Santos wilde graag een E-bike maken, maar dan wel een héle goede. De Santos Travel Lite is sinds een paar maanden verkrijgbaar met de bracketversnellingen van Pinion en een GO SwissDrive motor in het achterwiel. De volledige naam zou zijn: Santos Travel Lite Pinion GO SwissDrive Beltdrive, maar ik noem hem liever Travel E-Lite. Want deze Santos behoort absoluut tot de E-bike elite!

De Santos Travel Lite met Rohloff kennen we al een paar jaar en ik kan je verzekeren dat dat een dijk van een fiets is. Ik heb ‘m namelijk zelf. Lees mijn enthousiaste testverslag van de Rohloff Travel Lite hier. Je kunt er heel goed zwaar bepakt en bezakt mee op wereldreis, maar hij is ook perfect geschikt om er het hele jaar door je woon-werk kilometers mee af te leggen. Met een minimum aan onderhoud.

 

Pinion + GO SwissDrive

Santos vond de Travel Lite een mooie basis voor hun E-bike, maar was geen liefhebber van de middenmotoren. Door de overbrenging naar de trapas zoemen die altijd behoorlijk en ze kunnen zelfs vervelend trillen. De combinatie Bosch + Rohloff, zoals concurrent Idworx toepast, was dus niet gewenst. En een voorwielmotor werd niet eens over nagedacht. De oplossing werd gevonden in de Pinion bracket-transmissie, want die schept ruimte voor een geruisloze elektromotor in het achterwiel. Pinion + GO SwissDrive bleek de beste combi.

GO-SwissDrive-systeem

De eigenschappen van het GO SwissDrive systeem zijn als volgt:

  • Vermogen: 250 Watt.
  • Koppel: 40Nm.
  • Accu: 15,5 Ah, 558 Wh.
  • Softwarematig in te stellen op 25 km/u, 35 km/u of 40 km/u.
  • Display: 3,2″ Full color, met Bluetooth en USB.
  • Vijf standen van ondersteuning, drie generatieve standen.

Pinion-GO-SwissDrive

De GO SwissDrive motor in het achterwiel heeft de volgende voordelen:

  • Geruisloze en bijna trillingsvrije motor.
  • Kracht op de plaats waar dat het meest directe effect heeft.
  • Geen overmatige belasting van de ketting (of riem) en tandwielen.
  • Goede gewichtsverdeling als de accu in het frame geplaatst wordt.
  • Toe te passen zonder een nieuw frame te moeten ontwikkelen.
  • Onderhoudsvrij (voor Santos heel belangrijk!).
  • Ook achteraf in te bouwen bij fietsen met Pinion of derailleurs.

Wat voor vakantiefietsers een groot voordeel ten opzichte van de meeste achterwielmotoren is, is dat alle sensoren ín de motor verwerkt zijn en niet samenwerken met sensoren in de wielas, trapas of het frame. Hierdoor kun je onderweg het achterwiel zelf uitbouwen in geval van een lekke band en hoef je niet langs de dealer om de boel te laten resetten. Maar met een goede Schwalbe band zal dit mogelijk nooit nodig zijn.

De bediening van het systeem gebeurt met knopjes naast het handvat. Op de foto’s onder dit artikel zie je nog het oude, zwart-wit display. Die is inmiddels opgevolgd door een modern kleurendisplay met USB-oplaadfunctie en Bluetooth-connectie voor je smartphone.

 

Accu op de onderbuis

GO SwissDrive biedt meerdere soorten accu’s, maar Santos kiest standaard voor het grootste model. Groot qua inhoud, maar de omvang valt mee. Er bestaat ook een versie die in een bagagedrager past, maar die is niet aan te raden, omdat daarmee al het gewicht achterop komt en de fiets moeilijk te hanteren wordt. De accu op de onderbuis dus!

Het gehele elektrische systeem is zeer degelijk uitgevoerd. De kabelboom heeft een stevig omhulsel en de stekker in de accu is de mooiste die ik ooit gezien heb. Veel accustekkers van populaire E-bikes zijn lastig te bedienen en bijzonder kwetsbaar, met veel frustrerend gepruts en gepriegel en verbogen of gebroken contactpinnetjes en dure reparaties als gevolg. Maar niet de GO Swiss-stekker. Knappe jongen (m/v) die ‘m kapot krijgt!

GO-SwissDrive-stekker

De contactpunten zijn kort en stevig en de stekker kan er maar op één manier in. Dat kan je niet per ongeluk of expres fout doen. De stekker trekt zichzelf magnetisch op zijn plaats en blijft rammelvrij zitten. Mocht er onverhoopt iets achter de stekker blijven haken, dan schiet hij zonder de contactpunten te beschadigen los. Grappig, hoe je van zoiets kleins zo blij kan worden! Hier kan de hele E-bike-industrie een voorbeeld aan nemen!

 

Tandriem met spanwieltje

Natuurlijk paste Santos een tandriem toe, maar die moest op de één of andere manier nog op spanning gehouden worden. Dat bleek nogal een uitdaging, want Santos wil principieel niet met verstelbare achterpatten werken (want niet gebruiksvriendelijk en niet fool-proof) en de Pinion-bak hangt vast in het frame, dus daar valt niets te verstellen. Daarom hebben ze zelf een heel simpel en doeltreffend spanwieltje.

Een perfecte uitlijning van de tandriem is op deze manier af-fabriek gegarandeerd en niemand kan er vervolgens nog iets aan verprutsen, al wordt er met vier linker handen aan gerommeld! Het tandwieltje op deze testfiets is overigens nog experimenteel. Op de aanstaande Bike Motion toont Santos de definitieve spanner, welke veel kleiner en subtieler gestileerd is en – heel belangrijk – geruisloos over de riem rolt!

Santos-Travel-E-Lite-Pinion-02

 

Rij-impressie

Tot zover de verschillen t.o.v. ‘mijn eigen’, eerder geteste Santos Travel Lite met Rohloff. Ik kan lezen en schrijven met die fiets en dat gold vanaf het begin ook voor deze Travel E-Lite. Het oversized aluminium frame, de voorvork en de wielen zijn superstijf en de fiets rijdt heerlijk stabiel en stuurt zeer trefzeker. Ook met volle bepakking. De 50mm brede Schwalbe Almotion banden laten je moeiteloos en comfortabel over oneffenheden denderen en de hydraulische Magura Firmtech remmen blijken goed op hun taak berekend. Dat mag ook wel, want het testexemplaar ondersteunde tot maar liefst 35 km/u en dan moet je serieus sturen en remmen!

De GO SwissDrive motor ondersteunt standaard tot 25 km/u, maar 10 of 15 kilometer erbij is een kwestie van een kleine ingreep in de software. Een officiele RDW-keuring hiervoor wordt aan gewerkt. De 250 Watt sterke GO SwissDrive motor reageert krachtig, maar nooit te agressief. En hij is heerlijk stil, ook onder volle belasting. Er zijn vijf positieve standen van ondersteuning, maar ook drie negatieve. Daarmee kan je in lange afdalingen op de motor afremmen om de remmen te sparen en tegelijk een beetje energie terugwinnen. Slim!

Over de actieradius is niet veel zinnigs te zeggen, want die is van teveel factoren afhankelijk, zoals de gekozen ondersteuning, snelheid, omgeving, ondergrond en bepakking. Wat vaak onderschat wordt, is de invloed van je schakelgedrag. Door het hoge koppel van de motor ga je snel schakellui rijden. De motor katapulteert je in standje 5 vlotter van je plek dan je zelf met opschakelen bij kunt houden. Ik schakelde aldus bij het accelereren meestal vier versnellingen tegelijk op. Dat gaat als de brandweer, maar op het koppel van de motor accelereren kost natuurlijk meer stroom dan op souplesse wegrijden. In Nederland kun je prima met de 9 of 12-speed Pinion uit de voeten, maar in de bergen geeft de 18-speed je een grotere actieradius.

Santos-Travel-E-Lite-test-05

Ik heb er niet heel lang mee kunnen rijden, maar het lukte me om met de ondersteuning in stand 5 en veel agressief rijden met lichte bepakking en een kind op een aanhangfiets de accu in 70 km leeg te rijden. Met een meer christelijk rijgedrag en minder ondersteuning kun je makkelijk recreatieve tochten van 100 tot 150 km op één acculading rijden.

De Travel E-lite weegt in de gereden uitvoering 25 kilo. Afhankelijk van hoe je hem voor jezelf samenstelt, kan dat gewicht nog iets oplopen. Zonder ondersteuning rijdt de Travel E-lite op het vlakke verrassend licht, maar je voelt bij accelereren en klimmen het meergewicht van het GO Swiss-systeem natuurlijk wel.

 

Extra dimensie

Deze Santos Travel E-lite is niet alleen een oplossing voor een eventueel fysiek probleem, hij voegt ook een extra dimensie toe in de vorm van bakken rijplezier. Ik ben fysiek niet E-bike-behoeftig, maar genoot wel van iedere kilometer. Vooral de 35 km-versie is een aanrader. Het GO SwissDrive systeem maakt woon-werk verkeer leuker en gezonder dan bijvoorbeeld een bromfiets. En minstens even zo efficiënt. Een snelle E-Santos kan voor velen zelfs een alternatief zijn voor een (tweede) auto.

Toen ik aan onze kinderen uitlegde wat voor soort fiets dit was, zeiden ze: “Oh! Dat is valsspelen!” Maar een tochtje op de aanhangfiets achter de Santos vonden ze toch wel erg spectaculair en ze riepen: “Harder, harder!” Vervolgens heb ik meerdere E-sceptici (o.a. jonge mountainbikers en wielrenners) een rondje laten rijden en stuk voor stuk kwamen ze terug met een brede grijns op het gezicht en ze zeiden slechts één woord: “Wauw!”

Deze Santos is een serieuze E-trekkingfiets voor actievelingen. Belast met bagage en zelfs met een kind op de aanhangfiets ram je zonder een centje pijn met 35 km/u tegen een helling omhoog. Erg gaaf! Dagtochtjes maak je graag twee keer zo lang. Niet alleen door het E-gemak, maar ook gewoon voor de lol!

 

Retrofitten

Zo’n degelijke, goed uitgebalanceerde en spectaculair rijdende Santos E-bike is natuurlijk niet goedkoop. De Travel Lite waarop deze E-lite gebaseerd is, is dat ook al niet echt. Mocht je nu zo’n Santos met Pinion kunnen gebruiken, maar stel je de aankoop af, omdat je vermoedt dat je over een paar jaar toch aan een E-bike toe bent? Pieker dan niet langer en gun jezelf gewoon nu zo’n fijne fiets met Pinion. Je hoeft je prijzige Santos, die nog vele jaren mee kan, namelijk niet met een fikse afschrijving in te ruilen op een nieuwe E-Santos, want je kan hem gewoon, wanneer jij daar aan toe bent, in de fabriek laten retrofitten met het GO SwissDrive systeem! En dan wel de meest recente versie die tegen die tijd leverbaar is.

Het GO SwissDrive systeem past op alle Santossen met Pinion en derailleurs. Wil je graag een trekkingfiets met verende voorvork en schijfremmen? Kies dan voor de Travelmaster 2.9.

santos-travelmaster-29E

En als je graag off-road gaat rammen, dan kan je zelfs een 4.29 mountainbike laten elektrificeren!

Voor het samenstellen van jouw eigen ideale Santos E-bike moet je >>hier<< zijn.

65 thoughts on “Test: Santos Travel E-lite Pinion

  1. Super mooie technieken…Pinion samen met Go Swiss.
    Ook een goed idee om eerst een Pinion-fiets aan te schaffen en daarna eventueel te laten ombouwen met Go Swiss.
    Via de configuratie kun je bij Santos geen 1.9 of 1.12 Pinion bestellen bij een Travel Lite of TM 2.9, maar misschien is dit wel te regelen met Santos.

    De accu blijft altijd een beperkende faktor. ( garantie voorwaarden zijn nogal matig volgens de Go Swiss site )

    2 minpuntjes:
    -Santos sticker op het frame zit gedeeltelijk achter de accu geplakt
    -Lassen bovenzijde frame zijn mooi gepolijst…lassen bij de Pinion zien er niet uit.
    Zelfs een merk als Gudereit heeft mooiere lassen bij de Pinion.

    Verder zijn remschijven steeds meer de trend. Bij Santos heb je alleen bij de TM 2.9 deze keuze mogelijkheid. Ik zou bij een high speed E bike altijd de keuze maken voor remschijven, vanwege remkracht en doseerbaarheid. Wel zo prettig bij hoge snelheden.

  2. Mijn ervaring met een e-bike is alweer een jaar of 6 geleden met een voorwiel aangedreven Gazelle Innergy. Ik moet toegeven dat het een genot was (ook al had het veel kinderziektes, de grootste niet waterdicht).
    Persoonlijk vind ik de accu op de onderbuis een gedrocht. Sterker nog, dit is voor mij DE reden om er nooit een aan te schaffen. Jammer dat de accu niet elegant in de onder- of bovenbuis verwerkt is.
    Voor het ongetwijfeld hoog prijskaartje dat er aan gehangen gaat worden zou ik meer waar voor mijn geld willen. Ik zou op z’n minst een app verwachten die ik o.a. met mijn aaifoon kan besturen, allerlei metingen kan bijhouden/instellen, op slot doen, alarm en gps om hem na diefstal terug te vinden en weet ik veel wat voor moois nog meer (whatsapp?). En als we toch een “droom vakantie e-bike” aan het samenstellen zijn. Wat dacht je van “brake energy regeneration”? (net als mijn auto). Wel zo handig in hartje Botswana of maak ik het nu te bont?
    Overigens, dit zijn allemaal bestaande technieken, dus ik zou zeggen: Gerrit, misschien een idee voor de Power Rohler 2017? Ik bestel hierbij de eerste.

    Trouwens, ik zag laatst een BMW op afstand parkeren, zou leuk zijn als dat met mijn aaifoon ook kan Gerrit 🙂

  3. Al die technieken bestaan inderdaad, maar ze doen het meer niet dan wel. En als je fiets niets meer doet, omdat één van de luxe-appjes storing heeft… Da’s dan best lullig…

    Betrouwbaarheid, duurzaamheid en weinig onderhoud vond Santos de belangrijkste zaken. Ze hebben weldegelijk gekeken naar E-systemen met allemaal fancy functies. Dealers daarvan klagen steen en been dat die dingen meer de werkplaats bezet houden dan dat consumenten ermee kunnen rijden…

    Toch kunnen we waarschijnlijk wel veel interessante toegevoegde functies verwachten, want dat is een kwestie van apps ontwikkelen en eventueel de controller vernieuwen. Bosch doet dit al. GO SwissDrive zal ongetwijfeld volgen, want USB en Bluetooth zit er al op.

  4. Brake energy regeneration zit er ook op. In drie standen, maar uitsluitend handmatig te selecteren.

    Ik heb op Trek en Koga gereden met automatische remenergieterugwinners en ik vond dat doodeng. Even de trappers voor een bocht stilhouden laat de fiets best hard afremmen, waardoor je sneller dan gewenst de bocht in valt en de berm induikt of een stoeprandje pakt.

    Ik selecteer het liever handmatig en bovendien heeft het enkel in lange afdalingen een beetje effect. In gewoon stadverkeer met af en toe een beetje remmen heb je er meer nadeel van dan voordeel.

  5. Eric, een Idworx sausje is niet voldoende.
    Helaas moet ik als Idworx fan melden dat GG spijtig genoeg met de grote massa is meegegaan door voor Bosch te kiezen.
    Santos heeft een bewuste keuze gemaakt voor Go Swiss en ook voor de spanmethode van de riem een bewuste ( naar mijn mening beste ) keuze gemaakt.
    Flitzbike en Bibikes hebben als een van de weinigen ook de mooie combi Pinion / Go Swiss

    En al die snufjes met de iphone , leuk, maar niet voor op de fiets.
    Ik ken uit het autovak de compabiliteitsproblemen met android, apple en windows.
    Het compatible houden van een interface met de snel wisselende datastanden van bv een iphone of samsung is voor een fabrikant haast onmogelijk.

  6. Ik hoef al die electronische afleiding onderweg ook niet. GPS ok, maar verder wil ik gewoon lekker fietsen en geen geklooi met apparatuur. Maar dat ben ik…

    Die Flitzbikes vind ik wel cool. Helaas zit er geen heavy-duty trekkingfiets van het niveau Santos bij. Bibikes zijn niet meer dan fietsen van het Duitse Mi-tech met een andere sticker en een logo dat is gejat van het Central Hardin Highschool Football team…

  7. Ik vind de vorm van de accu overigens ook niet mooi. Het kleinere model is strak recht en optisch wat minder overheersend. De druppelvorm van de grote accu heeft wel een duidelijke functie. Het maakt de accu namelijk ook geschikt voor dames-mixed-frames.

  8. Klinkt allemaal heel logisch en aannemelijk wat jullie zeggen. Echter, een simpel appje met alarm, slot (wiel blokkeren) en GPS voor moet te doen zijn toch? Het idee alleen dat je je 6 a 8 duizend euro dure fiets terug kan (laten) vinden. Ik zou wat lekkerder slapen in mijn tentje.

  9. Michiel, heerlijke review. Misschien heb ik wat gemist, maar waarom wordt de Santos uitgerust met een centre track belt drive? Is de gewone belt drive niet met de Pinion te combineren?

    Ik heb een jaar geleden mede naar aanleiding van een review van jou hand de Santos Race Lite (rohloff en belt) geprobeerd en gekocht. Zielsgelukkig mee. Nu lonkt de aankomende ‘gravel racer’ …… Hmmmm eerst maar eens een hele tijd sparen.

  10. Nog niet zo lang geleden stond er een uitgebreide verklaring op de Santos site waarom ze alleen maar CDC riemen gebruikten, maar sind de pinion met riem leverbaar is, is dat artikel ook niet meet te vinden, of keek/kijk ik niet goed?

  11. Een tweede kritische blik levert de volgende vragen op.

    -Ik vind het zelf nogal een vreemd. Er zit nu een motor op die kan recupereren, maar de voorlamp wordt nog steeds door een externe SON dynamo gevoed.
    Misschien kan Go Swiss nog geen aparte kabelboom leveren met een aansluiting voor verlichting cq USB.
    De Idworx Power Rohler had volgens mij alleen het eerste jaar nog een SON dynamo.Tegenwoordig wordt de verlichting bij Idworx door de accu gevoed.
    Santos kan natuurlijk ook stellen dat uit voorzorg nog een SON dynamo wordt gebruikt, zodat de verlichting ook met een lege accu, nog kan worden gebruikt.
    Het is maar net hoe je het uitlegt.

    -Kan het op de afbeeldingen niet goed zien, maar is er nog ruimte voor een bidon ?

    -Het voordeel zou zijn dat het achterwiel zelf is te demonteren.
    Ik zie echter dat er geen snelspanner gemonteerd zit , maar een moer-bevestiging. ( zelfborgende moeren )
    Go Swiss schrijft voor om deze moeren met een momentsleutel op 45 Nm vast te zetten. Dat is dan weer lastig onderweg.

  12. Twee klanten van ons hadden een aantal fietsen getest met trapondersteuning.
    Van deze Santos zeiden zij: “Hij is twee keer zo duur als de laatste fiets die wij hebben getest, maar hij rijdt acht keer zo lekker.”
    Hun keuze was gemaakt.

  13. Peter, dat van die aparte naafdynamo is een logisch gevolg van het feit dat Santos een bestaande fiets heeft geëlektrificeerd. Daarmee voldoen ze gelijk aan de Duitse wetgeving die stelt dat verlichting ook met een lege accu moet kunnen blijven werken. Ik heb zelf geen probleem met die goede SON naafdynamo en zie het nut van extra (kwetsbare) bedrading van de stekker in de accu naar de verlichting ook niet.

    Ik heb bij E-bikes veel geklooi gezien met koplampen die op de accu aangesloten waren. Een ander lampje erop kan het systeem al in de war brengen, omdat alles softwarematig op elkaar afgestemd is. Onnodig complex en storingsgevoelig, als je het mij vraagt. Sommige E-bikes hebben zelfs het brein (printplaten en alle koppelingen van de bedrading) in de koplamp weggewerkt zitten. Een kapotte koplamp (wat niet zelden gebeurt) betekent dat de fiets het niet meer doet en de reparatiekosten zijn in zo’n geval niet gering!

    Je kan doorschieten in je drang om zaken met elkaar te integreren. Leuk dat het kan, maar lang niet altijd noodzakelijk of echt gewenst. Dingen simpel en gescheiden houden is vaak toch best veel voor te zeggen. Met name voor als er iets kapot gaat.

    Voor de accu moet je ruimte voor één bidon opofferen, maar een handige fietsenmaker weet daar genoeg alternatieve posities voor te bedenken. Ik plaats er vaak één direct bij de hand aan de stuurpen!

    Voor het achterwiel is die 45 Nm inderdaad een montagevoorschrift, maar anders dan bij andere merken met achterwielmotoren blijft het systeem wel gewoon werken als daar eens een keer van afgeweken wordt. De ION-motoren van Sparta, Batavus en Koga bijvoorbeeld functioneren niet meer als het aandraaimoment niet klopt, omdat dan alle sensoren van slag zijn. Deze fietsen moeten bij iedere lekke band langs de dealer voor een juiste montage en om met de computer opnieuw gecalibreerd te worden. Bij GO Swiss is dat niet nodig. 🙂

    Als je het wiel niet uit wilt/kunt nemen, dan kan je ook een Gaadi binnenband (een lange worst met twee losse uiteinden) meenemen. Die kan je in de buitenband leggen zonder een wielmoer los te draaien.

  14. Op een zware ebike wil je maar ėėn ding en dat zijn brede banden en een snelle efficiente aandrijfing. Alleen al daarom is de Stromer ST2 te prefereren. Wat een scheurmonster is dat zeg en ook nog mooi om te zien (itt deze santos).

  15. Tsja, dat is een kwestie van smaak…

    De Stromer heeft een SYNO Drive achterwielmotor die een beetje lijkt op de GO Swiss motor, maar daar houdt iedere vergelijking met de Santos dan ook op. Beide fietsen bedienen een andere doelgroep. Het is een stoer ding voor dagelijks gebruik, maar geen heavy-duty trekkingfiets. Hij is minder geschikt voor zware vakantietassen. En alleen leverbaar met derailleurversnellingen i.p.v. Pinion met tandriem.

    Brede banden zijn inderdaad fijn, maar ik heb tijdens de test geen moment de behoefte gevoeld om nog breder te gaan dan de 50mm banden van de Santos.

    De Stromer is zo’n voorbeeld van alles integreren met allerlei hippe digitale functies. Hier gaan veel negatieve verhalen de ronde over de betrouwbaarheid van de elektronica en software. Wat dat betreft zou het goed zijn als een paar gebruikers en dealers zich hier willen melden.

  16. Michiel, je hebt inmiddels behoorlijk wat Rohloff en Pionion testwerk gedaan, beiden met riem. Heb je inmiddels al een voorkeur of zou je een plus en min lijstje kunnen maken op basis van wat je nu weet?

  17. Dat is een uitgebreid artikel waard, Thijs!

    Beide systemen zijn heel erg goed en ik heb Rohloff sinds het verschijnen van Pinion altijd de voorkeur willen geven op basis van de bewezen kwaliteit. Echter, de balans begint bij mij nu wel steeds meer naar Pinion uit te slaan. Het ligt er wel sterk aan met wat voor soort fiets je rijdt en welke van de twee het beste bij je rijstijl past. Maar een echt eerlijk vergelijk is er eigenlijk niet te maken, want het prijsverschil is best groot…

  18. Mooie fiets. Ik heb hem meteen even op Youtube bekeken. Updates voor 2016. Blijkt dat mijn droom e-bike al bestaat. 🙂

  19. Hoi Michiel,
    Leuk artikel, mooie fiets.
    Al moet ik zeggen dat die Stromer er op een andere manier i.d.d. erg stoer uit ziet en ze hebben er een kekke fietshelm bij!
    Heb ook een e-bike en had ik het maar niet gedaan.
    12.000 km trap plezier hebben een groot nadeel, mijn conditie is evenredig verdwenen, het blijft moeilijk om niet in de turbostand te fietsen.
    Luxeprobleempje, groet,
    Martin

  20. Volgt uit de mogelijkheid van deze motor om ook met derailleur te worden gecombineerd niet automatisch dat het wiel paraplu gespaakt moet worden, waarbij de spaken aan de rechterkant min of meer rechtop komen staan? Eén van de redenen waarom ik voor Rohloff koos in het verleden was dat dit een symmetrische spaking toe laat, wat mijns inziens een mindere spaakbelasting met zich meebrengt en daardoor een hogere betrouwbaarheid, of zie ik dat verkeerd?

  21. De GO Swiss motor is altijd (nagenoeg) symmetrisch ingespaakt. Bij Pinion en derailleur is de motor hetzelfde. Pinion maakt achter zowiezo altijd gebruik van derailleurnaven, zodat je het achtertandwiel kan verschuiven om de uitlijning van de riem goed te krijgen.

    Het GO Swiss motorhuis is goed sterk en de spaken zijn kort, dus over de sterkte hoef je je geen zorgen te maken.

  22. @Peter:
    Dat minpuntje van die Santosstickers onder de batterij heeft niks te maken met dit type. Ook op mijn TM26 zitten ze al te hoog.
    Als je hier een gewone bidon monteert zal het wel gaan, maar ik heb daar een Santos petfleshouder (zonder petfles) en ook dan verdwijnen de stickers.
    Santos zou eens goed moeten nadenken of het verantwoord 😉 is om de naam wat te laten zakken.

  23. De testfiets was één van de eerste prototypes en dus nog niet perfect. De sticker wordt inmiddels beter gepositioneerd.

  24. Deze e-fiets heeft de juiste combinatie .Een fiets met Pinion is een ideale basisfiets om een ondersteuning later toe te voegen.Nog even verder sparen
    voor deze mooie Santos fiets …
    Michiel,ik vroeg mij af of jij tijdens deze test zonder ondersteuning fietste.Hoe voelde dit aan?Zou het mogelijk zijn om de batterij te herladen in de regeneratiestand?

  25. Zonder ondersteuning rijdt hij best goed, maar je voelt het extra gewicht wel duidelijk. Op eigen kracht de accu bijladen is een héle goede training! Alsof je bergop rijdt of de weerstand van de hometrainer opschroeft.

    Voor het bijladen van je accu heb je hele lange afdalingen nodig.

  26. Maakt niet uit hoe die fietst maar met zo’n bult tussen m’n knieen zou ik mij voor paal voelen staan.
    Wat een oerlelijke fiets is dit .
    Groet ,
    Herman.

  27. Verbeterde stickerpositie? Wtf, santos doet ook alles om zijn fiets de hoogte in te prijzen, who cares waar die sticker zit. Misschien een idee om een optisch mooie fiets te ontwikkelen, te beginnen met een betere plek voor die batterij. De huidige maakt bidons onmogelijk en geeft geen functionele ruimte voor de rest van de binnendriehoek, maar een idee hoor (staande batterij parallel aan verticale buis). Kabelloop lijkt ook een soepzootje, overal tierips en loshangende kabels. Dikke banden zou voor een loeizware trekkingsfiets ook niet verkeerd zijn. Deze bandjes zijn veel te smal, minimaal 60mm voor een loeizware pinion, loeizware batterij loeizware motor, zwaar slot, loeizware bagage en een loeizware fietser.

  28. Wie weet of Santos ooit nog een speciaal frame met geïntegreerde accu voor een nieuwe E-bike gaat ontwikkelen… Hun corebusiness is het maken van trekkingfietsen, waarbij functionaliteit belangrijker is dan uiterlijk en dit is slechts een eerste stap op de E-bike markt.

    Een staande batterij tegen de zitbuis vind ik niet zo’n slecht idee, maar dat is aan GO Swiss om te ontwikkelen. Blijft wel de vraag wat je dan met de afmetingen van de batterij doet in relatie tot de verschillende framematen. Je wilt niet dat kleine mensen tot een accu met minder capaciteit veroordeeld worden.

    Iets bredere banden (55mm) is overigens mogelijk. Als je nog breder wilt, dan kan je voor de Travelmaster 2.9 kiezen.

  29. Ik blijf hun verzet tegen schuifbare achterpadden snappen maar de span oplossing blijf ik hysterisch lelijk vinden. Ik snap wel die pinion want nooit meer rohloff voor mij!
    Al met al blijf ik erg blij met mijn Bleulabel Charger HS met nuvinci en belt. Het is geen trekkingfiets maar een vervanging voor mijn auto voor ritten tot 20km en dat is een goede keuze als ik de santos zie.

  30. Ja, lelijk zo, travel lite niet in te herkennen. En wat steekt dat stuur ver uit het balhoofd.

  31. De combinatie Pinion + GoSwissDrive vind ik een hele mooie, maar is ook een hele dure.

    Mensen die eerst en vooral een goede e-bike zoeken hoeven vast niet allemaal ook per sé Pinion.

    Kan Santos een vergelijkbare fiets leveren met derailleur in plaats van Pinion? Dat zou de prijs flink omlaag brengen, ik kan me voorstellen dat dat de verkoop potentie van de fiets sterk vergroot.

  32. Hoi BicyleJunkies,
    Ik dacht ze zullen toch wel montage pasta hebben gebruikt bij die trapassen ?

  33. Mooi test verslag Elmar. Is er al iets van een reactie van Pinion bekend over de problemen met de cranks? Want los van de prijs en extra gewicht is dat eigenlijk het grootste minpunt van de Pinion ten opzichte van de Rohloff als ik het verslag goed begrepen heb.

  34. Mooi verslag, bicycle junkies, onder de omstandigheden waaronder jullie fietsen zullen mijn crancks het wel een tijdje langer volhouden,
    Mijn fiets is geen echte vakantiefiets, maar meer een luxe toerfiets en word dan ook niet zo zwaar belast, ik heb gelukkig ook de cnc versie crancks, en rij met Conti riem.
    verder veel plezier en veilige thuiskomst.

  35. Leuk dit verslag. Hoopte ik al een beetje na het zien van jullie filmpje. Ik rijd zelf sinds een jaar de Rohloff met de CDC en ben er erg aan verslingerd geraakt. In sommige versnellingen is het systeem fluisterstil. En in andere inderdaad vreselijk rumoerig. Ha! Ik ben zo verslingerd aan het stille rijden dat elk kraakje irritant is. Een CDX die geluid maakt (wringt / kraakt / piept) bij droog weer lijkt mij super irritant. De CDC doet dat soms ook wel een beetje, maar is te verhelpen met een vinger langs de riem te halen (niet tijdens het fietsen ;-)).

    Van zomer heb ik in de Dolomieten (soms 20-25%) en ik vond het bereik van de Rohloff helling op super. Ik begrijp dat de Pinion nog lichter gaat? I.i.g. Verslag maakt nieuwsgierig om eens te ‘proeven’. Groet.

  36. Dag Ellen en Elmar, bedankt voor jullie testverslag!
    Waarschijnlijk ligt het probleem niet zo zeer bij de cranks maar meer bij de schroefverbindingen waarmee de Pinionbak vastzit aan het frame, maar wellicht zitten ook de transmissie bouten niet goed vast.
    Ook kan de linkercrank arm op de transmissieas zonder vet gemonteerd zijn.
    Het probleem zou ook veroorzaakt kunnen worden doordat de zadelpen onvoldoende vet meer heeft.

  37. Even snel antwoord, want we stappen zo weer op de fiets.

    @Thijs: Pinion heeft ons direct nieuwe cranks toegestuurd, maar verder weten wij niet wat ze er aan gaan doen op de lange termijn. Uit hun reactie begreep ik dat het crankprobleem niet als een verrassing kwam, maar dat is mijn gevoel erover.

    @Jos: dankjewel en graag gedaan!

    @ Jeroen: een beetje water of siliconenspray doet wonderen voor de riem, maar bij droog weer komt het knarsen van de riem wel sneller terug.

    @ Frits: we weten zeker dat het aan de cranks ligt, die waren gewoon versleten (was duidelijk te zien). Na een kwartslag draai van de cranks, was het probleem ook (tijdelijk) verholpen.

    Mocht ik even niet reageren, we zitten weer op de fiets. 🙂

  38. Santos levert alleen de 250 W motor? De begrenzing loopt tot 25 km/h.
    Ergens las ik dat de 250 W motor van Go Swiss Drive te tunen is naar een hogere snelheid?
    Betreft het dan een illegale tuning waarbij mogelijk de garantie van de motor vervalt?

  39. Michiel,

    Als ik een fiets laten customizen in D’land, krijg ik een Go Swiss 250 W motor.
    Is er dan iemand in Apeldoorn die de motor wil upgraden naar 35km/u of 40 km/u ??

  40. Dat is in NL zonder typegoedkeuring van de RDW niet toegestaan. Officieel mogen alleen fietsfabrikanten die de typegoedkeuring hebben geregeld dit doen.

  41. Tsja, die wetgeving in NL ook…:)

    Is er dan iemand in NL te vinden die zonder typegoedkeuring van RDW de limiet ophoogt naar 35 of 40 km/u??

  42. Ik zag net boven opmerkingen over de idworx Power Rohler. Deze is met een Bosch motor en is niet zo gemakkelijk om te bouwen voor een kleine fabirkant als een fiets met een simpele “plug and play” achterwiel motor. En Bosch leverde ook niet aan iedereen (nu wel).

    Wij hebben ook al een tijd een achterwiel motor in de test en merken ook dat dit in de bergen problematisch is omdat de motor dan bij lage toeren (geen verzet zoals in de Bosch motor!) niet meer efficient werkt en meer warmte produceert. Dit is voor de Duitse markt een groot probleem.

    Bionx heeft met de nieuwe pizza-schijf motor een software aanpassingsmogelijkheid voor steile hellingen maar dan wordt, vermoed ik, alleen het vermogen wat gereduceerd. Meer weet ik hierover volgende week want ook hiervan hebben wij nu een monster om te testen. Wel heeft deze motor heeft een groter oppervlak waardoor theoretisch de hitte beter afgegeven kan worden. Misschien kan dit een “plug and play” optie voor een idworx oPinion worden.

  43. @Gerrit, ik ben al jaren kilometer vreter met een e-bike en kan je verklappen dat jullie conclusies correct zijn. Naafmotoren hebben een probleem met lage snelheid+hoge belasting. Wat hier heel vervelend bij is, is dat dit ook daadwerkelijk toto schade kan leiden (oververhitting). Ik heb de meeste grote systemen wel een keer gebruikt en op dit punt is er eigenlijk geen oplossing.

    Wat wat mijn voorkeur ook niet helpt is dat naafmotoren een langere kabelboom hebben, wat ten allen tijde kwetsbaar is (vocht, kabelbreuk, kabel die blijft haken). overigens vind ik dan ook dat jullie fietsen (Gaastra/Idworkx) de plank misslaan met een bagaedrager accu. Een accu in het hoofdframe, rechtstreeks op de motor heeft sowieso een veel kortere, afgeschermde kabelloop en ontlast de drager (ook niet onbelangrijk).

    Daarom ben ik een fan van de Yamaha en Bosch motoren, waarbij Yamaha als voordeel heeft dat hij zeer degelijk is en behoorlijk efficient fiets zonder ondersteuning. Bosch heeft weer het marktleiders voordeel wat voor jullie ongetwijfeld mee zal spelen.

  44. De Bosch motor in de Power Rohler en 4.E is natuurlijk zeer geschikt voor lange klimmen. De accu op de drager kan wanneer je het goed doet (bij de PR/4.E): drager heel stabiel (dikkere buizen) en met een dubbele opname aan beide kanten van het uitvaleinde. Dan een The Brace om de drager nog verder te versterken. De zitbuis en de boven buis oval voor een verhoogde stabiliteit. Dan is het nadeel van de accu bovenop weg. Ook een iets langer kabel leidt in de praktijk niet naar problemen. Voordeel voor de rijder van de accu bovenop: flessen passen beter en je kunt een lage instap frame nemen waneer je dat wilt. Voordeel van de fabrikant: je kunt voor beide frames (heren en lage instap) dezelfde accu gebruiken. Voor een kleine fabrikant zoals Bike Basics ook heel belangrijk.

    Wij hebben na lang testen (o.a. Go Swiss Drive en Bionix) voor de Neodrives gekozen voor onze (o)Pinion fietsen. Net als de beide anderen zeer stil maar met een groot voordeel voor Neodrives: snelspanner! Volgens een Duitse redacteur is de Neodrives de stilste van de drie. Bergop is een achterwielmotor iets in het nadeel zeker bij lange stijlen klimmen. Maar wanneer jezelf nog redelijk mee trapt wat ook kan door het brede bereik van de Pinion transmissie zie ik weinig redenen voor problemen. Wanneer de motor iets te warm wordt neemt hij performance terug waardoor de motor niet kan beschadigen. Dus voor lange ritten bergop Bosch bij ons, anders kan ook, of beter in andere opzichten, de achterwielmotor.

  45. Gerrit, ik ga ervan uit dat de Neodrive motor de Alber motor is die ook in de Bulls Green Mover is geplaatst. Heb op de Fiets- en Wandelbeurs met de Idworx oP met Alber motor gestuurd en in één woord fenomenaal. Twee minpuntjes (daar zal je Frits weer hebben), probeer in een bocht niet mee te trappen, want je vliegt zo de bocht uit, zo heb ik bijna ervaren! En….niet onbelangrijk, zet een helm op, want 30 km p/u is voor deze fiets een fluitje van een cent.

  46. Nog een late reaktie. Leuk om te lezen. Denk erover om een MTB van santos de 4.29 te kopen. Ik hou niet van fietstassen en wil dus een trailer gebruiken. Omdat een trailer bergop nog zwaar is wil ik dus een moter bij de mtb doen. Is dit een goede combinatie? En e-bike met trailer? Mijn gedachte is dat ik de motor gebruik bij bergop alleen. Hoe fiets het met de motor uit? Os dat extra zwaar? Ik begrijp je hebt extra gewicht maar zorgt de motor ook voor extra zwaar trappen zoals bij een middenmoter?

  47. Hoi Jan. De 4.29 met Pinion is prima uit te rusten met een elektrische achterwielmotor en dat combineert goed met een aanhanger.

    Echter, een E-bike rijdt met de ondersteuning uitgeschakeld rijdt ALTIJD zwaarder dan dezelfde fiets zonder motor. De één weliswaar wat zwaarder dan de ander, maar het rijdt dus nooit zo licht als een gewone fiets.
    In de praktijk rijd je eigenlijk altijd minstens in de eerste ondersteunings-stand.

  48. Bedankt voor je snelle reaktie. Ikzlef ben nog aan het kijken en Idworx heft ook e-bikes met een achterwiel motor. Heb je ook ervaring met deze fietsen? Heb je ermee gereden? Ik vond de test van de Opinion van Gijs lonning op youtube wel goed uitzien. Misschien deze kopen maar dan met motor. Ook twijfel ik toch wel over een trailer aangezien je ebrgop wel zwaar moet trappen. Nogmaals bedankt voor je reaktie en ik ga zekere proef rijden metde santos ebikes.

    Jan Fictorie

  49. Jan, het is het belangrijkst om eerst voor jezelf te bepalen welk fietsconcept je wilt. Een oPinion is een totaal ander soort fiets dan een 4.29. Je moet de Idworx oPinion vergelijken met de Santos Travel Lite Plus.

    Bergop fietsen met bagage is altijd zwaar, met een aanhanger net zo goed als met tassen. Gewicht besparen dus!

    Ik ben zelf wel fan van de Santos 4.29. (Ik heb er één met Rohloff). Het is namelijk niet alleen een mountainbike, je kan er ook een compleet aangeklede trekkingfiets van maken. Santos biedt de 4.29 niet standaard met elektromotor aan, maar ik weet dat het wel kan.

    Idworx levert ook af-fabriek geen elektrische mountainbikes en ik weet niet of ze dat op verzoek wel willen doen. Idworx zal je waarschijnlijk een oPinion BLT aanraden. Binnenkort ga ik naar Idworx voor een klusje en dan zal ik Gerrit eens naar de mogelijkheden vragen.

  50. Michiel en Jan, Idworx heeft wel een MTB genaamd de Urban Flow met Neodrive systeem. Let wel de E-bikes van Idworx zijn geen speedpedelecs!
    De Idworx rijdt super, maar ook de Santos Travel Lite E-bike die Gijs Loning heeft getest functioneert uitstekend.
    De E-bikes zijn over het algemeen heerlijke fietsen alleen heb je een gemiddelde snelheid met je eigen fiets (zonder ondersteuning) van rond de 19 km p/u realiseer je dan wel, dat bij ca. 25 km p/u de trapondersteuning niet meer mee doet. Die 25 km p/u is net een punt dat je nog graag wat ondersteuning zou willen hebben, zo heb ik ervaren. Sommige fietsers zouden graag zien dat deze begrenzing zou worden opgetrokken naar 28 km p/u.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *