Gilles Berthoud Rohloff Shifter
Randonneur-liefhebbers opgelet! Eindelijk is er een mooie oplossing voor Rohloff-bediening op fietsen met een racestuur! Behold the GB Twister van Gilles Berthoud!

Een standaard Rohloff-shifter is te breed om over de bocht geschoven te kunnen worden en dus moest je tot nu toe de draaigreep aan het uiteinde van het stuur monteren of op een steuntje aan de stuurpen. Wanneer je de shifter toch erg graag in het midden van het stuur geplaatst wilde hebben, dan moest je een deelbaar, driedelig racestuur gebruiken.

Nu heeft de Fransman Gilles Berthoud (bekend om zijn leren zadels) heeft een mooie shifter bedacht die op normale racebochten past. De shifter is CNC gefreesd en bestaat uit vier segmenten die na elkaar om de stuurbocht worden geschoven.

Gilles berthoud Rohloff-shifterLinks: originele Rohloff-shifter aan stuuruiteinde. Rechts: GB Twister midden op het stuur.

De GB Twister wordt door Santos als optie toegepast op de Race Lite. De levering van deze draaischakelaar begint eind dit jaar en een exacte prijs voor Nederland moet nog bepaald worden.

Gilles Berthoud Rohloff-shifter op Santos Race Lite

Gilles Berthoud Rohloff shifter op Santos Race Lite

13 thoughts on “Bike Motion ’11 – Gilles Berthoud Rohloff shifter

  1. Ziet er erg duurzaam en mooi uit die Gilles Berthoud shifter, dat is wat ik bedoel Michiel! Een mooie stuurtas van Gilles Berthoud pronkt al op mijn fiets…
    Spreekt mij als Randonneur inderdaad zeer aan .

    Trouwens die fiets ziet er ook erg goed uit.

  2. mmm… terecht voor een mooi stukje techniek, maar aardig aan de prijs om het eens even te testen eigenlijk.
    Vroeger vond ik een race stuur helemaal de max, maar of dat nu nog steeds is…
    maar goed, past natuurlijk ook op een recht stuur… 😉

  3. Als je zo’n mooi gefreesde draaischakelaar voor je rechte stuur wil, dan zijn er wel meer alternatieven te vinden. Misschien ook voordeliger.

    Deze GB Twister maakt een deelbaar stuur overbodig en dat is fijn, want zo’n driedelig stuur is best zwaard en mogelijk wat minder sterk dan een normale bocht uit 1 stuk.

  4. Een goede vraag/opmerking van Jan Pieter,
    een doorgewinterde fietsmaat van mij.

    Ziet er goed uit!

    Puntje: Kun je die shifter over een oude diameter racestuur nog verder naar de stuurnok schuiven? (dat is diameter 25,4 ipv iets van 30 mm)
    Dan komt ie pal tegen de nok te zitten en dat lijkt me ivp handen op het stuur bij klimmen wel heel erg lekker. Nu zit het ding (mij persoonlijk) nog in de weg.

    Met een oude diameter racestuur ben je met wat vulbussen nog wel in staat om een ergostem stuurnok en aheadset balhoofd te gebruiken.

  5. …maar krijg je die shifter dan ook dichter tegen de stuurnok aan?

    M.a.w., wat is de binnendiameter van de shifter? Een ‘modern’ racestuur heeft volgens mij iets van 31 mm. Een ouder racestuur ca 25 mm.

    Dit is de klemdiameter bij de stuurnok. Als de binnendiameter van de shifter daarover heen zou schuiven…(misschien lukt dit ook wel bij de sturen met 31 mm) dan kun je meer ruimte op het stuur vrijhouden. (voor je handen bij klimmen.

    HEt ding ziet er verder supergelikt uit, en van Berthoud weet je als randonneur wel dat je goed zit.

  6. Dat klinkt redelijk perfect! Lijkt me een mooie combinatie.

    IS het frame dat ik op de foto zie hierbovenaan bij de achterpat deelbaar? Ik vraag me nl af hoe je zo’n riem ‘in’ de achtervork krijgt.

  7. Ja, in de achterpat zit een zwart uitneembaar stukje. Met een inbussleuteltje haal je hem eruit om de tandriem erdoor te kunnen steken.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *