Wij willen geen snelweg, maar fietspaden!

Hoe bereid je je het best voor op de toekomst? Je gaat naar school en als dat afgerond is zoek je in de lijn van de studie een baan. Wij, Tos Alles en Hilde de Leeuw, hadden niet het idee dat wij daar klaar voor waren. We hadden allebei onze studie afgerond, maar hadden niet het idee dat dit was wat we wilden. Op de één of andere manier zat het ons niet lekker zo voort te jakkeren.

Eerst wilden we de wereld echt leren kennen, om te kijken hoe andere mensen hun leven inrichten en om daarmee zelf na te denken over onze eigen invulling.

Het jaar ervoor waren we voor het eerst samen op vakantie, twee weekjes op de fiets vanuit onze studentenstad Utrecht naar de Ardennen. Ondanks de vele regen beviel die manier van reizen ons allebei erg goed. Tos was met zijn ouders van kleins af aan zo Europa mee in genomen; Hilde ging altijd liftend.

Het plan werd om de wereld fietsend te gaan verkennen, voor hoe lang wisten we niet. Zo lang mogelijk, met het geld dat we in 7 maanden bij elkaar konden sparen. Omdat we dus niet al te veel geld hadden, zochten we de spullen via Marktplaats bij elkaar. Tweedehands mountainbikes, fietstassen op Marktplaats en de zes jaar oude tent van Tos’ ouders.

De fietsen van Hilde en Tos

Waar we heen gingen zouden we ook wel zien. We willen in contact blijven met de aarde; over land met de fiets, over water met een boot. Zuid-Amerika is onze droom. Vanuit huis rijden we zo lang mogelijk zuid-west, tot het land ophoudt en we aan de Atlantische Oceaan staan. Op internet hadden we gelezen dat mensen wel eens liftend de oceaan overstaken met een zeilboot.

Op Gran Canaria is de grootste sporthaven van Spanje en Portugal, dus besloten we daarheen te gaan met de veerboot vanuit Huelva, Spanje. In de haven van Las Palmas proberen we ons geluk uit in de bar waar de meeste zeilbootkapiteins een biertje drinken.

Het geluk blijkt ons goedgezind, de tweede persoon die we aanspreken blijkt iemand uit Rio de Janeiro en is van plan de volgende dag in die richting te vertrekken. Er moet even overlegd worden, maar de volgende dag laden we al onze fietsspullen in het ruim. Vamos ao Brasil!

Filosofietsen per zeilboot

Eenmaal op de grote blauwe badkuip blijkt zeilen op de oceaan andere koek dan een middagje zeilen op het IJsselmeer. Tos wordt enorm zeeziek, de kapitein besluit ons niet helemaal mee te nemen naar Rio, dat wordt te gevaarlijk. De eerste mogelijkheid om van boord te gaan wordt Fernando de Noronha, een archipel in het noordoosten van Brazilië.

Gedwongen een vliegtuig te nemen naar het vasteland, komen we uiteindelijk in Recife, Pernambuco, op het Zuid-Amerikaanse vasteland aan. Onze droom is werkelijkheid geworden!

Filosofietsen

Via Tos’ neef komen we in contact met een aantal mensen die in en rond Recife wonen, via hen komen we weer met anderen in contact. Zo reizen we van vrienden naar vrienden van vrienden verder zuidwest door Brazilië.

Dit bericht schrijven we nu vanuit Rio de Janeiro, waar we de mensen van de zeilboot weer ontmoeten. Maar ook na Rio zijn er wegen en nieuwe plekken om al fietsend te beleven.

Volg onze avonturen op: www.filosofietsen.nl

Filosofietsers branden een kaarsje

Filosofietsen

5 thoughts on “Filosofietsen van Utrecht naar… ?

1. Via FaceBook posten we soms ook algemeen (fiets)nieuws, of actualiteiten van de plekken die we passeren. Rio de Janeiro is een verhaal apart, op de fiets, we doen ons best dit samen te vatten tot een blog. Maar eerste en Braziliaanse kerst! Bedankt voor de leuke reacties en fijne feestdagen voor wie viert!