Je bent op zoek naar een nieuwe (gebruikte) fiets en nadat je je huiswerk een beetje hebt gedaan, moet je de grote, boze, commerciële fietsbranche in. Hoe ga je dan te werk? Wat vind je belangrijk? Misschien weet je al precies welke fiets het moet gaan worden, of heb je toch nog wat vergelijkingsmateriaal en voorlichting nodig?

Gedurende je selectieproces moet je uiteindelijk ook bepalen bij welke online of fysieke winkel je de fiets daadwerkelijk wilt aanschaffen. Natuurlijk zijn er genoeg fietsenwinkels waar je zo aan voorbij klikt of rijdt, omdat die zowiezo niet het juiste assortiment hebben, maar er zijn er genoeg verspreid over het land die jou je uiteindelijke droomfiets kunnen leveren. Sommige winkels heb je misschien al goede of slechte ervaringen mee of je koopt er op basis van een goede reputatie, maar wat vooraf moeilijk in te schatten is, is de kwaliteit van de werkplaats en de aftersales service van het bedrijf. Dat kan ondanks alle goede indrukken een afknapper worden.

Nu ben ik benieuwd welke zaken er voor jou doorslaggevend zijn/waren bij de keuze voor jouw dealer. Met welke goede eigenschappen wint een winkelier jouw gunning? Is bijvoorbeeld een goed advies en een goede service belangrijker dan een beetje korting bij de concurrent? Of combineer je beide door je bij de één goed voor te laten lichten en uiteindelijk bij de goedkoopste aanbieder te kopen?

En om welke reden ben jij ooit zo snel mogelijk weer op je hakken omgedraaid en besloot je de betreffende dealer de aankoop niet te gunnen?

Dealerkeuze: welke punten zijn het meest van belang bij de aanschaf van jouw fiets? (2 antwoorden mogelijk)

View Results

Loading ... Loading ...

Wat is de grootste afknapper bij jouw zoektocht naar een fiets? (1 antwoord)

View Results

Loading ... Loading ...

In de reactieruimte hieronder mag je alles toelichten. Succesverhalen en loftuitingen voor specifieke dealers zijn net zo welkom als klaagzangen en waarschuwingen! Om schandpaalpraktijken te voorkomen, is het noemen van de winkelnaam niet noodzakelijk, tenzij je denkt dat je er andere potentiële fietskopers mee van dienst bent.

34 thoughts on “Waarom kies jij wel/niet voor die ene dealer?

  1. Een fietsenmaker die zich verplaatst in het hoofd van de klant, flexibel is en de klant uitdaagd om over zaken na te denken. Bike4travel is voor mij de zaak ook al moet ok daar 80 km voor rijden.

  2. Heb bij mijn vorige vaste fietsenzaak Stappenbelt een Santos besteld, op dat moment is Bongers Bikes regiodealer geworden en ben ik daar naar alle tevredenheid terecht gekomen. Productkennis is top, je krijgt goed advies, ze hebben door wat je wilt, het assortiment is ruim en afwisselend genoeg, werkplaats is uitstekend en ik hoef er maar 5 km voor te rijden.

    Martin

  3. Met een electrische fiets 5 maanden in de maling genomen dat ie 1x per maand onderhoud nodig had a 75 euro per maand. Zelfs een nieuwe accu in zo’n korte tijd. Gelukkig garantie. Tijdje later, scheurtje in het frame, vernieuwd ook garantie. Maar wel bij een fietsenmaker die geen klanten oplicht. Maar wel het probleem dat een frame alleen onder garantie vernieuwd kon worden bij de winkel van aankoop! Daar binnen laten komen en laten verbouwen in die andere betere winkel. Pffff. Uiteindelijk, vakkundig overgezet, vriendelijk geholpen, rijd eindelijk als een zonnetje. Oja. Het merk zelf is heel moeilijk of niet te bereiken voor klanten, wel voor de dealers. Kreeg bij de dealer wel het advies welke merken wel een consumenten service hebben die functioneert.
    Merk fiets dat ik heb: Sparta
    Onkundige fietsenmaker: van Dijk
    Kundige/vriendelijke fietsenmaker: Boom
    Merk fiets met klantenservice : Gazelle en Giant.

  4. John, het is natuurlijk altijd vervelend als er het één en ander na aankoop niet goed gaat en over de aftersales service van een bepaald bedrijf kan je vooraf weinig zeggen. Je afknappunt is duidelijk, maar toch heb je voor het kopen van de Sparta voor die dealer gekozen. Welke goede indrukken trokken je destijds over de streep?

  5. Voor het kopen van mijn SantosTM 3+ ben ik in Midden-Nederland heel wat dealers afgeweest en ik moet zeggen: van het merendeel van de dealers was ik nou niet bepaald onder de indruk. Ongeinteresseerd, niet kundig, veel dozenschuivende fietsenzaken. Santos kan naar mijn mening wat kieskeuriger zijn betreffende met welke zaak ze in zee gaan of niet.
    In plaats van een korting van 10% vind ik kennis/kunde/service enorm belangrijk. In Utrecht aan de Oudegracht een fantastische fietsenwinkel gevonden. Dikke pluim voor deze zaak vol Santossen en idWorxen!

  6. Ik ben bij 12GoBiking en Mantel geweest en kwam toen tot de conclusie dat ik mijn fiets net zo goed op internet kon bestellen (en inmiddels ook gedaan, Sonder Frontier via Alpkit). 12GoBiking biedt zogenaamd een testbaan maar a) de fiets is niet (in jouw maat) op voorraad en b) de testbaan is proberen te fietsen op de etage tussen het winkelend publiek.

    Ik zou dit onderzoek uitbreiden naar accessoires, die koop je nameijk veel vaker dan een fiets. In die categorie valt voor mij Futurumshop af, die van heel veel goedkopere artikelen bepaald heeft dat de minimale afname 2 stuks is. Bereken dan gewoon verzendkosten voor bestellingen onder een bepaald bedrag. Gelukkig genoeg andere concurenten die niet zo gek doen (bike-components, Bike24, BikeInn, Rose, etc. etc.).

  7. Ik heb altijd een beetje moeite met de keuze mogelijkheden van een poll. Daarom maar even een toelichting. Het belangrijkste van een fietsenmaker vind ik de vakbekwaamheid. Dat is niet één punt maar is een mix van weten waar hij over praat, kunnen luisteren, onderbouwd advies geven en zijn zaakjes praktisch/technisch op orde hebben. Natuurlijk moet hij ook datgene kunnen leveren wat ik nou toevallig net wil hebben.
    Ik ken ook de dozenschuivers, maar er zijn ook absoluut vakmensen die wel aan al deze eisen voldoen, zoals bijvoorbeeld (zonder de anderen tekort te willen doen) Een Santos dealer in Rotterdam Ommoord en in Maasland.

    Wat de minpunten betreft, ja, mijn keus voor een dealer werd inderdaad beïnvloed doordat bij de één inruil niet mogelijk was en bij de ander wel. Maar ik zie dat niet zozeer als een afknapper, een fm kan en mag daar voor kiezen, en een klant kan zelf bepalen hoe belangrijk hij dat vindt.

    Ik heb niets tegen een webwinkel en zeker voor de reguliere slijtage onderdelen maak ik daar gebruik van, maar als ik van een fm zijn tijd vraag omdat ik raad/advies wil hebben over een fiets, een onderdeel of een uit te vieren reparatie en hij geeft die tijd aan mij, dan koop ik het desbetreffende ook bij hem.

  8. Thijs, ik heb ook altijd een beetje moeite met de opties in een poll. Ik kan nog wel 10 verschillende redenen toevoegen, zoals de mooie ogen van een verkoper/verkoopster, maar je moet toch ergens stoppen. Daarom kan je natuurlijk ‘anders’ aanvinken en hier toelichten.

  9. Ik heb mijn Santos TM 2.9 bij Sector 2 bikes in Elst gekocht een Top winkel en Santos worldstore goed en vakkundig personeel zeer vriendelijk en de mogelijkheid om proef te rijden op bijna elke Santos die er is werd zelfs de mogelijkheid gegeven om een midweek proef te rijden helemaal top is 40 km van mijn huis maar dat id geen probleem.

  10. Koen van Fietsen Koen (nu Fietsen King, met Olivier aan het roer) heeft me tien jaar geleden een Idworx aangepraat. Kostte meer dan het dubbele van het budget dat ik voor ogen had. Maar is achteraf bekeken de beste aankoop die ik ooit heb gedaan. Zeer bekwame meccano’s bij Fietsen King, en goed en eerlijk advies. Sterk aanbevolen.

  11. Ik houd van duidelijkheid. Bij sommige zaken zijn bepaalde configuraties niet mogelijk..Terwijl de fabrikant het tegenovergestelde beweert.
    Dit grapje heb ik regelmatig mogen meemaken bij Santosdealers. Alsof ze te lui zijn en je het liefst een ‘standaard’ Santosfiets verkopen..Wanneer je de fabrikant belt en vraagt naar de mogelijkheden, dan lijken deze eindeloos,fijn. Maar een site die al enige tijd in de lucht is..mag wat m.i. wel wat meer up-to-date zijn. Zonder dat ik daarvoor Santos moet bellen. Sterker nog, wanneer ik mijn gwenste fiets kon samenstellen via de Santos site, dan had ik al een Santos in mijn bezit. Hoewel ik de voowaarden niet exact ken, vind ik de garantie van (5jr, op een Santos fiets) welke Rob’sbikecentre aanbiedt echt aantrekkelijk. Daarnaast komt de Vakantiefietser goed op me over. Ik volg met veel interesse de posts van Dhr Schuijt op (volgens mij op Wereldfietser). Geen idee hoe ze exact doen maar ze komen heel oprecht over. Geen gedraai maar lekker duidelijk op een fijne manier. De Vakantiefietser heeft foto’s van klanten met hun nieuwe tweewieler op de site staan. Ik vind dat een geweldig idee..daar doe je ideeen mee uit op. Aan staaltjes bewonder heb ik niet zoveel..ik wil de fiets in z’n geheel zien. Misschien een idee dat Santos en Idworx een instagram openen en foto’s plaatsen van fietsen die door klanten zijn samen gesteld. Aangezien je ook bij Idworx je fiets via het ‘super custom’ programma kunt samenstellen. Santos heb ik overigens een aantal keer gebeld..daar werd ik vriendelijk te woord gestaan. Hoe gaat dat bij Idworx?

  12. Roland, als je ideeën op wil doen voor custom built, dan zou je bijvoorbeeld ook een kunnen kijken op de sites van rennstahl / falkenjagd. Ga naar “bestellen site ihr …” en dan naar “kundenbikes”. Dat zijn natuurlijk andere merken, maar je ziet wel wat voor mogelijkheden er zijn.

  13. Santos is als bedrijf groter dan Idworx en dus zijn er meer santosmensen telefonisch beschikbaar dan Idworxers. Daar doet Gerrit het klantencontact voornamelijk alleen. Je kan hem voor vragen beter mailen dan bellen.

  14. Roland, ook Idworx heeft al langere tijd foto’s van zijn klanten op de site staan onder het kopje Idworx en dan op pijltje naar beneden en dan Idworxers klikken.
    Santos had dit vroeger ook, of zij het nu nog hebben weet ik niet.

  15. De dealer waar ik me thuis voel is een ambachtelijk vakman, zowel qua onderhoud als productkennis. Daarnaast is het ook erg plezierig als je merkt dat de dealer gewoon heel erg zijn best doet om jou te helpen. En dan bedoel ik niet bij het verkoopgesprek (want dan is het relatief makkelijk), maar al die jaren daarna op de momenten dat het een beetje tegenzit (pech, garantie-issues, etc).
    Tot slot denk ik dat wij als klant onszelf kunnen helpen door sommige niet acute werkzaamheden aan de fiets buiten het hoogseizoen (maart-september) te laten uitvoeren. Dan heeft de dealer gewoon meer tijd en aandacht, want het is soms wel behoorlijk hectisch met alle aanloop die verwacht direct geholpen te kunnen worden.
    O ja, en mijn dealer waar ik als Santos rijder al meer dan 10 jaar bijzonder blij mee ben is Warmerdam Warmond. Uiteindelijk gaat het namelijk om de individuele mensen bij de dealer, die maken het verschil.

  16. Ik heb vorig jaar zomer een fiets bij t’mannetje in Haarlem gekocht. Een Velo de ville A700. Kort na de levering op vakantie naar en door Engeland geweest. Ongeveer 800 km met volle bepakking. In Belgie begon de trapas al te kraken.Er zat later ook speling in. Ik Engeland ging er van alles los zitten. Ben zelfs de bout waarmee de achterbagagedrager mee vastzat verloren. Het voorwiel bleek ook los te zitten. En nog diverse andere boutjes en moertjes. Bij t’mannetje deden ze er heel luchtig over. Toch een fiets van bijna 3200 euro. Is dit herkenbaar? Volgens mij is het qua onderdelen wel een goede fiets maar is ie niet goed in elkaar gezet.

  17. Een nieuwe fiets dient natuurlijk goed afgemonteerd te zijn, maar het is zowiezo nooit aan te raden om met een gloednieuwe fiets kort na aankoop op fietsvakantie te gaan. Iedere fiets moet eerst ingereden worden en een eerste nastelbeurt krijgen, anders is de kans groot dat er teveel lostrilt, vooral onder last van bepakking en op ruwe ondergrond.

  18. Ik vind het een interessant onderwerp, want ik probeer af en toe de lokale fietsenwinkel te steunen en telkens opnieuw is het een grote teleurstelling (Antwerpen, BE). Alle voorbeelden deden zich voor bij een andere winkel:
    – ik vraag een nieuw voorwiel te bestellen voor een dahon curve 3v, bij een winkel die claimt Dahon dealer te zijn. 6 weken later krijg ik bericht dat het wiel geleverd is. Bij het ophalen zie ik in één oogopslag dat de naaf 100mm breed is en niet 74mm. De verkoper beweert dat het wel zal passen en excuseert zich pas als ik de fiets thuis ben gaan halen en laat zien dat zijn naaf nooit in de vork zal passen.
    – fiets binnengebracht om achterwiel opnieuw te richten. De winkel besliste ook de remblokken te vervangen en verwijderde de shimano navulbare remblokhouders en verving ze voor goedkope blokken uit één stuk. De remblokhouders waren uiteraard spoorloos.
    – er zit enorm veel speling op het balhoofdstel van een oude koga die ik tweedehands kocht. Nieuw balhoofdstel zou de oplossing zijn. Bij ophalen bleken de boutjes van de voordrager niet terug te zijn vastgezet, na 10km zat er al terug speling op balhoofd. Onderweg een andere fietsenmaker gevraagd om balhoofd te demonteren zodat ik kon zien wat er aan de hand was: de conus klemde niet en de eerste fietsenmaker had zilverpapier rond de vork gewikkeld om toch wat klemkracht te krijgen. (uiteindelijk bleek dat de voorvork moest vervangen worden).
    – mijn zus brengt na een ongeval haar fiets binnen ter controle. De fietsenwinkel rekent wat kosten aan voor nieuwe kabels en wat sleutelwerk en verklaart de fiets weer kerngezond. Bij het herstellen van de achterband slechts een paar weken later stel ik een scheur vast in de liggende achtervork die zichtbaar is in bijna de helft van de omtrek van de buis en open staat.

    Voor mij is een fiets mijn transportmiddel: hij moet elke dag in elk type weer betrouwbaar zijn, dingen als lichten en remmen mogen niet falen. Als er iets moet herstelt worden, dan moet dat op afspraak kunnen en liefst tijdens de werkuren of ‘s nachts, “kom volgende week maar eens kijken of hij klaar is” kan echt niet. Voorlopig vind ik geen enkele winkel die geen fouten maakt, en zich richt op het bieden van kwaliteit.

  19. Misschien beetje off-topic, maar in Utrecht is een derde Santos-dealer geopend: Beagle Bikes. Nog wel een zogeheten Santos World Stores! Hoeveel Santos-dealers kan een stad aan en hoeveel vakantiefietswinkels (in Utrecht bestaat ook nog Snel Tweewielers) kan een stad überhaupt aan?
    Moest je vroeger zoeken naar een Santoswinkel, nu struikel je er over. Voor het premiumgevoel is dit naar mijn mening geen goede zaak.

  20. Fritz, het lijkt er inderdaad op dat er een derde Santosdealer in Utrecht bijgekomen is, maar in feite heeft er slechts een verplaatsing plaats gevonden. De twee eigenaren van Horizon Bicycles zijn uit elkaar en de ene heeft het merk Santos meegenomen om opnieuw te beginnen. Horizon Bicycles staat niet meer als dealer op de site van Santos vermeld. Er staan nog wel een paar Santos fietsen op de Horizon website, maar die zullen op termijn wel verdwijnen.

    Ik ben het met je eens dat er nu wel heel veel Santosdealers zijn, maar een aantal daarvan zijn heel klein, doen het merk er slechts een beetje bij of zijn bijna slapende dealers. Santos wil soms wel van die dealers-in-naam af ten gunste van grotere, meer gemotiveerde winkels, maar kan ze het dealerschap niet zomaar ontzeggen.

    Om onderscheid te maken tussen grotere en kleinere dealers en om ze scherp te houden heeft Santos de verschillende Store concepten in het leven geroepen. Aan ieder concept zijn bepaalde voorwaarden verbonden en dealers mogen zelf bepalen of ze aan de voorwaarden van Santos Dealer, Santos Store, Santos World Store of Santos Test Center willen voldoen.

    Het predikaat World Store klinkt mooi, maar zegt helaas niet alles over de kwaliteit van de winkel boven bijvoorbeeld een gewone Santos Store. Een World Store moet een door Santos bepaalde minimale kerncollectie hebben staan en mag geen concurrerende merken (Koga, Idworx, Tout Terrain, Velotraum, enz.) verkopen.
    Dat een Santos World Store exclusief voor Santos heeft gekozen is natuurlijk fijn voor Santos en dat er een mooi aantal Santos modellen in de winkel staat is fijn voor de potentiële Santoskopers. Er zijn echter gewone Santos Stores die meer hebben staan en mogelijk meer verkopen dan enkele World Stores, maar die graag ook Idworx, Koga, Van Nicholas, enz. ernaast presenteren. Dat is Santos een doorn in het oog, zij willen graag exclusiviteit op de winkelvloer, maar winkeliers zijn vrij om zelf te bepalen wat ze verkopen.

    In Santos Stores met concurrerende merken kan de consument vaak een direct vergelijk met andere merken maken en dat is fijn. In World Stores en Test Centers is het 100% Santos en moet je voor een vergelijk met een ander merk naar een andere winkel reizen.

    Toch heeft Santos voor de goed verkopende Vakantiefietser in Amsterdam een uitzondering gemaakt. De Vakantiefietser verkoopt naast Santos ook de voornaamste concurrenten Idworx, Koga, Tout Terrain en Van Nicholas en mag daarom dus geen World Store heten. Santos noemt deze zaak, vooralsnog als enige in Nederland, een “Santos Travel Store”.

    De meningen over de verschillende Store concepten zijn onder winkeliers sterk verdeeld. Enkelen zijn het pertinent niet eens met specifieke beperkende voorwaarden en het zegt niets over de geleverde kwaliteit en de mate van kennis en vaardigheden die de winkeliers in huis hebben. Het zegt alleen iets over het inkoopbeleid. Nu ben ik wel benieuwd hoe de fietskopers hier tegenaan kijken. Heeft het predikaat World Store enig invloed op de keuze om juist bij die winkels te gaan shoppen? Of maak je je keuze op basis van de reputatie van een specifieke winkel, ongeacht het door Santos toegekende predikaat en vind je concurrerende merken met elkaar kunnen vergelijken juist wel fijn?

  21. Hoi Michiel, dank voor je uitgebreide reactie. Dat de twee eigenaren van Horizon uit elkaar zijn wist ik niet. Klinkt als een nare scheiding; eerlijk gezegd snap ik niet dat de één een winkel begint zo dichtbij de ander (waarom niet in een andere stad?). In het belang van de consument is het volgens mij niet: wie heeft er nou zin om meerdere winkels af te gaan? Jammer dat Santos dit pad in slaat.

  22. Op zich is het single-brand concept helemaal niet zo’n rare gedachte. In de autowereld vinden we het heel logisch en fietsfabrikant Giant doet het al jaren. Het zal ongetwijfeld zijn voordelen hebben.

  23. Voor een Mercedes ga je naar de Mercedesdealer, want zij zijn de Mercedes-specialist. Voor een BMW naar een BMW-dealer, want zij zijn de BMW-specialist. We zouden het vreemd vinden om beide merken onder één dak te vinden. Mercedes-rijders zijn echter meestal geen BMW-rijders en vice versa… Die hebben vaak helemaal geen behoefte aan een direct vergelijk en onafhankelijk advies.

    Zo ga ik voor een Apple het liefst direct naar een Apple Store, want ik heb gewoon geen interesse in andere merken. Ik verwacht dan wel dat ik daar alle Apple producten kan bekijken, wat bij de MediaMarkt niet kan. En de Apple-medewerkers moeten mij alles, maar dan ook werkelijk álles, over de producten kunnen vertellen, wat de mensen van de MediaMarkt nooit en te nimmer kunnen of willen.

    Wat denken jullie, zou dit in de fietsbranche ook al zo werken? Zijn bepaalde fietsmerken al sterk genoeg om over te gaan op single-brand concept stores? Zijn deze winkels dan ook betere specialisten dan winkels met meerdere merken?

  24. Meerdere merken in 1 winkel is eigenlijk alleen een voordeel wanneer je naar een nieuwe fiets op zoek bent. Heb je die eenmaal, dan heeft het voeren van meerdere merken in mijn ogen geen enkele meerwaarde meer voor een consument. Dan kom je voor onderhoud, of merkgebonden onderdelen of voor algemene accesoires die los van deze vraag staan. Ik zou zeggen dat vakmanschap van de fm veel belangrijker is dan het kunnen aanbieden van meerdere merken.

  25. BIKEFEELING uit Oudenbosch (een winkel die ik overigens verder niet ken en waar ik dus verder niks over kan zeggen) voert (enkel) Idworx en Santos. BMW én Mercedes onder hetzelfde dak dus. Vanuit de overweging dat beide merken allebei heel erg goed zijn maar ook heel erg verschillend. Onder meer en met name voor wat de (on)mogelijkheid tot verder “customizen” betreft.
    Het lijkt me alleszins een interessante manier om naar de zaken te kijken. Een single-brand moet “zijn” merk “pushen”. Hier krijg je misschien een meer objectief advies ?

  26. Er zijn vele winkels die concurrerende merken naast elkaar hebben staan. Om reclame voor een specifieke winkel te voorkomen, moeten we misschien de andere winkels ook noemen. Nèèh… dat is teveel werk… Maar toch, Bikefeeling is echt niet de enige. Sterker nog, zij waren jaren lang 100% Idworx dealer en hebben Santos er pas sinds kort bij.

  27. Intressant onderzoekje. Kennis en vakmanschap scoren toch het hoogst. Mensen kijken in de fietsenwinkel en bestellen vervolgens op internet. De rijwielhandel moet hier creative oplossingen op vinden anders is het moeilijk om te concurreren. Veel eshops hebben ook probleem om dat ze geen service-vakmanschap kunnen leveren. Deze 2 kunnen best samenwerken en ik vindt het vreemd waarom de handel hier nog niet op in speelt. In spanje bijv heeft een van de groothandels (eshop) een systeem om gezet waarbij ze samenwerken met de lokale handel. Als een consumer koopt via de eshop , krijgt de lokale winkel van juist die consumer, automatisch een percentage van de verkoop.
    Dit systeem is in een hele andere branch toegepast (dieren klinieken handel) maar het principe is het zelfde.. Ik woon en werk in Zweden en daar zitten alle fietsenwinkel te klagen over de concurrentie met de eshops. Mischien is het bovenstaande samenwerkings verband al in NL aanwezig? geen idee. Hier boven werd ook al mercedes, bmw dealers genoemd. In Amerika kan je gewoon een nieuwe auto online kopen. conclusie: mensen zoeken hun informatie vooal via internet op om keuzes te maken maar aangezien de informatie vaak te veel is of tegenstrijdig, willen mensen graag ook het advies hebben van de vakhandel. In mijn ogen zouden de fietsenwinkels veel meer moeten doen om juist vakmanschap en kennis te leveren. Dozen verschijven kan iedereen.

  28. Onlangs kocht ik een Riese & Muller Supercharcher in Rotterdam. Zelf woon ik in Amsterdam. Wanneer je in Amsterdam een R&M Dealer binnenstapt wordt je behandeld alsof je een auto gaat kopen. Je stapt een verdienmodel binnen en krijgt een verkoper die alleen dat doet: verkopen. Vragen die gaan over het verhogen van de snelheid worden direct geweerd, wat dat kost ze hun licentie, en technische vragen krijgen bij gebrek aan kennis een soort antwoord dat op alles past, maar niets zegt.

    In het naburige Landsmeer vond ik gelukkig een R&M Dealer die lijkt op een fietsenwinkel, met echte mensen die aan fietsen werken. Maar over het algemeen zie ik een zorgelijke ontwikkeling. Een technologie die voor de doe-het-zelver steeds moeilijk ontoegankelijker wordt (Misschien zeg ik dit ook vanwege mijn eigen leemte in kennis van het allernieuwste materiaal), en waarbij het bestellen van onderdelen + het verkrijgen van montage handleidingen uiterst lastig is.

    Juist bij een high-end product als de Riese & Muller fiets vind ik het mooi om volledige toegang te hebben tot de technische mogelijkheden. Zo kan ik genieten van een mooie technische uitvoering en van de innovaties van de laatste jaren. Maar voor zover ik heb kunnen zien is de verkoop in de randstad vooral gericht op een publiek dat gewend is om technologie en onderhoud blind over te laten aan de beroepsgroep en dat bereid is daar grif voor de betalen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *