De tandriemaandrijving is een heel belangrijk ‘unique selling point’ van Santos en de keuze voor dit onderhoudsvriendelijke systeem heeft ze dan ook geen windeieren gelegd. Daarom is het des te vreemder dat het nieuwste model, de Travel Lite, in eerste instantie uitsluitend met een ‘ordinaire’ ketting leverbaar was. Was… want gelukkig is nu ook de tandriem aangedreven versie (bijna) leverbaar!

De Travel Lite is al twee keer eerder op deze site voorbij gekomen. Het nieuwe topmodel is een samenvoeging van het beste van de heavy-duty Travelmaster en de sjieke Trekking Lite en is in de markt gezet als antwoord op de Easy Rohler van Idworx. Hij heeft 28 inch wielen waar comfortabele 50mm banden omheen passen en is uitgerust met een Rohloff-naaf en Magura Firmtech remmen, net als z’n directe concurrent, de Easy Rohler.

Een Idworx beconcurreren met een kettingfiets is niet verstandig, want daar is de Idworx gewoon te goed voor! Technisch is de Travel Lite een topfiets, maar het ontbreken van een tandriem bleek een grote misser. Consumenten en dealers zaten te springen om de tandriemversie en dus ging Santos keihard aan de slag om deze eerder klaar te hebben dan initieel gepland.

De eerste twee exemplaren van de Travel Lite met tandriem zijn nu klaar! Afgelopen donderdag kwamen ze uit de Santosfabriek rollen en de volgende dag werden ze bij Bongers Bikes aan de twee gelukkige eigenaren afgeleverd. Ben ik even blij dat ik bij deze gezellige fietsenwinkel werk! Want nu was ik mooi in de gelegenheid om de fietsen eens goed in detail te bekijken!

Een kort proefritje gaf de indruk dat we hier met een lekker stijf en toch relatief licht frame te maken hebben. Dankzij de grote wielen met dikke Schwalbe Supreme banden voelde het geheel comfortabel aan. Het oversized aluminium frame heeft mooi glad afgewerkte lasnaden. Het steuntje voor de SON-koplamp is nieuw en van Santos zelf en ziet er veel netter uit dan het knullige plaatje dat SON standaard levert.

Van kettingsmeer heb je bij een tandriem geen last meer, maar hij kan natuurlijk nog wel modderig en stoffig worden. Om de broek schoon te houden is deze Travel Lite voorzien van een ketting- eh… tandriem-schermpje. Dit zal binnenkort een vast item in de optielijst worden.

Om de tandriem te kunnen (de)monteren moet de achtervork ergens geopend kunnen worden. Dit doe je door een klein plaatje uit de liggende achtervork te verwijderen en de riem door de opening te steken. Vier inbusboutjes moeten ervoor zorgen dat het geheel stevig en strak blijft zitten. Een neopreen hoesje beschermt de constructie tegen vuil. Ik moet wel zeggen dat ik mooiere oplossingen voor deelbare achtervorken heb gezien, maar Santos kennende zal het wel werken.

Het op spanning zetten van de tandriem gebeurt met een excentrische trapas. Een grote draaibare bus met daarin de trapas zit met twee inbusbouten in het frame geklemd. Voorheen zaten deze boutjes direct in het frame geschroefd, maar nu zijn er twee RVS busjes met schroefdraad toegepast. Slim, want zo zal het frame altijd heel blijven wanneer het schroefdraad perongeluk vernield wordt door corrosie, slecht gereedschap of onkundige handen. Een simpele en doeltreffende oplossing voor een potentieel groot probleem. Nu nog een mooi afdichtingsrubber fabriceren om de naad in het frame netjes mee af te dichten, Santos!

Wat er erg netjes uitziet is de extra brede ESGE-standaard aan de binnenzijde van de dik uitgevoerde achterpad. De bouten lopen door het frame en verankeren in een Santos-plaatje. Krachten spreiden is altijd goed.

Het damesmodel heeft een hoge instap voor voldoende stijfheid met zware bepakking. Het oranje exemplaar op de afbeelding is gebouwd in 49 cm, de op 1 na kleinst leverbare framemaat.

Over de loop van de rem- en schakelkabels is goed nagedacht, maar toch liep de voorremkabel bij het damesmodel niet lekker… Deze schuurde op twee plaatsen langs het frame. Het herenmodel had hier door z’n andere afstelling echter geen last van. Tip aan Santos en alle dealers: monteer de voorremkabel onder de voorvork langs en dan zal deze nergens meer tegen het frame schuren.

De hier afgebeelde Travel Lites waren helemaal top-spec afgemonteerd met o.a. een Chris King trapas, Rigida velgen met keramische coating op de remvlakken en een SON naafdynamo. In deze uitvoering komt de Travel Lite met Rohloff en tandriem op zo’n €4800,-

Deze twee Travel Lites met tandriem zijn voorlopig de enige twee ter wereld, want de productie moet nog op gang komen. Dit kan nog enkele maanden duren… Tot die tijd moeten we het nog met de kettingvariant doen.

Wil je nu alvast weten hoeveel jouw ideale Travel Lite met tandriem zou moeten kosten? Ga dan naar de website van Santos en klik in het menu op “kies je fiets”. Stel daar met de optielijst je eigen variant met ketting samen en tel dan €500,- bij de prijs op voor de tandriemaandrijving.

12 thoughts on “De eerste Santos Travel Lite met Beltdrive is daar!

  1. Slim om de frameopening in de liggende achtervork te doen…. hoef je de drager er tenminste niet af te halen als je de riem wil vervangen.

  2. Oplossing bevestiging Magura FirmTech op staande achtervork minder mooi dan bij Idworx.
    Ook de “loop” van de schakelkabels langs het achterslot verdient m.i. niet de schoonheidsprijs, waarom niet gewoon onderlangs.
    Ook de situatie onderaan de bracket vind ik ronduit lelijk. Het frame sluit zich niet mooi rond rond de bracket. Er is een behoorlijke kier zichtbaar.
    Als je ziet hoe Idworx dit heeft gedaan, dan is dat een stuk mooier (mooi rubbere afdichtingje).
    Idworx mag dan wel duurder zijn, maar het afwerkingsnivo is wel een paar stapjes hoger dan bij Santos, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat Santos daardoor een mindere fiets is, integendeel Idworx en Santos zijn innovatieve fietsfabrikanten die alleen verbeterpunten aan hun fietsen toebrengen, als ze ook daadwerkelijk iets aan de fiets toevoegen.
    Frits

  3. Grappig, die Travel Lite is een fiets met vele gezichten. Hier lijkt ie wel een oude bejaardenfiets, terwijl ik ook foto’s heb gezien zonder spatborden, zonder verlichting, zonder verstelbare stuurpen, maar wel met die lage Santos drager en met dikke profielbanden….. en met ketting (zonder kettingbeschermer!)….. dan lijkt ie toch een stuk stoerder :).

  4. Inderdaad, de Travel Lite kan in vele gedaanten opgebouwd worden. Dat is het leuke van het custom-build programma van Santos.

    Zie in dit artikel een paar varianten op hetzelfde thema: http://www.sintchristophorus.nl/santos-travel-lite/

    En hier dezelfde fietsen met een paar aanpassingen: http://www.sintchristophorus.nl/santos-fiets-wandelbeurs/

    Ik vind de Travel Lite met de lowrider aan de achtervork het mooist. Dit is ook de meest stabiele en sterke oplossing.

  5. Beschermkast hoeft voor mij niet ik mishandel mijn snaar nu bijna twee jaar atb strand en weg op dezelfde fiets. Ik word wel moe van het banden wisselen, mijn verschillende fiets maten willen net gaan fietsen op de voor mijn gemonteerde banden verkeerde ondergrond.
    Ik heb op deze fiets gewacht maar ik denk toch dat de keus tussen de amazon de trekking lite of de nog lichtere racing lite
    De sparing voor de riem zit in de buis die de meeste krachten opvangt zal dat
    geen speling geven? Na een paar seizoenen.
    Eerst een kijken of ik een adres kan vinden waar ik ze een uurtje kan lenen
    maar dan alle drie op een dag

  6. Hoi,
    Is’tie bijna leverbaar?
    Ik heb vanochtend in Zürich een witte travel lite gezien, mét beltdrive.
    Hij zei i.d.d. wel iets over dat hij de riem voor Santos mocht testen.
    Het was volgens mij niet Marco Meijering.

  7. Michiel , wie levert dit tandriemschermpje ? Hebie, Horn ….. ? Bij de huidige tandriem is het niet noodzakelijk, maar later bij de center track heeft het wel een meerwaarde. De center track vorm lijkt een beetje op de ketting-aandrijving. Het schermpje voorkomt dan dat je broek tussen riem en tandwiel komt. Bij de huidige CDX aandrijving wordt dit voorkomen door de opstaande rand aan de buitenzijde. ( net zoals bij santos en idworx met kettingaandrijving door de opstaande rand naast het tandwiel )

  8. Ik zie de schermpjes ook bij Trek-fietsen (soho) en fietsen van Diamant. Het schermpje wordt dan waarschijnlijk gefabriceerd door Bontrager

  9. Bontrager is het zeker niet. Ik vermoed Hebie, maar kan het betreffende model nog niet op internet vinden. Ik zal het Santos eens vragen.

  10. Ik zie bij veel afbeeldingen van de Travel Lite geen snubber zitten. Dit is toch verplicht bij gebruik van een Rohloff ??
    Ik heb gisteren de fiets eens goed kunnen bekijken in de winkel. Ook bij deze fiets was geen snubber aanwezig. Ik moet zeggen, de fiets straalt wel klasse uit . De mooie bracket-oplossing met de losse bout-moer verbinding. Een prachtig dikke buizen-frame dat glad is afgewerkt. Een mooie low-rider achterdrager. Magura., Rohloff en Gates aanwezig. De dynamo-kabel gaat intern door de vork. etc etc
    Iets verder op stond een Van Nicholas Pioneer 29er waarbij de dynamo-kabel met tiewraps aan de voorvork was bevestigd…………….

    Ik lees dat ook Santos nu standaard het anti-doordraai lager van het stuur toepast.
    http://www.bikeandtrekking.nl/p/21/2062/ook-santos-nu-met-anti-doordraai-lager-

    Het enige waar ik nog niet aan kan wennen bij Santos is die lelijke puist op het achterspatbord. Voor dit led-lampje is een veel mooiere oplossing te bedenken.
    Gelukkig kun je de fietsen naar eigen keuze samenstellen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *