Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat de winter nu eindelijk plaats gaat maken voor de lente. Gelukkig maar! Ik ben het binnenvetten nu meer dan zat. Er moet gefietst en gekampeerd worden! En dat ga ik de komende tijd doen met de nieuwe Idworx Easy Rohler Evo.

De nieuwe Evo-versie van de welbekende Idworx Easy Rohler heb ik eerder al aan jullie voorgesteld (klik). De Easy Rohler Evo behoort tot de topklasse van de categorie allround trekkingfietsen en is helemaal top-spec afgemonteerd. Het alu frame is strak afgewerkt en beschikt over diverse doordachte details waar ik later meer over zal vertellen. Maar het mooiste is dat dit frame ook geschikt is voor de montage van een tandriem! Echter, voor de afwisseling test ik nu eens een Rohloff-fiets met een ketting. Zonder kettingkast!

Het testexemplaar is opgebouwd met:

  • Rohloff Speedhub 14-versnellingsnaaf.
  • Gehard stalen voortandwiel.
  • KMC X1 ketting.
  • Magura HS33 FirmTech hydraulische remmen.
  • SON naafdynamo volgens Idworx specificaties.
  • SON Edelux koplamp volgens Idworx specificaties.
  • 28″ Rigida Idworx Darim velgen met keramische coating op de remvlakken.
  • 50mm brede Schwalbe Big Ben banden.
  • Tubus Logo bagagedrager.

Dit alles is standaard! Minder is gewoon niet mogelijk bij Idworx. De enige optie die aan deze Easy Rohler Evo is toegevoegd is “The Plug” van Supernova. Dit is een op de stuurbuis gemonteerde USB-uitgang waarmee middels de naafdynamo diverse portable elektronische gadgets opgeladen kunnen worden. In deze uitvoering kost de Idworx Easy Rohler 4.240 Euro.

De eerste indruk is goed. De Easy Rohler rolt lekker soepel en comfortabel en voelt strak en degelijk aan. Door een relatief korte (110 mm) stuurpen en een zadelpen zonder setback is de zithouding aan de korte kant. Dit is fijn voor wie van een comfortabele semi-sportieve zitpositie houdt, maar voor een meer actieve voorwaartse houding moet ik toch een paar aanpassingen uitvoeren.

Om de fiets goed te kunnen testen monteer ik een langere stuurpen. De standaard stuurpen vind ik voor een fiets in maat L (56cm) gewoon te kort. Omdat ik het zadel niet ver genoeg naar achter kan stellen steek ik er een zadelpen met 15mm setback in. Verder zal het standaard Terry zadel direct plaats maken voor mijn vertrouwde leren Brooks zadel.

Laat de lente nu maar komen! Ik heb er zin in!

51 thoughts on “Nieuwe testfiets: Idworx Easy Rohler Evo

  1. Ik rij altijd om en nabij de 57cm. De bovenbuislengte van de Easy Rohler Evo komt overeen met wat ik gewend ben. Bij een maat groter steekt de zadelpen niet ver genoeg uit het frame.

    Idworx wijkt af van de meeste merken wat betreft de zadelpen zonder setback en een relatief korte stuurpen bij de grotere maten.

  2. Mooie fiets in chic bordeaux rood!
    Enig smetje blijf ik The Plug en het rubbertje wat de USB uitgang moet afsluiten.
    De plaats van The Plug is blijkbaar zo geconstrueerd dat de USB uitgang in de rijrichting zit. Bij een niet goed sluitend rubbertje komt er vocht (regen) en stof in wat een goede werking niet ten goede komt. Ik heb Gerrit Gaastra dit vorig jaar al laten weten.
    Enige oplossing is dat je The Plug een kwartslag zou kunnen draaien. Een halve slag draaien kan niet vanwege de stuurpen. Laat het draaien van The Plug over aan de dealer!!!! Kans bestaat dat als je zelf gaat draaien, je de kabelboom beschadigt, met alle gevolgen van dien.
    Frits

  3. Het is wel mogelijk om The Plug een halve slag te draaien zodat de stekker naar achter steekt, maar dan moet eventueel de klemplug in de stuurbuis gedraaid worden of de binnenkabel iets verder doorgetrokken worden, afhankelijk van hoe diep de klemplug in de buis geschoven is. Inderdaad niet zelf aan The Plug gaan klooien! The Plug is ook verantwoordelijk voor de spanning op de balhoofdlagers!

  4. @ Gerard, de riem kennen we nu wel en het is op deze website goed bekend dat ik er een groot voorstander van ben, maar het is altijd goed om de andere mogelijkheden ook te bekijken. Ik ga nu dus een ketting in de modder, stof en regen proberen om de verschillen te illustreren.

  5. Ik probeer een beetje de verschillen te vinden in het frame tov de 2012-easy rohler versie.
    Ik zie bij de specificaties, dat de liggende achtervork iets langer is. De rest lijkt gelijk te zijn. Toch lijkt het me een totaal ander frame, het lijkt veel compacter ( lees korter )
    Er is nu bijna een perfecte driehoek tussen zitbuis, liggende achtervork en staande achtervork.
    Misschien de fiets toch maar eens in het echt bekijken.

    Ik zou graag een keer een lezing willen bijwonen van Gerrit Gaastra. Helaas , tot op heden niet dicht bij mij in de buurt ( binnenkort wel lezingen in Den Haag en A`dam )

  6. Peter, misschien kan/wil Michiel bij Bongers een lezing met Gerrit Gaastra regelen?
    Ik weet dat het frame van de All Rohler nieuw is ontwikkeld.
    De liggende achtervork bij de ER Evo is 471 mm gelijk voor zowel de L; XL als voor de XXL.
    Bij de ‘gewone’ ER is deze 463 mm bij zowel de L als de XL en 475 bij de XXL.
    Zal denk ik te maken hebben met de Beltdrive ready.
    Ga de fiets in het echt aanschouwen, het is een beauty!
    Frits

  7. Een lezing door Gerrit moet wel te regelen zijn. Gerrit stelde het zelf al eens voor. Misschien leuk om dat tegelijk te doen met Robbert Rutgrink van Santos. En misschien ook Ralph Moorman van Koga Signature uitnodigen? Kunnen we gelijk een leuk debat eraan vast knopen. 😉

    Of zullen we iets dergelijks op deze site organiseren?

  8. Doen Michiel, afzonderlijke lezingen mag ook.

    Het is niet de bedoeling om een onderling vergelijk te maken tussen de drie.
    Dit is net zo lastig om antwoord te geven op de vraag, waarom iemand zijn keuze laat vallen op een BMW, Mercedes of een Audi.
    Zowel Koga, Idworx als Santos maakt kwalitatief goede fietsen. Maar het is zeker leuk om eens de visie te horen van de ontwerpers van deze fietsen.

    Ik fiets zelf sinds een half jaar op een fiets met riem-aandrijving. Helaas niet zonder problemen. Ik kan me daarom ook steeds meer vinden in de uitgesproken meningen van Gerrit Gaastra.

  9. Peter, welke problemen heb je dan met de riem-aandrijving ? En met wat voor fiets ?

  10. Ernstig piepen is bij mijn Koga Signature af en toe hoorbaar. Om onverklaarbare reden verdwijnt het ook meestal plotseling. Van dag tot dag verschillend. Al het mogelijke al geprobeerd. Meer /minder riem-spanning /uitlijning etc. etc.

    Ik wil eigenlijk niet de discussie over ketting cq riem weer aanzwengelen. Hier is genoeg over gemeld in andere topics.

  11. Op een fiets van 4300 euro moet men apart een kettingkast kopen, die meer
    dan 100 euro kost? hahaha.

  12. Zou niet moeten kunnen, spuitgietmachine werk kost niks, zelf niet als de oplage vrij klein is. Minimaal 90 euro winst voor Gerrit!

  13. Help Idworx de winter door! Koopt allen kettingkasten!

    Onzin natuurlijk. Als je een beetje kennis hebt van ontwikkelingskosten van kunststof onderdelen, kosten voor het maken van een gietmal, assemblage- en distributiekosten en retailkosten, dan kan je bedenken dat Gerrit nooit €90,- winst maakt op een kettingkast, maar dat het eerder in de buurt ligt van een paar euro.

  14. 🙂

    Ik ben a.s. woensdagavond in Den Haag bij Struijk en donderdagavond bij de Vakantiefietser in Amsterdam voor uitleg over idworx en Gaastra. Jullie zijn van harte welkom.

  15. @ Peter: we hebben het er al over gehad, maar kom alsjeblieft een keer met je fiets bij me langs. Ik wil er graag even naar kijken.

    Doordat je riem door de fabrikant/dealer vanaf nieuw niet goed afgesteld is geweest kan het zijn dat de zijkanten van de riem door de opstaande rand van het tandwiel glad gepolijst zijn, wat het piepen versterkt. Een oplossing zou kunnen zijn om even de zijkanten een beetje ruw te schuren of, zoals bij mountainbikes continu gebeurt maar bij trekkingfietsen te weinig, zand erover!

  16. Grappig, een maand geleden heb ik een nieuwe ER gekocht en sinds die tijd lopen klooien met de zadelstand. Een Brooks ging niet omdat ik veel te ver naar voren zat en op advies van de fietsenmaker een SQ lab zadel aangemeten. Dat is niet mijn ding en ik merkte dat ik automatisch met mijn voeten over de trappers aan het fietsen was en telkens met de tenen tegen het voorspatbord zat. Uiteindelijk de zadelpen met setback uit de fiets van mijn zoon gehaald, een oude Brooks conquest erop en ik had mijn vertrouwde zit terug. Prettig om te lezen dat ik blijkbaar niet de enige ben met een behoefte om verder naar achteren te zitten. Bij de fietsenmaker vind men dat ik prima op de standaard fiets zat en was niemand op het idee gekomen om een zadelpen met setback uit het rek te trekken. Na mijn ervaring te delen kreeg ik overigens direct een andere zadelpen mee, met origineel idworx logo. 😉

    ps. Ketting vs riem, ik zie geen enkele reden om een jarenlang beproefde aandrijving als een ketting te vervangen door iets wat zich nog maar moet gaan bewijzen. Dit is ook precies de reden om een idworx te kopen. Geen fratsen, gewoon spullen die bewezen hebben goed te zijn en te blijven.

  17. Marcel, een zadelpen met een setback van 25 mm kan al veel schelen! Globaal kan je meten of je goed zit. Zorg dat de pedalen horizontaal staan, ga met één (voor) voet op het pedaal staan, hou een draadje met loodje vanaf voorkant knie en het loodje moet ongeveer in het midden van de pedaalas vallen, dan zit je goed.
    Blijkbaar heb je een fietsenmaker die niet helemaal weet hoe je mensen op een fiets moet zetten.
    M.b.t. de riem- en ketting aandrijving ga je erg kort door de bocht. Laat gezegd zijn, dat ik ook geen fan van riemaandrijving ben, maar voor wij in een welles nietes discussie gaan belanden, er zijn wereldfietsers die zonder problemen fietsen met een riemaandrijving alleen in extreme omstandigheden (veel sneeuw en modder) kan de riem in het nadeel zijn van de ketting. Men is echter druk bezig de riem te perfectioneren.
    Idworx ziet ook dat in de toekomst de riem waarschijnlijk niet meer valt weg te denken, vandaar dat de Evo modellen Beltdrive ready zijn gemaakt. De klant kan daarmee kiezen voor of een riem of een ketting.
    Daarnaast zijn de Idworx fietsen af door de vele doordachte details die je op andere fietsen niet of nauwelijks ziet. En ja Idworx fietsen zijn duur, maar je koopt wel iets waar je je levenlang plezier aan beleeft.
    Veel fietsplezier met je Idworx ER.
    Frits

  18. Het was grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die een andere zadelpen prettiger vindt. Kreeg de indruk dat ik de enige ben die niet goed zit op de standaard ER. Frits, dank je voor je uitgebreide reactie. Loodlijn voor de knie komt fors voor de trapper uit, met setback zadelpen anderhalve centimeter voor het midden van de trapper. Punt zadel is met dezelfde loodlijn bij de setback zadelpen 3,5 centimeter achter hart trapas. Mijn opmerking over een riem is wellicht kort door de bocht, maar ook zoals ik ermee omga. Een ketting voldoet al 100 jaar prima en met de eigenschappen kan ik prima leven. En wie helpt Gerrit anders van zijn kettingkasten af?

    Fiets71, idd heb ik spd er op gemonteerd en zo geforceerd geprobeerd aan de houding te wennen. Voor gebruik om huis wil ik echter gewone pedalen. Klikpedalen zijn prima voor de vakantie, maar lastig in het winkelcentrum ;-).

    gr. Marcel

  19. De Idworx is uitgerust met een ‘stopnok’ aan het balhoofd die moet voorkomen dat het stuur doorslaat waarbij de koplamp, de kabels en het frame zouden kunnen beschadigen.

    Ik heb gisteren aan den lijve ondervonden dat dit item zijn waarde bewijst! Door ontoplettendheid ben ik hard achterop een stilstaande auto geklapt en over de kop geslagen… De fiets stuiterde over de klinkers, maar bleek gelukkig onbeschadigd! 🙂 Ik hoefde alleen maar het stuur weer recht te zetten en kon mijn weg vervolgen.

    De dikke band van de Idworx werkte als een effectieve bumper, waardoor de auto gelukkig geen schade had.

  20. Michiel, dat jij zelf niets hebt, is vele malen belangrijker!! Je zal wel behoorlijk geschrokken zijn. Auto en fiets zijn vervangbaar een mensenleven helaas niet.
    Ik durf het haast niet te vragen maar had je een helm op?
    Dat fiets en auto onbeschadigd zijn, verbaast mij. Naar wat je schrijft, moet het een behoorlijke klap zijn geweest.
    Kijk de fiets wel goed na op eventuele vervormingen (voorvork, balhoofd etc), deukjes of oneffenheden. Laat ook de uitlijning nog even nakijken.
    Om angst voor te zijn, stap zo snel mogelijk weer op de fiets, mits het lichamelijk kan natuurlijk.
    Sterkte.
    Frits

  21. Ik had geen helm op, dat doe ik alleen op de racefiets en de mountainbike en niet in het dagelijkse verkeer.

    Het viel gelukkig mee. Ik had even tijd nodig om bij te komen. Vlekken voor mijn ogen en duizeligheid door de klap. Verder hield ik er wat beurse en stijve spieren en wat kleine schaafwondjes aan over. Niets schokkends. Ik ben direct weer opgestapt, want ik moest ergens zijn.

    Ik heb de fiets gecheckt en alles is nog recht. Degelijk dingetje, zo’n Idworx. 😉

  22. Michiel, ondanks dat het niet de bedoeling was, heb je de fiets wel meteen grondig getest en is de Idworx uiteindelijk goed uit de crashtest te voorschijn gekomen.
    Frits

  23. Marcel, begrijp ik nu goed dat je met de setback beter op de fiets zit?
    M.b.t. de pedalen zou je ook eens kunnen kijken naar de Wellgo pedalen die op de Santos fietsen zitten, zijn breed en hiermee glij je niet snel van het pedaal af.
    Klikpedalen hoeven voor mij niet, in de bergen en in het drukke verkeer leveren deze pedalen alleen maar moeilijkheden op. Zit het kliksysteem te vast, dan kan je bij een stop omvallen en zit het systeem te los dan kan je eruit schieten.
    De ketting is bij mij ook nog steeds favoriet ondanks de minpuntjes (smeren en kortere levensduur).
    Ondanks dat je de riem niet of nauwelijks hoeft te spannen, eist e.e.a. wel een zekere mate van nauwkeurigheid, terwijl je dit met de ketting niet zo hebt.
    Ik ben wel benieuwd naar de nieuwere versies van de riem.
    Frits

  24. Frits,

    met de setback zadelpen zit ik stukken beter op de fiets, al zou het nog een stukje verder mogen naar achteren. De Truvativ Stylo heeft 25mm setback, deze zal ik nog even aan de fietsenmaker vragen om te proberen. De pen die ik nu heb levert me iets meer dan een centimeter op.

    Pedalen heb ik geen problemen mee, deze zijn prima. Merkte alleen dat ik mijn voeten te ver naar voren zette tijdens het fietsen.

    En de riem, tja… er is al veel te veel over geschreven.

    gr. Marcel

  25. Marcel, ben blij dat je nu in ieder geval al wat beter op de fiets zit.
    Probeer de Truvativ Stylo zadelpen nog eens, misschien kom je qua gevoel nog wat beter op de fiets te zitten!
    Of anders zou je ook eens een Syntace zadelpen met setback kunnen proberen.
    Zorg er altijd wel voor dat je een zadelpen met 2 inbusboutjes hebt en niet met 1 (is meer geschikt voor een racefiets).
    Je moet in ieder geval op een Idworx fiets lekker kunnen fietsen.
    Frits

  26. Mooi innovatief merk Syntace, maar ik zag (nog) geen zadelpen met setback in hun assortiment. Hebben ze iets nieuws? Zelf heb ik (naar mijn gevoel) baat bij een pen zonder setback, net zoals bij een triathleet, die iets meer power op zijn pedalen wil. Geometrie van de driehoek kont, handen, voeten blijft een boeiend onderwerp, ieder ervaart het net weer even anders.

    En vanwaar de angst voor klikpedalen in de bergen Frits?…. daar heb je toch alleen maar baat bij, juist in de bergen waar elk calorietje energie telt. En ja, iedereen valt een keer met klikpedalen, maar na 1 val overkomt je dat niet weer :).

  27. Syntace heeft een zadelpen met setback, kijk maar op hun website. Ik heb hun destijds aangeschreven en een pen bij hun gekocht.
    Mij zie je zeker niet met klikpedalen in de bergen!! Op fietsvakantie met bepakking ga ik traag naar boven afhankelijk van stijgingspercentage tussen de 5 á 10 km p/u.
    Daarnaast hou ik er ook niet van, om mijn voeten steeds in dezelfde houding op de pedalen te houden.
    En ja, ik wil gewoon ook niet vallen.
    Frits

  28. Frits, heeft de Syntace P6 dan enige setback? Ik heb zelf ook een P6, heel tevreden mee, prachtige pen, maar het ontwerp beschouw ik meer als een pen zonder setback. De pen heeft wel een mooie lange onderrail, daarmee is de kans op breken van de zadelrail theoretisch een stuk kleiner en geeft ie een goede ondersteuning…. en door die lange onderrail inderdaad enige variatie in afstand naar voor of naar achter. Maar kun je daarmee de afstand tot de hartlijn van de pen vergelijken met een dedicated setback pen, zoals van Ritchey? Of mis ik iets?

    Opvallend dat je niet van klikpedalen houdt, ik kan er niet meer zonder! Ben iets te prestatiegericht waarschijnlijk ;). Vindt het dan wel weer prettig om niet te gefixeerd op mijn zadel te zitten. Zo heeft ieder zijn dingetje.

  29. De Syntace P6 heeft 25 mm setback, is weliswaar niet echt veel (in ieder geval geen offset) maar kan je net dat setje geven waardoor je lekkerder op je fiets gaat zitten.
    De Ritchey zadelpen zal misschien iets meer setback geven, maar je hebt daarentegen geen lange onderrail. Ritchey is over het algemeen meer wedstrijdgericht, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slechter zouden zijn.
    Inderdaad, zo heeft iedereen z’n dingetje.
    Maar zit je nu wat beter op je fiets?
    Frits

  30. Met die te korte stuurpen ben ik het mee eens. Ik heb zelf het xxl frame en die is zelfs iets korter dan de framematen die op de site staan vermeld. Ben nu aan het zoeken naar een bijpassende stuurpen. Welke heb jij gekocht?
    (welke diameters moet je aanhouden, 25,4 mm staat er op de voorkant van de pen. Voor de voorvork heb ik zo’n 26 mm gemeten).

    Nog een minpuntje zijn de trappers. Bij vochtig weer glij je daar vanaf met je schoenen. Dus ook die worden vervangen door een paar fraaie Xpedo pedaaltjes.

  31. Na een jaar de Easy R te hebben gereden ben ik helemaal niet zo tevreden over de kwaliteit. Nadat ik in het begin veel last had van het geluid van de naaf, kreeg ik na een paar lekke banden, onlangs te maken met spaakbreuk. Liefst 4 keer overkwam me dat. Ook is de ketting deels gebroken, zeer onverwacht, ik zette nauwelijks kracht. Daarnaast is de trapas al eens keer opnieuw in het vet gezet. Kortom na 4000 km heb ik geen goed gevoel bij de aanschaf. De fiets wordt ongeveer aangeboden als de “zo behoort de ultieme fiets qua kwaliteit te zijn”, Dat kan ik na een jaar echt niet onderschrijven.

  32. Door wie heb je de spaken laten repareren? Heb je de spaak 1x laten repareren door je dealer en toen nog 3x geknapt? of 4 spaken in 1x geknapt? Of heeft Idworx het wiel opnieuw gespaakt en is het later nogmaals misgegaan?

    Begingeluidjes in de naaf en beetje montagevet in de bracketlagerscups is vrij normaal. Of heb je echt de bracketkogeltjes van nieuw vet voorzien?

    Kettingbreuk is best wel zeldzaam bij een rohloffnaaf, hoe kreeg je dat voorelkaar? Wel even de benen stil houden bij het schakelen, althans geen kracht zetten.

    Klinkt als opeenstapeling van pech. Hopelijk heb je de komende duizenden kilometers geen pech. Onderhoud heeft elke fiets nodig, dus verwacht geen wonderen.

  33. Wim, spaakbreuk kan ontstaan a.g.v. verschillende oorzaken. Heeft de velg een keer een opdonder gehad? Of heb je je ER bij de dealer voor een eerste beurt gebracht? Heel vaak worden de spaken dan ook nagetrokken. Echter bij een Idworx velg hoeven de spaken feitelijk niet meer nagespannen te worden omdat de spaken met een spaakspanningsmeter op de juiste spanning worden gezet (let wel zonder banden en velglint).
    Gaat de dealer toch handmatig de spaken natrekken (zal altijd gebeuren met band en velglint) dan treedt er in de spaken een onbalans op met als kans dat een spaak ergens kan breken. Zie verder ook de opmerkingen van fiets 71.
    Komt het al heel sporadisch voor dat een spaak breekt, dat een ketting breekt (KMC X1) is heel uniek en komt eigenlijk nooit voor. Heb je de ketting soms teveel op spanning gezet? De ketting bij Idworx mag een speling hebben in het midden van ca 1 cm max.
    Heb jij nog een ER met buitenboordlagers of de EBB Long Life? Bij de laatste hoef je nooit meer onderhoud te plegen.
    De eerste 1.000 à 2.000 km zal je de Rohloff naaf horen in de 1e t/m de 7e versnelling. Na de inrijperiode zal het geluid in de 1e t/m de 5e versnelling al beduidend minder zijn. De 6e en 7e versnelling zal je altijd blijven horen.

    Ik weet niet waar je je Idworx hebt gekocht, maar ik zou Idworx in Wachtberg eens aanschrijven en vragen wat de oorzaken van jouw problemen met je ER zijn.
    Je kan ze gewoon in het Nederlands benadere. Echt doen!!!! Een Idworx is gemaakt om jarenlang probleemloos te kunnen fietsen.
    Succes en laat ons weten wat de oorzaken zijn geweest.
    Frits

  34. Ik heb 3x een spaak gebroken in het achterwiel van mijn Santos TM op vlak terrein met 10 kg bagage. Dit nadat de wielen/spaken zijn gecontroleerd. Het nodige is vervangen en weer na gespannen. Na een aantal zware tochten met ±20 kg bagage afgelopen zomer hebben de wielen geen krimp gegeven. Santos melde dat er waarschijnlijk een slechte ‘batch’ tussen zat.

  35. Dag Michiel

    De eerste spaakbreuk ontstond in de buurt van Bocholt en daar zit de wel bekende fietsenzaak Rose. Die heeft de spaak vernieuwd en 20 km verder, ik zat niet eens op de fiets, maar we zaten te picknicken sprong de tweede. Ik had een reserve spaak meegenomen (€ 0,39) en die er zelf ingezet. Dat gaat natuurlijk ergens in de rimboe wat provisorisch. Toen ging het twee dagen goed en vlak voor Münster sprongen er twee achter elkaar. Intussen had ik wel contact met Ten Tusscher uit Enschede, mijn dealer. Hij vond het vreselijk en bood zelfs aan een nieuw wiel te brengen. Ik heb bij een lokale fietsenzaak twee spaken gekregen en die er zelf weer ingezet. Het wiel was natuurlijk enigszins uit balans. Die spaken hebben het 150 km gehouden, tot Enschede.

    Ik doe zelf niets aan onderhoud; ik kom zeer regelmatig bij Ten Tusscher. Daar werken prima monteurs en die staan mij ook echt bij. Die hebben mij de fiets verkocht als “deus ex machina” : geen lekke banden, geen spaakbreuk etc.

    Deze week hoorde ik ineens een schurend geluid en omdat ik dicht bij Ten Tusscher woon konden zij direct constateren dat een kettingschakel deels was gebroken, de andere helft zat nog vast. Weer werd mij verteld: dit komt nooit voor bij Idworx!!

    Ik rij veel op een Cannondale-racefiets en heb ook een Idworx 29-er ATB. Dus die Rohloff naaf ken ik wel. Maar ik vind dat die naaf van de ATB gewoon beter klinkt dan van de Easy Rohler.

    Toen ik twee keer achter elkaar een lekke band had bleek dat er in de buitenband een sticker zat die langzaam de binnenband stuk maakte. Dat moet niet kunnen.

  36. Dag Frits
    Ik heb wel contact opgenomen met Duitsland, maar die zeggen wat iedereen zegt: het mag niet gebeuren. Iedereen is netjes en beschaafd maar daar kan ik niet zo veel mee. Ik snap best dat je eens pech kunt hebben, maar ik ben meer fietser en onderhoud laat ik gerust over aan mijn dealer. Helaas kom ik er te vaak!
    Mijn oproep is er vooral op gericht om te beseffen dat ook de beste en duurste rijwielen geen garantie betekenen voor probleemloos fietsen.
    In ieder geval dank voor het medeleven en het meedenken. Ik kan dat bijzonder waarderen.

  37. Dag Wim,
    Wat ik nog niet van je weet is, heb jij de Idworx velgen van de laatste 3 jaar, dat zijn de velgen zonder busjes (waar de spaak de velg in gaat)?
    Heb je die namelijk niet, dan kwam spaakbreuk iets vaker voor. Ook gebeurde het dat er bij de busjes haarscheurtjes optraden wanneer de spaken te strak gespannen waren. Idworx heeft dit probleem onderkend en in samenwerking met Rigida (nu Ryda) de Darim velgen ontwikkelt. De problemen behoren nu tot het verleden.
    Alle Idworx dealers zullen ongetwijfeld weten dat de spaakspanning bij een Rohloffnaaf links en rechts verschillend zijn (luistert dus nauw) dus om handmatig de spaken te spannen is niet correct en vergroot de kans op spaakbreuk.

    Een Rohloffnaaf is een mechanisch onderdeel, de één zal wat mooier lopen dan de andere. Verder heb je nog een verschil in externe schakelbox en de interne schakeling middels bajonetsluiting. Ik heb ze allemaal en ik kan je verzekeren geen één loopt hetzelfde! Zelfs in de externe schakelbox zitten verschillen. Zo schakelt de naaf bij mijn ERTi mooier en geruislozer dan de naaf van mijn AR die na ruim 3.700 km nog steeds rauw aanhoort. Ook is er bij mijn AR soms even een hapering wanneer ik van b.v. de 5e versnelling even snel weer doorschakelen naar b.v. de 10e versnelling. Bij de 9e versnelling kan ik dan even niet doordraaien. Dit heb ik al bij meerdere gebruikers van Rohloff gehoord. Is niet iets om je druk over te maken, de naaf schakelt verder perfect.

    Om nog even terug te komen op de spaken, heb met een fietsmaatje (die een ER Evo met riemaandrijving heeft) een tocht door de Duitse Eifel gemaakt over onverharde wegen die het predicaat wegen niet mogen dragen. Met volledige bepakking hebben de velgen en spaken behoorlijk op hun donder gekregen, maar de velgen zijn nog keurig recht en de spaken voelen nog strak aan.

    Mocht je je ER niet vertrouwen, schroom niet en mail Idworx in Duitsland en uit je bezwaren en gevoelens over de fiets en vraag of ze de fiets volledig willen nakijken.
    Frits

  38. Dag Frits
    Jan ten Tusscher meldde mij dat ik nieuwe velgen heb.
    Ik heb inmiddels contact opgenomen met Duitsland.

    Groet

  39. De adviesprijs verschilt nogal tov de prijs in Duitsland .Ok, we hebben een 2 % BTW verschil tov Duitsland , maar dan nog is de basisprijs excl BTW niet gelijk.
    voorbeeld adviesprijs
    Easy Rohler Evo in NL vanaf 4095
    Easy Rohler Evo in DLD vanaf 3895

    ?????

  40. In Duitsland zijn bijna alle fietsen altijd al goedkoper. Ik weet niet precies waar het hem in zit. De transportkosten zullen het niet zijn, want die zijn voor rekening van de Nederlandse dealers en worden niet in de prijs van de fiets doorberekend.

  41. Zie ik afgelopen week zomaar een Easy TiRohler maat XL te koop staan , iets over de grens in Duitsland. Titanium fiets , twee jaar oud, waarschijnlijk gebruikt als demo, slechts 100 km mee gefietst.
    Maar helaas….net achter `t net gevist. Na email-contact bleek dat de fiets vorige week was verkocht. Hmmmm.

    Met al het nieuwe aanbod van Idworx, zal er vast ergens meer een zo goed als nieuwe fiets worden ingeruild . Ik probeer altijd een fiets te kopen met een voordeeltje ( lees goedkoper dan nieuwprijs ).
    Dit mag een nieuwe, overjarige of zo goed als nieuwe Idworx ER (liefst evo) zijn.

    Maar bij wie je de fiets koopt , is voor mij toch meer bepalend.
    Binnenkort toch maar eens een zoekopdracht plaatsen bij Michiel.

  42. @Frits
    Kun je het verhaal over de spaakspanning links en rechts toelichten ?
    Zoals jij het omschrijft is het alleen mogelijk om met een spaakspanningsmeter alles te controleren. ( doen alle dealers dit ??? )
    De Rohloff-naaf is toch symmetrisch opgebouwd en daarmee is de spaakspanning links en rechts toch gelijk ?

  43. Als een Rohloffwiel perfect gespaakt is, dan is de spanning links en rechts gelijk, maar toch varieert de spanning rondom het hele wiel altijd een beetje.

    Goede fietsenbouwers die de wielen met de hand afspaken, kleine specialisten zoals Santos, Idworx en diverse custom bouwers, controleren hun wielen altijd op een gelijkmatig verdeelde spanning, maar alle seriefabrikanten doen dit niet. Te tijdrovend.

    Ik weet niet hoeveel dealers dit ook doen, maar dat zullen er procentueel niet heel veel zijn. De meesten doen het op gevoel of checken alleen maar of het wiel recht is.

  44. Peter en Michiel, ik had altijd begrepen dat de spaakspanning rechts aan de kant van de ketting-tandriem iets verschilt t.o.v. links. Of dit bij de AR ook zo is, weet ik niet, omdat hier sprake is van schijfremmen links. Kan mij voorstellen dat de spaken links een iets hogere spanning nodig hebben om de krachten van de schijfrem op te vangen.

    Afgelopen week zijn de velgen van mijn zoon zijn fiets ER X (zonder buba en biba) onderhanden genomen door een bevriende wielbouwer. Hieruit bleek dat de spaken van de velgen niet op de juiste spanning stonden. Ik had al zo’n vermoeden omdat in beide velgen een klein slagje zat. Mijn zoon heeft de fiets destijds 2e hands gekocht. De dealer heeft waarschijnlijk de spaken bij een beurt nagetrokken terwijl dit bij deze velgen niet hoeft. De velgen zijn op de juiste spanning gezet, daarna zijn de velgen uit de heup met de handen “geknakt” en daarna is de spanning opnieuw bkeken en waar nodig bijgesteld.
    De velgen zijn nu weer kaarsrecht.
    De laatste alinea van 8 november van Michiel is juist. Kost een dealer teveel tijd, buba en biba moeten eraf en na de spaakspanning er weer om.

    Heb je twijfels t.a.v. de spaakspanning of zit er een slag in de velg sta er bij de dealer dan op om de spaken met een spaakspanningsmeter na te meten en te corrigeren.
    Frits

  45. Mooi filmpje van wielbouwer Ernie Frieke . Opbouw, spannen, kraken…..
    http://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54

    Hij geeft zelfs garantie op spaakbreuk ( bij breuk 100 euro retour ).
    Nu is het me ook duidelijk dat bij een goed gebouwd wiel het natrekken van de spaken niet meer nodig is. ( dus ook bij een Idworx-wiel )

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *