GoldlineGazelle en trekkingfietsen? Serieus? Ja, vroeger maakte Gazelle nog wel goede trekkingfietsen, zoals de Champion Mondial, maar dit model heeft inmiddels de oldtimerstatus bereikt. En ondanks dat ze met wereldfietser Frank van Rijn al sinds jaar en dag een ambassadeur van formaat hebben, had Gazelle de fanatieke vakantiefietser de afgelopen jaren helaas niets serieus te bieden. Het productiegamma profiteerde allang niet meer van Frank’s ervaringen en imago. En dat is heel erg jammer… Gazelle heeft nu besloten de groeiende fietsvakantiemarkt van hoogwaardiger materiaal te voorzien, maar wel onder een andere naam: GoldLine.

Het meest recente model welke nog een beetje als een trekkingfiets beschouwd kon worden was de Kathmandu, maar dit model viel bij de ervaren wereldfietsers niet in de smaak. Bij gebrek aan beter wordt Frank van Rijn met dit niet al te hoogwaardige frame gesponsord, maar dan wel met een compleet andere afmontage, welke niet voor de consument beschikbaar was.

Gazelle Frank van Rijn
De Gazelle “trekkingfietsen” in de recente brochures waren maar al te vaak gebaseerd op niet al te degelijke en te zware toerfietsjes, en dan simpelweg uitgerust met een stel lowriders. Deze fietsen hadden vaak te slappe of te zware frames, goedkope verende voorvorken, discutabele designwieltjes, gelzadels en onnodige kunststof-design-kapjes-dingen en verstel-hendels. Degelijkheid ging teveel ten koste van design en luxe aankleding. En laat de huidige consument zich hier nou juist steeds minder door verleiden! Men weet steeds beter wat men wel en niet wil, met als gevolg dat de koper steeds vaker naar de meer gespecialiseerde concurrentie uitwijkt en de Medeo’s en Fuentes met lowriders links laten liggen.

Gazelle Fuente Trekking
Voor hun prijs mag je van de “trekking” Gazelles natuurlijk ook niet de wereld aan kwaliteiten verwachten, maar dankzij internet is de consument steeds wijzer en kritischer geworden. Marketingpraatjes worden steeds vaker doorzien. Aantoonbare kwaliteit en praktische bruikbaarheid worden steeds belangrijker en dat mag ook wat kosten. Het geld wordt echter vooral uitgegeven aan de meer serieuze fietsen van Koga, Santos, Multi Cycle, Jan Janssen en diverse Duitse merken. En dat zit Gazelle natuurlijk niet lekker!

Nu had Gazelle al een tijdje het luxe label GoldLine, waaronder ze met name sjiekere en lichtere toer- en stadsfietsen met hier en daar trendy carbondelen leverden. Deze modellen haalden echter nog niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Koga en er zaten geen echte vakantiefietsen bij. Maar met ingang van modeljaar 2012 is GoldLine verheven tot een echt apart merk, met als doel nog betere fietsen te maken die zich kunnen meten met o.a. Koga, Multicycle en Jan Janssen. Dapper! Waar de normale Gazelle collectie stopt, daar begint GoldLine.

De GoldLine website toont het volgende statement:

“De volledige en toonaangevende collectie van GoldLine bestaat uit exclusieve en luxe fietsen gebouwd met enkel hoogwaardige componenten. Ontwikkeld volgens de hoogste kwaliteitsnormen en speciaal gemaakt voor het veeleisende topsegment.”

De styling van de fietsen is bepaald door kunstenaar en ontwerper Henk Hofstra, wie hij ook is en wat zijn rol ook was:

“Gazelle vormde een team dat de uitdaging graag aannam. Niets was te gek. Samen hebben we de meest volmaakte frames ontwikkeld. Zijn we op zoek gegaan naar de beste onderdelen. En integreerden we de meest innovatieve technologie. Onder het motto: alleen het allerbeste is goed genoeg – en zelfs dát kan soms nog beter. Het resultaat: GoldLine. Inspirerend!”

Prachtige marketingpraat! Laten we de GoldLine trekkingfietsen nu eens nader bekijken!

Het basismodel heet Amerigo, weegt slechts 15,6 kilo en kost €1799,-.

Goldline Amerigo heren

We zien het volgende:

  • Een mooi glad afgewerkt 7005 aluminium frame met een vaste aluminium voorvork. Gelukkig geen kwetsbare en gewichtsverhogende verende voorvork!
  • Een damesframe met een niet al te lage instap. Zo stijf als een echt mixed frame met naar het achterwiel doorlopende bovenbuis ziet deze er echter niet uit.
  • Een Shimano Deore afmontage met de KMC X9L Gold ketting.
  • Wielen met 36 spaken, dubbelwandige en gebuste velgen met 37 mm Continental Travel Contact banden.
  • Een Shimano naafdynamo gekoppeld aan een Busch & Muller Lumotec IQ Cyo koplamp.
  • Degelijke Tubus dragers voor en achter.
  • Een hoog geplaatste verstelbare stuurpen zonder nodeloos zware verstelhendel en een multipositie stuur met leren omhulsel.
  • Een Selle Royal Respiro Pro met ventilatie sleuf en lederen dek. Gelukkig geen gelzadel!
  • Tegen de huidige trend in is er gelukkig niet voor schijfremmen gekozen, maar voor hydraulische Magura HS11 remmen welke semi-geïntegreerd aan het frame en de vork bevestigd zijn. Erg netjes!

De GoldLine-topper heet Marco Polo, weegt slechts 15,5 kilo en kost €1999,-.

Goldline Marco Polo dames
De verschillen met de Amerigo zijn:

  • De fiets is afgemonteerd met Shimano XT, twee stappen hoger dan de Deore.
  • De Tubus dragers zijn van RVS.
  • Continental Top Contact banden.

Hoe het met de stijfheid en stabiliteit van de lichtgewicht frames met volle bepakking gesteld is moeten we nog ervaren. Op Pad heeft de Marco Polo al getest. De algehele indruk was goed, maar ze hadden wel wat aan te merken op de stijfheid en de banden:

“Fietsen over asfalt gaat soepel en zolang de bochten vloeiend zijn en je niet te abrupt stuurt, doet de Marco Polo het prima. Maar zodra scherpe bochten elkaar rap opvolgen, of als je plots moet uitwijken, dan voelt met name de achterkant niet zo stijf als we zouden wensen. De licht lopende, erg smalle (37 mm) en knetterhard opgepompte Conti’s doen ook een duit in het zakje. Bredere banden zouden aanzienlijk comfortabeler zijn op minder glad (onverhard) wegdek. Bepak de GoldLine niet te zwaar, dat komt het rijgedrag niet ten goede.”

Tot zover lijken de GoldLines mooie en kwalitatief hoogwaardige vakantiefietsen voor asfaltreizen. Er zijn echter twee missers to noteren.

Ten eerste zouden deze fietsen uitgerust horen te zijn met twee standaards; één aan de achtervork en één aan de lowrider. Hiermee staat de fiets veel stabieler dan nu met de enkele middenpoot het geval is. De middenstandaard kan ook vervelend in de weg zitten als je de fiets achteruit wil rollen. De trapper draait dan vast tegen de standaard en met volle bepakking til je de fiets niet eventjes op om het pedaal weer naar voren te kunnen draaien. Dat kan dus beter!

Het tweede punt is de bevestiging van de achterdrager. De voorkant van de drager is namelijk aan een metalen stripje onder het achterspatbord bevestigd. Mocht door een val de achterdrager verbogen raken, dan wordt het spatbord tegen de band getrokken! Het zal bij normaal gebruik zo’n vaart niet lopen, maar het zou toch vervelend zijn als dit midden in Frankrijk gebeurt.

Wat ook goed is om te weten is dat de remmen niet met een hendeltje los te halen zijn. Je moet de band dus leeg in en uit de fiets halen en pas oppompen als het wiel op z’n plaats zit.

Verder heeft Gazelle het heel zelfverzekerd over: “Schakelgemak en zeer lage slijtage onder alle omstandigheden.” Dat de fiets fijn schakelt zal dankzij de XT-componenten absoluut waar zijn, maar met “een zeer lage slijtage onder alle omstandigheden” moeten de marketingmensen van GoldLine echt oppassen dat ze niet doorschieten in superlatieven en te hoge verwachtingen scheppen, want een derailleursysteem, hoe goed ook, is NIET slijtvast onder alle omstandigheden! De KMC ketting mag dan wel een extra harde goudkleurige coating hebben, dat wil nog niet zeggen dat deze tegen modder, sneeuw en pekel bestand is! Goed en regelmatig onderhoud is ALTIJD geboden.

De GoldLine Amerigo en Marco Polo zien er op het eerste gezicht uit als nette vakantiefietsen met een prima kwaliteit, al zijn er wel wat minpuntjes te noemen. Echte wereld-trekking-fietsen zijn ze niet en zo zijn ze waarschijnlijk ook niet bedoeld. Niet iedereen heeft tenslotte de behoefte om met een niet-kapot-te-krijgen Landrover Defender door Afrika stuiteren. Met een comfortabele Audi stationwagon door Europa toeren is ook leuk!

De GoldLine fietsen zullen waarschijnlijk voornamelijk marktaandeel wegsnoepen van Koga en Multi Cycle. Wat denk jij? Laat je reactie hieronder achter!

Ga voor meer informatie en prachtige marketingtaal naar www.goldlinebicycles.com

22 thoughts on “Gazelle gaat eindelijk weer serieus doen

  1. mooie beschrijving
    ik krijg alleen toch het idee dat het een leuke poging is, maar toch weer niet voldoet aan de eisen. Die bagagedrager/spatbord combinatie vind ik wel zeer vreemd…
    volgens mij kan je voor die prijs een nette santos travelmaster special met vergelijkbare afmontage krijgen. Koga zal in die prijsklasse ook wel een type hebben.
    Dan heb je voor dezelfde prijs een fiets die wel een stijf frame heeft.

    Dus ik snap de plaatsing in de markt niet zo…

  2. ja dat had ik door 😉 en ik ben nog niet van plan om afscheid te nemen van die Land Rover

    Maar wat ik bedoel is, een Koga met XT groep zit in dezelfde prijsklasse dan die Marco Polo. En dan vraag ik me af hoe die prijs gerechtvaardigd wordt. Uiteindelijk haal ik uit je verhaal dat gazelle het toch weer net niet serieus genoeg oppakt maar er wel de prijs voor vraagt.

    Het is dus veel prachtige marketingtaal en een fiets die vooral voor de naam gekocht wordt?

  3. Ik vind wel dat deze GoldLines er serieus netjes uitzien. De frames zijn mooi afgewerkt en de onderdelenkeuze is (op twee dingen na) van Koga-niveau, maar dan net even anders. Vooral de niet-trekkingfietsen van GoldLine zullen een alternatief voor enkele Koga’s kunnen zijn. De Koga collectie is echter veel breder en meer gespecialiseerd in echt degelijke trekkingfietsen. Als GoldLine doorgroeit, dan zouden ze wat mij betreft nog wel wat meer trekkingfietsen mogen brengen. Ik ben benieuwd hoe een echte Traveller-tegenhanger en een World Traveller concurrent van GoldLine eruit zullen zien.

    Marketingtaal zijn we van Gazelle wel gewend, het is tenslotte een massamerk en die zijn daar in de regel erg goed in. 😉 Giant en Batavus kunnen er ook wat van!
    De naam GoldLine moet zich als op zichzelfstaand merk nog bewijzen en ik denk niet dat je voor die naam betaalt. Dat zou ze uit de markt prijzen. De prijs is op het eerste gezicht rechtvaardig voor de afmontage en het afwerkingsniveau.

    Ik kijk er naar uit om ze op Bike Motion te gaan bekijken!

  4. Voordat ik mijn Koga Traveller kocht reed ik op een Gazelle Medeo Trekking. Wist ik toen veel… Als je niet beter weet is het best wel een fijne fiets, maar toen ik eenmaal een proefrit op de Koga gemaakt had, wist ik wat ik gemist had! Echt een wereld van verschil en met de kennis van nu kan ik alle zwakke punten van de Medeo Trekking die Michiel hierboven noemt beamen.

    Ik ben benieuwd hoe de nieuwe GoldLine modellen gaan aanslaan. Ze moeten wel van hele goed huize komen!

  5. ja ok, als je het niet als een echte trekkingsfiets beschouwd…

    Het ging mij vooral om het stukje
    “… dan voelt met name de achterkant niet zo stijf als we zouden wensen.”

    maar ok, licht bepakt fietsen dus, het ziet er een leuke fiets uit, dat is wel zo

  6. @ Traveller: Omdat je een Medeo Trekking hebt gehad, heb ik een vraag. Toen je toe was aan iets nieuws, ben je toen direct naar een Koga gaan kijken? Zou je een GoldLine overwogen hebben als Gazelle toendertijd een hoogwaardig alternatief had gehad? Oftewel, heeft de naam Koga je aangetrokken of ben je daarop uitgekomen omdat Gazelle simpelweg niets serieus te bieden had?

  7. @ Michiel: Ik heb vanalles bekeken. Gazelle had inderdaad geen beter alternatief dan de Medeo en Fuente Trekking. Ik heb heel even naar Multi Cycle gekeken, maar vond dat merk veel te oubollig. Batavus was niet veel anders dan Gazelle en had ook niets naar mijn zin, want ik wilde geen fiets meer op het kwaliteitsniveau van de Medeo. De GoldLine fietsen van toen waren sjieke fietsen, maar er zaten geen trekkingfietsen bij. Ik vond ze wel mooi, maar niet geschikt.

    Als een model als de Marco Polo toen leverbaas was geweest had ik er absoluut naar gekeken. De Amerigo van €1799,- zou qua prijs interessanter geweest zijn, maar eigenlijk had ik dan liever een LX afmontage gezien dan Deore. Het merk maakte me niet zoveel uit. Als GoldLine toen net zo’n goede fiets in de collectie had gehad als mijn Koga Traveller, dan zou ik die serieus overwogen kunnen hebben.

    Voor mijn vier jaar oude Medeo kreeg ik bij inruil overigens niet veel terug: €125,-. Het was eigenlijk een symbolisch bedrag. De dealer waar ik mijn Koga kocht had meerdere inruilers van Gazelle en Batavus staan en hij wilde mijn fiets liever niet hebben, want hij raakte ze maar moeilijk kwijt, zei hij.

    En voor nu en later? Ik ben uiterst tevreden met mijn Koga en wil hem voorlopig nog niet inruilen. Na het lezen van het artikel weet ik niet of ik nu naar een GoldLine zou kijken. Ik wil namelijk weer een loeistijf frame en daar lijkt die GoldLine minder goed te scoren. Het iets lagere gewicht van de Marco Polo vind ik niet zo heel erg belangrijk. Ik wil een fiets die met bagage lekker strak stuurt en me een zeker gevoel geeft in de afdalingen. Ik vind die hydraulische remmen wel weer erg mooi! Ik overweeg om mijn Traveller daar een keer mee op te waarderen als ik een mooie aanbieding tegenkom.

  8. Toevoeging: nu ik wat meer ervaring op heb gedaan met fietsvakanties en sinds de aankoop van mijn Traveller uit interesse de markt wat meer gevolgd heb, ben ik geïnteresseerd geraakt in de sportievere en ‘ruigere’ modellen met meer comfort door dikke banden, zoals de Koga World Traveller 29er en de Koga Signature. Het liefst wil ik later een Rohloff naaf met tandriem, maar dat is vooralsnog boven mijn budget.

  9. Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Traveller!

    Ik denk dat GoldLine er goed aan zou doen om op termijn met een echte Traveller of World Traveller concurrent te komen. Een degelijke trekkingfiets met een stijf frame, stabiele bagagedragers, comfortabele dikke banden, twee standaards en misschien zelfs de mogelijkheid te kunnen kiezen uit meerdere soorten sturen en zadels. En als ze Frank van Rijn dan op zo’n fiets laten rijden is dat 100x betere marketing dan de met superlatieven overladen teksten van de marketingafdeling, want mooie praatjes vullen geen gaatjes. Laat maar zien wat ‘ie kan! Dat doen alle serieuze trekkingfietsmerken ook.

  10. @michiel, dat zou een mooie stap zijn. Enige punt wat ik dan nog zie is de prijs, dan moeten deze fietsen toch zakken in prijs, of de echte trekkingfietsen hetzelfde geprijsd worden als deze… hoe dan ook blijf ik het vreemde eend in de bijt vinden 😉

    maar… zolang ik er zelf niet op gefietst hebt mag ik niet al te kritisch zijn natuurlijk :-p

  11. Beste Michiel,

    Allereerst bedankt voor het artikel over onze nieuwe fietsen, we zijn blij dat de nieuwe fietsen worden gewaardeerd. Wij willen graag een korte reactie plaatsen op het artikel aangezien er een belangrijk misverstand in geslopen is. Het gaat hier om de dragerbevestiging. De drager is niet bevestigd aan het spatbord, maar dat de bevestiging is onzichtbaar weggewerkt. Het spatbord is inderdaad niet stabiel genoeg om de drager aan te bevestigen.
    Dit houdt in dat de drager ook zonder spatbord vast en stabiel bevestigd is en de Tubus garantie van 30 jaar en maximale bepakking van 40kg zijn dan ook gewoon van toepassing, dus geen concessie op de kwaliteit/stijfheid drager. Deze bevestiging is minimalistischer waardoor het minder kwetsbaar is en de drager kan niet verschuiven onder zware last. Dit komt door een dubbele borging aan de drager en het frame, alles netjes weggewerkt. Ook gebruiken we 36 gaats wielen in beide modellen en geen 32 gaats ivm de stabiliteit en degelijkheid, bij de overige GoldLine fietsen is het wel 32gaats.
    In de nabije toekomst zal deze nieuwe manier om de drager te bevestigen zijn weg vinden bij vele andere fietsen want merken als Tubus bieden het nu al aan naast de oude manier met stangetjes.
    Uiteraard nemen wij alle kritiek ter harte, we zijn dan ook erg geïnteresseerd in artikelen als deze en we gaan er hard mee aan de slag om de fietsen verder te verbeteren.

    We nodigen iedereen dan ook van harte uit om de fietsen bij onze geselecteerde dealers te komen bewonderen.

    Mvrgr. Hugo Velthuis
    GoldLine Bicycles

  12. Beste Hugo,

    Bedankt voor je reactie. En excuses voor het misverstand. Ik heb de tekst aangepast. Ik had al wel gezien dat de drager met een metalen plaatje vast zit, wat degelijk en netjes oogt, maar ik blijf van mening dat dit niet een ideale oplossing is.

    Ik begrijp dat fabrikanten hun best doen om onderscheidend te zijn. Ik geloof absoluut dat de Tubus-drager zeer degelijk is en dat er in principe weinig mis mee kan gaan. Het is bij trekkingfietsen echter heel belangrijk dat de meeste onderdelen een uniforme bevestiging hebben, zodat alles vervangbaar is door ter plekke verkrijgbare onderdelen. Trekkers worstelen veel met de vraag “wat ALS er iets kapot gaat, hoe kan ik dat dan zelf vervangen of bij een plaatselijke fietsenmaker laten repareren?” De voorkeur gaat bij velen dus uit naar universele systemen. De echte wereldfietser is nogal behoudend en geeft bijvoorbeeld nog vaak de voorkeur aan conventionele cantilevernokken waar eenvoudig iedere soort V-brake van de plaatselijke hypermarché op bevestigd kan worden. Ik denk wel dat de behoefte aan uniformiteit vaak vooral voor de gemoedsrust is en dat de gemiddelde vakantiefietser weinig tot geen problemen hoeft te ondervinden. Maar… het is wel een kritisch wereldje!

    Verder denk ik wel dat een dubbel pootje van de drager naar de zijkant van de achtervork een stabielere constructie oplevert (zie ook de opmerking van Op Pad). Dat de drager verschuift onder zware last is een ‘probleem’ dat ik nog niet tegen ben gekomen.

    Ik zou de Marco Polo graag eens aan een test onderwerpen om tot een uitgebreider en genuanceerder verslag te komen. Kan ik dat met Lieke kortsluiten? We treffen elkaar vast wel op Bike Motion.

  13. Frank van Rijn zei tegen mij dat zijn fiets standaard om de +- 1000 km een spaak breuk heeft. Hij is zelf erg licht en heeft een bagage van 36 kilo wat dus erg zwaar is, maar in combi met zijn gewicht is het vrij normaal.

    Ondanks dat Gazelle niet standaard velgen heeft gebruikt bij zijn fiets kunnen ze nog steeds geen wielen bouwen.

  14. Ik reed jarenlang op mijn Koga Randoneur.
    Ik was verknocht aan deze fiets. Maar toen ik hem wilde inruilen en diversen proeffietstochtjes maakte ben ik als een blok gevallen voor de Marco Polo uit de Goldline serie. Behalve inderdaad de stander (maar ik heb er een low rider op gezet) is het euvel verholpen. Ik vind het een fantastische fiets!! En na enkele duizenden km gefietst te hebben geen enkel van de z.n problemen ervaren! voor mij is het dikke 10.

    Ik ben heel blij dat ik deze fiets na enige twijfel toch heb uitgeprobeerd. Immers ik was een Koga fan.

  15. Heb nu 4 jaar mijn gazelle Fuente, zilvergrijs met een rechte stang,en ben er nog steeds erg blij mee.Ik gebruik hem elke dag,en in de zomervakantie enkele weken in Belgie en Frankrijk.Destijds bij Kees Fietsshop in Noordwijk voor 550 euro in de uitverkoop gekocht! Geeft mij bij gebruik als woon/werk fiets elke dag een klein beetje vakantiegevoel!

  16. Henno, zelf heb ik een Gazelle Formula Trekking een replica van de fiets van Frank van Rijn destijds.
    Fiets is van 1997 en is van staal.
    De eerste Formula Trekking was een drama, een echte maandagochtend fiets.
    Daarna heb ik van Gazelle een andere gekregen, een reserveframe van Frank van Rijn.
    Ik heb nog nooit op zo’n lekkere fiets gereden!
    Heb jaren op deze fiets gereden, ook met fietsvakanties en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
    Inmiddels berijd ik de fiets (feitelijk kan je nu spreken van een oldtimer) een stuk minder, vanwege andere fietsen, maar ik doe deze fiets zeker nooit meer weg.

  17. Op de site van Gazelle zie ik geen enkele verwijzing meer naar de Goldline als premium lijn van Gazelle. Is dat project gestopt, of mis ik wat?

  18. Met een Fuente Trekking in 2013 naar Rome gefietst met stevige bagage (tent etc etc.) s’; Zomers regelmatig in Frankrijk op pad. Verder dagelijks gebruik zo’n 15 KM per dag. Tot op heden (3-2018) geen problemen buiten regulier onderhoud en vervangen van onderdelen als 1x een wiel, verder ketting, remblokjes, banden wat tandwielen e.d. Top fiets!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *