Tussen al het carbon wegrace- en boscross-geweld op Bike Motion stond bij Specialized een strakke Trekking-Randonneur met een slank stalen frame, racestuur en schijfremmen. De Specialized AWOL Deluxe is nu niet direct het soort fiets dat je van dit Amerikaanse hightech sportfietsmerk zou verwachten, maar hij lijkt me wel leuk! 

De Awol is een echt oldschool liefhebbersfietsje voor kilometervreters van de oude stempel. Een Randonneur is een lonesome cowboy (een type fietsend persoon, niet te verwarren met een model van Koga), die zweert bij een basic stalen ros met een racestuur, een slank racefietsachtig stalen frame en een simpele uitrusting.

De Specialized Awol Deluxe is precies dat. Lekker klassiek en basic, maar toch ook modern met een sterk aflopende bovenbuis, mechanische schijfremmen en hedendaagse rem-schakel-grepen. Met een prijs van €1299,- lijkt de Awol ook niet echt duur.

Wat krijg je voor dat geld?

  • Cro-mo stalen frame met een aflopende bovenbuis en een hoog balhoofd
  • Stalen voorvork en geïntegreerde balhoofdlagers
  • Shimano Sora 3×9 afmontage
  • FSA Omega MegaExo triple crankstel
  • Avid  BB7 mechanische schijfremmen met 160mm schijven
  • Specialized 28″ wielen met stalen assen
  • Specialized Trigger Sport 42mm banden
  • Stalen Tubus achterdrager en lowrider
  • Extra lange RVS spatborden

Dus geen poespas als vering, want dat maakt het allemaal maar onnodig zwaar en kwetsbaar. Comfort moet uit de banden en het slanke frame komen.

De mechanische Avid schijfremmen hebben zich al bewezen in tal van expeditiefietsen en zijn dankzij de eenvoudige constructie lekker betrouwbaar. Wat ik wel erg jammer vind aan dit mooie fietsje is de keus voor de niet zo hoogwaardige Shimano Sora afmontage. Een Randonneur is bedoeld voor echte kilometervreters en verdient dus beter. Shimano 105 was hier beter op zijn plaats geweest. Op termijn zijn de derailleurs en de cassette wel eenvoudig te vervangen door beter materiaal, maar een hoogwaardigere set rem-schakelgrepen is helaas niet goedkoop.

Nu heeft Specialized voor €1599,- ook de Awol Comp met een betere Sram Apex 2×10 afmontage en een Sram X9 achterderailleur in de collectie. Bovendien is het Comp-frame gemaakt van echte Reynolds buizen en voorzien van verstelbare achterpadden en een achtervork die open kan voor een tandriem. Je kan er dus een versnellingsnaaf met een Gates Beltdrive in bouwen! Waarschijnlijk geen Rohloff, maar wel een Shimano Alfine 11 naaf.

De echte kilometervreters doen er goed aan een kale Awol Comp aan te schaffen en deze naar smaak op te bouwen met spatborden en bagagedragers. Of je bestelt een los frame en bouwt deze van de grond af op met componenten die het best passen bij de gebruiksintensiteit.

Ik ben heel benieuwd hoe de bescheiden geprijsde Awol Deluxe rijdt en zou ‘m graag eens testen! Even een mailtje naar Specialized sturen…

25 thoughts on “Specialized AWOL Deluxe – Strakke Randonneur

  1. Leuk om te zien, lijkt mij ook weer een heerlijke woon-werkfiets. Ik ben het met je eens dat zoiets minimaal 105-afmontage verdient, was het eerste wat ik dacht. Maar als je een beetje slim inkoopt bij de bekende Duitse webshops, of een goede deal met je fietsenmaker weet te maken moet dat voor niet ál teveel geld te regelen zijn, denk ik.

    Overigens een erg lelijk knikje bij de achterderailleur, maar dat zal wel haastwerk zijn geweest.

    Ik vinnum leuk!

  2. Doet mij wat denken aan de Kona Sutra van een vriend van me! Wel een leuke en betaalbare fiets!

  3. Dit lijkt me wel goed te zitten: de kabels lopen op z’n Idworx (volledig langs het frame en volledig ingepakt).

  4. Hmm, ik denk dat de drager wel goed gemonteerd heeft. Maar de fiets op de beurs heeft andere drager voor, dan de fiets op de “folder”-foto. Onder de naaf is de buis van de drager de andere kant op gebogen.
    Overigens wel een leuke en betaalbare fiets.

  5. En dan zitten de horizontale stangen ook verkeerd om aan de staande stangen gemonteerd want de bocht onder aan wijst bij de ene fiets in de richting van de horizontale stang en bij de andere fiets de andere kant op.

  6. Twee Specialized test-rijders hebben de transcontinental 2013 race (van Londen naar Istanbul) gereden met de AWOL comp. Eén van de fietsen was opgebouwd met een Shimano alfine naaf en gates riem , Michiel had zelf al opgemerkt dat dit mogelijk is met het AWOL frame (http://road.cc/content/news/90131-specialized-launch-awol-adventure-bike).

    Wel jammer dat het AWOL frame niet in een versie met eccentric bb. beschikbaar is, het zou het uitlijnen en spannen van een riem toch eenvoudiger maken. Ik vraag me af of de Specialized source eleven in dit geval een betere keuze is?

  7. Mooi ogende fiets, voor een gunstige prijs.

    Toch gaat mijn keus uit naar meer klassiek, geen sloping bovenhuis en een mooie vorkkroon.

    Maar dit zou een leuke woonwerkfiets kunnen zijn.

    Wat is het gewicht van de fiets?

    Henk K.

  8. Michiel, voor een testrit ga je toch gewoon even naar Gert (Stappenbelt), collega’s onder elkaar en ook nog dichtbij.

  9. Wellicht (of zeker) wat off-topic, maar ik kan nergens een test vinden van een fietscomputer welke geschikt/instelbaar is voor 29″ inch. Veelal lees ik “instelbaar voor zowel 26″ als 28″ inch”. Gaan deze meters niet wat uit de pas lopen bij een twentyniner?
    Overigens zoek ik in de categorie; draadloos tot een tientje of drie/vier.
    Excuses voor de vervuiling van deze in mijn ogen wat vreemde Specialized combi.

  10. De meeste tellers zijn met millimeters of centimeters in te stellen, dus die werken ook voor 29ers (wat gewoon 28″ wielen met dikke banden zijn).

  11. Haha… ik postte hier pas nog over randonneurs en lichte trekfietsen… en kijk: via een andere site ontdek ik de AWOL, en bij het googlen kom ik gelijk hier weer uit. Mooi! En die zou niet misstaan in de fietsenstalling naast mijn Specialized Carve… Ook leuk voor de matige prijs is dat alles (bagagedragers en zo) inbegrepen is. Jammer van die Sora inderdaad. En het frame is dan precies toch niet helemaal hetzelfde als dat van de AWOL comp? Die versie met de Alfine is een “AWOL Specialized edition”. Jammer… want voor 8 speed hoef ik geen beltdrive. Gewicht toch iets van een volle 14kg met één rekje blijkbaar … of rijklaar 15 kg. Mmmmhh… Santos Race Lite doet beter dan (al is die met Rohloff wel een pak duurder).

  12. Wie zo’n fiets koopt weet vaak vrij precies wat hij/zij wil, en dat is vrijwel nooit wat er wordt geboden (groep/ versnellingen, wielen/ banden, crancklengte, pedaaltype etc.). Dan kun je beter een paar honderd euri erbij leggen voor de fiets die je wilt.

  13. Ik lees hier al een tijdje met veel plezier mee. Ik ben opzoek naar een fiets om dagelijks woon/werk verkeer te doen, regelmatig boodschappen te doen (draagtassen) eventueel in het weekend met vrouw en kind fietstochtjes te doen. Ik heb mijn ogen laten vallen op een Specialized Source Comp Disc Wat denken jullie hierover.

  14. De nieuwe AWOL voor 2016 is nu verkrijgbaar in 3 uitvoeringen zag ik op ‘t net. Met dat pizza rack vooraan een heel mooie verschijning geworden.

  15. ik las de berichten over de specialized awol. Was zelf aan het kijken naar de cannondale touring 1 2016/2017. Ben benieuwd wat de reacties daarop zijn.

  16. Ach… alu. Kan je niet zomaar herstellen, al kan je een CroMo frame van tegenwoordig ook niet effe snel lassen met een simpel laspostje. Voor ‘thuisgebruik’ of ‘Westerse landen’ best ok. Lichter, maar de stalen frames verdragen toch meer pakken en zakken meestal hé. Altijd compromis zoeken. Ik ben op een vintage CroMo met koersbandjes (nu ja, wel 25’ers) met alu bagagedragertje 100+ km naar festival gereden met 12 kg bagage plus rugzak met nog eens 7,5 kg fotomateriaal. Dan ben je blij dat je fiets toch bijna 12 kg weegt hoor. 😉
    Specialized AWOL is alleen nog in frame te krijgen om zelf af te monteren zeker? Correctie: via de site vind je alleen het frame maar zoek je archief 2016 dan zie je de Evo en Elite. Tiagra vind ik maar niks, dus een Evo voor beter afmontage. Dan zit je nog aan 15,6 kg! Neen, doe mij maar de site reeks van Santos dan. 😉
    Beetje sparen nog en ondertussen met de Specialized Carve MTB, prototype GT Lotto racer en een vintage racertje verder boeren…

  17. Het is inderdaad een waanzinnig leuke, ultra-multifunctionele fiets. Ik heb de witte 2016 Elite (die met Pizza Rack), laat in het seizoen in de uitverkoop bij het Britse Evanscycles.com vandaan – uiteindelijk maar voor 900 (!) euro omdat ‘ie tijdens ‘t verschepen naar NL minuscuul beschadigd was. (Overigens een aanrader qua klantcontact, Evans, en ik kreeg er via kortingsbonnen ook nog voor maar 60 euro een Garmin Edge Touring bij, ook een heerlijk ding.)

    Sinds die tijd peddel ik er vrolijk mee naar werk, merk dat ‘ie met boodschappen (vóór en achter verdeeld over 4 tassen) véél stabieler is dan mijn stadsfiets, hou er achteraan de club hangende racefietsers mee bij terwijl ik me ‘s avonds even afreageer met een rondje van 30 kilometer, en maak er af en toe een grote dagtocht mee. De geometrie en het race-stuur maken dat ik voor elk doel de perfecte houding kan vinden.

    Ik was niets gewend, kwam van een totaal versleten Gazelle Laguna (’92, de eerste race/ATB-hybride van dat merk) met recht stuur en Suntour-afmontage, dus de 2×10 Shimano Tiagra, TRP Spyre mechanische schijven en 700×42 Trigger Sport-banden voelen voor mij als ultieme, soepele luxe. “Hij gaat als een naaimachientje”, zei een vriend van me laatst. En daar ben ik het mee eens.

    Nadelen..? Geen idee wat Shimano 105 of een triple crankset zouden toevoegen. Wat dat laatste betreft weet ik trouwens niet eens of dat zou kunnen op deze fiets. Ik zou nog wel eens een voornaaf met dynamo willen hebben, en écht vette modder blijft iets te makkelijk hangen tussen de dikke banden en de nauwsluitende spatborden. En de Trigger Sport-banden doen het verder overal, maar ook in die modder niet het àllerbest. Da’s alles..!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *