Wordt dat nu kou lijden deze winter? Nee hoor! Dit gaat over een andersoortige slaapzak.

Mijn Brooks zadel is nu zo’n 10 jaar oud en heeft zich in de loop der jaren prima aangepast aan de vorm van mijn achterwerk. Mijn zitbotjes nestelden zich steeds verder in het leer en mede dankzij regelmatig invetten past hij me als het spreekwoordelijke paar oude schoenen. Maar… na meerdere malen het dek opgespannen te hebben begon het midden een strakke, iets te hoge rug te vertonen. De druk op de gevoelige regionen werd daardoor te hoog, met een slapend, tintelend gevoel als gevolg. Aangezien ik ooit nog kinderen wil, moest daar dus wat aan gebeuren.

Gelukkig had Brooks hier meer dan 100 jaar geleden al een hele simpele oplossing voor gevonden: een gat in het midden van het zadel, welke ze ‘Imperial’ noemen. Reeds in 1890 schreef Brooks in de catalogus: “The registered cutting is a sure preventive to all perineal pressure.” Oftewel, dit ‘keizerlijke’ gat ontziet de kroonjuwelen. Al vele jaren zie je bij bijna ieder zadelmerk diverse schaamstreek-ontlastende modellen met gaten, deuken, sleuven, gel-pads, koelkanalen en zelfs opblaasbare luchtkussentjes.

Nu heeft Brooks slechts één Imperial model in de collectie, de B17, en dat is niet helemaal het zadel wat het beste bij mijn zitpositie past. Mijn achterwerk vraagt om een sportiever, smaller model, maar ik wilde absoluut niet naar een ander merk overstappen. Aldus nam ik, aangemoedigd door dit online artikel, mijn Brooks Professional van mijn fiets, plaatste hem in de bankschroef en nam een Stanley-mes en een vijl ter hand. Het resultaat bleek werkelijk een hele opluchting! En het ziet er ook nog eens leuk uit.

Met mijn eigen op maat gesneden Professional Imperial heb ik nooit meer last van een slaapzak! Gelukkig maar, want zo blijken mijn liefde voor fietsen en mijn kinderwens prima te combineren. Deze do-it-yourself-Imperial-bewerking is overigens ook geschikt voor dames!

3 thoughts on “Weg slaapzak!

  1. Echt goeie tip maar durf mijn nieuwe Berthoud nog niet te voorzien van de nodige incisies. Deze gaat mijn favorieten in.

  2. prima tip ook ik heb mijn nieuwe B 17 geopereerd volgens het model imperial,
    zit veel fijner. maar ik heb er wel een paar gaatjes ingeboord en met 2 tairips vastgezet
    aan de brug dan blijft ie mooier op spanning . i.p.v de originele veters.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *