Het Duitse Tout Terrain had een hele bijzondere full-suspension trekkingbike naar Utrecht meegenomen. De Panamericana.

Wat een heftig ding! Niet echt nieuw meer, maar wel bijzonder genoeg om te tonen. Bij de Panamericana vormen het frame, de achterdrager en de achtervering één geheel. Het stangenstelsel van de achterdrager is vastgelast aan het hoofdframe en fungeert tevens als ophangpunt voor de achtervering. Gaaf hè?

De verende voorvork is er één volgens het Upside-Down principe (USD), een heel normaal concept in de motorcross-wereld. De onderste vorkpoten steken in de buitenste poten i.p.v. er overheen te schuiven. Zo krijg je een lager onafgeveerd gewicht, maar er is wel een hele stevige wielas vereist, want er ontbreekt een dwarsbalk tussen de onderste voorpoten.

De tassen worden aan de bovenste vorkpoten aan speciale bevestigingspunten gehangen en de dikke spatbordstangen fungeren als tasafhouders. Zo is bij deze fiets je volledige bepakking, voor en achter, afgeveerd. Dit concept is enkel geschikt voor de montage van schijfremmen, want er is geen plaats voor cantilever-nokken.

Lees hier meer over Tout Terrain.

Ook mooi: de Tout Terrain fietsen waren uitgerust met de prachtige verlichting van Supernova. Kan een achterlichtje nog kleiner?

2 thoughts on “Bike Motion 2010: Tout Terrain Panamericana

  1. ik heb op de fiets en wandelbeurs in de Rai gereden op deze fiets en in tegenstelling tot evert jan’s idee is de ervaring van het energie verlies er helemaal niet
    De scharnierpunten zijn goed uitgedacht, het maakt de fiets er jammer genoeg niet mooier op in mijn beleving… 🙂

    Rijd heerlijk, maar het uiterlijk… naja, smaken verschillen natuurlijk 🙂

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *