In de autowereld zijn kruisingen van verschillende concepten, de zogeheten crossovers, bijzonder populair, maar de fietswereld kan er ook wat van!  Het Duitse Riese & Müller gooit een stadsfiets, een trekkingfiets, een E-bike en een mountainbike in de mixer. Met als resultaat de ruige blueLABEL Charger GX Rohloff.

Het frame van de Charger vormt de basis voor een serie uiteenlopende E-bike-varianten: van stadsfiets tot mountainbike. Door te spelen met variabelen als banden, spatborden, versnellingen, sturen, zadels, verlichting, bagagedragers en dergelijke, weet Riese & Müller iedere variant een duidelijk eigen karakter te geven. En een E-bike hoeft tegenwoordig echt geen tuttige toerfiets of stadsfiets met overgewicht voor pensionado’s meer te zijn.

Zie hieronder een aantal varianten.

bluelabel-charger-city

E-toerfiets met derailleur

bluelabel-charger-nuvinci

Stads E-bike met Nuvinci versnellingen en tandriem

bluelabel-charger-race

Kaal met snelle, smalle banden, Shimano naaf en tandriem

bluelabel-Charger-MTB

29er E-Mountainbike

blueLABEL-Charger-GT45-HS

Hippe Urban-crosser met vette banden

Riese & Müller gooide dit alles door elkaar, monteerde een robuuste Rohloff-naaf, 27,5 inch wielen met dikke Schwalbe Rock Razor banden, Shimano XT schijfremmen, lange spatborden en een setje stevige bagagedragers. Vervolgens sloopten ze de kunststof kapjes van de Bosch motor eraf, spoten het geheel in een avontuurlijk kleurtje en toen hadden ze een ruige off-road trekking E-bike! De Charger GX.

bluelabel-Charger-Gx-rohloff

Mooi om te zien hoe een bescheiden E-bike met het veranderen van een paar onderdelen getransformeerd kan worden tot een bruut uitziende E-trekker. Het lijkt zo simpel. Als je het frame maar goed genoeg vantevoren uitdenkt, dan is het dat blijkbaar ook.

Aan de voorzijde zie je een speciaal dragertje om wat meer mee te kunnen nemen dan alleen twee achtertassen. De Avaghon X-29 heeft ook zoiets, maar dan aan het frame gemonteerd, zodat deze niet met het stuur mee draait. Bij de blueLABEL heeft de massa op de drager nog altijd invloed op het stuurgedrag. Als je nog een beetje lekker vlot wil kunnen sturen, dan moet je de drager dus niet te zwaar beladen!

 

bluelabel-Charger-Gx-rohloff-voordrager

 

De Charger GX beschikt over de Bosch Performance CX middenmotor die wordt gevoed door de grote 500 Wh-Accu. Hij is verkrijgbaar met ondersteuning tot 25 km/u en de HS-versie duwt door tot 45 km/u. De 25km-Charger gaat €4.999,- kosten en de HS-versie €5.299,-.

Ik vind ‘m wel gaaf en de prijs lijkt helemaal niet verkeerd! Maar waar vind ik midden in het Zwarte Woud of in de woestijn een stopcontact…?

 

Riese&Muller-bluelabel-charger-GX

12 thoughts on “blueLABEL Charger GX rohloff: allroad E-trekker

  1. Het is inderdaad van alles wat, maar alles bij elkaar vind ik het toch best een gaaf ding. Het is anders en gedurfd en dat maakt het nou net leuk op het fietspad op de Veluwe of in het Zwarte Woud.
    Leuk trouwens dat er wat Eurobike nieuws binnen druppelt.

  2. Ik heb de charger HS met belt en nuvinci. Dat is hetzelfde frame en zo goed als dezelfde af montage. Het is een wonderbaarlijke fijne fiets. Frame is super stabiel en het stuurt heerlijk direct en soepel. Ook die verende vork is erg plezierig je kan het met bijgeleverde pomp instellen zo hard of zacht als je wil. En die koplomp geeft heel veel licht je kan die bij de HS versies niet uitzetten, zodat mensen je nog wel eens waarschuwen dat je licht aanstaat 🙂 Ook de XT schijfremmen remmen gewoon meer dan goed! Ik wil ook niet meer anders!
    enige( erijn nog wel wat puntjes) wat ik echt dom vind is het ontbreken van een bidonhouder op de staande buis.

    Ik snap niet dat die gele versie niet met belt geleverd wordt!
    Verder denk ik dat dit een mooie fiets is voor mensen die B&B trektochten doen zoals ik veel Duitsers tegenkwam in de Elsas.

  3. LIFE Lontano P18
    18s Pinion P18
    Ben op zoek naar een vakantiefiets. Heb je ook testverslagen van bovenstaande fiets?

  4. Margreet, ik had nog nooit van het merk LIFE gehoord, maar even Googelen maakte duidelijk dat je het merk KTM bedoelt.

    Ik heb de KTM nog niet gereden, maar als ik de foto en de specs zo even snel bekijk, word ik er niet echt warm van… Het slanke stalen frame doet me sterk denken aan de fietsen van het Duitse VSF, waar ik absoluut geen fan van ben.

  5. Overigens is mijn fiets net stuk gereden door een auto. Een ongeluk zoals dat heet. Alleen zit ik al 4 weken te wachten op onderdelen zoals een voorwiel! leuke fiets maar maar wel wat min puntjes: zadelpen verschuift heel makkelijk en heeft een rare maat 34,9 dacht ik. Dus vervanging is haast niet te vinden!

  6. Wim, dat is erg vervelend, ik hoop dat jij niks mankeert, je fiets is immers te vervangen, je lichaam niet.
    Welke fiets is het slachtoffer, Rose of de Speedpedelec?

  7. Hoi Frits,

    De speedpedelec is de lul. Overigens ben ik helemaal klaar met het Riese Muller / Bluelabel in Nederland. Doen er 4 weken over om een voorwiel bij mijn dealer te krijgen. Ook met de aflevering was wel het een en ander mis. Zo zat mijn voor tandwiel los bij aflevering wat resulteerde in een gonzende riem. Motor zat niet goed vast zodat ik een raar kraakje had wat nog niet helemaal over is. Zadelpen die geen courante maat heeft en slap qua constructie is. Ik ben al aan mijn tweede bezig.

    Ik heb ze gebeld alleen sorry van ze maar wat coulance om bijvoorbeeld een nyon tegen een leuke prijs er op te zetten is er niet. kortom: Ik raad mensen niet meer aan om een fiets te nemen van dit merk. Dat je in het begin wat hebt kan gebeuren maar after service van het merk is ronduit slecht.

    Maar ik ben nog heel hoor! Ik ben al weer druk aan het fietsen op mijn rose die super goed bevalt en zwem 3 keer per week 100 tot 120 baantjes 🙂

    Groet!

  8. Na voor de 4e keer een verkeerd wiel te hebben opgestuurd ben ik dus al 5 weken mijn fiets kwijt. Gelukkig krijg ik nu AL een leen wiel van de importeur zodat ik kan fietsen. Moet ik wederom wachten op een nieuw wiel maar kan ik wel na VIJF weken eindelijk fietsen.
    Nog steeds geen officiële sorry van de dealer of een tegemoetkoming zodat ik na afloop kan zeggen: jammer dat het zo gelopen is maar goed opgelost.
    Want dit grapje kost mij dus al 5 weken lang 120km per week aan auto kosten = 600km= 60 liter benzine = €87 nog los van het milieu effect omdat ik mijn fiets met zonnepanelen oplaad. Nog losvan andere ritjes die ik normaal per pedelec zou doen.

    Kortom mooie fietsen maar service van dit premium merk is waardeloos!

  9. Goedendag,

    Ik heb nu twee en half jaar een HS charger met nuvincy. Ik heb er 8500 KM mee gereden en het blijft een perfecte fiets.

    Enige minpunten:
    – De nuvincy naaf is niet prettig als je 42+KM per uur wil fietsen, hij blijft niet in de hoogste stand hangen.
    – De lagers van mijn motor waren na 5000 KM op en gelukkig net nog in garantie. (maar dat is een bosch product)

  10. Riese & Müller Bluelabel Cruiser is naar mijn idee zwak gebouwd en heeft veel onderhoudskosten/mankementen. De zadelpen werd onder garantie vervangen. Een vervangende koplamp is niet binnen 1 week leverbaar (die is overigens door eigen handelen van zijn stokje gevallen). De sensor voor de kilometerteller magneet in het achterwiel is al 2 keer afgebroken. De laatste keer tijdens het plakken van de band, door niet meer dan de wrijving van de binnenband. De ty-wrap wordt de bevestigingsmethode voor die sensor. Schroeven van de batterijhouder (onder) en kettingbeschermer zijn losgetrild, moest daar nu echt 3 cent voor een veerring bespaard worden? Last-but-not-least de Nuvinci N360 naaf: iedere 6500 kilometer breekt de versnellingskabel in het haakse bevestigingspunt van het achterwiel. En als de schakelkabel onder niet stuk gaat, dan stroopt die dubbelle kabel om te schakelen wel op bij de invoer van de draaischakelaar (2 à 3 keer in 17500 kilometer). De Busch & Müller Lumotec (Cyo IQ) en achterlicht zijn overigens met schuif/steekstekkers van 2,78 (breed) x 0,78mm (hoog) x ±5,5mm (lang) aan een kabelboom verbonden. Die contactovergangen corroderen (net zoals de metalen behuizingsdelen van de Lumotec zelf corroderen [zie foto]) met, met name bij het achterlicht, uitval van de verlichting (foutcode 103) tot gevolg. Bij het openen van de koplamp lijkt het PCB niet voorzien te zijn van iets van een conformal coating, dus valt corrosie ook daar in de toekomst te verwachten.

    Gelukkig geeft de Bosch motor geen enkel probleem en kan ik ook niet zeggen dat de Nuvinci naaf blijft hangen. Maar goed, ik haal ook geen 42+ km/uur. Wel mooi dat de verlichting met spanningen tot 42 volt worden gevoed. De conversie naar lage werkspanning vindt pas in de lamp zelf plaats.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *