Elektrisch ondersteunde fietsen, oftewel E-bikes… De opmars van deze hybrides is niet meer te stuiten. Eigenlijk was ik van plan om ze op deze website dood te zwijgen, maar gezien de ontwikkelingen in de markt lijk ik er toch niet helemaal onderuit te kunnen…

Voor velen is een E-bike een uitkomst, dat zal ik niet ontkennen, maar persoonlijk heb ik er helemaal niets mee… Voor met name de dagelijkse stadsritjes en woon-werk verkeer vind ik het een nuttig concept als alternatief voor de auto en snorfiets. Maar wat te denken van alle ‘sport’-fietsen die ze tegenwoordig met een elektromotor en een dikke, vette accu uitrusten?

Zoemende mountainbikes, fluisterende racehybrides en E-trekkingbikes met, naast de bepakking, nog meer overgewicht van het elektrische systeem. Moeten we dat nu echt willen? Ik vraag me serieus af of de lezers van deze website op nieuws over en reviews van trekking E-bikes zitten te wachten.

Hoe fijn deze dingen ook mogen rijden, ik zie nog teveel beperkingen voor de vakantiefietsers. En met vakantiefietsers bedoel ik de mensen die met kampeerspullen meerdaagse of meerweekse tochten door Europa of verder maken. De veel grotere kans op technische storingen kan je vrolijke en vrije fietsvakantie stevig verpesten.

Voordat je met je E-bike op vakantie gaat moet je beseffen dat je te maken hebt met onderstaande beperkingen.

  • Zware fiets.
    Tel voor de accu en de motor een flink aantal kilo’s bij het totaalgewicht van de fiets op. En vergeet de oplader niet. Door het hoge gewicht rijdt een E-bike zonder ondersteuning zwaarder dan een normale fiets en een niet werkende motor zorgt voor een lager rendement.
  • Beperkte actieradius, vooral met bagage en heuvels.
    Je moet je route en dagafstanden heel strikt plannen, want wat doe je als je accu leeg is op 15 kilometer van de camping? Laat je dan je partner alle bagage dragen?
  • Storingsgevoelige en kwetsbare techniek.
    Wat doe je als het systeem oververhit raakt tijdens een lange klim? Of als de sortware van je rijdende computer midden in Frankrijk weer eens een foutmelding geeft en alle ondersteuning wegvalt? Bel je dan boos naar je dealer? Of de ANWB? Zij gaan je echt niet helpen en de in Nederland gangbare merken hebben geen Europawijd dealernetwerk.
  • Moeilijk of helemaal niet zelf te repareren.
    Menig E-bike moet met een laptop gereset worden als het wiel met de motor los is geweest en de asmoeren moeten met een voorgeschreven moment vastgedraaid worden. Even een binnenbandje verwisselen is er dus niet bij! En wat doe je als er een draadje stuk gaat of een sensor van slag raakt?
  • Afhankelijk van een stopcontact!
    Sta je met je tentje graag tussen de caravans en het campervolk? Of zet je je fiets in de campingkantine of het toiletgebouw?

Alle beperkingen ten spijt hoor ik toch steeds vaker dat men met een E-bike op fietsvakantie gaat en het aanbod aan E-trekkingfietsen groeit bijna explosief.

Nu ben ik benieuwd…

  • Wie gebruikt zijn E-bike als trekkingfiets?
  • Op welke manier?
  • Waar fiets je zoal rond?
  • Hoeveel kilometer per dag?
  • Waar overnacht je?
  • Hoeveel bagage neem je mee?
  • Waar betrek je je dagelijkse stroom?
  • Hoe houdt de fiets zich?

Deel je ervaringen in de reactieruimte hieronder!

29 thoughts on “Met een E-bike op fietsvakantie… To do or not to do?

  1. Hallo,

    Ik zit zelf ook een beetje gewrongen met de e-bike maar constateer wel dat er hierdoor (voorlopig?) meer mensen beginnen fietsen. Voor verre reizen weet ik het ook niet, u haalt hiervoor diverse valabele redenen aan. Ik ga er nog één bij doen: “Hoe krijg je je fiets op bestemming en wat gaat dit wel niet kosten gezien het gewicht?” Ik ben echter niet blind voor mogelijke voordelen (mensen die toch verre ritten willen maken maar dit om een of andere reden niet kunnen). Interessant om volgen vond ik de Duitser die met een e-bike door Australië is gefietst (wel met ondersteuning..):
    http://www.haibike.de/trip_what_a_trip_en_de.html

  2. Anderzijds: indien het een naafmotor is, kan die in berggebieden ook dienst doen als bergrem (en ondertussen stroom opwekken). Dat ontlast de remmen dan weer.
    Wat het opladen betreft: je hoeft niet je hele fiets bij het stopcontact te zetten. De accu en lader volstaan hiervoor. Hoe campings zullen reageren indien meer en meer mensen dit willen, dat zien we dan wel weer. Da’s een beetje analoog aan de koelelementen voor de koelbox die ingevroren moeten worden, kan ik me voorstellen.

  3. Hoi,

    Ik wordt, omdat ik door kennissen/collegas als fietser bekend sta, ook vaker suggestief gevraagd wat ik van de (ondingen van) E-bikes vind.
    Ik ben het echter helemaal met michiel eens, zolang mensen hun auto uitgetrokken worden door met een E-bike woon-werk verkeer af te leggen of gewoon boodschappen te doen, vindt ik dit een nuttige vooruitgang.
    Maar op fietsvakantie? Ieder zijn eigen ding.
    Als je door lichamelijke beperkingen niet anders kan, O.K.
    Ik moet aan E-bike fietsvakanties al snel denken aan vooraf opgelegde uitgestippelde route’s van hotel naar hotel met transport van bagage.
    “Ons soort”, of beter, het andere soort fietsvakanties zijn toch meer van vrijheid, camperen, linksaf of toch rechts, weg van de drukte, genieten van natuur en cultuur.
    Wil niet zeggen dat dit met een E-bike niet kan natuurlijk, maar Michiel noemt een paar goede argumenten waar je tegenaan kan lopen.
    Afgelopen zomer in Zwitserland toch wel over een accu gefantaseerd…
    Ben benieuwd ook erg benieuwd naar reacties over die laatste 8 punten.
    Groet,
    Martin

  4. Voor mensen met een beperking en die een hotel trektocht willen doen is dit natuurlijk een uitkomst. Doodzwijgen vind ik dan ook geen optie. Het is nu eenmaal een techniek die aangeboden wordt en als daardoor grote groepen mensen die anders geen, of een beperkte, mogelijkheid hebben om een fietsvakantie te houden is dit een prima uitkomst. En….we worden allemaal ouder, een beetje ondersteuning is dan nooit weg.

  5. Ik heb voor deze site de keuze gemaakt me te focussen op trekking en kamperen per fiets en me niet te richten op hoteltrektochten, want dat kan op iedere ordinaire lichtgewicht toerfiets. Daar zijn andere websites en vooral gedrukte magazines voor in omloop. (Fiets Actief, ANWB, etc.)

    Het criterium voor iedere fiets die ik test en bespreek is dat je er met een volledige kampeeruitrusting mee moet kunnen rijden.

    De E-trekkingbike heeft absoluut een bestaansrecht en de doelgroep en vraag en aanbod worden steeds groter, maar ik ben er nog steeds niet over uit waarom en hoe ik dit concept in deze website moet integreren. Op de aanstaande Fiets & Wandelbeurs zal er een breed assortiment E-bikes getoond worden en daar zal ik eens goed naar gaan kijken en vooral veel praten met aanbieders en eventuele kopers.

  6. Een interessante vraag voor de toekomst: Zullen pelgrimsreizen naar Santiago per E-bike beloond worden met een Compostolaat? Of is reizen per E-bike valsspelen? Veel voetgangers vinden de normale fietser vaak al geen ‘echte’ pelgrimsganger…

  7. @ Michiel,
    Het antwoord is -vermoed ik- simpel. Een e-bike is een gemotoriseerd vervoermiddel en fietsen met een e-bike zal (dus) niet beloond worden met een compostolaat. Met de motorfiets naar Santiago levert ook geen compostolaat op. Als je ‘t eerlijk speelt en je geen leugens of halve waarheden vertelt.
    Voor sommige voetgangers zal een e-bike inderdaad werken als een rode lap op een stier.

  8. Als uiterste kun je enerzijds in 1 dag per auto naar de Cote dÁzur scheuren en niets van Frankrijk zien, anderzijds als super atleet vechtend en transpirerend als tour de France renner heuvels trotseren en ook zo in no time Zuid Frankrijk bereiken. Met E-bike kun je dagelijks een gezellig stukje trappen en tegelijk ook dagelijks een halve dag of langer de tijd nemen al die gezellig liggende dorpjes en kerken eens van dichtbij te bekijken, zonder uitlaatgas of parkeerprobleem. Het is maar net welke invulling je wilt geven aan reis of doel of dagindeling. Ik ga straks voor de verandering eens niet als jachtige automobilist of een kopie van Lance Armstrong van A naar B maar onderweg het hele alfabet bekijken. Lijkt mij perfect te doen per E-bike.

  9. Wij trekken er graag op uit met onze tandem. Elly is niet zo sterk en heeft slechte gewrichten en we zijn beide een flink stuk in de 60. Als je dan (bij voorkeur met kampeeruitrusting) de heuvel op moet, dan leg je het al snel af. Om die reden hebben we onlangs onze tandem laten elektrificeren. Ultieme doel is het Spaanse deel van de Camino de Santiago te fietsen, te beginnen in Saint Jean Pied de Port. We zijn zeer benieuwd in hoeverre de motor met accu ons kan ondersteunen om de bergen op te komen. Zonder motor is 4% helling wel zo’n beetje het maximum om ‘langdurig’ vol te houden, en op de Camino -en op veel andere plaatsen buiten Nederland- is het aanzienlijk meer over flinke afstanden: 15 km klimmen met 6 a 7% is geen uitzondering. Als we meer ervaring hebben zal ik deze graag op deze site delen en kan ik de vragen van Michiel beantwoorden. Op dit moment zijn we vooral geïnteresseerd naar de ervaring van anderen, die iets dergelijks ondernomen hebben.

  10. Chris en Elly, hou er wel rekening me dat met het electrificeren van jullie tandem, de fiets wel een paar kilo zwaarder wordt. Ik begreep uit jullie mail dat Chris de “stoker” is, gezien de lichamelijke klachten van Elly. Als je de electrische kraan in de bergen vol open zet, dan moet je onderweg gaan zeker gaan ‘bijtanken’. Kom je zonder stroom te zitten dan wordt het voor Chris wel lastig om de berg op te komen, zeker als je ook nog bepakking bij je hebt.
    Ik heb weliswaar geen ervaring met E-bikes maar van horen zeggen dat je in de bergen aanmerkelijk minder kilometers kan maken dan in ons platte landje.
    Overigens vind ik het wel knap wat jullie doen.
    Succes.
    Frits

  11. Dank Michiel fijne website.
    Sinds januari 2012 fiets ik elektrisch naar het werk (31 km heen en 31 km terug).
    Het is een voortdurende afwisseling van zacht hellend -dalend , een beetje plat en een bergje bij.(Vlaams-Brabant) Ik heb er al 13602 km .
    Dit had ik voor 2012 nooit gedacht dat ik met de fiets, dagelijks, naar het werk ging fietsen.Door alle weer of het nu sneeuwt of niet.
    Bij dalend en licht hellend trap ik voluit (op economische stand –>geen elektrische hulp) . Bij te veel tegenwind en steile helling neem ik de boost knop en trap ik op niet te zware benen verder. (Laat de motor nu maar fietsen)
    Even wat (praktische) theorie.
    Het is een batterij van 36 volt 10 ampére ==>360Amp/Uur
    Het is een motor van 250 Watt.
    De motor gaat me 360 Amp/Uur : 250 Watt = 1.44 uur helpen
    –>1uur en 20 minuten
    Zo heb ik bij mooi weer net 1/5 van de batterij op 31 km verbruik.
    Dus heb ik op mijn 31 km rit in het pajottenland +- 20 min motor ondersteuning gehad .
    Voor mij een boost om blijven te fietsen.
    Ik ken mijn rit heel goed zowel s’nachts als overdag maar op vakantie is wel een goede planning nodig over hellingen , tijd , elektrisiteit , etc.
    Een goede brochure en kleine ritten geen probleem.
    Voor mensen die snel buiten adem komen en toch de koe bij de hoorns willen pakken en om toch eens buiten de eigen weide (Nie lopen natuurlijk) te rijden, is dit een zaligheid.
    Vakantie is genieten Voor beginnende fietsers is een grondige voorbereiding twee maal op rijs gaan maar denk een goed mens zijn , gevaar vermijden, en durf ééns aan het stuur trekken maar als het kan ook ééns al één kant ==>afstappen en genieten.
    Groetjes Joken.

  12. Peanuts. 300 watt is genoeg voor een snellader. Een 2 ampère aansluiting is al 500 watt. De meeste laders hebben voldoende aan 120 watt.

  13. Ik hoef niet te kniezen wat ik vind van trekkingfietsen met batterij ondersteuning,want ik heb er geen. Maar ik vind het wel een aardige oplossing om zo de wereld rond te trekken. Ik als fietsnomaat ben ook geen beul en het moet altijd nog prettig blijven om te fietsen en in de bergen bepakt en bezakt zou ik electrische ondersteuning wel waarderen. Trouwens als je mijn idee wil rond de hype van al dat trekking geweld en testen van te dure trekkingfietsen die in mijn ogen pure marketing reklame is, ikzelf rij op een trek navigator x 600 met andere wielen en hydraulische schijfremmen van shimano en met ortlieb tassen en al de nodige kwaliteits produkten erop en eraan, en ik vind die even goed rijden als een Santos of koga heb die allebei trouwens getest en er is geen verschil in mijn ogen. Een trekking fiets is in mijn ogen een pakezel en metgezel waar je moet kunnen op rekenen en af en toe eens de hoeven bijwerken. Geef mij maar een simpele deore met ketting die heeft me nog nooit in de steek gelaten en men kan er overal aan werken met al jullie snufjes als rohloff en pignon sta je daar maar als die ook eens stuk gaan. En daarbij ik heb de koga world traveller uitgetest met pignon versnelling, net een vrachtwagen om mee te rijden ga daar maar eens de bergen in Amai!!

  14. e-bike = valsspelen, je pretendeerd een prestatie te hebben geleverd die je NIET hebt gedaan. Ga op een elektische scooter, het heeft dezelfde voordelen je doet enkel niet vals, maar dat doet niemand ! Doe een kortere trip en rijd een beetje trager, net als ik doe op mijn niveau maar je doet het wel zelf. e-bike is enkel voor het zicht van andere mensen om toch iemand te kunnen volgen waarvan de snelheid te hoog ligt voor jou, of om toch maar een afstand te doen die te lang is voor jou. Dat het woord “bike” gebruikt wordt is een regelrechts schande, als ik straks trappers op mijn auto of op een motor zet is het ook inneens een “bike” puur commercieel gedoe en iedereen trap erin. Fietsen = moe worden, de essentie van bewegen op je EIGEN kracht, het respect dat je krijgt van een bepaalde afstand te fietsen met een elektro motor afdwingen is gewoon niks anders dan een body builder die vol ilegale doping zit.

  15. Beste Wim, Als je zoals mijn dochter van 27 jaar lichamelijke klachten hebt waardoor je alleen op een e-bike kunt fietsen ben je heel blij met dat “valsspelen”.Beetje genuanceerder aub.

  16. Wim, er zijn ook mensen die een fietsvakantie niet als een wedstrijd zien. Velen komen op een gegeven moment, vroeg of laat, op het punt dat ze niemand of zichzelf niets meer te bewijzen hebben.

  17. Hallo,

    Ik ben Marco en vertrek binnenkort van Koksijde naar compostella en dan door naar Lissabon. Dit alles met mijn trek navigater x600 met een goed onderstel en al de rest van de onderdelen zijn dezelfde als die van een Santos of koga worldtraveller. Ik ben zeer tevreden over mijn fiets, ik zou geen andere willen. Er is nu een xt groep ongeplaatst en die zal wel een tijdje meegaan. Ik rij ook met hydraulische schijfremmen van shimano en ik ben daar zeer tevreden over. Al dat gezeik over al dan niet schijfremmen iedereen doet wat hij wil, maar ik wil geen andere. Santos dromedaris, idworkx en koga kun je ook krijgen met schijfremmen dus gans dat negatief gedoe rond schijfremmen is gewoon banaal en schijfremmen of niet je oefend altijd druk uit op je wielen en spaken. Dus je mag van mij de duurste trekkingfiets kopen als je geen conditie hebt geraak je geen berg op, en dat is net hetzelfde bij de wedstrijdfietsen. Dus wat betreft electrisch fietsen zou het wel aangenaam zijn in de bergen als je zo wat 30 kilo bagage mee hebt en trouwens op iedere camping kun je tegenwoordig voor weinig geld je batterij opladen, what’s THE problem!!!

  18. Beste Allemaal,

    Ik heb meer dan 10-15 jaar grote trektochten door Europa gefietst. Tochten van 500 tm 4000 km, weken onderweg met volledige bepakking en kamperend. Zelden een overnachting in hotel of e.d.. I.v.m. met CVA en TIA heb ik evenwichtsstoringen en fiets nu sinds kort, driewielerligfiets, met ondersteuning. Ik ga nu proberen om met een Bob-Yak erachter of er voor mij nog trektochten zijn te realiseren, beginnend in Nederland. Ik heb altijd, nu 71 jaar man, tot volle tevredenheid met Koga Traveller en Koga Radonneur gefietst.

  19. Wil, je hebt een mooie (lig)fiets, zo te zien een Hase Kettwiesel. Zeer interessant voor mensen met beperkingen. Zelf heb ik ook een tijdje met deze fiets mogen sturen en het fiets heel fijn, alleen je rug moet er wel eerst even aan wennen, maar als dat eenmaal is gebeurd is het een heerlijke “gooi- en smijtfiets”.
    Enige nadeel vond ik de lengte van de fiets, met een wat grotere draaicirkel.
    Heb je ook al eens gekeken naar de Scorpion van HP Velotechnik (is een goed alternatief).
    Deze (lig)fiets oogt wat compacter en heeft een iets kortere draaicirkel.
    Het fietsgedrag is iets nerveuzer als bij de Hase, maar het is ook een heerlijke fiets, zelfs voor mensen zonder beperking(en).
    Veel fietsplezier en veilige km’s met de Hase toegewenst!

  20. Een fietsvakantie met of zonder e bike is je eigen vrijheid , een vrijheid die geen competitie kent.
    Voor het eerst ga ik als electro technicus op een ZELFGEBOUWDE e bike naar Noorwegen . Een sportieve-, en technische uitdaging waar ik blij van wordt. Waarom sportief ? Nou er gaat altijd iets stuk en dat wordt ontzettend zwaar douwen op de spd’s. Dan wordt je ingehaald door prestatie gerichte carbon rennertjes tenzij mijn 1500w werkend blijft en ik in lapland mijn batterij kan opladen. Goed , de praktijk is een haperende mega zware e bike in de fjorden met een platte band en nog 30km lopen. Donders , wat heb ik daar zin in

  21. Frits, bij de HP Velo is niet alleen de Scorpion leuk, ook de eenvoudiger Gekko. Ook prima te gebruiken voor vakanties. Voor een korte vakantie alleen de 2 ortlieb achtertassen en de tent bovenop, voor een iets langere vakantie 2 banaantassen. Als je de grote tassen neemt gaat er evenveel in als in voor- en achter ortliebs samen. En mocht je er fysiek aan toe zijn, kan je hem altijd nog ombouwen naar e trike. Bijkomend voordeel, je hoeft geen stoeltje mee te nemen.

    Thijs.

  22. Hallo,
    Vorig jaar heb ik een behoorlijk naar scooterongeluk gehad.
    Ik heb er een zwakke en pijnlijke linkerknie aan over gehouden.
    Fietsen gaat nog vrij goed, maar bergop is het een ramp, ik woon in zuid-limburg.
    mijn pinionfiets heeft gelukkig een groot bereik, maar ik kan geen snelheid in de kleine versnellingen maken, dit is behoorlijk frustrerend, een wandelaar is sneller.
    Ik heb mij dan ook een e-bike aangeschaft voor erbij, als ik een rit ga doen met veel heuvels, en ik moet zeggen het is heerlijk, ik heb een heel compacte fiets die gemakkelijk mee genomen kan worden, of waar je mee op vakantie zou kunnen gaan, alle bevestigingspunten voor dragers zitten er op, dit wil ik nog wel eens gaan doen.
    Fiets is een Flyer flogo met alfine 11 en gebouwd als een rots.
    Voor mensen met een beperking is het ideaal.

  23. Ook mijn echtgenoot en ik gaan met de e-bike op fietsvakantie.
    Dat we dan kennelijk “valsspelen” merken we regelmatig aan de meewarige blikken van de échte fietskampeerders.
    Ons voordeel is dat we per dag meer km (115) kunnen afleggen. We fietsen niet op vol vermogen, maar houden het beperkt tot de eco stand. Geloof me: dan moet je nog hard trappen om je kilometers te maken. Ergens halverwege gaan we wat langer koffie drinken of lunchen bij een kroegje, restaurantje waar de e-bikes opgeladen kunnen worden. We fietsen al een paar jaar door Nederland en een stukje België. Volgend jaar wordt het waarschijnlijk Frankrijk.
    We overnachten met ons lichtgewicht tentje op een simpele camping, koken op de Trangia, hebben lichtgewicht stoeltjes (oei), slapen op Thermarest matjes in een donzen slaapzak.
    We hebben aan bagage iets meer dan de échte fietskampeerders bij ons. Dat komt omdat we fietsen in gewone kleding, door de stoeltjes en de opladers.
    Mijn echtgenoot heeft achter 2 fietstassen met daarop een waterdichte Ortlieb plunjezak en ik heb 4 kleinere fietstassen met daarop een waterdichte Ortlieb tas.
    De meeste campings hebben ook bij de trekkersplekjes een stroomvoorziening. Ons valt op de SVR campings het best voorzien zijn.
    De fietsen houden zich prima. Bij pech kunnen we natuurlijk altijd zonder stroom fietsen. Dat is pittig, maar dan kun je wel op zoek naar een fietsenmaker.

  24. Wat een superbelachelijke uitlaat van die Wim over “valsspelen” met een ebike…een bodybuilder vol illegale doping…man,man,man…en wat een “terechte” opmerking en antwoord van Michiel dat je een fietsvakantie niet als wedstrijd ziet en je idd niemand of jezelf meer hoeft te bewijzen…
    Fietsend op vakantie, met of zonder ondersteuning, is hunkeren naar vrijheid…en die krijgen, en daar is alles mee gezegd…ieder op zijn manier.
    Diane

  25. Diane, je reageert op een opmerking van Wim van 5 jaar geleden. Waarschijnlijk is Wim al helemaal bijgedraaid , in ieder geval ingehaald door de alledaagse werkelijkheid. Of fiets hij überhaupt niet meer. En verder moet je maar denken dat iedereen mag denken en vinden wat hij wil. Weinig in deze wereld is zwart / wit, meestal 1 van de 50 tinten grijs.

  26. Ineke (van 2 jaar geleden 😊),
    Misschien lees je dit nog. Als ik jouw verhaal lees is het net of het over mij en mijn vrouw gaat. Wij doen het krek eender.
    En het is op en top genieten!

  27. Mijn leven lang altijd veel gefietst, de laatste jaren gaat dit electrisch, omdat ik lichamelijke ongemakken ken. En wat ben ik blij met mijn ondersteuning. We hebben gekozen voor Specialized, waarin ik ook de ondersteuning zelf kan programmeren. Op goede dagen gebruik ik die, dan fiets ik op 10% ondersteuning, op dagen dat ik minder fit ben gebruik ik de voorgeprogrammeerde ondersteuning van Specialized.

    Noorwegen is een land waar we altijd veel naar toegingen als gezin, nu willen we weer en omdat de kinderen niet meer mee willen, willen we op de fiets vanuit de Eemshaven. Er is al een prachtige route uitgezet door ons, maar op delen komen we soms 2 dgn geen stroompunt tegen. Mijn vraag is: “Hoe wordt het laden over het algemeen opgelost, als men 2 dgn geen stroompunt tegenkomt? We zouden beide een 2de accu kunnen kopen (kosten p.p meer als 1000 euro, heeft dus niet onze voorkeur). Zijn hiervoor ook nog andere alternatieven? Zonne energie zou kunnen, maar je kunt in Noorwegen ook veel pech met het weer hebben en dan sta je zonder zon nog steeds zonder stroom.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *