Jong geleerd = oud gedaan

Onder het motto “jong geleerd is oud gedaan” fietste ik met mijn jongste broertje van Apeldoorn naar Lommel. Geert-Jan is ettelijke jaren jonger dan ik en hij komt vaak logeren. Tijdens een van die logeerpartijen zijn we gaan mountainbiken, hij wist niet of het wel leuk was en fietste niet zo vaak. Maar nadat we een keer samen door de bossen in Hattem gereden hadden, begon hij het fietsen toch wel leuker te vinden.

Hij ging voortaan met de fiets naar school (om te trainen) en als hij bij mij was, gingen we met de MTB het bos in. Toen ik hem voorstelde om eens samen een paar dagen op de fiets te stappen, was hij toch wel erg sceptisch. Na wat motiverende gesprekken en zeker nadat ik al eens met pak en zak bij hem kwam aanfietsen vond hij het toch wel heel stoer en wilde hij de uitdaging toch aan.

Volgens mij hebben we net de 4 mooiste dagen van juli gekozen om op de fiets te stappen. In de voorbereiding heb ik een route samengesteld die via LF- en knooppuntenroutes ging. Veerpondjes, dwars door Nijmegen, kortom, een gevarieerde route met voldoende rustmogelijkheden en bewoonde gebieden om indien nodig te stoppen als het niet haalbaar blijkt ;-). Afgelopen jaar ben ik lid geworden van de natuurkampeerterreinen vereniging, dus de campings waren snel geregeld. Zijn vader heeft de fiets nog eens goed onder handen genomen en gezorgd dat er een bagagedrager op gemonteerd werd die sterk genoeg was.

Jeroen en Geert-Jan vertrekken per fiets

De afspraak was dat ik de tent en kookspullen zou meenemen, mijn slaapspullen en kleding. Hij zou zijn eigen kleren en slaapspullen mee moeten nemen. Mijn oude tassen pasten makkelijk achterop bij hem.

Dag 1 ging van Apeldoorn naar Renkum. Via de Apeldoornse weg naar Otterlo, voor hem betekende dit meteen even flink de kuiten gebruiken dus ;-). In Otterlo even schuilen voor de enige regenbui van de vakantie, we hebben maar meteen gebruik gemaakt om hier even een hapje te eten. En de regenkledij hebben we niet voor niets meegenomen dus. Na Otterlo over de heide en door het bos naar Renkum, dit was veruit het mooiste deel van de route.

Apeldoorn - Lommel - Foto 2

Ik hou wel van een lekker tempo en van niet te vaak stoppen. Genieten doe ik het liefst op de fiets. Geert-Jan daarentegen wil liever wat vaker stoppen en veel foto’s maken. Wennen voor mij dus.

De eerste dag sloten we af na 43 km in Renkum, de tent werd opgezet op camping de Quadenoord. Bij aankomst werd ons gemeld dat we maar een leuk plekje moesten uitzoeken ergens in het bos en dat is toch gewoon prachtig, geen vast afgebakende plekken, gewoon wat open plekken in een bos. Ik ben nog even naar de winkel geracet, want onderweg zijn we geen enkele winkel tegengekomen. Heerlijk om even de energie te gebruiken die ik gedurende de dag niet kwijt kon.

Na een heerlijke maaltijd nog wat gelezen tot hij om 21 uur graag wilde gaan slapen. Jaja, fieten was vermoeiender dan hij dacht.

Dag 2 ging van Renkum naar Beers en zou met 50 km de langste dag van de 4 worden. Na een ontbijt van pannekoeken en choco de tent afgebroken en met een prachtig heldere lucht vertrokken. Van Renkum tot Heveadorp langs de Neder-Rijn gereden en via een pondje overgestoken. Dat pondje vond hij toch wel het mooiste moment van de dag. Even later zijn we dwars door Nijmegen gefietst en tegenover het Radboud op een terrasje neergestreken voor de lunch. Vanaf toen ging het bergaf en dan heb ik het niet over de fietspaden. In het begin elke 5 kilometer, later op de dag elke 2 kilometer een rustpauze en een motiverende speech voor we weer even verder konden. Dat vroeg best veel van mijn geduld.

Toen we uiteindelijk op Camping de Barendonk aankwamen, 500m voor de camping hebben we nog 5 minuten moeten rusten…, zat hij er helemaal door. Hij lag “voor pampus” op een bankje en ik heb hem maar naar de douche gestuurd en ben zelf de tent gaan opzetten. Daarna even de ketting van mijn fiets aangespannen want dat was weer 900km geleden. Toen zijn fiets even bekeken, gewoon omdat ik wat om handen wilde hebben en wat bleek… de achterrem liep aan, en niet zo’n beetje ook… Je wil niet weten hoeveel medelijden ik voelde.

Nadat ook dat probleem opgelost was, nog steeds geen Geert-Jan… Ik ben maar met het eten begonnen en een half uur later toen hij nog steeds niet terug was op zoek gegaan. Wat bleek, de camping had een aantal skelters staan die je mocht gebruiken. Oh, wat is het toch heerlijk als je nog zo’n recuperatie-vermogen hebt.

Skelteren op de camping

Tijdens het afwassen een leuk gesprek gehad met een gezin die met hun 4 kinderen 3 weken door Nederland aan het fietsen waren. Ze gingen van trekkershut naar trekkershut, nog eens iets om uit te testen, besloot ik toen. Na een gezellige avond heerlijk geslapen in de rustige omgeving van Beers. Teller van de dag stond op 52km + ongeveer 5 km met de skelter.

Dag 3 ging van Beers naar Lierop. Een mooie natuurcamping die ik al aangedaan heb tijdens mijn langere fietstocht door Nederland en België in juni. Wederom begonnen met pannekoeken en choco (ideaal, dat mix spul) ging het een stuk beter deze dag. Waar we de vorige dagen een gemiddelde hadden van 14,2km/u lag het gemiddelde nu op 16,4km/u. Niet dat ik enkel oog heb voor cijfertjes hoor, het is gewoon een afwijking om overal de cijfers van bij te houden ;-). Het was een erg warme broeierige dag, geen zuchtje wind, maar gelukkig veel dorpjes om vaak een terrasje te doen. Ik heb er eindelijk vrede mee dat het niet op mijn tempo gaat, eindelijk tot rust gekomen dus. Heerlijk gekeuvel over vanalles en nog wat en aangezien het zo lekker ging besloten we een klein stukje om te rijden zodat we eindigden op 54km en Geert-Jan de hele avond trots is op zijn nieuwe afstand record.

Apeldoorn - Lommel - Foto 5

Camping de Lier in Lierop vond ik fantastisch en dat gevoel kreeg ik nu weer. Je meldt jezelf aan door je gegevens op een wit briefje te schrijven en in de brievenbus te doen en je kiest 1 van de vrije plekken uit waar je vervolgens je tent neerplant. Als je de volgende dag vertrekt voor de beheerder is langsgeweest meld je jezelf af door een groenbriefje met het bijbehordende bedrag in een envelop in de brievenbus te deponeren. Hoe mooi is dat! Koel-elementen liggen te wachten in de vriezer en er is een stookplaats om ‘s avonds een kampvuur te maken. Na het eten en de afwas rustig een boek gelezen terwijl Geert-Jan aan het ravotten was met de buurjongens. Een erg mooie dag was het vandaag. Ik kijk terug en ben zeer tevreden dat ik deze dag mocht meemaken.

Dag 4, de Finale. Van Lierop naar Lommel. Je raadt het al, pannekoeken met choco als ontbijt! Het zou een korte eindrit worden van 43km maar Geert-Jan had zin om even langs mijn andere broer te rijden, dus dat werd uitgestippeld. Ik meldde hem dat we dan op minimaal 60km zouden uitkomen en of hij dat wel haalbaar vond. Zijn woorden: “We moeten vanavond toch geen tent opzetten, dus we kunnen wel wat langer doorfietsen.” Geen probleem, nieuwe route dus.

Vandaag gaat het vooral over de heide. De Somerense heide, de Leenderheide, ach wat is het toch mooi op de fiets. We zijn uiteindelijk langs het ouderlijke huis gereden waar we woonden toen hij werd geboren. Mijn broer verklaarde hem voor gek en Geert-Jan glunderde meer en meer toen hij begon te beseffen wat hij had gedaan. Na nog een uur op de fiets hadden we het einddoel in zicht.

Lommel

Met 60,22km op de teller werd hij vervolgens bijna doodgeknuffeld door zijn vader en moeder.

Het duurde vervolgens een week of 2 voor ik het fotoboek klaar had voor hem. En aan de hand daarvan kwam bij hem pas echt los wat hij had meegemaakt. Hij vertelt er nu nog steeds in geuren en kleuren over en is alvast plannen aan het maken voor de zomer van 2012.

Heerlijk toch, zo’n kleine broer 🙂

Jeroen en Geert-Jan

De groeten van

4 thoughts on “Jong geleerd is oud gedaan

1. Ikzelf ga eerst eens naar zuid-frankrijk. Daarna ga ik met Geert-Jan een dag of 6 fietsen en via een andere route van mijn thuis naar zijn thuis. Ergens een rustdag inlassen leek hem wel leuk, om eens te gaan zwemmen, (of een hele dag met skelters rond te rijden ) dus dat gaan we ook doen.