Op de aanstaande Fiets & Wandelbeurs presenteert Avaghon een compleet nieuw model: de X29. Een stalen mountainbike-achtige 29er trekkingfiets met Rohloff, tandriem en voorvering.

Op het Wereldfietsersforum werd hij door Bike4Travel– & Avaghon-eigenaar Marco de Wit al aangekondigd.

Marco omschreef zijn sportieve geesteskind daar als volgt:

De fiets is een kruising tussen een 29er mountainbike en een reisfiets. En dan iets meer mountainbike dan reisfiets. Een aanvulling op de bestaande Avaghon Series.

Je kunt er een mountainbike-wedstrijd/toertocht mee rijden. Je kunt hem voorzien van een achterdrager en een aan het frame geïntegreerde voordrager (zelf ontwikkeld). Dan kan er pakweg 20 kg op (15 kg achtertassen en een rol op de voordrager van 5 kg). En de echte minimalisten kunnen er ook prima mee bikepacken.

Het lijkt erop dat Marco zich positief heeft laten inspireren door de veelzijdige 29er trekking-mountainbike van Santos (waar Bike4Travel dealer van is), maar hij heeft er een flinke eigen draai aan gegeven. Een Avaghon is altijd van staal, maar anders dan bij de huidige Avaghon-modellen zijn bij de X-29 de buizen van het frame niet met lugs aan elkaar gesoldeerd, maar direct aan elkaar gelast. Joehee! Eindelijk vooruitgang!

Wel jammer dat het spannen van de tandriem toch weer gebeurt middels verstelbare achterpatten in plaats van een excentrische trapas…

avaghon-x-29-cad

avaghon-x-29-frame

De X staat voor ‘crossover’, wat wil zeggen dat de X29 zonder bagagedragers volgens Avaghon een rasechte 29er mountainbike is (dus met een geveerde voorvork, schijfremmen, tapered balhoofd en een sportieve zithouding) en met een achter- en voordrager kun je met bepakking over avontuurlijke paden trekken.

Bijzonder aan de X29 is het voordragertje waar je een waterdichte roltas op vast kunt binden. Deze drager zit met vier boutjes aan het frame vast en beweegt niet mee met het stuur, zoals je ook bij veel transportfietsen ziet.

De nieuwe Avaghon komt naar keuze met derailleur of Rohloff en op speciaal verzoek eventueel zelfs met Pinion. Voor de laatste twee kan je kiezen tussen een ketting of tandriem. Omdat Avaghon een custom-built merk is, is in principe (bijna) alles mogelijk. Prijzen zijn ook custom, afhankelijk van je wensen.

avaghon-x-29-01

Spatborden zijn ook een optie. Achter kan er een traditioneel spatbord op en aan de onderbuis kan een MudGuard of aan de voorvork een willekeurig MTB-spatbord. Volgens Marco gaat er ook een vaste stalen vork komen en daar zal dan ook een traditioneel spatbord op kunnen. En eventueel lowriders.

De naam X29 is overigens nog niet definitief. Waarschijnlijk krijgen we zaterdag 31 januari in de RAI te horen hoe dit lekkere off-road trekkingmonster gaat heten. De X29 wordt leverbaar vanaf eind mei 2015.

avaghon-x-29-marco-de-wit

60 thoughts on “Nieuwe Avaghon X29

  1. X29, die is al van Koga he;)! Ik kom m graag bekijken op de F&WB, want ‘t ziet eruit als een prachtig apparaat!

  2. Michiel, waarom is een gelast frame beter dan een gesoldeerd frame? Is dat stijver of sterker, of houdt dat automatisch in dat er andere/betere buizen gebruikt worden?

  3. Een gelast frame is inderdaad meestal stijver en sterker. En heeft minder punten waar piekspanningen op de buizen voorkomen. Werken met lugs als koppelstukken is een klassieke manier om buizen met elkaar te verbinden, maar is mijns inziens niet meer van deze tijd. Lugs vormen verdikkingen op de plaatsen waar buizen met elkaar verbonden zijn, dus je zou denken dat dit extra sterk is, maar langs de rand van de lug ontstaan er juist hogere spanningen. Als de wand van de buis net te dun is, dan kan deze vlak naast de rand van de lug scheuren.

  4. Ben overigens benieuwd naar de voordrager. Ik kan niet goed zien hoe deze bevestigd is, maar er lijkt meer naar de voorkant geen afsteunpunt naar het frame te zijn. Wordt de hefboomwerking dan niet wat groot? Of zou er een strikt gewichtslimiet gelden?

  5. Die drager ‘zweeft’ boven het voorwiel. Hij zit met twee bouten aan de zijkant van de bovenbuis vast en twee bouten aan de onderbuis. Avaghon moet de exacte maximale belasting nog testen, maar voor een fijn stuurgedrag moet je daar zowiezo niet teveel gewicht op binden.

  6. Zie hieronder een typische scheur van een gelugd frame. Soms is de lug niet sterk genoeg en soms de framebuis.

    Bij het bouwen van een lugloos frame dienen de buizen nauw op elkaar aan te sluiten, wat een secuurdere werkwijze vereist. De framebouwer heeft zonder lugs wel een grotere vormvrijheid.

  7. Michiel,

    waarom jammer dat de x29 geen excentrische trapas heeft. Persoonlijk vind ik dit een voordeel. Makkelijker om de spanning erop te houden en vooral geen verandering van de plek/hoek waar de trapas staat en geen verandering van (relatieve) crankarmlengte hierdoor. Ik zou zeggen verstelbare achterpatten altijd de voorkeur. Maar da’s mijn mening.

  8. Het stukje hierboven van de lugs wil ik even corrigeren.

    Je kunt een goed en stijf frame bouwen met lugs en met lassen.
    – Een frame met microfusie lugs (dus geen goedkope plaatstalen lugs) is ca 50% duurder dan een gelast frame.
    – Lugs die op de uiteinden verjongen zorgen voor een vloeiend spanningsverloop en voorkomen piekspanningen op de buis.

  9. Bij een tandriem is het een voorwaarde dat de tandwielen perfect recht in lijn met elkaar staan. Een beetje scheefstaand achtertandwiel kan resulteren in een aflopende tandriem. Bij een verstelbare achteras is een perfecte uitlijning nooit gegarandeerd en niet op het oog goed af te stellen.

    Bij een excentrische trapas staat het achterwiel altijd perfect recht en de uitlijning in lengterichting is corrigeerbaar, ook op het oog. Voor het spannen van de riem hoef je de trapas eigenlijk nooit meer dan 1 cm te verstellen, dus de verandering van trapaspositie en zithoek is meestal verwaarloosbaar. En mocht je toch verschil voelen, dan kan je je zadel een tikkie verplaatsen.

    Bij verstelbare achterpadden komen ook meer bouten voor die in de winter (pekel) kunnen corroderen en die moet je met enige regelmaat losdraaien, invetten en dan je wiel er weer zo recht mogelijk in proberen te krijgen. Een excenter heeft niet snel last van vastcorroderen.

    Bij fietsen met velgremmen moet je na het verstellen van verstelbare achterpadden ook altijd je remmen weer goed op de velgrand uitlijnen. Extra werk wat veel mensen vergeten of niet kunnen. Bij een excenter zitten je remmen altijd goed.

  10. Marco, wat je zegt over ‘verjongende’ lugs (dunner uitlopend naar de uiteinden) klopt absoluut, maar dan moet de lug wel héél dun uitlopen om bijna geen enkele piekspanning meer te veroorzaken. Bij de huidige Avaghons zie ik nog steeds vrij dikke lugranden. Ik wil niet zeggen dat het bij de Avaghons slecht geconstrueerd is, maar het is wel een techniek die wat betreft stijfheid, betrouwbaarheid en prijs achterhaald begint te raken. Of het maken van een gelugd frame duurder of goedkoper is, hangt af van de productieaantallen.

    Waarom heb je voor de X29 voor lassen gekozen? Prijs? Vormvrijheid?

  11. Michiel, ik zie veel feitelijke onjuiste informatie in je reactie’s.
    Ik nodig je graag uit om op de Fiets en Wandelbeurs dit te bespreken. Het zou jammer zijn als fabrikanten van mooie fietsen met lugs en schuifpadden daar schade van ondervinden.
    Laat het voor iedereen duidelijk zijn dat het een mening is.

  12. Ik ga graag de discussie met je aan, Marco. 🙂

    Meningen… ervaringen… Het zijn geen harde waarheden of feitelijke onjuistheden. Ik heb alle soorten technieken en ervaringen daarmee bij de hand gehad, vooral ook van veel klanten. Met name dankzij de ervaringen in de werkplaats en langs de weg (vaak gepaard met het nodige gevloek en gezucht) heb ik zodoende een zeer duidelijke mening gevormd.

    Wat betreft piekspanningen en lugs, dat kan ik wel feitelijk aantonen middels FEM berekeningen, maar daar zal ik later met een technische collega even de tijd voor proberen te nemen.

  13. Komt het stuur niet tegen de packroll bij een technisch parcours? Het pakketje lijkt vrij hoog te zitten, bij een dikke packroll kom je dan niet in de problemen met je remgrepen en/of je rohloff schakelkabels??
    En is ie ook met een SRAM XX1 groupset en RS-1 Rockshox voorvork leverbaar? Wat worden de richtprijzen? Frame ook los leverbaar? zomaar wat vragen 🙂 hulde voor het initiatief!

  14. ik word ook niet zo warm van verstelbare achterpatten, dan liever een rohloff kettingspanner (en ketting!) 🙂
    Waarom kies je niet voor horizontale dropouts? met een mooie surly tuggnut , kun je onderweg ook nog een flesje bier openen?

  15. Michiel, hoe vaak rijdt jij lek dan? Ik heb i.i.g. een stuk minder lekke banden dan de de keren dat je een ketting moet opspannen.

  16. Aan beide kanten heb je een Surly Tuggnut, dus gewoon door het boutje met de hand aan te draaien kun je het wiel stellen en de ketting spannen. Daarna met de snelspanner het wiel nog eens vastklemmen en je achterwiel kan geen kant meer op. Immers de ketting trekt het wiel naar voren en niet naar achteren. Een wiel wisselen is ook niet moeilijk. Veel baanfietsen en tijdritfietsen hebben ook horizontale dropouts. Niets moeilijks an.

  17. Beste Michiel persoonlijk vind ik dat het plaatsen van een foto van een gebroken frame bij de presentatie van een nieuwe fiets niet erg netjes. Je voorbeeld ís meer dan dertig jaar oud en totaal verwaarloost. zo kan je ook plaatjes plaatsen van gelaste frames die binnen de garantie periode zijn gebroken. Soms is de las niets sterk genoeg en soms de buis niet.
    Een frame dat 10 a 15 jaar intensief is gebruikt, is afgeschreven. Professionele fietsers doen hooguit twee jaar met een fiets. Er is niets mis met een frame wat goed is gemaakt met lugs. Dat jij en ik het niet mooi vinden, is een mening. Wat prijs betreft: die gelaste fiets die je laatst getest hebt, was heel wat duurder dan een Avaghon. Dat jij problemen hebt met piekspanningen is voor anderen geen probleem . Keuze voor een gelugt frame kan zijn dat je het heel erg mooi vind . Dat je een gelugt frame stijf en betrouwbaar kunt bouwen is genoeg aangetoond. Beter een goed gelugt frame met piekspanningen wat stijf en betrouwbaar dan een slecht gelast frame.

  18. Waarom wachten jullie niet even met het ventileren van een mening tot je de fiets ook daadwerkelijk live gezien en getest hebt? Nu bepalen jullie de beeldvorming rond een fiets die nog niet af is en je dus nog niet getest hebt. Beetje vreemd maar vooral jammer niet? Riekt een beetje naar een bekend forum voor fietsers in NL. Ook jammer voor de maker die nog vol enthousiasme de fiets aan het ontwikkelen is – give the guy a break en wacht op de concrete uitkomst!

    http://www.youtube.com/watch?v=K2xsHATZsTg

  19. Stellen dat een gelast frame stijver, sterker en minder punten heeft m.b.t piekspanningen dan een gesoldeerd frame is ontzettend ongenuanceerd. Ik heb bijvoorbeeld frames welke gesoldeerd zijn zonder lugs, mag je mij gaan uitleggen (gefundeerd met bronvermeldingen) hoe dit zich ten opzichte van gelaste frames houdt.
    Verder is het jammer dat Michiel zelf hier en daar weleens wat laten vallen over het gebruik van foto’s door anderen zonder bronvernelden, rterwijl je dit in dit stuk ook meerdere malen doet. Verder bekruipt mij het idee dat zodra het geen Santos of Idworx betreft, Michiel zijn ‘pen’ in heel cynische inkt doopt.

  20. Ik lees het anders als een positief kritisch verhaal.
    Daarnaast is dit geen onafhankelijke site, maar een site
    van een fietsliefhebber die hier zijn eigen persoonlijke
    mening met ons deelt.
    Een mooi fietsje vind ik het trouwens welke ook in een
    andere prijsklasse valt als de hierboven aangehaalde merken.
    Dan mag er op bepaalde vlakken ook verschil in zitten.
    Als we allemaal op een Santos of idworx zouden zitten zou het
    hier ook niet zo leuk zijn 😉

  21. Ik kan ook plaatjes tonen van gescheurde gelaste stalen frames, lugloos gesoldeerde stalen frames, gelijmde aluminium frames, gelaste aluminium frames, gebroken carbon frames, want alles kan kapot. Maar in dit geval deed ik het enkel om (wel generaliserend) een typisch zwak punt van met lugs gesoldeerde stalen frames te illustreren. Ik heb in de afgelopen 22 jaar dat ik in de fietsbranche actief ben helaas teveel gescheurde lugframes gezien, binnen en buiten de garantieperiode, maar daar heb ik op dit moment geen foto’s van bij de hand.

    De automotive-industrie heeft ook ooit met gelugde frames gewerkt, maar deze is hier ruim honderd jaar geleden al mee gestopt. De enige industrie die nu nog grootschalig met deze eeuwenoude constructietechniek werkt, is de fietsindustrie en in mindere mate die van de klassieke rijtuigen. Het hoeft niet slecht te zijn, want al meer dan 100 jaar rijden gelugde stalen frames de hele wereld rond, maar inmiddels zijn er betere en goedkopere technieken.

    Begrijp me niet verkeerd. Mijn eerste indruk van de hier gepresenteerde Avaghon is zeer positief en dat het hier een moderner gelast frame betreft waardeer ik juist!

    Verder is er nergens te lezen dat deze fiets nog in ontwikkeling is. Hij wordt op de site van Avaghon al met fotomateriaal gepresenteerd en wat op de site van de fabrikant staat, wordt door de gemiddelde consument aangenomen als een bestelbaar product, tenzij anders vermeld.

    Ik ga hem graag op de F&W beurs in het echt bekijken en zou er nog liever mee rijden! Ik vermoed dat dit een heel interessant alternatief kan zijn voor de Santos 4.29 waar ik nu mee rijd. Maar ik vind het wel belangrijk om de verschillen (positief en negatief) te duiden.

  22. Ben eigenlijk heel benieuwd naar het gesprek dat Michiel en Marco gaan hebben op de Fiets en Wandelbeurs volgende week. 2 mannen met verstand van zaken en ieder een eigen (afwijkende????) kijk op een aantal zaken. Hier moet oets heel leerzaams uitkomen.

  23. De meeste van dit soort gesprekken leiden naar mijn ervaring tot niets nieuws. Ik heb o.a. met Koga veel gesprekken gehad over de ongemakken en de risico’s van verstelbare achterpadden en heb met foto’s aangetoond waar het vaak mis gaat, maar daar blijft het vervolgens bij. De voorstanders van de excentrische trapas schudden elkaar de hand, de voorstanders van verstelbare achterpadden halen hun schouders op en iedereen ‘agrees to disagree’. That’s all. Uiteindelijk is het de klant die de fabrikant gelijk geeft, mits volledig en correct voorgelicht, of een eventueel minpunt wordt geaccepteerd omwille van andere prioriteiten (uiterlijk, soort fiets, samenstellingsmogelijkheden, maar meestal prijs).

    Als ik in de winkel vervolgens de voor- en nadelen van beide systemen aan geïnteresseerde consumenten uitlegde, koos het meerendeel direct voor de excentrische trapas. Bij aflevering van de nieuwe fiets gaf ik de klant altijd een kleine workshop en bij de excentrische trapas was iedereen blij verrast over hoe eenvoudig ze hier zelf mee konden werken. Bij de verstelbare achterpadden trok men bijna altijd eerst even een moeilijk gezicht en was er het nodige gezucht te horen, wanneer ik de aandachtspunten opsomde.

  24. [quote]“klassieke” lugs passen esthetisch niet op een moderne 29er.[/quote]

    Wat een BS.. Als je nou gewoon zegt dat het de fiets dubel zo duur maakt is het wat anders!

    ‘Trekkingfietsen’ anno nu neigen imho steeds meer naar BMX voor ‘volwassenen’.
    Overigens blijf ik bij gesoldeerde frames en kettingaandrijving. Een frame dat uitelkaar moet tbv aandrijving is werkelijk absurd te noemen!

    Maar ja, wie ben ik..?

    gr – karel

  25. Waarom zou het absurd zijn als men technisch in staat is om een hoogwaardig frame te maken dat voldoet aan alle eisen van stijfheid en degelijkheid?
    Ik denk dat je er van uit mag gaan dat, wanneer merken als Santos, Idworx of Avaghon (om 3 willekeurige fabrikanten te noemen) dit aan durven te bieden, de techniek voldoende betrouwbaar is.

  26. Wat is er mis met ‘BMX voor volwassenen’? Hoort een trekkingfiets een soort van vastgesteld concept te zijn en zijn alle afwijkende vormen van hobby uitoefenen niet goed? Of begrijp ik je opmerking niet goed?

  27. Michiel en Marco, mooi dat jullie hier op dit forum inhoudelijk discussiëren zonder meningen af te kraken. Dat maak ik op andere fora wel eens anders mee. Maar om nog even iets toe te voegen aan de excentrische trapas/verstelbare achterpadden discussie:
    Bij mijn fiets bleef de trapas door de trapkrachten terugdraaien waardoor ik de ketting iedere 300km opnieuw moest spannen. Ik durfde de bouten niet strakker aan te halen. De fabrikant van mijn fiets durfde dit wel. En inderdaad ik kon de hele winter doorfietsen zonder de ketting opnieuw te spannen. Toen ik de fiets na de winter goed schoonmaakte zag ik dit (zie foto)… Uiteindelijk heeft de fabrikant het redelijk opgelost, maar ik ben wel huiverig geworden voor de excentrische trapas. Juist op de plek waar de fiets het meest vuil wordt snijd je het frame open. Een keertje te stijf aandraaien en je frame is naar de knoppen. Dan lijkt me die verstelbare achterpadden zo slecht nog niet.

  28. Hans, dat zou absoluut niet voor mogen komen. Je ziet op de foto duidelijk dat de ene kant veel strakker is aangedraaid dan de andere en dat is vragen om problemen. Monteursfout dus. Welk merk fiets gaat het hier om?

  29. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een excenter door de trapkrachten terugdraait. Een ketting om de 300km spannen is overigens vrij normaal, ook bij een goed vast zittende excenter.

  30. Ik noem het merk hier maar niet. Ik wil voorkomen dat het van dit voorval negatieve publiciteit krijgt; men heeft mij altijd correct behandeld en vond ook dat het niet mocht voorkomen. Zoals je zelf stelt, een monteursfout. Maar zoals ik al aangaf: een keertje te stijf aandraaien en je zit met een groot probleem. En de kans op zo’n probleem is natuurlijk groter als je om de 300km de boel moet lossen en weer aandraaien. Overigens vind ik die 300km wel heel erg snel. De ketting kan toch nooit binnen die afstand alweer zo zijn opgerekt dat spannen al weer nodig is? Overigens hoefde ik na de winter en zo’n 3000km pas weer te spannen nadat de monteur de boel even “lekker” had aangedraaid.
    Dit, gecombineerd met het feit dat er toch een flinke spleet in je frame zit op de meest vuile plek laat me twijfelen of mijn volgende fiets wel weer een excentrische trapas moet hebben. Binnenkort maar eens kijken hoe Marco’s constructie er van dichtbij uitziet.

  31. Wat zijn de belangrijkste redenen dat Jan Janssen, Koga en nu ook Avaghon toch niet voor een excentrische trapas kiezen?
    Is het vooral een kostenaspect? Ik lees alleen de pro-kant voor de excenter, ben ook gewoon benieuwd naar de redenen van de non-believers.

  32. Oei, wat een polarisatie. Toch een paar opmerkingen:

    1. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het verschil tussen lugs en las enige merkbare invloed heeft op stijfheid. Er zijn teveel andere variabelen die veel belangrijker zijn.
    2. Wat wel een nadeel is: oversizing is lastig omdat er gewoon grenzen aan de verkrijgbare lugs zijn, daar waar je met lassen veel vrijer bent.

    Michiel is (net als ik!) van mening dat stijf niet stijf genoeg is bij een vakantiefiets. Dat is gewoon een mening, geen gospels, want (bijvoorbeeld) een Avagnon is stijf zat en fiets prima. Gevolg is wel dat je als reviewer dit meeneemt in je stukjes. Dat hoort erbij, je kan als reviewer moeilijk opeens tegen je gevoel/ervaringen ingaan.

  33. Het gekke is ik kan mij werkelijk niet voorstellen waarom men expliciet kiest voor schuifbare achter padden. Althans geen rationele. Ik geloof overigens als het goed wordt geconstrueerd dat het een prima systeem is icm met een ketting. Maar zodra de off-set naar links en rechts nodig hebt dan ontkom je niet aan een excenter. Met schuif padden kan je alleen je achter as scheef monteren. En voor een cdc is dat niet handig. Enige wat ik mij dus kan bedenken is dat het voor een ketting niet zoveel uitmaakt en dat dergelijke frames makkelijker als derailleur te verkopen zijn. En Hans tip nummer 1 als je wel eens zelf sleutelt: een moment sleutel is je vriend!

  34. Over die excenter: wat ik nou weer niet begrijp ik waarom er relatief weinig Bushnell-achtige excenters worden gebruikt. Wij hebben twee tandems (Santos en MSC) die beiden een opengesneden bracketpot hebben. Op zich heb ik daar geen moeite mee want de excenters blijven keurig op hun plaats. Maar de oplossing van Bushnell dan wel Cannondale is m.i. veel mooier. Je hebt dan een gesloten bracketpot in plaats van twee of drie bouten die altijd vol met prut zitten.

  35. De Bushnell lijkt mooi, maar heeft een paar nadelen. De meesten gaan na verloop van tijd kraken en dit is er bijna niet uit te halen. De Bushnell bestaat uit meerdere delen, waartussen frictie bestaat en zandkorrels in kunnen kruipen.

    Bij een excenter met naad in het frame (Santos, Idworx, etc.) is de draaibare bus perfect rond en het framebracket met naad trek je daar strak omheen. De spanning tussen de draaibare bus en het framebracket is hierbij overal even groot. Bij de Bushnell is het bracket van het frame misschien wel perfect rond, maar de Bushnell is dat niet, omdat je de twee scharnierende helften met wigjes uit elkaar drukt. Daardoor ontstaan er op vier punten piekspanningen en daartussen minder spanning of zelfs kieren. Gevolg: kraken! Een Bushnell moet je dus regelmatig schoonmaken en van nieuw vet voorzien.

  36. Andere nadelen van de Bushnell:
    – Kans op vast corroderen door pekel.
    – Lastig los te draaien. Vaak een hamer of steen nodig om de slotbout los te tikken.
    – Specifieke manier van losdraaien. Als je het verkeerd doet, trek je hem juist strakker.

  37. Even voorstellen: ik ben WTB-kundig ingenieur en als Sr.Structural Engineer werkzaam in de Offshore. In mijn professionele omgeving geldt alleen betrouwbaarheid en veiligheid. Hier wordt niet op geld beknibbelt. Maar als hobbyist ga ik op fietsvakantie en ben gek op mooie technische oplossing, professionele tic. Ik volg al jaren de ontwikkelingen op fiestgebied. Ik zie en begrijp de voordelen van een Rohloff naaf en tandriem. Waarom wordt er echter voor de excentrische trapas gebruik gemaakt van aangelaste verbindingen met getapte gaten.Dit is mijn wereld vloeken in de kerk, een absolute doodzonde. Redundantie is slecht, afgebroken oren of versleten schroefgaten betekenen einde reis en soms zelfs einde frame. Waarom wordt er niet voor gekozen om losse zadelpen stroppen toe te passen. Bij een goed passend bracket en excenter is de extra radiale spanning niet groot, de lagers worden maar beperkt extra belast, anders passing aanpassen, een FEM analyse is zo gemaakt.
    – Voordeel:
    Reserve onderdelen zijn licht, eenvoudig te maken en te versturen.
    -Nadeel:
    Het framebracket moet breder uitgevoerd worden. Uitdaging om dit smal te realiseren.
    Voorlopig rijd ik zelf met een LX derailleur en met verticale padden, de eenvoud zelve onderweg bij storingen. De onderdelen zijn goed verkrijgbaar en met geringe inspanningen betrouwbaar op vakantie. Afgelopen jaren van Noord naar Zuid Engeland. Vanuit Nederland naar Zweden, Berlijn en Praag gefietst.

  38. Goedemorgen, collega. 😉 Voor welk bedrijf werk je, Cor?

    Jouw voorgestelde constructie heb ik ook al eens over nagedacht. Moet realiseerbaar zijn. Eventueel in RVS, want het aandraaimoment hoeft helemaal niet zo groot te zijn.

    Schroefdraden in een aluminium frame zijn inderdaad niet ideaal. Bij een excenter zie je er altijd twee, maar Santos verplaatst het schroefdraad naar een RVS busje die achter een oortje haakt. Werkt erg goed. Busjes zijn te vervangen indien nodig. Als er een oor afbreekt, dan is dit in de praktijk voor 99% het gevolg van onkunde/lompigheid van de monteur of consument, want het geheel hoeft niet heel strak aangedraaid te worden.

    Bij verstelbare achterpadden heb je meestal minstens vier schroefverbindingen met alle kans op corrosie, dolgedraaide inbuskoppen, beschadigd schroefdraad in frame, scheef gestelde patten, etc.

    Bij fietsen heb je te maken met gewicht, beperkte ruimte, constructiekosten, (beperkte) technische vaardigheden van de gebruiker, achterstallig onderhoud en… bij veel merken komt betrouwbaarheid daarna pas op het prioriteitenlijstje voor. De vraag is waar de niet zo technische consument het beste mee overweg kan, met de kleinste kans op fouten. Op dat gebied scoort de verstelbare achterpad slecht, vooral in combinatie met een tandriem. Met een ketting is het probleem minder groot, maar daarbij blijven corrosie en tijdig onderhoud wel aandachtspunten.

    Ik heb inmiddels wederom aan een aantal fabrikanten gevraagd waarom ze voor verstelbare achterpadden kozen en het meest gegeven antwoord was: de prijs.
    Na het benoemen van de nadelen in de praktijk haalden de meesten hun schouders op… Er moet verkocht worden en binnen een bepaald budget kan je nu eenmaal niet alles hebben. Is dat dan slecht? Nee, maar je moet als consument wel weten waar je op moet letten en tijdig aandacht aan moet besteden.

    Dit alles weer eens in overweging nemende, is een ketting- of riemspanner met een extra tandwieltje aan een verstelbaar armpje nog helemaal niet zo’n slechte optie!
    – Achterwiel altijd vast en recht
    – Achterwiel altijd goed uitgelijnd ten opzichte van de rem en het bracket
    – Conventionele, betrouwbare trapas
    – Geen cruciale, kwetsbare schroefverbindingen in het frame
    – Minder kleine onderdelen met minder kans op frictie en kraken
    – Houdt de ketting of riem supereenvoudig op spanning

  39. Bedankt voor jouw snelle en goed onderbouwde reactie. Om op mijn baan in te gaan, ik werk bij Allseas in Delft. Hier bedenken en bouwen wij dingen die nooit eerder gedaan zijn en vaak jaren later door de concurrentie benaderd worden. Een technische uitdaging als dagelijks werk wordt nooit een sleur. Ik wel ben blij om te zien dat jij als techneut en liefhebber ook de eenvoudige oplossingen kan waarderen, gelukkig geen oogkleppen. Maar een oplossing moet toch te vinden zijn, dat is een uitdaging voor een ware liefhebber. En mowikan met een vriend als momentsleutel heb jij geen vijanden nodig.

    Vriendelijke groet, Cor

  40. Michiel, jammer dat ik je niet gesproken heb op de beurs.

    Onze framebouwer rekent meer voor onze verschuifbare padden. (met rvs bussen en rvs geleiders). Een excenter is dan iets goedkoper. (die ik overigens bij onze tandems ook gebruik)

    Prijs is overigens geen factor in het ontwerp proces. Ik wil een zo goed mogelijk frame. Een zo goedkoop mogelijk frame bouwen is niet mijn uitgangs punt.

  41. Dat de Bushnells neiging hebben tot ‘vastrotten’ wist ik niet. Ik bedoelde eigenlijk het “interne” type in het algemeen. Op de twee Cannondale-tandems die wij hebben gehad kon ik dit model excenter wel waarderen. Van vastrotten heb ik nooit last gehad maar we gebruikten deze tandems ook niet dagelijks, laat staan met pekel. Dus wellicht is dit type excenter voor Dagelijksch Hollandsch Gebruik ™ toch niet optimaal 🙂

  42. Bestaat zo’n riemspanner al? Ik ben het op internet nog niet tegengekomen. Ik zag wel in een stukje van 2011 dat Vittorio de snubber als zodanig gebruikt, maar dat werd een foute oplossing genoemd.

  43. Santos past sinds afgelopen jaar een riemspanner toe op hun modellen met Pinion. Ze overwegen het ook te gaan gebruiken op de fietsen met Rohloff.

    Om een patent van Gates te omzijlen hebben ze zelf een nieuw tandwieltje ontwikkeld en het riemspansysteem in deze vorm is nu door Santos gepatenteerd.

  44. Hallo,
    Ik heb een singular singlespeed 29″ mountainbike,
    De excenter van deze fiets is een Phill Wood, hij word vastgezet met twee imbusbouten dwars door het frame, zonder naad aan de onderkant, nog geen problemen mee gehad.

  45. @Jos: het nadeel van die bouten die rechtstreeks in de excenter ‘prikken’ vind ik dat een subtiele verstelling vaak niet mogelijk is omdat de bouten een gat in de excenter maken. En zo heeft ieder systeem zijn eigen voor- en nadelen ……..

  46. Hoi Marten,
    De fiets is inmiddels 5 jaar oud, heb nog geen kraken of loslopen van excenter gehad, ben er verder heel tevreden mee, heel gemakkelijk in het gebruik.

  47. Paul, volgens mij was de opmerking over de FEM berekeningen bedoeld als een “bij wijze van spreken” en niet als een belofte.

    Marco, inderdaad jammer dat we elkaar niet gesproken hebben. Je was op de beursvloer lekker druk met alle aandacht die de fiets kreeg! Potentiële klanten gaan voor, dus ik heb je tijdens je vele gesprekken maar met rust gelaten.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *