…tikt het overal! En dan ook werkelijk altijd en over de gehele wereld! Rohloff, het bedrijf van de Duitser Bernhard Rohloff, is de fabrikant van het meest duurzame versnellingssysteem ter wereld. Dit artikel is ter algemene informatie voor wie Rohloff nog niet kent. Wie reeds met een Rohloff-naaf rijdt, zal hier bevestigd worden met hetgeen al bekend is en ongetwijfeld hoogst gewaardeerd wordt. Ga er maar even voor zitten, want het wordt een heel verhaal.

De Rohloff Speedhub 500/14 is een achternaaf met 14 interne versnellingen die op een vergelijkbare manier geconstrueerd is als de automatische versnellingsbak van een auto. Deze naaf werd ontwikkeld met het oog op een transmissie die weinig of geen onderhoud vergt, te schakelen is in stilstand en onder alle omstandigheden altijd werkt en enorm betrouwbaar is.

De Speedhub heeft 14 gelijkmatig verdeelde versnellingen met praktisch hetzelfde bereik als een 27-versnellings derailleursysteem. Ook maakt het hoge rendement de Rohloff-naaf tot een volwaardig alternatief voor het aloude derailleursysteem.


Bij een conventioneel derailleursysteem zijn er een aantal tandwielcombinaties die elkaar qua overbrenging overlappen en een aantal combinaties mag je niet schakelen, omdat dan de ketting veel te schuin verloopt. Daarnaast moet je veel nadenken hoe je het beste met je voor- en achterderailleur kan schakelen, want de versnellingen liggen niet allemaal achter elkaar, maar verspreid over de drie voortandwielen.

Bernhard Rohloff onderzocht welk versnellingsbereik er algemeen gewenst wordt en welke grootte qua tussenstappen tussen de versnellingen als prettig ervaren werden. Te kleine tussenstappen zijn nauwelijks merkbaar en te grote stappen vaak ongewenst, waardoor je bij een derailleursysteem steeds zowel links als rechts moet schakelen om de fijnste overbrenging op te zoeken. Bernhard ontdekte dat tussenstappen van 13,5 % optimaal werkten. Vervolgens nam hij het totaalbereik van een 3×9 systeem, elimineerde de overlappende combinaties en de te kleine en te grote tussenstappen en zo kwam hij uit op een verdeling van 14 versnellingen met de ideale tussenstappen zo dicht mogelijk bij de 13,5%.



De Rohloff-naaf is in feite een hele degelijke uitvoering van een 7-versnellings naaf met planetaire tandwielstelsels, maar dan met een soort van ‘verdubbelaar’ om aan 14 versnellingen te komen. Een enkel planetair stelsel levert drie versnellingen op. Plaats er twee achter elkaar en je krijgt 7 versnellingen. Zet er een verdubbelaar achter en je hebt er veertien! Zie in onderstaande filmpje hoe een enkel planetair stelsel werkt.

En zie hieronder hoe het er in de Rohloff-fabriek aan toe gaat en hoe de naaf intern is opgebouwd.

Eric Schuijt heeft Bernhard Rohloff ooit geïnterviewd. Lees zijn interessante artikel HIER.

De Rohloff Speedhub was in eerste instantie ontwikkeld voor de mountainbike, maar vond al snel zijn weg naar trekkingfietsen. Zoals bekend zijn lange-afstand-fietsers enorm gebaat bij een onverwoestbare aandrijving waaraan je onderweg geen onderhoud hoeft te plegen en welke je in de verste uithoeken van de wereld niet in de steek laat. De Rohloff-naaf heeft geen kwestbare uitstekende delen, en zo heeft het weinig te lijden van takken, stenen en vervoer per vliegtuig. Doordat het mechanisme is ondergebracht in een waterdichte metalen huls en het geheel in een oliebad draait, is er nauwelijks onderhoud nodig. Je hoeft de naaf slechts eens in de 5000 kilometer van nieuwe olie te voorzien, wat een klusje van minder dan een half uur is.

Alle 14 versnellingen bedien je eenvoudig en razendsnel met één draaihandvat, dus hoef je nooit meer te rommelen met een linker- en rechterhendel. Ook hoef je nooit meer te prutsen aan de afstelling, want de indexering (de ‘klik’) zit niet in de schakelhendel, maar in de naaf zelf.

De Rohloff-naaf staat bekend om zijn enorme duurzaamheid. Er wordt algemeen gesproken over een levensduur van minstens 100.000 kilometers, maar de eerste totaal versleten naaf moet nog gevonden worden. Er zijn zelfs al naven bekend waarmee ruim 160.000 probleemloze kilometers zijn afgelegd. Rohloff geeft volgens zijn website officieel 2 jaar garantie, maar de Nederlandse importeur garandeert de naaf levenslang! Mits deze nooit open is geweest en keurig iedere 5000 km of eens per jaar van verse olie is voorzien. Dat dit niet aan te tonen is, is geen probleem, want Rohloff kan aan de staat van het binnenwerk precies zien of de naaf het juiste onderhoud heeft gehad.

De naaf kan soms wat olie zweten, maar dat is geen probleem. Ook kan er wat olie verloren gaan als de fiets een langere tijd op z’n zij ligt, wat in principe ook niet erg is. Mocht je naaf, om wat voor reden dan ook, zelfs al zijn olie verliezen, dan is er nog geen man overboord. Je kan dan gewoon door blijven rijden tot de eerstvolgende verversingsbeurt of met een gerust hart je vakantie afmaken op de olie die nog tussen de tandwielen geplakt zit. Dit heeft geen gevolgen voor de garantie.

Wat verder erg fijn is aan de Rohloff-naaf, is dat je zowel rijdend als in stilstand kunt schakelen. Bij een derailleursysteem moet je niet vergeten terug te schakelen wanneer je afremt, want eenmaal in stilstand kom je in een te zwaar verzet moeilijk van je plek. Bij Rohloff is dat geen enkel probleem, want je zet ‘m letterlijk in een handomdraai -rátsj- terug in de eerste versnelling.

Waar een derailleur heen en weer beweegt met behulp van één kabel en een veer, daar bedient de Rohloff-shifter de naaf met twee trek-kabels. Wanneer een derailleurkabel vast komt te zitten door vuil, roest of ijs, dan kan je vaak nog slechts één kant op schakelen en heeft de veer in de derailleur niet genoeg trekkracht om de andere kant op te schakelen. Rohloff kent dit probleem niet, want dankzij de twee kabels, trek je de binnenkabels zelf, in beide richtingen, door de weerstand heen. In geval van een gebroken kabel (wat niet snel voorkomt) kan je bij wijze van spreken zelfs met een schoenveter schakelen.

De Rohloff-naaf kan aangedreven worden met de aloude ketting, maar ook met de nieuwe tandriem. De tandriem gaat enorm lang mee en is nog onderhoudsvriendelijker dan een ketting, maar daar ga ik in een later artikel verder op in. In combinatie met de Rohloff-naaf gaat de ketting al veel langer mee dan bij een derailleursysteem. Ten eerste omdat je er een beschermende kettingkast omheen kan bouwen en ten tweede omdat de ketting niet meer over meerdere tandwielen heen en weer wordt geduwd. De ketting draait keurig zijn rondjes over slechts twee tandwielen en zal zo minder slijten en/of plots breken. Mocht het achtertandwiel na vele kilometers teveel slijtage vertonen, dan kan je deze omdraaien om de andere kant van de tandjes op te maken.

De achtertandwielen zijn verkrijgbaar in meerdere maten. Zo kan je het complete versnellingsbereik perfect aanpassen aan je persoonlijke wensen en omstandigheden. Rohloff raadt echter wel aan een combinatie van voor- en achtertandwiel te kiezen met de minimale verhouding van 2,35. Bijvoorbeeld: 40-17, 38-16, 36-15 en 32-13.

Ik ga nog even door met het noemen van voordelen! Een Rohloff-naaf zorgt ook voor een sterker wiel met minder kans op spaakbreuk, wat voor vakantiefietsen met zware bepakking ideaal is. Het sterkere wiel is te danken aan de grootte van de naaf en het bijbehorende spaakpatroon. Hoe dit precies in elkaar steekt, wordt iets te ingewikkeld (en saai) om ‘zo eventjes’ te vertellen. Daarnaast is een Rohloff-naaf symmetrisch gebouwd met als gevolg dat de spaken links en rechts onder even grote spanning staan. Dit in tegenstelling tot derailleurfietsen, waarbij de achternaaf asymmetrisch is en de spaken ongelijk van lengte en hoek zijn. Aan de kant van de cassette (de achtertandwielen) staan de spaken verticaler en dus onder hogere spanning. Bij een Rohloff-wiel zijn de krachten mooi gelijk verdeeld, zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan deze Duitse versnellingsbak? Ehm… jawel… al noem ik ze liever ‘eigenaardigheden’.

Zo is een Rohloff-naaf niet altijd helemaal geruisloos. Rohloff heeft omwille van een hoog rendement en een lange levensduur gekozen voor hele harde tandwieltjes met een rechte vertanding en die maken nu eenmaal wat meer geluid dan zachtere, afgeschuinde tandradertjes. De versnellingen 8 tot 14 zijn wel nagenoeg geruisloos, maar in de lagere verzetten draaien alle tandwielen mee en dat geeft iets geruis. In de 6 en 7 is het geluid het sterkst, maar die gebruik je eigenlijk alleen bij stevig klimmen.

De naaf moet ingereden worden. In het begin kan hij een beetje hakerig schakelen en maakt hij een vrij sterk ruisend geluid tussen 1 en 7. Zodra de braampjes van alle tandjes afgesleten zijn, verbetert het schakelgedrag aanzienlijk en zal het geluid afnemen. Na ongeveer 1000 km werkt de naaf naar behoren. Soepel dus.

Bij het schakelen tussen 7 en 8 moet er even kracht terug genomen worden, want op dat moment treedt de ‘verdubbelaar’ in werking en daarbij is er iets meer tijd nodig om alle tandwielen en palletjes correct te laten aangrijpen. Je kan wel gewoon door blijven trappen, maar dus niet met volle belasting. Dit went vanzelf, want bij een derailleursysteem zijn er meer van dit soort kracht-terug-momenten nodig.

De versnellingsnaaf is iets zwaarder dan een derailleursysteem. Afhankelijk van met welke schakelgroep je het vergelijkt, weegt een Rohloff-fiets zo’n 200 tot 500 gram meer. Voor trekkingfietsen is dit in veel gevallen verwaarloosbaar, maar bij racefietsen en mountainbikes voor wedstrijdrijders op het hoogste niveau telt ieder grammetje. Zij maken zich echter niet druk om duurzaamheid, want ze krijgen toch voor iedere race nieuw materiaal van hun sponsor. Marathon-mountainbikers hebben de Rohloff-naaf inmiddels wel ontdekt.

Het grootste nadeel is de aanschafprijs. Een fiets met een Rohloff-naaf kost gemiddeld €900,- meer dan een goede derailleurfiets. Er zijn echter diverse rekensommetjes op internet te vinden die de hoge prijs rechtvaardigen. Als je kijkt wat je aan onderhoud en vervangingsonderdelen uitspaart, dan blijkt een Rohloff-naaf voor de echte kilometervreter al snel een goede investering. Het dagelijkse gemak van bovengenoemde voordelen mag ook wat kosten natuurlijk.

Verwacht verder geen goede Rohloff-fiets te vinden onder de €2000,-! Als je bedenkt dat een beetje goede vakantiefiets met derailleur al minstens €1200,- kost, dan komt een vergelijkbare Rohloff-versie op minimaal €2100,-. Een goede fiets met Rohloff-naaf die verder aan alle hedendaagse eisen en wensen voldoet, heb je bij de gerenommeerde merken vanaf zo’n €2800,-. Het kost wat, maar dan héb je wél wat!!

Bronnen: Rohloff, de Vakantiefietser, Koga-Siganture.com, Santos & eigen ervaring.

78 thoughts on “Zoals het Rohloffje thuis tikt…

  1. Het is wel fijn om zo’n goed onderbouwd stuk te lezen over Rohloff. Mijn complimenten daarvoor (je had het stuk zaterdag al aangekondigd). Het sterkt me in de beslissing om te kiezen voor Rohloff voor mijn volgende fiets (in 2011).

    Alleen het stuk over het gebruik van de ketting in plaats van de tandriem zet me wel weer voor een nieuwe keuze, wie van de twee kiezen. Je hebt namelijk een goed punt dat een ketting minder slijt en beschermd kan worden waardoor minder onderhoud nodig is.

    Dank voor weer een goed geschreven stuk.

  2. Dankje, Ruud.

    Wat betreft de ketting; ik bedoel dat deze in combinatie met Rohloff langer meegaat in vergelijking tot een derailleursysteem. De tandriem gaat nog langer mee dan de ketting, maar dat verdient een nieuw artikel waarin ik dieper op de Gates Belt Drive in zal gaan.

  3. hallo Ruud
    een duidelijk verhaal over de rohloff naaf maar of de bewering klopt dat je onder de 2000 geen goede fiets met deze naaf kunt kopen weet ik niet en heb dat al eerder gehoord. Ik heb vandaag mijn nieuwe Kalkhoff endeavore ontvangen .
    prachtige fiets met magura 33 remmen en dat voor 1999.-( catalogusprijs) de eerste
    indruk is prima naaf schakeld perfect. moet er wel bij zeggen dat ik geen wereld fietser
    ben had eerst een batuvus met nuvinci naaf ,maar dit is toch heel wat anders en maar 500.- duurder. laat nog wel een keer weten hoe hij bevalt als ik een paar duizend km.
    verder ben

  4. @ Adriaan: die Kalhoff ziet er voor zijn prijs goed uit. Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven!
    Echter, een echte vakantiefiets zou ik hem niet willen noemen, meer een woon-werk/toerfiets. Voor een echte trekkingfiets is toch wat meer degelijkheid/robuustheid (met name de wielen) gewenst en ook liever geen verende voorvork. Met een Tubus lowrider komt die fiets boven de €2000,-. dus de stelling lijkt ook in dit geval te kloppen.

  5. Sowieso zie je bij goedkopere Rohloff-fietsen vreemde zaken die niet meteen opvallen: verkeerde velg, foutief spaakpatroon, vreemde kabelloop, bizarre (of geen) manieren om de ketting te spannen.

    En als je dan verder kijkt zie je dat de de afwerking en de overige componenten vaak ook een stap minder zijn dan bij de ‘duurdere’ merken.

    Maar ja, voor niet-fietsvakantiegebruik kan dat best wel voldoen.

  6. Ik snap deze reactie niet zo goed, deze Kalkhoff fiets heeft dezelfde uitvaleinden om de
    ketting te spannen als de koga . en de gewone kabelloop onderlangs zoals rohlooff dat voorschrijft.en netjes afgewerkt .maar ik heb het idee dat jullie niet zo,n fan zijn van de goedkopere merken met een rohlhoff naaf .het is alleen maar santos wat de klok slaat. maar ik denk als jullie wat meer bekendheid zouden geven aan de goedkopere
    merken dat ook wel interesse is bij bij andere doelgroepen voor de rohloff naaf
    want het is perfect

  7. @Adriaan: volgens mij sloeg de reactie van Eric Schuijt niet direct op de Kalhoff, maar doelt hij meer op wat er in het algemeen met goedkope Rohloff fietsen mis kan zijn.

    Ook ik ben op beurzen diverse opmerkelijke zaken tegen gekomen, zoals bijvoorbeeld een 26 inch Rohloff wiel met gebuste velg, terwijl een ongebuste velg beter combineert met de grote naaf en het bijbehorende spaakpatroon. Ik heb o.a. KTM hele rare dingen zien doen met de kabelloop en de plaatsing van de kabelnokjes, wat nadelige gevolgen had voor een soepele schakelwerking.

  8. Een Rohloff-fiets koop je natuurlijk omdat je waarde hecht aan de onovertroffen duurzaamheid en onderhoudsvrije constructie. Dan moet de kwaliteit van de rest van de fiets natuurlijk wel een beetje in verhouding staan. Oftewel, de fiets behoort dan wel afgemonteerd te zijn met andere componenten die ongeveer net zo duurzaam zijn.

    De zwaarst belastte onderdelen, waar je bovendien moeilijk zelf onderhoud aan pleegt, zijn o.a. het balhoofd en de trapas. Prijsvechters bezuinigen vaak op deze ‘onzichtbare’ onderdelen… Het zou toch zonde zijn, nadat je veel geld uitgegeven hebt aan zo’n mooie Rohloff-naaf, dat je alsnog onverwacht snel bij de dealer langs moet voor een revisie van het balhoofd en de trapas-lagers! Dergelijke kosten achteraf vallen altijd hoger uit dan wanneer je vanaf het begin iets meer uitgegeven zou hebben aan betere onderdelen. Verkeerde zuinigheid dus…

    “God is in the details”, en het zijn juist die vele kleine details waar de gespecialiseerde kwaliteitsmerken zich onderscheiden van de lager geprijsde massamerken. Ik blijf het overigens wel graag in perspectief zien, want bij ieder soort gebruik past een specifiek eisenpakket en een andere kwaliteitsstandaard met bijbehorend prijsniveau.

  9. Tijdens het fietsen met de rohloff-naaf voel ik een trilling in de trappers en als de ketting te strak staat wordt het erger. is dat normaal of kan dat aan het inrijden
    liggen misschien ik heb nu 1400 km gefietst.

  10. Een trilling in de trappers is een iets te algemene omschrijving om te bepalen wat er loos kan zijn. Die trillingen kunnen door alle componenten van de aandrijving veroorzaakt worden… Een te strakke ketting is inderdaad goed voelbaar. Zit je wiel er goed recht in? Zit het voorste tandwiel goed vast? Lopen de lagers van de pedalen soepel?

    Wat voor een fiets heb je?

  11. een kalkhoff endeavour ik zal het morgen allemaal even nalopen en anders even
    contact opnemen met mijn dealer die staat ook meteen klaar.

  12. Rohloff-naaf is niet onfeilbaar. Vandaag voor de tweede maal binnen het jaar de flens afgebroken. Rij dagelijks 70 km woon-werk over “normale wegen” en zonder zware belading. Heb de spaken niet zelf aangespannen. Hoewel onder garantie wordt hersteld vraag ik mij af of deze flens niet wat sterker (en eventueel enkele grammen zwaarder) kan gemaakt worden .

  13. Niet onfeilbaar akkoord maar voor de tweede maal ?
    Betreft een ER van idworx, de flens is gescheurd vlak onder het spaakgaatje.

  14. Paul, ik blijf er nog maar weer eens op hameren dat bij een Idworx de spaken af fabriek op de juiste spanning worden gezet. Gaat je fiets voor een onderhoudsbeurt naar de dealer dan is in de meeste gevallen zo dat men ook handmatig de spaken gaat voelen en waar nodig (volgens de dealer) de spaak met de hand op spanning wordt gezet.
    FOUT als toch blijkt dat de spaken wat zijn “ontspannen” sta erop dat de dealer de spaken volgens de normen van Rohloff met een spaakspanningsmeter weer op de juiste spanning zet.
    In principe hoef je aan de handgespaakte wielen van Idworx niets meer te doen.
    Dat de flens is gescheurd vlak onder het spaakgaatje zou veroorzaakt kunnen zijn doordat de spaak een te hoge spanning heeft gehad.
    Verder weet ik niet wat jouw gewicht is. Ben je zwaarder dan 105 kg en ga je vaak met fietsvakantie dan is het verstandig de spaken op een iets mindere spanning te zetten.
    Frits

  15. ik weeg minder dan 80 kg en gebruik de fiets enkel woon-werkverkeer. (dus geen zware belasting)
    Bij de vorige breuk werd het wiel opgestuurd en de spaakspanning werd als correct beoordeeld. Trouwens mijn fietsendealer werkt zeer professioneel en heb helemaal geen klagen over hun vakmanschap.

  16. Paul, is het wiel naar Idworx opgestuurd of naar Elan de importeur van Rohloff voor Nederland? Ik weet dat Sapim een serie spaken heeft gehad die in het midden gingen corroderen. Deze hadden geen goede behandeling ondergaan. Maar dat is op jouw wiel niet van toepassing, omdat er een scheurtje is ontstaan bij de flens. Het is en blijft een vreemd mankement.
    Het enige wat ik zou doen, is een oude tandenborstel drenken in de WD40 en hier de spaakkoppen in de flens en waar de spaken de velg ingaan borstelen.
    Dit voorkomt dat de spaakkoppen en de spaken in de velg zich gaan vastzetten. Met WD40 breng je enige “souplesse” aan en beschermt e.e.a. tegen corrosie..

    Ik hoop dat je nog vertrouwen hebt in je ER en dat de problemen nu tot het verleden behoren.
    Frits

  17. Ik heb inmiddels ruim 4 jaar een Avaghon Series 28.0 trekkingfiets met Rohloff naaf, nu ongeveer 15.000 km mee gereden. Vooral woon-werk verkeer en enkele keren per jaar een korte fietsvakantie met kampeeruitrusting. Hiervoor heb ik een Koga Traveller met derailleur gehad, en ik wil nooit meer terug naar derailleurs. Grootste voordelen van de Rohloff naaf: onderhoudsarm (ook de ketting en tandwielen!), groot schakelgemak, ook bij stilstand, ideale verhoudingen tussen de verzetten. En het ziet er ook gewoon strak uit, vind ik.
    Toch heb ik ook enkele kanttekeningen. Het koffiemolen-achtige geratel in de versnellingen 1 t/m 7 is in de loop van de tijd niets minder geworden en vind ik toch wel vrij irritant. Gelukkig gebruik ik die versnellingen weinig. Ook heb ik heel af en toe last van “overslaan” in de 9e versnelling, de trapper slaat dan ongeveer 10-15 cm door. Afgelopen winter heb ik ook veel last van lekkage gekregen, mijn fietsenboer (gespecialiseerd in trekkingfietsen) constateerde dat dit aan de afdekplaatjes van de naaf lag en dat het wiel daarvoor (onder garantie) terug naar de fabriek moest. Ik ben het nu al 3 maanden kwijt, dat duurt wel heel erg lang. Men heeft zolang een reservenaaf in een Idworx wiel erin gemonteerd. Maar die naaf bleek algauw helemaal van slag te zijn: hij slaat echt bijna voortdurend door in de 5e, 6e, 8e, 9e en 11e versnelling. Ik behelp me er nu maar even mee, maar vraag me wel af hoe het kan dat een Rohloff naaf zó van streek kan zijn. Gelukkig krijg ik binnenkort mijn eigen naaf weer terug.
    Dus al met al: wel goede ervaringen.

  18. @ Henry: dat je je naaf nu al 3 maanden kwijt bent is absoluut niet normaal. Daar moet iets anders aan de hand zijn, want Rohloff is met zo’n simpel klusje altijd binnen een week klaar. Inclusief heen en weer verzenden ben je je naaf dus niet langer kwijt dan 2 tot 3 weken.

    Overigens kan een ervaren monteur de afdekplaatjes (keerringen) ook zelf vervangen. Daarvoor hoeft het wiel niet persee terug naar Rohloff.

  19. In 2008 was er een artikel over de mogelijke komst van een nieuwe Rohloff sportnaaf. Later is dit uitgesteld…..
    Een nieuwe naaf zou nu het perfecte moment zijn om concurrentie te bieden tov Pinion.

    • Gangzahl bleibt gleich – es bleibt bei 14 Gängen. Und der gleichmäßigen Gangabstufungen.
    • Das Übersetzungsverhältnis wächst von 526 auf ca. 580%
    • Das Nabengehäuse wird verkleinert: um etwa 20%. Das geht natürlich einher mit einer ….
    • Gewichtsreduktion: Angepeilt ist ein um 20 Prozent reduziertes Gewicht von derzeit 1700 G auf unter 1400 Gramm, mit gewissen
    • Einschränkungen: Rohloff wird die neue Nabe ähnlich wie bei Leichtbauteilen nicht für Tandem oder Hardcore-Einsätze freigeben.

  20. @Paul we kunnen elkaar de hand schudden. Mijn Rohloff naaf iets meer dan 1 1/2 jaar voor de 2e keer gescheurd op de flens (rond gaatjes spaken). Ik rij dagelijks 50 km woon-werk verkeer. Ben wel ‘lichtelijk’ (understatement) aan de zware kant > 100 kg, maar ja daarvoor zit ik ook op de fiets zullen we maar zeggen ;-)). Ik heb een Santos Travelmaster 26 inch. Ik wacht af wat de dealer en Rohloff adviseren.
    Interessant de discussie over spaken minder strak spannen, WD40 verhaal etc.

  21. Update:
    Naaf kosteloos gemaakt. Dealer heeft kosteloos ook het wiel gespaakt. Keurig! (had ook niet anders verwacht. Je praat toch over ongeveer 1/3 van de fiets qua prijs). Tot de volgende keer, ben ervan overtuigd dat het euvel zich nog een keer gaat voordoen.

  22. @Rene er zullen meerdere zijn die wij de hand kunnen schudden.
    over garantie rohloff geen klachten, onmiddellijk reservewiel ontvangen van dealer en zonder enige discussie volledig gratis hersteld. Mijn dealer vertelde mij dat ik inderdaad geen alleenstaand geval ben. Maar zolang de garantie en de services op hetzelfde niveau blijft …

  23. @ Paul & Rene,
    Vandaag mijn Santos Trekking weggebracht. Ook met een afgebroken stuk flens van de Rohloff naaf. Hopelijk is het een eenmalige ervaren en hoef ik jullie niet “de hand te schudden”. Overigens weeg ik 85 kilo en gebruik ik de fiets al 3,5 jaar voor woon-werk verkeer. Ben benieuwd naar de servicegraad…

  24. Ik heb een Koga signature. Wilde iets apparts. de Rohlhoff naaf bevalt me goed qua schakelgemak maar dat geruis van 1 tot 7 is irritant. Ik gebruik het vrij regelmatig omdat ik vaak op zandwegen fiets. Heb ook de indruk dat het weerstand geeft.

  25. De Rohloff bevalt mij prima.
    Wel 2 x de naaf uitgescheurd terwijl ik zeer nauwkeurig de spaken met een spanningsmeter op de juiste spanning heb gezet.
    Ik denk zelf dat velg niet scheurt vanwege te hoog ingestelde spaakspanning, omdat bij belasting de spanning van de tegenoverliggende spaak minder wordt en de ingestelde spaakspanning als het ware vereffend wordt.
    Ik heb zelf redelijk sterke sprintbenen en ik denk dat de naaf daardoor scheurt.
    Bij andere wielen is altijd of de spaak of de velg de zwakste schakel.
    Dus vreemd dat het bij Rohloff de naaf is.
    Wat is jullie reactie?

  26. Ik heb diverse fietsen met rohloffnaaf gehad van een multicycle rohloff uit 2002 tot nu een toutterrain 26″ inch met een recente naaf en ongeveer 8 stuks hiertussen, ik heb met geen naaf ooit problemen gehad ben echter geen stoemper en rij ook veel singlespeed hier leer je gelijkmatig en soepel rijden door, misschien komt het door een rustige cadans en weinig belasting op naaf en wielen geen of weinig piekbelastingen.
    De pinion zou bovenstaande flensproblemen natuurlijk niet hebben, het is een interresante ontwikkeling met toch wel voordelen.

  27. Ik moet er nog wel bij vermelden dat de gescheurde naaf beide keren binnen een week was hersteld, zonder kosten. Dat werd geregeld door mijn fietsenmaker: Mastbergen, Renkum (Leverancier van onder andere Gudereit), in samenwerking met Rohloff.

  28. Peter, ik heb ooit een nieuwe (kleine) Rohloff-naaf in mijn handen gehad. Ik maakte er toen een foto van. Ik zag aan de ogen van Bernhard dat hij er niet gelukkig mee was (ook al had ik toestemming) Ik heb toen uit respect de foto meteen ter plekke gewist.
    Door keer op keer persoonlijke omstandigheden komen zij bij Rohloff niet echt toe aan nieuwe ontwikkelingen. Ach, wees eens eerlijk. Is dat zo erg?

  29. Hoi

    Misschien heeft iemand het hierboven al een keer gezegd of gevraagd maar ik heb en vrij acuut vraagje. Ik ben voor langere tijd onderweg en zit nu in Cambodja. Als ik over zandwegen fiets begint mijn riem van mijn Santos al na een goeie kilometer een ellendig krassend geluid te maken. Als ik met mijn bidon achteraan op het tandwiel water spuit verdwijnt het onmiddellijk maar ik kan dat natuurlijk niet elke kilometer herhalen. Is dit normaal en valt dit te verhelpen? Eens op de normale geasfalteerde weg is alles na afspoelen weer normaal.

    Hopend op een reactie. Nu maar weer verder over die zandweg met mijn zingende riem. 🙂

    Groeten Jan

  30. Hallo Jan,
    Bij mij was het omgekeerd en begon de riem te “zingen” als hij nat werd. De makkelijkste oplossing was vaselinespray maar dat is op een zandweg misschien niet de beste keus. Wat bij mij het probleem definitief heeft opgelost was het beter uitlijnen van de riem door de trapas een halve centimeter te verlengen…
    Veel plezier in Cambodja!
    Nick

  31. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad op mijn Santos met riem tijdens het fietsen van de Great Divide. Mijn vrouw en een andere medefietser idem. Thuis nooit last gehad, maar het begon daar zodra het enigszins stoffig werd. Heb toen ook geprobeerd om net even anders uit te lijnen, maar dat mocht niet baten.
    Uiteindelijk maar zo gelaten. Soms was het wat erger, soms wat minder.
    Regen hielp 🙁.
    Nu ik weer thuis ben heb ik hem niet meer gehoord.
    Mijn fietsenmaker raadde aan om de riem met een doek af te vegen en met siliconenspray in te spuiten. Heb ik niet meer geprobeerd omdat ik het probleem nu niet heb. Maar als jij het wilt proberen, dan weet ik het voor een volgende keer 😀

  32. Mijn vrouw en ik hebben trouwens een CDC riem. De medefietser had een CDX. Bij de CDX was het wel iets minder.

  33. Dank voor de snelle reacties. Een siliconenspray heb ik helaas niet bij me een ga ik hier wellicht ook niet meteen vinden. Ik zal al eens beginnen met de riem proper te maken met water en een doek. Gelukkig zijn de stukken onverharde weg hier zeldzaam aan het worden want de meeste wegen zijn hier tegenwoordig behoorlijk asfalt.

    Groeten

    Jan

  34. Ik ben benieuwd (en misschien nog niet goed genoeg gezocht): Rohloff vs Pinion. Wat zijn de ervaringen en hoe zitten de kenners erin?

  35. Alex, Rohloff heeft zich inmiddels in de afgelopen jaren voldoende bewezen qua betrouwbaarheid en garantie afhandeling. De Rohloffs gaan rond de wereld en weer terug, zonder problemen.
    Pinion zit op de goede weg alleen ondervinden de schakelbakken zo nu en dan nog wat problemen. De laatst doorgevoerde update is, het plaatsen van palletjes bij de schakelringen, waardoor ‘het door trappen’ nu tot het verleden moet behoren.

  36. Frits,

    de update waar jij het over hebt, is dat voor alle modellen van de Pinion, en weet jij vanaf wanneer (datum of baknummer) dat is doorgevoerd?

    Thijs

  37. Thijs, voor zover ik weet is dat alleen bij P1.18 maar vraag dat voor alle zekerheid nog even na bij Pinion.
    Volgens mij is Pinion medio vorig jaar met deze update begonnen. Het aantal uitgeleverde schakelbakken van Pinion zou inmiddels op ca. 120.000 liggen dus vanaf welke baknummer weet ik niet precies. Is de schakelbak van voor medio 2017 en heb je last van “doortrappen” dan zal je je in verbinding moeten stellen met je dealer waar je de fiets hebt gekocht en die zal dan in overleg met Pinion de schakelbak naar hun opsturen.
    Let wel niet iedereen of iedere bak heeft hier last van!

  38. Net op de bikemotion/wandel-fietsbeurs geweest. Viel op dat er ineens veel Pinion fietsen zijn en dat Rohloff wat minder vaak ingebouwd is. Ben wel benieuwd wat de echte reden hiervan is. Het bereik van Pinion 18 is iets groter. De grote nederlandse trekking-merken lijken de Rohloff alleen nog toe te passen in race- en ATB varianten… Ben met twee Rohloff-fietsen best verknocht aan de naaf. Fiets elke week met een afgeladen trekkingfiets met grote dubbele fietstas naar de markt en er is echt nooit iets met deze fiets. (Staiger Rohloff, is echt prima stadsfiets als je de hebi weggooit 😉
    Op vakantie een Koga Signature 28 uit 2007 ofzo met Rohloff. Nog net iets stabieler.

  39. Paul, jouw opmerkingsgave is goed. Maar het is zeker niet zo dat Rohloff door Pinion van de markt wordt verdreven. Bijv. bij Idworx zijn daar de Easy Rohler en de All Rohler nog als trekkingbike en de Off Rohler als Adventurebike.
    Op MTB gebied is daar nog de Rockn Rohler en bij de Pedelec is daar nog de Power Rohler.
    Dus nog voldoende keuze v.w.b. het Rohloff assortiment.
    De Idworx BLT is b.v. alleen verkrijgbaar in de Pinion uitvoering. Reden, om de BLT ook gangbaar te maken voor elektrische aandrijving (in het achterwiel de Neodrive) is gekozen voor Pinion.

    Bij Santos en Koga zal dit niet anders zijn.

  40. Ik kwam er achter dat de Pinion 1.12 (39×35) net zoveel versnellingen heeft als een Nexus 8 (38×19) in hetzelfde bereik. De overige 4 van de Pinion versnellingen zitten onder en boven het bereik van Nexus 8. In Nederland is een Pinion 1.12 dus overkill.
    Of je moet de tandwielverhoudingen van de Pinion1.12 flink aanpassen.
    Zoek je een woonwerk fiets voor in Nederland dan is de Alfine 11 prima…zie tabel.
    Voor een fietsvakantie in de bergen is een Rohloff fiets nog steeds perfect.

    Op de site http://www.ritzelrechner.de kun je zelf eens rekenen met verschillende aandrijvingen en overbrengverhoudingen.

  41. Ik ben van plan om een Santos met Rohloffnaaf en riem aan te schaffen.
    Weet iemand hoe het ondertussen zit met de flenzen? Is het probleem met de gescheurde flenzen inmiddels opgelost met de extra ringen?
    Ik vind het raar dat juist bij zo’n top product de flenzen (al is het maar heel soms) kunnen scheuren. Ik heb nog nooit een gescheurde naaf gehad bij een derailleurfiets.

    Remco

  42. Remco, de Rohloff naaf is van uitstekende kwaliteit, maar er kan natuurlijk altijd op den duur iets kapot gaan. Is de spaakkop iets te dik of niet helemaal goed afgewerkt dan kan door het opspannen na een aantal jaren een scheurtje in de flens optreden. Op de 6 Rohloff naven heb ik dit nu eenmaal meegemaakt. Mits de naaf bij Rohloff geregistreerd staat, heb je uitstekende garantie. Alle Rohloff naven worden nu standaard met 2 ringen (aan weerszijde) om de flens afgeleverd. Belangrijk is natuurlijk ook dat het wiel door een goede wielbouwer is gebouwd. Santos heeft een machine hiervoor en een goede wielbouwer, dus daar hoef je je absoluut geen zorgen om te maken.
    Santos heeft op de vrijdagen altijd klantendagen. Ik zou een keer een afspraak maken en dan kan je de heren van Santos het hemd van het lijf vragen.

  43. Voor wat betreft de Gates Carbon Drive die geluiden maakt: In Thailand heb ik hem vluchtig ingesmeerd met een restje kaars dat ik uit een tempel had ontvreemd (oei!). Daarna nooit meer een probleem met geluid gehad.

  44. Peter, die verhalen heb ik ook gehoord. Als een ritssluiting van b.v. een jack stroef gaat, pak ik ook altijd een stukje kaars, helpt echt!

  45. Frits, dank je wel voor je antwoord. Ik heb inmiddels een Santos met Rohloffnaaf besteld

  46. Remco, gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst. Als je de fiets hebt, zet dan een foto op de site!
    De ringen die om de flens van de Rohloff naaf komen worden onder hitte om de flens gebracht en daarna volgt meteen een koude behandeling, zodat de ringen strak om de flens liggen. Er wordt gerept over versteviging maar dat is meer voor de bühne, de ringen zorgen ervoor dat bij flensscheur de spaak op zijn plaats blijft zitten.

  47. De Travel Lite! Heerlijke fiets, heb ik ook. 😉

    En heel goed dat je ‘m bij Rob hebt besteld. Een echte, eerlijke, enthousiaste vakman!

  48. Ik heb met mijn Rohloff naaf een probleem. Na het vervangen van de keerring blijft er olie lekken langs de asplaat. Nieuwe vlakke papierpakkingen gemonteerd, de zes Torx-schoeven afgedicht, goed aangehaald, niets helpt. Mijn fietsenmaker heeft het zaakje in mijn bijzijn geopend en opnieuw gemonteerd, volgens hem zit alles goed. De olie komt duidelijk langs de asplaat naar buiten. Weet iemand raad?

  49. Peter, gewoon lekker laten lekken. Mogelijk zit er iets teveel olie in en dat zweet de naaf er vanzelf wel uit. Kan geen kwaad.

    Welke fietsenmaker heeft er met jou aan gewerkt?

  50. Michel,
    Er komen letterlijk druppels uit, dat heb ik nooit eerder gehad en ik noem het geen zweten…
    Ik heb de correcte hoeveelheid olie ingebracht. Na veel lekkage gaat het gewoon door.
    Elmar van Bike4Travel heeft er aan gewerkt.
    Ik weet wel dat het geen kwaad kan, maar het is slordig, zorgt voor een vuile boel en het is gewoon irritant dat zo’n dure naaf onverklaarbaar lekt. Vooral omdat ik heus wel eens vaker gesleuteld heb zowel Elmar als ik niet begrijpen hoe dit kan.

  51. Ik kan er vanaf hier helaas weinig nuttigs over zeggen. Hoeveel oude olie en spoelvloeistof heb je eruit gezogen?
    Als Elmar het niet weet… dan weet niemand het! Behalve Rohloff zelf.

  52. Als ik de olie ververs laat ik de aftapschroef een half uur onderin staan met de spuit aangesloten. Regelmatig zuig ik dan het restant eruit. Dan is echt alle olie en spoelvloeistof er wel uit denk ik. Ik had de schroeven nog eens verzegeld met LocTite, maar dat hielp dus ook niet. Irritant hoor!

  53. Wat kan het nog zijn:
    -bij vervangen van de simmering (de keerring) dient in de veel gevallen de slipring (waar de simmering tegenaan loopt) vervangen te worden.
    -er kan speling zitten op de hub cap bearing of de hub cap bearing zit los in de zitting
    -dichting van het schakellager is stuk, of schakellager is niet goed meer verlijmd
    -interne dichting tussen buitenas en schakelas is defect
    -ik vergeet er waarschijnijk nog een paar.

    Alle bovenstaande oorzaken kunnen enkel door Rohloff distributeur of Rohloff hersteld worden.

  54. (En wanneer olieverlies ongelegen komt: zoveel mogelijk olie uit de naaf trekken en gewoon blijven doorfietsen tot volgende oliewissel (1xjaar of om de 5000km of onmiddellijk na gebruik in extreem natte omstandigheden).

  55. Wat Koen zegt is de juiste remedie. Warm weer en iets teveel olie in de naaf is ook geen goede combinatie. Ik zou de olie uit de naaf trekken en dan gaan fietsen (kan geen kwaad blijft altijd ca 5 ml olie in de naaf achter) lekt de naaf dan geen olie meer dan moet de naaf naar Rohloff (of via importeur Elan in Nijmegen) opgestuurd worden.
    Hou bij olie wissel altijd de 5 ml in gedachte, dus nooit de volledige 25 ml maar 20 ml toevoegen is mijn advies. FM hebben namelijk geen tijd om de naaf een hele nacht te laten “uitlekken”. En…… altijd wat je toevoegt b.v. 20 ml olie ook dezelfde hoeveel lucht 20 ml weer er uit trekken om de balans in de naaf qua druk weer gelijk te krijgen.

  56. @Frits: het lucht trekken doe je steeds voor je olie toevoegt. Het is niet zozeer om de druk gelijk te krijgen, maar om iets van een onderdruk in de naaf te creëren. Hierdoor voorkom je dat olie of vuil (dat tegen de dichtingen aan zit) tussen of door de dichtingen ‘geblazen’ wordt. Bij onderdruk merk je dat de olie als het ware in de naaf gezogen wordt. Of héél traag olie toevoegen.

    Na de spoeling grondig laten uitlekken (eerst met spuit, daarna enkele uren darmpje in potje laten hangen om uit te druppen) helpt ook. En bij ‘mooi-weer fietsen’ volstaat 15ml olie ruimschoots. Bij Mtb’s en fietsers die in zeer natte omstandigheden fietsen 25ml.

    Dealers die het op deze manier doen hebben merkbaar minder problemen met zwetende of lekkende naven. Als het dan toch nog gebeurt gaat het meestal om een defecte dichting.

    (Misschien moet er maar eens een tweede vulschroef komen, zou al wat oplossen)

  57. Koen dank voor je reactie.
    Als ik mijn naaf van verse olie wil voorzien dan ga ik als volgt te werk:
    Vulschroef eruit draaien, slangetje met spuit incl. spoelvloeistof in de vulschroef opening draaien, vervolgens de spoelvloeistof langzaam in de naaf spuiten en vervolgens dezelfde hoeveelheid maar dan lucht uit de naaf trekken. Dan vulschroef er weer indraaien.
    Daarna ga je een kwartiertje fietsen en veelvuldig schakelen tussen de 3e en 5e versnelling.
    Vervolgens de naaf met vulschroef aan de onderzijde even laten staan.
    Daarna slang met spuit weer in de naaf draaien en heel langzaam de oude olie met spoelvloeistof uit de naaf trekken, totdat er belletjes in de slang verschijnen, dan wacht je een paar uur.
    Dat doe je net zo lang totdat er steeds belletjes verschijnen. Dan laat je de naaf met aan de onderzijde slang en spuit een nacht staan en de volgende dag trekt je nog tussen de 5 en 10 ml spoelvloeistof/oude olie uit de naaf.
    Dan draai je slangetje en spuit uit de naaf en laat vervolgens de naaf nog even uitdruppen in een potje of oude doek.
    Daarna afhankelijk van wat je prettig vindt, spuit je weer 15 of 20 ml nieuwe olie in de naaf, trek daarna 15 of 20 ml lucht weer uit de naaf.
    Nieuwe of bestaande vulschroef (met loctite) in de naaf draaien.

    Voor de duidelijkheid ik gebruik 2 slangetjes en spuiten één voor de spoelvloeistof/oude olie en één voor de nieuwe olie.

    Mijn Rohloff naven hebben bij extreme weersomstandigheden (of dit nu warm of koud is) tot op heden nog nooit gelekt.

  58. @Frits: voorbeeldige manier van oliewissel. 9,5/10 🙂
    Als je voor je olie toevoegt ook eerst lucht zou trekken en op het einde steeds een nieuwe vulschroef zou gebruiken: 10/10

  59. Koen, één ding moet je mij nog even uitleggen.
    Jij stelt dat alvorens ik de nieuwe naafolie in de naaf doe, ik eerst lucht (hoeveel?) uit de naaf moet trekken.
    Ik ga ervan uit dat ik dat niet met dezelfde slang en spuit waar de nieuwe naafolie inzit, moet doen. Klopt dit?

    Verder dank voor je meedenken!

  60. @Frits: Inderdaad, met dezelfde slang en spuit (spuit die al gevuld is met spoelolie of gansjaarolie, al naargelang). Zorg dat darmpje aansluit aan de naaf (zorgt mee voor afdichting), 25ml lucht trekken en dan onmiddellijk olie toevoegen.

  61. Na 12000 km scheurt er gewoon een spaak uit en neemt een stuk van de flens mee. Onderdeel van 20 cent vernielt naaf van 1000 euro. German engineering is niet meer wat het ooit geweest is. Nooit meer dit prutsmerk. Dan toch liever echte kwaliteit van Shimano.

  62. Dat is mij ook overkomen. Frustrerend, maar het wordt gelukkig wel zonder kosten gerepareerd. En gratis oliewissel!

  63. Dat valt inderdaad in de meeste gevallen onder garantie en komt bij alle naven van alle merken wel eens voor. Het is zeer van belang dat de fabrikant het achterwiel correct spaakt en dat de spaakspanning te allen tijde gelijkmatig gespannen blijft.

  64. Helaas zijn beide problemen mij ook al overkomen. Rond 15000 km serieus olielek gehad en op 25000 km flensbreuk. Beide keren gelukkig onder garantie hersteld door Koen van Koli3(en beide keren ook gratis oliewissel). Bij de flensbreuk helaas wel herspaken van het wiel moeten betalen.
    Op 30000 km na de oliewissel door mijn fietsenmaker terug olielek gehad. Ik ben dan naar een andere FM geweest en deze heeft meer dan 35ml vloeistof uit de naaf getrokken. Na correct hervullen voorlopig geen probleem meer.

    Ik denk dat de suggestie van hierboven om de naaf maar te laten lekken niet zo verstandig is. De olie kwam bij mijn eerste lek op de band terecht. De olie heeft daar een tijdje opgestaan. Ik heb de indruk dat het rubber van de band daardoor “ingevreten” werd met nadien scheuren in de band tot gevolg.

    Ondanks deze problemen blijft de Rohloff voor mij het best werkende versnellingsapparaat waar ik al mee gereden heb.

  65. Dominique, 35 ml olie uit de Rohloff naaf is niet goed!!
    Hierbij moet je nog wel een kleine 10 ml bij rekenen, omdat een FM geen tijd heeft om de naaf goed uit te laten lekken. Door niet goed de handeling/gebruiks-aanwijzing te hanteren, kan er ook een overdruk in de naaf ontstaan waardoor de olie uit de naaf geperst wordt. Ook na 30.000 km hoeft er geen olie lekkage te ontstaan. Een pakking of een keerring kan natuurlijk bij zo’n km stand of ouderdom een keer doorzweten en stukgaan, maar ik denk dat hier een verkeerde handelswijze m.b.t. het olie verversen is toegepast. Ik hoop dat e.e.a. inmiddels is opgelost.

  66. Frits,

    Helaas is mijn ervaring een voorbeeld van hoe een fietsenmaker niet genoeg tijd neemt om de service degelijk uit te voeren. Nochtans had ik mijn fiets voor anderhalve dag bij hem achtergelaten, net om hem genoeg tijd te geven om de oliewissel goed te doen. Van een (ex?)IDworx verdeler verwacht je beter, maar helaas. Overigens ben ik voor het onderhoud van mijn “gewone” fietsen (lees met derailleur) wel heel tevreden van deze fietsenmaker.

    Na de interventie van de andere FM voorlopig geen lek meer gehad. Waarschijnlijk is er dus geen blijvende schade door de “overvulling”.

  67. Daar ben ik weer… Bijna 5 jaar geleden laatste flensbreuk en nu weer een. Helaas is de garantie over (is 2 jaar…) en kan ik betalen voor een nieuwe flens plus spaken etc. In 8 jaar tijd 3 keer…, mooi record dacht ik zo. Dagelijks gebruik, 50 km woon-werk verkeer. Ze gaan er nu een ring opzetten, ben benieuwd of dat helpt. Zo niet, dan is mijn volgende fiets zonder Rohloff-je.

  68. Hallo, ik heb sinds kort een fiets met roloff naaf en heb er 1000 km meegereden. Nu hoor ik in de 6 en 7 versnelling een tik. Volgens mijn fietsenmaker is dit niets bijzonders. Mijn vraag is dit zo.

  69. Hoi Gerrit, lastig te zeggen zonder het geluid zelf te horen. Misschien moet je eens voor een second-opinion langs een Rohloff-specialist fietsen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *