Gates CenterTrack

Jullie hadden nog wat Bike Motion nieuws van me tegoed. Op de stand van Specialized stond een fiets met de nieuwe Gates CenterTrack tandriem-overbrenging.

Het CenterTrack systeem verschilt van de reeds verkrijgbare CDC-beltdrive door een sleuf in het midden van de tandriem. De CDC-tandriem wordt op z’n plaats gehouden door een opstaande flens aan de zijkant van de tandwielen. Voor en achter liggen de flenzen ieder aan een andere kant, waardoor de riem in beide richtingen begrensd wordt. Bij dit systeem moeten het voor- en achtertandwiel perfect met elkaar in lijn staan, want anders loopt de riem eraf.

De CenterTrack daarentegen wordt op z’n plaats gehouden door een opstaande rand in het midden van beide tandwielen. Volgens Gates levert dit minder problemen op met de uitlijning.

Gates CenterTrack

De voordelen van de CenterTrack zijn:

  • De CenterTrack-tandriem is vier millimeter breder dan de CDC-riem en schijnt een hogere treksterkte te hebben.
  • De CenterTrack heeft een betere vuil- en sneeuwverwerking, doordat modder en sneeuw in twee richtingen tussen de tanden van de tandwielen door geperst worden. De opstaande middenrand helpt tegen het ophopen van vuil.
  • Doordat de riem over een opstaande rand loopt, kan deze er minder makkelijk aflopen.

Gates CenterTrack met Alfine 11

Dat de CenterTrack nu ook beter aansluit op de goedkopere Shimano Alfine 11 naaf, waarvan het tandwiel verder naar binnen zit dan bij Rohloff, is slim van Gates, want dit brengt de tandriem-overbrenging binnen bereik van veel meer fietsers en dus zal het afzetgebied voor Gates groter worden. Voor ons trekkingfietsers is dit minder interessant, want de Alfine-naaf is niet ontwikkeld voor hardcore trekkingfietsen. Daarvoor moet je toch echt bij Rohloff zijn.

Er circuleren al langere tijd berichten over de CenterTrack op het internet, maar hij was tot nu toe nog niet leverbaar. Gates heeft nu een lange testperiode achter de rug en komend jaar wordt de nieuwe tandriem verkrijgbaar. Mensen die al met de normale tandriem rondrijden, kunnen hun fiets later altijd ombouwen naar de CenterTrack.

Gates CenterTrack

Zie in onderstaande afbeeldingen de verschillen tussen de CDC-tandriem en de nieuwe CenterTrack. Kijk voor meer informatie op www.carbondrivesystems.com

Gates CDC & CenterTrack tandwielen

Gates CDC & CenterTrack tandriemen

Gates CDC & CenterTrack achtertandwielen

15 thoughts on “Bike Motion ’11 – Gates CenterTrack tandriem

  1. Mooie ontwikkeling om te volgen en inderdaad, met de Alfine 11 die ze kunnen bedienen krijgen ze hopelijk een grotere markt… blijft nog wel dat er deelbare frames moeten komen… maar als de eisen minder strak worden…

    ik ben benieuwd

  2. Inderdaad een mooie ontwikkeling, maar dat de eisen minder strak kunnen worden is misschien weer niet zo’n goede ontwikkeling. Zo bestaat de kans dat nieuwkomers het niet zo nauw nemen en er zelfs een beetje met de pet naar kunnen gaan gooien om harder te concurreren en/of meer winst te maken. En probeer dan maar eens uit te leggen waarom de kwaliteitsmerken, die zichzelf graag aan de strengste constructie-eisen houden, zoveel meer moeten kosten.

  3. Ik heb een nieuw pluspunt aan het lijstje toegevoegd:

    “Omdat de tandwielen nu symmetrisch zijn, kunnen ze omgedraaid worden als 1 kant versleten is en kan je nog een poosje langer doorrijden en de andere kant van de tandjes opslijten.”

  4. Daar heb je wel weer een punt, maar wil de riem ooit doorstromen richting mainstream dan zal dat toch via de prijsvechters moeten gebeuren lijkt me…

  5. Minder kritisch met uitlijnen? Dan loopt de riem dus permanent aan en ik gok dat dat per tandwiel wel een procentje weerstand op gaat leveren…

    Perfect uitlijnen dus! (maar de serieuze merken zullen dat sowieso wel doen en bij de minder serieuze merken maakt wat meer weerstand niet zoveel uit, want er zitten ook minder serieuze rijders op die fietsen die dat verschil minder snel op zullen merken…)

  6. Zo is’t maar net, Lars. Er zal straks een schone taak voor o.a. Santos en Koga weggelegd zijn om het verschil tussen de strak uitgelijnde en stijve fietsen en de minder kritisch gebouwde fietsen van (ik verwacht Duitse) prijsvechters duidelijk te maken.

  7. Ik vroeg mij af of vuil zich kan/zal ophopen in de centre track (in de “gleuf” van de riem) en vervolgens aangedrukt wordt door het tandwiel….. Of werkt het systeem het vuil eruit (in de praktijk?)

  8. @ Ton: Dat zal de toekomst uit moeten wijzen. De tandriem is al uitgebreid getest door cyclocrossers, dus modder moet geen probleem zijn.

  9. Ook continental gaat in de riem. Check continental beltdrive. Zo te zien hebben die geen gehard achtertandwiel en loopt de belt in een gleuf wat de slijtage bevorderd lijkt me. Ben benieuwd hoe deze aramide belt het doet.

  10. Wat mij verbaast is dat er nog steeds geen test van de Gudereit SX-R of P 4.0 is.
    Ik rij sinds twee maanden op deze prima uitgeruste fiets R.4.0. Dit is misschien wel wat vloeken in het bolwerk waar het Nederlands product de voorkeur heeft. Toch vind ik de prijs / kwaliteit verhouding van de Gudereit op zijn minst een test waard.

  11. Hallo Gerrit Jan, ook ik ben best nieuwsgierig naar een test met deze fiets.
    Bij toeval vorig jaar dit merk eens tegengekomen en ik ben het met je eens dat deze op voorhand een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Want onder de €2.000,- met een Rohoff en mooie Magura HS33 remmen is de keus zeer beperkt.
    Sinds een paar weken rijdt mijn moeder (net 75) ook op een nieuwe Gudereit de SX-M met een Nexus 8V naaf. Ik vind het een geweldige fiets voor €759,-! En zelfs nog bij de plaatselijke dealer in Soest kunnen kopen ook.
    De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de veeleisende fietser best de nodige op en aanmerkingen zal hebben over met name de afwerking van verschillende componenten en de dikke lasrupsen op het frame. Daarentegen zit er fantastische verlichting op, schakelt hij heerlijk en is het ook nog eens leuk om op iets aparts te zitten dan de zoveelste senior op een (met alle respect uiteraard) Batavus, Gazelle, RIH, Koga of Union. Ze krijgt vaak leuke opmerkingen over haar keuze.

    Michiel heeft op deze site ook ruimte in een rubriek ” De fiets van…”. Wellicht is het aardig om jouw bevindingen met de SX-R met ons te delen.

    Overigens mag een beetje chauvinisme toch wel? Nederlanders blijven toch meesters in het maken (en samenvoegen van veelal Duitse kwaliteitsonderdelen)van prachtige tweewielers.

  12. Een beetje raar om van Michiel te verlangen om fietsen te testen die je zelf aandraagt. Net alsof je een bevestiging wilt hebben van een, door jou zelf benoemde, fietsguru, wat Michiel geenzins pretendeert te zijn, of je al dan niet een goede keuze gemaakt hebt.
    Als je tevreden bent met je fiets wees er dan ook blij mee.
    Wat wil je dan nog bevestigd zien?

    groet.

  13. @ Gerrit Jan: en wat als ik de fiets niet zo positief beoordeel? Ben je er dan nog net zo blij mee?

    Ik zou de Gudereit graag testen, maar dat is een kwestie van tijd en hopen dat ik een testfiets los kan krijgen.

  14. @Michiel: Ach weet je ik heb een bewuste keuze gemaakt op basis van verwachtingen: waar ga de fiets voor gebruiken en wat heb ik daarvoor over. Er zullen ongetwijfeld min punten te vinden zijn tov een koga of santos. Ik vind het een leuk experiment dat ik zelf ga uitvoeren. Dat betekent: eerst de winter doorfietsen, en hoop dat we wat extreme weersomstandigheden krijgen. Daarna zal ik kijken wat de zomer gaat bieden.
    Ik zal een blog bijhouden over mijn ervaringen. http://gudereir.blogspot.nl/
    Groet Gerrit Jan

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *