Hey pssssst, heb je het al gehoord?

Voor modeljaar 2013 zullen de frames van de Idworx Easy Rohler Evo en Off Rohler Evo geschikt zijn voor de montage van een tandriem! Wauw!! Wie had dat verwacht?!

Dit is niet zomaar een gerucht, Gerrit Gaastra heeft het bevestigd en er wordt nu ook melding van gemaakt op de website van Idworx.

Tot op heden waren Gerrit Gaastra en zijn team geen voorstanders van de Gates Beltdrive. Het systeem past niet binnen hun zeer stricte visie m.b.t. kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Echter, het succes van met name Santos en de vraag van veel consumenten en dealers heeft ze daar in Wachtberg wel aan het denken gezet.

Naast een serie updates zullen de nieuwe 2013 frames van de Idworx trekkingfietsen zijn uitgevoerd met een deelbare achterpad aan de kettingzijde van het frame. Door het verwijderen van een schroef kunnen de rechter liggende en staande achtervork ver genoeg uit elkaar gedrukt worden om een tandriem door het frame te voeren. Hiermee zijn deze frames ’belt-ready’.

Betekent dit dat Gerrit Gaastra een knieval doet en zijn kritsche houding ten aanzien van de tandriemaandrijving bijstelt? “Nee hoor,” zegt Gerrit. “Ik ben nog net zo overtuigd van de onovertroffenheid van de kettingaandrijving, maar om van de discussie af te zijn en met het oog op eventuele toekomstige ontwikkelingen, laat ik de keus nu aan de klant.”

Idworx monteert de beltdrive niet zelf, dat laten ze aan de dealer over. De dealer moet het achterwiel naar Rohloff opsturen en daar wordt het achtertandwiel voor de Beltdrive gemonteerd en Rohloff registreert het framenummer voor garantiebehoud op de naaf. Idworx neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de tandriem. Alle schades in relatie tot de tandriemaandrijving vallen niet onder de garantie van Idworx.

De nieuwe Beltdrive-ready Evo modellen zullen voor het eerst op de Eurobike in de stand van Rohloff te zien zijn.

32 thoughts on “Idworx Trekkingframes vanaf 2013 Beltdrive-ready!

  1. Tja, wat moet je hier van zeggen? Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Ik heb net een signature met riem besteld. Heb ook op een offrohler proefgereden, vond hem geweldig maar wilde perse de riem.
    Maar om nou de offrohler te kopen en daarna om te laten bouwen naar riem en vervolgens geen garantie van idworx te krijgen op de riemaandrijving vind ik toch wat ver gaan. In dat geval zou ik toch weer voor koga of Santos gaan. Ik denk dat dit heel wat discussies gaat opleveren. Ik persoonlijk vind het zwak van idworx. Maar denk dat ze wel mee moeten omdat ze anders toch veel marktaandeel verliezen.

  2. Lijkt mij een compromis om uit de alsmaar aanzwellende discussie rond ketting- en riemaandrijving te komen. Op zich heeft GG dit heel slim aangepakt. Of dit op lange termijn ook zo uitpakt, zal de tijd uitwijzen.
    Als er misschien claimes gaan komen, krijg je een heleboel gedoe, wie hier uiteindelijk aansprakelijk voor is.
    Idworx zal dit goed moeten dichttimmeren.
    De 2013 frames worden beltdrive ready gemaakt, Idworx laat de inbouw aan de dealers over en erkent geen enkele aansprakelijkheid mocht er iets fout gaan aan frame, velg, riemaandrijving of Rohloff.
    Vraag is, kunnen wij als klanten nog kiezen uit een niet deelbaar of wel deelbaar frame, of hebben wij alleen nog maar de keus uit een deelbaar frame?
    Als ketting-fan zou ik graag een niet deelbaar frame willen hebben.
    Eurobike en Bike Motion maar even afwachten.
    Frits

  3. Ik zie vooralsnog geen grote garantie-obstakels. Garantie op de riem en de tandwielen wordt gegeven door Gates. De garantie op de Rohloff-naaf zit ook wel goed, want de Idworx-frames blijken aan de eisen van Rohloff te voldoen. De framenummers van de omgebouwde fietsen worden bij Rohloff officieel geregisteerd.

    Dan rest er alleen nog de aansprakelijkheid wanneer er iets mis gaat met de fiets door toedoen van de tandriem. Wat zou er kunnen gebeuren? Ik zou zo niets kunnen bedenken…

  4. Oké, qua garantie zal het dan wel goed zitten.

    Het was gewoon mijn dubbel gevoel na de aankondiging dat ze ook hun frames voor de riem geschikt maken.
    Komt misschien ook omdat ze zich al zo lang tegen de riem verzet hebben.

    Overigens vind ik het voor de klant wel goed dat ze nu de keuze krijgen.
    Alleen vind ik het wat omslachtig. Ik vind dat ze gewoon zelf de riem moeten gaan monteren en zo afleveren bij hun dealers.

    En als GG niet achter de riem staat, vind ik toch dat hij op deze manier van zijn geloof valt. Dit vind ik dan niet bij zijn filosofie passen.

    Jaap

  5. Zo heftig als de tandriem-ketting discussie op internet gevoerd wordt, zo is de discussie in de winkels en op de beursvloer welhaast nog heftiger… De stelligheid van GG en de heftigheid van de discussie deden Idworx duidelijk geen goed…

    Als man met een duidelijke visie kan je het natuurlijk nooit goed doen. GG’s standpunt m.b.t. de ketting is overduidelijk en werd misschien wat stelliger naar buiten gecommuniceerd dan nodig. En dat riep weerstand op vanuit het tandriem-kamp. En nu doet deze commerciele consessie hetzelfde bij de GG- en ketting-aanhangers.

    Zwak? Nee, ik vind het wel geniaal. Het is een te verwachten aanpassing, maar wel slim gebracht en redelijk goed getimed. Dit gaat Santos klanten kosten. Een opening in de achtervork doet mijns inziens niets af aan de Idworx-kwaliteit en het is een vriendelijk gebaar naar de liefhebbers van de tandriem. En natuurlijk extra €€€ voor Bike Basics en de Idworx-dealers die geen Santos hebben!

  6. Michiel,

    Commercieel natuurlijk goed bekeken. Daar is ook niets mis mee. Er moet natuurlijk geld verdiend worden, anders ben je zo platzak. En dat gun ik GG natuurlijk niet. Ik heb veel bewondering voor hem en zijn mooie fietsen.

    Maar als je zo’n stellige filosofie hebt en zeker over de riem, roep je wel wat over je zelf af natuurlijk.

    Ik zal het met belangstelling volgen en hoop GG er zelf nog eens over te spreken.

    PS. 3 weken geleden nog dwars door Apeldoorn gekomen, toen wij een weekje op fietsvakantie waren. Als ik toen wist dat je daar werkte was ik een bakkie komen doen in volgens mij een hele mooie winkel.

    Groet Jaap

  7. Je bent een volgende keer van harte welkom, Jaap!

    Ik werk daar met veel plezier met de merken “die ertoe doen” op het gebied van trekking en de tandriem: Koga, Santos, Van Nicholas en Idworx.

    We zien door de tandriemdiscussie bijna nog een tweede “consessie” over het hoofd, namelijk die van de keuze voor schijfremmen op de komende Idworx-trekkingfietsen!

  8. Ik ben het met Jaap eens, als fabrikant moet je zelf de verantwoordelijkheid nemen en niet bij een mogelijke garantie-afhandeling met de riemaandrijving de verkopende dealer daarmee opzadelen.

    Voor de prijs van een idworx verwacht je nou eenmaal een maximale service. ( van dealer en fabrikant ) Ik krijg meer het gevoel ,dat ze de belt-drive met tegenzin willen aanbieden. Ik had meer respect voor de stellige overtuiging van GG in het verleden om de ketting-aandrijving te gebruiken. Al met al zeker geen positieve reclame voor idworx.

  9. Ja, dat zouden we bijna vergeten. Een trekkingfiets van idworx met schijfremmen. Ik heb daar geen moeite mee. Ook dat zal wel een eindeloze discussie worden. GG zal er wel goed over na hebben gedacht.

    Ik heb zelf jaren geleden een specialized stumpjumper gehad met schijfremmen. Mijn vorige mountainbikes hadden altijd HS 33.
    Dit was mijn eerste bike met schijfremmen en ik was er niet erg tevreden over. Blokjes heel gauw versleten en bijgeluiden.
    Maar ja, dat is jaren geleden. Het zal ondertussen wel beter zijn, denk ik.

    Als ik ooit weer een aanschaf, zal het zeker een zijn met rohloff riem en HS33. Lekker onderhoudsvrij.

    Jaap

  10. Ruilt de dealer de tandwielen in en wat wordt de meerprijs voor een belt uitvoering. Laten we dat even optellen bij de totaalprijs van de idworx dan hebben we het over een zeer prijzige fiets min het verschil van een aangeklede
    Santos. Dan kan ik volgens mij nog op een behoorlijke fietsvakantie houden
    van het verschil of zit ik er ver naast?

  11. Dat is aan de dealer om te beslissen. Hij kan de tandwielen en ketting inruilen en opnieuw verkopen of de klant de stalen aandrijving laten houden. Een Gates tandriem en tandwielenset kost zo’n €300,-

  12. Ik heb een zelf omgebouwde easy rohler (Belt Rohler ;)) en ik maar denken dat mijn fiets uniek was en bleef, beetje jammer weer. Wel ben ik beniewd naar de eerste met gates onderdelen gebouwde fiets. ik kreeg het met de bestaande sprockets en riemen niet voormekaar om de boel goed op te spannen. Maar als je het zelf maakt is dat geen probleem vandaar dat ik fiets met 53 voor en 20 achter, totaal custom bould

    ps jammer dat ik hier geen foto’s kan uploaden

  13. Helge,
    Ben wel nieuwsgierig naar jouw Easy Idworx Belt-Rohler, m.n. hoe de riemaandrijving geplaatst is.
    Er moet een opening bij de staande of liggende achtervork zijn aangebracht, anders kan de riem niet geplaatst worden.
    Pas voor het modeljaar 2013 heeft Idworx zijn frame voor de ER en OR Beltdrive ready gemaakt.
    Als dit niet door Idworx zelf is gedaan, hoe zit het dan met de garantie, zowel van Idworx als van Rohloff?
    Frits

  14. Ik ga Michiel nog wat foto’s mailen hier zitten er ook wel wat van de opening in het frame tussen. En je de garantie waar je het over hebt, “die is natuurlijk weg”!
    Geef toe het was het was best wel wat spannend om de zaag in een fiets van 3K te zetten. Maar aangezien ik wel weet waar ik mee bezig was wel doable. Het is natuurlijk ook wel een beetje Omdat ik het kan.

    Helge

  15. Inderdaad lijkt de 2e versie beter, zowel aan de voor- als achterzijde wordt de riem opgesloten, zodat deze er niet uit kan lopen. Ander nadeel maar dat is geheel persoonlijk vind ik de opening in de staande- of liggende achtervork.
    Of dit de stijfheid van het frame ten goede komt?????????? De tijd zal het uitwijzen.
    Voorlopig geeft de kettingaandrijving mij veel voldoening. Afgelopen weekend in de Flevopolder is dit nogeens bewezen. Op een gegeven moment was het fietspad afgesloten vanwege boskap, toch besloten om door te fietsen omdat ik nog andere sporen van fietsbanden zag. Uiteindelijk liep het fietspad uit op een blubber (klei) en waterpad, alles bleef plakken. Heel even gedacht om terug te gaan, maar een Idworx OR laat zich niet zo gauw uit het veld slaan, zo bleek maar weer. UIteindelijk een kleine 5 km moeten ploeteren. Fiets en berijder zagen er niet meer uit (jammer genoeg geen camera meegenomen). Essentie van het verhaal, ondanks de enorme vette klei bleef de aandrijving gewoon lopen, geen enkel probleem. Of dit met de Beltdrive ook zou zijn gelukt meen ik toch te moeten betwijfelen. Fiets na afloop schoongespoten (geen hoge druk!!!), ketting droog gemaakt en weer van kettingolie voorzien en de fiets stond weer te glimmen of hij wilde zeggen zullen we het nog een keer gaan doen.
    Frits

  16. Het moment is minimaal nabij het knooppunt, dwarskrachten over het algemeen wat groter, maar dat moet die schroef wel op kunnen nemen (als ik me de lessen toegepaste mechanica goed herinner). Ben ook weinig klachten daaromtrent bij andere merken tegengekomen. Grote nadeel van riem is de meerprijs en de onvoorspelbaarheid van slijtage. Een ketting vervang je normaal gesproken ruim vantevoren omdat er teveel ruimte op de schakels komt, ruim voordat mogelijke breuk optreedt. Voor woonwerkverkeer lijkt me de riem ideaal, voor verre reizen door stof, regen, sneeuw en modder lijkt me de ketting ietsje geruststellender voor de psyche van de mens :). Maar een tweede riem meenemen op lange reis lijkt me ook niet het grootste probleem. Het is duur, maar een blijvertje (denk ik). In de racewereld zal een riem niet doorbreken, omdat pinion of rohloff daar niet krachtenefficient genoeg voor is.

  17. Ik ben op fietsreis geweest binnen. Mijn vriendin met santos trekking lite (riem) en ik met travelmaster (ketting)
    Ik geen olie, kettingpons en reserve schakels meegenomen (die lagen nog op de tafel thuis) Vriendin met reserve riem.
    Het verschil in gewicht tussen mijn “reserve onderdelen” en de reserve tandriem is aardig groot.
    Daarnaast trapte ik mijn nieuwe ketting (dag voor vertrek nieuwe ketting erop gelegd) op de 4de dag stuk (goed, 4 dagen regen, stof, geen onderhoud is niet goed voor je ketting).
    Goed, je weet niet wanneer je riem ermee stopt, maar het extra gewicht van die extra riem is niets in vergelijking met de onderdelen die je voor je ketting moet meenemen.
    Ik had trouwens het geluk dat dit mij gebeurde op 200 meter van een fietsmaker, de enige die ik tegengekomen ben op de hele reis. Daar heb ik natuurlijk dus wel olie gekocht en de rest van de reis mijn ketting netjes onderhouden. Elke avond toch weer een aantal minuten bezig terwijl mijn vriendin de fiets tegen een boom zette en ‘s ochtends gewoon weer opstapte.

    Ik wil niet weer de discussie riem/ketting doen oplaaien. Ik wil maar aangeven wat er mij overkwam afgelopen juni

  18. Rohloff. Ketting met net +/- 400km op de teller
    400 km lang totaal misbruikt, dat wel natuurlijk

  19. Dan nog…. 400km is erg kort en zou op een rohloff eigenlijk niet mogen breken. Alles kan kapot dus 🙁
    Ik hang nog een beetje het geloof aan dat een ketting op een rohloff eigenlijk niet kan breken (rechte kettinglijn, bredere ketting mogelijk, geen kracht zetten tijdens schakelen, etc)… moet ik nu in mijn geloof gaan wankelen?

  20. samenloop van omstandigheden he.

    Het was de eerste drogere dag tijdens de vakantie, ketting was gortdroog, piepen en kraken, ik was onderweg naar de fietsmaker voor een drupje olie te halen.
    dorpje waar ik aankwam gebeurde even iets waardoor ik pissed-off werd en trapte de fiets met enige kracht tegen een 8% helling aan. en toen zei de ketting, bekijk het maar 😉
    Dus je geloof hoeft niet te wankelen, ik wil alleen maar aangeven dat ketting+onderhoud inhoud dat je aardig betrouwbare opstelling hebt tegen een riem waarvan je niet weet wanneer hij breekt.
    Maar als je je ketting mishandeld zoals je dat met een riem doet… dan loop je hetzelfde risico, je hebt dan van beide geen idee wanneer ze breken.
    En als je dan gaat tellen op gewicht tussen reserve riem en onderhoudsspul voor je ketting. dan ben je met een reserve riem lichter uit dan met ketting+onderhoud- en reparatie spul.
    Ik heb de schakel die stuk ging vervangen bij de fietsmaker, de ketting gesmeerd en daarna zonder problemen met dezelfde ketting 1200 km verder doorgefietst.
    Heb nu een 2000 km op de ketting, moet wel zeggen dat deze nu bijna versleten is. Maar ja… zoals al gezegd, pure mishandeling, je moet niet doen alsof je ketting een riem is 😉

  21. Weet je zeker dat het aan de niet-onderhouden gortdroge ketting lag, en niet aan een verkeerd gemonteerde ketting? Vierhonderd kilometer klinkt zo ontzettend weinig, zelfs als je drie dagen door modder en regen hebt gefietst. Denk je dat je het kunstje zou kunnen herhalen? Zelf heb ik duizenden kilometers offroad gereden, supersteile beklimmingen, sneeuw, modder, wind, regen, hitte, stof, etc, zonder problemen met ketting (kmc x1, wel goed onderhouden).

    Ik neem altijd mee een paar extra schakels mee, kettingpons en een busje olie. Al met al een 237gram totaal, een reserveriem weegt 70-80gram…… dus meergewicht van ketting is 157gram op een totaal van 140kg. Dat is 0,1% van mijn totaalgewicht.

    Naast kettingonderhoud poets ik tijdens regenachtige modderige omstandigheden ook altijd mijn velgen en remblokjes, banden kijk ik ook altijd na op scheuren en scherven, onderkant spatborden beetje moddervrij houden, net als de velgremmen. Smerig wordt je poetsdoek dus zowieso, ook in geval van riemaandrijving, kun je net zo goed weer met ketting fietsen :).

    Derhalve geloof ik ook wel dat het met de duurzaamheid en het gemak van een riem wel goed zit. Heb echter zelf in de 100.000km en meer die ik in mijn leven heb bijelkaar gefietst nog nooit een gebroken ketting meegemaakt. En riem is duur (aangepast frame, tandwielen, riem zelf, etc)….. Aan de andere kant, wat is 300-500euro extra op een fiets van 4000euro. Daar kun je hoogstens nog een mooi marktplaats fietsje voor kopen :).

  22. Tsja, nadat de schakel vervangen was en de ketting weer netjes gesmeerd was heb ik zoals gemeld nog 1200 km doorgefietst.
    De ketting kwam nieuw uit het zakje, gemonteerd, op correcte spanning en gaan fietsen.
    Het zal vast een bepaalde combinatie zijn 🙂
    Reproduceren, euhm.. tsja als ik tijdens mijn volgende fietsvakantie weer eens 4 vakantiedagen lang regen heb wil ik wel weer eens een poging wagen. Maar dan zorg ik wel dat ik reserve spullen bij heb :-p

    Mijn vorige ketting is 1 keer onderhouden omdat ik bij Michiel langsging, hij mijn fiets zag en me niet liet vertrekken zonder even de ketting te smeren.

    Die ketting heeft niet veel regenweer gezien en heeft het ongeveer 3500 km uitgehouden. KMC x1 volgens mij, dat goudkleuringe ding.

    Ik ben niet zo van het onderhouden en poetsen, ik wil fietsen en dan vind ik het wel best 😉
    Maar goed, ik trap rustig verder met mijn ketting hoor, ik ga mijn fiets niet inruilen, de meerprijs nu is het mij niet waard. Als ik achteraf terugdenk was het dit mij wel waard geweest tijdens de aanschaf.

    Mijn mening in de riem-ketting discussie is dan ook, riem is voor luie mensen die niet van poetsen houden 🙂

  23. Haha, inderdaad luiheid is een herkenbaar begrip :). Maar ook met riem zul je regelmatig onderhoud moeten plegen, pekel vreet immers ook in op velgen, naven, bracket, balhoofd, frame, electra, etc…. en banden checken op scheuren is ook een pre. Een riem lijkt me wel ontzettend handig voor op nat winters asfalt, vooral wanneer het vaak te koud is om fietsonderhoud te plegen. Vaak wil ik dan graag snel eerst even een warme douche pakken om daarna geen vuile handen meer op te zoeken in het te koude hok :). Discipline en ketting gaan iets meer hand in hand, dan discipline en riem dat doen. Met een riem verlies je ook in de winter net die laatste stok achter de deur om regelmatig je fiets te onderhouden.

  24. Jeroen, een ketting mag niet maar zo breken, de mening van Fiets71 ben ik ook toegedaan, en zeker een KMC X1 die tot één van de beste naafversnellingskettingen behoort die op de markt zijn. Een nieuwe ketting heeft ruim voldoende smering om door regen, blubber en stof het minimaal 500 km uit te houden, alvorens de boel schoon te maken en weer te smeren.
    Ik denk dat je in al je kwaadheid zo hard op de pedalen bent gaan stoempen tegen 8% helling, dat daar een riem ook niet tegen bestand zou zijn geweest. Voor hetzelfde geld waren pedalen en bracket kapot gegaan.
    Als je een riemaandrijving gehad zou hebben, had je waarschijnlijk de rechte lijn van de riem scheef getrapt.
    Ik zou in ieder geval KMC hebben aangeschreven, een z’n jonge ketting mag gewoon niet breken (productiefout). 2 jaar geleden heeft Idworx een terugroepactie gehouden m.b.t. de KMC X1.
    Frits

  25. Jeroen, jij bent niet lui, maar gewoon erg druk 😉

    Kwestie van prioriteiten: “Werken, fietsen en onderhoud plegen” of “nog meer werken, fietsen en minder onderhoud plegen” 🙂

    Maar… je mag je fiets inderdaad wel wat vaker schoonmaken en smeren! Of moet ik iedere keer als je langs komt even naar buiten lopen om een drupje olie op je ketting te doen?
    Gelukkig hoef je je om Wilma en haar tandriem minder druk te maken. Met de tandriem heb je goed voor je meisje gezorgd!

  26. Jeroen, mocht je ooit je Santosje inruilen voor een tandriemfiets, wacht dan maar even tot de Easy Rohler Evo er is. Of de nieuwe All Rohler…

    Dan zijn we met ons fietskampeerclubje met bijna alle trekkingmerken “die ertoe doen” vertegenwoordigd!

    Lijkt me een mooi gezicht: Santos naast Van Nicholas naast Idworx. Dan neem ik voor de afwisseling af en toe een Koga mee.

  27. Ik heb wel harder staan stoempen tegen steilere hellingen hoor, zowel met tandriem (want die heb ik ook op andere fiets) als met travelmaster met ketting.
    Zelfs verderop vakantie nog, maar toen was de ketting gesmeerd.
    Je had dat geluid moeten horen de kilometers naar de fietsenmaker… was echt slecht.
    Laat ik het zo zeggen, ik weet dat dit kwam door slecht onderhoud. Met een tandriem was het niet gebeurd, met een drup olie ook niet met de ketting.

    Ik wilde alleen maar aangeven dat je met slecht onderhoud ook een ketting op zeer korte tijd aan gort gereden krijgt en dat die dus ook kan breken terwijl je het niet verwacht.
    Heel die discussie tussen wel of geen tandriem, ik heb 2 fietsen, een met riem en andere met ketting en ik fiets op beide even graag en ongeveer even vaak. En al die verhalen over waarom wel of geen deelbaar frame en nadelen van riem en nadelen van ketting… Voor de kilometers en tochten die ik doe? Ik merk geen enkel verschil. Het enige verschil wat ik ervaar? dat ik die met ketting heel soms moet poetsen en die andere gewoon nooit

    En ja, Wilma had een ketting en de mogelijkheid om over te stappen naar een riem en aangezien haar kuiten na elke fietstocht zwart zagen van het smeer heeft ze dat gedaan, en dat is eigenlijk de enige reden. En ik blij omdat ik weer iets minder moet poetsen 😉

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *