Over welke wetgeving er precies van toepassing is op E-bikes die harder kunnen dan 25km/u is nog veel onduidelijk. Daarom schept de Bovag meer duidelijkheid. Op een speciale webpagina vat de Bovag samen welke regels er tot 2017 gelden. Rijkelijk laat, want de overheid heeft de afgelopen 15 jaar zitten slapen!

Volgens de Nederlandse wetgeving is de high-speed E-bike een snorfiets, omdat het een motor heeft van meer dan 250 Watt en/of de ondersteuning niet stopt bij een snelheid van 25 km/u. In deze PDF van de overheid staat het allemaal omschreven. Er staat echter een fout in. De overheid zegt dat een high-speed E-bike 25 km/u kan rijden zonder mee te trappen, maar in tegenstelling tot bij de snorfiets moet je bij de meeste high-speed E-bikes juist wel meetrappen. En zo trap je dus een grijs gebied van de wetgeving in, maar bij gebrek aan een passende regelgeving schaart de overheid de high-speed E-bike voorlopig toch maar onder de snorfietsen en wacht men braaf de nieuwe Europese wetgeving af.

Huidige regelgeving

Tot 1 januari 2017 gelden de volgende regels voor de high-speed e-bike:

  • Je bent tenminste 16 jaar.
  • Je bezit een AM- of B-rijbewijs.
  • Je E-bike moet een typegoedkeuring en kentekenplaat hebben.
  • Je E-bike moet WA-verzekerd zijn.
  • Je moet op het fietspad rijden.
  • Je hoeft geen helm te dragen.

En….

  • Je mag maximaal 25 km/u rijden !!!!!

 

Het is voorlopig dus niet toegestaan het volledige potentieel van je high-speed fietsje te benutten en als je de letter van de wet exact na wilt leven, dan heeft het gewoon geen enkele zin om zo’n prijzige 45km E-bike aan te schaffen. En dat terwijl er voor gewone fietsers geen maximum snelheid bestaat!

Sinds kort is er in de gemeente Franekeradeel een proef gestart met een maximum snelheid van 30 km/u voor gewone fietsers. Om al dat voortrazende tuig op racefietsen, ligfietsen en opgevoerde E-bikes in toom te houden. Maar is daar nu dan ook een snelheidsmeter op je fiets verplicht gesteld? Nee! Hoe kan je dan weten of je je aan de regels houdt?

Maar hé! De overheid zit natuurlijk niet stil! Reeds (kuch…) over twee jaar gaat er het één en ander veranderen. Vanaf 1 januari 2017 treden voor de high-speed E-bike de nieuwe Europese regels in werking die ook gelden voor een bromfiets. Je moet dan een gele kentekenplaat voeren en je mag maximaal 45 km/u. Of je dan ook een helm moet dragen is nog niet bepaald. Gelukkig hoeft dat dan geen bromfietshelm te worden.

Tot 2017 moet je met de high-speed E-bike op het fietspad rijden. Daarna kan dat veranderen, maar de overheid onderzoekt nog, samen met de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de ANWB, de Fietsersbond, BOVAG en RAI Vereniging, welke plek op de weg veilig is.

De overheid heeft zitten slapen

Voorlopig en ook na 1 januari 2017 valt de high-speed E-bike dus eigenlijk net buiten alle bestaande voertuigcategoriën. En nu moeten we dus nog twee jaar wachten op meer duidelijkheid, terwijl de overheid al minstens 15 jaar heeft zitten slapen!

Reeds in 1999/2000 werd er namelijk, onder leiding van Professor Han Brezet van de TU Delft, een lobby met Verkeer en Waterstaat gestart om te werken aan wetgeving en infrastructuur voor nog te ontwikkelen high-speed E-bikes. Ik werkte toen, in het tweede jaar van mijn studie Industrieel Ontwerpen, aan de conceptontwikkeling van de MITKA, een elektrisch ondersteunde, fietsachtige driewieler. Ik kreeg een blanco vel papier voor mijn neus en moest iets verzinnen voor woon-werk verkeer met afstanden tot 20 km.

Dit project werd geleid door TNO en uitgevoerd in samenwerking met Nike Europe, Gazelle, Van der Veer Designers, Freewheel Techniek en Stork. Het project was nota bene mede geïnitieerd door het Ministerie van Economische Zaken en was bedoeld om innovatie op het gebied van alternatieve, eco-vriendelijkere mobiliteit te bevorderen en werd zwaar gesubsidiëerd. Minister Jorritsma en later Tineke Netelenbos waren enthousiast en ook Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima, die destijds haar kennismakingsronde door Nederland deed, vonden het een interessant concept. Hieronder zie je Wim-Lex en Max bij het eerste prototype.

mitka-wimlex-maxima

Uit onderzoek bleek dat een dergelijk concept minstens 45km/u moest kunnen rijden, het liefst zónder helmplicht, om als serieus alternatief voor de lease-auto in overweging genomen te worden. En een met een rode vlag voorop lopende kerel was ook niet gewenst. De TU Delft opende de discussie met de overheid en de Hogeschool Eindhoven werd ingeschakeld om proeven met high-speed fietspaden in het leven te roepen. Voor het succes van MITKA-achtige high-speed concepten was het een vereiste dat de overheid op tijd met passende regelgeving ging komen, zodat ontwikkelaars binnen de diverse bedrijven wisten waar ze aan toe waren en zelf iets dergelijks konden gaan ontwerpen, met de MITKA als eerste voorbeeld.

Dit alles speelde in een tijd dat de E-bike net in opkomst was en niemand nog kon weten tot welke hype de elektrische fiets uit zou groeien, maar TNO was er dus ruim op tijd bij. De overheid had dat in principe ook kunnen zijn, maar die heeft helaas nooit doorgepakt. Wel werden in 2002 de regels voor snorfietsen bijgesteld, zoals hierboven omschreven, maar over snelheden boven 25 km/u werd niet nagedacht. De MITKA werd in de ijskast gezet en het bedrijfsleven ging binnen de vanaf 2002 geldende regels aan de slag. En nu, 15 jaar later, wordt de markt van over de grens overspoeld door snelle E-bikes. Met name uit Duitsland komen de meest waanzinnige machines. En de overheid weet niet wat ze ermee aan moet. Zonde! Maar dat krijg je met onze 4-jaars politiek en de vooruitschuifmentaliteit…

Gevolg is dat veel Nederlandse fietsfabrikanten noodgedwongen een afwachtende houding aannamen en dat de innovatie-stimulerende inspanningen van EZ, TNO, TU Delft, Hogeschool Eindhoven en de subsidieverstrekkers voor niets waren. De enige commerciële spin-offs van de MITKA waren de zithouding van de Giant EZB van 2003 en de Drymer (die niet echt een commercieel succes lijkt te worden).

drymer

Koga heeft al lang high-speed modellen klaar staan, maar die brengen ze niet op de markt zolang de overheid geen duidelijkheid schept. Er zijn nog teveel aansprakelijkheidsonzekerheden. Ondertussen wordt het Nederlandse bedrijfsleven links en rechts ingehaald door Duitsland, waar ze hun zaken al veel eerder en beter op orde hadden.

En wij moeten ons nog twee jaar met 25 km/u inhouden of op eigen risico met illegale snelheden tussen het overige verkeer slalommen. Verboden op de grote weg te rijden en ongewenst op het fietspad. Tot 2017 buigen zich maar liefst zes verschillende instanties over de vraag waar we straks wel veilig hard kunnen en mogen gaan rijden. Zouden ze de resultaten van de onderzoeken van 15 jaar geleden nog ergens hebben liggen?

Nederland innovatieland? Laat me niet lachen. Je zou denken dat juist een klein landje als de onze flexibel genoeg kan zijn om snel op nieuwe ontwikkelingen in te spelen, maar ondertussen is het met name het veel grotere Duitsland dat ervoor zorgt dat we de innovatieve, auto-verdringende producten kunnen kopen die enkelen in Nederland 15 jaar geleden al voor ogen hadden en worden de in Nederland opererende fabrikanten door de wet in de verdomhoek van lijdzaam afwachtende trendvolgers gehouden.

Ik heb vaak overwogen of ik het MITKA-project uit de ijskast van TNO zou halen om het design te moderniseren en te commercialiseren. Het prototype stond in de kelder te verstoffen en ik kon het project voor een symbolische €1,- overnemen. Helaas was er met de huidige regelgeving geen sluitende business-case van te maken. En dat terwijl ik in de afgelopen 10 jaar met regelmaat vanuit Amerika, Azië en Duitsland benaderd ben met de vraag of de MITKA te koop was. Maar iedere keer moest ik met pijn in mijn hart zeggen: “Government says Nooooo…”

Jammer, als het in Nederland geen succes mag worden, dan was het mogelijk een geweldig exportproduct geweest. Maar nu importeren we de diverse high-speed E-bikes maar uit Amerika, Azië en Duitsland…

bluelabel-cruiser

Zie deze PDF uit 2001 voor meer info over de MITKA. Scroll omlaag naar pagina 114 en lees de visionaire uitspraak: “Imagine you live in the year 2015…”

Ja, doe dat eens! Zie jij jezelf komend jaar wel op een high-speed E-bike rijden? Of wacht je liever nog twee jaar tot de Europese regels van kracht zijn?

17 thoughts on “Wetgeving Highspeed E-bike: 25+ km/u tot 2017 verboden

  1. Ik rijd al een jaar op een Bulls E45 S-pedelec.
    Gewoon als e bike verzekerd.
    Ik rijd zelden de 47,5 km/h die de fiets kan halen.
    Maar daarvoor moet je stevig meetrappen.

  2. Ik kan heel veel E-bikes testen, maar ik moet wel wel onderscheid maken tussen gewone woon-werk E-bikes en de trekkingwaardige varianten. Een trekking-E-bike moet stabiel en sterk genoeg zijn voor bepakking en bij voorkeur geschikt zijn voor lowriders aan de voorvork. De Stromer is dat niet.

  3. Wie wil er nou lowriders aan de voorvork (zucht). De Stromer ST2 claimt een bereik van 150km (in NL), 26″wielen, brede banden, oversized frame, uitermate geschikt dus voor fietsvakanties in West-Europa (ook al wordt ie als stadsfiets in de markt gezet (30% aandeel in Zwitserland) ? Nu zeg jij (expert in trekking en ontzettend creatief in het bedenken van oplossingen en mogelijkheden) dat je oogjes op je voorvork nodig hebt omdat je anders niet kunt trekken? Ben je na je ijsland avontuur nog steeds gijzelaar van Santos Tubus en Ortlieb? Kom op zeg, elke degelijke fiets is geschikt voor fietsreizen en hoe meer je Ortlieb en Tubus kunt dumpen des te beter 😉 Bedenk ook dat je met deze Stromer een jonger publiek kunt aanspreken, wie wil zich nou associeren met de rode brigade :).

  4. Dat ben ik helemaal met je eens, hoor. Ik rij het liefst zonder lowriders, zoals ik afgelopen zomer in IJsland heb gedaan.

    Iedere fiets is geschikt om mee op fietsvakantie te gaan. Het ligt er maar net aan hoe je je vakantie inricht. Maar om nu bijvoorbeeld Gazelle Medeo’s te gaan testen waarmee je met twee achtertasjes een creditcardreis langs B&B’s langs de Moezel kan ondernemen heb ik absoluut geen zin in.

    Waar zou ik volgens jou het beste de grens kunnen trekking tussen alles testen wat er verkrijgbaar is en me richten op fietsvakantiegeschikte fietsen / E-bikes? Als iedere fiets op de één of andere manier geschikt is voor fietsvakanties, dan zou ik ook Gazelles, Batavussen en Sparta’s met terugtraprem kunnen gaan testen. Of E-bikes met voorwielmotor, lage instap en Nexus versnellingen… Brrrrr…..

    Deze site is een one-man show en persoonlijke hobby en mijn tijd is schaars en interessegebied beperkt. Dat ik nu ook E-bikes op de site bespreek is al een hele stap voor me. Gun me wat tijd om deze psychologische drempel over te komen. 😉

    Zou jij de Stromer niet voor me willen testen?

  5. Joh, ik heb geen verstand van e-bikes, maar de techniek vindt ik fascinerend vooral als het gaat om de energietransitie waar we in zitten. De Stromer is de enige mooie e-fiets die ik heb onthouden en die ik zelf zou willen hebben, vandaar het berichtje. Er zullen zat andere mooie exemplaren zijn, zoals de Sepcialized Turbo, maar het gros van de ebikes is voor hoogbejaarden bedoelt (troep dus). Waar ie zich in onderscheid is dat ie mooi en simpel is en toch hightech, een krent uit de pap, dat is waar je je op zou moeten richten. Pleur er een paar Revelate tassen op en ga op reis. Het is jouw blog, jouw fascinatie, jouw krent uit de pap. Combineer dat met jouw creativiteit en open manier van denken en je weet precies welke fiets je hier zou willen presenteren. Ik snap dat je Santos, Koga en Idworx op een positieve manier moet belichten (en het zijn stuk voor stuk geweldige fabrikanten) maar er is meer tussen hemel en aarde als je die vrijheid hebt en neemt.

  6. Die vrijheid heb ik en gelukkig heb ik de door jou genoemde merken niets te verantwoorden. Per 1 september ben ik gestopt bij BongersBikes om me weer fulltime op Industrieel Design te kunnen richten.

  7. Dat begint al aardig op een motorfiets te lijken…
    Hoe ga je “Industrieel Design” invullen, op fietsgebied?

  8. Nog geen fietsen, maar wel een 1000cc motorfiets met carbon monocoque frame. Die zal komend jaar klaar zijn.

    En ik ga de offshore industrie in. Grote werktuigschepen, vrachtschepen en een enkele zeilboot.

  9. Afgelopen vrijdag bij Bikemotion wezen kijken en inderdaad aardig wat mooie speed pedelecs gezien:

    – Stromer
    – Kalkhoff Endeauvour
    – Riese und Muller
    – Stevens
    – Haibike Xduro

    Allemaal hele mooie fietsen die ideaal zijn voor mijn woon-werkverkeer ( 50km per dag )
    Ik rijdt nu op een Merida E-spresso waarbij de ondersteuning jammer genoeg bij 27 km/u stopt en zegt dat ik de rest zelf mag doen 🙂
    Verder een prima fiets maar de opvolger gaat zekers een speed pedelec worden! Heb al eens een keer op een Flyer Vollblut gereden en dat ging als de brandweer.

    Beetje jammer dat veel mensen aversie hebben tegen pedelecs, je merkt gewoon dat de pedelec in Duitsland al veel meer is geaccepteerd terwijl hier in Nederland nog een pedelec wordt geassocieerd met bejaarden. In veel gevallen is dat ook zo maar je merkt ook dat er veel meer mensen hun woon-werkverkeer op die manier doen, waaronder ik dus. Ben 34 jaar en de komende decennia nog zeker niet uitgefietst op een pedelec 🙂

  10. Mooie site !

    Ik heb inmiddels 5000km erop zitten, waarvan ongeveer de helft
    op de Riese Muller High Speed “45km/u” , de andere helft op een
    Sparta 25km/u.

    Bevindingen high speed:
    – je rijdt geen 45km/u, maar eerder rond 35km/u.

    De hoge snelheid is niet vol te houden. Er gelden immers ook nooit ideale
    omstandigheden. Wind tegen, meer dan 70kg, begint het al mee.
    Stel dat je alleen in stand turbo rijdt, is het maar de vraag of je een bereik
    hebt van 20km, waardoor je misschien al lagere ondersteuning moet kiezen.
    Ik vermoed dat dit geldt voor alle Bosch performance high speed fietsen.

    De regering heeft geen idee waarover ze praten en dat terwijl er dus al in 1999/2000 initiatief was voor dit soort vervoermiddel. Dat is gewoon
    schandalig te noemen.

    Iemand op tweakers had het goede idee fietsen ook als 35km/u te typeren.
    Op die manier zou al het “bromfiets gezever” wellicht omzeild kunnen worden. Let op : helm en handschoenen zou ik natuurlijk aanraden, maar
    het hele verzekering en rijbewijs gedoe klopt niet. Een racefietser zonder
    wat dan ook gaat net zo hard en maakt net zo’n klapper. De high speed
    blijft gewoon een fiets. Zelfde snelheid als racefiets, minder inspanning.

    Door de fiets als bromfiets te typeren kom je op een heel andere kostenplaatje voor een verzekering als je WA+ diefstal + casco neemt.

    Er is sprake van onkunde en ontmoedigingsbeleid voor een vervoermiddel
    van de toekomst, terwijl het al HET vervoermiddel van nu had kunnen zijn.

    Ik geniet in ieder geval enorm van mijn fiets, ik ben soms sneller op het werk dan met de auto. Van mij zou hij best omlaag naar max. 35km/u getuned mogen worden, mits ik dan niet als brommer gezien wordt en geen zelfmoord hoef te plegen door verplicht op een rijbaan te moeten rijden.
    Als er geen passende oplossing wordt gevonden, zal ik helaas eerder kiezen om terug in de auto [in de file] naar het werk te gaan.

  11. Mijn ervaring -als ervaren wielrenner- dat de meeste bestuurders van de snelle E-bikes nauwelijks met de de snelheid van hun fiets om kunnen gaan. ze zijn deze snelheden op hun normale fiets gewoonweg niet gewend. het is mi geen gewone fiets zoals hierboven gesuggereerd want met het veel hogere gewicht is de impact bij een val veel hoger.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *