Er is een concurrent voor de Rohloff-naaf op komst: de Pinion. Dit is een in het midden van de fiets geplaatste versnellingsbak met maar liefst 18 versnellingen.

De Pinion versnellingsbak werd gedurende de ontwikkelingsperiode snel geadopteerd door de MTB-Downhill scene en diverse kleine fabrikanten toonden vorig jaar al hun prototypes, maar nu de versnellingsbak productie rijp is, zie je hem steeds vaker in trekkingfietsen van de meer mainstream merken verschijnen.

Tout Terrain was er vorig jaar met de Silkroad Xplore (eerste foto) al vroeg bij en Koga toont nu op de Eurobike 2012 een WorldTraveller 29 met de Pinion P1.18-bak. De hier afgebeelde Koga (met Beltdrive!) is helaas nog slechts een prototype.

Foto: Bike & Trekking

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto, dus met een serie tandwielen op een ingaande en uitgaande as. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen.

De Pinion 18-bak heeft een totaalbereik van maar liefst 636% tegenover 519% van de Rohloff-naaf met 14 versnellingen. De grootte van de stappen tussen de versnellingen is bij Rohloff 13,5 en 13,7% en bij de Pinion is dit slechts 11,5%. De Pinion heeft dus meer versnellingen met een groter bereik en kleinere tussenstapjes.

Alle draaiende delen zitten hermetisch opgeborgen in een aluminium behuizing. De cranks zitten aan de ingaande as en het voortandwiel aan de uitgaande. Om de Pinion in een fiets toe te passen moeten de fietsfabrikanten een speciaal frame maken. De versnellingsbak wordt op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Het geheel weegt iets meer dan 2700 gram, wat flink meer is dan de 1820 gram voor een Rohloff-set, maar het grootste voordeel is dat dit gewicht mooi in het midden van de fiets zit in plaats van in het achterwiel. Voor mountainbikes is dit ideaal, maar voor trekkingfietsen is dit iets minder van belang.

Bij de Rohloff-naaf hoef je slechts om de 5000 km of 1x per jaar de olie te verversen. Dat is al heel erg weinig, maar bij de Pinion hoef je slechts om de 10.000 km de bak van nieuwe olie te voorzien! Als de fietsfabrikant een opening in de achtervork aanbrengt, dan kan het systeem ook uitgerust worden met de Gates Beltdrive en hiermee lijkt de Pinion het meest onderhoudsvriendelijke aandrijfsysteem te zijn dat er bestaat. Tot nu toe…

Foto: Bike & Trekking

Ik ben in afwachting van een testmodel van de Tout Terrain Silkroad Xplore met Pinion en ik zal u met plezier op de hoogte houden van de ontwikkelingen! Ik ben benieuwd!

28 thoughts on “Rohloff-concurrent Pinion P1.18 rukt op!

  1. Dit zijn mooie ontwikkelingen… en voorlopig voor mij onbetaalbaar. Ik hou het nog wel gewoon even bij een derailleursysteempje! Ik ben wel benieuwd naar hoe de shifter wordt bediend.

  2. Mooie techniek, Michiel als je hem gaat “testen”ben ik wel erg benieuwd naar het geluid van deze versnellingsbak. Hij is wel rechstreeks verbonden aan het frame , kan een klankkast worden.

  3. De shifter is net als bij Rohloff een draaigreep. Bekijk de website van Pinion maar eens.

    Het Koga prototype is bedoeld om mee te testen en reacties te peilen. Van productie is nog geen sprake.

    Ik ben ook erg benieuwd naar eventuele geluiden en trillingen. De bak is anders geconstrueerd dan de Rohloff en dus kan het best wel eens zijn dat de Pinion geruislozer draait.

  4. Uiterlijk is natuurlijk erg persoonlijk maar ik vind de fiets er niet mooier op worden!
    Bij een Rohloff houd je nog een strak (klassiek?) uiterlijk door het grotere blad voor en een klein blad achter. Bij de Pinion vind ik de fiets er een ¨beetje vreemd¨ uitzien.

  5. Erwin, ik ben het helemaal met je eens, de klassieke uitstraling van de fiets vervaagd een beetje. Daarnaast is de Pinion nog behoorlijk zwaar ook, welke aanpassingen moeten er aan het frame gedaan worden om e.e.a. stijf genoeg te houden.
    Zitten wij te wachten op 4 versnellingen meer(???) t.o.v. van de Rohloff, rekeninghoudend dat de fiets daarbij zwaarder wordt!
    Misschien staat er bij Rohloff nog wat op stapel qua uitbreiding van de versnellingen?
    Frits

  6. Twee wielen, trappers, frame, stuur en een zadel is dit vreemd? Lijkt erg op een fiets. Als dit dan nog onderhoudsvrij kan zijn is dit mooi meegenomen.
    Ik fiets redelijk veel 3x per jaar een ketting en tandwielen vervangen is niet mijn meest favoriete hobby. Daarom doe ik het nu met gates snaar en een rohloff.(fantastisch). FF de drukspuit erop en schoon.
    Laten ze maar lekker doorontwikkelen en misschien wordt dit dan mijn nieuwe fiets.

  7. Een tandwiel vooraan dat maar net iets groter is dan het tandwiel achteraan oogt vreemd omdat we nu eenmaal anders gewoon zijn. Maar dit is wel een voordeel voor de riemaandrijving omdat de kans op overspringen op het tandwiel achter kleiner wordt. Mogelijks kan daardoor een lagere voorspanning van de riem toegepast worden. Het groter aantal versnellingen is inderdaad niet zo belangrijk maar het groter bereik misschien wel.

    Tegenover het klassieke versnellingsapparaat heeft de Pinion nog meer extra gewicht dan de Rohloff maar het extra gewicht zit op een betere plaats.

    Het leuke is dat de komst van de Pinion Rohloff misschien zal wakker maken. Na bijna 15 jaar zonder wezenlijke verbeteringen wordt het tijd om ons met iets nieuws te verrassen.

  8. Nog een voordeeltje ten opzichte van de rohloff:
    Bij het verwijderen van het achterwiel kan de shifter wel gewoon blijven zitten.

    zag dat op mp al een winkel nieuwe mtb’s met de pinion/belt verkoopt!

  9. @ Hans: klopt, dat is de winkel waar ik werk. Bongers Bikes in Apeldoorn.

    We hebben die 29er mountainbike met Pinion sinds afgelopen week binnen. Ik heb er al even mee gereden en het voelt verrassend goed! We gaan er veel mee testen en er staan meerdere exemplaren in bestelling waar klanten mee mogen proefrijden.

    Er komt ook een trekkingfiets aan met Pinion en Beltdrive! 🙂

  10. Met de combinatie van een Pinion P1.18 en Gates riem moet de spanning van de riem geregeld worden door de plaatsing van het achterwiel (ik zie geen andere mogelijkheid). Met een Rohloff naaf , riem en excentrische trapas regel je de spanning met de trapas. Het voordeel hiervan is dat je het achterwiel uit je fiets kan halen en weer plaatsen (vb: om een lekke band te herstellen) zonder dat daarbij de spanning van de riem beïnvloed wordt.

    Omdat de afstelling van de riem juist moet zijn (niet dat ik ervaring heb met het afstellen van een riem maar dat lees je vaak op websites) lijkt dit een belangrijk nadeel van de Pinion.

    Binnenkort koop ik een nieuwe fiets maar ik heb nog niet beslist welke het zal worden, wel staat vast dat het er een zal zijn met Rohloff naaf en riem. Ik volg deze website al een tijdje en heb hier veel interessante dingen gelezen die zeker zullen helpen bij de keuze van de fiets.

  11. @ Johan: Bij een Pinion kan je het achterwiel er gewoon in en uit halen zonder dat de spanning van de riem verandert. De achterpatten zijn stelbaar, maar blijven gewoon vast zitten bij een bandenwissel.

    Pinion-fietsen met tandriem worden voornamelijk geleverd met schijfremmen, omdat die met het wiel meebewegen. Velgremmen zijn op zich wel mogelijk, maar die moet je wel steeds bijstellen als je het achterwiel verplaatst. Pinion-fietsen met een ketting hebben een kettingspanner achter het bracket en daarbij zijn velgremmen wel mogelijk.

  12. @iedereen. Afgelopen december heb ik een Mi:Tech Epsilon 29″ fully met Pinion en riemaandrijving gereden. De fiets zelf voelde nogal lomp helaas. De Pinion daarentegen verbijsterend ligt en direct, stil op de 5e na, daar tikt hij heel rustig. Heel anders dan de Rohloff die van 7 en omlaag best veel geruis veroorzaakt. Wat mij wel opviel is dat de gekozen tandwielverhouding een verzet opleverde wat in de 18e versnelling een ‘beesten’ verzet is en in de 1ste te zwaar voelt bij steil klimmen. Er zal een keuze gemaakt moeten worden die past bij het gebruik, schijnt te kunnen.
    Verder…. geweldig! Elke tik raak zonder een spoor van haperen of geluid.
    In stilte fietsen.

  13. @Peter: Gates komt binnenkort met een groter achtertandwiel voor Pinion om het hele versnellingsbereik naar omlaag op te schuiven.

  14. Ik ben voornemens om april/mei 2015 per fiets vanuit mijn woonplaats Nieuw-Lekkerland naar Indonesië te fietsen. Mijn belangstelling gaat ook naar de Pinion P1.18 uit. Bij Bongers Bikes heb ik de Pinion fiets met Gates Beltdrive zien staan. (website Bongers Bikes)
    Aangezien ik in eerste instantie van plan ben een Santos fiets aan te schaffen hou ik nu de ontwikkeling in de gaten.

    Met vriendelijke groet,

    Wim Verhoef

  15. Santos heeft inmiddels ook prototype(s) ronsrijden van de Trekking Lite met een Pinion-naaf. Zij gaan zich dus mogelijk ook op deze ontwikkeling storten, als de ervaringen positief zijn.

  16. Een heel mooi stuk techniek,maar de prijs is niet mis.Is het werkelijk een concurent tegen rohloff,hij moet ook zijn huiswerk nog beter doen,nl het olieprobleem,als hij dit onderkent dan mag hij spreken van een goed product dat 100 procent goed is,dan hoeft hij niet zo bang te zijn voor de concurentie,laten we nou niet steeds dit technisch probleem verdedigen want het hoeft niet,met de huidige techniek van vadaag h.gr Cees

  17. vanuit zeer welingelichte kringen heb ik vernomen dat ook Idworx met de naaf aan het experimenteren is!!

  18. 9-9-2013
    Ik begrijp de opmerking van het olieprobleem niet (Cees v/d Knaap). Misschien wat meer uitleg hierover Cees. Ik ben van plan om binnen nu en een half jaar mijn fiets aan te schaffen. Ga in april 2014 een half jaar in de Scandinavische landen fietsen.
    Dit als voorbereiding voor mijn reis naar Indonesië. (april 2015)
    Voor mij als niet technisch deskundige lijkt de Pinion met een Gates Beltdrive overbrenging vanuit onderhoudstechnisch oogpunt ideaal.
    Dus Michiel de kans is groot dat ik een afspraak maak met het bedrijf waar jij werkt.

    Met vriendelijke groet, Wim Verhoef

  19. @ Wim: Rohloff-naven kunnen olie zweten door de keerringen. Dit komt door slijtage van de afdichtingsringen of door een teveel aan olie in de naaf. En soms wil er wel eens wat olie uit lekken als de fiets op zijn kant ligt. Een kundige dealer kan dan tegelijk met de jaarlijkse beurt de keerringen vervangen.

    De naaf kan ook olie vanuit het midden lekken (te herkennen aan een natte quickrelease as) en in dat geval is de pakking in het midden van de as kapot gedrukt door het te strak aandraaien van de asmoeren. Deze pakking dient dan Rohloff vernieuwd te worden.

    Dit alles is echter geen probleem, want de naaf behoudt altijd voldoende olie om een jaar mee door te fietsen of tot de eerstvolgende olieverversingsbeurt (iedere 5000km). Als er niet langer dan dat mee doorgereden wordt, dan blijft de naaf zijn levenslange garantie behouden.

    Je bent van harte welkom, Wim! We moeten het dan maar eens hebben over wat voor jou de verstandigste keus is. Pinion of Rohloff in combinatie met een tandriem… Voorlopig zou mijn voorkeur uitgaan naar de bewezen Rohloff met levenslange garantie en pas in tweede instantie naar de nieuwe Pinion met twee jaar garantie. Het één en ander hangt ook af van welke fietsen er met de betreffende systemen verkrijgbaar zijn. In geval van Rohloff is er veel keus, met Pinion is de keus (nog) vrij beperkt.

  20. Beste wim,ik heb de naaf pas nieuw gekocht,en na de ronde van nederland gefiets te hebben,was ik toe aan de eerste olie ververs beurd en toen begon de naaf olie te lekken aan de schakelkant, dit had ik niet verwacht,ik ging er ook vanuit dat dit probleem door rohloff imiddels tot het verleden behoorde.Maar het wiel met naaf wordt nu in october naar rohloff opgestuurd en gerepareerd ik ben benieuwd.Want ik heb ook een fiets met een alfine 11 versnellingsnaaf naaf van shimano maar daar is niks mee aan de hand.Maar goed ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt h.gr Cees

  21. @ Cees: duidelijk, dan heeft je dealer er waarschijnlijk iets meer olie in gedaan dan dat hij eruit heeft gehaald.

    Is de olie in je Alfine-naaf ook al eens vervangen?

  22. Beste Michiel ,ja bij de alfine naaf is de olie ook vernieuwd en niks aan de hand,toen ik deze naaf pas had lekte hij wel ik was alle olie kwijt,dit heeft shimano netjes gerepareerd,nl de keeringen zaten verkeerd,maar daarna geen problemen meer gehad h.gr Cees

  23. De Pinion rukt op, dit artikel is 5 jaar geleden geschreven.
    Het blijkt nu dat sommige duitse fabrikanten inmiddels volledig inzetten op de Pinion.
    Bij merken zoals Gudereit en Kalkhoff worden aan de top van hun collectie geen Rohloff fietsen meer aangeboden, alleen maar fietsen met Pinion aandrijving.

    Bij andere nederlandse en duitse merken , zie je nog een mix van Rohloff en Pinion bij de top van hun collectie ( Santos, Idworx, Tout Terrain, Velotraum )

    Bij Koga, zie ik geen aanbod meer van Pinion fietsen.
    De Reden………???????
    Misschien dat er nog een WTS Pinion komt ?

    Blijkbaar zijn sommige merken overtuigd van de verbeterde kwaliteit van De Pinion aandrijving. Ikzelf zie nog niet het grote voordeel . De C1.12 heeft tov een alfine 8 aan de onderzijde en bovenzijde een groter bereik. Dit heeft voor mij geen meerwaarde.
    Hetzelfde geldt enigzins voor de P1.18 tov Rohloff. Het grotere bereik aan de boven en onderzijde heeft voor menigeen geen meerwaarde.

    Wil je ultieme kleine tussenstapjes. Of wil je misschien je fiets later ombouwen naar een Ebike, dan is de Pinion aandrijving misschien interressant voor je.
    Al hoewel een ombouw van een Rohloff fiets naar een singlespeed ebike ook een mogelijkheid is. Idworx heeft in de collectie nu ook een Easy Rohler Evo E1, een singlespeed ebike met Neodrives.

  24. Kan er iemand ervaringen delen over de C1.12 ?
    Ik ben zelf eens een en ander gaan uitzoeken met http://www.ritzelrechner.de

    Ik heb een vergelijk gemaakt met een stadsfiets met nexus 8 ( verzet 38 x19 ) en een pinion C1.12 ( verzet 39×35 )
    Met een nexus 8 geeft een trap rotatie in de eerste versnelling een afstand van 2,3 m.
    In de achtste versnelling geeft een trap rotatie een afstand van 7,2 m.
    Vergelijk ik dit bereik ( 2,3 m tot 7,2 m ) met een pinion C1.12 dan zitten er in het onderste bereik er 3 versnellingen extra bij aan de onderzijde t.o.v nexus 8 en 1 versnelling extra aan de bovenzijde t.o.v een nexus 8

    Met andere woorden. In het bereik van de nexus 8 ( 2,3 m tot 7,2 m ) zitten net zoveel versnellingen bij de Nexus 8 als bij de Pinion 1.12. Bij beide 8 versnellingen. Een rohloff naaf ( met verzet 43×17 ) geeft overigens 10 versnellingen in het bereik van de nexus 8

    Daarom mijn vraag om ervaringen te delen van de C1.12 . Welke fietser heeft belang bij de extra versnelingen in het onderste bereik en dan ook nog met 17 % stapjes onderling.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *