Het is Fatbike Februari! Tijd voor het testverslag van de Surly Pugsley! Qua ondergrond is bijna niets te gek voor deze Surly, maar is Nederland gek genoeg voor de Pugsley?

De Fatbike is ontwikkeld als extreme expeditiefiets voor de moeilijkst begaanbare soorten terrein, zoals sneeuw en ijs, los zand en modder. Bijna niets is deze dikkebandenfiets te gek. Google maar eens op Fatbike Expedition en ontdek talloze verhalen over de mooiste, extreme expedities die er met deze Bigfoots ondernomen worden.

Over de ontstaansgeschiedenis van de Fatbike kan je op www.adventurecycling.org een interessante samenvatting lezen. Hierin wordt de Surly Pugsley genoemd als de eerste, betaalbare, in serie vervaardigde Fatbike.

Met de Surly Pugsley was het hek van de dam en het Fatbike-segment maakt nu een enorme groei mee, met diverse varianten van verschillende merken, met grote en kleine wielen, extreem dikke en minder dikke banden en frames van staal, carbon en titanium. Surly en Salsa bieden al jaren een breed scala aan Fatbikes en zelfs grote jongens als Specialized en Trek proberen nu een graantje mee te pikken van het Fatbike-succes. Maar de stalen Pugsley is de eerste, de echte.

 

surly-pugsley

Vette banden

De Surly Pugsley heeft 26-inch velgen met een breedte van maar liefst 83 mm. met daaromheen eigenmerk banden van 3,8 inch breed. De oversized banden werken als sneeuwschoenen en geven de Surly ‘maximum floatation’, zoals ze dat noemen. Met slechts 0,8 tot 1 Bar luchtdruk heb je een fiets met een zeer brede ‘footprint’ en flink wat luchtvering.

Voor is de Surly Larry 3.8 met een pijlvormig profiel gemonteerd en achter de Surly Endomorph 3.7 met een tractorprofiel. Deze dikke sloffen wegen maar liefst ruim 1600 gram per stuk. Zie hieronder het enorme verschil met een reguliere 26″ x 2,1″ mountainbikeband.

 

surly-pugsley-banden

Oldschool stalen frame

Het frame met buizen van 4130 Chroommolybdeen staal deed me terugdenken aan de jaren ’90 toen ik mijn eerste mountainbike kocht. Dit slanke frame vormt een schril contrast met de moddervette banden.

De oversized banden hebben een frame met afwijkende afmetingen nodig, zoals een extra brede achter- en voorvork. De hele aandrijflijn moest naar rechts opschuiven om de ketting langs de band naar achter te kunnen laten lopen met als gevolg dat de trapas maar liefst 10 centimeter breed is geworden. Zo wijdbeens fietsen is helaas niet ideaal voor de trapefficiëntie.

De achtervork is asymmetrisch en de achteras is uit het midden geplaatst om een standaard 135 mm Shimano Deore achternaaf toe te kunnen passen. De voornaaf is even breed als de achternaaf, wat breder is dan standaard. De voorderailleur is met een afstandhouder aan de zitbuis bevestigd om het afstandsverschil naar de voortandwielen te overbruggen.

De achtervork is voorzien van horizontale padden, zodat de Pugsley ook uit te rusten is met een Rohloff-naaf. Heel soms zie ik een Pugsley met een single-speed achternaaf in het voorwiel, die je met het achterwiel kan ruilen als de cassettebody het door vrieskou mocht begeven. Slim.

 

surly-pugsley-drivetrain

 

Het frame zit vol met allerhande schroefnokjes voor bagagedragers en drinkflessen. Je kan de Pugsley helemaal vol hangen met allerhande spullen voor lange (winter)expedities. Zelfs aan de voorvork kan je twee speciale flessenhouders kwijt.

Het Amerikaanse tassenmerk Revelate Designs levert op maat gemaakte frame-, stuur- en zadeltassen om met je Fatbike zonder bagagedragers te kunnen bikepacken in ‘the outdoors’. Bikepacken is een soort van vakantiefietsen die in Amerika veel populairder is dan hier. Avontuurlijk ingestelde mannen met baarden en tattoo’s verdwijnen met een minimale bepakking voor dagen de bush-bush of de Rocky Mountains in om daar lol te hebben, af te zien, fikkie te stoken en onder de sterren in een hangmat of in een minimalistisch tentje te kamperen. Gaaf!

 

bikepacking

 

Ik moest het ‘helaas’ doen met een door Surly op maat gemaakte stalen achterdrager, twee Ortlieb tassen en de Veluwse bossen en het Kootwijkse Zand. Maar ja… ik heb dan ook geen baard en tattoo’s…

Toch voelde ik me op de Pugsley een hele avonturier toen ik door de regen door de Veluwse bossen ploeterde en met 6 graden nachtvorst stiekem wild kampeerde midden op het Kootwijkse Zand. De Pugsley bleek een ideale fiets om de diepste plekken van het bos te bereiken om daar wilde zwijnen en herten te spotten. Waar de pootafdrukken van het grote wild ook naartoe leidden, door modder en los zand, met de Surly kwam ik er wel.

 

surly-pugsley-test-09

Lowtech componenten

Surly is wars van hightech lichtgewicht wedstrijdmateriaal. De Pugsley moet onder de meest barre omstandigheden heel en werkend blijven en daarom is er gekozen voor relatief lowtech componenten; betrouwbaar, betaalbaar, eenvoudig zelf te vervangen of te repareren en wereldwijd goed verkrijgbaar. De Pugsley heeft twee bladen voor en 9 tandwielen achter. Dat is gewoon genoeg. De derailleurs zijn van het type SLX van Shimano en de naven van Deore. Prima spul.

Er passen geen velgremmen op de Surly. De remmen zijn de kabelbediende BB7 schijfremmen van Avid. Deze functioneren ook in hele diepe plaksneeuw en modder en bij extreme hitte en kou. Na een koude nacht waren de remkabels een beetje vastgevroren, maar door voorzichtig aan de remhendels te trekken, kwamen ze weer los.

De ruimte tussen de schijf en de remblokken is voor schijfrembegrippen relatief groot, zodat je niet snel last krijgt van schurende geluiden door modder op de schijf. Toch schuurde het zand er regelmatig luidruchtig doorheen. Het remvermogen bleek voldoende. Niet zo lekker bijterig als een goede hydraulische schijfrem, maar de snelheden liggen met de Pugsley toch nooit zo hoog. Dat wil je namelijk niet en verderop zal ik uitleggen waarom.

De schakelhendels op het stuur kennen we nog uit de jaren ’80. Deze hendels zijn niet geschikt voor het vingervlugge schakelwerk, want de Surly is geen wedstrijdmountainbike, maar je kan ze wel goed met dikke handschoenen of wanten bedienen. Omdat ik meestal met Rohloff rij, was het even wennen en ik schakelde dan ook redelijk vaak mis. Vooral schakelen met de voorderailleur moet met beleid, want de ketting moet een relatief grote stap tussen het kleine en grote blad maken. Maar als je jezelf eenmaal de relaxte, schakel-luie rijstijl die bij de Pugsley hoort, hebt aangewend, dan werkt het wel.

 

surly-pugsley-componenten

Hoe rijdt dat nou, zo’n Surly Pugsley Fatbike?

Tsja, dat is lastig te omschrijven, want het ligt er maar net aan waar je fietst. De Surly rijdt als geen enkele andere fiets die je ooit gereden hebt. De Pugsley rijdt makkelijk, maar vaak ook erg moeilijk. Langzaam op stukken waar je snelheid gewend bent en snel op stukken waar een normale mountainbike vast loopt. Hij kan een paar dingen heel goed, maar heel veel dingen ook weer niet. Ondanks dat de Surly de meest moeilijk begaanbare soorten ondergrond aankan, is het Fatbike-concept zo specifiek voor een bepaald gebruiksdoel ontwikkeld dat de inzetbaarheid zeer beperkt is.

Je moet overigens niet verlegen zijn, want door bijna iedereen die je tegenkomt word je spontaan aangesproken of nagekeken. Snel de bush-bush in dus, dan heb je daar geen last meer van.

Rollen

De Pugsley is helemaal in zijn element op losse ondergrond en open vlaktes. Waar je met de mountainbike vastloopt in het mulle zand en je de met gras en mos begroeide hardere stukken opzoekt, daar ga je met de Surly juist liever door het losse zand, want daar rolt hij lekker licht en kan je meer snelheid maken.

Een Pugsley + bepakking + berijder met een totaalgewicht van ongeveer 100 kilo zakt veel minder diep weg dan een lopend persoon van 65 kilo, zoals op de foto hieronder te zien is.

 

surly-pugsley-los-zand

 

De Surly Pugsley maakte de avonturier in me los en ik greep iedere kans aan om de gebaande paden te verlaten, gewoon omdat het kan. Ik liet me regelmatig verleiden om in een stuk bos bewust te verdwalen door gewoon rechtdoor te steken en uiteindelijk was ik mezelf en de fiets herhaaldelijk over boomstammen en door het hoge gras en braamstruiken aan het sjorren tot ik weer een pad tegenkwam. Boswachters zullen niet blij zijn als de Fatbike-rage ook in Nederland doorzet.

Ook in de modder is rijden met de Surly een feest. Zo werd ik in een bocht afgeleid door twee wandelaars en na de bocht plots verrast door een flinke plas met door terreinwagens kapot gereden modderpartijen. De beste manier om erdoor te komen was niet terug schakelen, maar flink het gas op de trappers te houden en de wielen hun weg te laten zoeken. Ik ploeterde er vlot doorheen en achter me hoorde ik de wandelaars applaudiseren.

Op asfalt rijdt de Pugsley heel zwaar. Door de lage bandenspanning, die in het losse zand noodzakelijk is, wil de Pugsley op de verharde wegen maar niet op snelheid komen. Meer druk in de banden zal schelen, maar je gaat niet steeds voor ieder stuk asfalt een half uur pompen, om vervolgens voor het ruige terrein weer wat lucht uit de banden te laten lopen.

Even tegen een steile zandduin omhoog trappen is met de Pugsley een fluitje van een cent. Met een normale mountainbike loop je vast, maar met de Surly trap je lachend omhoog.

 

surly-pugsley-zandduin

Sturen

Door de dikke, zware banden gaat het sturen vrij zwaar. De banden wringen met de ondergrond en de fiets reageert niet heel direct. Even snel om een boomwortel heen sturen is er niet bij. Je moet jezelf een lompere rijstijl aanwennen en gewoon doordonderen. Als je de fiets wat meer vertrouwen geeft en de dikke banden hun werk laat doen, komt het goed.

De Surly heeft een heel breed stuur en die heb je ook hard nodig. Op slingerende bospaadjes moet je flink met je bovenlijf werken om ‘m door de bochten te trekken. De Surly is moeilijk met je gewicht te besturen, zoals je bij een mountainbike doet. Als je de fiets schuin de bocht in laat rollen, valt hij halverwege de bocht plots naar binnen, omdat de zachte banden veel minder stabiliteit geven. Je bent dus heel druk met de fiets op tijd op te vangen, tegen te sturen en op armkracht de bocht af te maken.

Op smalle, hol uitgesleten paden heeft de Surly de vervelende neiging om tegen de schuine rand op te kruipen en daarna heel hard terug te vallen en dit aan de andere kant van het pad te herhalen. Het achterwiel doet ditzelfde een fractie later en geeft de fiets een vervelende slinger na. Als je te hard gaat en niet uitkijkt, dan sla je als een stuiterbal van links naar rechts en uiteindelijk over de kop. Snelheid minderen dus en goed in het midden blijven!

Langere hellingen kan je het beste recht omhoog nemen, want de Surly houdt er niet van om schuin tegen een helling op te rijden. De fiets wil dan steeds over de wangen van de banden wegrollen en zo snel mogelijk weer omlaag denderen. Als de Surly zijn eigen weg zoekt, kan je hem maar beter laten gaan. Mocht je vervolgens onderaan de helling in een rivier of meer belanden, geen paniek. De Surly blijft drijven!

surly-pugsley-drijvend

Het stalen frame is mede verantwoordelijk voor het moeizame sturen, want deze is het slapste waar ik ooit mee gereden heb. Bij vlot stuurwerk of staand op de pedalen accelereren zie en voel je het frame heel duidelijk onder je heen en weer bewegen. Het gewicht aan de bagagedrager versterkt de bewegingen in het frame. De frametassen van Revelate Designs zullen het stuurgedrag van de Surly zeker ten goede komen, omdat deze strakker tegen het frame en dichter bij het zwaartepunt zitten.

Maar dan nog zou mijn voorkeur uitgaan naar een stijver aluminium frame. De aluminium varianten van zustermerk Salsa zullen wat dat betreft veel beter presteren. De aluminium tegenhanger van de Surly Pugsley heet Salsa Mukluk. Dit model beschikt over evenzoveel nokjes voor bagagedragers en drinkflessen.

 

salsa-mukluk-3

 

De Pugsley is met zijn dikke banden dus niet geschikt voor het snelle en technische crosswerk. Desondanks heb ik heel veel plezier gehad met deze Fatbike. Hij rijdt subliem op open vlaktes en brede paden met losse ondergrond als sneeuw en zand. Je kan er gekke dingen mee uithalen, maar je moet geen haast hebben.

Surly heeft hem ook niet bedoeld als racemonster. Het is natuurlijk ook niet eerlijk om van een Fatbike een snaarstrak stuurgedrag te verwachten, want een duinbuggy gaat tenslotte ook niet als een Formule 1 wagen door de bocht. Met de Pugsley moet je vooral in een lekker relaxed tempo rijden en plaatsen opzoeken waar je met geen andere fiets kan komen. En af en toe een rivier oversteken, gewoon omdat het kan.

Verder ‘gewoon’ lekker alleen of met een paar vrienden eropuit trekken, plezier maken en van de natuur genieten, waarbij tijd, snelheid en afstand niet van belang zijn, dát is Fatbiken! Surly vatte dit op hun Facebookpagina heel treffend samen in één foto.

racing-sucks

Jammer dat Nederland te klein is voor een extreme expeditiefiets als de Surly Pugsley. Er zijn maar weinig plaatsen waar deze fiets echt tot zijn recht komt. Hooguit het strand en een enkele zandvlakte. Een fiets met iets smallere banden zou in Nederland veel breder inzetbaar zijn. Maar het is natuurlijk een expeditiefiets, dus koop je de Pugsley voornamelijk om naar streken als Scandinavië, Afrika of IJsland te vluchten.

Gelukkig heeft Surly meerdere modellen in het programma, zoals de ECR, die met zijn grotere wielen en smallere banden veel sneller is en ook beter geschikt voor het meer technische stuurwerk op de Nederlandse bospaden. Doordat de ECR een bracket van een normale breedte heeft, trapt hij ook nog eens efficiënter dan de Pugsley. Zou dit de ideale Bikepacking fiets zijn?

 

surly-ecr-fatbike-01

52 thoughts on “Test: Surly Pugsley Fatbike

  1. Andere banden lossen het zelfstuur probleem op. Vooral de endo heeft er veel last van.
    Ik ben het niet met je eens dat het frame slap is, je voelde waarschijnlijk je bagage drager rondzwalken. Als je met frametassen rijd is dit probleem weg.

  2. Er is inderdaad een breed scala aan banden voor diverse doeleinden verkrijgbaar.

    Ook zonder bagage zag en voelde ik het frame duidelijk bewegen.

  3. Gave fiets, hoor!

    Leuk als speeltje voor erbij! Voor de weekendkampeeruitjes of een enkele keer in de bergen eropuit trekken. Maar voor een langere fietsvakantie zou ik toch een normale trekkingfiets nemen.

  4. Eerder schreef je: “het was enorm wennen aan de derailleurs! Ik had er om de haverklap ruzie mee! Steeds nadenken en anticiperen om op het juiste moment te schakelen, te veel tussen de twee voorbladen heen en weer moeten schakelen, aflopende ketting, chainsuck, etc”

    Kan me niet voorstellen dat je last van chainsuck hebt gehad. Een nieuwe fiets heeft toch niet na slechts een paar kilometer modder al zoveel bramen aan zijn tandwiel dat je ketting blijft kleven?

  5. Toch wel, maar dat komt misschien niet door bramen aan de tandwielen, maar door een klapperende ketting door hobbels en (te) snel terugschakelen met beide shifters. Daarnaast ben ik zo gewend om met een Rohloffnaaf overal lekker door te rammen en ben ik het derailleurgevoel een beetje kwijt geraakt.

  6. Heb pas eens op een mountainbike gereden met de nieuwe 11 versnellingen van sram, heb nog nooit een beter schakelsysteem gereden,
    De ketting word door de achterderailleur op spanning gehouden zodat de ketting er niet afloopt geen chainsuck en schakelt razendsnel,
    ook hier staat de ontwikkeling niet stil.

  7. Chainsuck is wat anders dan een aflopende ketting als gevolg van verkeerd schakelen. Chainsuck ontstaat door bramen en een laag modder op de kettingbladen die de ketting doet kleven. Ketting trekt van onderen omhoog en komt klem tussen kettingblad en achtervork, met als gevolg dikke lakbeschadiging. Die lakbeschadiging en krassen is in jouw foto’s niet terug te vinden. Kettingbladen zien er ook nog fris uit (leenfiets?). Een derailleur met veerspanning zoals van shimano en sram kan chainsuck voorkomen…. net als chainsuckplates….. alhowel dat laatste niet in alle situaties een goede oplossing is. Beste advies: goede kettingbladen, schoonhouden en goed smerende/schone/scharnierende/niet-al-te-lange ketting hanteren. Rohloff is een mooi systeem, net als de 1×11, zoals Jos terecht opmerkte.

  8. Weer een verslag met prachtige foto’s. Alleen moet je niet vergeten dat fietsen van Surly doorgaans erg eenvoudige en goedkope fietsen zijn met vaak teleurstellende kwaliteit. Het kwaliteitsniveau is van een heel andere orde van grootte dan de absolute top merken zoals Santos en Idworx.

    Bijvoorbeeld Eric Schuijt, niet de eerste de beste fietser en een man met heel erg veel ervaring van fietsen en fietstechniek, kun je lezen dat de lak van een erg lage kwaliteit is omdat deze uit China komen. Daarom zeg ik altijd tegen vrienden die echt wat degelijks willen kopen: neem niets van onder de 2500 euro want daar ga je op terug komen.

    Zo heb ik een vriend die zo eigenwijs was om in de aanbieding een VSF te kopen van 1500 euro en hij heeft er alleen maar een heleboel problemen mee gehad. Goedkoop is duurkoop want nu staat er alsnog een Idworx in de schuur 🙂

    Ook raad ik iedereen aan om ten minste een Rohloff te selecteren omdat dit op dit moment de allerbeste naven zijn die er verkrijgbaar zijn en zich bewezen hebben. Ook kenners bevestigen dit.

  9. @Edo: mijn ervaring met Erics onderhoudsbeurt is anders toch wat anders dan wat jij doet vermoeden. De fiets kwam na inleveren slechter terug dan dat ik hem had afgeleverd. Meerdere onderdelen zaten verkeerd terug gemonteerd, of omgekeerd etc.

    Ik krijg sterk de indruk dat jij gewoon een commerciele jongen bent zoals er wel meer op deze website zitten.

    Elke fiets minder dan 2500 euro niet degelijk? Dat is echt grote onzin. De praktijk leert dat de echte fanatieke werelfietsers zoals dhr. Heinz Stucke op de meest eenvoudige en goedkope (100 DM) fietsen rondrijden. Niet de fietsen die op deze website genoemd worden.

    Mijn advies: leer eens zelf dingen uit te zoeken en luister niet alleen naar de zogenaamde “deskundigen”.

  10. Ivo, ik vind het prima dat deskundigen hier af en toe hun mening geven.
    Er zijn altijd mensen die voor kwaliteit gaan. Kwaliteit wil niet altijd zeggen dat het ook goed is.
    Maar over het algemeen zit er op goedkopere fietsen vaak net iets mindere onderdelen, die wat eerder stuk kunnen gaan. Cube, Canyon, Rose zijn b.v. uitzonderingen, dit zijn merken die op hun fietsen goede onderdelen monteren en daarnaast zijn de fietsen ook nog eens betaalbaar.
    Op deze site zitten ook mensen die heel veel fietsen (50.000 km en meer) en hun ervaringen met een fiets of onderdelen schat ik hoog in. Dit zijn voor mij dè deskundigen.
    En neen, ik ben geen commerciële jongen!

  11. Alles kan kapot gaan leert de ervaring door de jaren heen, en ik ga bepaald niet voor goedkoop!!

    [Zag gisteren nog een hele dure Cannondale MTB met gebroken frame op een heel rare plek], en deze man doet er echt geen ruige dingen mee.

    Die Surly is gewoon een gaaf fietsje ook op mijn lange fietstochten kom ik ze wel tegen en hoor er nooit rare dingen over.

  12. Edo,

    Ik vind dat je bijzondere aannames doet. Surly maakt prima fietsen! Als je kijkt naar de afmontage dan zijn dat prima onderdelen die lang mee zullen gaan. Je kan de Surly dan ook niet vergelijken met een idworx of Santos. Vooral niet omdat het totaal verschillende fietsen zijn voor totaal andere doelen. Surly kan overigens een bestuurder aan tot 140 kilo(heb ik na gevraagd omdat ik een moonlander wil) Daarnaast zit ik op Google+ en Facebook in een fatbike community. Als je ziet wat ze allemaal doen met die fietsen dan kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat dit zeer degelijke, goedkoop in onderhoud en super fietsen zijn.

  13. Beste Mowikikan,

    misschien dat voor een beginnende fietser een Surly best een goede fiets kan zijn, dit durf ik zo niet te zeggen, maar zo zijn merken als Koga en Santos en Idworx minder geschikt voor mensen die verder willen. Deze merken gaan verder waar anderen stoppen. Als je echt het beste uit je materiaal wilt halen dan heb je gewoon hele goede onderdelen gecombineerd met vakmanschap nodig. Techniek en emotie smelten dan als het ware samen. En dat gaat nou eenmaal geld kosten. Dit is ook de reden dat een Santos bijvoorbeeld duurder is dan een Batavus, omdat er veel meer vakmanschap bij komt kijken en omdat de high-end merken heel veel geld in research stoppen. Kijk naar de revolutionaire riem aandrijving die Santos heeft durven introduceren, of de brede banden die Idworx heeft toegepast. Dit zijn zetten die alleen heel ervaren jongens durven te nemen en daarom kies je als serieuze fietser voor deze top merken.

    Verder is het ook nog eens zo dat het niet voor niets is dat bijvoorbeeld gerenommeerde dealers zoals de Vakantiefietser zo ver gaan in hun garantie en service. Dit durf je alleen als je heel erg veel vertrouwen hebt in het product dat je verkoopt en een langdurige goede relatie met de fabrikant onderhoudt. Ook dit is weer een van de vele bewijzen dat het gewoon echt om top kwaliteit gaat die je bij de goedkopere merken zoals Surly niet terug zal zien.

    Verder kan ik je mededelen dat deze mensen achter deze producten het hart op de goede plek hebben. Het zijn hele schappelijke vriendelijke mensen en dit zie je terug in hun betrokkenheid met de klant. Er zijn hele korte lijntjes en dat werkt heel prettig. Dit is dus ook nog eens een groot pluspunt van top merken.

    groeten, Edo

  14. Edo,

    Ik denk dat je de essentie mist van een fat bike en waarom je dit niet kan en mag vergelijken met de grote REISFIETS merken. Kijk even dit filmpje http://youtu.be/qrwuCLbVOpk

    En bedenk dan of je dit ook met je Idworx zou doen.
    Je kan het totaal niet vergelijken namelijk!

  15. Ow en een surly moonlander kost 2499,00 dus op een euro na een goede fiets 🙂

  16. Ik wilde eigenlijk niet reageren maar kon het toch niet laten; mensen die een Idworkx, Santos of Koga hebben spreken met het hart, mensen die een gelijkwaardige (of betere…) fiets hebben spreken met het verstand.

    @ Edo, je schrijft: “fietsen van Surly doorgaans erg eenvoudige en goedkope fietsen zijn met vaak teleurstellende kwaliteit”. Waar baseer je dat op? Uit eigen ervaring? Je hebt dus zelf al tenminste twee Surlys gehad…?

    Is Idworx juist niet een fiets om lang en intensief door de wijde wereld te trekken? Waarom staat die van jouw vriend dan binnen in een schuur…

    En vwb de brede banden die Idworx heeft toegepast. Volgens mij was er lang geleden al een duitser genaamd “Schwinn” die naar Amerika verhuisde en toen ook al fietsen met (heel) brede banden fabriceerde.

    Terecht word eerder al opgemerkt dat de meest ervaren wereldfietsers op redelijk standard rijwielen de wijde wereld introkken. Frank van Rijn rijd nog steeds op een Gazelle. Tillman Walthaler toerde jarenlang op een Kettler rond. Zelfs Eric begon zijn eerste tochtjes op een standard Muddy Fox MTB…

  17. Keep it simple is mijn devies!

    Zeker als je door onherbergzame landen fietst.

    Ik weet nog dat ik midden in Afrika en ook in Kazachstan wat technische problemen had met mijn fiets, dan is het maar wat fijn dat de locals je kunnen helpen, een kapotte achter as/naaf bij een fietsmaatje van me was snel gerepareerd midden in de steppe in Kazachstan. een lokale smid bood uitkomst.

  18. Ik zie hier een boel eigenwijze mensen die het beter denken te weten. Het gaat er niet om of het een reisfiets is of een off-road fiets. Feit is dat de kwaliteit van high-end top merken zoals Idorx en Santos en Koga continu bij ieder model terug te zien zijn. Juist deze continue trend van verbeteringen maakt dat deze merken in een hele andere kwaliteitsklasse zitten dan het eenoudigere Surly.

    Om dit te verduidelijken maak ik wel eens de vergelijking dat merken als Surly en VSF de Skoda onder de fietsen zijn. Het zijn best leuke fietsen voor de beginnende serieuze fietser en ik zal niet ontkennen dat deze fietsen voor dit doel geschikt kunnen zijn. Maar de andere drie genoemde merken gaan gewoon veel verder. Dat zie je ook in materiaalkeuze: de top merken kiezen vaak voor aluminium (legeringen) omdat dit materiaal een aantal essentiële voordelen heeft t.o.v. staal. Dan bedoel ik niet alleen corrosie gevoeligheid maar nog een aantal andere zeer belangrijke voordelen. Ik wil hier misschien in de toekomst wat meer over schrijven.

  19. Paul, ik dacht dat Tillman Walthaler altijd op een Koga reed, hij wordt/werd altijd gesponsord door Koga. Volgens mij rijdt hij nu ook op een 3 wieler van HP Velotechniek.
    Ik vind de Surly Pugsley overigens een vette bike.

  20. Zolang de genoemde trekkingmerken geen Fatbikes bouwen heeft deze discussie weinig zin. Appels en peren.

  21. Hoi Edo,

    ben jij soms weer zo’n dealer ofzo 😉

    Ik sluit mij aan bij Michiel, je bent hier een zinloze discussie aan het voeren.

    S.v.p. nu ophouden met deze onzin praatjes want het begint vervelend te worden.

  22. pffffffffff jongens kunnen we het hier mischien een beetje gezelig houden? Iedereen zijn voorkeur.

  23. @ivo: ik ben geen dealer maar wel een heel serieuze fietser die veel waarde aan kwalitatieve spullen hecht en daar best wat voor over heeft. Daarom volg ik deze website met interesse. Maar het is jammer dat ook b-merken op deze website zoveel aandacht krijgen. Dat moet je niet willen.

  24. Dan moet ik je teleurstellen, Edo. Er zullen in de toekomst wel meer B-merken op deze site voorbij komen.

  25. Edo, het moet niet te eenzijdig worden! Van mij mogen er zowel testverslagen komen van A, B en C merken. Niets mis mee. Hoe breder het scala, hoe meer info je krijgt.

  26. @ Mowikan, precies zo is het!

    @ Edo; als je dus geen meeloper in de “bling-bling” Santos, Idworx, of Koga club bent, ben je eigenwijs…¿? Wat een “weisheid”…

    En wat Skoda betreft; volgens mij rijd die toch echt mee in de Tour de France, je weet wel, die zware wielerwedstrijd. Maar Santos heb ik daar nog nooit gezien…

    Ook lees ik dat (volgens jou) aluminium essentiële voordelen t.o.v. staal heeft, o.a. corrosie. Aha… Ik zal volgende keer als ik weer eens een ritje in de regen op mijn stalen Surly maak als extra bescherming dan maar een motorpak aantrekken, want als ik je goed begrijp kan een stalen frame elk moment in duigen vallen (…).

    En Edo een dealer of commerciële jongen? Welnee… Zoekbegrip; kletsmajoor, praatjesmaker, lariekoek…

  27. @frits: opzich mogen er van mij wel b en c merken aan bod komen, echter moet hier wel objectief over geschreven worden. Zo kun je bijvoorbeeld op gezaghebbende websites als vakanatiefietser lezen dat Surly goedkope lak gebruikt:

    “De frames komen uit China, zijn voorzien van een niet al te goede laklaag en ze kosten niet veel. Zeker in de Verenigde Staten is dit een veel gezien merk bij vakantiefietsers, omdat er niets anders is;-)”

    En dit zijn toch geen dealers met weinig ervaring lijkt mij zo. Ik hecht nou eenmaal veel waarde aan ondernemers die achter hun producten staan.

  28. ik snap de hele dicsussie niet goed waar je naartoe wilt Edo. Dat jij zo;n dure Idoworx hebt wil niet zeggen dat iedereen daar behoefte aan heeft.

  29. Edo, er is niets mis mee dat jij gecharmeerd bent van A merken, als je het geld er voor hebt waarom niet!
    Goedkope lak en frames uit China, ja daar is de prijs ook naar, maar dat wil niet zeggen dat dergelijke fietsen dan van inferieure of slechte kwaliteit zouden zijn.
    Onder A merken laat de kwaliteit ook wel eens te wensen over.
    Of er onder de Amerikanen veel vakantiefietsers zitten, weet ik niet, maar ik denk dat fietsvakanties onder Europeanen populairder zijn.
    Dus de vraag naar vakantiefietsen is in Amerika lager dan in Europa.
    Racefietsen en MTB’s zijn in Amerika veel populairder (Trek, Lynskey, Cannondale etc). Verder kan je met eenvoudige middelen je MTB updaten naar een eventuele vakantiefiets.

  30. Mag deze discussie stoppen, het begin te lijken op het forum van de wereldfietsers. Daar werd ik ook steeds verdrietiger en blijf ik nu weg.

  31. @Frits: bedankt voor je constructieve reactie. Nou kan ik je vertellen dat goedkoop bij fietsen vaak duurkoop is, zie ook het verhaal van mijn vriend die uiteindelijk toch na een miskoop bij Idworx uitkwam. Maar je hebt wel gelijk dat onder A merken ook wel problemen kunnen voorkomen. Ik denk dat je idee over de gemiddelde Amerikaanse fietser ook wel klopt, wij Europeanen zijn toch een stuk sportiever. Niet voor niets komen zaken als McDonalds uit de VS.
    Verder zijn Idworx en Santos fietsen state-of-the art, terwijl andre fietsfabrikanten nog steeds dezelfde ouderwetse fietsen verkopen. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik ga liever mee met de moderne technologie, dus voor mij geen gewone pc maar een Apple, en ik ben ook bewust met het milieu door bijvoorbeeld elektisch te rijden. Mijn Tesla vervuilt zo de aarde niet terwijl ik wel mobiel blijf. Ik ben nou eenmaal heel erg geboeid door techniek.

  32. Ok kinderen, klaar nu. Nu weer lief doen.

    Dank u.

    Niks mis met Chinese productie.
    Idworx frames komen uit China.
    Santos frames komen uit China.
    Koga frames komen uit China.
    Van Nicholas frames komen uit China.
    Enz, enz…

  33. Giant frames (idworx) komen uit Taiwan (en dat wekt m.i. meer vertrouwen dan “chinese productie”)

    Overigens sommige surly frames (waar komen die vandaan? juist Taiwan!) zijn allrounder dan het beste idworx frame (AR/OR), and that’s a fact. Toch ben ik nog steeds heel tevreden met mijn idworx frame (voelt licht/stijf/degelijk, mooier, esthetischer, stukje kunstwerk). Maar de Surly fietst beter, simpelweg omdat ik daar iets beter op zit en ze 29’er reisfiets bieden in een sportieve geometrie (AR is een ER geometrie, waar is de 29’er OR??? die wil ik hebben Gerrit!).

    Afmontage kan een fiets mee maken en breken. Frame (geometrie), wielen en banden (vrije ruimte frame) zijn de basis; de rest is individueel invulbaar. Nadeel van die stalen surly frames is wel dat ze zwaarder zijn, met name de voorvork (anderhalve kilo bij sommige types).

    Mijn huidige droomfietsje = 29’er frame + stevige wielen + 55/60mm Almotion/Mondial/RaceKing + Shimano XTR9000 + Magura velgremmen…… de rest mag men zelf invullen.

    Edo zou zijn wat meer ervaring op moeten doen….. in plaats van die positieve vooroordelen over tesla/apple en andere “hoogwaardige” merken. Niets vervuilender dan een nieuwe electrische auto. Creativiteit zit tussen de oren en snelheid/comfort zit in je lijf. Edo lijkt met eksterogen bevangen met GAS (Gear Acquisition Syndrome). Met andere woorden een surly kan soms een betere keus zijn dan welke idworx/santos/koga/VN dan ook. Alles hangt af van het doel wat je voor ogen hebt, de snelheid/dagafstanden, je conditie/gezondheid/ambitie en het klimaat/gebied waar je fietst en de wegen die je niet wilt uitsluiten.

  34. Roel, ga er maar van uit dat de OR er niet in 29’er uitvoering komt. Wil je een 29’er dan heeft Idworx de AR en ER.

  35. Een AR is een 29ER, niet een 29OR, helaas. Zou mooi zijn als Idworx een directe concurrent maakt van de Santos 2.9…… bijvoorbeeld een verbouwde RocknRohler, maar dan met vaste vork en sommige details van de AR. De ER is geen 29’er…. een 29’er is een frame voor brede banden met een mountainbike geometrie (sportief gebruik). Er zijn helaas nog te weinig echte 29 reisfietsen.

  36. Heren en dame, ik heb de discussie zojuist opgeschoond. De zinnen met een niet zo vriendelijke toon heb ik verwijderd.

    Verder wil ik iedereen vragen om het hier on-topic te houden. Fatbikes dus!

    Fanboys van merken als Idworx, Santos, Koga, Apple, Tesla, etc. prediken hun geloof maar liever in de daarvoor bestemde topics. Aangezien de hier opgehemelde merken allemaal geen Fatbike in de collectie hebben gaat iedere vergelijking mank. Een Fatbike verhoudt zich (ongeacht de kwaliteit en herkomst van het frame) tot een Europese trekkingfiets als een hommel tot een huisvlieg of een Bigfoot Monstertruck tot een Porsche Cayenne.

  37. bedankt Michiel. Ik werd namelijk al wat flauw van dat langdradige gedoe over die materialen obsessie van Edo.

  38. Ik heb hier bijdragen geleverd omdat ik denk dat de wereld een beetje beter wordt als meer mensen eens op een kwalitatief hoogwaardige fiets fietsen.

    Daarom heb ik mij vooral gericht op de velen die hier voor het eerst komen omdat ze geen idee hebben wat top merken zijn, vooral nu er ook B merken besproken worden op deze website.

    Je moet even over het materiaal nadenken waarna je het daarna kunt vergeten – dat is nou juist de kracht van A merken waar ik over heb geschreven op deze website.

    Ik vind het betreurenswaardig hoe mensen zoals ik die gepassioneerd met top materiaal bezig zijn en graag anderen eerlijk willen informeren fanboys worden genoemd, nota bene door de eigenaar van deze website die zelf ook de nodige ervaring met de top merken heeft opgedaan.

    Ik ben gestopt met schrijven op deze website om tijd vrij te maken voor andere leuke hobbies en omdat ik het gezelliger vind om familie, vrienden en kennissen te assisteren met mijn technisch kennis en vaardigheden, dan schrijven op deze website.

    En Margriet, ik doe vanaf nu helemaal geen onderhoud meer. Mijn geduld is op.

  39. Edo, trek het je niet teveel aan. Wij leven nu eenmaal met een heleboel mensen op deze aardkloot met evenzo veel meningen. Je kan het niet iedereen naar de zin maken.
    Blijf deze mooie site gewoon bezoeken en voel je behoefte om op bepaalde onderwerpen te reageren, gewoon doen op een informatieve en constructieve wijze.
    Sorry Michiel voor deze mail, ik moest dit nog even kwijt.
    Dit draadje in het onderwerp Fatbikes kan nu worden gesloten.
    Wij gaan ons weer richten op de Fatbikes.

  40. Mooi verslag van de Pugsley. Nooit op gefietst, maar dat zal zeker een keer gebeuren! Prachtige foto’s ook.

    Ik ben de trotste bezitter van twee Surly’s (Karate Monkey en Big Dummy).
    Een (iedere) Surly is een machtig mooi wapen binnen bepaalde grenzen, maar het is inderdaad geen custom hoogwaardige techniek. De kracht van het merk zit (volgens mij) in de uitgekiende geometrie en de mogelijkheid het frame volgens bijna iedere configuratie op te bouwen.

    Hierboven werd kwaliteit en prijs onbedoeld nog wel eens door en elkaar gehaald. Volgens mij is kwaliteit niets meer dan de mate waarin het de wensen van de klant tegemoet komt, maw kwaliteit is subjectief, prijs niet.
    Ik vind Surly’s fietsen trouwens niet uitgesproken goedkoop of duur (maar dat is dan ook weer subjectief…)

    Mijn fietsen gebruik ik stevig… erg stevig en ik ben erg onder de indruk van de wijze waarop ze weerstand weten te bieden aan dit misbruik (behalve de coating, die is minder).
    Een Santos met zelfde spec is trouwens niet veel duurder en ik weet uiteraard niet of de Santos ook heel gebleven zou zijn. Waarschijnlijk wel, alleen nooit geprobeerd.
    Je kunt een ALU Santos niet rechtbuigen om een boom als je door een auto geschept bent en een stalen frame zal gemiddeld wat meer comfort bieden dan een ALU frame.
    Dat m’n Surly’s veel minder stijf is dat vind ik niet, ze zijn wel een stukje zwaarder.

    Surly als merk vind ik erg gaaf (opnieuw subjectief). Ze bezitten het vermogen om een compleet nieuw fietsconcept neer te zitten, waarbij je je vervolgens niet kan voorstellen dat je ooit zonder hebt gedaan.
    Ze waren een van de eerste met een 29-er, Fat bike, Big Dummy, ECR, 29+ etc.
    Surly steekt een groot deel van het R&D budget in het uitdenken van nieuwe concepten ipv de nieuwste frame materialen. Als vervolgens een concept aanslaat kunen de mainstream fabrikanten daar op voort borduren.
    Prima situatie, tilt de complete fiets industrie naar een hoger plan en wij als fietsliefhebbers profiteren daarvan.

    Een jaar of 7 geleden ben ik bij Santos uitgenodigd voor een lezing omtrend riemaandrijving en ik haalde daar in de koffie pauze de opkomende 29-er trend aan. Ze waren van mening dat het over zou waaien en dat een “echte” mtb altijd 26″ zou blijven. Tja… Ik weet niet of ze zich niet achter de kaarten wilden laten kijken uiteraard. Ik hoorde dit in die tijd alleen erg vaak.
    You know who you are!
    Wie weet voor 2017, Santos aan de stalen frames…

  41. Leuk verslag en jammer van het moddergooien in de reacties achteraf. Wat een enorme coolheidsfactor heeft die Pugsley!

    Zelf bezitter te zijn van een Koga randonneur xt afmontage, signature met xt afmontage en Surly Troll met Rohloff en magura MT4 disc brake en nog een single speed en diamant koersfiets. Verkies ik de laatste tijd meer voor de Surly vanwege zijn allround inzetbaarheid en enorm doordachte frame. Deze was bedoeld als mtb die eventueel inzetbaar is als trekking bike voor the pad les travelled en nu gebruik ik hem zowat dagelijks voor alles.

    De surly is helemaal geen minderwaardig frame in vergelijk met mijn twee andere trekking fietsen. Het is gewoon een Zwitsers zakmes dat ingezet kan worden voor meerdere doeleinden. En daar verdiend Surly een pluim, zij komen af met fietsframes waar een andere zich eerst niet aan waagt en waar het kostenplaatje van een zelfbouwfiets zo uiteenlopend kan zijn naargelang je eigen afmontage. Zo komt de Surly duurder uit dan mijn twee andere fietsen door mijn afmontage, maar dan weer goedkoper dan een afgemonteerde Santos.
    En een mindere lakkwaliteit? Het zal misschien wat minder zijn, maar veel heb ik er toch niet van gemerkt. Er zijn genoeg mensen die met een Surly de ganse wereld hebben rondgereisd, ze zijn dus zeker niet minder bv: http://www.whileoutriding.com

    Keuze van je fiets is een keuze die je uiteindelijk zelf moet maken en er is zeker een kwaliteitsverschil naargelang de prijs, maar een ‘goedkopere afgemonteerde Surly’ met Shimano Deore moet zeker niet onderdoen naar levensduur toe dan een dure Santos of Koga of … (Hier spreek ik uit eigen ervaring) Die Surly van 1200 euro zal je ook overal brengen waar je wilt zolang jij als fietser voldoende aandacht schenkt aan het onderhoud.

    En zo’n Pugsley zou ik ook nog graag eens toevoegen 🙂 maar eerst een Larry vs Harry Bullit cargo bike 😀

  42. Dag Koen,

    Als je overtuigd ben van de kwaliteiten van Surly EN je bent op zoek naar een cargobike, zou ik zeker de Surly Big Dummy eens overwegen.
    Ik vind het persoonlijk een fantastische fiets waar ik niet meer zonder zou kunnen of willen.
    Ter illustratie, MTB route Apeldoorn met twee kids achterop was geen probleem.
    Dagtochten tot 100km met een totaal gewicht ruim over de 200kg (fiets, berijder, twee kids, campeeruitrusting) is ook geen probleem (Surly geeft zelf 400 pond als maximum op).
    Wel stevige wielen en goede banden monteren, want het zwakke punt in je onderdelen keuze wordt dan erg snel duidelijk…
    Iets meer on topic, een Fat Dummy lijkt mij helemaal fantastisch.

  43. Die big dummy lijkt me inderdaad ook een fantastische fiets, maar ik verkies de bullit omwille van mijn bijberoep en hiermee een bewust statement te maken als elektriciën. En dan is de big dummy net niet praktisch genoeg. De camionette zou enkel nog gebruikt mogen worden indien het echt niet anders gaat.

  44. Super leuk artikel over de pugsley en heel herkenbaar.
    Het flexibele frame is ook 1 van de eerste dingen dat mij opviel, ik heb ook een ijzeren Salsa en die heeft minder flex……vervelend nee absoluut niet het is juist een van de fijne eigenschappen van een ijzeren fiets.
    De Pugsley is wel idd een heerlijke lompe fiets met onbeperkte grip, ik moet heel erg daaraan wennen omdat ik op technische trails redelijk gewend ben om een beetje te kunnen smijten met mijn fiets…ff je voorwiel of achterwiel omzetten is een behoorlijke taak geworden……maar ja het is wel een enorme funbike die je overal doorheen sleept…..het is gewoon een tractor…niet vooruit te fikken maar je kan overal komen. Super fiets!

  45. Ik kan niet wachten tot er een fatbike komt met een rohloff ,ik rij nu 2 jaar op een santos met rohloff riem aandrijving voor mij nooit meer een mtb fiets met
    ketting en tandwielen .

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *