidelijkheid. Bij sommige zaken zijn bepaalde configuraties niet mogelijk..Terwijl de fabrikant het tegenovergestelde beweert.
    Dit grapje heb ik regelmatig mogen meemaken bij Santosdealers. Alsof ze te lui zijn en je het liefst een ‘standaard’ Santosfiets verkopen..Wanneer je de fabrikant belt en vraagt naar de mogelijkheden, dan lijken deze eindeloos,fijn. Maar een site die al enige tijd in de lucht is..mag wat m.i. wel wat meer up-to-date zijn. Zonder dat ik daarvoor Santos moet bellen. Sterker nog, wanneer ik mijn gwenste fiets kon samenstellen via de Santos site, dan had ik al een Santos in mijn bezit. Hoewel ik de voowaarden niet exact ken, vind ik de garantie van (5jr, op een Santos fiets) welke Rob’sbikecentre aanbiedt echt aantrekkelijk. Daarnaast komt de Vakantiefietser goed op me over. Ik volg met veel interesse de posts van Dhr Schuijt op (volgens mij op Wereldfietser). Geen idee hoe ze exact doen maar ze komen heel oprecht over. Geen gedraai maar lekker duidelijk op een fijne manier. De Vakantiefietser heeft foto’s van klanten met hun nieuwe tweewieler op de site staan. Ik vind dat een geweldig idee..daar doe je ideeen mee uit op. Aan staaltjes bewonder heb ik niet zoveel..ik wil de fiets in z’n geheel zien. Misschien een idee dat Santos en Idworx een instagram openen en foto’s plaatsen van fietsen die door klanten zijn samen gesteld. Aangezien je ook bij Idworx je fiets via het ‘super custom’ programma kunt samenstellen. Santos heb ik overigens een aantal keer gebeld..daar werd ik vriendelijk te woord gestaan. Hoe gaat dat bij Idworx?

  • Thijs
    2 months ago

    Roland, als je ideeën op wil doen voor custom built, dan zou je bijvoorbeeld ook een kunnen kijken op de sites van rennstahl / falkenjagd. Ga naar “bestellen site ihr …” en dan naar “kundenbikes”. Dat zijn natuurlijk andere merken, maar je ziet wel wat voor mogelijkheden er zijn.

  • Santos is als bedrijf groter dan Idworx en dus zijn er meer santosmensen telefonisch beschikbaar dan Idworxers. Daar doet Gerrit het klantencontact voornamelijk alleen. Je kan hem voor vragen beter mailen dan bellen.

  • Roland
    2 months ago

    Dank voor jullie suggesties!

  • Roland
    2 months ago

    Dank voor jullie hulp/suggesties!

  • Frits
    2 months ago

    Roland, ook Idworx heeft al langere tijd foto’s van zijn klanten op de site staan onder het kopje Idworx en dan op pijltje naar beneden en dan Idworxers klikken.
    Santos had dit vroeger ook, of zij het nu nog hebben weet ik niet.

  • Roland
    2 months ago

    Nog bedankt voor de tip, Frits!

  • Leendert Jan
    2 months ago

    De dealer waar ik me thuis voel is een ambachtelijk vakman, zowel qua onderhoud als productkennis. Daarnaast is het ook erg plezierig als je merkt dat de dealer gewoon heel erg zijn best doet om jou te helpen. En dan bedoel ik niet bij het verkoopgesprek (want dan is het relatief makkelijk), maar al die jaren daarna op de momenten dat het een beetje tegenzit (pech, garantie-issues, etc).
    Tot slot denk ik dat wij als klant onszelf kunnen helpen door sommige niet acute werkzaamheden aan de fiets buiten het hoogseizoen (maart-september) te laten uitvoeren. Dan heeft de dealer gewoon meer tijd en aandacht, want het is soms wel behoorlijk hectisch met alle aanloop die verwacht direct geholpen te kunnen worden.
    O ja, en mijn dealer waar ik als Santos rijder al meer dan 10 jaar bijzonder blij mee ben is Warmerdam Warmond. Uiteindelijk gaat het namelijk om de individuele mensen bij de dealer, die maken het verschil.

  • A.Hoogendijk
    1 month ago

    Ik heb vorig jaar zomer een fiets bij t’mannetje in Haarlem gekocht. Een Velo de ville A700. Kort na de levering op vakantie naar en door Engeland geweest. Ongeveer 800 km met volle bepakking. In Belgie begon de trapas al te kraken.Er zat later ook speling in. Ik Engeland ging er van alles los zitten. Ben zelfs de bout waarmee de achterbagagedrager mee vastzat verloren. Het voorwiel bleek ook los te zitten. En nog diverse andere boutjes en moertjes. Bij t’mannetje deden ze er heel luchtig over. Toch een fiets van bijna 3200 euro. Is dit herkenbaar? Volgens mij is het qua onderdelen wel een goede fiets maar is ie niet goed in elkaar gezet.

  • Een nieuwe fiets dient natuurlijk goed afgemonteerd te zijn, maar het is zowiezo nooit aan te raden om met een gloednieuwe fiets kort na aankoop op fietsvakantie te gaan. Iedere fiets moet eerst ingereden worden en een eerste nastelbeurt krijgen, anders is de kans groot dat er teveel lostrilt, vooral onder last van bepakking en op ruwe ondergrond.

Ouwehoer gezellig mee!

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *