Santos Travel Lite

Santos pakt op de Fiets & Wandelbeurs traditiegetrouw uit met hun hele trekkingcollecie. Maar liefst zes modellen in verschillende uitvoeringen, met en zonder tandriem, trokken veel aandacht.

De Santos-stand was gezellig druk. Natuurlijk waren de modellen Trekking, Trekking Lite en de overbekende Travelmaster te bekijken, maar de meeste aandacht ging uit naar het nieuwste model, de Travel Lite. Dit topmodel (uitsluitend verkrijgbaar met Rohloff-naaf) werd afgelopen oktober voor het eerst getoond op Bike Motion in Utrecht.

Santos Travel Lite

Om de veelzijdigheid van de Travel Lite te tonen was het witte exemplaar van Bike Motion voor deze gelegenheid ontdaan van zijn mountainbikebanden en voorzien van snelle Schwalbe Supreme asfaltbanden en spatborden. De unieke lowriders aan de achtervork geven de fiets een sportief aanzien.

Het damesmodel ernaast was als een meer conventionele stads- c.q. trekkingfiets uitgerust met RVS Tubus dragers en een kettingkast. Robbert Rutgrink – Mister Santos – is beide dagen enorm druk geweest om de nieuwsgierige bezoekers van alle informatie te voorzien.

Santos Travel Lite

De Travel Lite wordt eerst geleverd met een conventionele ketting. De tandriem aangedreven versie komt later en dat is natuurlijk het model waar iedereen op zit te wachten! Want denk je aan Santos dan denk je aan de Gates Beltdrive!

Een bijzonder model dat al wel enige tijd met tandriem leverbaar is, is de Race Lite. Deze supersnelle randonneur-achtige racefiets heeft een Rohloff-naaf, tandriem-overbrenging, spatborden en lowriders aan de achtervork. Een ideale fiets voor creditcard-reisjes met lichte bepakking, non-stop monstertochten of snel woonwerk-verkeer.

Santos Race Lite

Het nieuwste model krijgt de Rohloff-shifter van Gilles Berthoud, welke mooi in het midden van het stuur gemonteerd kan worden, in plaats van aan het uiteinde van het stuur.

Op een Travelmaster 2.6 met tandriem had Santos een mooi handgegraveerd Brooks zadeltje gemonteerd. Je komt die dingen ook steeds vaker tegen!

Custom Brooks zadel op Santos Travelmaster 2.6 Alu

Verder stond er op de stand van “De Vakantiefietser” een mooie blauwe Santos Travelmaster 2.8 Alu met Rohloff en tandriem. Topfiets, niks mis mee, en ik liep er in eerste instantie gewoon aan voorbij, maar bij een tweede blik… Verrek! Zie ik daar nou een elektromotor in het voorwiel? En aan de zitbuis zit een zwarte plastic doos met chemisch afval.

Santos Travelmaster E-bike

Santos Travelmaster E-bike

Een volwaardige trekkingfiets met elektrische ondersteuning… Het moet niet gekker worden! What’s next? Camper- en caravanplaatsen die gereserveerd zijn voor E-bikes? Trekkersveldjes met stroompalen? Wegwijspaddestoelen met stopcontacten?

17 thoughts on “Santos @ Fiets & Wandelbeurs

  1. De exacte beweegredenen om eerst met de ketting te komen zijn mij niet helemaal duidelijk. Heeft iets met Idworx te maken… Naar mijn idee een grote inschattingsfout, want de klanten die bij mij reeds een Travel Lite hebben besteld krijgen allemaal een regeling bij hun kettingfiets om hem later om te laten bouwen naar tandriem.

    De Center track wordt op dit moment mee getest, maar deze vernieuwing is nog niet per definitie een verbetering ten opzichte van de huidige riem.

  2. Moet dan ook de staande achtervork worden aangepast? De tandwielen zijn wat smaller, wat de plaatsing van een versnellingsnaaf vergemakkelijkt. Zo is ook de riem smaller. Minder kans op piepen of kraken bij veel vuil neem ik aan, gezien dit aan beide kanten eruit wordt geperst. En misschien laat Rohloff het dan ook toe om fietsen af te werken zonder zo’n geleider voor de riem.

  3. Ja, de achtervork moet een opening hebben, perfect uitgelijnd en extra stijf zijn.

    De kans op piepen wordt niet minder, omdat de riem nog steeds tegen de opstaande rand kan schuren. Het rendement van de huidige riem is ook wat hoger dan de Centertrack.

    Bernhard Rohloff meldde dat de Centertrack eigenlijk ontwikkeld is voor fietsen die minder goed zijn uitgelijnd. Zo kan Gates meer riemen afzetten, dus ook aan fabrikanten van minder goede frames. Als je een fiets hebt met de huidige riem, dan weet je zeker dat de framebouwer zijn werk goed gedaan heeft.

    Het wieltje aan de achterkant zal altijd door Rohloff verplicht worden gesteld. Dit is geen geleidewieltje, maar een borgwiel om te voorkomen dat de riem overslaat.

  4. De Race Lite en Travel Lite zien er prachtig uit. Vooral de Race Lite roept een hoog hebbehebbe gevoel op.

    Toch een zeikpuntje: waarom kiezen ze voor de Travel Lite niet gewoon voor een normale achterdrager achter. Op die manier kun je je bagage gecentreerd in de middellijn vervoeren. Nu ben je altijd genoodzaakt met zijtassen te werken. Een Tubus Fly of Revelate frame/stuur/zadeltassen is toch veel passender? En die voordragers moeten natuurlijk meteen weg, het heet toch travel lite 🙂

    Maar mooi werk Santos, hopelijk gaat Idworx snel in de achtervolging, hopelijk dan met normale ketting 🙂

  5. @ fiets71: een gewone achterdrager is bij de Travel Lite ook mogelijk. Kijk maar eens naar het damesmodel. Die lowriders aan de achtervork zorgen wel voor een mooi laag zwaartepunt. Dat schijnt erg goed te rijden, maar dat ga ik nog wel een keer uitproberen.

    Een racestuur is niet mogelijk i.v.m. de hydraulische remmen. Er bestaan geen hydraulische race-remgrepen (meer).

  6. Je hebt niet zoveel aan een laag zwaartepunt als dat zwaartepunt je uit het lood brengt. Liever de bagage iets hoger maar dan wel in het midden. Ook gestroomlijnder.
    En ja, jammer dat er geen HS66 meer geproduceerd worden. Hoop houden, onlangs kwam Magura nog met hydraulische deltaremmen voor tijdritfietsjes (Magura RT8 TT)…. wie weet komen ze weer eens terug met remgrepen voor normale racefietsen (wel beetje lastig met al die shimano-STI en campa-ergo). En aan de andere kant, ligstuurtje en smalle bandjes op de Travel Lite en je fietst zo elke Race Lite voorbij 🙂

  7. @ fiets71: Wie gaat er nu op fietsvakantie met 1 tas?

    Voor wie het graag wil, een normale bagagedrager met bergruimte bovenop is dus gewoon een optie.

    Ik heb de vertegenwoordiger van Magura laatst gesproken en volgens hem is er (nog) geen sprake van hydraulische race-remgrepen.

  8. Dagritjes met 1 tas, woonwerkverkeer met 1 tas, boodschappen met 1 tas, creditcard reisen met 1 tas, brevettochten met 1 tas? Hoe ver je wel niet kunt fietsen met 1 tas….

    Maar perfect dat er ook een normale bagagedrager op kan, gelukkig maar. Als ik Santos was zou ik de fly als standaard aanbieden en hun designdrager als optie. Kun je nog wel met spatborden fietsen als je de achterdrager demonteert? Of moet je bij toepassing van de fly ook meteen nieuwe spatborden monteren…. kan het niet goed zien op de foto.

    …… dan liever een topbag bovenop de drager ipv een zijtas die mijn fiets uit het lood slingert. Het is bovendien gestroomlijnder zonder zijtassen fietsen, en al helemaal zonder voorzijtassen.
    Maar het design van die santosdrager vind ik wel mooi hoor, alleen zijn er practischere oplossingen voor lichtgewicht reizen.

    Jammer dat magura geen hydraulische grepen wil produceren…. weet zeker dat er een markt voor is, zowel in het racewereldje als in het reiswereldje. Het remt namelijk perfect dat hydraulische spul van magura.

  9. Bij Santos is simpelweg niets standaard.. Alles is zelf te bepalen. Wel zo handig en het scheelt een hoop discussie. 😉

    Ik doe overigens mijn dagelijkse en weekendboodschappen en woonwerkverkeer met 1 zijtas. Gaat prima.

  10. dus dat betekent bij demontage van de santos designdrager dat je dan een nieuw type spatbord moet kopen?

  11. Ah, mooi dat het kan.
    Ik zou met die Travel Lite het liefst en uberhaupt zonder dragers willen fietsen…. ortlieb en vaude is zo 2011 🙂

  12. Ow dat er geen race stuur mogelijk is vanwege de remgrepen is wel een domper. Anders had je wel een heel mooie 2 in 1 fiets gehad. Licht en snel zonder opbouw voor de dagelijkse ritjes en de korte weekeinden. Opgetuigd met dragers en wat dikkere banden voor de langere vakanties.

    Zonde van Magura…

  13. Inderdaad zonde van Magura…. Aan de andere kant, als je er een ligstuur op monteert en smallere profielloze banden heb je ook een snelle racer. Zo zaligmakend is een racestuur nou ook weer niet. Nadeel van een recht stuur + ligstuur is dat je er niet meer een stuurtas op kunt monteren. Oplossing is dan een tasje op een voordrager.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *