abus-pedelec-02

Abus toonde op de Fiets & Wandelbeurs een uitgebreide collectie ‘urban’-style fietshelmen voor wie tijdens de fietsvakantie niet voor gek wil fietsen met zo’n supergestroomlijnde en met heftige strijdkleuren ‘verfraaide’ mountainbike/race-helm. Met name de Abus Pedelec is een nette en functionele helm voor ons vakantiefietsers.

Wie met de fiets door stad en land rijdt stelt andere eisen aan een helm dan een wielrenner of mountainbiker. Daarom zijn de Abus Urban-helmen niet alleen qua vorm en kleur meer geschikt gemaakt voor toerfietsers, vakantiefietsers, e-bikers en fietsforensen, maar ook voorzien van enkele onderscheidende, functionele details waar je als toer/vakantiefietser echt wat aan hebt.

De meest interessante helm uit de Urban-collectie is de Abus Pedelec. De Pedelec heeft een design met omlaag getrokken slaap- en nekdelen en is uitgevoerd met een ingebouwde regenhoes en een opvallende, rode LED-lamp aan de achterkant.

abus-pedelec-fietshelm-01

Aan de achterkant zit een kunststof klepje waarachter het regenhoesje opgeborgen zit.

abus-pedelec-fietshelm-03

Verder is de Abus Pedelec voorzien van een uitneembare, wasbare padding, insectengaas en een afneembaar klepje. Anders dan de Abus-website vermeldt, is de Pedelec in Nederland (voorlopig) uitsluitend verkrijgbaar in de kleuren matzwart en matwit.

De Abus Pedelec weegt 340 gram en is verkrijgbaar in twee maten: M (52-57cm) en L (56-62cm). De adviesprijs bedraagt €104,95

3 thoughts on “Abus Pedelec functionele Urban fietshelm

  1. Ondanks alle Fabio Casartelli’s van deze wereld pas ik er toch echt voor om een helm te dragen als ik relaxed aan het fietsen ben !
    Maarre…smaken over [schijn] veiligheid verschillen.

  2. Ligt eraan waar je fietst. Op vakantie in Oostenrijk op een electrische fiets was ik er toch wel blij mee, met flinke afdalingen en soms van die grevelpaadjes. Zat in het gebied rond de Attersee. Het ging allemaal goed zonder valpartijen, maar je kunt met zo’n vaart toch raar terecht komen. En soms fiets je daar gewoon op de weg waar vrachtwagens je met 80 passeren… Wat fietsvriendelijkheid liet het daar nog wel wat te wensen over.

  3. Of de fietshelm echt een bijdrage levert voor minder hoofdletsel is het intrappen van een open deur. Het kan inderdaad een schijnveiligheid zijn omdat de helmen maar tot zo’n 20km/h hun nut hebben. Kom je daar boven dan is het positieve effect (als ik de onderzoeken moet geloven) vrijwel nihil. Bergaf kun je makkelijk boven de 50km/h komen.
    Ik heb jaren geen helm meer gedragen omdat ik het comfort maar erg matig vond en te zweterig of te koud voor mijn hoofd. Ik zie echter wel veel mensen met een helm fietsen maar ze verwaarlozen hun zichtbaarheid.
    Als fietser/automobilist is me dat te vaak opgevallen. Ik draag altijd een reflectiehesje, achteruitkijkspiegel, goed licht en sinds kort een fietshelm die overigens lekker zit. In het algemeen wordt ik door de automobilisten gemeden als de pest. Mocht ik worden aangereden dan kan iemand niet snel zeggen “ik heb hem niet gezien”. Of een helm werkelijk iets bijdraagt moet een ieder zelf bepalen vind ik. Ik heb jaren zonder gedaan……

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *