Als je een trekkingfiets met een racestuur hebt, dan was je tot nu toe gedwongen om met conventionele kabelremmen te rijden, omdat Magura jaren geleden de hydraulische remgrepen voor racebochten van de markt haalde. Daarnaast deed de Rohloff-naaf zijn intrede en het duurde even voordat er mooie oplossingen kwamen om de Rohloff-draaigreep midden op het stuur te bevestigen.

Er is eindelijk goed nieuws voor Randonneurs die graag een Rohloff-naaf en hydraulische Magura’s willen combineren met een racebocht! Het Duitse engineeringsbedrijf Mittelmeyer komt met een oplossing in de vorm van een hydraulische remgreep die ook de Rohloff-naaf bedient!

 

We waren al blij met de Gilles Berthoud Rohloff-shifter voor racebochten, maar de hydraulische Magura HS66 remgrepen voor racesturen worden nog altijd gemist… Mittelmeyer biedt nu dus een oplossing voor beide problemen en met hun nieuwe rem/schakelgreep is het nu dus eindelijk mogelijk om de perfecte Randonneurfiets met Rohloff en Magura op te bouwen! Zou er ook een passende linker remgreep beschikbaar komen? De website van Mittelmeyer maakt er (nog) geen melding van. Het zou ook fijn zijn als een industrieel ontwerper zich eens over de vormgeving en de ergonomie zou buigen, want het ziet er nu nog wel erg machine-werkbank-achtig uit…

Voor mensen die niet van draaigrepen houden, of om wat voor reden dan ook geen draaiende beweging met hun pols kunnen maken, komen de Duitse techneuten ook met een duimshifter voor de Rohloff-naaf. Deze shifter past op alle soorten sturen.

De Nederlandse vertegenwoordiger is Marten Gerritsen van M-Gineering in Kiel Windeweer. U kunt bij hem terecht voor meer informatie over prijzen, levertijden en al uw technische vragen.

23 thoughts on “Mittelmeyer rem/schakelgreep voor Rohloff & Magura

  1. Michiel, was jij niet ontwerper? Wie weet kun jij die brug zijn tussen design en techniek, mits je dat leuk vind natuurlijk….

  2. De trigger shifters waren de eerste dag op de beurs al stuk. Maar ze zagen er verder goed uit. Ze gaan iets van € 300,- kosten.
    Overigens komt Rohloff met een nieuwe rubberen greep; eentje met iets meer profiel dan de huidige.

  3. Net binnengekomen via mijn mail en gelezen, info van Bike&Trekking:

    Een Rohloff Speedhub versnellingsnaaf heeft een draaischakelaar. Althans, zo wordt deze topnaaf met 14 versnellingen altijd geleverd. Maar de Duitse firma Cinq5 was meer van het drukken dan het draaien en ontwikkelde daarom de Shift:R, een set drukschakelaars voor de Rohloff.

    Bike&Trekking heeft een set binnengekregen en gemonteerd.
    Montage zou een fluitje van een cent zijn.
    Draaischakelaar plus kabels plus Rohloff Klickbox eraf, nieuwe schakelaars plus kabels plus Shift:R ‘schakeldoos’ erop.
    Dat laatste is feitelijk waar het om gaat: de schakeldoos van Cinq bevat het geheim van deze drukschakelaars.
    Je hoeft de schakelaar, anders dan bij de reguliere draaischakelaar, niet te synchroniseren.
    Verklaring: in de schakeldoos zit een twee gescheiden spanners met elk hun eigen vrijloop.
    Hierdoor kan voor het op- en afschakelen een afzonderlijke drukschakelaar gebruikt worden.

    De eerste indruk van Bike&Trekking:
    Na een paar jaar draaien is het drukken best wel wennen. Maar het werkt heel erg goed, een lichte druk volstaat, met een snelle en exacte schakelactie. Met welke hand je op- en afschakelt bepaal je vooraf zelf, bij de montage. Op onze testfiets is de opschakel-unit rechts gemonteerd, de afschakelaar links. Je kunt tot twee verzetten in één keer schakelen. Wat niet meer kan, is een hele reeks verzetten in één keer op- of afschakelen. Jammer, dat doet de originele draaischakelaar beter.

    Lastig positioneren
    Ander nadeel is de positie van de schakelaars op het stuur. Als je die op de plek monteert waar je er met je duim het best bij kunt, komt de remhendel te ver naar binnen. Althans, die van moderne schijfremmen die je met maar één vinger hoeft te bedienen. En kies je voor een optimale positie van de rem, dan zit de schakelaar weer niet goed, vooral ook, omdat de schakelaar, in tegenstelling tot shifters van Shimano of Sram, maar op één manier op het stuur gemonteerd kan worden.

    Een setje Cinq5 Shift:R’s is behoorlijk aan de prijs: € 299,00

    Meer info op cing5.de

    Ben benieuwd naar een wat langere duurtest.
    Michiel, misschien kan je t.z.t. over dit systeem wat meer vertellen.

  4. Wij hebben hem een tijd lang op ons showroommodel de Santos Travelmaster 2.9 gehad. Wat bleek? Bij een testrit vonden klanten deze fiets minder lekker rijden omdat de Cinq schakelaars toch niet zo soepel schakelen als de Rohloff draaishifter.
    Dus hebben we hem maar teruggebouwd.

    En raad eens?
    Opeens vinden mensen de TM2.9 een stuk lekkerder rijden. Ach, het is weliswaar behoorlijk subjectief, maar toch…
    Mijn advies: neem vooral de Cinq als je een lichamelijke klacht hebt die het lastig maakt om aan een schakelaar te draaien.

  5. Ja, het systeem werd op de Eurobike al getoond en ik ga binnenkort de Cross Lite ermee testen.

    Het zijn Sram rem-schakelgrepen waarbij de ene hendel opschakelt en de andere af.

  6. Dank Michiel, ben zeer benieuwd naar je ervaringen met de Rohbox én eveneens naar je ervaringen met de Cross Lite.
    De Rohbox met de Sram-schakelgrepen is wel een bijzonder prijzige oplossing, zeker wanneer je de hydraulische versie wilt. En dat zou wel mijn voorkeur hebben. Ik heb op de CrossLite met zowel de mechanische als de hydraulische schijfremmen gereden en vond met name de mechanische achterrem ronduit slecht. De bediening van de rem is zwaar en de remkracht daardoor matig.
    Groet, LM

  7. Ik had dit weekend de gelegenheid om op de Fiets- en Wandelbeurs in Antwerpen even te rijden op de Santos Cross-Lite, uitgerust met de SRAM rem-schakelgrepen en de Gebla Rohbox. Het systeem ziet er visueel bijzonder opgeruimd uit (en de fiets zelf is ook al een plaatje), maar in de praktijk viel het schakelen toch een beetje tegen. Omdat de Rohloff naaf behoorlijk kleine stapjes heeft tussen de verzetten, ben ik met m’n draaischakelaar gewoon om (tijdens het mountainbiken) bijna standaard meerdere versnellingen ineens te schakelen. Zoiets gaat dus niet meer met de Rohbox. Je kan maar één versnelling tegelijk, en voor die ene versnelling moet je de schakelhendel stevig doorduwen (lange slag en behoorlijk stroef in vergelijking met een derailleur). Vooraleer je op die manier vijf versnellingen bent teruggeschakeld, sta je al lang stil op de helling.

    Het kan natuurlijk zijn dat er iets niet goed zat in die ene testfiets, maar de draaischakelaar voor Rohloff heeft voor mij nog niet afgedaan. Misschien heeft iemand anders op het forum ook nog ervaring met de Rohbox? Altijd benieuwd om die te horen.

  8. Alles beter dan die verschrikkelijke taaie bij-zweet-niet-te-bedienen draaihendels van nu, waarbij ook nog eens die waslijnen continue in de weg zitten.

  9. Graag zou ik hydraulisch remmen combineren met rohloff bediening via normale shifters; Weet iemand of dit al beschikbaar is?
    Ik zie een draaischakelaar niet zo zitten op een druppelbar, koersstuurbocht, en dacht daarom eigenlijk aan de cinq5 shifters, maar dat is al een serieuze toegeving.

  10. Beste allen

    We zijn ondertussen weer een paar jaar verder. Heeft er iemand enig idee van een nieuwe remgreep voor dropbars voor Magura hydraulische velgremmen?

    Die Mittelmeyer is dan precies toch niks geworden en verder vind ik online ook niks.

    Bedankt!

  11. Hoi Jeroen,

    Helaas is geen enkele fabrikant meer aan de slag gegaan voor hydraulische velgremmen. Bijna de hele fietsindustrie gaat over op schijfremmen en daar zijn wel rem/schakelgrepen voor ontwikkeld. Ook in combinatie met Rohloffbediening.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *