De E-bike is inmiddels geen hype meer, maar een blijvend en immer groeiend segment. Er worden ook steeds meer trekkingfietsen geëlektrificeerd. Idworx doet met de nieuwe Power Rohler een hernieuwde poging om toe te treden tot de E-bike markt. Met de nieuwe Bosch middenmotor gekoppeld aan een Rohloff-naaf.

Bosch is met zijn middenmotor aan een stevige opmars bezig. Ieder zichzelf respecterend fietsmerk van enig formaat komt met één of meer Bosch-modellen. Niet zozeer omdat dit nu misschien het beste systeem is, maar wel omdat ieder fietsmerk er relatief eenvoudig zijn eigen fiets omheen kan bouwen, zonder zelf het wiel opnieuw uit te moeten vinden (met alle sores van dien) wat betreft het elektrische systeem. Zo kunnen fietsmerken gewoon blijven doen waar ze goed in zijn (fietsen bouwen) en een goed systeem van een elektrospecialist inkopen.

Idworx is bij de ontwikkeling van de Power Rohler niet over één nacht ijs gegaan, want om een dergelijke low-volume trekkingfiets te kunnen bouwen, moesten er wel een paar hindernissen overwonnen worden, zowel technisch als logistiek.

De Idworx power Rohler is niet zomaar een omgebouwde Easy Rohler, maar hij is vanaf de Bosch-motor helemaal nieuw ontworpen. De nieuwe Bosch-motor is mooi compact vormgegeven. Het dikke blok onder de trapas van de vorige versie is verdwenen, wat de Idworx Power Rohler meer bodemvrijheid geeft. De nieuwe motor is ook iets lichter dan de vorige.

De eerste uitdaging voor Idworx lag aan de inkoopkant, want Bosch wil zijn systeem pas vanaf 2000 units aan een fietsenbouwer leveren. Daarom zie je Bosch bijna alleen maar bij de grote merken en nauwelijks bij kleine specialisten. Het exclusieve Idworx moest dus creatief zijn.

De eerste technische beperking van het Bosch systeem zit ‘m in het feit dat er slechts één voortandwiel aan de motor zit. Bosch E-bikes met een derailleur kunnen dus niet meer dan 10 versnellingen hebben en dat is voor echte trekkingfietsen te weinig. Nu Idworx het Bosch-systeem aan de Rohloff 14-versnellingsnaaf gekoppeld heeft, is dat probleem opgelost.

Echter, daar liep Idworx bij de eerste generatie Bosch tegen de tweede technische beperking op. Bij versnellingsnaven als die van Shimano en Rohloff is het zaak dat je iets kracht terugneemt om de naaf soepel over te laten schakelen. Door kracht te minderen trap je als het ware even de koppeling in. Bij de eerste generaties Bosch-motoren bleef de motor te lang en teveel kracht uitoefenen op de ketting, waardoor soepel schakelen bijna niet mogelijk was. Bij de nieuwste Bosch-motoren schijnt dit probleem opgelost te zijn, dankzij drie sensoren met 1000 sensormetingen per seconde en een iets milder afgestelde ondersteuning.

Het frame van de Power Rohler is Beltdrive-ready gemaakt. Er kan dus een tandriem op gemonteerd worden! Dat moet je echter wel door je dealer laten doen, want Idworx levert de Power Rohler standaard met een KMC X1 ketting en een kettingkast. Idworx heeft speciaal voor de Power Rohler een extra gehard tandwiel door Heggeman laten maken, die veel langer mee moet gaan dan het standaard tandwieltje.

De accu is niet in het frame geplaatst, maar in een speciaal hiervoor ontworpen en extra verstevigde bagagedrager van Racktime. Zo blijft er in het frame ruimte over voor drinkbidons, die voor vakantiefietsers gewoon noodzakelijk zijn.

Om zo min mogelijk last te krijgen van een ‘zwabberkont’ onder het gewicht van de bagage en de accu heeft het frame een extra dikke, ovale zitbuis gekregen en is de bagagedrager o.a. verstevigd met een ‘brace’, zoals ook op de oPinion te zien is. Als je je Ortlieb-tassen aan de drager hangt, dan valt de accu minder op.

Voor extra rijcomfort past Idworx een flexibele titanium zadelpen toe.

Om de Power Rohler snel tot stilstand te brengen, wordt de fiets uitgerust met de flinke schijfremmen van de All Rohler en de oPinion. Dat is geen overbodige luxe voor een krachtige E-bike met bepakking, maar ook noodzaak, omdat de aan het frame vastgelaste Magura Firmtech remmen niet te combineren zijn met verstelbare achterpatten. De schijfrem beweegt met het achterwiel mee.

Omdat er geen excentrische trapas met de Bosch-motor te combineren is, is er een verstelbaar achterwiel nodig om de ketting of tandriem te spannen. Idworx heeft hier zelf een setje achterpadden met verticale uitval voor ontwikkeld die niet onder spanning in het frame zitten, waardoor de kans op het per ongeluk scheef stellen van het achterwiel geminimaliseerd is. In geval van een lekke band kan je zelf je achterwiel uitnemen en je band verwisselen. Dit in tegenstelling tot andere E-bikes met de motor in het wiel, waarmee je langs de dealer moet om de fiets met de computer te resetten.

Het Bosch-systeem is leverbaar in twee uitvoeringen: Active Line en Performance Line. Idworx kiest voor de Power Rohler echter uitsluitend voor de Active Line, vanwege de eerder genoemde mildere krachtafgifte en dus een soepeler schakelgedrag. De Performance Line is enkel geschikt voor derailleurfietsen.

Bosch biedt twee soorten accu’s: de PowerPack 300 (36 Volt, 8,2 Ah, 300 Wh.) en de PowerPack 400 (36 Volt, 11 Ah, 400 Wh.), maar Idworx kiest alleen voor de 400-versie. De Bosch-accu is met 2,6 kilo relatief licht.

De bediening van het elektrische systeem geschiedt middels een centraal op het stuur geplaatste computer en drie knopjes bij het linker handvat. In de computer zit een micro-USB uitgang waarmee je onderweg je telefoon of GPS op kunt laden. De computer toont met een stapeltje zwarte streepjes hoeveel kracht de motor op het moment levert. Als je dit goed in de gaten houdt, helpt dit metertje bij het jezelf aanleren zo zuinig mogelijk te rijden. Als de powermeter veel zwart kleurt, dan moet je iets zachter gaan fietsen en/of terugschakelen.

De 48 Nm sterke Bosch-motor kent vier ondersteuningsniveau’s en ondersteunt tot maximaal 25 km/u. En dat is snel zat. Knappe jongen die je dan nog inhaalt!

De Power Rohler wordt leverbaar in een herenuitvoering en voor de dames in een comfortuitvoering met lage instap.

De Idworx Power Rohler wordt standaard uitgerust met de nieuwe Schwalbe Marathon Almotion banden. Deze banden rollen lekker comfortabel en erg licht, wat bescheiden bijdraagt aan een goede actieradius.

Over de daadwerkelijk haalbare actieradius kan niemand iets zinnigs zeggen, want dat is afhankelijk van heel veel factoren, zoals het gewicht van de berijder en bagage, heuvels, wind, gekozen ondersteuning, schakelgedrag, etc. Idworx blijft met recht sterk benadrukken dat het hier een fiets met elektrische ondersteuning betreft, voor mensen die net iets verder willen dan voorheen mogelijk, en geen vol-elektrisch rijdende luie-mensen-fiets! Dat laatste zijn mijn woorden. 😉

Tot slot de prijs. Deze bedraagt €5.995,-

40 thoughts on “Idworx Power Rohler: E-bike met Bosch en Rohloff

  1. Het is knappe techniek en ik snap dat er een markt voor is, danwel voor ontwikkeld wordt;).

    Maar mij zie je er voorlopig niet op. Eens kijken hoe dat over 30 jaar is.

  2. tja de prijs he’ tjonge die is wel heel hoog……
    je koopt eigenlijk alleen een frame met een
    (naam)……
    de rest koop je bij een ander merk ook
    iedereen heeft tegenwoordig bosch
    ondersteuning dus ik pas ook maar.
    zelf heb ik een ktm macina 29 zelf
    een achterdrager op gezet en spadboard
    alvine 11 naaf er in maar ik hou 3500 euro
    in de zak…….rij er nu 2 jaar naar volle tevredenheid
    mee

  3. Blijkbaar is er wel vraag naar deze fietsen.
    De stelling zegt genoeg:

    Zou SintChristophorus.nl zich ook moeten richten op elektrische trekkingfietsen?
    Nee (61%, 292 Votes)
    Ja (39%, 183 Votes)

  4. Inderdaad. En dan is er nog een grote groep die geen antwoord heeft aangeklikt, omdat die niet via Google op deze site terecht zijn gekomen, maar op andere E-bike websites hun heil zoeken.

  5. Heeft een degelijke trekkingfiets dan enkel zin om ermee te gaan rondzwerven in Azië of Zuid-Amerika? Tuurlijk niet, perfect geschikt voor die dagelijkse trip naar het werk. En daar kan de elektrische fiets wel degelijk een alternatief bieden voor de wagen, ook op de iets langere trajecten, in “weer en wind”… Kortom: best goed om de kwaliteitsmodellen onder de elektrische tweewielers hier te bekijken.

  6. Er is veel te vertellen over E-bikes en de ontwikkelingen worden steeds interessanter. Ook voor de vakantiefietser.

    Voorwaarde voor E-bikes die ik op deze zal bespreken is wel dat je er een kampeeruitrusting aan moet kunnen hangen en dat de aandrijving minimaal geschikt is voor heuvelterrein als de Ardennen. Dus geen Nexus en Alfine naven.

  7. Hallo,

    Heb zelf een cannondale kinneto, een soort crosshybride, je hoeft de ondersteuning alleen maar bergop te gebruiken zonder ondersteuning fiets hij ook bijzonder licht, bijna als een normale fiets.
    Zonder e-bike kan ik mijn vrouw met haar e-bike niet bergop bijhouden, voor de rest fiets ik liever op een gewone fiets

  8. Nog een mooie E-bike uit de winkel van Gerrit Gaastra….de Gaastra 4.E.
    http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.e
    De Gaastra heeft mechanische schijfremmen, Alfine 8 en B&M verlichting.
    Prima voor een woon-werk fiets in Nederland.

    De Gaastra 4.E heeft vele Idworx kenmerken. Dezelfde verstelling achterpadden, een idworx voorvork, etc
    Het frame is van aluminium en lijkt hetzelfde te zijn als het frame van de Power Rohler…..

    Ok, de Gaastra 4.E heeft geen Rohloff, Son verlichting, Hope remmen en Darim velgen. Maar is wel 2100 euro goedkoper dan de Power Rohler.

  9. Ik heb de Power Rohler besteld. Aan een zware hernia heb ik beschadigde zenuwbanen en 30 percent krachtverlies in het rechterbeen overgehouden. Ik heb geluk, ik kan eindelijk weer fietsen maar na 20-30 km begint het erg moeilijk te worden. Ik hoop van met de Power Rohler met wat ondersteuning weer grotere afstanden te kunnen afleggen en weer echt plezier te krijgen in het fietsen. Duur is ie wel maar ik vind het een heel mooie e-bike en alles aan IDworks is kwaliteit, de verwachtingen zijn dus hoog. En zelfs een dure fiets is nog altijd een relatief goedkoop vervoermiddel 🙂

  10. Ludo, ik hoop dat je heel veel plezier en veilige km zult beleven met je Idworx Power Rohler.
    Een tip, ga je schijfremmen eerst even “inremmen” (zie ook reacties bij Test Santos Travel Lite met Rohloff en riem).
    Hou wel rekening met het feit dat de fiets ruim 23 kg bedraagt. Als de accu leeg is, dan is het zwaar trappen. Hou dus de accu in de gaten en laad hem tijdig op!

  11. Bedankt voor de tips Frits, hij is inderdaad niet bepaald licht maar de fiets waarmee ik dagelijks oefen om het weer in de benen te krijgen weegt ook 20 kg. Ik heb nooit met schijfremmen gereden en mijn dealer (Fietsen Koen in Kesel-Lo) heeft me dezelfde raad gegeven (inremmen). Ik ga proberen met zo weinig mogelijk ondersteuning te fietsen zodat de accu een behoorlijke actieradius heeft. Hele lange tochten zitten er voor mij waarschijnlijk toch niet meer in. De levering zal nog even op zich laten wachten maar van zodra ik hem heb laat ik effe weten hoe ie loopt.

  12. Let er ook op dat je lekker veel blijft schakelen. Veel mensen worden op een E-bike al snel schakellui, omdat de motor een groot deel van het gevoel in de benen wegneemt en het rijden in een zware versnelling met het grootste gemak veel snelheid oplevert. Lichter schakelen scheelt heel veel stroom.

  13. Ludo, doe Olivier van Fietsen Koen maar de groeten van mij, ik heb samen met hem op de stand van Idworx gestaan tijdens de afgelopen Bike Motion.

  14. Bedankt voor de raad Michiel, ik zal er zeker rekening mee houden ! Ook bedankt voor het bijhouden van deze geweldige website.
    Frits : doe ik bij mijn volgend bezoek aan Fietsen Koen.

  15. Wie weet me te vertellen waar je volgende combinatie vindt:

    -bosch performance 45 km/h
    -Rohloff
    -gates belt
    -luchtvering voor

  16. Gisteren eindelijk mijn Idworks Power Rohler kunnen afhalen bij Fietsen Koen in Kessel-Lo. De remmen waren al keurig voor me ingeremd en de fiets stond rijklaar naar me te lachen. Eerste rij-indrukken : fietst heel prettig, schakelt prima, de remen bijten prettig en de zit is comfortabel. Ik ga hier heel wat plezier aan beleven….

  17. Ludo, ik wens je heel veel rijplezier en veilige km’s met je Idworx Power Rohler.
    Heb je de dikke Idworx schijfremmen, ik denk het haast wel.
    Waren de schijfremmen door Koen in geremd of was dit vanuit Idworx al gedaan?
    Ik zou je willen adviseren (voor alle zekerheid), zoek een brug of flinke heuvel en ga die een paar keer op en af en laat de schijven lekker heet worden, dan weet je zeker dat de schijven goed in geremd zijn.
    In praktijk hebben sommige bezitters van een Idworx AR (die dezelfde schijven hebben) dit niet gedaan of zijn er door hun dealer daar niet op gewezen. Gevolg een piepende voorschijfrem tijdens vochtige en regenachtige omstandigheden.
    Onthou echter altijd dat alle remmen of dit nu schijf- of velgremmen nooit helemaal piep of kraak vrij zullen zijn.
    Wij zijn heel benieuwd naar je verdere bevindingen van deze fiets.

  18. Frits, ik denk dat Ludo op zijn twee oren mag slapen wat dat inremmen betreft en dat ze bij fietsen Koen dat inremmen zelf doen indien de klant dat wenst (hebben ze mij tenminste verteld). Aan steile heuveltjes daar in de buurt geen gebrek, dus…

  19. Gisteren mijn Power Rohler opgehaald bij Bongers.
    Topfiets.Rijdt als een trein ( nee geen Fyra) en je kunt ook op zandwegen en ruiger terrein fietsen,dankzij de brede en zeer soepel lopende banden .Esthetisch ook een mooie fiets ! Het grijs van de Boschmotor had ,voor mij ,ook zwart kunnen zijn . De fiets rijdt ook ,zonder ondersteuning ,soepel en redelijk vlot.Dus bang zijn dat je accu leeg is ,heeft weinig consequenties voor de voortgang. Trouwens ,een beetje fietsreiziger heeft ervaring met bepakking en gewicht :-).
    De prijs kan een breekpunt zijn ,maar gelet op de Idworx kwaliteit en Rohloffnaaf,plus de State of the Art onderdelen ,is hier ook het motto : kwaliteit heeft een kaartje

  20. Inmiddels 3 maanden verder met deze E Bike en tevens een goed beeld van deze fiets.
    Is het nog steeds een topfiets.?
    Zou het wel moeten zijn , voor € 6000, maar de ervaring is anders.
    De Power Rohler heeft pretenties.Iets wat bij Idworx hoort, maar waarvan je je moet afvragen of dat op lang termijn blijft werken .
    Al vrij snel na mijn eerste tochtjes , brak de achterremschijf af en vernielde een stel onderdelen.Domme pech was de reactie.
    Kan zijn. Maar ik zag dit weekend op Bike Motion dat GG toch maar heeft besloten om andere schijven te ontwerpen .
    Vervelende piepgeluiden bij het remmen .?
    Was een dingetje waar echte mountainbikers niet over zeuren . Maar dit was toch een reisfiets ! Een fiets voor mooie tochten door stille natuur.
    Dat die Bosch motor dan lekker jengelt is wel een minpuntje.
    Wat dat betreft heeft Santos een mooiere oplossing.De GoSwiss.
    Na 2500 km op de Power Rohler, met wisselende omstandigheden en bagage, wind tegen, klimmetjes en zo, kom ik tot de conclusie dat de Power Rohler nogal wat beperkingen heeft.
    De accu geeft voldoende Power om 75 km met 15 kg bagage en eigen gewicht van rond de 100kg af te leggen .
    Dit op Eco stand.Bij hogere standen wordt het snel veel minder.
    Geen echte reisfiets dus voor langere afstanden, of er moet een extra accu bij.
    Andere optie is een lunchpauze nemen van 2 uur.
    Verder vertoond de fiets vibraties bij stevig aantrappen.Er komt een soort trilling op de pedaalas.
    Het frame is zeer strak ontworpen..Het gevolg is wel dat deze gaat stuiteren op oneffen wegdek en klinkers. Vooral het stuur krijgt behoorlijke klappen.De Almotion banden terugbrengen op 2,4 zou dan de Air Suspention moeten zijn .( staat in donkere letters op het frame ).Maar dat is niet afdoende.Fatsoenlijke voorvering met locker zou eigenlijk standaard voor deze prijs erop moeten zitten .
    Het stuiteren van de fiets heeft ook tot gevolg dat af en toe de accu loskomt uit de behuizing. Maar dat ligt aan Bosch natuurlijk.
    Ik kan mij voorstellen dat de adepten van de Idworxkerk snel op de knieën gaan bij dit product . Of het terecht is ?
    Er zijn vergelijkbare E Bikes te vinden. Hoef je niet perse een plastic kettingkastje voor € 150 en een voorlicht beugeltje van € 45 dan zijn er prima fietsen te vinden bij andere bouwers.
    Zoek je een reisfiets met ondersteuning ?
    Bestaat nog niet.Zeker als je van de stilte houd in de natuur en gewend bent om 150 km per dag af te leggen .
    De Ebike van Santos is op de goede weg .Een degelijke Travelmaster of Travellite met stille GoSwiss. Enkel de accucapaciteit is nog de beperking ,en de hoge prijs .
    We zien wel wat er allemaal aan innovaties komt.
    Mijn generatie fietsreizigers heeft daar zeker behoefte aan .

  21. Nou Frans,daar is geen woord chinees bij !
    Oprechte ervaring uit de praktijk ipv de folder/showroom.

  22. Frans, even een reactie van mij.
    Het “zwakke punt” bij de oude schijfremmen van Idworx waren de floaters die bij enkelen berijders kapot gingen. Hoe ongelukkig ook, jij was één van die berijders.
    De nieuwe schijfrem bestaat nu uit één geheel, hij zou beter en stiller moeten zijn.
    In hoeverre dit bewaarheid gaat worden weet ik niet.
    Krijg over enkele weken testexemplaren en daar ga ik dan mee rijden.
    Zal jullie hiervan op de hoogte houden.
    Ik hoop dat achteraf de situatie met je kapotte schijven toch naar tevredenheid is opgelost.

    Wat ik op de beurs gehoord en geleerd heb, is dat geen enkele schijf piep vrij te krijgen is. Enige mogelijkheid is, maar dat is ook een tijdelijke oplossing, is om een schone doek doordrenkt met brandspiritus goed de schijven schoon te maken en eventueel de remblokjes licht opschuren met schuurpapier. Maar ook hier geldt dat na verloop van tijd een piepend geluid weer kan terugkomen. De schijven goed in remmen kan ook veel ergernis voorkomen.

    Het probleem bij een e-bike blijft de capaciteit van de accu. Ook alle andere e-bikes hebben hier last van. Om dan maar een extra accu mee te nemen vind ik persoonlijk een non issue, zeker als je op fietsvakantie gaat.
    Mijn vrouw heeft een Flyer en heeft dezelfde problemen die jij aanhaalt, Bosch motor die geluid maakt en de pedaalas die een tikkend geluid maakt.
    Het schijnt er allemaal bij te horen, maar plezierig is anders.
    Meer trap ondersteuning vergt nu eenmaal meer van de accu.
    Ik begrijp dat jij er niet zo’n punt van maakt als de accu leeg is, om verder te trappen, maar het gros van de mensen zien het als een groot nadeel dat je zelf het gewicht van de fiets (een kleine 25 kg), je eigen gewicht en eventueel bagage moet wegtrappen.
    Op de beperkte accucapaciteit, de ietwat storende geluiden is mijn vrouw verder wel redelijk content met de fiets, die overigens wel voorvering heeft.
    Maar voor klanten die zich irriteren aan bijgeluiden, kan ik mij voorstellen dat dit allemaal heel vervelend is.

    Frans, bij Idworx is niet gekozen voor voorvering omdat de filosofie van Idworx is dat je met de bandenspanning kunt variëren. Als je voorvering gewend bent geweest dan is het wel even wennen.
    Ik kan mij niet voorstellen dat de fiets zodanig stuitert dat de accu los komt.
    De accu moet je even goed in de houder duwen, helpt dit niet dan direct linea recta erug naar de dealer.
    Gezien jouw eigen gewicht en dat van de fiets zou ik je niet adviseren om de bandenspanning op 2.4 Bar te zetten. Ga eens op 3.0 of 3.5 Bar zitten en kijk of dit een ander rijgedrag geeft.
    De bandenspanning van mijn fietsen varieert afhankelijk van volledige bepakking en van bandenformaat tussen de 3.0 Bar en 5.0 Bar.

    Inderdaad een reisfiets met voldoende accucapaciteit om afstanden van ca 100 km af te leggen bestaat (nog) niet.
    De huidige e-bike zijn gemaakt voor mensen op leeftijd en met eventuele beperkingen, die over het algemeen kortere toertochten maken. Inmiddels zijn de wat oudere mensen vitaler geworden en willen op fietsvakantie en schuwen daarbij hogere dag afstanden niet.
    De markt is hier helaas nog niet op berekend.

  23. Frans, was nog vergeten te melden om ook even te kijken in het testverslag van de Power Rohler in E-Bike en Trekking van mei 2014, wellicht worden de door jou aangehaalde punten hier ook in benoemd.

  24. Mijn vrouw fietst ook op een Flyer en heeft op onze tocht naar Parijs toch dag afstanden van 100 km.gehaald .Dan nog was de accu niet leeg.Een actieradius van 125 km.moet mogelijk zijn.
    Prima fiets die Flyer en de helft van de prijs van een idworx .

  25. @ Frits
    Bedankt voor je reactie.
    Ik lees nu dat de floaters een probleem gaven .In mijn geval waren het de bouten van de verbinding schijf en Rohloffnaaf. Extra probleem dus.
    Typisch gevalletje ,retour designtafel.
    Het zou netjes zijn geweest van Idworx als ze de betreffende probleemfietsen een makeover zouden aanbieden .Om dan wat locktite op de boutjes te doen en roepen dat het weer helemaal ok is, vind ik klein.
    Zeker als ik nu zie dat ze de hele remmerij van die fiets hebben herstyled.

    Verder heb ik alle Barretjes aangedaan, zonder significant resultaat.
    Zadel voorzien van een Thudbuster is wel een kleine verbetering.Accu met snelbinder ook.
    Die Boschmotor is een verhaal op zich.Op Bike Motion was het een groot feest van E Bikes met Boschmotor. Goede marketing van Bosch .
    Flyer heeft nu ook een lijntje met Bosch . Ik hoorde in het fietscircuit dat dit vanwege de Duitse markt is.Die noemen een E Bike gelijk al Ein Bosch.
    Gelukkig maken ze nog prima de luxe E Bikes met Panasonic. Groot bereik dankzij de keuze uit verschillende motoren en accu,s.
    Inderdaad , mijn partner heeft er ook een en fiets mij riant eruit op haar Flyer T8.Geruisloos nog wel .En dat voor € 3200

  26. Ja, Frans naar ik van verschillende mensen gehoord te hebben, heeft Panasonic nog steeds de beste accu.

    Jammer dat het verschil in Bar in de banden bij jou geen invloed heeft.

    Ik ben er door Idworx ook uitdrukkelijk opgewezen, dat de (zwarte) bouten die de schijf aan de Rohloff naaf verbindt niet met montagepasta vastgezet mogen worden, maar zoals jij schrijft met locktite.
    Helaas (zo blijkt maar weer) is niet iedere vernieuwing ook gelijk een verbetering.

    Niet het hele remgedeelte van de Power Rohler is gerestyled, alleen de remschijven.

    In Duitsland zijn de E-Bike niet aan te slepen, logisch dat het Zwitserse merk Flyer met Bosch motor ook een voet tussen de deur wil krijgen in Duitsland (voorzover ze dat al niet hadden).

    Frans, ik hoop oprecht, dat je toch nog een beetje plezier van je Power Rohler gaat krijgen.

  27. En Flyer komt ook met steeds mooiere modellen .Vooral sportief .
    Zou toch leuk zijn als er eens een methode ontwikkeld zou worden waarin prijs/kwaliteit verhouding tot uiting zou komen.En niet alleen voor e-bikes .
    Een fiets representeerd ,behalve een hoop techniek ,ook een emotionele waarde .De meest ideale fiets is dus die fiets die technisch gezien 100% is en waarvan je van de aanblik helemaal warm wordt .Dat technisch 100% komt vrijwel niet voor maar die emotionele waarde wel.
    Opvallend vind ik dat de producenten van vooral de duurdere merken ,zich bewust zijn van die emotionele aspecten .Het lijkt mij dat zij op basis daarvan een prijsbeleid voeren die niet gerechtvaardigd wordt door de aangeboden kwaliteit .

    Zomaar een gedachte hoor.

    Groet.

  28. Dank je Frits
    Ik kan hem gelukkig weer inruilen . Dus dit avontuur kunnen we afsluiten .
    Intussen een heel stuk wijzer over accu,s, boutjes, schijven, bereik, marketing en beeldvorming.
    Eerst maar eens kijken wat het Zwitserse product met 18 AH accu ,36volts motor en Rohloff en HS33 remmen te bieden heeft.

  29. Wij fietsen op een flyer-Rohloff met veel genoegen door Europa.
    Onze afstanden liggen tussen de 75 – 110 km per dag.
    Voorheen hadden we een Idworx met Rohloff.
    De frame van de Flyer is superieur aan de Idworx .

  30. Hallo Henk,
    Heb Jij een T14 van flyer ?
    Wou deze eigenlijk bij aanvang ook kopen.
    Kun je me zeggen hoeveel km je er ondertussen hebt mee gereden.Of je al veel problemen hebt gehad. Heeft u lang moeten wachten op uw fiets nadat je hem had besteld en is de service ok.
    Alvast bedankt

  31. Ter aanvulling op het artikel “Frans zegt…. van 20 oktober 2014”,
    “Verder vertoond de fiets vibraties bij stevig aantrappen. Er komt een soort trilling op de pedaalas”.
    Dit probleem had ik ook. Het was zelfs voelbaar in het stuur en het zadel.
    Het is door IDWORX opgelost door twee extra kettinggeleiders bovenin de kettingkast te plaatsen.
    Zie de bijgevoegde foto.

  32. H. van Rixtel dank voor het delen van deze nuttige informatie. Andere mensen/klanten kunnen hier weer hun voordeel mee doen.

  33. Mijn vrouw heeft ook een Flyer e- bike een t8.Zij heeft voor deze fiets gekozen omdat in tegenstelling tot de meeste merken Flyer een xs frame levert en andere merken alleen de zitbuis korter maken.
    Waar ik spijt van heb is dat ik niet voor schijfremmen heb gekozen maar voor hs 33 slijten als een gek de velgen zitten onder de zwarte troep zien rommelig uit en zijn achter lastig testellen als je de ketting moet spannen.
    Deze fiets bevalt verder goed goede kwaliteit van de gebruikte onderdelen in tegenstelling tot de meeste e-bikes waarvan de gebruikte onderdelen van het niveau net genoeg is, dit verklaart ook de hogere prijs voor een Idworx.
    Het geluid van een middenmotor kan storend zijn bij Bosch vind ik persoonlijk Flyer heeft een prettiger geluid maar middenmotors maken altijd geluid.
    prijs/kwaliteit is bij Flyer goed, ook bij Idworx of Santos veel e-bikes zijn te goedkoop opgebouwd.

  34. Ik heb jl enkele fietsen met verschillende aandrijfsystemen mogen proberen, alle met middenmotor.
    o.a shimano steps, bosch performance, yamaha, brose, ION , MPF en de nieuwe middenmotor van sparta ( accell group ).

    Topper was de Brose motor, geruisloos.
    De Brose heeft in tegenstelling tot andere middenmotoren geen direkte tandwieloverbrenging tussen in en uitgaande as, maar heeft een tandriem tussen in en uitgaande as en daardoor veel minder bijgeluid.

    http://www.brose.com/de/Presse/Pressemitteilungen/2015/Brose-e-Bike-Systeme—Innovationsstory-Made-in-Germany.html

  35. Nadat ik over 2 jaar een flyer t14 wou aanschaffen( 45 km/h) en daar de nodige problemen van levering en homologatie van waren heb ik mij vorige week een idworkx opinion travel spec aangeschaft .Ik heb ondertussen 303 km gereden en ben blij dat ik geen elektrische fiets heb gekocht.
    Deze fiets rijdt zeer vlot en soepel waarbij je gemakkelijk 25 tot 30 km/h mee kunt rijden.Het is niet dat ik momenteel zeer geoefend ben .Ik hoop dus achter een tijdje nog net iets vlotter te gaan.Ik lees dikwijls dat je met een elektrische fiets niet bezweet aankomt wat wel zal juist zijn, maar als je goede fietskleding hebt ben je eigenlijk ook niet bezweet.Als je dan hoort dat er nogal wat problemen de kop kunnen opsteken en dat de levensduur van een batterij toch kort is ( 4 / 5 jaar ,prijs 700/800€)denk ik dat wat mij betreft ik de juiste keuze heb gemaakt.
    Daar de opinion versnelling in de trapas zit kan ik die later als de benen echt niet meer mee willen, deze gemakkelijk laten ombouwen tot een elektrische fiets.

  36. Goede keus Gerrit, ik rij zelf ook een pinion, je hebt dan genoeg versnellingen voor elke omstandigheid en dan gaat het maar wat langzamer, de meeste e-bikes hebben een ronduit slechte prijs/kwaliteit en dan inderdaad de accu die ook nog eens kunstmatig hoog in prijs word gehouden, maar soms kan het niet anders en dan is het beter elektrisch fietsen dan helemaal niet fietsen.

  37. Hey Jos
    Mag ik vragen hoelang je die pinion al hebt? Ik heb ondervonden dat de pinion soms eens doorschiet . Alsof er een pal verschuift .Het gevoel dat je juist niet ver genoeg hebt geschakeld.Is ondertussen 4 maal voorgekomen.Ik ben er mee naar mijn verdeler geweest en was blij dat ik dat kwam zeggen.Hij vertelde me dat hij ondertussen ongeveer 20 personen met een pinion heeft rijden en er was er 1 bij die dat blijkbaar ook had.Mijn dealer heeft mij aangeraden om nog wat af te wachten.Zelf kunnen ze er niets aan afregelen Moest het regelmatig voorvallen gaat hij er een nieuwe ondersteken.

  38. Hoi Gerrit,
    Ik heb de pinion nu een jaar ik heb een Pilot titanium, met Conti drive, tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem gehad, heb echter door een ongeval 4 maanden niet kunnen fietsen en nu begin ik langzaam weer.
    de fiets heeft nu ongeveer 2500 km gelopen en heeft nooit doorgeschoten, ik neem wel de tijd om even de pedalen stil te houden en rustig te schakelen het is tenslotte geen racefiets en ik heb de tijd, misschien wil je te vlug zijn.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *