Jan Janssen komt met een heuse 26″ off road trekkingfiets. Een no-nonsense lastdrager voor de ruigere oorden met de toepasselijke naam Yak.

Met de komst van de 29er mountainbikes is de vraag naar 26ers keihard gekelderd, maar dit geldt gelukkig niet voor 26-inch vakantiefietsen. Aangezien veel 26″ trekkingfietsen als bijvoorbeeld de Santos Travelmaster 2.6 Alu hun oorsprong vonden in de mountainbike is het niet meer dan logisch dat ook Jan Janssen zijn 26er doorontwikkelt tot off-road trekkingfiets.

Op de Fiets & Wandelbeurs presenteerde Jan Janssen een prototype die bijna klaar is voor productie. En ik moet zeggen: het is een leuk ding geworden!

De basis voor de Yak wordt gevormd door het aluminium Fenix mountainbikeframe. Vervolgens voegt Jan Janssen daar een handgespaakte wielset met Schwalbe Mondial banden aan toe en het geheel wordt verder afgemonteerd met een setje Tubus dragers, een vaste aluminium voorvork, een Shimano SLX groep en Magura HS33 remmen. Tot slot is er gekozen voor een wat comfortabeler zadel, een verstelbare stuurpen, ergonomische handvatten en een setje minimalistische spatborden.

Et voila! Nu hebben we een lekkere basic off road trekkingfiets uit het Brabantse Hoogerheide.

Jan Janssen is al sinds de oprichting in 1973 een custom-build specialist. Dat betekent dat je iedere fiets naar wens kunt samenstellen en je eigen favoriete framekleur kunt bepalen. Iedere Jan Janssen wordt na bestelling volgens de lijst met geselecteerde opties met de hand opgebouwd.

Het hier getoonde model gaat €1595,- kosten. De exacte specificaties, opties en prijzen moeten nog bepaald worden en zullen in een later stadium op de website van Jan Janssen te vinden zijn.

7 thoughts on “Yak – Jan Janssen’s eerste Off Road Trekkingfiets

  1. Hmm, interessant dingetje. Zou een leuk alternatief kunnen zijn voor de Santos Travelmaster 2.6… Die heb je vanaf €1599,- met een Deore/LX afmontage, Magura remmen, sterke handgespaakte wielen en dan wel met een set volwaardige spatborden. Maar alleen in matzwart te koop…

    Ga je deze fiets ook testen, Michiel? Ben wel benieuwd naar hoe de Yak zich verhoudt tot de Travelmaster!

  2. Ik heb het er nog met Jan Janssen over of en wanneer ik dit model mag testen. Lijkt me wel goed om te doen.

    En inderdaad, de Santos Travelmaster 2.6 Alu Special van €1599,- zal wel de benchmark zijn.

  3. Santos kan de benchmark zijn maar voor dezelfde prijs heb je bij hun géén Magura en bv SLX. In die uitvoering kom je bij de Special al heel snel ergens tussen 1700 en 1800 euro uit.
    Ik zie trouwens de fietsen van JJ sowieso weinig in testen terug komen. Ze hebben tenslotte de Rohnin (die komt wel binnenkort in Bike en Trekking heb ik begrepen), de Millennium (mijn vrouw heeft een prachtige en stevige damesuitvoering met vakantiewielen etc) en dan nu de Yak.
    Vraag me wel af hoe zij, ondanks het maatwerk de prijs lager kunnen houden dan de andere merken.

  4. De prijs van een fiets is van veel meer zaken afhankelijk dan alleen maar de optelsom van het frame en alle onderdelen. Zo moeten testfietsen voor de media uiteindelijk afgeschreven worden. En soms is het maar de vraag of een fabrikant in een bepaald segment wel op de prijs concurrerend wíl zijn. Soms kan een fabrikant het zich permitteren om niet de goedkoopste te zijn. Of ze maken een bepaald model bewust niet te goedkoop, omdat de nadruk op andere modellen ligt en de productiecapaciteit zoveel mogelijk aangewend moet worden voor de meest lucratieve fietsen.

    Het kan er ook aan liggen hoe graag een fabrikant van zijn voorraad frames en onderdelen af wil en of er nog ontwikkelingskosten terugverdiend moeten worden.

    Een fiets met SLX hoeft overigens niet persé beter en te zijn dan een fiets met Deore. SLX wordt door Shimano wel als superieur aangeprezen, maar dat geldt in eerste instantie voor mountainbikes waar een laag gewicht erg van belang is, maar bij trekkingfietsen gelden weer hele andere regels.

    Zowel JJ als Santos bieden geen maatwerk, wel samenstellingen naar wens, maar gewoon op basis van standaard frames. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt.

  5. Van die standaardframes dat bedoelde ik inderdaad. Kijkend naar die Millennium van mijn vrouw hadden we voor nog geen 1600€ een mooi afgewerkt stevig frame in keuzekleur, LX-afmontage waarbij de vakantiewielen (40-spaaks achter) XT-naven hebben. Dat krijg ik bij Snel, Santos of Avaghon niet voor elkaar en die werken allemaal vanuit een standaardframe. Maar ik kan me de overwegingen die je geeft voorstellen en misschien is de kern bij JJ ook wel de race-sector? Ik ben benieuwd naar de test in Bike&Trekking. Daarin worden Rohloff-fietsen vergeleken.

  6. Heb de test gelezen en Jan Janssen komt er uit als een snelle Rohloff-fiets met veel waar voor het geld. En geschikt voor de weg gezien smallere banden (42). Maar dan testen ze een exemplaar met een carbon voorvork. Die zou ikzelf meteen vervangen door staal. En de diepe (ahead) zit door een andere stuurpen. Scheelt in prijs en dan is het een mooie. Heb ik een Rohnin? Nee, ben heel blij met m’n VSF T400, gewoon met derailleur. Maar was wel aangenaam verrast door de Millennium van mijn vrouw….

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *