Op de Eurobike fietsbeurs werd duidelijk dat Pinion bezig is met een stevige opmars. Het Duitse merk Stevens brengt ons nu een zeer scherp geprijsde Pinion-fiets, P18 Lite genaamd. Is de prijs van slechts €3660,- wel realistisch voor een goede trekkingfiets met zo’n prijzige transmissie?
De Pinion P1.18 versnellingsbak kost gemiddeld €900,- meer dan een Rohloff-naaf. En de tandriem-overbrenging kost je bij de meeste merken €300,- extra ten opzichte van normale tandwielen en een ketting. Stevens biedt ook de Camino R14 met Rohloff en ketting voor €3050,-. Nu kost de Stevens P18 Lite met Pinion en tandriem niet €1200,- maar slechts €600,- meer dan de Rohloff-ketting versie! En er zit ook nog eens prijzige verlichting op van Supernova. Hoe kan dat?
Het lijkt erop dat de P18 Lite met Pinion en tandriem en een prijs van €3660,- een directe concurrent voor veel Rohloff-Beltdrive afgemonteerde fietsen is, maar dat is toch niet helemaal waar. Laten we ‘m eens vergelijken met Stevens’ eigen Rohloff-fiets, de Camino R14.
De Camino R14 is met een prijs van €3050,- zo’n €200,- goedkoper dan de gevestigde orde. Dat is deels te verklaren door de onderdelenlijst goed te bestuderen en deels door het schaalvoordeel van Stevens, want dit merk is vele malen groter dan de meer gespecialiseerde merken als bijvoorbeeld Koga en Santos. Toch is dit prijsverschil niet schokkend groot en bieden andere merken op een andere manier een unieke meerwaarde.
Stevens Camino R14
Stevens P18 Lite
Als je de twee foto’s hierboven bekijkt, dan zie je dat het hier twee totaal verschillende fietsen betreft. De Camino is een heavy-duty trekkingfiets met dikke 26″ wielen en een oerdegelijke, stalen Tubus bagagedrager en de P18 Lite is een lichte toerfiets met smalle 28″ wielen en een lichtgewicht, aluminium dragertje van Racktime.
De Racktime bagagedrager van de P18 Lite is goedgekeurd tot 25 kilo, maar is toch niet bijzonder stabiel. De bovenste bevestiging loopt door het achterspatbord. Ik heb altijd grote moeite met dragers die via een dun metalen stripje door het achterspatbord aan de achtervork gemonteerd zijn, want dit geeft met een complete kampeeruitrusting een irritante en soms zelfs gevaarlijke zwabberkont. De stalen Tubus drager van de Camino is veel sterker en op een veel degelijkere manier aan het frame bevestigd. De P18 Lite is dus geen volwaardige trekkingfiets, maar meer een snelle woon-werk en toerfiets die je niet met meer dan 15 kilo bagage moet belasten.
De Camino is dus gebouwd voor zware bepakking en de P18 Lite niet. De naamstoevoeging ‘Lite’ moeten we serieus nemen. Dat geeft Stevens zelf aan met de maximaal toegestane belasting. Deze ligt bij de P18 Lite twintig kilo lager. Het is heel netjes van Stevens dat ze de maximale belasting noemen, waar de meeste prijsvechters hun fietsen in de brochure als ‘zeer sterk’ omschrijven en over de maximale belasting zwijgen als het graf of het zelfs niet eens testen, omdat ze het zelf niet willen weten. En dan moet je er als koper later in de praktijk op een teleurstellende manier achter komen dat die mooie voordelige fiets helemaal niet zo robuust is en met bagage zwabbert als een dweil.
Terug naar het verschil tussen Rohloff en Pinion. Stel dat Stevens de P18 net zo robuust bouwt als de Camino, dan zou de prijs 100 tot 200 Euro kunnen stijgen, maar zelfs dan blijft het prijsverschil tussen de twee transmissies opmerkelijk klein.
Een gedeeltelijke verklaring hiervoor kan gevonden worden in de verschillen in bedrijfsfilosofie van Rohloff en Pinion. Bernhard Rohloff heeft zijn bedrijf stapje voor stapje, DeutschMark voor DeutschMark, opgebouwd als een familiebedrijf en hij heeft de medewerkers mede-aandeelhouders gemaakt. Pinion is opgezet met externe investeerders en wordt in korte tijd groots opgebouwd en er wordt hard aan het winnen van marktaandeel gewerkt om de geïnvesteerde tonnen zo snel mogelijk terug te verdienen.
Rohloff heeft niet de behoefte om te groeien, want Bernhard concentreert zich liever op het leveren van de hoogst mogelijke kwaliteit en hij is niet uit op meer winst door meer afzet en schaalvoordeel. Rohloff zit qua productie aan zijn plafond en ziet schaalvergroting als een bedreiging voor zijn kwaliteitsgarantie. Genoeg is genoeg en alleen het beste is goed genoeg. Daarom hanteert Rohloff een zeer vast prijsbeleid, waarbij het niet uitmaakt of je als fietsenbouwer nu 100 of 10.000 naven afneemt. Arrogante groot-inkopers die over de prijs willen onderhandelen worden door Bernhard beleefd de deur gewezen en daarom zie je de massamerken nauwelijks met Rohloff werken. Rohloff werkt liever samen met kleine specialisten die hele goede fietsen om zijn naven heen bouwen.
Nu er meer merken voor Pinion kiezen begint het erop te lijken dat Pinion met kwantumkortingen marktaandeel aan het ‘kopen’ is. Pinion wil concurreren met Rohloff en dus moet de prijs omlaag en de aantallen omhoog. Pinion heeft veel afnemers nodig om het bedrijf uit te bouwen en hun investeerder ‘return on investment’ te bieden. De prijsverschillen tussen Pinion en Rohloff zijn bij de massamerken reeds in het derde jaar aanzienlijk kleiner dan bij de vele kleine specialisten.
Laten we hopen dat Pinion zich niet blind staart op steeds grotere aantallen en hoge verdiensten op de korte termijn, want dat kan ten koste gaan van de kwaliteit op de langere termijn. Pinion is jong en eventuele kinderziektes horen bij ieder product. Die allemaal tackelen heeft nu eenmaal tijd nodig. Rohloff heeft daar een jaar of zes voor nodig gehad en pas toen Bernhard Rohloff honderd procent tevreden was begon hij zijn bedrijf gestaag uit te bouwen tot het niveau waar het nu is en durfde hij het zelfs aan om een levenslange garantie op zijn product te geven.
Het is de vraag of Pinion niet te snel gaat en teveel wil en ik hoop dat ze de komende tijd hun handen niet te vol gaan krijgen aan het oplossen van problemen van reeds verkochte versnellingsbakken. Ze zullen niet de eerste zijn die uiteindelijk financieel totaal leeglopen via de garantieafdeling en klanten verliezen doordat het product niet helemaal af is… Voorlopig geeft Pinion slechts twee jaar garantie op hun P1.18 versnellingsbak. Nu maar hopen dat de investeerder genoeg geduld heeft en de adem van het bedrijf Pinion lang genoeg is, want het product ziet er erg veelbelovend uit, rijdt erg goed en is een welkome aanvulling op Rohloff.
En dan is er nog de firma Gates, de maker van de tandriem. Ook zij zijn bezig de fietsmarkt in de breedte te veroveren. Gates is een gigantisch miljardenbedrijf en ze hebben veel geld om de fietsmarkt te penetreren, maar ook zij ontkomen er niet aan om door de grotere aantallen en de lager wordende prijs consessies te moeten doen aan de kwaliteit. Daar is de CenterTrack het eerste voorbeeld van.
De Stevens P18 Lite illustreert heel duidelijk de laatste ontwikkelingen. De tijd zal ons leren hoe het met de kwaliteit op de lange termijn gesteld zal zijn en of Pinion een blijver is.
Mocht Stevens ooit de Camino met de Pinion-bak uitrusten, dan zou ik die graag eens testen! Zou het ze lukken om de prijs van een eventuele P18 Camino onder de €3800,- te houden?
Weer een interessant artikel, thanks!
Je maakt een vergelijking met de verkeerde fiets. De Stevens Sovereing Lite met Rohloff kost 2645 euro. Gates riem + twee tandwielen is inkoop iets van 75 euro en uitsparing bij achterpadden hoeft ook niet veel extra te kosten.
@ Maarten: qua prijs was dat inderdaad een betere vergelijking geweest, maar ik heb toch bewust voor de Camino R14 gekozen, omdat deze site primair gaat over trekkingfietsen en om in dit artikel duidelijk te maken dat de P18 Lite niet als een volwaardige trekkingfiets gezien moet worden, maar in het light-touring segment valt.
Een volwaardige trekkingfiets heeft dus meer met max. kg’s bagage te maken? Wat als je er een betere bagagedrager van tubus opzet, waar zou je de fiets dan mee kunnen vergelijken?
Daar zit het probleem, Frits. Er past geen andere bagagedrager op. Deze Racktime drager-spatbordcombinatie is het enige dat past en die is gewoon sterk af te raden voor trekking.
Misschien onderkent Stevens het feit dat de Pinion nog niet “tried & tested” is. Garantieclaims hoef je minder snel te verwachten als je duidelijk aangeeft dat de fiets niet is bedoeld voor dergelijk zwaar gebruik, en willen ze op deze manier eerst nagaan of de Pinion iets is wat ze op termijn in een Camino zetten…?
Precies mijn gedachte, Menno!
Ha, had ik ff een zeldzaam moment van mogelijk inzicht:)!
Maar als je deze fiets gebruikt voor intensief woonwerkverkeer of lite touring in de alpen, dan krijgt de pinion nog steeds behoorlijk op zijn donder. De bagagedrager lijkt me echt een onterecht bezuinigingspuntje van Stevens, doet me wat denken aan die ene batavus, die had ook zo’n onnozel dragertje. Deze Stevens verdient minstens een Tubus drager. Past er geen Tubus Disco onder icm met een paar normale SKS spatborden?
Iets anders Michel, ga je de Koga Beachcruiser ook testen?
De Tubus Disco is goedgekeurd tot 20kg. Maar als die past, dan passen alle andere soorten ook. Stevens heeft helaas geen bevestigingsnokjes aan de staande achtervork gemaakt…
Nee, ik ga Koga’s strandfiets niet testen, want dat is geen trekkingfiets.
Elke fiets is in potentie een trekkingsfiets toch? en de koga heeft dezelfde blauwe accenten :). Ik dacht je zit vast dichtbij het vuur: Accel’s eerste fatbike, brede banden, lichtgewicht, eenvoudig design, wat wil je nog meer.
@ fiets71: Op het moment dat jij je berichtje plaatste stond ik precies met die Koga Beachracer in mijn handen. Ik heb vandaag de nieuwe Koga-collectie in de fabriek bekeken. De Beachracer is geen fatbike, want voor past er maximaal een 2,1″ band op. Ook zitten er geen nokjes voor bagagedragers op. Het is wel een cool apparaat, maar geen trekkingfiets.
Oh, haha, dat is toevallig. Ik vindt het de mooiste koga fiets van de laatste jaren, beetje back to basics maar met dikke banden. Ik dacht ergens te lezen dat er 2.3″ onder paste. Een drager op zo’n fiets, zonde, er zijn andere manieren om zo’n fiets vol te stouwen….. 10,3kg voor een dikke bandenfiets, niet verkeerd.
Terug naar de Stevens, wel een hele mooie forensenfiets toch?
ps Weet jij hoet het zit met de cranklagers van een pinion en de naaflagers van de rohloff, worden die automatisch met de verversingsolie gesmeerd?
De Stevens is inderdaad een hele mooie woon-werk fiets. Ben benieuwd hoe hij zal rijden.
Volgens mij hebben de Rohloff en Pinion aan de buitenkanten gesloten industrielagers die niet gesmeerd hoeven worden. De interne lagers lopen allemaal in een oliebad.
Je vergeet er bij te melden dat Duitse fietsen in het algemeen goedkoper zijn dan in Nederland. Ik kom net terug van een “weer” een weekje Rijn-dal fietsen en je ziet gewoon bij dealers dat fietsen daar goedkoper zijn. Ik weet niet hoe het kan maar ik verbaas mij er weer elke keer over.
Jammer van dat rack-time rack want die nova lichten zijn toch wel heel erg mooi!
Ik denk dat pinion een blijver is en vergeet niet wat ik al eerder zei: deze jongens komen uit de ontwerp studio van Porsche en zijn al sinds 2006 bezig met deze bak. zie: http://pinion.eu/discover-pinion/about-us/?lang=de
Daarnaast als je dit produceert met de machines en procedures van van auto versnellingsbakken dan kan het zo maar goed komen. Dat gaat met aantallen en precisie die er niet toe leiden dat auto’s heel snel terug naar de garage moeten. Al zit er wel eens een rotte serie tussen zoals de dsg 7 bak van volkswagen(elke 120.000km een nieuwe bak).
Ik snap die terughoudendheid van Rohloff dan weer niet. Als ik iets moois zou hebben uitgevonden dan zou ik juist willen dat iedereen daar toegang toe heeft. Niet omdat ik een grotere gehaktbal of dikkere boterham zou willen maar wel omdat ik mensen iets moois gun.
Maar ik denk dat de markt overspoeld gaat worden met pinion fietsen met gates belts. Gewoon omdat de markt voor rohlof /ketting / belt te klein is om kunstmatig rendabel te worden gehouden. Als die pinion bak echt goed is en betrouwbaar dan gaat Rohlof wellicht een probleem krijgen. Want ik merk bij Duitsers altijd dat ze veel kwaliteit willen voor ene goede prijs.
Overigens kun je in de exploded view zien dat alle lagers in een oliebad lopen. Dus olie keringen op de assen. Je wil eigenlijk geen gesloten lagers met vet combineren met een olie bad. Die lagers zweten altijd een beetje en een klont vet kan verstopping geven in spoel kanalen. Mocht het wel mengen dan klopt de viscositeit niet meer van je olie met alle problemen van dien.
Als Piniom sinds 2006 al bezig is met de ontwikkeling dan vind ik dat de werking nu wel een keer geoptimaliseerd mag zijn. Maar vooralsnog hoor ik nog steeds negatieve geluiden m.b.t. het schakelen van de versnellingen (het zgn. “dode moment”).
Verder vind ik dat Michiel de juiste snaar raakt in zijn artikel.
Laat Bernard en Barbara Rohloff maar schuiven die hebben hun zaakjes goed op orde. De service en garantie zijn uitstekend.
Je zou het maar treffen, de Pinion draait na 2 jaar in de soep, hoe gaat Pinion met de garantie om?
Vooralsnog zijn de kinderziektes m.b.t. de Pinion nog niet overwonnen.
Nu lijkt het misschien dat ik tegen Pinion ben, maar het tegendeel is waar ik draag nieuwe ontwikkelingen in de fietsindusrie een warm hart toe, het moet echter wel functioneel en betaalbaar zijn en iets toevoegen. Ik weet nog niet of de laatste twee in het rijtje thuis horen.
Frits
Hallo Michiel,
Even een vraag,
Is dit voor 3600 euro een goede koop, als je naar de kwaliteit van deze fiets kijkt,of gaan de prijzen nog omlaag, bij de duurdere merken.
Een goede koop? Dat ligt eraan wat je met de fiets wil gaan doen.
Ik heb nog niet met deze fiets gereden, dus ik kan er nog niet over oordelen.
Ik hoef geen echte trekkingfiets voor veel bagage, ik rij liever met weinig bagage over goede wegen en woon werkverkeer.
Wat ik wilde weten is of deze fiets een goede koop is n.v.a de afmontage bijv van de wielen, of er niet op andere dingen gespaard is,
en of jij denkt dat de prijzen van de duurdere merken nog zakken zodat ik beter nog kan wachten.
De ‘duurdere’ (duur is relatief) kleinere kwaliteitsmerken zullen niet snel met goedkopere Pinion fietsen komen. Zij zullen zich op kwaliteit moeten onderscheiden i.p.v. op de prijs.
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Vraag jezelf af hoe graag je de Pinion wil en waarom. Voor hetzelfde geld heb je namelijk ook een fiets met Rohloff die in zijn geheel degelijker en lichter is.
Ga gewoon naar een dealer en maak een uitgebreide proefrit op de Stevens en vergelijk hem dan eens met diverse Rohloff-fietsen.
Bedankt voor je reactie, ik hecht behoorlijk wat waarde aan jouw mening, ik vind het een mooie fiets, maar voegt hij echt iets toe aan een gelijksoortige rohloff.
Voor ik beslis wil ik er wel op gereden hebben.
Ik vind Pinion mooi, heel mooi. Maar in Nederland en de meeste delen van Europa heb je niets aan die extra vier versnellingen.
Met Rohloff kom je de Alpen wel over. Met Pinion in de stijlste klimmen nog iets makkelijker. Ga jij dat ermee doen?
Waar je in Nederland wel wat voordeel van zal ondervinden zijn de kleinere tussenstapjes tussen de versnellingen. Maar daartegenover weegt de Pinion wel weer een kilo meer dan Rohloff…
Ik ben zelf heel erg happy met alle Rohloff-fietsen die ik tot nu toe gereden heb. Betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk, groot gebruiksgemak, breed inzetbaar, ruim voldoende versnellingen en een perfecte service van het bedrijf.
En de keuze in verschillende soorten fietsen met Rohloff is enorm. Voor ieder soort gebruik is er wel een geschikte fiets te vinden; van lichtgewicht bijna-racefiets tot heavy-duty Parijs-Dakar trekkingfiets.
Pas bij klimmen steiler dan 16% (met 25 kilo bagage) begon ik pas te verlangen naar de extra lichte verzetten van de Pinion. Maar dat is met een kleiner voortandwiel op mijn Rohloff-Santos ook op te lossen…
Bedankt voor je antwoord, ik zal er nog maar eens goed over denken en eens gaan vergelijken, tussen de twee systemen en eens wat proefritten maken..
Michiel, kan jij op jouw Santos Lite ook een 35 tands voorblad plaatsen? Rohloff heeft dit toch inmiddels vrijgegeven?
Frits
Ja, dat kan, maar de volgende keer ga ik eerst voor een 50 i.p.v. de standaard 55. Dat scheelt ongeveer anderhalve versnelling naar onder.
Hallo Michel,
Ik ga toch maar voor de rohloffnaaf, levenslange garantie kan toch alleen maar als je product heel goed is,
Je kan een product waar alleen maar de wettelijke garantie geld en wat bovendien ook nog een stuk duurder is eigenlijk niet serieus nemen, laat ze eerst maar wat aan die garantietermijn doen.
Het is ‘return ON investment’…. En de pinion is nu duur vanwege die ROI kosten. Maar het ontwerp is mechanisch veel simpeler dan een planetaire bak. Geen planeten, geen zonnewielen, geen planetcarriers en clutches. In principe heb je 18 ‘eenvoudige’ tandwielen die op drie (deels concentrische) assen draaien in een oliebad.
De onderdelen komen uit de duitse automotive industry die gewend is om met nanometer toleranties te produceren en waarbij ‘six sigma’ niet eens om de hoek komt kijken (veel te grof). Een Pinion bevat beduidend minder tandwielen die allemaal groter zijn en dus makkelijker en goedkoper te maken dan de Speedhub tandwielen.
Ergo: een pinion hoeft niet meer te kosten dan een Speedhub als de opstartkosten eruit zijn. De pinion is al voorbereid op een E-motor dus die markt komt er ook meteen bij zonder veel extra kosten.
De montageplaats van de pinion maakt dat de massa niet critisch is. Op een pinionfiets is het voorwiel zwaarder dan het achterwiel!
Ik lees graag op deze site maar soms denk ik dat men hier aandelen Rohloff heeft omdat het monopolie van Bernard als een religie beschouwd wordt waardoor het prijspeil gerechtvaardigd wordt. Pinion is voor Rohloff wat Sram is voor Shimano.
Pinion breekt de markt open. Gates doet dat ook. En ze moeten snel marktaandeel pakken want Conti staat op het punt om met een betere belt te komen.
Dit is een interessante tijd voor de fietstechniek.
Mowikan,
Het is niet zo dat duitse fietsen goedkoper zijn dan nederlandse. Het is gewoon andersom: in Nederland is alles veel duurder dan in de omringende landen. Begin september een week in Duitsland (NRW) gefietst. Prijspeil in de supermarkten ligt ca 35% lager dan hier. Eten op een terrasje: voor een tientje de man heb je goed gegeten. Huizenprijzen ca 50% lager.
Kosten van levensonderhoud in Duitsland zijn gewoon veel lager waardoor ook de fietsen, computers en electronica heel veel goedkoper zijn daar. Alleen het over de stoep moeten fietsen stond me tegen.
Nederland is eigenlijk een te klein land (en dito markt) om zelfstandig te zijn tegenwoordig. En op die kleine markt zitten vijf fietsfabrikanten die denken globale spelers te zijn en die elkaar bevechten. Dat merk je in de prijs.
Was net aan het googelen met de term Pinion en botste op dit artikel. Zeer waardevolle tekst. Kijk overigens ook eens naar het merk Schindelhauer. Ze bieden daar onder andere de Ludwig XIV en de Ludwig XVIII aan. De ene met Rohloff en de andere met Pinion. Mooie fietsen maar wellicht niet bedacht als trekkingfietsen. Ze zijn, op het versnellingssysteem na identiek maar het prijsverschil is wel ruim 1700 Euro! Waarschijnlijk zit het afwijkende frame daar ook voor iets tussen.
Overigens is de opmerking over het CenterTrack systeem zeer terecht. Dat wordt aangeboden als een verbetering maar is vooral bedoeld om de eisen betreffende uitlijning en stijfheid van het frame te kunnen versoepelen. Gevolg zal wellicht zijn dat de riem minder efficient werkt en rapper slijt.
Heeft iemand bij de vergelijking van Rohloff met Pinion al gedacht aan het feit dat bij het rijden met het kleinste verzet (op steile hellingen dus) de spanning in de riem of ketting bij de Pinion fiets veel groter is dan bij de Rohloff fiets?
Jan, de mensen die deze site bezoeken hebben geen aandelen in Rohloff!!
Wel zijn het allemaal bevlogen fietsers die metelkaar vele 10.000 km wegtrappen.
De Rohloff naaf heeft zich al ruim 175.000 km bewezen, met de Pinion moet nog de eerste 30.000 km gefietst worden.
De beide ingenieurs van Pinion hebben een verleden in de auto industrie (Porsche)
Pinion heeft nu de 4e versie op de markt gebracht, waardoor een merk als Idworx de Pinion in haar fietsen heeft ingebouwd, dat wil wat zeggen over het vertrouwen.
De heren van Pinion hebben al aangegeven dat de tandwielen in het binnenwerk van de Pinion een update krijgen. De tandwielen worden van wat harder staal voorzien.
Verder zit een groep investeerders achter Pinion die op een gegeven moment ook geld willen cashen, dus veel tijd om te testen (zoals Bernard Rohloff wel heeft gedaan) is er niet. Dat moeten de kopers van Pinion gaan doen.
Verder is de garantie maar 2 jaar bij Pinion terwijl die bij Rohloff levenslang is.
Een ander verhaal is, of je het optisch gezien mooi vindt zoals de Pinion wordt ingebouwd (bij de bracket). Het zwaarte punt komt te liggen waar het hoort te liggen n.l. beneden.
Persoonlijk vind ik het niet mooi, het haalt een beetje het oerprincipe van de fiets weg qua vormgeving, maar dat zal voor ieder heel persoonlijk zijn.
Frits
Moet zeggen, serieuze praats hier. Liefhebbers en kenners die kritisch en enthousiast zijn. Ik zal jullie volgen, want het willen bezitten van het neusje van de zalm versus kwalitatief het beste houdt ook mij bezig. Toch moet ik zeggen dat de respectievelijke nadelen erg klein lijken te zijn tussen de Pinion en de Rohloff. Beiden zijn top, en hebben als voordelen voor de fietser weinig onderhoud en soepel fietsen.
Mijn persoonlijke bottom line is dat ik graag een lichte duurzame fiets wil die even fijn of fijner rijdt als een “gewone” fiets, maar met minder kwetsbare onderdelen, en ook niet de wekelijkse schoonmaak nodig heeft waarbij toch wel een 3 kwartier per fiets aan de orde is. Ik ben wel erg onbekend in het wereldje, kan niet uitsluiten dat Santos een naam is waar je 500 meer voor betaalt, maar in een gewone fietsersleven geen voordeel anders dan trots bezit van wint. Weet het werkelijk niet. Als je alle merken stript van status en aanzien. Welke fiets zou je dan het liefst tusen je benen hebben? Ik, met mn 5000 a 10000 per jaar en max 20 kg zou wel eens met een hele andere fiets blij zijn dan de buurman. Het feit dat Pinion bestaat maakt mijn leven ingewikkelder dan nodig, want anders zou ik gewoon rohloff kiezen. Ik wil 15 jaar probleemloos fietsen. Zou dat ook met Pinion kunnen?
Kijk ook vooral eens bij Gudereit en bij Kalkhoff. Allebei een duits merk. De duitse fietsenmarkt is zoveel groter, mooier en goedkoper. De hollandse merken zien vooral elkaar als concurrent en concureren toch vooral op basis van framevorm, kleuren en decals. En vaak een bord voor hun kop als het op onderdelenkeuze aan komt.
Ik zelf heb er nu 2000 Rohloff km opzitten op een ER. De naaf rijdt goed maar de Kloenk tussen diverse versnellingen blijft zeer doen. En niet alleen tussen 7 en 8. Ik kan met iedere derailleur trekkingfiets meekomen. Heb minder onderhoud maar de derailleurs draaien soepeler en schakelen vloeiender. Ook als ze vuil zijn. Ondanks dat “Bernd” het tegendeel beweert op zijn website. En het onderhoud aan de derailleurs is makkelijker en sneller dan aan een Speedhub fiets.
Je kan je afvragen waarom Shimano niet met een 14 naaf komt. Als je een 11 naaf kunt maken dan ook een 14. Je kan zeggen: De speedhub heeft 13 sprongen van 14%. De Alfine 11 heeft geen constante sprongen maar eigenlijk is dat helemaal geen probleem. Want de enige grote sprong zit in de onderkant van “de bak”. Een bergverzet dus, Alle verdere sprongen zijn vrijwel gelijk aan een speedhub (viel mij erg op).
Het is dus maar net wat je wilt. Een goede derailleur (SRAM Red, Shimano XT of Dura Ace) blijft een goed alternatief.
Voor Nederlandse omstandigheden is ook een nuvinci heel geschikt,
Geen bijgeluiden geen onderhoud wel iets zwaarder en 3 achternaven voor de prijs van een rohloffnaaf en altijd de juiste overbrenging.
Beste fietsers,ben van plan om mijn Koga Traveler in te ruilen voor een Stevens P18.Heb gisteren een proefrit mogen maken die goed is verlopen.Leef Ten gevolge van een fiets ongeval met hersenletsel.Heb moeite om een besluit vorming helder te vormen.Vernam van de aardige fiets dealer wel dat met het vervangen van de Gates belt drive eveneens beide voor en achter tand wielen worden vervangen.Kosten 250 euro.Verzoek hiermede vriendelijk om mij hierin van belangrijke informatie te voorzien.Bij voorbaat mijn intens oprechte dank.Veel fiets plezier toegewenst.Met vriendelijke Groet,Rinie.
Het klopt dat je de tandriem en tandwielen tegelijk moet vervangen. Verder advies over of de Stevens de juiste fiets voor je is, is via internet praktisch niet te doen. Daarvoor ben je toch voornamelijk aangewezen op de kennis, kunde en eerlijkheid van de dealer.
Mocht je de Stevens als een volwaardige trekkingfiets willen gaan gebruiken, dan kan ik hem sterk afraden. De bagagedrager is echt te slap voor een complete kampeeruitrusting.
My five cents: hou het op een ketting. Minder kritisch om uit te lijnen, makkelijker onderhoud. Veel goedkoper. Belt gaat langer mee maar vereist een frame dat deelbaar is. Ga je toch voor Belt dan weet je wat het kost.
Pinion is mooi, zeker vergeleken met Speedhub (zie ook mijn weblink). Klein nadeel: de spanning op de ketting varieert met de versnelling. De spanning op de ketting is kracht waarmee je op de pedalen trapt MAAL de versnellingsfactor. Mogelijk dat Stevens daarom voor de belt heeft gekozen.
In de nieuwe TrekkingBike (www.trekkingbike.com) staat een test van de RennStahl 853 die een Pinion 1.9 heeft in combinatie met een Conti CDS drive. Dat is een technisch betere belt dan de Gates belt. Stelt ook bijna geen eisen aan het frame. Waarschijnlijk ook fors goedkoper.
Heb je in NL 18 versnellingen nodig? Nee. Maar het rijdt wel verdomde lekker als je ze hebt…. En DAAR gaat het om. Want we rijden ook niet allemaal in een Daffodil.
Ik heb nu een ER met Speedhub 14. Volgende fietsen worden weer XT derailleur fietsen. Derailleur rijdt zoveel fijner en onderhoud is zoveel makkelijker en goedkoper. Als je van een Torpedo 3speed naaf komt is de Speedhub 14 het walhalla. Maar als je van Shimano Tiagra of Ultegra af komt is de speedhub toch maar behelpen. En dat geldt dan ook voor de pinion: je hebt 18 fixed gears. Je zal de rest van je leven met deze versnellingen moeten doen.
En het blijft jammer om de hele fiets af te doen als slecht omwille van de bagagedrager. Met hetrzelfde gemak kun je zeggen dat een Porsche 911 niet geschikt is om mee op vakantie te gaan omdat er geen imperiaal op zit. Dan hang je er toch een eenwielige aanhangwagen achter!
Het klopt dat de derrailleur tegenwoordig op een heel hoog niveau staat de ontwikkeling staat hier ook niet stil, Rohloff is ook geweldig bij normaal gebruik niet stuk te krijgen en makkelijk schoon te krijgen.
Ik ben ook blij met mijn Pinion maar ik woon in zuid-limburg en dan zijn 18 versnellingen toch weer fijner dan 14, maar ik vind echt niet dat deze systemen behelpen zijn in vergelijking met derailleur.
Het is fijn dat er voor elk wat wils is en eigenlijk alle systemen op een heel hoog niveau zitten, overigens zitten op elke fiets wel dingen die voor verbetering vatbaar zijn, denk aan meer onderhoud bij derailleur, excenters die vast gaan zitten en kraken schuifpatten die vast gaan zitten, riemaandrijving duur bij vervanging maar ook gemakkelijk en geen vettige boel, iedereen veel wijsheid om een voor jezelf goede keus te maken.
Grappig, ik kwam dit artikel tegen en had de Stevens al uitgesloten als “zware” trekkingfiets.
Toen kwam ik deze site tegen:https://kamranonbike.com/review-of-pinion-p1-18-gearbox/#comment-629
Een man die 30.000km aan het fietsen is, van Ushuaïa naar Alaska.
Blijkbaar wél een degelijke trekkingfiets, én zwaar fan van de Pinion (al is dat ook één van de sponsors van zijn reis, toch lijkt em dit oprecht).
Tom, Elmar en Ellen van Drunen hebben de Pinion P.18 een tijdje terug in Zuid-Amerika ook aan een grondige test onderworpen. Zij zijn halverwege hun reis toen mede op verzoek van Santos overgestapt van Rohloff naar Pinion. Zij waren destijds iets minder enthousiast m.n. over de cranks. Maar Pinion heeft dit probleem getackeld en opgelost. Hoe de Pinions zich nu houden weet ik niet, maar ongetwijfeld zullen er ‘die hards’ zijn die de Pinion hoog in het vaandel hebben staan, net zoals je die ook hebt bij Rohloff en de derailleur.
In 2019 ben ik naar Santiago de Compostella gefietst mijn Stevens P18 lite. Het enige aan “narigheid” wat ik heb meegemaakt was dat mij achterwiel los kwam te zitten, bij de afdaling over de kasseien van de muur van Geraardsbergen. Maar dat is hoogst waarschijnlijk mijn eigen schuld. De fiets heeft zich probleemloos gehouden, dat in tegenstelling tot mijn fietsmaat die met zijn omgebouwde MTB-fiets op pad ging (=afgebroken bagagedrager, gebroken derailleurwieltje), en daardoor voor wat oponthoud zorgde. De Stevens en Pinion heeft mij overtuigd: hellingen tot en met 18% zijn genomen, bagage rek en remmen zijn prima; de fiets was gewoon een stabiele factor. Ben wel blij dat ik een versie heb, zonder voorvering: in de afdalingen ligt deze fiets gewoon als een blok op de weg. Voor de zekerheid had ik een extra Gates-riem meegenomen, voor noodgevallen, maar dat was dus achteraf eigenlijk niet nodig. De Pinion-versnellingsbak is mij zo goed bevallen, dat ik nu stiekem zit te te kijken naar een racefiets met een P1.18 bak. Maar daar is niet veel keus in en zal ik weer richting het oosten moeten gaan kijken. Al met al ben ik erg enthousiast over de Stevens-fiets, de Pinion-versnellingsbak en de Gates-riem. Deze fiets is nu zo’n drie jaar in gebruik.