Hebie Chainglider
De Hebie Chainglider is een veelgeziene kettingbeschermer op fietsen met een versnellingsnaaf. Deze huls wordt niet aan het frame bevestigd, maar rust losjes op de ketting. In combinatie met een Rohloff-naaf moet je er echter goed op letten dat deze de naaf niet raakt!

De eerste uitvoering van de Chainglider raakte de behuizing van de Rohloff-naaf en kon daarop inslijten. Daar was Rohloff niet blij mee en dus kwam Hebie met een aangepaste versie. Het deel rond het achtertandwiel werd aan de binnenzijde ruimer uitgesneden en het probleem was opgelost.

Hebie Chainglider Rohloff
Rohloff adviseerde iedereen de oude eindkapjes te vervangen en via je dealer kon je deze gratis bij Hebie omruilen. Nu zie ik echter nog veel fietsen rondrijden met het oude type. Heb jij ook nog zo’n oude Chainglider? Volg dan hier een uitleg over hoe je je Chainglider heel eenvoudig zelf kan updaten om je Rohloff-naaf te ontzien.

Hebie Chainglider & RohloffHebie Chainglider & RohloffVerwijder het achterkapje van je chainglider, neem een stanleymes ter hand en snij aan de binnenkant de ronding wat ruimer uit zoals op bovenstaande plaatje met een rode curve is aangegeven. De Chainglider is gemaakt van zacht kunststof, dus het snijdt heel makkelijk.

Neem vervolgens het binnenste kapje, welke net voor de naaf zit, eraf en snij een klein puntje weg waar dit deel de naaf kan raken.

Voila, je Chainglider is nu Rohloff-compatible!

3 thoughts on “Rohloff en Hebie Chainglider

  1. Deze modificatie zal de kans op het binnendringen van pekelwater vergroten, wat de levensduur van de ketting negatief beïnvloed.
    Wat betekent het feit dat de chainglider op de ketting rust voor het geluid van de aandrijving als je trapt?
    Zou je dit ook als ‘belt-glider’ kunnen gebruiken? Dat zal voorkomen dat zand en vuil zich op de riem vastzet en scheelt schoonmaken ervan.

  2. Waterdichte kettingkasten bestaan niet, dus ook de allerbeste kettingkast kan pekelwater doorlaten. Grote nadeel van een kettingkast is dat je niet kan zien hoe de staat van de ketting is en dat onderhoud daardoor vaak te laat wordt uitgevoerd.

    De Chainglider maakt altijd een schurend en soms ratelend geluid en heeft een nadelig effect op het rendement.

    Het kan zeer zeker niet als beltglider gebruikt worden, want dan zou de buitenkant van de tandriem al binnen tientallen kilometers versleten zijn. Daarna komt de carbon kern aan de beurt en zal de riem breken.

    Vastzittend vuil is op een tandriem eigenlijk nooit echt een issue. Gewoon op laten drogen en eraf kloppen. Of gewoon schoon rijden. Ik heb mijn mountainbike in ruim vier jaar nog nooit schoon gemaakt en mijn trekkingfiets al ruim 6 jaar niet. Beide in smerige omstandigheden gebruikt en beide hebben nog de eerste tandriem. De enige spoelbeurten die ze hebben gehad, waren de rivierdoorwadingen in IJsland en regenbuien in Nederland.

  3. Dank. Maar toch, de aloude lakdoek kettingkast kwam toch aardig in de buurt van ‘waterdicht’. Uiteraard geen gezicht op mountainbike of trekkingfiets, maar op mijn vlotte stadsfiets die ik ook met een set ortliebs als fietskampeerfiets (langs Loire, Ruhr, Donau, Vecht e.d.) gebruik, had ik wel wat pekelwaterdichters gewild dan het kunststofding dat Giant had gemonteerd. Ik heb er in 10 jaar meer kettingen mee versleten dan in de 35 jaar op vorige fietsen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *