De stand van Santos op Bike Motion was een waar kleurenfestijn. Santos introduceerde de beschikbaarheid van drie nieuwe kleuren voor de Rohloff-naven en SON verlichting.
Personalisatie is helemaal HOT in fietsland en dat had Santos allang aan zien komen, want je kan al sinds jaar en dag je eigen Santos naar wens samenstellen en kiezen uit 24 lakkleuren en drie kleuren voor de Rohloff-naaf. Naast zilver, zwart en rood zijn de fietsen van Santos vanaf nu ook op te leuken met naven in de kleuren blauw, groen en oranje.
Met maar liefst 26 lakkleuren en zo’n 50 letterkleuren en diverse stickerpatronen zijn er welhaast ontelbaar veel kleurencombinaties te maken. Je kan je nu nog meer uitleven op de stijl van je eigen unieke Santos!
Santos toonde van de Travel lite een fris wit damesmodel met oranje details en een stoere, matzwart met blauw gekleurde herenversie. Ook stond er een prachtige Travel Lite in sjiek metallic donkerbruin met lichtbruine stickers, bruin Brooks zadel en bruine Ergon handvatten.
Door de overdaad aan kleuren zou je bijna over het hoofd zien dat er ook een technische noviteit gepresenteerd werd. De Travel Lite is vanaf heden namelijk ook te bestellen met een tandriem! Het heeft even geduurd (ruim een jaar om precies te zijn), maar beter laat dan nooit, toch?
Een tandriemfiets heeft een deelbare achtervork nodig om de tandriem erop te kunnen leggen. Bij de Travel lite heeft Santos ervoor gekozen de opening in de liggende achtervork te maken, zodat de bagagedrager niet losgeschroefd hoeft te worden als je de riem vervangt. Slim, dat heeft nog geen enkel ander fietsmerk gedaan..
De trekkinglijn van Santos is met de Travelmaster 2.6 en Travelmaster 2.8, de Trekking, de Trekking Lite en de Travel Lite nu mooi compleet. Of niet? Kunnen jullie nog een fietsconcept bedenken die jullie graag in de collectie van Santos zouden zien?
Koga is met een WorldTraveller 29 met Pinion bezig. Interessante ontwikkeling. Dan lijkt mij een Travelmaster 2.9 met Pinion en tandriem wel een gave toevoeging!
Op de site van Tout Terrain staat op hun blog een uitgebreide test tussen rohloff
en pion is wel intressant
Toevallig heb ik bij Santos net de vraag neergelegd om een Travelmaster 2.9 te gaan fabriceren. Met Rohloff en riem wat mij betreft.
@ Sjon, reken er maar op dat die er ooit gaat komen.
Op het eerste gezicht leuk al die kleurtjes Rohloff-Son . Ik zou er toch zelf niet voor kiezen.
Het is mij iets te opvallend voor het dievengilde. Maar ja ,wie durft zijn dure fiets tegenwoordig nog onbeheerd ergens neer te zetten.
Ik vind dat de 2.8 wel voor verandering vatbaar is.
De combi schroef magura en rohloff vind ik ongelukkig liever zoals bij de light of onder langs.
Ook de standaard mag ook slanker met dat twee schroeven concept ipv hele beugel.
Verder vind ik die sks spatborden goedkope meuk.
Bij mij klapperen ze veel op onverhard of slecht asfalt.
Curana clite vind ik mooier.
Ook het achterlicht op batterijen terwijl ik een naafdynamo heb vind ik erg jammer. Verder ben ik er blij mee hoor met mijn travelmaster(rohloff, belt, css). Zit nu net over de 1000km in een maand, top fiets maar voor het geld had net wat gerafineerde afwerking verwacht. Robert mag mij bellen om er eens langsbte lopen 😉
Sorry voor de ipad typo’s!
Idworx heeft ook de opening in de liggende vork en had 10 jaar geleden al een travel lite.
Dat Santos nu ook nog geen echte 29’er heeft geeft maar weer eens aan dat Idworx altijd net een stap vooruit denkt. Maar Santos maakt wel leuke copies hoor :), gelukkig iets meer ATB dan de ER. Kleurtjes maken me niet zoveel uit, riem evenmin.
Ga je ook nog eens goedkopere fietsen promoten?
@ fiets71: Idworx heeft de opening boven de achteras, dus onderaan de staande achtervork.
Ik ben nu bezig met het testverslag van een Travelmaster 2.6 Alu Special met Shimano Deore t.w.v. €1599,-. Goedkoop genoeg?
Daarnaast ben ik een Koga WorldTraveller29 met Shimano SLX t.w.v. €1999,- aan het testen. Dat testverslag ga ik binnenkort aan beginnen.
Oeps, je hebt gelijk, mijn geheugen dacht even dat die opening net onder de drageroogjes zat. Hoe dan ook, Idworx for ever all the way, haha.
Ben benieuwd naar je budget-fiets-verslagen :)…… en ps, er zijn heel wat meer merken dan santos en de submerken van de accel groep 🙂
Ik wil heel graag meer merken testen, want er is inderdaad veel meer moois te krijgen dan de reeds besproken merken, maar een testfiets losweken blijkt niet bij alle merken even eenvoudig…
Er staan in ieder geval nog tests in de planning van o.a. Tout Terrain, Riese und Mueller, Blue label en Idworx.
Mijn vrouw heeft begin dit jaar een Santos Travelmaster met mixte frame gekocht, en daar zit het “riemgat” ook in de liggende achtervork.
Is een Santos überhaubt uniek, het blijven confectie frames.
Die doorgang door de liggende achtervork vind ik foei lelijk.
Voor mij is een frame uniek als het frame met liefde door de bouwer geheel op maat en naar wens gemaakt is, met eventuele opties zoals een langere wielbasis, nokjes op plaatsen waar je het zelf wenst etc.