Winora presenteerde op de dealerbeurs van de Accell-groep (moederconcern van o.a. Koga, Batavus, Sparta, Haibike en meer) haar nieuwe Y-serie E-bikes met Yamaha middenmotor. Voor meerdaagse fietsvakanties met bepakking zie ik de Y610.X Light als meest geschikte model.

De Winora Y610.X Light is een strak ogend fietsje die zich positief onderscheidt van de vele schreeuwerige, overdesignde MTB-achtige E-bikes met complexe framevormen en uitbundige bestickering, die je nu op de beurzen kunt ‘bewonderen’. De Y610.X Light is mooi in al zijn eenvoud. Matzwart met zilveren details.

Het simpele design, het relatief lichte Yamaha-systeem en het ontbreken van poespas als vering maken de Y610.X Light – zoals de naam al zegt – lekker licht. Hij weegt namelijk slechts 19,8 kilo! En dat is erg netjes voor zo’n degelijk aanvoelende E-bike.

Het aluminium frame van de Winora is opgebouwd met veel kwaliteitsonderdelen:

  • Versnellingssysteem: Sram X.0 1×10 met KMC X10 ketting.
  • Remmen: Magura MT4 hydraulische schijfremmen.
  • Remschijven: 180mm voor en 160mm achter.
  • Banden: Schwalbe Racer.
  • Voorvork: vast aluminium met lowridernokjes.
  • Bagagedrager: Racktime aluminium met geïntegreerd achterlicht.

winora-Y610-X-Light-componenten

Specificaties van het elektrische systeem:

  • Motor: Yamaha PW middenmotor 250W, 36V.
  • Accu: Yamaha 36V, 400Wh, Lithium Ion.
  • Koppel: 70Nm.
  • Systeemgewicht zonder accu: 3,5 kg. (Bosch: 4 kg.)

Ik heb er even mee gereden en het geheel voelt strak en stabiel aan. De relatief krachtige Yamaha middenmotor fluit en zoemt er vrolijk op los. Dat moet je accepteren, want praktisch alle middenmotoren doen dat. Toch lijkt de Yamaha-motor wel minder te trillen dan het populaire Bosch-systeem. Het Yamaha-systeem is ook nog eens ongeveer 500 gram lichter dan Bosch en volgens de fabrikant is de weerstand praktisch nul wanneer je met uitgeschakelde motor fietst.

Van de Winora-vertegenwoordiger kreeg ik het volgende schema onder mijn neus geschoven om de voornaamste verschillen tussen Bosch en Yamaha te illustreren.

bosch-versus-yamaha

Naast de eerder genoemde verschillen in koppel en gewicht, zie je ook dat de Yamaha-motor eerder aangrijpt (Support ab), namelijk al bij nul trapomwentelingen tegenover 60 omwentelingen per minuut bij Bosch. Dat was daadwerkelijk voelbaar bij mijn proefrit. De Winora reageert lekker direct.

Een fundamenteel verschil is verder nog dat de Yamaha-motor gecombineerd kan worden met twéé voortandwielen van een fatsoenlijk formaat tegenover één enkel klein tandwieltje bij Bosch. Size does matter, in dit geval. Bij Bosch kan je hierdoor uitsluitend een serie van 1×10 versnellingen hebben, maar bij de Winora met Yamaha is 2×10 mogelijk. Dit maakt de Winora tot een breder inzetbare toer/trekkingfiets en meer lichte versnellingen maken de fiets zuiniger tijdens het klimmen.

Nu heeft de Y610.X Light toch slechts één enkel voorblad, maar de voordeligere modellen uit de Y-serie hebben er wel twee. Indien gewenst kan je dealer de 1×10 aandrijving vast wel tegen bijbetaling ombouwen naar 2×10.

bosch-yamaha

De Winora Y610.X Light is ook leverbaar als damesmodel. Met een hoge instap, wat perfect is voor fietsvakanties met bepakking, want veel stabieler dan een lage instap. Bij de Winora zit de accu voor een goede gewichtsverdeling op de onderbuis. Gelukkig is deze zijwaarts uitneembaar, zodat de bovenste buis toch mooi dicht langs de bovenkant van de accu gelegd kon worden om ook bij de damesversie de sportieve frameverhoudingen in tact te laten. En zeg nou zelf, dit ziet er toch goed uit?

winora-Y610-X-Light-dames

Tot slot de prijs. Het viel te verwachten dat de Duitsers er weer een scherp prijskaartje aan zouden hangen, zoals we inmiddels van ze gewend zijn. En dat deden ze.

De Winora Y610.X Light kost €2799,-

Voor wie toch graag voorvering wil en geen lowrider zal monteren, is er ook een voordeliger opgebouwde Y420.X met Suntour verende voorvork. De Y420.X heeft verder Shimano XT 2×10 versnellingen, Shimano schijfremmen, banden met een grover profiel en een bagagedrager met extra stangetjes om de tassen iets lager te kunnen hangen. Dit model is €500,- goedkoper, maar ook zwaarder.winora-Y420-X-heren

Ik denk dat ik de Winora-vertegenwoordiger nog maar eens lief aan ga kijken. De Y610.X Light lijkt me een leuke E-bike voor niet al te pittige fietsvakanties. Met deze vlotte E-bike wil ik wel een rondje Benelux doen.

 

13 thoughts on “Winora Y610.X Light – Strakke en lichte E-bike

  1. Mooi spul! Zeker ook leuk om in de auto gooien en in heuvelachtige omgeving te fietsen.

    Ps: tof dat er weer content geplaatst wordt.

  2. Ik zat nog even te denken en daar weet jij vast wel antwoord op Michiel.
    Grote tandwiel voor is veel kracht leveren en dat betekend hoge ampere stroom is korter levensduur accu.
    Klein tandwiel voor is minder kracht leveren dus lager amperage is langer levensduur accu.

    Of is dit te simpel?

  3. Beide motoren zitten van binnen anders in elkaar, dus je kan die vergelijking niet direct maken.

    In de praktijk hebben ze gemiddeld dezelfde actieradius.

  4. Nog 1 gevonden :
    Drumo in Heldmond … http://www.drumo.nl/
    Dealer van veel kwaliteits merken. ( idworx, gaastra, cannondale, stromer, flyer, winora,,haibike, riese & muller, kalkhoff, etc )
    Dan kun je misschien een mooi vergelijk maken tussen een voorwiel-, midden- en achterwielaandrijving.
    Deze zaak levert E-bikes van veel motor-varianten ( impulse, bosch, yamaha, panasonic etc )

  5. Heerlijke fiets. Helaas na 8 maanden vreselijke kraak in frame met een behoorlijke resonantie. Mijn fietsenmaker heeft er werkelijk alles aan gedaan om het probleem te verhelpen zonder resultaat. Daar het vreselijk geluid steeds erger werd kwam mijn fietsenmaker er achter dat de body gescheurd was. Hopen dat Winora hetbonderdeel snel kan leveren. Ik houd een ieder op de hoogte.

  6. ik rij nu 3 weken met de y 420 van winora ondertussen meer dan 500 km gedaan en moet zeggen een heel sterke motor en aangenaam fietsen zeker tegen wind en bv bergop een gemak

  7. Ik heb de y610.x en heb er met heel veel plezier zo’n 300km mee gefietst. volgens mijn dealer is het niet mogelijk om i.t.t. wat jij zegt, een tweede voortandwiel te plaatsen, omdat de software van de yamaha motor hier niet mee overweg kan. Motot springt in de error-stand.
    de software zou ook niet te upgrade zijn.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *