Dat Van Nicholas stijlvolle titanium fietsjes kan bouwen wisten we al, maar er blijkt altijd ruimte voor verbetering. Onder leiding van Ralph Moorman gaat ‘Het nieuwe Van Nicholas’ gestaag door met het fijnslijpen van de collectie. Ik kon mijn ogen maar niet van deze Amazon afhouden.

Geen revolutie, maar evolutie. De Van Nicholas fietsen worden beetje bij beetje verfijnd, strakgetrokken en geoptimaliseerd. Kleuren worden beter gematched door het goedkoop ogende zilver van twee jaar terug consequent te vervangen door zwart, waardoor de nadruk steeds meer op het mooie titanium frame komt te liggen.

Dit alles maakt de meest recente editie van de Van Nicholas Amazon een plaatje! Deze fiets stal je niet in de schuur, maar je hangt ‘m in de woonkamer aan de muur. Met een lijst erom.

van-nicholas-amazon-2015-01

De Amazon is een fiets in het ‘light trekking’ segment. Een moderne interpretatie van de klassieke trekking-randonneur. Dus geschikt voor een minimalistische uitrusting in twee achtertasjes en eventueel een stuur- en zadeltas.

Het exemplaar in kwestie is opgebouwd met:

  • Shimano Ultegra 3×10 aandrijflijn
  • Avid mechanische schijfremmen
  • Carbon voorvork
  • Tubus Logo achterdrager
  • Curana spatborden met geïntegreerd koplampje
  • Zwarte VNT componenten (zadel, stuur, stuurpen)
  • Schwalbe Supreme banden

Let vooral op dat kleine koplampje onder het voorspatbord! Prachtig!

van-nicholas-amazon-2015-04

Je kan je eigen Van Nicholas Amazon online samenstellen middels een visueel aantrekkelijke configurator. Kies een afmontage, klik op ‘customize’ en vervolgens op de rondjes voor alle opties. Je ziet dan gelijk hoe je fiets eruit komt te zien en in de rechter benedenhoek zie je de prijs en het gewicht veranderen. Spelen doe je hier >>

Helaas zijn nog niet alle opties in de configurator verwerkt. Zo is de exacte samenstelling van de hier getoonde Amazon nog niet na te bouwen, maar dat zal een kwestie van tijd zijn.

Wat zou ik graag met dit fietsje naar Parijs of Berlijn op en neer rijden! Of lekker vlot een rondje Nederland wegtrappen. Of een weekendje in de Ardennen spelen. Of… Wat zou jij ermee doen?

22 thoughts on “Van Nicholas Amazon wordt steeds mooier

  1. Mooie fietsen! Dit merk heb ik ook mijn oog op laten vallen. Voor Titanium ook nog betaalbaar!

  2. Fantastische comfortabele en relatief lichte fietsen, pure kunst al dat mooie onverwoestbare Titanium.
    Ik rij er zelf twee:
    – Pioneer 29er Rohloff/Belt voor woon/werk/vakantie
    – Zion 29er MTB Rohloff/Belt voor het serieuze bos werk

    Ik wil nooit meer iets anders.

  3. Prachtige fietsen, al lijkt mij het voorlicht niet erg praktisch. Mocht je onverhoopt over iets rijden, bijvoorbeeld een tak, en wordt deze mee genomen richting spatbord dan is het einde licht.

  4. De triple, het racestuur en de tubus logo zijn echt gedateerd. Niet functioneel voor lightweight trekking en probleemloos schakelen. Racestuur is functioneel voor peloton/groepsrijders. Als reiziger zou ik het persoonlijk vervangen door een atb 2×10 of 1×11 (of rohloff) met een ossekopstuur/recht stuur en hoog geplaatst opzetstuur (dat is lichter, sneller en comfortabeler, hoewel een geometrische en soms esthetische puzzel). Koplampje is een mooi detail en hopelijk duurzaam, hufterproof (opspattende stenen) en waterdicht zo onder het spatbord (ik vrees het ergste), maar het voorspatbord mag ietsje langer (beter voor de buitenboordlagers). Hopelijk met son naafdynamo.

  5. @ Damien: Heb jij ooit last gehad van een tak die zich al rijdende langs het spatbordstangetje en door de smalle opening onder je voorvork richting de voorkant van je spatbord wurmde?

    @ “niks aan veranderen”: Wat is er mis met een Triple en de Tubus Logo? Ieder zo zijn/haar voorkeuren. Alles wat jij noemt is binnen het assortiment van Van Nicholas mogelijk. Son en Rohloff zijn geen probleem. Dan is de Yukon Rohloff met recht stuur de fiets voor jou. Die heb ik recent getest en is me erg goed bevallen!

  6. Triple en slecht weer, liever niet meer, geeft altijd aandrijfproblemen in mijn ervaring. Bij schakelen houdt ik van rechtoe recht an, niet teveel nadenken over tussenversnellingen, of je irriteren aan gekraak en geschuur en complexe schoonmaaksessies. Evenmin wil ik tassendragers meer, het fietst zoveel strakker zonder, vooral als je focus op fietsen en snelheid ligt in plaats van terrasjes en luxe campings.
    Die Yukon klinkt een stuk beter, yes we can. Is die ook meegenomen in het nieuwe kleurengamma en uitgerust met schijfremmen en redelijk dikke banden?

  7. Nee, de Yukon is een bijna-racefiets met smalle banden. Als je Rohloff en 37mm banden wil, dan is er de Amazon Rohloff.

    Ik ben het met je eens dat jouw manier van fietsen, met bikepacking tassen in het frame, aan het zadel en stuur, veel fijner rijdt dan met twee tassen aan een bagagedrager, maar dit is niet aan iedereen besteed.

    Hier ga ik nog een artikel over schrijven. Misschien dat ik zo meer mensen op dit goede idee kan brengen.

  8. Tuurlijk, als je veel comfort en warmte en eten wilt meenemen dan is ortlieb ideaal. Been there done that, maar wel een beetje 20e eeuws. De 21e eeuwse minimalist ervaart ook veel lol, vooral met huidige rem- en schakelsystemen, son naafdynamo’s bufferaccu’s en electrische oplaadbare led verlichting en/of micro-usb oplaadbare camera- en telefoongadgets, fantastische rugzakken inclusief waterreservoirs en innovatieve bikepacktassen. Mooie tijden zowel voor lange afstand asfaltfietsers als atb-avonturiers.

  9. Dat zijn allemaal speeltjes, inderdaad. Maar een naafdynamo is wel goed voor je zelfredzaamheid, want zo ben je onafhankelijk van stopcontacten voor je 21e eeuwse speeltjes.

    Wat hij bedoelt met minimalistisch is dat je met drie tasjes, zonder bagagedragers, heel goed een lichte kampeeruitrusting kwijt kunt, zoals ik op onderstaande foto heb gedaan.

  10. Michiel, dat was me wel duidelijk, ik vond alleen de combinatie van de 2 benaderingen leuk.

  11. Thijs,
    Hangt er maar net van af wat je minimaal nodig denkt te hebben. Voor mij is dat: regenbroek met lange rits, regenjas met capuchon, overschoenen, , wielerschoenen, wielerkleding, been- en armstukken, softshell, smartphone, garmin, kleine camera, pinpas, fietspompje, reserveband, multitooltje, fietsverlichting, donsslaapzak, thermokleding en bivyzak. Maar het kan uiteraard ook met minder. Deze hoeveelheid in tassen uitgedrukt kun je uitkomen op een achterdrager met twee zijtassen of optie 2, met jezelf en je frame als drager, een mix van frametas/stuurtas/zadeltas/rugzakje. Ik ervaar dat laatste als sneller en lichter met een prettiger fietsgedrag in vergelijking met fietsgedrag waarbij al het gewicht achter je achternaaf op je achterwiel hangt en meebeweegt. Het zijn subtiele verschillen in fietsgedrag die je eigenlijk zelf eens moet zien te ervaren. Grote voordelen van Ortlieb blijven bestaan als je fietsgedrag even wegstreept, denk aan gebruiksgemak, duurzaamheid, prijs/kwaliteit, etc.

  12. Mooi plaatje Michel, recent genomen? Wat je ook nog kunt doen is een petfles opensnijden en die omkleden met een waterdichte kanotas om daar banden, regenkleding en gereedschap in te proppen. Die Santos petfleshouder lijkt me daar heel geschikt voor.

  13. Ohja, de pomp zit vrij krap op de achterband, ging dat goed? Bikepacken is natuurlijk ideaal voor offroad vanwege het smalle profiel, maar onroad is het ook erg prettig (vooral met tegenwind of dansend op je fiets een berg op).

  14. @ ‘george’, ‘alles veranderen’ en ‘niks aan veranderen’: zou je onder één en dezelfde naam willen reageren? Dat is voor iedereen wel zo duidelijk. Men kent je hier als ‘fiets71’.

    Ja, die foto is twee weken terug geschoten. Even lekker een dutje gedaan op het zachte mos. Bikepacken draait niet alleen maar om snel door de bossen raggen. Genieten van het buitenzijn en de rust in het bos hoort er ook bij 😉

    Het pompje zit iets opzij gedraaid en houdt genoeg ruimte over voor modder.

    Dat van die petfles en kanotas ken ik. Maar er zijn ook stevige, waterdichte compressiezakjes te koop die je voor van alles kan gebruiken. Mocht ik nog meer ruimte nodig hebben, dan kan ik nog twee van die flessenhouders aan mijn voorvork schroeven.

  15. Revelate heeft The Harnass…. beetje het principe van de santos petfles houder. Half opengewerkte cilinder om van alles tegen aan te sjorren. Misschien kan zoiets ook met een halve pvc buis en een ortlieb kanotas. Ik zag laatst ook een voorbeeld van iemand met een DIY drager voor zijn zadeltas. Nog genoeg innovaties in het vooruitzicht waarmee ook een professionele farbrikant mee op de proppen kan komen. Zou leuk zijn als een fietsfabrikant het eens aandurft om een geintegreerd geheel te ontwerpen, waarbij dus ook het tassensysteem meteen wordt meeverkocht en meeontworpen. Heb je daar zelf als ontwerper geen ideeen bij?.

  16. Dat valt reuze mee, Gerrit. Hij zit met drie banden stevig vastgegespt en er zit nauwelijks gewicht in. Een tentje van nog geen 2 kg, een kookpannetje en een regenjackje. Het meeste gewicht gaat in de frametas. De zadeltas beweegt wel, maar dat voel je bijna niet tijdens het fietsen. Gewone tassen aan een achterdrager trekken door hun positie en hogere gewicht veel meer aan je fiets.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *