Rose Activa Pro IIIOp de Fiets & Wandelbeurs toonde het Duitse bedrijf Rose de Activa Pro III. Deze scherp geprijsde 26 inch fiets met Rohloff-naaf is eigenlijk hun enige trekkingmodel van betekenis.

De Activa Pro is er in vier uitvoeringen. De Activa Pro I is uitgevoerd met een Shimano XT derailleursysteem en V-brakes, de Pro II heeft een Alfine 11 naaf en schijfremmen en de Pro III is uitgerust met de onovertroffen Rohloff-naaf en Magura HS33. Er is zelfs een Pro E1 hybrid met elektrische ondersteuning. Het kaartje bij de Pro III toonde een prijs van slechts 2250 €uro… Klopt dat wel?

Hoe Rose de prijzen zo laag weet te houden heb ik in het vorige artikel uitgelegd. Ze leveren als fabrikant direct aan de consument vanuit hun winkel in Bocholt en via internet, waarmee ze een eventuele importeur en dealer overslaan. Dat scheelt natuurlijk marge en die wordt gedeeltelijk aan de consument doorberekend.

Maar krijg je voor €2250,- dan nog steeds voldoende waar voor je geld? Het lijkt er op het eerste gezicht wel op, maar ik kon het toch niet laten de fiets eens kritisch te bekijken.

Rose Activa Pro

Het matzwarte aluminium frame ziet er lekker stevig en stoer uit. De kwaliteit moet tegenwoordig met de meeste in Azië geproduceerde aluminium frames geen enkel probleem zijn. De kabels lopen door het frame, wat functioneel niets toevoegt, maar wel netjes oogt.

Rose Activa Pro III

De verstelling van het achterwiel om de ketting te spannen ziet er vrij eenvoudig uit. Er zitten geen stelschroeven aan die je helpen het achterwiel goed recht te stellen. Ook moet je altijd de positie van de remblokken ten opzichte van de velg controleren als je het wiel versteld hebt. Mijns inziens was hier een excentrische trapas beter op zijn plaats geweest.

Opmerkelijk genoeg maakt de Activa Pro I met derailleur gebruik van exact hetzelfde frame en daarbij is het stelmechanisme van de achterpatten nutteloos aanwezig.

Rose Activa Pro III frame

Verder zien we een partij prima onderdelen als Tubus voor- en achterdrager, Magura HS33 hydraulische velgremmen, Ergon handvatten, Schwalbe Marathon Plus Tour banden en een fijn Brooks zadel. Het totaalgewicht van zo’n 16 kilo is normaal voor deze klasse. Het sterkste punt van deze fiets is natuurlijk de duurzame Rohloff-naaf.

Rose Activa Pro III Rohloff

Bernhard Rohloff zegt zelf altijd dat een fiets met zijn versnellingsnaaf voor 2000 euro of minder niet veel goeds kan zijn. De Rose Activa Pro III komt daar aardig bij in de buurt. Dus… zitten er addertjes onder het gras die de lage prijs kunnen verklaren?

Bij een zwaar te belasten trekkingfiets is de kwaliteit van de wielen heel erg belangrijk. De beste velg in combinatie met een Rohloff-naaf is er één zonder stalen busjes rond de spaaknippels in verband met de grote diameter van de naaf. De Rigida Andra geniet de voorkeur, maar velgen met een soortgelijke constructie van andere merken kunnen ook goed zijn. Rose past echter een velg mét stalen busjes toe, wat extra spanning op de spaken oplevert. De nadelen van deze constructie heb ik in het artikel over de Giant Expedition AT al eens omschreven en geillustreerd. Minpuntje dus!

Verder zien we een telescopisch geveerde zadelpen, terwijl op de site van Rose een exemplaar van SR Suntour met parallellogram-vering te zien is. Beide zadelpennen zijn niet van een hoge kwaliteit. De parallellogramvering beweegt wel lekker soepel op en neer, maar krijgt nogal snel speling op de scharnieren. Praktijkervaring heeft uitgewezen dat de telescopische pen nauwelijks tot niet inveert en bovendien treedt er vrij snel zijwaardse speling op. Een wiebelkont is bijzonder irritant, dus weg ermee! Een Brooks zadel met spiraalveren is vele malen effectiever en veel duurzamer.

Rose Activa Pro III

In het voorwiel zit een naafdynamo van Shimano. Deze werkt prima, maar het is niet één van de beste types. Je kan niet alles hebben natuurlijk. De meeste Rohloff-rijders geven echter de voorkeur aan de SON naafdynamo met bijbehorende koplamp. Als je met Rohloff toch voor kwaliteit gaat, doe het dan maar gelijk goed, vinden de meeste ervaringsdeskundigen. Dan kost het maar wat meer…

Rose Activa Pro

Ik zou de Activa Pro III graag eens testen, maar voor nu moet ik toegeven dat er, puur op zicht, niet veel meer op de fiets aan te merken is. Ja, je zou nog kunnen debatteren over de trapas met de buiten het frame geplaatste lagers, want de meeste ‘hardcore’ wereldfietsers zweren bij trapassen met lagers in het frame, maar niet iedereen fietst de hele wereld rond en dan is de gekozen hollowtech crank kwalitatief gewoon voldoende.

Dus… Deze maar doen dan? Ik zou bijna geneigd zijn om ‘Ja’ te zeggen en na aanschaf zelf een paar aanpassingen uitvoeren. Maar hier weerhoudt de kwaliteit van de wielen me toch. En ik wil voor service en garantie niet steeds naar Duitsland op en neer fietsen. En als ik de fiets door Rose om welke reden dan ook op moet laten halen, dan ben ik hem een paar dagen kwijt…

Veel Nederlandse fietsenwinkels staan niet te springen om iemand met een internetfietsje waar een kleinigheidje aan mankeert weer snel en voordelig op weg te helpen. En terecht, want een fiets is een serviceproduct en de plaatselijke handelaar zet zich samen met zijn leveranciers actief in voor de klanttevredenheid van de merken die hij zelf voert. Zodra hij iets aan een fiets van Rose uit moet voeren, dan betaal je gewoon het standaard werkplaatstarief.

Een goede relatie met de fietsenmaker in de buurt is heel wat waard, want hij doet vaak niet moeilijk over even snel een kleinigheidje oplossen, iets bijstellen en een, voor een matsprijsje, nieuw aangeschaft accessoire voor je monteren. Een goede fietsenmaker kent zijn klanten, weet wat ze wel en niet willen en denkt graag met ze mee.

Fietsers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten moeten dus goed weten wat ze kopen en zelf hun eigen boontjes kunnen doppen. Voor de zelfsleutelaars zal het niet zo’n probleem zijn, maar als je geen of weinig verstand hebt van fietstechniek, dan ben je dus afhankelijk van de Rose-winkel in Bocholt. Je moet je goed afvragen of je met de benzinekosten en de extra tijd die dit mogelijk kost alsnog voordeliger uit bent.

22 thoughts on “Rose Activa Pro III @ Fiets & Wandelbeurs

  1. Hartelijk dank voor de aandacht die je hebt voor de fietsen van Rose.
    Ikzelf rijd tot volle tevredenheiod de door jou besproken fiets: de Rose Pro Activa I. Met derailleur dus.
    Mogelijk dat de geveerde zadelpen van Suntour problemen zal gaan geven. Dan zal ik hem zeker vervangen door een starre pen en geveerd Brooks zadel.
    Ik vind ook dat er verder op de fiets niet veel is aan te merken. Zeker niet gezien zijn prijs!
    Jammer dat ik op andere forums nogal wat vooroordelen tegenkom over het merk.
    Ze moeten hier in NL ook tegen nogal wat grote merken opboksen natuurlijk!!
    Groet van een Rosefan en veel succes met je website!

  2. Hallo,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe tour fiets en ben er al uit dat ik er een riemaandrijving met Rolhoff naaf wil. Maar nu, welke maat wielen zijn het beste, de 26″of de 28″.
    Ik gebruik de fiets voor vakantie tochten en heb er dan ook een mand met hond achterop, zo’n 12-15kg.
    Wie weet raadt??

    Alvast bedankt,
    groet, Ruud.

  3. ja, bandbreedte lijkt me net iets belangrijker als beginvraag dan 26″ of 28″….. is maar een suggestie hoor 🙂

  4. Kom op, fiets71, je kan ook gewoon beginnen met uitleg te geven. Niet iedereen weet net zoveel van wielmaten en bandbreedtes als jij.

  5. Ik weet niet veel over wielmaten en bandbreedtes hoor….. behalve dat veel frames niet geschikt zijn voor brede banden en je dus soms beter af bent met 26″. Brede banden voor een trekkingbike vind ik prettiger dan de marginale snelheidswinst van een 28″. Simpele natuurkunde (en simpele economie zodra je buiten west europa komt).
    Nieuwe ontwikkelingen met 29’ers zijn wel leuk meegenomen nu er steeds meer brede-banden-frames met 28′ wielmaten op de markt komen: Salsa Fargo, Surly Karate Monkey, Surly Ogre, Surly Krampus, Santos Travel Lite, Koga Worldtraveler 29, Van Nicholas Pioneer 29, Idworx All Rohler, Singular Peregrine, On One Inbred en alle andere 29’ATB’s die je natuurlijk kunt ombouwen met bagagedrager :).
    Het voordeel van een 29’er als uitgangspunt voor een trekkingbike blijft een beetje marginaal, aangezien je altijd langzaam fietst op een trekkingbike met bagage. Hoeveel sterker een 26″ wiel is tov een 28″ wiel met langere spaken is dan een vraag die je moet afwegen. Maar met weinig bagage en smallere banden heb je met zo’n 29’er wel weer een voordeel op asfalt en met grof profiel op onverharde paden rol je makkelijker over stenen heen….. dus wel erg allround zo’n 29 trekkingbike, in theorie kan het een alles in 1 fiets zijn, wat weer handig is als je niet veel fietsen in je garage wilt :).

  6. Hallo,

    Bedankt voor de reacties, mijn vraag was simpel, wat verdiend de voorkeur een 26″of 28″wiel. Ik fiets zelf al meer dan 25 jaar op de race en ATB fiets dus kennis over het materiaal heb ik genoeg. Het gaat mij er metname om wat de praktische voor of nadelen zijn vanuit een ervarings perspectief. Het feit dat ik met een hond achterop wil gaan fietsen, zit nu bij mijn vrouw achterop, rijd ik nu in de vakanties op mijn ATB zonder drager. Bij Rose zijn zowel de 26″als de 28″uitvoering verkrijgbaar. Dus wat is wijsheid??? De theoretische verschillen weet ik zoals lichter rijden op een 28 of sterkere wielen op een 26-er. Maar hoe zit het met de frames, en het rijcomfort. Dat lees je nergens en moet je dus via ervaringen zien te achterhalen, ziehier de oorsprong van mijn (simpele) vraag.

    ik lees graag de ervaringen.

    Groeten, Ruud.

  7. Ruud, ik zou zeggen ga eens bij een fietsdealer (b.v. Bongers Bikes in Apeldoorn) met een 26 of 28 inch fiets proefrijden en dan bedoel ik niet een kort stukje maar een stuk met verhard en onverhard terrein, dan ga je denk ik het verschil wel merken.
    Je zegt een simpele vraag te stellen, maar zo simpel is het niet, wat voor de één een 26 inch moet zijn, is voor de andere weer een 28 inch.
    Ga je op fietsvakantie veel onverhard rijden dan zou ik kiezen voor een 26 inch fiets en ga je veel verhard rijden dan zou ik gaan voor een 28 inch. Je zou ook nog kunnen kiezen uit een Koga Wordtraveller 29 inch (is een 26 inch met grotere wielen/banden).
    Succes
    Frits

  8. Hoi Frits,

    Duidelijk verhaal. Ik rijd zeker offroad met de fiets met hond, dus jou mening van de 26-er deel ik eigenlijk wel.

    Ik ga proefrijden met beide types.

    Bedankt,

    Ruud.

  9. Ha Ruud,

    Het is niet eenvoudig om een duidelijk antwoord op je vraag te geven. De theoretische verschillen kunnen interessant zijn, maar het gaat uiteindelijk om het rijgedrag van het totale geheel. Ik heb diverse 26inch fietsen als sneller en comfortabeler ervaren dan een 28inch fiets van ongeveer gelijkwaardige kwaliteit, terwijl 26inch in theorie minder snel en comfortabel zou moeten zijn.

    Teveel verschillende zaken spelen een rol in het rijgedrag en de comfortbeleving (frameconstructie, zithouding, bandensoort) en je kan dus niet zeggen dat de ene wielsoort per definitie aan te raden is boven een ander.

    Ik heb wel heel duidelijk ervaren dat de dikte en de soepelheid van een band bij trekkingfietsen meer van invloed zijn op het comfort, de grip en de snelheid dan de grootte van het wiel. Ik vind menig 26inch fiets met 50 mm Schwalbe Supremes lekkerder rijden dan 28inch fietsen met bijv. 37 of 42 mm Schwalbe Duremes.

    Het advies blijft altijd: maak op alle modellen van interesse een uitgebreide proefrit op verhard en onverhard en oordeel zelf!

  10. Hoi Michiel,

    Dank voor de uitleg, neem ik zeker ter harte.

    De fiets die je gaat testen is helaas niet voorzien van riemaandrijving en dat heb ik al wel als must voor mij zelf gesteld. Ik ga het natuurlijk wel in de gaten houden.
    Advies mbt de bandenbreedte zal ik zeker ook meenemen.
    We rijden over het algemeen over gravel/schelpenpaden, zandpaden en natuurlijk ook wel over de “gewone”weg tijdens onze vakanties. We zijn geen globetrotters maar fietsen wel erg graag. Rijden dan tochtjes van 60-90km per dag.

    Grt, Ruud.

  11. Dan zou ik zeker voor 50 mm brede banden gaan, Ruud! Ik heb diverse fietsen met 50 mm Schwalbe Supreme en Dureme banden gereden en die voelen zich erg lekker op gravelpaden!

    Op dit moment rij ik met een 26″ Santos Travelmaster met 50 mm Schwalbe Supreme banden. Afgelopen weekend ben ik ermee wezen kamperen en ik heb er expres zoveel mogelijk mee door het bos en over de heide gereden. Ik vond het heerlijk!

    De extra wendbaarheid van de 26″ wielen vond ik erg fijn en praktisch en ik heb nauwelijks verschil in snelheid gemerkt t.o.v. 28″ wielen. Op de brede gravelpaden kreeg ik lekker de gang erin en op de slingerende bospaadjes was de Santos helemaal in zijn element.

  12. Nog even een vraagje over het verschil tussen de Rolhoff met riem en ketting.

    Ik lees heel veel goeds over de riem uitvoering, is de ketting op deze naaf uit??
    Op de Rose fiets zoals hierboven genoemd zit (nog) een ketting. Ik zou dit niet meer moeten willen, denk ik dan..

    Grt, Ruud.

  13. Mits het een voorvork van goede kwaliteit is, zie ik geen onoverkomelijke bezwaren.

    Alles wat beweegt kan natuurlijk slijten en kapot gaan, maar de ervaringen van veel van mijn klanten en fietsvrienden zijn desondanks zeer positief. Er zijn meer dan genoeg mountainbikes met voorvering omgebouwd tot trekkingfiets die het al jaren zeer goed uithouden.

    Ga in ieder geval voor een vork met geanodiseerde binnenste vorkpoten (o.a. Magura, Fox en Rock Shox Reba). Verchroomde binnenste vorkpoten zullen slijten en onherroepelijk gaan roesten.

  14. Ok,

    Gezien het feit dat ik de fiets ook in de winter nog wel zal gaan gebruiken lijkt mij het toch beter om een riem te nemen. Pekel en een ketting is een drama, dat weet ik van de race en ATB fietsen waar ik ook op doorfiets. En natuurlijk is het onderhoud een stuk eenvoudiger en goedkoper dan bij een ketting.

    Ruud.

  15. Ruud, om het geheel compleet te maken, kijk ook even op de site van Idworx, klikken op informatie en vervolgens op FAQ daar staat: Waarom heeft Idworx geen riemaandrijving.
    Als je hierop klikt krijg je een uiteenzetting van Gerrit Gaastra.
    Zinvol om dit ook even te lezen.
    Alsdan zou ik na een proefrit op beide systemen, een beslissing nemen.
    Succes.
    Frits

  16. Hoi Frits,

    Dank voor de aanvulling, ga ik ook weer lezen en mee laten werken voor een goede beslissing.

    Grt, Ruud.

  17. Hallo,

    Wat is in feite jullie probleem? Jullie Nederlanders zijn er heilig van overtuigd dat jullie de beste fietsen maken! Mis dus een de rose of een vsf zijn in mijn ogen evenwaardig als koga en de rest van jullie topfietsenmakers. Zij gebruiken ook shimano of Rogloff of andere Duitse top componenten om de fietsen af te monteren. Waar zijn jullie Nederlandse componenten gebleven.buiten het maken van frames moeten jullie niet hoog van de toren blazen. Alles betreft componenten komt uit het buitenland. Dus einde discussie en als ik een fiets koop via internet voor 1000 euro minder dan doe ik het maar en is mijn fietsenmaker even blij met mijn bezoek, hij hoeft dus ook geen geld te steken in een hoop stock en is een blij man. Wat zegt u dan van de fietsen die gekocht worden bij decatlon bijvoorbeeld, die moeten ook onderhouden worden en de fietsenmaker is er ook blij mee!!En hoeveel mensen zijn nu echte die hard wereldfietsers!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *