Koga neemt Van Nicholas over

De Accell Group N.V., moederbedrijf van o.a. Koga, neemt per heden alle aandelen in Van Nicholas over. De Titaniumspecialist uit Numansdorp zal onder de hoede van Koga komen.

Koga zal haar kennis en logistieke expertise inzetten om de internationale groeipotentie van Van Nicholas voluit te benutten. De titanium fietsen en frames van Van Nicholas behouden hun eigen merknaam en identiteit. De overname wordt gefinancierd uit eigen middelen en zal direct bijdragen aan de winst per aandeel van Accell Group. Dit meldden Accell en Koga vandaag in een persbericht.

En zoals het bij een echt persbericht hoort leest u hieronder een drietal quotes van de betrokken partijen.

René Takens, CEO van Accell Group:

“Van Nicholas bevindt zich in een fase waarin Koga ook verkeert: Groei in een aantrekkelijk high-end marktsegment. Koga zal invulling en sturing geven aan de uitrol van de internationale strategie van Van Nicholas. Bovendien halen we met deze overname waardevolle kennis in huis die we gericht kunnen inzetten in de r&d van de hele groep. Van Nicholas is een echte high-end niche speler die in korte tijd is gegroeid naar een omzet van enkele miljoenen euro’s met een zeer gezonde marge. Het bedrijf past uitstekend binnen onze portfolio en strategie.”

Wouter Jager, Algemeen Directeur Koga:

“Titanium is een van de mooiste materialen voor een hoogwaardig frame, maar het vraagt om specialistische kennis. Dat is exact wat Van Nicholas in huis heeft. Het merk heeft zich in korte tijd als een van de belangrijkste spelers in dit topsegment gemanifesteerd. De samenwerking tussen Koga en Van Nicholas biedt mooie synergievoordelen die internationale groei versneld mogelijk maken omdat onze doelgroep in het topsegment nu ook voor titanium kan kiezen in plaats van aluminium of carbon.”

Jan-Willem Sintnicolaas, oprichter en eigenaar van Van Nicholas:

“Ik ben erg blij met deze overname, ook omdat ik me weer volledig kan toeleggen op datgene waar ik echt goed in ben: Mooie titanium frames en fietsen ontwikkelen. De afgelopen jaren zijn we hard gegroeid en was ik veel tijd kwijt aan managementtaken. Met de overname is ook een langdurige binding van mij aan het merk verzekerd. Accell Group toont al jaren aan voorop te lopen in logistiek en merk- en marktontwikkeling van hoogwaardige fietsen. Met Koga is sprake van een perfecte fit.”

Over Van Nicholas heeft u recent een artikel over ons fabrieksbezoek kunnen lezen, maar toen heeft Jan Willem nog wijselijk z’n mond hierover gehouden. Het lijkt mij een hele mooie deal voor zowel de Accell-groep als Van Nicholas!

Met het huidige merkengamma begint de Accell-groep erg veel op de VAG-groep te lijken. Met Sparta als Skoda, Batavus als Volkswagen, Koga als Audi en vanaf heden Van Nicholas als Bentley. Tel daarbij de merken Winora, Haibike, Ghost, Lapierre, Atala, Redline, Tunturi en XLC op en je hebt een merkenportfolio waar je U tegen zegt! Gefeliciteerd mannen!

6 thoughts on “Accell en Koga nemen Van Nicholas over

  1. Ok dan… Die Accell groep is lekker bezig! Ik kan me goed voorstellen dat Jan Willem tot dit besluit is gekomen. Creatieve geesten moet je niet teveel met management-beslommeringen opzadelen. Die moeten gewoon lekker mooie dingen blijven bedenken! Nu maar hopen dat Accell niet een te zware stempel op het creatieproces gaat drukken, want dat zou voor de bedenker(s) een frustratie kunnen worden.

  2. Ben het helemaal met Traveller eens. Hoewel ik mij wel afvraag wie van wie gaat leren. Ik denk dat Koga van Van Nicholas gaat leren. Bij Koga heeft men aangegeven graag in het titanium segment te willen opereren (m.n. MTB en racefietsen). Titanium en Koga moeten elkaar nog wel leren kennen (volgens mij heeft Koga wel een titanium model in haar assortiment). Op zich moet dit voor Van Nicholas een mooie uitgangspositie zijn, waarbij frustraties m.i. niet aan de orde zullen zijn. Van Nicholas kan nu wat meer geld uitgeven voor het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe frames en fietsen, immers de Accell-Groep hoeft voldoende geld.
    Op zich zie ik Koga ook nog wel met een titanium vakantiefiets op de proppen komen, goed voor de concurrentie met o.a. Idworx.
    Frits

  3. Ik denk niet dat Koga zelf titanium fietsen gaat leveren. Daar hebben ze nu juist Van Nicholas voor opgekocht. Ze hebben het vorig jaar even geprobeerd met het model Excuisiti, maar dat was niet veel meer dan een proefballonnetje.

    Van Nicholas gaat absoluut profiteren van de middelen van Koga en veel zaken zullen nu groter en professioneler aangepakt kunnen worden. En als Van Nicholas profiteert, dan profiteert Koga net zo hard mee, want de winst gaat in z’n geheel naar Accell/Koga.

  4. Klopt, dat is inderdaad de Excuisiti, ik wist dat het een exotische naam was, maar kon er even niet opkomen. Op zich is/was dit een hele mooie fiets. Hoe is het qua verkoopaantallen gegaan met deze fiets? Als het inderdaad een proefbalonnetje is geweest, dan is het wel een duur balonnetje! Titanium is n.l. duur en frameontwerp en het laten produceren (een klein aantal) kost heel veel geld en dat doe je niet voor één jaar.
    Idworx moet b.v. ook een redelijk aantal titanium frames bij Lynskey in Amerika bestellen, anders wordt het niet rendabel.
    Waarom zal Koga niet zelf met een titanium fiets (in samenwerking met Van Nicholas) komen? Van Nicholas heeft immers de expertise (ik denk b.v. aan een WordTraveller in titanium). Hier zal best wel een markt voor zijn in b.v. Europa.
    Frits

  5. De verkoopaantallen van de Koga Excuisiti waren verwaarloosbaar. Het zou mij niets verbazen als dat frame bij de framebouwer van Van Nicholas vandaan kwam. Misschien een eerste experiment voor samenwerking?

    De Excuisiti was een model wat niet echt in het Van Nicholas-assortiment paste, maar dus wel bij Koga. Al bleek de vraag te laag of de prijs te hoog…

    Bij Van Nicholas kan je voor een meerprijs van 495,- een speciaal frame laten maken, met eigen gekozen geometrie, diverse nokjes, buisdiameters, etc. Dat frame wordt dan gewoon NAAST de productielijn gemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat Koga diverse titanium fietsen overweegt die niet bij Van Nicholas passen, maar ze zullen waarschijnlijk niet zo heel snel in eigen huis gaan concurreren. De Van Nicholas Pioneer is in feite het Titanium alternatief voor de WorldTraveller.

    Synergie zal er zeker komen, maar ze moeten wel zuinig blijven op de naam Van Nicholas. Zo’n bedrijf qua kennis en modellen leegzuigen zie ik Koga niet zo snel doen. Ze zullen elkaar vooral gaan versterken en modellen verdelen die elkaar niet bijten.

  6. Michiel,
    Laten wij hopen dat de woorden in jou laatste alinea’s bewaarheid gaan worden en dat Koga en Van Nicholas elkaar zullen gaan versterken. Het zijn merken die een goed fundament hebben.
    Frits

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *